مطالعه تلويزيون خميده‌ي 65 اينچ HUC9990 سامسونگ

يك‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
مطالعه 23 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تلويزيون‌هاي خميده به ترند امروز بازار تلويزيون تبديل شده‌اند و سامسونگ نيز يكي از كمپاني‌هاي پيشتاز در ساخت تلويزيون‌هاي منحني است.
تبليغات

توليدكنندگان كره‌اي طي سال‌هاي اخير ميلياردها دلار هزينه صرف تحقيق و توليد و بازاريابي در صنايع صوتي و تصويري كرده‌اند. تلويزيون‌هاي خميده يكي از جديدترين اين محصولات است كه براي خلق تجربه‌اي جديد به بازار آمده است.

سامسونگ همراه با هموطن خود ال‌جي، اولين نسل از اين تلويزيون‌ها را به بازار عرضه كرده است و اعتقاد دارد صفحه‌ي منحني تجربه‌اي لذت بخش‌تر از آن‌چه تا كنون در تلويزيون‌هاي مسطح ديده شده را انتقال مي‌دهد. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد در مطالعه تلويزيون ۶۵ اينچ صفحه منحني سري 9000 سامسونگ.

اگر قصد خريد يك تلويزيون با صفحه‌ بزرگ را داشته باشد علاوه بر تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي معمولي با پرداخت چند ميليون تومان بيشتر انتخاب جديدي خواهيد داشت، تلويزيون‌هاي منحني. گل سرسبد سامسونگ سري 9000 از تلويزيون‌هاي منحني با آخرين قابليت‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري همان دستگاهي است كه هركس با اولين نگاه شيفته‌اش خواهد شد.

اين دستگاه فقط يك تلويزيون نيست بلكه ابزار هوشمندي است كه با ديگر گجت‌ها ارتباط برقرار مي‌كند، فايل‌هاي چند رسانه‌اي شما را پخش مي‌كند و از طريق آن مي‌توانيد به وب گردي و تماشاي مستقيم فيلم از اينترنت بپردازيد. ارتباط با اين دستگاه از طريق ريموت كنترل هوشمند و چشم الكترونيكي تجربه‌اي جديد را به متخصص ارائه خواهد داد.

تلويزيون خميده ۶۵ اينچ LCD را دفتر سامسونگ در ايران در اختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار داد تا مورد نقد و مطالعه قرار گيرد.

طراحي

آنچه در اولين انديشه متخصصين از اين تلويزيون سامسونگ به چشم مي‌آيد نمايشگر مشكي قوس‌دار آن است. نمايشگر منحني تفاوت زيادي با نمايشگرهاي مسطح ندارد و بيشترين تاثير انحنا در افزايش ديد در كناره‌ها است. با اين‌ حال از روبرو نيز تجربه‌ي متفاوتي را خواهيد داشت تجربه‌اي كه كمي شبيه به پرده‌ي سينما است. اما در حقيقت هنگامي كه روبروي تلويزيون نشسته و به تماشاي فيلم مي‌پردازيد تفاوت چنداني با تصويري كه از تلويزيون‌هاي معمولي مي‌بينيد احساس نخواهيد كرد. به علت ارگونومي متفاوت تلويزيون‌هاي خميده تماشاي آن از كناره‌ها راحت‌تر شده، اما همچنان بهترين مكان براي تماشاي فيلم دقيقا روبروي تلويزيون است.

اندازه‌ي بزرگ اين نمايشگر مي‌تواند به راحتي قسمتي از خانه را اشغال كند. به علت قوسي كه بدنه‌ي اين تلويزيون دارد كناره‌هاي مقداري به سمت جلو آمده‌اند و در نتيجه فضاي بيشتري نسبت به تلويزيون‌هاي معمولي براي اين دستگاه لازم است. البته اين تفاوت خيلي زياد نيست. لبه‌ها و بدنه‌ي دستگاه باريك ساخته شده‌اند اما نمي‌توان به آن لقب باريك‌ترين را داد. لبه‌هاي تلويزيون با نواري فلزي پوشيده شده كه همراه با پايه‌ي فلزي زيبايي خاصي به دستگاه بخشيده است.

پايه‌ي دستگاه ثابت است و ۲ رنگ دارد. قسمت جلويي آن فلزي است و كاملا از تلويزيون بيرون زده است و قسمت پشت كه مشكي رنگ است خود را در پشت دستگاه استتار كرده است. همان قوسي كه در صفحه نمايشگر تلويزيون مي‌بينيد در پايه آن نيز وجود دارد كه حالتي يك دست و هماهنگ با بدنه را به دستگاه مي‌دهد.

با توجه به فنري بودن پايه قرار گرفتن بدنه روي آن قدري غير مطمئن و غيرپايدار به انديشه متخصصين مي‌رسد. عرض پايه نسبت به عرض و وزن تلويزيون كم به انديشه متخصصين مي‌رسد كه اين موضوع باعث شده، بخش اصلي دستگاه كاملا لق بزند و ناپايدار باشد. اين مساله نه تنها احتمال شكسته شدن پايه را بالا مي‌برد بلكه احتمال افتادن تلويزيون را نيز افزايش مي‌دهد! همراه HUC9990 چند بست براي اتصال به ديوار نيز ارائه شده كه بعد از استقرار تلويزيون بر روي ميز از پشت آن را به ديوار محكم مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران

در لبه‌ي بالايي تلويزيون دوربيني قرار گرفته كه با فشار دادن به نرمي بيرون مي‌آيد. دستگاه از آن براي كنترل حركت ريموت كنترل و مكالمات تصويري در اسكايپ و نرم‌افزارهاي ديگر استفاده مي‌كند. مغز متفكر HUC9990يك هاب مجزا به نام One Connect است كه در جعبه‌اي مستطيل شكل قرار گرفته و با يك كابل به بدنه‌ي تلويزيون وصل مي‌شود. از طريق آن اتصال حافظه‌ي USB و بقيه پورت‌هاي دستگاه امكان‌پذير مي‌شود كه بعدا در موردش بيشتر توضيح خواهيم داد.

مشخصات متخصص تلويزيون خميده‌ي HUC9990

  • نوع تلويزيون: LCD با نور پس‌زمينه‌ي LED
  • سايز: 55 اينچ، 65 اينچ و 78 اينچ
  • رزولوشن: UHD 4K برابر 3840 در 2160 پيكسل
  • خروجي صداي دالبي پرميوم، DTS 5.1 به همراه شبيه ساز صداي سه بعدي +DNSe از 2 اسپيكر 10 وات و 2 ووفر 10 وات
  • قابليت اتصال واي-فاي
  • نسخه 2 از نرم افزار Smart View سامسونگ با قابليت نصب نرم‌افزارهاي مختلف به همراه برخي از برنامه هاي پيش فرض مانند نرم افزارهاي مربوط به كودكان، ورزش، مرورگر وب يا اپليكيشن‌هاي مربوط به شبكه هاي اجتماعي
  • تيونر ديجيتال و آنالوگ
  • وزن بدون پايه 26.8 كيلوگرم و با پايه 31 كيلوگرم
  • سه بعدي از نوع اكتيو به همراه 4 عينك رايگان
  • همراهي از HDMI 1.4 براي پخش تصاوير سه بعدي در رزولوشن 1080P
  • ورودي و خروجي ها: يك كامپونت، يك كامپوزيت (AV)، يك خروجي اپتيكال صدا، يك درگاه اترنت (شبكه)، چهار ورودي HDMI، يك ورودي آنالوگ RF، ورودي RF ديجيتال، سه درگاه USB، يك خروجي هدفون
  • ارزش تلويزيون سامسونگ مدل 65 اينچ در سال ۹۳ حدود ۱۶ ميليون تومان در بازار تهران و حالا ارزش اين تلويزيون در سال ۱۴۰۲ به حدود ۴۰ ميليون تومان رسيده است با وجود اينكه فناوري آن براي يك دهه‌ي پيش است.

كيفيت تصوير

تصوير دو بعدي

پنل بكار رفته در تلويزيون سري 9000 سامسونگ از نوع LED LCD است و از اين رو تامين نور پس زمينه صفحه نمايش از طريق لامپ‌هاي LED تامين مي‌شود. اگر جزو متخصصان قديمي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد حتما مقاله «هر آنچه در مورد LED TV بايد بدانيد و معرفي انواع مختلف آن» را به خاطر داريد. تلويزيون سري 9000 سامسونگ جزو نمايشگرهاي Edge-LED يا LED حاشيه‌اي با تاريكي موضعي يا Local Dimming به شمار مي‌رود. اما اين به چه معنا است؟ در اين نوع از تلويزيون‌ها نور دهي از طريق LEDهايي كه در لبه‌هاي پنل چيده شده‌اند، انجام مي‌شود؛ اين بدين معنا است كه در سرتاسر پشت پنل صفحه نمايش لامپ LED وجود ندارد. 

مرجع متخصصين ايران

به همين دليل امكان كاهش ضخامت پنل صفحه نمايش ميسر مي‌شود تا شاهد تلويزيون‌هاي باريكي همچون سري 9000 سامسونگ باشيم. تلويزيون‌هاي Edge LED اوليه عموما داراي كيفيت تصوير متوسطي بودند چرا كه تابش نور از لبه‌ها به بخش‌هاي مختلف پنل با اشكالاتي همراه بود و تلويزيون نيز قادر به كنترل صحيح نوردهي نبود و نمي‌توانست كيفيت تصوير يكساني را در بخش‌هاي مختلف پنل ارائه كند. بعدها تلويزيون‌هاي LED به قابليتي به نام Local Dimming يا تاريكي موضعي مجهز شدند كه از طريق آن پنل صفحه نمايش قادر مي‌شود تا تاريكي و روشني بخش‌هاي مختلف تلويزيون را كنترل كند. اين فناوري كه سامسونگ از آن با نام Micro Dimming ياد مي‌كند در تلويزيون‌هاي مختلف متفاوت است. در واقع تلويزيون‌هاي مختلف مجهز به اين فناوري، توانايي‌هاي متفاوتي دارند. تفاوت عمده آن‌ها نيز در تعداد نقاطي است كه قادر به كنترل تاريكي و روشني آن‌ها هستند.

توليدكنندگان معمولا اعلام نمي‌كنند كه تلويزيون آن‌ها قادر به كنترل تاريكي يا روشني چند تكه از تلويزيون است؛ از انديشه متخصصين تئوري هر چه تعداد نقاط تاريكي موضعي بيشتر باشد، كيفيت تصوير نهايي نيز بهتر خواهد بود. به هر حال بكار گيري تكنيك Local Dimming منجر به شكل گيري مشكي عميق و سفيد روشن مي‌شود و از اين رو كنتراست تصوير را به شدت بهبود مي‌بخشد. اين فناوري همچنين باعث مي‌شود تا در صحنه‌هاي تركيبي تاريك و روشن، جزئيات تصوير در بخش تاريك به خوبي حفظ شود. با پيشرفت اين تكنولوژي هم اينك در پنل خميده نيز اين تكنولوژي تصويري فوق‌العاده شفاف و با وضوح بالا ارائه مي‌دهد.

از انديشه متخصصين دقت نمايش رنگ‌ها و شدت روشنايي HUC9990 مي‌تواند سفيدي بسيار نزديك به واقعي و مشكي عميقي توليد كند. رنگ‌هاي اين تلويزيون نيز به واقعيت بسيار نزديك هستند و قابليت افزايش كيفيت تصوير براي نمايش در صفحات 4K و افزايش فريم ريت تصوير كه از پردازشگر ۴ هسته‌اي براي پردازش اين اطلاعات استفاده مي‌كند آن را به انتخابي مناسب براي تماشاي فيلم‌هاي اكشن و مسابقات ورزشي تبديل كرده است. متاسفانه به علت به كار گرفتن صفحه‌ي براق انعكاس زيادي از محيط اطراف بر روي نمايشگر ديده مي‌شود و نمايشگر منحني تصوير را مانند عدسي بزرگ و غير واقعي مي‌كند بنابراين بهتر است براي نصب اين تلويزيون مكاني انتخاب شود كه روبري پنجره يا محيط پرنور نباشد.

تصوير سه بعدي

تلويزيون سري 9000 سامسونگ از فناوري سه بعدي همراهي مي‌كند. اين تلويزيون نيز همچون ديگر محصولات سه بعدي سامسونگ از فناوري Active براي پخش تصاوير سه بعدي استفاده مي‌كند. اگر با اين فناوري آشنايي نداريد به شما پيشنهاد مي‌كنيم مقاله‌هاي «تكنولوژي هاي پخش تصاوير سه بعدي» و «مقايسه سه بعدي Active با سه بعدي Passive -3D Cinema» و «هر آنچه در مورد تلويزيون هاي سه بعدي (3D TV) بايد بدانيد» را مطالعه كنيد.

در روش سه‌بعدي اكتيو، دو تصوير متفاوت براي هر چشم پخش مي‌شود، يعني يك تصوير براي چشم چپ و تصوير ديگر براي چشم راست و با فاصله زماني بسيار كم پشت سر هم. با استفاده از عينك مخصوص در لحظه‌اي كه تصوير مربوط به چشم چپ پخش مي‌شود صفحه‌ي جلوي چشم راست شما تيره مي‌گردد تا شما با اين چشم تصوير را نبينيد و اين عمل بصورت برعكس براي چشم ديگر تكرار مي‌شود. به اين ترتيب در هر لحظه تصوير مربوط به هر چشم توسط خود آن چشم قابل مشاهده خواهد بود. تيره شدن شيشه هاي عينك در سرعت بسيار بالا انجام مي شود در نتيجه نمايشگرهاي 3D Ready بايد حتما نرخ فريم بيش از 120 هرتز داشته باشند در غير اين صورت مقداري از تصوير از دست خواهد رفت. استفاده از اين تكنولوژي گران ارزش است و استفاده طولاني از آن كمي باعث سردرد مي شود (تجربه شخصي) ولي براي استفاده در محيط منزل و تجربه لذت ديدن تصاوير سه بعدي، بسيار خوب است.

عمق تصاوير سه بعدي در اين تلويزيون بسيار خوب است و اگر از روبرو به تلويزيون نگاه كنيد با يك تصوير سه بعدي فوق العاده جذاب روبرو مي‌شويد. البته توجه كنيد كه هر آنچه ما در مورد تصاوير سه بعدي مي‌گوييم مربوط به تصاويري است كه بصورت سه بعدي توليد و منتشر شده‌اند نه تصاوير دو بعدي كه خود تلويزيون به سه بعدي تبديل مي‌كند.

در پخش تصاوير سه بعدي ضمن حفظ عمق تصوير، تصاوير متحرك بدون افت فريم يا جا ماندگي پخش مي‌شود كه باعث جذابيت تماشاي تصاوير سه بعدي مي‌شود. اما به هر حال اشكالات مربوط به فناوري سه بعدي اكتيو همچنان همراه اين تلويزيون وجود دارد.

عينك‌هاي سه بعدي اكتيو معمولا گران و به دليل وجود گيرنده و باتري داخلي، سنگين هستند، اما سامسونگ طي سال‌هاي اخير سعي نموده تا اين عينك‌ها را ارزان‌تر و سبك‌تر كند و از طرفي به شكل ظاهري آن‌ها نيز توجه كند. خوشبختانه عينك سه‌بعدي كه همراه سري 9000 سامسونگ ارائه مي‌شود، آنقدر سبك ساخته شده تا در استفاده طولاني مدت مثلا تماشاي يكي دو فيلم، بيننده را آزار ندهد. همراه هر عينك يك باطري سكه‌اي ارائه مي‌شود. قبل از استفاده از عينك بايد باتري را بر روي آن نصب كنيد و برچسب‌هاي محافظ شيشه را بكنيد.

كيفيت صدا

مرجع متخصصين ايران

با وجود باريكي بدنه صداي خروجي از اين محصول به عنوان يك تلويزيون مناسب است و با توجه به استفاده از ۲ ووفر قدرت مناسبي دارد اما نبايد انتظار صداي دريافتي از يك سيستم صوتي پيشرفته را داشته باشيد، براي استفاده‌ي عمومي صداي خروجي رضايت‌بخش و با كيفيت است. با همراهي از فناوري‌هاي فراگيرسازي مجازي صداي فراگير و واضح از تلويزيون منتشر مي‌شود.

همراهي از ابزارهاي هوشمند

از آنجايي كه با يك تلويزيون هوشمند روبرو هستيد، انتظار مي‌رود كنترل تلويزيون از طريق ابزارهاي هوشمند مانند تبلت يا تلفن هوشمند نيز مسير شود. سامسونگ نيز به اين نكته توجه ويژه‌اي داشته و با ارائه يك اپليكيشن به نام Samsung Smart View براي اندرويد و iOS نه تنها امكان كنترل تلويزيون را از طريق تلفن يا تبلت ميسر نموده بلكه حتي امكان تماشاي برنامه‌هاي تلويزيون از طريق اين ابزارها را نيز ممكن ساخته است، يعني امكان مشاهده تصوير در حال پخش تلويزيون بر روي صفحه تبلت نيز امكان‌پذير است البته اگر تبلت سامسونگي باشد و نرم‌افزار بر روي آن نصب شود.

اما اين همه ماجرا نيست و شما مي‌توانيد بر روي تبلت، خروجي تيونر تلويزيون را مشاهده كنيد در حالي كه بر روي خود تلويزيون تصوير ديگري از ورودي‌هاي دستگاه پخش گردد. تصور كنيد شما قصد داريد فوتبال مورد علاقه خود را تماشا كنيد، اما ديگر اعضاء خانواده قصد تماشاي يك فيلم از طريق پلير خارجي يا تماشاي يك سريال از طريق گيرنده ديجيتال را داشته باشند، در اين حالت شما مي‌توانيد از طريق تبلت يا تلفن به تلويزيون متصل شده و سپس فوتبال را از طريق تيونر داخلي تلويزيون بر روي گجت خود تماشا كنيد و همزمان ديگران نيز به تماشاي ديگر محتواي مورد انديشه متخصصين خود از طريق يك ورودي ديگر و در تلويزيون بنشينند.

امكان ارسال تصوير از طريق تلفن‌هاي ويندوز فوني نوكيا و از طريق اپليكيشن اختصاصي نوكيا به اين تلويزيون وجود دارد. ما اين سرويس را از طريق لوميا ۵۲۰ آزمايش كرديم و انتقال تصاوير بصورت نرم و روان انجام شد.

ريموت كنترل

كنترل از راه دور سامسونگ امكانات متنوعي را در اختيار شما قرار مي‌دهد تا استفاده از تلويزيون مخصوصا بخش رابط متخصصي هوشمند آن، آسان شود. اگر تجربه‌ي متخصصي با كنسول Wii نينتندو را داشته باشيد، كنترل از راه دور سامسونگ بسيار شبيه با آن‌ها كار مي‌كند.

ابتدا بايد دوربين از تلويزيون بيرون بيايد تا بتواند جهت كنترل را ببيند سپس با حركت آن به اطراف جهت نما بر روي صفحه‌ي تلويزيون بر روي آيكون‌هاي مورد انديشه متخصصين حركت مي‌كند و مي‌توانيد آن را انتخاب كنيد يا مثلا مكان نماي فيلم را جابه‌جا كنيد. در وب‌گردي هنگامي كه دستتان را بر روي تاچ‌پد كنترل مي‌گذاريد جهت نما با حركت دستتان حركت مي‌كند. در آزمايش ما اين قابليت به خوبي كار كرد و تجربه‌ي زيبايي را از استفاده از آن به دست آورديم، تاچ‌پد به خوبي تاچ‌پد موجود در لپ‌تاپ‌ها كار نمي‌كند و بايد كمي با آن كار كنيد تا به نحوه كنترل صحيح آن عادت كنيد، اما پس از چند ساعت استفاده به خوبي قادر به كنترل تلويزيون از طريق آن خواهيد بود.

اگر چهار لبه تاچ‌پد را نيز فشار دهيد به بخش‌هاي مختلف تلويزيون دسترسي پيدا خواهيد كرد، به عنوان مثال اگر لبه‌ي راست يا چپ پد لمسي را فشار دهيد در گوشه‌ي پايين تلويزيون يك پنجره كوچك سفيد رنگ نمايش داده مي‌شود كه به كمك تاچ‌پد مي‌توان عدد كانال مورد انديشه متخصصين را در آن بكشيد، تا تصوير كشيده شده به عدد تبديل شده و سپس كانال عوض شود. از طريق لبه‌ي پاييني نيز مي‌توان به تاريخچه‌اي از امور اخيرا انجام شده دسترسي يافت.

بر روي ريموت كنترل چند دكمه‌ي فيزيكي براي كم و زياد كردن حجم صدا، تغيير منبع تصوير، دسترسي سريع به اسمارت هاب و چند دكمه محدود ديگر وجود دارد. اما اين ريموت كنترل داراي يك پد لمسي است كه بسيار شبيه به تاچ‌پد لپ‌تاپ‌ها عمل مي‌كند و مي‌توان از آن براي كنترل تلويزيون مخصوصا در محيط اسمارت ‌تي‌وي استفاده كرد.

تلويزيون هوشمند سري 9000 سامسونگ از دستورات صوتي نيز همراهي مي‌كند. از آنجايي كه اگر از تلويزيون فاصله زيادي داشته باشيد، ميكروفون داخلي دستگاه قادر به تشخيص صحيح دستورات صوتي شما نخواهد بود، سامسونگ يك ميكروفون را در اين ريموت كنترل قرار داده است تا صداي متخصص را دريافت نموده و به تلويزيون منتقل كند. البته ارتباط تلويزيون با كنترل فقط از طريق امواج مادون قرمز نيست بلكه ارتباط از طريق امواج راديويي استفاده مي‌كند در نتيجه كنترل از هرجا و فاصله به خوبي عمل مي‌كند.

كنترل صوتي

مرجع متخصصين ايران

با همراهي از زبان فارسي در سري جديد تلويزيون‌هاي سامسونگ، مي‌توانيد با تلويزيون خود صحبت بكنيد. براي اين كار لازم است دكمه‌ي Voice را فشار داده و فرمان صوتي را به ميكروفون كارگذاشته شده درون تلويزيون بگوييد. در ايتدا تلويزيون متوجه دستورات نمي‌شود تا اين كه منويي بالا مي‌آيد و به شما مي‌گويد عبارات مختلفي را بگوييد مثلا «تغيير كانال به ۱۱» و پس از شناسايي صداي شما تقريبا به خوبي مي‌توانيد با آن ارتباط برقرار كنيد.

هنگامي كه دكمه‌ي Voice را فشار مي‌دهيد صداي تلويزيون كم مي‌شود تا بتوانيد فرمان صوتي را به كنترل بگوييد. شايد اين كه يك دكمه را بر روي كنترل فشار دهيد و بعد دستور صوتي را بگوييد زياد كار جالبي نباشد ولي با توجه به اين كه ريموت كنترل دكمه‌هاي سنتي عددي ۰ تا ۹ تغيير كانال را ندارد مثلا براي اين كه از شبكه ۱ به شبكه خبر برويد بايد ۵ بار دكمه‌ي افزايش كانال را فشار دهيد؛ اما با كنترل صوتي مي‌توانيد يك بار به تلويزيون بگوييد تغيير كانال به ۶، يا هر دستور ديگري كه خود خواسته باشيد و تلويزيون بر روي كانال مورد انديشه متخصصين مي‌رود، اين قابليت براي افرادي كه آن را نديده باشند بسيار جالب به انديشه متخصصين خواهد رسيد.

از ميكروفون نصب شده بر روي ريموت كنترل براي مكالمه‌ي تصويري در نرم‌افزارهايي همچون اسكايپ هم مي‌توان استفاده مي‌شود. دستورات صوتي محدود هستند اما براي كنترل تلويزيون كافي به انديشه متخصصين مي‌رسند.

كنترل حركتي

راه‌اندازي قابليت كنترل حركتي با يك ويزارد ساده كه با يادگيري همراه است، پس از آن با حركت دادن دست در مقابل تلويزيون قادر به حركت بين بخش‌هاي مختلف رابط متخصصي شده و با مشت كردن دست عمل كليك تمام اين امكانات با استفاده از دوربين قدرتمند روي تلويزيون در آزمايش ما براي استفاده از اين قابليت نرم‌افزار تلويزيون محيط را مناسب تشخيص نداد حتي با افزايش نور محيط هم نتوانستيم اين قابليت را فعال كنيم بنابراين در مورد كارايي كنترل حركتي نمي‌توانيم انديشه متخصصيني داشته باشيم به جز اين كه در هر جايي كار نخواهد كرد.

سيستم عامل و نرم‌افزار

سيستم‌عامل و نرم‌افزارهاي تلويزيون هوشمند سامسونگ از طريق يك پردازنده‌ي ۴ هسته‌اي پردازش و اجرا مي‌شوند كه نويد عملكرد مناسب و پر سرعت را مي‌دهد. در عمل سيستم عامل اين دستگاه نه مثل كامپيوتر و تبلت‌ها كار مي‌كند نه سرعت خوبي مثل آن‌ها ارائه مي‌دهد، اما با اين حال امكانات زيادي دارد كه مي تواند در كنار خانواده بسيار جالب باشد. پس از اتصال به شبكه‌ي واي-فاي خانگي مي توانيد از طريق تبلت يا ديوايس اندرويدي ساخت سامسونگ خود نرم‌افزار Smart View را از طريق فروشگاه اپليكيشن يا بازار دريافت و نصب كنيد سپس تصاوير و ويدئوهاي خود را بر روي تلويزيون با بقيه‌ي خانواده به اشتراك بگذاريد.

همچنين نرم‌افزارهايي مانند Screen Mirroring و Nokia Play to هم در آزمايش ما به خوبي توانستند ويدئو را بر روي تلويزيون به نمايش بگذارند. البته نرم‌افزار Smart view 2.0 قابليت‌هاي بيشتري مثل كنترل از راه دور از طريق تلفن را نيز دارد و نه تنها مي‌توان تصوير را از تلفن يا تبلت به تلويزيون انتقال داد بلكه برعكس آن هم امكان پذير است يعني مي‌توانيد برنامه‌هاي خود را از تلويزيون بر روي موبايل يا تبلت مشاهده كنيد. حالت ورزشي هم در اين تلويزيون وجود دارد كه تماشاي مسابقات را در كنار خانواده و دوستان هيجان انگيزتر مي‌كند.

بارگذاري صفحات وب نيز به خوبي انجام مي‌شود و حتي مي‌توانيد به صورت الكترونيك به تماشاي ويدئو بپردازيد، البته اگر از سرعت مناسب براي اين كار بهره مند باشيد! امكان دانلود فايل از طريق تلويزيون وجود ندارد. سرعت اسكرول و ناوبري در صفحات وب و نرم‌افزارها خيلي بالا نيست و كمي تاخير به چشم مي‌آيد، اما با كمي استفاده و آشنا شدن با عملكرد تعامل با كنترل از اين قابليت در مواقع لاخبار تخصصي نيز به خوبي استفاده مي‌كنيد. قابليت جالب ديگر امكان چند تصويري است كه مي‌توانيد در يك سمت برنامه يا فيلم پخش شود و در سمت ديگر به وب‌گردي بپردازيد يا با نرم‌افزارهاي سامسونگ و قابليت‌هاي ديگر كار كنيد.

رابط متخصصي بخش هوشمند سامسونگ يا Smarthub به چند بخش تقسيم شده است. گوشه سمت راست و در قالب يك پنجره كوچك برنامه‌هاي تلويزيون پخش مي‌شوند و در كنار آن‌ نيز ۶ پنجره ديگر اپليكيشن‌ها و محتواي پيشنهادي سامسونگ را نمايش مي‌دهند، كه با كليك بر روي هر كدام، اجرا يا پخش مي‌شوند. در اسمارت‌هاب بخشي به نام ويديو هاب وجود دارد كه از طريق آن مي‌توان به محتواي ويديويي پيشنهادي سامسونگ دسترسي داشت.

همانطور كه از يك تلويزيون هوشمند انتظار مي‌رود امكان نصب و استفاده از بازي و نرم افزارهاي مختلف در تلويزيون سري 9000 سامسونگ وجود دارد. براي دسترسي به اپليكيشن‌هاي تحت اين تلويزيون نيز بايد از فروشگاه اپليكيشن سامسونگ استفاده كرد. سامسونگ طي سال‌هاي اخير نسبت به توسعه و توليد اپليكيشن‌هاي بومي تحت پلتفرم تلويزيون هوشمند خود اقدام نموده و تعداد زيادي اپليكيشن فارسي را براي متخصصان ايراني در فروشگاه سامسونگ وجود دارد. همچنين نرم‌افزارهايي براي گفتگوي تصويري نيز وجود دارد به عنوان مثال مي‌توان از طريق اسكايپ و به كمك ميكروفون داخل كنترل و وب كم بالاي تلويزيون بدون نياز به وسيله‌ي جانبي با دوستان خود تماس تصويري برقرار نمود.

اين تلويزيون داراي يك گيرنده ديجيتال داخلي است كه به كمك آن مي‌توانيد به سادگي به تمام كانال‌هاي شبكه ديجيتال كشور دسترسي داشته باشيد. كافي است يك بار عمل اسكن را انجام دهيد تا تلويزيون به طور خودكار كانال‌ها را براي شما پيدا كند. براي اين كار فقط به يك آنتن نياز داريد.

يكي از قابليت بسيار خوب در تلويزيون‌هاي هوشمند امروزي همراهي از درگاه USB و امكان پخش انواع فايل‌هاي صوتي و تصويري از طريق حافظه‌هاي جانبي مانند ديسك سخت و حافظه فلش است. براي آزمايش فايل‌هاي ويديويي مختلف از جمله MKV ،MP4 ،Divx با رمزگذاري X264 و XVID را بر روي آن پخش كرديم و تلويزيون به راحتي و بدون هيچ واسطه‌اي قادر به پخش آنها شد، حتي زيرنويس فارسي هم به خوبي پخش شد البته به شرطي كه درون يك فايل MKV قرار گرفته باشد و دستگاه قادر به انتخاب فايل زيرنويس جداگانه نيست. اپليكيشن‌هاي بسيار ديگري نيز وجود دارند كه مي‌توانيد آن‌ها را بر روي تلويزيون اجرا كنيد و از طريق آن‌ها خبر بخوانيد، به ويرايش اسناد بپردازيد يا بازي كنيد. حتي مي‌توانيد از طريق اپليكيشن اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، به مهم‌ترين اخبار دنياي تكنولوژي و برترين مقالات، مطالعه محصولات و راهنماي خريد دسترسي داشته باشيد.

مرجع متخصصين ايران

 از آنجايي كه تلويزيون از درگاه USB همراهي مي‌كند، امكان اتصال صفحه كليد فيزيكي و ماوس نيز وجود دارد تا به سادگي قادر به تايپ كردن، وب گردي يا ويرايش اسناد باشيد. ما حتي يك هاب USB را نيز به تلويزيون متصل كرديم تا بتوانيم چندين ابزار مختلف را به آن متصل كنيم و در اين حالت نيز تلويزيون به خوبي تمام ابزارها شامل دو حافظه جانبي، ماوس و صفحه كليد بي‌سيم را شناسايي كرد.

جمع بندي

تلويزيون خميده‌ي HUC9990 سامسونگ به لطف بكار گيري فناوري Local Dimming مشكي عميق و كنتراست تصوير بسيار بالايي را ارائه مي‌كند. نمايشگر خميده رنگ‌هايي مناسب و تصاوير نزديك به طبيعي را نمايش مي‌دهد. در مجموع كيفيت تصوير چه در حالت دو بعدي و چه در حالت سه بعدي بسيار خوب ارزيابي مي‌شود و تصاوير بصورت زنده، شفاف و جذاب نمايش داده مي‌شوند. تجربه‌ي تماشاي تصوير در نمايشگري خميده اگر چه آنگونه كه تبليغ مي‌شود تفاوت فوق‌العاده‌اي با صفحات تخت ندارد، اما اگر با ارزش مناسبي ارائه شود حتما مشتريان بسياري را جذب خواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران

اگر عاشق ديدن فيلم‌هاي هيجان انگيز و تصاوير ورزشي هستيد تلويزيون‌هاي سري 9000 سامسونگ شما را در تصوير غوطه‌ور خواهد كرد، مخصوصا اگر از كيفيت 4K و ويدئوهاي 3D استفاده كنيد. نقطه‌ي منفي در اين دستگاه نمايشگر براق آن است، توليد كنندگان يكي از دلايل برتري تلويزيون‌هاي خميده را نسبت به بقيه انعكاس كمتر نور محيط در آن‌ها اعلام كرده‌اند؛ اما ما نتوانستيم در اين تلويزيون برتري خاصي را در اين زمينه مشاهده كنيم.

تلويزيون سري 9000 سامسونگ بسيار فراتر از يك تلويزيون معمولي است و امكانات جانبي بسياري را ارائه مي‌كند. انحناي صفحه‌نمايش تجربه‌ي شبيه به صفحه‌ي سينما را ارائه مي‌كند كه در پخش فيلم‌هاي 4K جذاب‌تر نيز مي‌شود. از طريق اين تلويزيون و بدون نياز به هيچ وسيله‌ جانبي قادر به پخش فايل‌هاي مختلف صوتي و تصويري خواهيد بود، از طريق اسمارت‌هاب نرم افزارها و بازي‌هاي مختلف را نصب خواهيد كرد، تصوير تلويزيون را به ابزارهاي هوشمند مانند تبلت و تلفن منتقل كرد يا از طريق ژست‌هاي حركتي و دستورات صوتي تلويزيون مي‌توانيد تلويزيون را كنترل كنيد.

با وجود استفاده از دوربين 5 مگاپيكسلي و پردازنده 4 هسته‌اي، رابط متخصصي نرم و روان‌تر از قبل اجرا مي‌شود و امكاناتي فراتر از يك تلويزيون را به شما ارائه خواهد داد.

ارزش تلويزيون سامسونگ مدل سري ۹۰۰۰ در مردادماه ۱۴۰۲ از حدود ۳۷ ميليون تومان شروع مي‌شود.

نقاط قوت

  • كيفيت تصوير بسيار خوب و رزولوشن بالاي UHD
  • زاويه ديد عالي به لطف نمايشگر خميده و پنل با كيفيت
  • كنتراست بالا به لطف استفاده از فناوري Local Dimming
  • ريموت كنترل لمسي كارآمد

نقاط ضعف

  • نمايشگر براق و انعكاس نور محيط
  • استوار نبودن پايه و لغزش تلويزيون روي آن
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات