مطالعه تلويزيون ۶۵ اينچي SUHD سامسونگ سري UNJS8500

جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
مطالعه 14 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سامسونگ با معرفي تلويزيون‌هاي SUHD خود مي‌خواهد تجربه‌ي تماشاي محتوا در تلويزيون‌هاي UHD كنوني را بالاتر ببرد و معتقد است هزينه‌ي اضافي كه خريد اين تلويزيون‌ها براي متخصصان در بر خواهد داشت با توجه به امكانات و ويژگي‌هاي آن كاملا مقرون به صرفه است. در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا به مطالعه تلويزيون SUHD سامسونگ سري JS8500 پرداخته و ببينيم كه آيا ويژگي‌هاي اضافي ارزش پرداخت هزينه‌ي بالاتر را دارند يا خير.
تبليغات

سامسونگ تلويزيون‌هاي جديد سري SUHD خود را به تازگي معرفي كرده و معتقد است اين تلويزيون‌ها عملكردي بهتر از تلويزيون‌هاي UHD موجود دارند و مي‌توانند تا ساليان دراز هر متخصصي را از خريد تلويزيون جديد براي هماهنگي با فناوري‌هاي روز بي‌نياز كنند.

طراحي زيبا، ويژگي‌هاي منطبق بر آخرين فناوري‌هاي روز دنيا وقتي در كنار سخت‌افزاري قدرتمند كه مي‌توانند دروازه‌اي براي آينده‌ي فناوري‌هاي تصويري باشند، قرار مي‌گيرد، باعث مي‌شد تا تلويزيون‌هاي SUHD بسيار جذاب باشند. از طرفي اين تلويزيون‌ها ارزان‌ترين تلويزيون‌هايي هستند كه از HDR همراهي مي‌كنند. اين فناوري بزرگ‌ترين پيشرفت در محتواي بصري پس از 4K به شمار مي‌رود. هر چند محتواي HDR در حال حاضر بسيار محدود است اما وجود اين ويژگي در يك تلويزيون مي‌تواند آينده را براي خريدار آن تضمين كند.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 4

در ادامه با مطالعه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از تلويزيون SUHD سامسونگ سري JS8500 همراه باشيد تا به مطالعه مزايا و معايب اين تلويزيون نسل آينده بپردازيم.

طراحي

اكثر تلويزيون‌هاي گران‌ارزش كنوني صفحات نمايش خميده دارند اما تلويزيون SUHD سامسونگ داراي صفحه نمايش تخت است. با اين كه اكثر تلويزيون‌هاي مسطح نيز ظاهري مشابه دارند اما سامسونگ توانسته با طراحي زيبا و منحصر بفرد، خود را از رقبا جدا كند.

مشخصات متخصص تلويزيون ۶۵ اينچي SUHD سامسونگ سري UNJS8500

  • پنل LED-backlit LCD با ابعاد ۶۵ اينچ و قابليت تاريكي موضعي
  • رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پيكسل 4K SUHD
  • نرخ رفرش ۲۴۰ هرتز
  • رابط ويديو: Component, composite, HDMI
  • تيونر تلويزيون آنالوگ و ديجيتال
  • چهار پورت HDMI
  • توان مصرفي عملياتي ۲۵۵ وات
  • همراهي از پخش سه‌بعدي
  • سرويس استريم اينترنتي و اسمارت هاب
  • دو عينك سه بعدي اكتيو
  • ريموت كنترل اسمارت تاچ TM1560B
  • اسپيكر دوكاناله داخلي ۱۰ وات و دو x-woofer داخلي ۱۰ وات با قابليت پخش صداي سراند
  • DTS Premium Sound 5.1, DTS Studio Sound
  • وزن ۲۷.۶ كيلوگرم
  • ارزش جهاني: ۳۰۰۰ دلار
مرجع متخصصين ايران samsung suhd 8

حاشيه‌هاي بسيار نازك صفحه نمايش و فريم فلزي كه طرحي جذاب و رنگ نقره‌اي دارد علاوه بر اين كه اين تلويزيون را از ساير تلويزيون‌هاي موجود بازار متمايز كرده بلكه به زيبايي ظاهري آن نيز افزوده است. حتي طراحي بخش پشتي تلويزيون نيز بسيار زيبا و متفاوت با آن چيزي است كه تا به حال ديده‌ايم.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 16

ريموت كنترل نسل جديد تلويزيون‌هاي سامسونگ دكمه‌هاي زياد نسل‌هاي گذشته را نداشته و بسيار ساده‌تر و آراسته‌تر شده است. اما ويژگي كه بسيار جذاب به انديشه متخصصين مي‌رسد امكان حركت دادن نشان‌گر با استفاده از بخش لمسي تعبيه شده بر روي ريموت كنترل است. به علاوه نكته‌ي ظريف ديگر امكان فراخواندن نشان‌گر با قرار دادن انگشت بر روي دكمه‌ي خازني روي ريموت كنترل است كه كار با آن را آسان‌تر نيز مي‌كند. در واقع ريموت كنترل نسل جديد تلويزيون‌هاي سامسونگ بسيار به همتاي ساخت ال‌جي آن است.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 25

علاوه بر ژست‌هاي حركتي مي‌توانيد در طول منوي تلويزيون توسط دكمه‌هاي سنتي تعبيه شده روي ريموت كنترل نيز حركت كرده و به بخش دلخواه و مورد نياز خود حركت كنيد. البته قرار گرفتن دكمه‌هاي چهار جهته در زير دكمه‌ي نشان‌گر و فاصله‌ي زياد آن‌ها كار را اندكي سخت مي‌كند. به علاوه وجود دو دكمه‌ي OK يا تاييد نيز گاهي گمراه كننده نيز هست.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 18

اگر از علاقمندان به ريموت كنترل‌ها با دكمه‌هاي بسيار هستيد، خبر بد اين است كه سامسونگ مانند گذشته دكمه‌هاي بسياري بر روي ريموت كنترل خود قرار نداده و سعي كرده آن را ساده و جمع‌و‌جور طراحي كند. اين امر باعث مي‌شود كه ابتدا كمي در كار با اين ريموت دچار اشكال شويد اما گذر زمان باعث لذت بخش شدن تجربه‌ي كار با آن خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 21

قرار دادن انگشت بر روي دكمه‌ي نشان‌گر يا Pointer كافي است تا منوهايي بر روي صفحه نمايش و در گوشه‌هاي آن ظاهر شوند. در اين منو مي‌توانيد بدون توقف ويدئوي در حال پخش، به بخش مورد انديشه متخصصين خود رفته و تغييرات مورد نياز را اعمال كنيد.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 11

اين منو در واقع قلب تپنده‌ي تلويزيون شما است و تمامي بخش‌هاي سيستم را مي‌توانيد در اين قسمت كنترل كنيد. مي‌توانيد ترتيب آيكون‌هاي موجود در بخش بالاي صفحه در قسمت منو را تغيير دهيد و پد اعداد را به هر طرف از صفحه نمايش كه علاقه داريد منتقل كنيد. هر چند كار با پد اعداد بر روي ريموت بسيار راحت‌تر بود اما حذف آن‌ها از روي ريموت باعث شده تا شاهد انتقال پد به روي تلويزيون و كنترل آن به صورت مجازي باشيم. اين كار باعث مي‌شود بخصوص در ابتداي كار با تلويزيون اندكي دچار اشكال بشويد اما گذر زمان مي‌تواند اين اشكال را حل كند.

امكانات و ويژگي‌ها

آن چه كه باعث متمايز شدن JS8500 سامسونگ از ساير تلويزيون‌هاي 4K موجود در بازار مي‌شود ساختار بهبود يافته‌ي LCD توسط نانوكريستال‌ها براي نمايش طبيعي‌تر رنگ‌ها و قابليت HDR براي بالابردن كنتراست در بخش سايه‌ها و نمايش بيشتر جزئيات است.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 13

فناوري نانوكريستال مورد استفاده در تلويزيون‌هاي SUHD سامسونگ باعث مي‌شود تا اين كريستال‌ها با تابش نور در طول موج‌هاي مشخص، بازده را بالاتر برده و باعث شود تا محدوده‌ي رنگي اين نمايشگر وسيع‌تر شود و رنگ‌هاي بيشتري را تحت پوشش خود قرار دهد.

ويدئوهاي HDR باعث مي‌شوند تا سايه‌ها در تصاوير واضح‌تر شده و شاهد جزئيات بيشتري در آن‌ها باشيم. اين نوع ويدئوها قدم بعدي در جهت پيشرفت كيفيت تصاوير شناخته مي‌شوند. ويدئوهاي 4K رزولوشن تصاوير را بالا مي‌برد اما ويدئوهاي HDR باعث بهبود رنگ‌ها و كنتراست تصاوير مي‌شوند. در حال حاضر ارزان‌ ارزش‌ترين تلويزيون معرفي شده كه از قابليت HDR همراهي مي‌كند، تلويزيون JS8500 سامسونگ است.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 12

به غير از دو ويژگي مذكور، اين تلويزيون يك تلويزيون استاندارد UHD است و JS8500 همانند ساير تلويزيون‌‌هاي 4K موجود، از يك پنل با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزاستفاده مي‌كند.

اگر از تصوير و كيفيت آن گذر كنيم، متوجه ويژگي‌هاي جالب ديگري نيز مي‌شويم. يكي از اين ويژگي‌ها، باكس ارتباطات OneConnect Mini كه غالب ورودي‌ها در آن قرار دارند و از طرفي اين ويژگي نگاهي به آينده نيز دارد. در آينده سامسونگ باكس‌هاي OneConnect جديدي را نيز به فروش خواهد رساند كه از ورودي‌هاي نسل جديد همراهي كرده و از قدرت پردازشي و نرم‌افزاري روز بهره مي‌برند.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 17

در حالي كه ساير سازندگان براي كاهش هزينه‌ها ويژگي سه بعدي را از تلويزيون‌هاي خود حذف كرده‌اند اما سامسونگ اين كار را نكرده و يك جفت عينك سه‌بعدي با تلويزيون خود به خريداران مي‌دهد.

سيستم عامل

سامسونگ اين بار روي به استفاده از سيستم عامل تايزن آورده است، سيستم عاملي كه علاوه بر تلويزيون در ساعت‌هاي هوشمند، موبايل‌هاي هوشمند و دوربين‌ها نيز شاهد استفاده از آن هستيم. اما اين بار سامسونگ تغييرات زيادي را در رابط متخصصي ايجاد كرده است.

پس از فشار دكمه‌ي Smart Hub با يك رابط متخصصي ساده و تميز مواجه مي‌شويد كه اپليكيشن‌هايي كه به تازگي استفاده شده‌اند در كنار ساير موارد مشابه در نواري در قسمت پايين آن قرار گرفته‌اند.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 10

طراحي منوها به خوبي انجام شده و زماني كه به كار با آن عادت مي‌كنيد، به راحتي خواهيد توانست در بخش‌هاي مختلف آن حركت كرده و كارهاي مورد انديشه متخصصين خود را انجام دهيد. زماني كه بر روي آيكون apps كليك مي‌كنيد با منوي زيبايي روبرو مي‌شويد كه به راحتي مي‌توانيد اپليكيشن مورد انديشه متخصصين خود را نيز در آن جستجو كنيد. با اين حال منوي مورد استفاده در تلويزيون‌هاي داراي سيستم عامل اندرويد متخصصدي‌تر و زيباتر است و سامسونگ نياز به ايجاد بهبودهايي در اين منو دارد. اپليكيشن اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران نيز براي اين تلويزيون وجود دارد و مي‌توانيد از آن استفاده كنيد.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 2

به علاوه سامسونگ مرورگري را نيز تعبيه كرده است كه از ژست‌هاي حركتي همراهي مي‌كند. هر چند وجود اين ويژگي كار با مرورگر را بسيار ساده كرده اما نبايد از آن انتظار تجربه‌اي مشابه با موبايل هوشمند يا تبلت را داشته باشيد.

ويژگي جالب ديگر سرويس PlayStation Now است كه امكان استريم بازي‌ها بر روي تلويزيون را مي‌دهد اما متاسفانه از اين ويژگي در كشور ما نمي‌توان استفاده كرد.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 22

با وجود اين كه تايزن را مي‌توان سيستم عامل مناسبي دانست ولي در حالت كلي اين سيستم عامل روي اين تلويزيون كمي لگ و تاخير داشت و حركت در منوهاي آن سريع و روان نبود.

در تلويزيون جديد سامسونگ اين امكان وجود دارد تا استريم‌هاي ويدئويي با رزولوشن 4K را هم مشاهده كنيد. هر چند اين محتوا در حال حاضر محدود به نتفليكس و يوتيوب وآمازون مي‌شود و سرعت بسيار پايين اينترنت ايران نيز جوابگوي تماشاي الكترونيك اين گونه ويديوها نيست.

براي تنظيم تصاوير چهار حالت پيش‌فرض وجود دارد و علاوه بر آن‌ها مي‌توان دسترسي به تنظيمات پيشرفته براي تنظيم رنگ نيز داشت. ويژگي Auto Motion Plus نيز بسيار عالي عمل كرده و باعث افزايش شفافيت تصاوير مي‌شود. توجه به اين نكته ضروري است كه ويدئوهاي HDR باعث تغيير خودكار در تنظيمات شده و در برگشت به محتواي معمول غير HDR به حالت مورد تنظيم شما بازمي‌گردد.

پورت‌ها و اتصالات

پورت‌ها و اتصالات JS8500 در باكسي جداگانه به نام OneConnect Mini قرار دارند. اين جعبه كوچك داراي چهار پورت HDMI، دو عدد پورت USB نسخه ۲.۰ و يك خروجي صداي ديجيتال است. در پشت تلويزيون نيز يك پورت USB نسخه ۳.۰، يك پورت اترنت و جك آنتن RF و ميني‌جك‌هايي براي اتصال كابل AV تعبيه شده است.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 19

تمامي ورودي‌هاي HDMI از پيشرفته‌ترين فناوري‌ها همراهي كرده و قابلت هماهنگ‌سازي با HDCP 2.2 وHDMI 2.0 را دارند و از ويدئو با كيفيت 4K تا ۶۰ فريم بر ثانيه نيز همراهي مي كنند. سامسونگ اين وعده را داده است كه اين ورودي‌ها قابل ارتقا به HDMI 2.0a نيز خواهند بود اما از نحوه‌ي انجام اين ارتقا در حال حاضر اطلاعي در دست نيست.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 20

كيفيت تصوير

از لحاظ كيفيت تصوير مي‌توان اين تلويزيون را در رده‌ي بهترين‌هاي بازار قرار داد. مشكي بسيار عميق نمايش داده مي‌شود و ساير رنگ‌ها بسيار طبيعي و پويا بوده و در شرايطي كه حتي محيط اطراف تلويزيون نوراني نيز باشد، كيفيت تصوير دچار افت محسوسي نخواهد شد. البته رنگ مشكي در اين تلويزيون عمق كمتري در مقايسه با صفحات نمايش سوپر آمولد ساخت سامسونگ دارد.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 5

از لحاط دقت رنگ در اين تلويزيون تغييري نسبت به ساير تلويزيون‌هاي UHD ديده نمي‌شود. البته اين مورد مي‌تواند به دليل نبود محتواي مناسب باشد. تمامي محتواي 4K و بلو-ري از وسعت Rec. 709 بهره مي‌برند و نمي‌توانند از قدرت اضافه‌ي تعبيه شده در تلويزيون SUHD سامسونگ استفاده‌ي لازم را ببرند. براي قضاوت بهتر در اين مورد بايد منتظر ماند و ديد كه در آينده و با عرضه‌ي مختواي داراي وسعت رنگ بيشتر عملكرد اين تلويزيون چگونه خواهد بود.

با اين حال رنگ‌ها در اين تلويزيون بسيار دقيق هستند و تماشاي هر محتوايي بر روي آن بسيار لذت‌بخش است. از لحاظ دقت رنگ تلويزيون SUHD سامسونگ را مي‌توان يكي از بهترين گزينه‌هاي موجود در بازار دانست.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 6

از لحاظ قابليت‌هاي پردازش ويدئو نيز در اين تلويزيون شاهد مورد جديدي نيستيم و استانداردهاي ساير تلويزيون‌هاي سامسونگ در JS8500 نيز حكفرما است. اين روش‌هاي پردازشي بسيار انعطاف‌پذير بوده و بهترين عملكر را از خود به نمايش مي‌گذارند.

محتواي 4K در حال حاضر گسترش نيافته و همه‌گير نشده است اما JS8500 سامسونگ در زمينه‌ي پخش اين گونه محتوا همان طور كه از تلويزيوني رده‌ي بالا انتظار مي‌رود، بي‌نقص عمل كرده و دقت بالاي رنگ‌ها را در ويدئوهاي با كيفيت 4K نيز شاهد هستيم.

به علاوه سامسونگ خود برخي ويديوهاي HDR را نيز در اختيار خريداران قرار مي‌دهد تا كيفيت بالاي تلويزيون‌هاي خود را به نمايش بگذارد. در بخشي از ويديوها تفاوت بين محتواي SDR و HDR به نمايش گذاشته مي‌شود كه اين تفاوت‌ها به راحتي قابل مشاهده بوده و محسوس هستند.

چيدمان ساب پيسكل‌هاي RGB

نكته‌ي قابل توجه ديگر كنتراست بالاي تصاوير بخصوص در بخش‌هاي تيره در محيط‌هاي پر نور است. هر چند در مقايسه با ساير تلويزيون‌هاي داراي صفحه نمايش نيمه مات، تماشاي محتوا بر روي JS8500 در محيط پرنور كمي دشوارتر است اما در حفظ كنتراست، تلويزيون SUHD سامسونگ در حال حاضر بدون رقيب است.

تصوير سه بعدي

تلويزيون SUHD سامسونگ سري UNJS8500 از فناوري سه بعدي همراهي مي‌كند. اين تلويزيون نيز همچون ديگر محصولات سه بعدي سامسونگ از فناوري Active براي پخش تصاوير سه بعدي استفاده مي‌كند. اگر با اين فناوري آشنايي نداريد به شما پيشنهاد مي‌كنيم مقاله‌هاي «تكنولوژي هاي پخش تصاوير سه بعدي» و «مقايسه سه بعدي Active با سه بعدي Passive-3D Cinema» و «هر آنچه در مورد تلويزيون هاي سه بعدي (3D TV) بايد بدانيد» را مطالعه كنيد.

در روش سه‌بعدي اكتيو، دو تصوير متفاوت براي هر چشم پخش مي‌شود، يعني يك تصوير براي چشم چپ و تصوير ديگر براي چشم راست و با فاصله زماني بسيار كم پشت سر هم. با استفاده از عينك مخصوص در لحظه‌اي كه تصوير مربوط به چشم چپ پخش مي‌شود صفحه‌ي جلوي چشم راست شما تيره مي‌گردد تا با اين چشم تصوير را نبينيد و اين عمل بصورت برعكس براي چشم ديگر تكرار مي‌شود. به اين ترتيب در هر لحظه تصوير مربوط به هر چشم توسط خود آن چشم قابل مشاهده خواهد بود. تيره شدن شيشه هاي عينك در سرعت بسيار بالا انجام مي شود در نتيجه نمايشگرهاي 3D Ready بايد حتما نرخ فريم بيش از ۱۲۰ هرتز داشته باشند در غير اين صورت مقداري از تصوير از دست خواهد رفت. استفاده از اين تكنولوژي گران ارزش است و استفاده طولاني از آن كمي باعث سردرد مي شود (تجربه شخصي) ولي براي استفاده در محيط منزل و تجربه لذت ديدن تصاوير سه بعدي، بسيار خوب است.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 9

عمق تصاوير سه بعدي در اين تلويزيون بسيار خوب است و اگر از روبرو به تلويزيون نگاه كنيد با يك تصوير سه بعدي فوق العاده جذاب روبرو مي‌شويد. البته توجه كنيد كه هر آنچه ما در مورد تصاوير سه بعدي مي‌گوييم مربوط به تصاويري است كه بصورت سه بعدي توليد و منتشر شده‌اند نه تصاوير دو بعدي كه خود تلويزيون به سه بعدي تبديل مي‌كند.

در پخش تصاوير سه بعدي ضمن حفظ عمق تصوير، تصاوير متحرك بدون افت فريم يا جا ماندگي پخش مي‌شود كه باعث جذابيت تماشاي تصاوير سه بعدي مي‌شود. اما به هر حال اشكالات مربوط به فناوري سه بعدي اكتيو همچنان همراه اين تلويزيون وجود دارد.

به همراه اين تلويزيون يك جفت عينك سه‌بعدي نيز ارائه مي‌شود.

جمع‌بندي

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 14

در مجموع و در حال حاضر مي‌توان گفت كه تفاوت زيادي بين تلويزيون‌هاي UHD موجود در بازار و SUHD سامسونگ در پخش محتواي كنوني وجود ندارد اما تلويزيون نسل جديد سامسونگ مي‌تواند در آينده نيز شما را از خريد تلويزيون براي هماهنگي با فناوري‌هاي جديد بي‌نياز كند. از طرفي نمايش رنگ‌ها در اين تلويزيون فوق‌العاده هستند و تماشاي ويدئو در آن يك لذت تمام عيار است. اما بايد گفت كه بزرگ‌ترين رقيب براي اين تلويزيون نه تنها سازندگان ديگر بلكه در درجه‌ي اول ارزش بالا و سپس نبود محتواي مناسب است.

مرجع متخصصين ايران samsung suhd 15

نقاط قوت

  • نمايش فوق‌العاده رنگ‌ها
  • پردازش قوي تصاوير
  • همراهي از فناوري HDR و محدوده وسيع‌تر از رنگ‌ها
  • طراحي زيبا

نقاط ضعف

  • ارزش بالا
  • عمق كم رنگ مشكي در قياس با رقباي هم‌رده
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات