مطالعه تلويزيون هوشمند F8880 سامسونگ

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۸
مطالعه 15 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تلويزيون F8880 سامسونگ كه در CES امسال رونمايي شد جزو محصولات سري ۸ اين شركت است و از فناوري سه بعدي همراهي مي‌كند.
تبليغات

سامسونگ همواره به عنوان يكي از توليدكنندگان مطرح لوازم صوتي و تصويري و مخصوصا تلويزيون مطرح بوده است. اين كمپاني همه ساله نسبت به بهبود كارايي و كيفيت تصوير تلويزيون‌هاي خود اقدام مي‌كند و در حال حاضر گل سر سبد تلويزيون‌ سامسونگ اين شركت، F8880 است كه چه از انديشه متخصصين كيفيت تصوير و چه از انديشه متخصصين امكانات در سطح بسيار بالايي قرار دارد. در اين مقاله به مطالعه عميق اين تلويزيون خواهيم پرداخت.

تلويزيون F8880 در واقع همان F8000 است كه در CES 2013 رونمايي شد و كمي پيش نيز در باره مشخصات كلي آن در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران خوانديد. هنوز دليل تغيير نامگذاري تلويزيون‌هاي سامسونگ در داخل كشور را نمي‌‌دانيم اما مشخصا اين دو محصول از هر انديشه متخصصين شبيه به هم هستند.

تلويزيون سري 8 سامسونگ در واقع محصولي فراتر از يك تلويزيون ساده براي پخش تصاوير و برنامه‌هاي تلويزيوني است، اين محصول جزو ابزارهاي هوشمند به شمار مي‌رود و قادر است با ابزارهاي ديگر ارتباط برقرار كرده، فايل‌هاي چند رسانه‌اي را پخش كند، اپليكيشن‌هاي مختلف را اجرا نموده و به اموري همچون وب گردي، اجراي بازي‌ و حتي اپليكيشن‌هاي متخصصي بپردازد. سامسونگ براي كنترل اين تلويزيون نيز علاوه بر ريموت كنترل معمولي، يك ريموت كنترل لمسي را نيز ارائه نموده و علاوه بر اين‌ها امكان كنترل تلويزيون از طريق دستورات صوتي و ژست‌هاي حركتي را هم ميسر كرده است.

طراحي

در نگاه اون آنچه بيش از همه چيز در تلويزيون هوشمند F8880 توجه ما رو به خود جلب كرد، باريكي و طراحي زيباي اين محصول بود. سامسونگ تمام تلاش خود را نموده تا تلويزيون سري 8 خود را آنقدر زيبا طراحي كند كه انديشه متخصصين هر مخاطبي را به خود جلب كند. F8880 نه تنها باريك است بلكه حاشيه دور پنل نمايشگر آن نيز بسيار باريك طراحي شده تا وقتي از روبرو به تماشاي تلويزيون مي‌نشينيد، غرق در تصاوير سه بعدي شويد.

حاشيه دور صفحه نمايش نه تنها باريك است بلكه همانند پنل اصلي به رنگ مشكي است تا وقتي كه تلويزيون خاموش است بصورت يكپارچه به انديشه متخصصين برسد. قسمت انتهاي لبه پاييني به رنگ نقره اي در انديشه متخصصين گرفته شده تا اين بار با پايه‌هاي مدرن اين تلويزيون هم خواني داشته باشد.

سامسونگ در طراحي پايه جديد تلويزيون سري 8 خود تلاش نموده تا تغييرات ظاهري جالبي را ايجاد كند. بر خلاف پايه هاي بكار رفته در اغلب تلويزيون هاي رايج بازار، در F8880 سامسونگ پايه از جلوي تلويزيون بيرون نمي‌زند و تقريبا تمام آن در پشت دستگاه قرار مي‌گيرد، همين موضوع خود بر بهبود جلوه ظاهري تلويزيون افزوده است. لوگوي سامسونگ نيز به شكل خاصي در ميانه لبه پاييني حك شده است.

هرچند استند جديد باعث زيبايي و جذابي دستگاه شده است اما عدم وجود بخشي از پايه در قسمت جلو، باعث شده است تا با كمي فشار از پشت، تلويزيون به سمت جلو بيافتد. البته معمولا فاصله بين پشت تلويزيون و ديوار كم است و كمتر اتفاق مي‌افتد كه از پشت كسي به تلويزيون فشار بياورد، اما در جابجايي‌ها بايد حسابي مراقب اين تلويزيون هوشمند چند ميليوني باشيد.

اشكال ديگري كه اين پايه ايجاد مي‌كند آن است كه شما براي استفاده از آن بايد از ميزي استفاده كنيد كه حداقل طول آن با طول پايه برابر باشد. در تلويزيون‌هاي معمولي پايه در ميانه وسط تلويزيون قرار دارد و طول پايه نيز عموما يك سوم طول تلويزيون است. به اين ترتيب حتي اگر ميز تلويزيون تنها به اندازه پايه تلويزيون باشد، باز هم تلويزيون بصورت پايدار بر روي آن جاي مي‌گيرد. اما طراحي زيبا و كمان شكل پايه تلويزيون سري 8 سامسونگ به شكلي است كه اگر ميز شما عرض كمتر از تلويزيون را داشته باشد به هيچ وجه بر روي آن قرار نمي‌گيرد.

در لبه بالاي تلويزيون يك دوربين قرار دارد كه بصورت كشويي به داخل تلويزيون فرو مي‌رود و هر زمان كه به آن نياز داشتيد با يك فشار ساده از دل تلويزيون بيرون مي‌آيد تا از آن براي اجراي دستورات حركتي يا مكالمه تصويري در اسكايپ يا نرم افزارهاي ديگر استفاده نماييد.

مشخصات متخصص و ارزش تلويزيون هوشمند F8880 يا F8000

  • نوع تلويزيون LED LCD
  • سايز: 55 اينچ يا 46 اينچ
  • رزولوشن: 1080p معادل 1920 در 1080 پيكسل
  • نوع پنل LED LCD با همراهي از نور دهي موضعي
  • خروجي صداي دالبي پلاس، DTS 5.1 به همراه شبيه ساز صداي سه بعدي
  • نسخه 2 از نرم افزار Smart TV سامسونگ با قابليت نصب نرم افزارهاي مختلف به همراه برخي از برنامه هاي پيش فرض مانند نرم افزارهاي مربوط به كودكان، ورزش، مرورگر وب يا اپليكيشن‌هاي مربوط به شبكه هاي اجتماعي
  • تيونر ديجيتال و آنالوگ
  • وزن بدون پايه 16.8 كيلوگرم با پايه 23.1 كيلوگرم
  • سه بعدي از نوع اكتيو به همراه 4 عينك رايگان
  • همراهي از HDMI 1.4 براي پخش تصاوير سه بعدي در رزولوشن 1080P
  • ورودي و خروجي ها: يك كامپونت، يك كامپوزيت (AV)، يك خروجي اپتيكال صدا، يك درگاه اترنت (شبكه)، چهار ورودي HDMI، يك ورودي آنالوگ RF، ورودي RF ديجيتال، سه درگاه USB، يك خروجي هدفون
  • ارزش تلويزيون مدل 46 اينچ حدودا 5,900,000 تومان و ارزش مدل 55 اينچ تقريبا 8,350,000 تومان

كيت ارتقاء سخت افزاري

سامسونگ در CES 2012 براي اولين از قابليت خاص و منحصر به فرد خود با نام Evolution Kit پرده برداشت و در CES 2013 نيز بار ديگر به آن توجه كرد. ايده اصلي پشت اين فناوري آن است كه شما بدون نياز به تعويض تلويزيون خود قادر به ارتقاء سخت افزار و نرم افزار آن باشيد. اين ارتقاء با دريافت بسته بروز رساني نرم افزاري متفاوت است و در آن شما يك كيت ارتقاء سخت افزاري را خريداري نموده و در قسمت پشت تلويزيون نصب مي‌كنيد و به اين ترتيب از پردازنده و سخت افزاري قوي‌تر به همراه نرم افزار جديدتر بهره خواهيد برد. در واقع به اين ترتيب شما با پرداخت هزينه به مراتب كمتر تلويزيون خود را ارتقاء داده و علاوه بر اضافه شدن امكانات احتمالي، قدرت پردازش آن را نيز ارتقاء خواهيد داد. به عنوان مثال اگر شما مدل قبلي اين تلويزيون را در اختيار داشته باشيد، مي‌توانيد با اضافه كردن Evolution Kit، پردازنده 2 هسته‌اي آن را به 4 هسته‌اي قوي‌تر ارتقاء دهيد. ما نتوانستيم اين كيت را در بازار كشور پيدا كنيم، اما احتمالا در آينده عرضه آن، آغاز خواهد شد.

كيفيت تصوير

تصوير دو بعدي

پنل بكار رفته در تلويزيون سري 8 سامسونگ از نوع LED LCD است و از اين رو تامين نور پس زمينه صفحه نمايش از طريق لامپ‌هاي LED تامين مي‌شود. اگر جزو متخصصان قديمي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد حتما مقاله «هر آنچه در مورد LED TV بايد بدانيد و معرفي انواع مختلف آن» را به خاطر داريد.

تلويزيون سري 8 سامسونگ جزو نمايشگرهاي Edge-LED يا LED حاشيه‌اي با تاريكي موضعي يا Local Dimming به شمار مي‌رود. اما اين به چه معنا است؟ در اين نوع از تلويزيون‌ها نور دهي از طريق LEDهايي كه در لبه‌هاي پنل چيده شده‌اند، انجام مي‌شود؛ اين بدين معنا است كه در سرتاسر پشت پنل صفحه نمايش لامپ LED وجود ندارد. به همين دليل امكان كاهش ضخامت پنل صفحه نمايش ميسر مي‌شود تا شاهد تلويزيون‌هاي باريكي همچون سري 8 سامسونگ باشيم. تلويزيون‌هاي Edge LED اوليه عموما داراي كيفيت تصوير متوسطي بودند چرا كه تابش نور از لبه‌ها به بخش‌هاي مختلف پنل با اشكالاتي همراه بود و تلويزيون نيز قادر به كنترل صحيح نوردهي نبود و نمي‌توانست كيفيت تصوير يكساني را در بخش‌هاي مختلف پنل ارائه كند.

بعدها تلويزيون‌ LED به قابليتي به نام Local Dimming يا تاريكي موضعي مجهز شدند كه از طريق آن پنل صفحه نمايش قادر مي‌شود تا تاريكي و روشني بخش‌هاي مختلف تلويزيون را كنترل كند. اين فناوري كه سامسونگ از آن با نام Micro Dimming ياد مي‌كند در تلويزيون‌هاي مختلف متفاوت است. در واقع تلويزيون‌هاي مختلف مجهز به اين فناوري، توانايي‌هاي متفاوتي دارند.

تفاوت عمده آن‌ها نيز در تعداد نقاطي است كه قادر به كنترل تاريكي و روشني آن‌ها هستند. توليدكنندگان معمولا اعلام نمي‌كنند كه تلويزيون آن‌ها قادر به كنترل تاريكي يا روشني چند تكه از تلويزيون است؛ از انديشه متخصصين تئوري هر چه تعداد نقاط تاريكي موضعي بيشتر باشد، كيفيت تصوير نهايي نيز بهتر خواهد بود. به هر حال بكار گيري تكنيك Local Dimming منجر به شكل گيري مشكي عميق و سفيد روشن مي‌شود و از اين رو كنتراست تصوير را به شدت بهبود مي‌بخشد. اين فناوري همچنين باعث مي‌شود تا در صحنه‌هاي تركيبي تاريك و روشن، جزئيات تصوير در بخش تاريك به خوبي حفظ شود.

 حالا كه ديد نسبتا خوبي نسبت به Local Dimming و Edge LED بدست آورديد به كيفيت تصوير در حالت دو بعدي مي‌پردازيم. سفيد و مشكي در اين تلويزيون به خوبي تلويزيون‌هاي پلاسما است و همين عامل باعث مي‌شود تا سري 8 سامسونگ به يك گزينه بسيار خوب براي تماشاي فيلم بدل شود. پس از صرف زمان كمي براي كاليبراسيون تصوير، مي‌توان رنگ‌هاي بسيار نزديك به رنگ‌هاي طبيعي را در اين تلويزيون نمايش داد و از كيفيت تصوير خيره كننده آن لذت برد.

استفاده از پنل براق براي اين تلويزيون هرچند استفاده از آن را در محيط‌هاي پرنور كمي با اشكال روبرو مي‌كند و در برخي شرايط انعكاس نور كمي آزاردهنده مي‌شود، اما از طرف ديگر موجب نمايش رنگ‌هاي براق، زنده و بسيار جذاب مي‌گردد. وقتي تصاوير با رزولوشن تمام HD را از طريق پخش كننده بلو-ري در اين تلويزيون پخش كنيد بدون شك مجذوب كيفيت آن خواهيد شد.

همانطور كه در تصوير زير ذره بين مشاهده مي‌كنيد، چيدمان ساب-پيكسل‌ها در اين تلويزيون LED LCD از نوع RGB است.

سامسونگ نيز همچون ديگر توليدكنندگان تلويزيون طي سال‌هاي اخير مدام در حال افزايش نرخ Refresh Rate تلويزيون‌هاي خود بوده و براي اين تلويزيون نيز از عبارت 1000 Clear Motion Rate استفاده مي‌كند. با پيشرفت تكنولوژي يكي از بزرگترين ضعف‌هاي تلويزيون‌هاي LCD يعني نرخ رفرش‌ پايين و ايجاد تيره و تاري در تصاوير سريع مانند فيلم‌هاي اكشن يا حركات ورزشي، بهبود يافت، اما هنوز هم اگر خيلي ريزبين باشيد در برخي از تصاوير بسيار سريع متوجه آن خواهيد شد.

تصوير سه بعدي

تلويزيون سري 8 سامسونگ از فناوري سه بعدي همراهي مي‌كند. اين تلويزيون نيز همچون ديگر محصولات سه بعدي سامسونگ از فناوري Active براي پخش تصاوير سه بعدي بهره مي‌برد. اگر با اين فناوري آشنايي نداريد به شما پيشنهاد مي‌كنيم مقاله‌هاي «تكنولوژي هاي پخش تصاوير سه بعدي» و «مقايسه سه بعدي Active با سه بعدي Passive -3D Cinema» و «هر آنچه در مورد تلويزيون هاي سه بعدي (3D TV) بايد بدانيد» را مطالعه كنيد.

در روش سه بعدي اكتيو، دو تصوير متفاوت براي هر چشم پخش مي شود، يعني يك تصوير براي چشم چپ و تصوير ديگر براي چشم راست و با فاصله زماني بسيار كم پشت سر هم پخش مي شوند. با استفاده از عينك مخصوص در لحظه اي كه تصوير مربوط به چشم چپ پخش مي شود صفحه‌ي جلوي چشم راست شما تيره مي گردد تا شما با اين چشم تصوير را نبينيد و اين عمل بصورت برعكس براي چشم ديگر تكرار مي شود. به اين ترتيب در هر لحظه تصوير مربوط به هر چشم توسط خود آن چشم قابل مشاهده خواهد بود.

تيره شدن شيشه هاي عينك در سرعت بسيار بالا انجام مي شود در نتيجه نمايشگرهاي 3D Ready مي بايست حتما نرخ فريم بيش از 120 هرتز داشته باشند در غير اينصورت مقداري از تصوير از دست خواهد رفت. استفاده از اين تكنولوژي گران ارزش است و استفاده طولاني از آن كمي باعث سر درد مي شود (تجربه شخصي) ولي براي استفاده در محيط منزل و تجربه لذت ديدن تصاوير سه بعدي، بسيار خوب است.

عمق تصاوير سه بعدي در اين تلويزيون بسيار خوب است و اگر از روبرو به تلويزيون نگاه كنيد با يك تصوير سه بعدي فوق العاده جذاب روبر مي‌شويد. البته توجه كنيد كه هر آنچه ما در مورد تصاوير سه بعدي مي‌گوييم مربوط به تصاويري است كه بصورت سه بعدي توليد و منشتر شده‌اند نه تصاوير دو بعدي كه خود تلويزيون به سه بعدي تبديل مي‌كند.

در پخش تصاوير سه بعدي، تلويزيون F8880 سامسونگ فوق العاده خوب عمل مي‌كند و ضمن حفظ عمق تصوير، تصاوير متحرك بدون افت فريم يا جا ماندگي پخش مي‌گردد و همين عوامل باعث جذابيت تماشاي تصاوير سه بعدي در آن مي‌شود. اما به هر حال اشكالات مربوط به فناوري سه بعدي اكتيو همچنان همراه اين تلويزيون نيز وجود دارد.

عينك‌هاي سه بعدي اكتيو معمولا گران و به دليل وجود گيرنده و باتري داخلي، سنگين هستند، اما سامسونگ طي سال‌هاي اخير سعي نموده تا اين عينك‌ها را ارزان‌تر و سبك‌تر كند و از طرفي به شكل ظاهري آن‌ها نيز توجه نمايد. خوشبختانه عينك سه بعدي كه همراه سري 8 سامسونگ ارائه مي‌شود، آنقدر سبك ساخته شده تا در استفاده طولاني مدت مثلا تماشاي يكي دو فيلم، بيننده را آزار ندهد.

كيفيت صدا

تلويزيون‌هاي LED به دليل باريكي و ضخامت كمي كه دارند عموما فاقد اسپيكر بزرگ و قوي هستند و تلويزيون سري 8 سامسونگ نيز از اين قاعده مستثني نيست، صداي خروجي در اين تلويزيون براي استفاده عمومي مثلا تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني كافي است، اما اگر اهل تماشاي فيلم‌هاي سينمايي هستند بدون شك به يك سينماي خانگي يا سيستم صوتي مناسب نياز خواهيد داشت.

همراهي از ابزارهاي هوشمند

از آنجايي كه با يك تلويزيون هوشمند روبرو هستيد، انتظار مي‌رود كنترل تلويزيون از طريق ابزارهاي هوشمند مانند تبلت يا تلفن هوشمند نيز مسير گردد. سامسونگ نيز به اين نكته توجه ويژه‌اي داشته و با ارائه يك اپليكيشن به نام Samsung Smart View براي اندرويد و iOS نه تنها امكان كنترل تلويزيون را از طريق تلفن يا تبلت ميسر نموده بلكه حتي امكان تماشاي برنامه‌هاي تلويزيون از طريق اين ابزارها ميسر كرده است. يعني امكان مشاهده تصوير در حال پخش در تلويزيون بر روي صفحه تبلت نيز امكان پذير است.

اما اين همه ماجرا نيست و شما مي‌توانيد بر روي تبلت، خروجي تيونر تلويزيون را مشاهده كنيد در حالي كه بر روي خود تلويزيون تصوير ديگري پخش گردد. تصور كنيد شما قصد داريد فوتبال مورد علاقه خود را تماشا كنيد، اما ديگر اعضاء خانواده قصد تماشاي يك فيلم از طريق پلير خارجي يا تماشاي يك سريال از طريق گيرنده ديجيتال را داشته باشند، در اين حالت شما مي‌توانيد از طريق تبلت يا تلفن به تلويزيون متصل شده و سپس فوتبال را از طريق تيونر داخلي تلويزيون بر روي گجت خود تماشا كنيد و همزمان ديگران نيز به تماشاي ديگر محتواي مورد انديشه متخصصين خود از طريق يك ورودي ديگر و در تلويزيون بنشينند.

ريموت كنترل

سامسونگ كنترل از راه دور اين تلويزيون هوشمند را نيز نسبت به نسل قبل، بازطراحي نموده و بخش‌هاي مختلف آن را بهينه كرده است. اين كنترل از راه دور، امكانات متنوعي را در اختيار شما قرار مي‌دهد تا استفاده از تلويزيون مخصوصا بخش رابط متخصصي هوشمند آن، آسان شود.

تلويزيون هوشمند سري 8 سامسونگ از دستورات صوتي همراهي مي‌كند كه كمي جلوتر به آن‌ها خواهيم پرداخت. از آنجايي كه اگر از تلويزيون فاصله زيادي داشته باشيد، ميكرون داخلي دستگاه قادر به تشخيص صحيح دستورات صوتي شما نخواهد بود، سامسونگ يك ميكروفون را در اين ريموت كنترل قرار داده است تا صداي متخصص را دريافت نموده و به تلويزيون منتقل كند.

شايد شما هم همين جا متوجه اين موضوع شده باشيد كه با پهناي باند بسيار ضعيف اينفرارد (IR) نمي‌توان صداي با كيفيت را منتقل كرد! بله درست حدس زديد، هرچند اين ريموت كنترل داراي فرستنده اينفرارد است، اما از آن فقط براي روشن و خاموش كردن تلويزيون استفاده مي‌كند و پس از روش شدن تلويزيون، ارتباط بين ريموت كنترل و تلويزيون از طريق شبكه بي سيم برقرار مي‌گيرد.

بر روي ريموت كنترل چند دكمه فيزيكي براي كم و زياد كردن حجم صدا، تغيير منبع تصوير، دسترسي سريع به اسمارت هاب و چند دكمه محدود ديگر وجود دارد. اما اين ريموت كنترل داراي يك پد لمسي است كه بسيار شبيه به تاچ‌پد لپ‌تاپ‌ها عمل مي‌كند و مي‌توان از آن براي كنترل تلويزيون مخصوصا در محيط اسمارت ‌تي‌وي استفاده نمود.

تاچ‌پد به خوبي تاچ‌پد موجود در لپ‌تاپ‌ها كار نمي‌كند و بايد كمي با آن كار كنيد تا به نحوه كنترل صحيح آن عادت كنيد، اما پس از چند ساعت استفاده به خوبي قادر به كنترل تلويزيون از طريق آن خواهيد بود. اگر چهار لبه تاچ‌پد را نيز فشار دهيد  به بخش‌هاي مختلف تلويزيون دسترسي پيدا خواهيد كرد، به عنوان مثال اگر لبه راست يا چپ پد لمسي را فشار دهيد در گوشه پايين تلويزيون يك پنجره كوچك سفيد رنگ نمايش داده مي‌شود كه به كمك تاچ‌پد مي‌توان عدد كانال مورد انديشه متخصصين را در آن بكشيد، تا تصوير كشيده شده به عدد تبديل شده و سپس كانال عوض شود. از طريق لبه پاييني نيز مي‌توان به تاريخچه‌اي از امور اخير انجام شده دسترسي يافت.

كنترل صوتي

تلويزيون هوشمند F8880 سامسونگ از دستورات صوتي همراهي مي‌كند و متخصص قادر است برخي از قسمت‌هاي تلويزيون را با ارائه دستورات صوتي انگليسي كنترل كند. دستورات صوتي از طريق ميكروفون داخلي موجود در ريموت كنترل يا ميكروفون داخلي خود تلويزيون دريافت مي‌شوند و سپس توسط پردازنده داخلي دستگاه پردازش اوليه شده و در صورت تشخيص، اجرا مي‌شوند. براي فعال شدن بخش دريافت دستورات صوتي مي‌توان از دكمه Voice روي ريموت كنترل يا از طريق به زبان آوردن دستورات از پيش تعريف شده مانند Smart TV استفاده كنيد.

در ابتداي كار شايد دستگاه به خوبي لهجه شما را تشخيص ندهد، اما پس از كمي استفاده، به نحوه تلفظ كلمات توسط متخصص عادت مي‌كند و بازده آن بهبود مي‌يابد. در ادامه مي‌توانيد ليست بخشي از دستورات صوتي قابل استفاده در تلويزيون هوشمند سامسونگ را مشاهده كنيد:

به هر حال با توجه به اينكه عملا براي استفاده از دستورات صوتي بايد ريموت كنترل را به دست داشته و نزديك خود نگاه داريد تا دستورات صوتي را دريافت و به تلويزيون ارسال كند، شايد استفاده از خود ريموت كنترل ساده‌تر و كارآمدتر باشد، اما با اين حال تعويض كانال با به زبان آوردن عبارت Channel Up يا مثلا خاموش كردن تلويزيون با به زبان آوردن Power Off يا حركت بين بخش‌هاي مختلف با استفاده از كلمات Next و Back به سادگي

در حقيقت با وجود عدم همراهي تلويزيون از دستورات صوتي به زبان فارسي و همچنين اشكالات مربوط به تشخيص صحيح صدا، اين بخش از تلويزيون بيشتر حالت فانتزي و سرگرمي دارد و متخصصدي به انديشه متخصصين نمي‌رسد.

كنترل حركتي

سامسونگ در نسل قبلي تلويزيون‌هاي هوشمند همراهي از ژست‌هاي حركتي را اضافه كرد. اما اين دستورات بنا به دلايل مختلف كه احتمالا مربوط به پردازنده و دوربين نه چندان قوي تلويزيون نسل قبلي مي‌شد به خوبي قابل استفاده نبود و براي دريافت صحيح دستورات مي‌بايست دست را به آرامي حركت مي‌داديم، اما در تلويزيون هوشمند جديد سامسونگ به لطف بكار گيري پردازنده 4 هسته‌اي و بهبود الگوريتم تشخيص حركات متخصص و همچنين استفاده از دوربين 5 مگاپيكسلي، اين قابليت به مراتب بهتر از قبل كار مي‌كند.

راه اندازي قابليت كنترل حركتي با يك ويزارد ساده كه با يادگيري همراه است، پس از آن با حركت دادن دست در مقابل تلويزيون قادر به حركت بين بخش‌هاي مختلف رابط متخصصي شده و با مشت كردن دست عمل كليد استفاده از دوربين 5 مگاپيكسلي در جلوي تلويزيون باعث افزايش دقت سنسور شده است و بازده آن را حتي در نور كم نيز بهبود بخشيده است. در نسخه قبلي تلويزيون هوشمند سامسونگ ژست‌هاي حركتي در نور كم به سختي دريافت و پردازش مي‌شدند.

اما استفاده از ژست‌هاي حركتي نيز براي استفاده طولاني مدت، آزاردهنده به انديشه متخصصين مي‌رسد و از آنجايي كه دست انسان بايد در مقابل تلويزيون بالا نگاه داشته شود، كمي پس از استفاده از آن خسته خواهيد شد. با اين حال پيشرفت اين قابليت نسبت به نسل قبل، قابل تحسين است و استفاده از آن نيز جالب و مفرح است.

نكته جالب توجه در سيستم كنترل حركتي تلويزيون سري 8 سامسونگ، همراهي از دو دست به صورت همزمان است كه از طريق آن مي‌توان مثلا با نزديك كردن يا دور كردن دست‌ها از يكديگر عمليات بزرگنمايي يا كوچك نمايي را انجام داد.

سامسونگ چند اپليكيشن محدود كه از اين قابليت همراهي مي‌كنند را نيز عرضه كرده است كه از طريق آن‌ها مثلا مي‌توان، در مقابل تلويزيون به ورزش پرداخت، چيزي شبيه به آنچه در بازي‌هاي سازگار با كينكت در ايكس باكس وان شاهد بوده‌ايم البته با امكانات محدودتر.

بخش هوشمند تلويزيون

شايد هنوز بخش كنترل حركتي و كنترل صوتي تلويزيون سري 8 سامسونگ آنطور كه بايد و شايد به تكامل نرسيده باشد، اما رابط متخصصي بخش هوشمند تلويزيون از طراحي بسيار خوبي برخوردار است و همه‌ي المان‌هاي موجود در آن به خوبي براي استفاده در صفحه‌ي بزرگ تلويزيون طراحي شده‌اند.

همانطور كه در ابتداي مقاله نيز اشاره كرديم، سامسونگ در نسل جديد تلويزيون‌هاي هوشمند خود به جاي پردازنده 2 هسته‌اي از يك سيستم-روي-يك-چيپ 4 هسته‌اي بهره برده است كه همين عامل باعث اجراي نرم‌تر و روان بخش‌هاي مختلف رابط متخصصي شده است.

رابط متخصصي بخش هوشمند سامسونگ كه از آن با نام Smarthub ياد مي‌شود، به چند بخش تقسيم شده است. گوشه سمت راست و در قالب يك پنجره كوچك برنامه‌هاي تلويزيون پخش مي‌شوند و در كنار آن‌ نيز شش پنجره ديگر اپليكيشن‌ها و محتواي پيشنهادي سامسونگ را نمايش مي‌دهند. كه با كليك بر روي هر كدام، اجرا يا پخش مي‌شوند.

در اسمارت‌هاب بخشي به نام ويديو هاب وجود دارد كه از طريق آن مي‌توان به محتواي ويديويي پيشنهادي سامسونگ دسترسي داشت. همانطور كه از يك تلويزيون هوشمند انتظار مي‌رود امكان نصب و استفاده از بازي و نرم افزارهاي مختلف در تلويزيون سري 8 سامسونگ وجود دارد. براي دسترسي به اپليكيشن‌هاي تحت اين تلويزيون نيز بايد از فروشگاه اپليكيشن سامسونگ استفاده كرد كه برخلاف تلفن‌هاي اين شركت بدون محدوديت براي متخصصان ايراني از طريق تلويزيون در دسترس است. سامسونگ طي سال‌هاي اخير نسبت به توسعه و توليد اپليكيشن‌هاي بومي تحت پلتفرم تلويزيون هوشمند خود اقدام نموده و حدود 150 عنوان اپليكيشن فارسي را براي متخصصان ايراني عرضه نموده است.

يكي از قابليت بسيار خوب در تلويزيون‌هاي هوشمند امروزي همراهي از درگاه USB و امكان پخش انواع فايل‌هاي صوتي و تصويري از طريق حافظه‌هاي جانبي مانند ديسك سخت و حافظه فلش است. براي آزمايش اين تلويزيون فايل‌هاي ويديويي مختلف از جمله MKV, MP4, Divx و XVID را بر روي آن پخش كرديم و تلويزيون به راحتي و بدون هيچ واسطه‌اي قادر به پخش آنها شد.

در قسمت اپليكيشن‌ها، مواردي براي گفتگوي صوتي نيز وجود دارد به عنوان مثال مي‌توان از طريق اسكايپ نسبت به مكالمه تصويري اقدام كرد و به كمك ميكروفون داخلي و وب كم بالاي تلويزيون بدون نياز به وسيله جانبي با دوستان خود تماس تصويري برقرار كرد.

اپليكيشن هاي بسيار ديگري نيز وجود دارند كه مي‌توانيد آن‌ها را بر روي تلويزيون اجرا كنيد و از طريق آن‌ها خبر بخوانيد، به ويرايش اسناد بپردازيد يا بازي كنيد. از آنجايي كه تلويزيون از درگاه USB همراهي مي‌كند، امكان اتصال صفحه كليد فيزيكي و ماوس نيز وجود دارد تا به سادگي قادر به تايپ كردن، وب گردي يا ويرايش اسناد باشيد. ما حتي يك هاب USB را نيز به تلويزيون متصل كرديم تا بتوانيم چندين ابزار مختلف را به آن متصل كنيم و در اين حالت نيز تلويزيون به خوبي تمام ابزارها شامل دو حافظه جانبي، ماوس و صفحه كليد بي‌سيم را شناسايي كرد.

جمع بندي

تلويزيون F8880 سامسونگ به لطف بكار گيري فناوري Local Dimming مشكي عميق و متقابلا كنتراست تصوير بسيار بالايي را ارائه مي‌كند. اگر بدنبال نمايش رنگ‌هاي واقعي باشيد با صرف مدت زماني كمي براي كاليبره كردن تصوير، شاهد تصاوير نزديك به طبيعي خواهيد بود.

در مجموع كيفيت تصوير چه در حالت دو بعدي و چه در حالت سه بعدي بسيار خوب ارزيابي مي‌شود و تصاوير بصورت زنده، شفاف و جذاب نمايش داده مي‌شوند. اما تلويزيون سري 8 سامسونگ بسيار فراتر از يك تلويزيون معمولي است و امكانات جانبي بسياري را ارائه مي‌كند. از طريق اين تلويزيون و بدون نياز به هيچ وسيله‌ جانبي قادر به پخش فايل‌هاي مختلف صوتي و تصويري خواهيد بود، از طريق بخش اسمارت هاب مي‌توان نرم افزارها و بازي‌هاي مختلف را نصب كرد، تصوير تلويزيون را به ابزارهاي هوشمند مانند تبلت و تلفن منتقل كرد يا از طريق ژست‌هاي حركتي و دستورات صوتي تلويزيون را كنترل كرد.

با وجود استفاده از دوربين 5 مگاپيكسلي و پردازنده 4 هسته‌اي، رابط متخصصي تلويزيون نرم و روان‌تر از قبل اجرا مي‌شود اما ژست‌هاي حركتي و دستورات صوتي در اين تلويزيون هنوز آنطور كه بايد و شايد متخصصدي نيستند و بيشتر حالت فانتزي دارند.

نقاط قوت

  • كيفيت تصوير بسيار خوب به همراه زاويه ديد عالي
  • كنتراست بالا به لطف استفاده از فناوري Local Dimming
  • رابط متخصصي بسيار خوب اسمارت هاب
  • طراحي ظاهري زيبا و باريك
  • ريموت كنترل لمسي كارآمد

نقاط ضعف

  • طراحي پايه به شكلي است كه به يك ميز بزرگ با عرض حداقلي تلويزيون نياز دارد
  • قابليت‌ كنترل صوتي و ژست‌هاي حركتي هنوز آنطور كه بايد و شايد متخصصدي نيستند
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات