يافتن اتفاقي روشي براي مبارزه با ويروس ابولا و ايدز

جمعه ۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
محققان در يافته‌اي غير منتظره خانواده‌اي از پروتئين‌ها را كشف كردند كه در ورود ويروس ايدز به سلول‌ها تاثير گذار بوده و توان مهار رشد و تكثير آن را دارد. جالب‌تر اين كه اين پروتئين بر روي ويروس‌هاي ديگر از جمله ابولا نيز تاثير گذار است. براي توضيحات بيشتر در ادامه مطلب همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.
تبليغات

با كم اثر شدن داروها اين يافته‌ها اطلاعات ارزشمندي را در مورد عفونت‌هاي ويروسي و تكثير ويروس HIV در اختيار محققان قرار مي‌دهند كه در نهايت باعث شكل‌گيري استراتژي‌هاي ضد ويروسي موثرتري خواهد شد.

ويروس‌ها به تنهايي قادر به تكثير خود نيستند و براي اين‌كار احتياج به ميزبان دارند، ويروس HIV يا ويروس نقص ايمني انساني براي ورود به سلول‌هاي بدنِ ميزبان، بايد به گيرنده‌هاي سلول هدف متصل شود، پس يك سري از اتفاقات مختلف ويروس وارد سلول مي‌شود، به محض ورود سلول را تبديل به كارخانه‌ي تكثير خود مي‌كند و از درون سلول را مي‌خورد تا تعداد بيشتري از خود را توليد كند.

مرجع متخصصين ايران

مطالعات اخير به كشف خانواده‌اي از پروتئين‌ها به نام TIM منجر شد كه نقش اساسي در تسهيل ورود ويروس‌هاي مختلف مانند Ebola ، West Nile و Dongue به سلول بازي مي‌كنند. محققان دانشگاه ميسوري ايالات متحده خاصيت جديدي در اين خانواده از پروتئين‌ها يافتند كه علاوه بر ورود ويروس به سلول ميزبان از انتشار ويروس نيز مي‌تواند جلوگيري كند.

در اين تحقيق تقابل ميان TIM و HIV-1 با استفاده از تكنيك‌هاي مولكولي، بيوشيمي و ميكروسكوپي مختلف مطالعه شد. پروسه‌ي پيچيده‌ي اين تعامل به اين صورت است كه در هنگام ريشه زدن ويروس در ميزبان يا هنگام خروج از سلول، TIM ويريون‌ها را به سمت غشا سلولي هدايت مي‌كند. اين پروسه از طريق واسطه‌اي به نام PS كه نوعي چربي است، معمولا PS در داخل سلول‌ها وجود دارد اما عفونت ويروسي باعث بيرون افتادن آن از فضاي سلولي مي‌شود و در نتيجه PS و TIM هم درون سلول و هم خارج از آن در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند. در هنگام خروج ويروس HIV-1 از سلول اين دو به هم مي‌چسبند و باعث مي‌شوند ذرات در سطح سلول حفظ شوند.

ويروس HIV

با وجود گسترش دانسته‌هاي ما از رفتار ويروس‌ها هنوز مشخص نيست تعامل TIM با HIV-1 مثبت است يا منفي. در آينده اين تحقيقات به شناخت بيولوژي خانواده‌ي پروتئين‌هاي TIM منجر خواهد شد و اميدواريم به ساخت داروهاي ضد ويروس موثري منتهي شود.

نتايج اين تحقيق در مجموعه مقالات آكادمي ملي علوم ايالات متحده منتشر شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات