چرا كاركرد شاتر دوربين اهميت دارد و چگونه بايد تعداد آن را محاسبه كرد؟

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر تجربه‌ي خريد خودرو را داشته‌ يا شنيده باشيد، معمولا در زمان خريد خودروهاي كاركرده، ميزان مسافتي كه خودرو طي كرده باشد، به عنوان يكي از فاكتورها به منظور تخمين استهلاك خودرو در انديشه متخصصين گرفته مي‌شود. در مورد دوربين‌هاي DSLR نيز اين موضوع صادق است؛ با اين تفاوت كه در دوربين‌هاي DSLR فاكتور ديگري با عنوان تعداد كليك‌هاي شاتر مدانديشه متخصصين است. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد تا به مطالعه دلايل اهميت اين موضوع و نحوه‌ي چك كردن آن بپردازيم.
تبليغات

 شاتر دريچه‌اي است كه باز شدن آن نور از طريق لنز با سنسور دوربين برخورد كرده و در نهايت تصوير مورد انديشه متخصصين ثبت مي‌شود. با محاسبه‌ي كاركرد شاتر در دوربين‌هاي DSLR مي‌توان به ميزان كاركرد آن پي برد كه اين موضوع در زمينه‌ي خريد دوربين‌هاي كاركرده بسيار موثر است.

البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه اين روش در مورد دوربين‌هاي بدون آينه نيز كارساز است و مي‌توان با بهره‌گيري از آن ميزان كاركرد، شاتر دوربين بدون آينه نظير نيكون ۱ را نيز محاسبه كرد.

چرا ميزان كاركرد شاتر دوربين مهم است؟

دوربين‌هاي DSLR جايگزين دوربين‌هاي SLR شدند، اما همچنان مي‌توان قطعات مكانيكي را درون دوربين‌هاي DSLR مشاهده كرد. دو ماژول مكانيكي بسيار مهم كه درون دوربين‌هاي DSLR قرار دارند شامل آينه‌ي مخصوص بازتاب مانديشه متخصصينه به View Finder (در دوربين‌هاي DSLR نيز همچنان مي‌توان با استفاده از View Finder مانديشه متخصصينه‌ي مورد انديشه متخصصين را از طريق بازتاب نور توسط آينه مشاهده كرد) دوربين و ديگري شاتر است. در مقام مقايسه، شاتر دوربين از اهميت بيشتري در مقايسه با آينه برخوردار است و با توجه به كاركرد دوربين، معمولا شاتر بيشتر از آينه دچار نقص متخصص مي‌شود.

براي درك بهتر عملكرد آينه و شاتر در دوربين‌هاي DSLR مي‌توانيد ويديوي زير را تماشا كنيد. همانطور كه اشاره كرديم، آينه براي انتقال تصوير مانديشه متخصصينه‌ي روبرو به View Finderكه معمولا در دوربين‌هاي DSLR در قسمت بالاي ال‌سي‌دي قرار مي‌گيرد، استفاده مي‌شود. در پشت آينه، شاتر قرار دارد كه با بالا رفتن آن در زمان فشردن كليد شاتر، آينه نيز بالا رفته و نور به سمت شاتر تابيده مي‌شود كه در اين لحظه دريچه‌ي شاتر نيز باز شده و نور به سنسور مي‌رسد كه نتيجه‌ي آن ثبت تصوير است. در ويديوي زير اين فرآيند بصورت اسلوموشن نمايش داده مي‌شود و از طريق آن مي‌توان به روشني كاركرد اين ماژول بسيار ظريف را مشاهده كرد. 

لينك دانلود

تجربه نشان داده كه در صورتي كه دوربين شما در چند ماه اول به درستي كار كند و ماژول‌هاي الكترونيكي آن با اشكالي روبرو نشوند، مي‌توان اطمينان حاصل كرد كه دوربين در آينده نيز از اين انديشه متخصصين با اشكال حادي روبرو نخواهد شد. حال آنكه شاتر با بقيه‌ي ماژول‌هاي دوربين DSLR متفاوت بوده و اهميت آن بسيار زياد است. به واقع مي‌توان شاتر را در يك دوربين به موتور خودرو تشبيه كرد. معمولا شاتر‌ها به دليل عملكردي كه در دوربين‌ها دارند، پس از مدتي كه البته بستگي به نحوه‌ي استفاده دارد، از كار مي‌افتند. در اين لحظه بايد دوربين را به تعميركار سپرد تا شاتر آن را عوض كند كه هزينه‌ي اين فرآيند بسيار بالا است. حتي بعضا هزينه‌ي تعويض شاتر تا بيش از ۲ ميليون تومان نيز مي‌رسد. البته در صورتي كه فردي تمايلي به پرداخت چنين مبلغي نداشته و خود علاقمند به تعويض شاتر باشد، مي‌تواند با پرداخت مبلغي نزديك به نيم ميليون تومان، شاتر دوربين خود را تهيه كرده و فرآيند پرظرافت تعويض شاتر را در آغاز كند.

با توجه به هزينه‌ي بالاي فرآيند تعويض شاتر، پس بهتر است در صورتي كه يك دوربين DSLR در اختيار داريد، ميزان كاركرد آن را محاسبه كنيد تا عمر باقي مانده از اين ماژول را تخمين زده و بهترين تصميم  را براي جايگزين كردن دوربين يا تعويض شاتر بگيريد. همچنين اگر مي‌خواهيد تا يك دوربين DSLR كاركرده را خريداري كنيد، اين روش بسيار متخصصدي خواهد بود؛ چراكه مي‌توانيد تصميم خود را براي خريد دوربين مورد انديشه متخصصين براساس اين فاكتور بسيار مهم اتخاذ كنيد. كمپاني‌هاي توسعه دهنده‌ي دوربين‌هاي DSLR خود تخمين‌هايي را در مورد عمر شاتر ارائه مي‌كنند كه براي محصولات در رده‌هاي مختلف، متفاوت است. براي مثال دوربين‌هاي رده پايين تا ۱۰۰٫۰۰۰ بار و دوربين‌هاي ميان رده تا بالا رده از ۱۵۰٫۰۰۰ تا ۳۰۰٫۰۰۰ بار كليك شاتر را همراهي مي‌كنند.

چگونه بايد ميزان كاركرد شاتر دوربين را محاسبه كرد؟

 راه‌هاي مختلفي براي محاسبه‌ي ميزان كاركرد شاتر وجود دارد كه هر يك نيازمند دسترسي به منابع اطلاعاتي مختلفي هستند كه مي‌تواند شامل دوربين، عكس ثبت شده توسط دوربين يا هر دو باشد. خوشبختانه بسياري از توليدكنندگان چرخه‌ي كاردكرد شاتر را درون داده‌ي موسوم به EXIF به همراه تصوير ثبت شده قرار مي‌دهند كه با استفاده از آخرين تصوير ثبت شده با دوربين مي‌توان به ميزان كاركرد يا همان باز و بسته شدن شاتر پي برد.

استفاده از وب‌سايت www.CameraShutterCount.com

به دليل وجود داده‌هاي مرتبط با ميزان كاركرد دوربين در داده‌هاي موسوم به EXIF كه با تصوير ثبت شده توسط دوربين ذخيره مي‌شوند، مي‌توان از وب‌سايت CameraShutterCount به تعداد باز و بسته شدن دريچه‌ي شاتر دوربين پي برد. اين وب‌سايت با دريافت آخرين تصوير ثبت شده توسط دوربين قادر است تا علاوه بر كاركرد شاتر، با استفاده از تخمين سازنده‌ي دوربين مبني بر عمر مفيد شاتر، به محاسبه‌ي باقي مانده ي عمر شاتر پرداخته و آن را به متخصص نمايش دهد.

مرجع متخصصين ايران Shutter 1

در صفحه‌ي اصلي اين وب‌سايت نام كمپاني‌هايي كه دوربين‌ آن‌ها توسط اين وب‌سايت همراهي مي‌شود، قرار گرفته است. البته در صورتي كه نام سازنده‌ي دوربين شما در اين ليست وجود نداشت، باز هم تصوير خود را آپلود كنيد؛ چراكه امتحان آن ضرري ندارد.

 چك كردن داده‌هاي EXIF بصورت دستي

در صورتي كه نام سازنده‌ي دوربين در ليست وب‌سايتي كه در بالا معرفي كرديم، نبود، مي‌توانيد بصورت دستي و با مطالعه اطلاعات موجود در EXIF به ميزان كاركرد دوربين خود پي ببريد. همچنين اگر نمي‌خواهيد تا اطلاعات دوربين خود را با سرويس‌هايي نظير وب‌سايت فوق به اشتراك بگذاريد، استفاده از روش دستي توصيه مي‌شود.

در روش دستي بايد اطلاعات موجود در EXIF تصوير ثبت را بصورت دستي مورد مطالعه قرار دهيد. براي اينكار ابزارهاي متعددي در دسترس است. همانطور كه در جدول زير مشاهده مي‌كنيد، اين در دوربين‌هاي مختلف با برند‌هاي متفاوت از عناوين متفاوتي براي درج كاركرد شاتر دوربين استفاده مي‌شود. در صورتي كه هيچ يك از عناوين زير در EXIF موجود نبود يا از دوربيني استفاده مي‌كنيد كه نام سازنده‌ي آن در جدول زير موجود نيست، بدين معني نيست كه نمي‌توانيد از ميزان كاركرد شاتر آگاه شويد.

مرجع متخصصين ايران Shutter 2

براي مشاهده‌ي داده‌هاي موجود در EXIF تصوير ثبت شده در دوربين ابزارهاي متفاوتي وجود دارد كه از جمله‌ي آن مي‌توان به InfranView يا ExifTool اشاره كرد. براي استفاده از اين روش كافي است تا پس از باز كردن تصوير، عنوان مورد انديشه متخصصين را درون EXIF جستجو كنيد.

براي استفاده از ExifTool كافي است تا دستور مورد انديشه متخصصين را به همراه مسيري كه تصوير در آن قرار گرفته در ترمينال يا cmd تايپ كنيد. براي مثال در صورتي كه از سيستم عامل ويندوز استفاده مي‌كنيد، كافي است تا پس از نصب ExifTool دستور زير را در cmd تايپ كنيد.

مرجع متخصصين ايران Shutter 3

نتيجه‌ي وارد كردن دستور فوق در محيط cmd در قالب زير براي متخصص به نمايش گذاشته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران Shutter 4

مزيت استفاده از ExifTool در اين است كه يافتن كليد واژه‌ي مورد انديشه متخصصين براي عنوان تعداد باز و بسته شدن شاتر بسيار راحت تر است. به بيان بهتر در صورتي كه نتوانستيد اين عنوان را پيدا كنيد، كافي است تا واژه‌هايي نظير Shutter Count، Image Number، Image Count يا خود Shutter، count و موارد ديگر را به ترتيب جستجو كنيد تا نتيجه‌ي دلخواه را پيدا كنيد.

مرجع متخصصين ايران Shutter 5

همانطور كه در تصوير زير نيز مشاهده مي‌كنيد، با جستجوي عبارت Shutter چندين نتيجه‌ي پيدا شده كه عنوان مورد انديشه متخصصين نيز در داخل آن‌ها است.

مقياس كاركرد دوربين براساس چرخه‌ي كاركرد شاتر چيست؟

با دريافت آخرين تصوير ثبت شده توسط دوربين مي‌توان تعداد چرخه‌ي كاركرد شاتر را در دوربين دريافت. با استفاده از اين روش مي‌توان به راحتي فهميد كه يك دوربين تا چه اندازه‌ي كار كرده و آيا ارزش خريد دارد يا خير؟ براي مثال اگر تعداد چرخه‌ي شاتر عدد ۵۰۰ باشد، بدين معني است كه دوربين به ميزان بسيار كمي كار كرده؛ اما اگر عدد ۵۰۰٫۰۰۰ را در برابر ميزان كاركرد شاتر مشاهده كنيم، به اين معني است كه دوربين تصاويري بسياري ثبت كرده است.

مقياس مشخصي براي محاسبه‌ي عمر يك شاتر وجود ندارد و تنها مي‌توان براساس تخمين توليدكننده و اطلاعات متخصصاني كه از اين دوربين استفاده كرده‌اند، به محاسبه‌ي زماني پرداخت كه شايد شاتر پس از آن ديگر كار نكند. براي كسب اطلاعات در مورد دوربين خود كافي است تا نام و مدل آن را به همراه عبارت Shutter life cycle يا عبارات با مضمون مشابه در اينترنت جستجو كنيد.

البته براي دريافت اطلاعات بيشتر سرويس‌هايي نظير The Camera Shutter Life Expectancy Database نيز وجود دارد كه منبعي از داده‌هاي وارد شده در مورد عمر شاتر دوربين‌ها در مدل‌ها و برندهاي مختلف است. هر چند شايد اطلاعات نادرست و غير واقعي نيز در اين پايگاه داده وارد شده باشد، اما ازدياد اطلاعات، صحت تقريبي داده ها را افزايش مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران Shutter 6

براي مثال در مورد دوربين EOS 5D mark II كانن، تعداد چرخه‌ي شاتر در حدود ۱۰۰٫۰۰۰ تخمين زده شده است؛ اما اطلاعات درج شده در اين پايگاه داده نشان از اين دارند كه اغلب دوربين‌هاي EOS 5D mark II  كانن بصورت ميانگين تا ۲۳۲٫۰۰۰ چرخه‌ي شاتر را تجربه كرده‌اند. در اين بين ۱۳۳ دوربين از اين مدل به بازه‌ي ۲۵۰٫۰۰۰ تا ۵۰۰٫۰۰۰ چرخه‌ي شاتر دست يافته‌اند.

اگر شما نيز درصدد خريد يك دوربين كاركرده هستيد، پس بهتر است با درخواست تصويري جديد كه با استفاده از دوربين ثبت شده، به محاسبه‌ي چرخه‌ي كاركرد شاتر بپردازيد تا ميزان استهلاك قلب دوربين را بسنجيد.

اگر راه‌هاي ديگري را نيز براي محاسبه‌ي كاركرد شاتر دوربين مي‌دانيد، اطلاعات خود را با ما و دوستانتان در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد. در پايان از شما دعوت ميكنيم براي مشاهدهي مشخصات دوربينو لنز از بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران استفاده كنيد؛ مجموعهي كاملي از دوربين‌‌ كانن، نيكون، سوني، پاناسونيك و ديگر برندهاي معتبر در اين بخش در براي مقايسه مشخصات و اطلاع از ارزش دوربين در اختيار شما قرار دارد

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات