تاريخچه مك؛ سرگذشت ۳۵ ساله كامپيوترهاي اپل

جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 32 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كامپيوترهاي مك تاريخ دور و درازي دارند و تأثير زيادي در مسير پيشرفت كامپيوترهاي شخصي داشته‌اند. در اين مطلب به مناسبت سي و پنج سالگي مك به مرور تاريخ پرماجراي اين محصول مي‌پردازيم.
تبليغات

چندي پيش، سي و پنجمين سالگرد معرفي اولين كامپيوتر مكينتاش اپل بود؛ كامپيوتري كه آغازگر انقلاب كامپيوترهاي شخصي امروزي شد. از زمان عرضه در ۲۴ ژانويه‌ي سال ۱۹۸۴، مكينتاش و ديگر مك‌هايي كه پس از آن عرضه شدند، تأثير بزرگي بر كامپيوترهاي شخصي و لپ‌تاپ‌هايي كه استفاده مي‌كنيم داشتند. به مناسبت اين رويداد، در اين مطلب به تاريخچه‌ي اين كامپيوترهاي همواره در حال پيشرفت Apple مي‌پردازيم كه اولين كامپيوترهاي شخصي تيراژ بالا با رابط متخصصي گرافيكي بودند.

۱۹۸۴ - سال‌هاي اوليه‌ي كامپيوترهاي All-In-One

روز بيست و چهارم ژانويه، استيو جابز اولين كامپيوتر مك را به دنيا معرفي كرد؛ كامپيوتري All-In-One با پردازنده‌ي ۸ مگاهرتزي 68k موتورولا، به همراه نمايشگر ۹ اينچي، فلاپي درايو ۳.۵ اينچي و ۱۲۸ كيلوبايت رم. بزرگ‌ترين عامل فروش اين محصول رابط متخصصي گرافيكي آن بود كه با موس كنترل مي‌شد و شامل المان‌هايي از شركت تحقيقاتي افسانه‌اي پالو آلتو، زيراكس پارك (Xerox PARC، كه اكنون PARC يا Palo Alto Research Center نام دارد) بود. همچنين اولين مك دو نرم‌افزار MacPaint و نرم‌افزار پردازش متن MacWord را به همراه داشت كه در آن زمان انقلابي بودند.

مرجع متخصصين ايران استيو جابز با كامپيوتر مكينتاش ۲

استيو جابز به همراه اولين مك

ارزش مكينتاش ۲۴۹۵ دلار بود و ۳۵ سانتي‌متر ارتفاع و ۷.۵ كيلوگرم وزن داشت، كه با جعبه‌ي حمل آن كه به‌صورت جداگانه عرضه مي‌شد، به حدود ۱۰ كيلوگرم مي‌رسيد. در ادامه قسمتي از اولين نمايش مكينتاش را مي‌بينيم؛ پيش از اين مردم تنها تصاويري از آن را ديده بودند و در اين ويدئو مي‌بينيد كه چقدر از توانايي‌هاي آن شگفت‌زده مي‌شوند.

علاوه‌براين معرفي مكينتاش با تبليغ معروف يك و نيم ميليون دلاري سوپر بول، ساخته‌ي ريدلي اسكات، همراه بود.

۱۹۸۵ - آفيس براي مك عرضه مي‌شود

بسياري مايكروسافت را دشمن مك مي‌دانند. اما اين شركت درواقع يك سال پس از عرضه‌ي مك، يكي از اولين شركاي بزرگ آن بود. مايكروسافت دو اپليكيشن را، با نام‌هاي ورد و اكسل، براي مك عرضه كرد (در آن زمان اكسل به‌طور اختصاصي براي مك عرضه شد). همچنين مايكروسافت در اين زمان، پاورپوينت را از شركتي به نام Forethought خريد.

مرجع متخصصين ايران Word Macintosh ورد مكينتاش

Word

مرجع متخصصين ايران Excel Macintosh اكسل مكينتاش

Excel

علاوه‌براين سال ۱۹۸۵، سال عرضه‌ي اولين پرينتر ليزري اپل و نرم‌افزار نشر روميزي Aldus PageMaker بود؛ دو محصولي كه آغازگر انقلاب نشر روميزي، كه كامپيوترهاي مك به خاطرش شهرت دارند، شدند. تا پايان ۱۹۸۵ هر دو بنيان‌گذار اپل يعني استيو جابز و استيو وزنياك اين شركت را ترك كردند و مايكروسافت هم Windows 1.0 را معرفي كرد؛ حركتي كه به نقطه‌ي عطفي در روند تكامل كامپيوترهاي شخصي تبديل شد.

مرجع متخصصين ايران پرينتر ليزري اپل Apple LaserWriter Printer

پرينتر LaserWriter

۱۹۸۶ - SCSI اهميت زيادي دارد

مك ارتقاي بزرگي در قالب مكينتاش پلاس به خود ديد. اين دستگاه ۱ مگابايت رم و پورت SCSI (اِسكازي) داشت كه استاندارد جديدي براي اتصال دستگاه‌هاي جانبي بود و امكان اتصال زنجيره‌اي دستگاه‌هايي مانند پرينتر و هارد اكسترنال را فراهم مي‌كرد. سيستم‌عامل مك به نسخه‌ي 3.0 رسيد و شامل بهبودهايي مانند امكان قرار دادن فولدرها داخل يكديگر بود.

مرجع متخصصين ايران Macintosh Plus SCSI اسكازي مكينتاش پلاس

پورت SCSI در Macintosh Plus

۱۹۸۷ - كسب‌وكارها هدف قرار مي‌گيرند

مكينتاش پلاس كنار رفت و راه را براي دو مك جديد باز كرد: Macintosh SE، كه انتخاب بين دو فلاپي درايو يا يك هارد ديسك داخلي را به متخصص مي‌داد، و Macintosh II كه متخصصان كسب‌وكارها را هدف قرار داده بود.

مرجع متخصصين ايران Macintosh SE مكينتاش

مكينتاش SE با دو فلاپي درايو

Mac II نمايشگر ۱۳ اينچي ۲۵۶ رنگ و پردازنده‌ي ۱۶ مگاهرتزي داشت و مي‌توانست تا ۱۲۸ مگابايت حافظه رم داشته باشد. Mac OS نيز به نسخه‌ي ۵.۱ رسيد و امكان پرينت در پس‌زمينه را مهيا كرد.

مرجع متخصصين ايران مكينتاش Macintosh II

Macintosh II

يك نكته‌ي جالب Macintosh SE اين بود كه به‌دليل افزايش ظرفيت رام به ۲۵۶ كيلوبايت، تيم سازنده توانست ويژگي پنهان جالبي در آن قرار دهد؛ با رفتن به آدرس 0x41D89A رام، چهار عكس از تيم سازنده مشاهده مي‌شد:

مرجع متخصصين ايران تيم مكينتاش Macintosh SE

چهار عكس پنهان‌شده‌ي تيم سازنده‌ي Macintosh SE

در برخي ديگر از پروژه‌هاي اپل نيز چنين ويژگي‌هاي پنهاني مشاهده مي‌شود كه طرفداران اپل علاقه‌ي زيادي به آن‌ها دارند.

۱۹۸۸ - ظهور CD-ROM

در ادامه اپل Macintosh IIx را با سيستم‌عامل نسخه‌ي 6.0 معرفي كرد. همچنين درايو CD-ROM اكسترنال AppleCD SC معرفي شد تا به اين ترتيب اپل يكي از اولين توليدكنندگان كامپيوتري باشد كه از اين تكنولوژي استفاده مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران AppleCD SC درايو ديسك نوري اپل
مرجع متخصصين ايران CD Caddy قاب ديسك نوري - مك اپل Apple Mac OS

AppleCD SC (شكل اول) - درگاه سي‌دي به اين دليل بزرگ است كه در گذشته معمولا سي‌دي‌ها در قابي مخصوص مانند شكل دوم قرار مي‌گرفتند و قاب را داخل درايو قرار مي‌دادند

در همين زمان استيو جابز اولين ثمره‌ي شركت كامپيوتري جديدش، NeXT را رونمايي كرد. اين محصول با نام Next Computer، طراحي مكعبي داشت (به همين دليل برخي آن را The Cube خطاب مي‌كردند) كه همراه‌با يك درايو مغناطيسي-نوري (Magneto-Optical)، به‌جاي فلاپي، و يك مانيتور ۱۷ اينچي، عرضه مي‌شد. در اين محصول شاهد نگاه آينده‌نگرانه‌ي استيو جابز در مورد تكنولوژي‌هاي پيش رو هستيم كه بعدا در مك‌ها نيز آن را مي‌بينيم.

مرجع متخصصين ايران نكست NeXT Computer

NeXT Computer

۱۹۸۹ - اولين لپ‌تاپ مك

اپل سه مك جديد معرفي كرد: SE/30 و Mac IIc و Mac IIci كه در ميان آن‌ها Mac IIci از ساير جذاب‌تر است. اين مدل يك مك ماژولار با مانيتور رنگي جدا و يك كيس جمع‌وجورتر است و پردازنده‌ي ۲۵ مگاهرتزي 68k دارد كه آن را به سريع‌ترين مك در زمان خود تبديل كرد.

مرجع متخصصين ايران مكينتاش Macintosh IIci

Mac IIci

همچنين اپل اولين لپ‌تاپ خود، Macintosh Portable را با وزن ۷.۲۵ كيلوگرم، و ارزش ۶۵۰۰ دلاري، در ماه سپتامبر معرفي كرد. در شركت نكست نيز استيو جابز از سيستم‌عامل مبتني بر يونيكس NeXTSTEP رونمايي كرد كه بعدها تأثير زيادي در مسير مك‌ها داشت.

مرجع متخصصين ايران مكينتاش Macintosh Portable

Macintosh Portable

۱۹۹۰ - رقابت بر سر سهم بازار

اپل سريع‌ترين كامپيوتر خود تا به آن روز را معرفي كرد: Macintosh IIfx با پردازنده‌ي ۴۰ مگاهرتزي. اين محصول براي مبارزه با اين تصور غلط كه كامپيوترهاي شخصي با سيستم‌عامل DOS بسيار سريع‌تر از رقباي مك خود با رابط متخصصي گرافيكي هستند، طراحي شده بود. Windows 3.0 مايكروسافت هم در همين سال به بازار آمد، كه در اين زمان سهم اپل از بازار كامپيوترها ۲۰ درصد بود.

مرجع متخصصين ايران مكينتاش Macintosh IIfx

مكينتاش IIfx

۱۹۹۱ - نكته‌ي كليدي توان پردازشي است

اپل به رقابت شديدتري با پي‌سي‌ها پرداخت. اين شركت شش مك جديد را معرفي كرد كه شامل دو كامپيوتر رده‌بالا با نام Quadra بود؛ دو كيس با پردازنده‌ي Motorola 68040 كه تا ۲.۵ برابر سريع‌تر از نسل‌هاي قبلي بودند.

مرجع متخصصين ايران مكينتاش Macintosh Quadra 700

Macintosh Quadra 700

علاوه‌براين اپل سري جديد Mac Portable را با نام PowerBook معرفي كرد كه اولين لپ‌تاپ‌هايي بودند كه مثل لپ‌تاپ‌هاي امروزي كيبورد در عقب و ترك‌پد در جلو قرار داشت. مك او‌اس نيز به نسخه‌ي 7.0 رسيد.

مرجع متخصصين ايران پاوربوك PowerBook 170

PowerBook 170

۱۹۹۲ - روند پيشرفت كند مي‌شود

شرايط براي اپل ديگر چندان خوب نبودند. اين شركت سري كامپيوتر Performa را عرضه كرد كه باتوجه‌به زمان خود قدرت پاييني داشتند. در اين بين مايكروسافت با همكاري اينتل راه را براي كامپيوترهاي شخصي x486 با كارآيي بهتر و سيستم‌عامل Windows 3.1، كه محبوبيت آن روزبه‌روز در حال افزايش بود، هموار كردند. همچنين اوضاع نكست بهتر شده بود و نسخه‌ي 3.0 سيستم‌عامل NeXTSTEP به‌جز پردازنده‌هاي Motorola 68k از پردازنده‌هاي اينتل نيز همراهي مي‌كرد كه اين همراهي در سال بعد اضافه شد.

مرجع متخصصين ايران مكينتاش Macintosh Performa 600CD

Macintosh Performa 600CD

۱۹۹۳ - سهم ويندوز افزايش مي‌يابد

اپل ۱۹ مك جديد در ۶ رده‌ي مختلف معرفي كرد: سري Color Classic، سري پايين‌رده‌ي LC، ميان‌رده‌ي Centris و بالارده‌ي Quadra، و همچنين كامپيوترهاي Performa و PowerBook. اپل اعلام كرد كه تاكنون ۱۰ ميليون كامپيوتر مك فروخته است. اما رقابت سنگين‌تر شده بود و مايكروسافت اعلام كرد كه ويندوز بيش از ۲۵ ميليون متخصص دارد.

مرجع متخصصين ايران مكينتاش Macintosh Color Classic

Macintosh Color Classic

۱۹۹۴ - مهاجرت به PowerPC

اپل اولين مهاجرت بزرگ خود در تاريخ ۲۵ ساله‌ي مك را انجام داد و دستگاه‌هايي با پردازنده‌هاي PowerPC كه از معماري RISC بهره مي‌بردند، معرفي كرد. پردازنده‌هاي PowerPC به مقدار بسيار زيادي سريع‌تر از پردازنده‌هاي بر پايه‌ي CISC بودند كه تا پيش از آن در محصولات اين شركت استفاده مي‌شد، و نتيجه‌ي همكاري ميان اپل، IBM و موتورولا بودند. همچنين در اين سال سيستم‌عامل اپل به نسخه‌ي ۷.۵ رسيد.

مرجع متخصصين ايران IBM PowerPC پاور پي سي

پردازنده‌ي پاورپي‌سي

۱۹۹۵ - مك توان رقابت ندارد

اين بار اپل دو اتفاق ناگوار را تجربه كرد: Windows 95 و ادامه‌ي موفقيت پردازنده‌هاي بسيار محبوب پنتيوم اينتل. فروش مك‌هاي مجهز به پردازنده‌هاي PowerPC مناسب بود اما ساير دستگاه‌ها فروش نااميدكننده‌اي را تجربه كردند. اپل حق استفاده از سيستم‌عامل خود را عرضه كرد تا با تأخير وارد رقابت با سيستم‌هاي ويندوز و اينتل شود. در ماه سپتامبر استيو جابز به مجله‌ي Fortune گفت كه راه نجات اپل را مي‌داند اما هيچكس در اين شركت به حرف او گوش نمي‌دهد.

۱۹۹۶ - بازگشت جابز

در ماه فوريه استيو جابز در صحبت با Fortune، با سخنانش بسياري را شگفت‌زده كرد. او گفت:

اگر من مديريت اپل را بر عهده داشتم، تا جاي ممكن از مكينتاش سود مي‌بردم و دركنار آن مشغول كار روي محصول بزرگ بعدي مي‌شدم. نبرد كامپيوترهاي شخصي به پايان رسيده است. تمام شد. مايكروسافت مدت‌ها پيش پيروز شد.

اپل بالاخره استفاده از پردازنده‌هاي قديمي 68k را كنار گذاشت و كار روي نسخه‌ي هشتم Mac OS را آغاز كرد. تا پايان اين سال اپل شركت جابز، NeXT و سيستم‌عاملش NeXTSTEP را تصاحب كرد. استيو جابز به اپل بازگشت كه اين موضوع سرآغاز تبديل شدن اپل به شركتي كه امروز مي‌شناسيم بود.

مرجع متخصصين ايران مكينتاش بيستمين سالگرد Twentieth Anniversary Macintosh

Twentieth Anniversary Macintosh به مناسبت بيست سالگي اپل، كه محصولي بسيار ناموفق بود

۱۹۹۷ - جابز به اصول اوليه باز مي‌گردد

اپل سري محصولات بيش‌ازحد زياد و مشتريان بسيار كمي داشت و در حال ضرر بود. جابز كه اكنون مديرعامل موقت اين شركت بود در ماه اكتبر در مصاحبه با Time شرايط نامساعد اپل را شرح داد. او گفت:

اپل دارايي‌هاي فوق‌العاده‌اي دارد، اما به انديشه متخصصينم بدون مقداري توجه، اين شركت ممكن است، ممكن است، ممكن است ... ممكن است، ممكن است از بين برود.

اپل بيل گيتس را براي خريد سهام اين شركت به ارزش ۱۵۰ ميليون دلار متقاعد كرد. جابز استفاده از سيستم‌عامل مك در كامپيوترهاي غير اپل را متوقف كرد. Mac OS به نسخه‌ي هشت رسيد و اپل كار روي Rhapsody، نسل پيش از Mac OS X را آغاز كرد. تا پايان اين سال اپل مك‌هايي با چيپ PowerPC G3 عرضه كرد كه قدرت بسيار بيشتري نسبت به نسل‌هاي پيشين خود داشتند.

۱۹۹۸ - iMac نويد دوراني تازه را مي‌دهد

استيو جابز به مبارزه با محصولات اپل ادامه داد و توليد دستيار ديجيتال شخصي (PDA) اپل را كه نيوتون نام داشت، متوقف كرد.

مرجع متخصصين ايران اپل نيوتن Apple Newton

Newton MessagePad

او تمركز شركت را روي محصول جديدي قرار داد كه اپل را به روزهاي اولش باز مي‌گرداند: iMac. روياي جابز در قالب يكي سيستم All-In-One با پردازنده‌ي ۲۳۳ مگاهرتزي PowerPC G3، ۳۲ مگابايت رم، هارد ۴ گيگابايتي و نمايشگر ۱۵ اينچي، رنگ حقيقت به خود گرفت. اين محصول فاقد درايو فلاپي يا درگاه‌هاي قديمي بود و به‌جاي آن‌ها اتصال آسان به اينترنت و درگاه USB، فناوري جديد اينتل براي اتصال دستگاه‌هاي جانبي، ارائه مي‌داد. آي‌مك به محبوبيت زيادي در ميان متخصصان سراسر جهان دست پيدا كرد.

مرجع متخصصين ايران استيو جابز آي مك Steve Jobs iMac G3

استيو جابز به همراه آي‌مك G3

۱۹۹۹ - G4 با سرعت پيش مي‌رود

آي‌مك سريع‌تر شد و در رنگ‌هاي جذاب بيشتري به بازار عرضه شد. كيس پاور مكينتاش با رنگ مشابه آبي فيروزه‌اي و پردازنده‌ي PowerPC G3 با فركانس تا ۴۵۰ مگاهرتز، وارد بازار شد.

مرجع متخصصين ايران پاور مكينتاش Power Macintosh G3

Power Macintosh G3

همچنين اپل سري جديدي از لپ‌تاپ‌هايش را با پردازنده‌ي G3 راهي بازار كرد، كه iBook نام داشت.

مرجع متخصصين ايران آي بوك iBook

iBook

اما بزرگ‌ترين شگفتي اپل در اين سال Power Mac G4 بود كه اپل آن را «اولين سوپركامپيوتر روميزي جهان» ناميد.

مرجع متخصصين ايران پاور مك Power Mac G4

Power Mac G4

نهايتا در اين سال اپل اولين روتر واي-فاي 802.11b را با نام AirPort به نمايش گذاشت و معرفي Mac OS X Server، نمايشي را از يك تغيير بزرگ در رابط متخصصي مك، به جهانيان ارائه كرد.

مرجع متخصصين ايران ايرپورت اپل Apple AirPort

ايرپورت

۲۰۰۰ - OS X ظاهر مي‌شود

استيو جابز نويد نسخه‌ي مصرف‌كننده‌ي Mac OS X (مك او‌اس تِن بخوانيد) را داد و اولين نسخه‌هاي آزمايشي آن در اواخر اين سال منتشر شدند. اين سيستم‌عامل به‌طور كلي خوب به انديشه متخصصين مي‌رسيد، اما از انديشه متخصصين برخي ويژگي‌ها كمبود داشت و مقدار زيادي كند بود. با اين وجود، با نسخه‌ي ۹ تفاوت زيادي داشت؛ Mac OS X يك سيستم‌عامل مبتني‌بر Unix بود كه بر پايه‌ي NeXTSTEP و ديگر فناوري‌هاي توسعه‌يافته در NeXT ساخته شده بود.

مرجع متخصصين ايران Mac OS X 10.0 Public Beta Kodiak مك او اس پابليك بتا

بتاي عمومي Mac OS X با اسم رمز Kodiak - نسخه‌ي نهايي با اسم رمز Cheetah منتشر شد

كامپيوترهاي مك موجود؛ آي‌مك، آي‌بوك، پاور مك و پاوربوك، صرفا افزايش سرعت و تغيير رنگ را تجربه كردند و تغيير اساسي نداشتند. همچنين Power Mac G4 Cube عرضه شد؛ يك كامپيوتر بدون نمايشگر و جمع‌وجور كه يادآور دوران استيو جابز در NeXT بود. البته اين محصول به‌دليل ارزش بيش از حد و اشكال ايجاد شكستگي در قاب آن، شكست خورد.

مرجع متخصصين ايران پاور مك Power Mac G4 Cube

Power Mac G4 Cube

۲۰۰۱ - دوران توپ ساحلي چرخان

اپل Mac OS X 10.1 را با تركيب رنگ Aqua، جلوه‌هاي شفاف و جاي خالي برخي ويژگي‌ها، عرضه كرد. هنوز بسيار كند بود و عبارت «توپ ساحلي چرخان مرگ» به اصطلاحي آشنا براي متخصصان مك تبديل شد (در زمان انتظار، نشانگر موس مك به شكل توپ ساحلي چرخان نمايش داده مي‌شود). از انديشه متخصصين طراحي اين نسخه ويندوز ويستاي اپل محسوب مي‌شد؛ محتوا و طراحي خوبي كه كندتر از آن بودند كه قابل استفاده باشند.

اپل همچنين با نسل جديد پاوربوك طراحي كاملا جديدي را براي لپ‌تاپ‌هايش به نمايش گذاشت. اين لپ‌تاپ حالا نمايشگر عريض ۱۵ اينچي و پردازنده‌ي G4 را در قالب بدنه‌ي تيتانيومي با ضخامت ۱ اينچ (۲۵ ميلي‌متر) جاي مي‌داد.

مرجع متخصصين ايران پاوربوك PowerBook G4 Titanium Mercury

PowerBook G4 Titanium Mercury

آي‌بوك‌هاي جديد نيز عرضه شدند و آي‌مك هم با ظاهر جديدش يك فاجعه بود و طرح‌هاي Blue Dalmation و Flower Power باعث شدند خريداران به سمت آن نروند. نهايتا اپل موزيك پلير پنج گيگابايتي خود را با نام iPod معرفي كرد. در اين حين مايكروسافت Windows XP را، كه هنوز هم استفاده مي‌شود، عرضه كرد.

مرجع متخصصين ايران آي مك iMac Flower Power

آي‌مك با طرح Flower Power

۲۰۰۲ - OS X به‌روزرساني خوبي دريافت مي‌كند

اپل نسخه‌ي بازطراحي‌شده‌ي آي‌مك را با بدنه‌ي نيم‌كره و نمايشگري تخت كه با پايه‌ي كرومي در بالاي بدنه معلق بود، عرضه كرد.

مرجع متخصصين ايران آي مك iMac G4

iMac G4

علاوه‌براين چند نسخه‌ي جديد آي‌بوك، نسخه‌ي جديد Power Mac G4 و eMac، كه با هدف مدارس ساخته شده بود، را معرفي كرد.

مرجع متخصصين ايران اي مك eMac

eMac

OS X 10.2 Jaguar نيز با ۱۵۰ ويژگي جديد و افزايش سرعتي كه متخصصان مدت‌ها انتظارش را مي‌كشيدند، وارد ميدان شد.

مرجع متخصصين ايران مك او اس جگوار Mac OS X 10.2 Jaguar

OS X 10.2 Jaguar

۲۰۰۳ - همه‌ي محصولات به‌روز مي‌شوند

دستگاه‌هاي جديد ديگر قادر به اجراي نسخه‌هاي قبل از Mac OS X نبودند. همچنين همه‌ي محصولات مك؛ آي‌بوك‌ها، پاوربوك‌ها، كيس‌هاي پاور مك G4، آي‌مك و اي‌مك، دستخوش تغيير شدند. Power Mac G5 در ماه ژوئن، افزايش سرعت بزرگي را براي خانواده‌ي مك به ارمغان آورد؛ اين محصول از دو پردازنده‌ي ۶۴ بيتي PowerPC G5 شركت IBM استفاده مي‌كرد كه هركدام با فركانس ۲ گيگاهرتز فعاليت مي‌كردند. حافظه‌ي آيپاد به ۴۰ گيگابايت افزايش يافت و نرم‌افزار iTunes معرفي شد كه دركنار مك روي ويندوز نيز اجرا مي‌شد و استفاده از آيپاد با ويندوز را ممكن كرد.

مرجع متخصصين ايران پاور مك Power Mac G5

Power Mac G5 با ارزش پايه‌ي ۱۹۹۹ دلار

۲۰۰۴ - آي‌مك، به شكلي كه امروزه مي‌شناسيم

اين سال بيشتر در سلطه‌ي آيپاد بود تا مك؛ حتي اپل محصولات مك را با شعار «محصولي از سازندگان آيپاد» تبليغ مي‌كرد. آي‌مك بازطراحي بزرگي را تجربه كرد؛ نمايشگر معلق و بدنه‌ي نيمكره‌اي جاي خود را به طراحي جديدي دادند كه همه‌ي اين كامپيوتر All-In-One را پشت يك پنل LCD تخت جمع مي‌كرد و شباهت زيادي به آي‌مك كنوني پيدا كرد. به اين ترتيب بيش از يك دهه است كه طراحي آي‌مك دستخوش تغيير آنچناني نشده است. اپل در اين زمان به سلامتي كامل بازگشته بود؛ اما سهمش از بازار كامپيوترهاي شخصي به پايين‌ترين حد خود رسيده بود و تنها سه درصد از بازار جهاني را در اختيار داشت.

مرجع متخصصين ايران آي مك iMac G5

iMac G5 20-inch

اولين اپل استور انگلستان در خيابان ريجنت لندن افتتاح شد. در ماه‌هاي بعد و همينطور كه كامپيوترها، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌هاي iOS اپل روزبه‌روز معروف‌تر شدند، اين فروشگاه‌ها به روشي باارزش براي اپل جهت ارتباط با مشتريان، تبديل شدند.

مرجع متخصصين ايران اپل استور ريجنت لندن Apple Store Regent London

اپل استور خيابان ريجنت لندن

۲۰۰۵ – G5 از راه مي‌رسد اما توان رقابت ندارد

IBM چيپ‌هاي دو هسته‌اي PowerPC G5، را به اپل داد تا كامپيوترهاي Power Mac G5 را با پردازنده‌ي دو هسته‌اي به مشتريان خود ارائه دهد. با اين وجود IBM موفق به برآورده كردن نياز اصلي اپل نبود؛ آن‌ها يك چيپ سريع و كم‌مصرف PowerPC G5 لازم داشتند كه بتوان از آن در سري‌هاي ضعيف‌تر آي‌بوك و پاوربوك استفاده كرد.

نهايتا در ماه ژوئن اتفاقي كه غيرممكن مي‌كرد رنگ واقعيت به خود گرفت و جابز در WWDC ۲۰۰۵ اعلام كرد كه اپل سومين مهاجرت بزرگ خود (اولي گذار از 68k به PowerPC و دومي از Mac OS 9 به Mac OS X بود) را انجام مي‌دهد و از پردازنده‌هاي اينتل استفاده خواهد كرد. بنابراين سخت‌افزار اپل ديگر تفاوتي با پي‌سي‌ها نخواهد داشت. OS X 10.5 Tiger نيز در ماه آوريل معرفي شد.

همچنين در ژانويه‌ي اين سال Mac mini هم با پردازنده‌ي PowerPC G4 عرضه شد. اين سري در طول زمان دستخوش تغييرات بسياري شده است و اكنون دستگاهي بسيار قدرتمند با پردازنده‌ي Core i7 اينتل است.

۲۰۰۶ - مك در سلطه‌ي اينتل

همه‌ي مك‌هاي اپل چيپ‌هاي PowerPC را كنار گذاشتند و به سراغ پردازنده‌هاي Intel Core Duo رفتند. اين مهاجرت با آي‌مك، مك ميني و MacBook Pro آغاز شد و نهايتا در ماه اوت با Mac Pro كامل شد. تا پايان سال مك‌بوك پرو دستخوش تغيير شد و اين بار از پردازنده‌ها Core 2 Duo بهره مي‌برد.

مرجع متخصصين ايران MacBook Pro مك بوك پرو

نسل اول مك‌بوك پرو؛ كه در اندازه‌هاي ۱۵ و ۱۷ اينچ توليد مي‌شد

يك سري رده‌ي مبتدي هم با نام MacBook و نمايشگر ۱۳.۳ اينچي در اين سال عرضه شد كه تا ۲۰۱۲ نسخه‌هاي مختلفي را از آن مي‌بينيم. جنس بدنه‌ي نسل اول مك‌بوك تركيبي از پلي كربنات و فايبرگلاس بود و در دو رنگ سفيد و مشكي توليد مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران مك بوك مشكي Black MacBook

مك‌بوك ۲۰۰۶

در اين سال Boot Camp نيز معرفي شد. اين ابزار امكان بوت ويندوز را دركنار OS X، براي كابران مك‌هايي كه پردازنده‌ي اينتل دارند، فراهم مي‌كند. اپليكيشن‌هايي كه هم با پردازنده‌هاي PowerPC و هم Intel سازگار باشند چندان رايج نبودند، اما متخصصان مك‌هاي اينتلي مي‌توانستند با استفاده از برنامه‌ي Rosetta اپل از اپ‌هاي مخصوص PowerPC استفاده كنند.

مرجع متخصصين ايران Boot Camp بوت كمپ

Boot Camp

همچنين در اين سال كمپين تبليغاتي Get a Mac اپل آغاز شد كه هدف آن نمايش مزاياي مك در مقايسه با پي‌سي‌هاي ويندوزي و ترغيب متخصصان به خريد كامپيوترهاي اپل بود.

۲۰۰۷ - مك‌هاي قابل حمل بسيار قوي مي‌شوند

اين سال با يك عمل غافلگيرانه شروع شد و اپل مك پروهاي هشت هسته‌اي را، كه به شكل سفارش‌گذاري قابل خريد بودند، معرفي كرد. در ماه اوت اپل از معماري Santa Rosa اينتل براي مك‌بوك پرو استفاده كرد و آي‌مك هم طراحي جديد آلومينيومي و شيشه‌اي، و پردازنده‌ي Core 2 Duo اينتل را به خود ديد.

مرجع متخصصين ايران آي مك iMac 2007

آي‌مك ۲۰۰۷ كه دو نمونه‌ي ۲۰ و ۲۴ اينچي داشت

سال ۲۰۰۷، سال معرفي iPhone هم بود و در كنفرانس Macworld در ماه ژانويه بنرهايي با اشاره به پيشينه‌ي اپل و شعار «۳۰ سال اول تنها آغاز راه بودند. به ۲۰۰۷ خوش آمديد.» به نمايش گذاشته شد.

مرجع متخصصين ايران بنر اپل Apple Banner Macworld

بنر اپل در كنفرانس سالانه‌ي Macworld

علاوه‌براين در ۲۰۰۷ عرضه‌ي ويندوز ويستا را داشتيم كه بسيار مورد انتقاد قرار گرفت؛ و پس از آن OS X 10.5 Leopard در ماه اكتبر عرضه شد كه تبديل به پرفروش‌ترين به‌روزرساني OS X شد.

مرجع متخصصين ايران مك او اس لئوپارد Mac OS X 10.5 Leopard

Mac OS X Leopard

۲۰۰۸ - MacBook Air از پاكت نامه بيرون مي‌آيد

موفق‌ترين سال اپل تا به آن زمان، با معرفي مك پرو با نسخه‌ي پايه‌ي هشت هسته‌اي، دركنار آي‌مك، مك‌بوك و مك‌بوك پروهاي سريع‌تر آغاز شد. علاوه‌براين اپل مك‌بوك اير را معرفي كرد؛ لپ‌تاپي بسيار سبك با ترك‌پد مولتي‌تاچ براي ژست‌هاي حركتي.

تا پايان سال دوباره نسخه‌ي جديدي از مك‌بوك و مك‌بوك پرو معرفي شد كه از طراحي بدنه‌ي جديد آلومينيوم يكپارچه استفاده مي‌كردند و قسمت پاييني آن‌ها از يك قطعه آلومينيوم برش خورده بود.

مرجع متخصصين ايران بدنه آلومينيومي يكپارچه مك بوك پرو MacBook Pro Aluminium Unibody

بدنه‌ي يكپارچه‌ي مك‌بوك پرو

۲۰۰۹ - مك‌بوك پرو كوچك‌تر

استيو جابز در ماه ژوئن اعلام كرد كه OS X 10.6 Snow Leopard استفاده از توان پردازنده‌هاي چند هسته‌اي را براي تمام اپليكيشن‌ها ممكن مي‌كند. با اين وجود اين سال بيشتر به عرضه‌ي مك‌بوك پروي ۱۳.۳ اينچي شناخته مي‌شود. اين محصول كه متخصصان مدتي زيادي منتظر آن بودند، جايگزيني براي نسخه‌ي ۱۲ اينچي PowerBook G4 محسوب مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران مك بوك پرو 13 اينچي MacBook Pro 13 inch

اولين نسل مك‌بوك پروي ۱۳ اينچي

به مرور همه‌ي مك‌ها به سمت بدنه‌ي آلومينيوم يكپارچه رفتند كه اين اتفاق براي آي‌مك در اواخر اين سال رخ داد.

مرجع متخصصين ايران آي مك 2009 iMac

iMac اواخر ۲۰۰۹، كه مانند آي‌مك‌هاي امروزي دو مدل ۲۱.۵ و ۲۷ اينچ داشت

۲۰۱۰ - آينده دانلود است

ظهور اپ استور مك آينده‌ي بدون ديسك‌هاي نوري را براي مك‌ها نويد داد. براي دسترسي به آن به نسخه‌ي 10.6.6 سيستم‌عامل Snow Leopard نياز بود كه اين موضوع باعث مقداري دشواري در به‌روزرساني به OS X Lion در سال بعد شد.

مرجع متخصصين ايران اپ استور مك Mac App Store

اپ استور مك

مك‌بوك اير ۱۱ اينچي در حالي معرفي شد كه حدس و گمان‌ها مي‌گفتند اپل دستگاهي فوق‌العاده براي رقابت با تمام لپ‌تاپ‌هاي پي‌سي ارزان‌ارزش آن زمان معرفي خواهد كرد؛ ظاهرا اپل تصميم گرفت اين كار را به‌جاي مك‌بوك با iPad انجام دهد.

مرجع متخصصين ايران مك بوك اير MacBook Air 11 13

نسل اول مك‌بوك اير ۱۱ اينچي دركنار مدل ۱۳ اينچي

۲۰۱۱ - آغاز دوران درگاه‌هاي سريع‌تر با تاندربولت

OS X Lion در ماه ژوئيه در اختيار مشتريان قرار گرفت و اولين نسخه‌ي OS X بود كه روي هيچگونه ديسكي عرضه نمي‌شد. البته كمي بعد براي كساني كه با اتصال به اينترنت اشكال داشتند و نمي‌توانستند از اپ استور استفاده كنند، روي فلش USB هم ارائه شد. خيلي افراد هم چون به Snow Leopard به‌روزرساني نكرده بودند با اشكال مواجه شدند، زيرا به اپ استور مك دسترسي نداشتند.

مرجع متخصصين ايران فلش مك او اس لاين Mac OS X Lion USB Flash thumb drive

فلش USB حاوي OS X Lion

همچنين در اين سال اپل اولين مك‌بوك پروهاي مجهز به تكنولوژي Thunderbolt اينتل را عرضه كرد؛ كه از همان درگاه Mini DisplayPort استفاده مي‌كرد. با اينكه اين تكنولوژي هنوز آنقدر محبوب نشده بود، روي تمام مك‌هاي جديد قرار گرفت.

مرجع متخصصين ايران تاندربولت مك بوك پرو Thunderbolt MacBook Pro

تاندربولت در مك‌بوك پرو

علاوه‌براين‌ها آخرين نسخه از مك‌بوك پروي ۱۷ اينچي در اين سال ارائه شد و ديگر شاهد مك‌بوكي در اين ابعاد نبوديم. نسل جديد Mac mini هم بدون درايو نوري معرفي شد.

مرجع متخصصين ايران مك ميني سرور Mac mini Server 2011

Mac mini Server - Mid ۲۰۱۱

۲۰۱۲ - نمايشگر رتينا به مك مي‌آيد

در تابستان OS X 10.8 Mountain Lion ازطريق اپ استور عرضه شد. اين نسخه مانند نسل قبلي، به اضافه كردن حس‌وحال مشابه iOS به OS X، ادامه داد و از نام‌گذاري‌هاي مشابه براي برخي اپليكيشن‌ها بهره مي‌برد.

مرجع متخصصين ايران مك او اس Mac OS X 10.8 Mountain Lion

Mountain Lion

در اواخر سال، مك ميني و آي‌مك جديد معرفي شدند. نمايشگر iMac اكنون حتي از قبل هم باريك‌تر بود و ضخامت آن در حاشيه‌ها به ۵ ميلي‌متر مي‌رسيد.

مرجع متخصصين ايران آي مك 2012 iMac

iMac - Late ۲۰۱۲

مك‌بوك پرو نيز ارتقاي خوبي را در قالب نمايشگر رتينا و بدنه‌ي باريك يكپارچه بدون درايو نوري، تجربه كرد. هر دو مدل ۱۵ و ۱۳ اينچ در ۲۰۱۲ عرضه شدند و اوايل سال بعد هم نسخه‌ي بهبوديافته‌ي آن‌ها به بازار آمد. علاوه‌براين يكي از ويژگي‌هاي جالب توجه سري جديد، وجود درگاه HDMI بود.

مرجع متخصصين ايران مك بوك پرو رتينا MacBook Pro Retina 15

مك‌بوك پرو ۱۵ اينچي ميانه‌ي ۲۰۱۲ با نمايشگر رتينا

۲۰۱۳ - ورود مك پرو

معرفي نسخه‌ي جديد مك پرو، كه براي مدت زيادي مورد بي‌توجهي قرار گرفته بود، طرفداران اين سري را به وجد آورد.

مرجع متخصصين ايران مك پرو Mac Pro

Mac Pro

پس از تغييرات مك‌بوك پرو، نسخه‌ي جديد مك‌بوك اير نيز معرفي شد. مك‌هاي جديد و OS X 10.9 Mavericks (اپل گفت اسم‌هاي گربه‌سانان بزرگ تمام شده‌اند)، باعث شدند اپل اين سال را با شرايط خوبي به پايان ببرد. Mavericks تحول بزرگي نبود و اشكالات خود را داشت اما همچنان موفقيت بزرگي براي اين شركت بود.

مرجع متخصصين ايران مك او اس Mac OS X 10.9 Mavericks WWDC 2013

معرفي OS X Mavericks در WWDC 2013

۲۰۱۴ - طراحي جديد OS X

در اين سال از انديشه متخصصين سخت‌افزار، محصول چندان متفاوتي عرضه نشد و صرفا برخي محصولات، ارتقاهاي جزئي دريافت كردند. اما از انديشه متخصصين نرم‌افزاري OS X 10.10 Yosemite به‌دنبال تغيير زبان طراحي iOS در نسخه‌ي هفتم، طراحي جديدي، شبيه به iOS، به خود ديد.

مرجع متخصصين ايران مك او اس Mac OS X Yosemite

OS X Yosemite

۲۰۱۵ - بازگشت به اصول اوليه با MacBook

در سال ۲۰۱۵ اپل چشم‌انداز جديد خود را براي لپ‌تاپ‌هاي اين شركت، با معرفي MacBook به نمايش گذاشت. اين محصول برخي قسمت‌هاي طراحي خود را از آيفون‌ها و آيپد‌هاي زمان خود الهام گرفته بود و تلفيقي از گذشته، حال و آينده‌ي اين شركت در خود داشت؛ و در نوع خود لپ‌تاپ بسيار خوبي بود.

مرجع متخصصين ايران مك بوك MacBook 12 2015

MacBook با نمايشگر ۱۲ اينچي

اپل همچنين سري‌هاي مك‌بوك پرو و اير را به‌روز كرد و سري جديد آي‌مك نيز از نمايشگرهاي رتيناي 4K و 5K بهره مي‌برد.

مرجع متخصصين ايران آي مك رتينا Retina iMac 5K

iMac 5K

۲۰۱۶ - تاچ بار؛ تلاش اپل براي ايجاد تحولي ديگر 

اپل در WWDC اعلام كرد كه از نام‌گذاري مشابه سيستم‌عامل‌هاي ديگر خود؛ iOS و watchOS و tvOS، براي سيستم‌عامل دسكتاپش استفاده مي‌كند و از اين پس آن را macOS مي‌خواند. همچنين macOS Sierra معرفي شد كه سيري را به مك آورد. در پاييز، از سري جديد مك‌بوك پرو، با طراحي جمع‌وجورتر، كيبورد مشابه MacBook سال گذشته، حذف پورت‌هاي مختلف و جايگزين كردن آن‌ها با تاندربولت ۳ (كه درگاهش مثل USB-C است و از آن همراهي مي‌كند)، تشخيص اثر انگشت Touch ID و ويژگي جديد Touch Bar، رونمايي شد.

مرجع متخصصين ايران مك بوك پرو تاچ بار تاچ آيدي MacBook Pro Touch Bar Touch ID

MacBook Pro با تاچ بار و تاچ آيدي

۲۰۱۷ - آي‌مك حرفه‌اي مي‌شود

در روزهاي پاياني ۲۰۱۷، اپل عرضه‌ي iMac Pro را آغاز كرد. اين نسخه‌ي بسيار قدرتمند All-In-One آي‌مك به‌طور خاص براي افراد حرفه‌اي طراحي شده است و مشخصاتي بسيار قوي، از جمله پردازنده‌ اينتل زئون، ۳۲ گيگابايت رم و كارت گرافيك AMD Radeon Pro Vega 56، دارد. اين محصول همچنين با ارزش پايه‌ي ۴۹۹۹ دلاري، يكي از گران‌ارزش‌ترين دستگاه‌هاي اپل تا به امروز است.

مرجع متخصصين ايران آي مك پرو iMac Pro

iMac Pro

۲۰۱۸ - ملاقات دوباره‌ي دو محصول كلاسيك اپل

۲۰۱۸ سالي بود كه اپل به حرف طرافدارانش گوش داد و برخي از محبوب‌ترين محصولاتش را كه اخيرا به آن‌ها بي‌توجهي شده بود، به‌روز كرد. يكي از آن‌ها به‌روزرساني دير اما بسيار خوب مك ميني، كامپيوتر كوچك اپل بود و ويژگي‌هاي بسيار خوبي را به اين دستگاه افزود كه آن را به انتخابي مناسب براي افراد حرفه‌اي و هنرمندان تبديل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران مك ميني 2018 Mac mini

Mac mini 2018

مك‌بوك اير هم با طراحي باريك‌تر، نمايشگر بهبوديافته و سخت‌افزار به‌روزشده، آپديتي را كه بسيار نيازمندش بود، دريافت كرد.

مرجع متخصصين ايران مك بوك اير 2018 MacBook Air

MacBook Air 2018

۲۰۱۹ - اپل براي امسال چه برنامه‌اي دارد؟

اكنون كه مكينتاش ۳۵ ساله شده، آيا اپل امسال هم مثل سال گذشته صرفا برخي محصولات قبلي خود را به‌روز مي‌كند؟ يا ۲۰۱۹ سالي ماجراجويانه براي آن‌ها خواهد بود؟ بايد صبر كنيم و ببينيم، اما اپل تا همين الآن هم تجربه‌ي خوبي از CES 2019 داشته است؛ درحالي‌كه حتي در آن حضور نداشت!

اميدواريم از خواندن اين مقاله لذت برده باشيد. آيا با هيچ‌كدام از اين مك‌ها خاطره داريد؟ كدام يك دلخواه‌تان است؟ سرگذشت كامپيوترهاي مك را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ انديشه متخصصينات خود را با ما و ديگر متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات