۱۰ راز حل‌نشده در مورد انسان‌هاي اوليه

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
انسان گونه‌اي منحصربه‌فرد در ميان هزاران نوع از موجودات زنده در اين سياره است كه راه پر رمز و رازي را در مسير تكامل پيموده است. رازهاي زيادي از شكل‌گيري گونه‌ي كنوني انسان‌ها حل نشده مانده است، همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد تا با بعضي از اين اسرار آشنا شويد.
تبليغات

۱- انسان مدرن از كجا آمده است؟

مرجع متخصصين ايران modern-human

در مورد منشاء انسان مدرن دو انديشه متخصصينيه وجود دارد، طرفداران انديشه متخصصينيه‌ي اول كه «خروج از آفريقا» نام دارد، باور دارند كه اجداد انسان‌هاي كنوني ابتدا در آفريقا پا به زمين گذاشته‌اند و سپس در سراسر جهان پخش شده و جايگزين گونه‌هاي ديگر از انسان‌ها شده‌اند. اما انديشه متخصصينيه‌ي دومي نيز با نام چند ناحيه‌اي وجود دارد كه طبق آن اجداد انسان‌هاي كنوني نه در يك مكان جغرافيايي خاص بلكه در سراسر زمين بر اثر تكامل گونه‌هاي باستاني به وجود آمده‌اند و با گذشت زمان با همسايگان خود آميخته‌اند كه نتيجه‌ي آن به وجود آمدن انسان‌هاي مدرن امروزي است. اگرچه انديشه متخصصينيه‌ي خروج از آفريقا قابل قبول‌تر به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اما طرفداران انديشه متخصصينيه‌ي چندناحيه‌اي نيز بر عقيده‌ي خود پابرجا هستند.

۲- اولين انسان چه كسي بوده است؟

مرجع متخصصين ايران first-human

دانشمندان، تعداد زيادي از اجساد انسان‌هاي باستاني را يافته‌اند كه با مطالعه آن‌ها به مسير تكامل ما بيش‌ازپيش پي مي‌برند. آن‌ها به‌دنبال يافتن قديمي‌ترين اجداد مستقيم و نزديك‌ترين خويشاوندان به انسان هستند. يافتن قديمي‌ترين اجداد انسان‌هاي كنوني در رسيدن به جواب سؤال‌هاي اساسي مانند آنكه چه پيشرفتي باعث انسان‌شدن ما شده است و چرا انسان‌هاي هوشمند كنوني پا به عرصه‌ي حيات گذاشته‌اند، به دانشمندان كمك خواهد كرد.

۳- آيا اجداد ما با انسان‌هاي نئاندرتال رابطه جنسي داشته‌اند؟

مرجع متخصصين ايران sex-neanderthal

آيا نژاد انسان‌هاي كنوني، اصيل باقي‌مانده است و جاي پسرعموهاي منقرض شده‌اش يعني انسان‌هاي نئاندرتال را گرفته است؟ دانشمندان شواهدي يافته‌اند كه نشان مي‌دهد انسان‌هاي نئاندرتال منقرض نشده‌اند؛ بلكه ژن‌هاي آن‌ها با نسل كنوني انسان درهم آميخته شده است.

۴- چرا اجداد انسان‌هاي كنوني در حدود ۵۰ هزار سال پيش، از آفريقا به ديگر نقاط جهان مهاجرت كرده‌اند؟

مرجع متخصصين ايران exodus

نسل كنوني انسان‌ها حدود ۵۰,۰۰۰ سال پيش از آفريقا به سراسر جهان گسترش يافت و به سرعت تمام قاره‌ها بجز قطب جنوب را مستعمره‌ي خويش كرد، حتي انسان توانست به جزاير دورافتاده‌ي اقيانوس آرام نيز راه يابد. تعدادي از دانشمندان عقيده دارند اين مهاجرت پس از به وجود آمدن تحولي در مغز انسان به وجود آمده است كه به آن امكان استفاده‌ي گستره از زبان و ابزار آلات را داده است" اما انديشه متخصصينيه‌ي مقبول‌تري نيز وجود داد كه مي‌گويد انسان قبل از مهاجرت از آفريقا مغز تكامل يافته پيدا كرد و پس از آنكه به آستانه‌اي از انديشه متخصصين ميزان جمعيت رسيد، تصميم به ترك زادگاه خود گرفت.

۵- هابيت چه بوده است؟

مرجع متخصصين ايران hobbit

كلمه‌ي هابيت نام مستعاري است كه به اسكلت انسان كوچك يافته‌شده در سال ۲۰۰۳ ميلادي در جزاير اندونزيايي فلور گفته مي‌شود. شايد اين اسكلت، گونه‌اي تغييرشكل‌يافته از نسل كنوني انسان‌هاي هوشمند بوده‌است و شايد يك تيره‌ي منقرض‌شده از شامپانزه‌ها. يافتن منبع به وجود آمدن اين گونه مي‌تواند به روشن‌شدن رمز و راز مسير پر فراز و نشيب تكامل انسان كمك كند.

۶- آيا تكامل انسان تسريع شده است؟

مرجع متخصصين ايران evolution

شواهد جديد نشان مي‌دهد كه بشر هنوز نيز در حال تكامل است و سرعت اين تكامل بيشتر از ۱۰۰ برابر سطح تاريخي آن در زمان روي‌آوردن انسان به كشاورزي است. بعضي از دانشمندان، قدرت اين شواهد را زير سؤال مي‌برند. به‌انديشه متخصصين آن‌ها مشخص نيست آيا ژن خاصي مسئول سرعت بخشيدن به اين تكامل است و ثمرات آن براي انسان چه بوده است، بااين‌حال اگر سرعت تكامل تسريع شده باشد، سؤالي كه مطرح مي‌شود اين است كه چرا اين اتفاق افتاده است؟ ممكن است رژيم غذايي يا بعضي از بيماري‌ها عامل به وجود آمدن اين فشار و تسريع تكامل نسل بشر شده باشند.

۷- چرا نزديك‌ترين خويشاوندان انسان منقرض شده‌اند؟

مرجع متخصصين ايران neanderthal

حدود ۲۴ هزار سال پيش گونه‌ي كنوني انسان‌هاي هوشمند تنها انسان‌هاي موجود در جهان نبوده‌اند و خويشاوندان نزديك ما يعني انسان‌هاي نئاندرتال هنوز زنده بودند. هابيت يافت شده در اندونزي نيز ممكن است گونه‌اي از انسان هوشمند بوده باشد كه تا ۱۲ هزار سال پيش توانسته زنده بماند. اما چرا اين گونه‌ها مرده‌اند و ما زنده مانده‌ايم؟ آيا عفونت يا تغييرات آب‌و‌هوايي باعث از‌بين‌رفتن آن‌ها شده است يا اجداد ما آن‌ها را از بين برده‌اند؟ براي هر كدام از اين سناريوها شواهدي وجود دارد، اما هيچ‌كدام به قطعيت نمي‌رسند.

۸- چه اتفاقي براي موها افتاده است؟

مرجع متخصصين ايران hair

بدن انسان نسبت به گونه‌هاي نزديك مانند ميمون‌ها برهنه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ ولي پيشينيان كهن انسان، پرموتر از نسل كنوني بودند. چرا اين بي‌مويي در بدن انسان تكامل يافته است؟ يك انديشه متخصصينيه مي‌گويد اجداد انسان براي آنكه در دشت‌هاي گرم آفريقا خنك بمانند، موهاي خود را از دست داده‌اند و انديشه متخصصينيه‌ي ديگر مي‌گويد ازدست‌دادن مو به انسان كمك كرد از هجوم انگل‌ها و انتقال بيماري‌ها در امان بماند. انديشه متخصصينيه‌ي ديگري نيز مي‌گويد از دست‌دادن مو پس از تصميم اجداد ما براي زندگي دركنار آب‌ها به وجود آمد، اگرچه بسياري از پستانداران آبزي در اندازه‌ي نزديك به انسان در‌واقع به خزهايي متراكم مجهز شده‌اند.

۹- چرا انسان شروع به راه رفتن روي دو پا كرد؟

مرجع متخصصين ايران 2leg

اجداد ما حتي زماني‌كه مغزشان كوچ بود و عصر حجر نيز شروع نشده بود، شروع به ايستادن كردند. چرا انسان شروع به راه‌رفتن روي دو پا كرد، هنگامي كه شامپانزه‌ها هنوز از دست‌هاي خود براي راه رفتن كمك مي‌گرفتند؟ راه‌رفتن روي دو پا انرژي كمتري نسبت به حركت چهار دست و پا نياز دارد و احتمالا آزادشدن دست‌ها به اجداد ما كمك كرده است كه بتوانند غذاي بيشتري را با خود حمل كنند. ايستادن ممكن است باعث شده باشد كه انسان بهتر بتواند دماي بدن خود را با كاهش سطح مورد تابش مستقيم نور خورشيد كنترل كند و همچنين بتواند از دست‌ها براي حمل سلاح استفاده كند.

۱۰- چرا مغز ما به اين اندازه رشد كرده است؟

مرجع متخصصين ايران human-brain

شكي در اين نيست كه مغز انسان باعث تفاوت او از ديگر گونه‌هاي موجودات زنده شده است. مغز انسان عضوي بسيار ارزشمند است كه با اينكه تنها دو درصد از بدن انسان را شامل مي‌شود اما حدود يك‌پنجم از كل انرژي بدن را مصرف مي‌كند. اين درحالي است كه در حدود دو ميليون سال پيش هيچ كدام از اجداد ما از مغزي بزرگ‌تر از مغز يك ميمون در مقايسه با اندازه‌ي بدن برخوردار نبوده‌اند. پس چه عاملي باعث رشد مغز انسان تا به اين مقدار شده‌ است؟ يك احتمال اين است كه افزايش مغز به‌علت استفاده‌ي بهتر اجداد ما از ابزارآلات بوده است. احتمال ديگر آن است كه مغز بزرگ‌تر باعث تعامل بهتر ميان انسان‌ها شده است و شايد تغييرات اساسي در محيط‌زيست باعث رشد مغز و توانايي زنده ماندن در ميان اين سختي‌ها شده باشد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات