مطالعه تبلت اكسپريا زد 4 سوني (Sony Xperia Z4 Tablet)

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
مطالعه 19 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
خانواده تبلت‌هاي سري Z همواره يكي از جذاب‌ترين تبلت‌هاي اندرويدي بوده‌اند. سوني در جديدترين عضو خانواده تبلت‌هاي اكسپريا زد توانسته باز هم محصولي خوب و دوست داشتني را روانه بازار كند. در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران و مطالعه تبلت اندرويدي اكسپريا زد ۴ سوني همراه باشيد.
تبليغات

اسفند ماه سال پيش بود كه در جريان كنگره‌ي جهاني موبايل در شهر بارسلونا، شاهد رونمايي از نسل پنجم تبلت‌هاي پرچمدار خانواده‌ي زد كمپاني سوني به نام زد ۴ بوديم. سوني همانند اجداد قبلي اين خانواده، سعي كرد تا استانداردهاي سادگي توام با تكنولوژي‌هاي روز دنيا را به كار بگيرد تا يك محصول ممتاز را روانه بازار كند. سوني موبايل مدتي است كه با اشكالاتي در فروش محصولاتش دست و پنجه نرم مي‌كند و اكسپريا زد 3 پلاس اين كمپاني انتقادهاي زيادي را متوجه اين كمپاني كرد. از عرضه‌ي سراسيمه‌ي موبايل پرچمدار اكسپريا زد ۴ فقط در كشور ژاپن، كه آن هم به جز تغييراتي در پردازشگر و چند چيپ، فرقي با نسل قبل حتي از انديشه متخصصين امكانات و قابليت‌ها نداشت، تا ارائه همان دستگاه با نام اكسپريا زد 3 پلاس، همگي خبر از اين مي‌دادند كه بخش ضررده موبايل سوني روزهاي خوبي را تجربه نمي‌كند. اما داستان تبلت‌هاي اين كمپاني متفاوت است. ژاپني‌ها در توليد تبلت‌هايشان خلاقيت بالايي نشان داده‌اند و مرحله به مرحله در توليد اين محصولات پخته‌تر عمل مي‌كنند. سوني مدعي است كه تبلت اكسپريا زد ۴ نازك‌ترين، سبك‌ترين و قدرتمند‌ترين تبلت ۱۰ اينچي دنيا است و با داشتن صفحه نمايشي با رزولوشن 2K، تجربه‌اي بي‌همتا را رقم مي‌زند. اما آيا واقعا تبلت زد ۴ مي‌تواند اين لقب‌هاي سنگين را يدك بكشد؟

دفتر سوني در ايران تبلت اكسپريا زد ۴ را در اختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار داده تا در بوته نقد و آزمايش قرار گيرد.

طراحي و سخت‌افزار

سبك، باريك، خوش‌دست و قدرتمند

اولين چيزي كه در تبلت اكسپريا زد ۴ سوني توجه‌مان را جلب مي‌كند، طراحي ساده و ارگونومي مناسب آن است و به محض اينكه آن را به دست مي‌گيريم، سبكي و ابعاد بسيار خوب آن، حس راحتي در هنگام استفاده را به ما منتقل مي‌كند. تبلت زد ۴ بهينه‌سازي‌هاي خوبي نسبت به نسل‌هاي قبلي‌اش دارد و نشان مي‌دهد زبان طراحي آمني‌بالانس تا چه حد مي‌تواند در ايجاد يك تبلت راحت و خوش‌دست موثر واقع شود. سوني براي صفحه‌ي جلويي اين دستگاه، مانند قبل از يك پوشش تمام شيشه‌اي بهره برده است؛ شيشه‌اي كه ضد خش است و مقاومت نسبتا خوبي دارد. قسمت پشتي تبلت از جنس پلاستيك نسبتا لطيفي است به چفت شدن انگشتان در هنگام كار با دستگاه كمك شاياني مي‌كند. البته اگر مانند موبايل‌هاي خانواده زد، بدنه پشتي از جنس شيشه‌ي مقاوم و ضد خش بود، اين تبلت زيبا، زيباتر هم مي‌شد. ما با يك تبلت ۱۰.۱ اينچي طرف هستيم اما سوني توانسته در طراحي دستگاه به قدري ظريف و حساب‌ شده كار كند كه به جاي القاي حس در دست گرفتن يك صفحه نمايش بزرگ، احساس راحتي را به واسطه‌ي وزن ۳۹۳ گرمي و نازكي ۶.۱ ميلي‌متر به متخصص منتقل كند.

در زير جدول مشخصات متخصص تبلت اكسپريا زد ۴ را مشاهده مي‌كنيد و براي مقايسه‌، تبلت آيپد اير ۲ را در برابر آن قرار داديم:

 

Sony Xperia Z4 Tablet

Apple iPad Air 2

ابعاد

254 x 167 x 6.1 mm

240 x 169.5 x 6.1 mm

وزن

393 g

437 g

سايز

10.1 inches

9.7 inches

صفحه نمايش

2560 x 1600 pixels (299 ppi)

1536 x 2048 pixels (264 ppi)

نوع صفحه نمايش

IPS LCD

LED-backlit IPS LCD

باتري

 6,000mAh

8,820mAh

حافظه ذخيره سازي

 32 GB

16 / 64/ 128GB

حافظه خارجي

microSD (up to 128GB)

-

دوربين پشت

8.1 MP, 3264 x 2448 pixels, autofocus

8 MP, 3264 x 2448 pixels, autofocus

دوربين جلو

5MP

1.2 MP

ضبط ويديو

1080p@30fps

1080p@30fps

NFC

Yes

No

Bluetooth

v4.1

v4.0

SoC

Qualcomm MSM8994 Snapdragon 810

Quad-core 1.5 GHz Cortex-A53 & Quad-core 2 GHz Cortex-A57

Apple A8X

Triple-core 1.5 GHz

GPU

Adreno 430

PowerVR GXA6850

RAM

3GB

2GB

WiFi

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, DLNA, WiFi Direct, hotspot

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot

سيستم‌عامل

Android OS, v5.0.2 (Lollipop)

iOS 8.1, upgradable to iOS 8.4

ضد آب

Yes, IP68 certified - dust and water proof up to 1.5 meter and 30 minutes

No

سنسور اثر انگشت

No

Yes

ظاهر تبلت متحول نشده بلكه بهينه‌سازي‌هاي كوچكي روي آن اعمال شده تا تجربه متخصصي بهتر شود. از روبه رو، حاشيه‌هاي نمايشگر شايد مقداري توجهمان را جلب كند، اما به محض روشن كردن تصوير، اين توجه به كيفيت بالاي نمايشگر و ابعاد آن دوخته مي‌شود.البته يكي از مزيت‌هاي حاشيه‌هاي كناري تبلت اين است كه هنگام در دست گرفتن دستگاه، دست روي نمايشگر نمي‌آيد و مزاحمتي براي تماشاي صفحه ايجاد نمي‌شود. شايد هيچ‌گاه حمل و نقل يك تبلت ۱۰ اينچي راحت نباشد، مگر اينكه آن تبلت وزن مناسبي داشته باشد. اين يك مشخصه‌ي بارز براي تبلت اكسپريا زد ۴ سوني است. زد ۴ با اينكه نمي‌تواند با وجود تبلت آيپد اير ۲ اپل در جايگاه نازك‌ترين تبلت دنيا بنشيند، اما به راحتي مي‌توان به آن لقب نازك‌ترين تبلت ۱۰ اينچي اندرويدي را داد. مانند هميشه، ضد آب بودن دستگاه‌هاي پرچمدار سوني به عنوان امضا در آنها وجود دارد و اين قاعده در مورد تبلت اكسپريا زد ۴ نيز صدق مي‌كند. اين تبلت به واسطه‌ي دريافت مجوز IP68، مي‌تواند به مدت ۳۰ دقيقه در عمق ۱.۵ متري آب قرار بگيرد و هيچ آسيبي به آن وارد نشود.

مرجع متخصصين ايران Xperia Z4 Tablet 14

اگر تبلت را به حالت افقي در دست بگيريم، دو اسپيكر اين دستگاه در قسمت چپ و راست قابل مشاهده هستند. البته در اين حالت اگر بخواهيد به موزيك گوش دهيد و از اسپيكرها استفاده كنيد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم يا تبلت را روي سطحي قرار دهيد يا به صورت عمودي در دست بگيريد تا دستانتان در حالت افقي روي اسپيكرها قرار نگيرد و جلوي خروج صدا را نگيرد. البته شيوه‌ي جاي دادن اسپيكرها تحسين برانگيز است و شايد در نگاه اول حتي متوجه حضور آنها هم نشويد، اما محل قرارگيري آنها چندان مناسب نيست. جك ۳.۵ ميليمتري هدفون و درگاه miniUSB داراي هيچگونه درپوش محافظي در برابر آب نيستند، اما نگران نباشيد چرا كه سوني با شگرد خاصي توانسته اين درگاه‌ها را هم در برابر آب مقاوم كند.

مرجع متخصصين ايران Xperia Z4 Tablet 5

دكمه‌هاي افزايش و كاهش صدا به همراه دكمه‌ي پاور در لبه‌ي سمت چپ دستگاه قرار دارند. در مورد دكمه‌هاي كنترل صدا بايد بگوييم كه طراحي آنها زيادي سفت و محكم كار شده و شايد در هنگام استفاده از آنها به زحمت بيفتيد.

مرجع متخصصين ايران Xperia Z4 Tablet 19

نسل قبلي تبلت‌هاي اكسپريا به مدل زد ۳ تبلت كامپكت مي‌رسد كه يكي از ايرادات ظاهري آن، ناهنجاري جايگاه جك ۳.۵ ميليمتري بود كه به خاطر نازكي تبلت، به طور بسيار مشخصي از لبه‌ها بيرون زده بود، اما اين مورد به مقدار قابل توجهي در تبلت اكسپريا زد ۴ بهبود پيدا كرده و جايگاه اين خروجي طراحي بهتري دارد. در قسمت فوقاني تبلت هم شاهد درگاه ميكرو SD و نانو سيم‌كارت هستيم كه به وسيله‌ي درپوشي محافظت مي‌شوند.

در مجموع، سوني در طراحي خود، سهولت كار در تبلت را كه مي‌تواند يكي از معيارهاي مشخص براي كساني باشد كه طالب خريد تبلت هستند، در انديشه متخصصين گرفته است. وزن كم، نازكي و سادگي طراحي در كنار ويژگي منحصر به فرد مقاومت در برابر آب، از تبلت اكسپريا زد ۴ يك محصول متخصصدي و خوب ساخته است.

مرجع متخصصين ايران Xperia Z4 Tablet 6

نمايشگر

سوني اينبار در جديدترين تبلت خود، اكسپريا زد ۴، از يك نمايشگر ۱۰.۱ اينچي IPS LCD با رزولوشن فوق‌العاده‌ي ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پيكسل بهره برده كه اين مقدار رزولوشن در اين ابعاد به ما تراكم پيكسلي معادل ۲۹۹ پيكسل در هر اينچ را مي‌دهد. صفحه نمايش 2K تبلت اكسپريا زد ۴ به نوعي ۶۹.۷ درصد كل نماي جلويي دستگاه را در بر گرفته است.

اگر از نمايشگرهاي سوني به خاطر ضعف در زواياي ديد شاكي بوديد، اين مورد به طور كامل در نمايشگر تبلت اكسپريا زد ۴ رفع شده است. استفاده صحيح از تكنولوژي IPS، تبلت اكسپريا زد ۴ را قادر ساخته تا در هر زاويه‌اي، بهترين تصوير را به چشمان مخاطب برساند.

مرجع متخصصين ايران Xperia Z4 Tablet 4

به كارگيري تكنولوژي نمايش رنگ‌هاي واقعي Triluminos كه در تلويزيون‌هاي سري براويا سوني نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد، سبب شده تا طيف گسترده‌تري از رنگ‌ها در تبلت اكسپريا زد ۴ به نمايش در بيايد و نتيجه‌ي آن تصاوير زنده و درخشان شده است.

رزولوشن 2K و استفاده از تكنولوژي‌هاي مختلف شفافيت و وضوح بالا را به همراه آورده است

سوني براي آنكه تصاوير به صورت كاملا طبيعي به نمايش درآيند از فناوري خاص خود با نام Live Colour LED استفاده كرده است. به گفته‌ي سوني، اين قابليت توانسته به ميزان ۱۳۰ درصد شفافيت و واقع‌گرايي رنگ‌هاي به نمايش درآمده را بهبود بخشد. در نگاهي اجمالي، مي‌توانيم تاييد كنيم كه رنگ‌هاي به نمايش درآمده از شفافيت و دقت خوبي برخوردار هستند، اما بسته به نوع تصوير، اين مقدار كاهش و افزايش پيدا مي‌كند و در همه‌ي مواقع نمي‌توان از كيفيت بسيار بالا و آنطور كه در شعارهاي تبليغاتي آمده مطمئن بود.

سوني همچنين از موتور اختصاصي پردازش تصويرِ خود با نام X-Reality در تبلت اكسپريا زد ۴ هم استفاده كرده است. اين موتور پردازش تصوير، براي آناليز و بهبود تصاوير به كار مي‌رود كه وظيفه‌ي بهينه‌سازي و همسان‌سازي كنتراست و شفافيت را در كنار كاهش ميزان نويز برعهده دارد. همچنين اين تكنولوژي قابليتي به نام سوپر رزولوشن را در اختيار دارد كه مي‌تواند هر پيكسل تصوير را در هر اندازه‌اي بهينه‌سازي كند و جزئيات تصاوير را بيش از پيش به نمايش بگذارد.

مرجع متخصصين ايران Xperia Z4 Tablet 11

متاسفانه ما اين بار شاهد قابليت متخصصدي Glove Mode در تبلت اكسپريا زد ۴، همانند برخي پرچمداران ديگر سوني نيستيم. متخصص با روشن كردن اين قابليت مي‌توانست با استفاده از دستكش هم از تبلت خود استفاده كند.

به نسبت تبلت اكسپريا زد ۲ كه مي‌توان زد ۴ را جانشين حقيقي آن دانست، تبلت اكسپريا زد ۴ از ۴۰ درصد روشنايي بيشتري در صفحه نمايشش برخوردار است و اين خصوصيت سبب شده تا كاركردن با اين تبلت در فضاي باز و زير تابش نور خورشيد، اشكال‌ساز نباشد.

نمايشگر تبلت اكسپريا زد ۴ بسيار بهتر از پيشينيان خودش رشد كرده و از كيفيت قابل قبولي برخوردار است كه مي‌تواند گزينه‌ي مناسبي براي آن دسته از اشخاصي باشد كه به دنبال تبلتي با بهترين نمايشگر هستند.

مرجع متخصصين ايران Xperia Z4 Tablet 7

دوربين

مطمئنا ديدن كسي كه دارد با تبلت خود به عكاسي مي‌پردازد، آنچنان جلوه‌ي خوشايندي ندارد. ابعاد تبلت باعث مي‌شود تا عكاسي و فيلم‌برداري با آن آسان نباشد اما در هر صورت كساني هستند كه انتظار دوربين نسبتا قوي در تبلت خود دارند. تبلت اكسپريا زد ۴ از يك ماژول دوربين ۸.۱ مگاپيكسلي با سنسور Exmor RS در پشت و يك ماژول ۵.۱ مگاپيكسل در جلوي خود بهره مي‌برد. وجود دوربين با كيفيت در جلوي تبلت اكسپريا زد ۴ يك امتياز بسيار خوب محسوب مي‌شود، چرا كه مي‌تواند در مكالمه‌هاي تصويري كيفيت و خروجي مناسبي را ارائه دهد. دوربين پشتي تبلت زد ۴، همان چيزي است كه در تبلت‌هاي زد ۳ كامپكت و زد ۲ به كار رفته و فقط اندكي بهبود پيدا كرده است، اما اين بهبود و تغيير آنچنان نيست كه بتواند برتري‌هاي محسوسي داشته باشد.

مرجع متخصصين ايران Screenshot 2015 07 22 07 24 36

در حالت پيش‌فرض، دوربين اصلي تبلت زد ۴ روي حالت اتوماتيك قرار دارد و تصاوير را با رزولوشن ۶ مگاپيكسل تهيه مي‌كند. اما متخصص مي‌تواند بر روي حالت دستي برود و از همه‌ي توان دوربين در رزولوشن ۸ مگاپيكسل بهره ببرد. فيلم‌برداري نيز با تبلت زد ۴ به صورت 1080pانجام مي‌شود كه انتظاري كم‌تر از اين هم نمي‌رفت. امكانات نرم‌افزاري دوربين تبلت اكسپريا زد ۴ دقيقا همان‌چيزي است كه در موبايل‌هاي پرچمدار اين خانواده ديده مي‌شود كه توضيحات كاملي از آن‌ها در مقاله «با قابليت‌هاي اپليكيشن دوربين تلفن اكسپريا Z3 سوني آشنا شويد» ارائه داده بوديم.

در زير چند تصوير تهيه شده با تبلت زد ۴ را مشاهده مي‌كنيد:

مرجع متخصصين ايران DSC 0004

اسپيكر

يكي از مهم‌ترين متخصصدهاي تبلت‌ها كه متخصصان بسياري را نيز به سمت اين محصولات گرايش داده، موارد مرتبط با محتوا همچون تماشاي فيلم، اجراي اپليكيشن‌هاي سرگرمي، بازي‌ها و از اين دست امور است. از اين رو اسپيكر در تبلت‌ها از اهميت بالايي برخوردار است. سوني از يك جفت اسپيكر استريو در تبلت جديد خود استفاده نموده است. اين اسپيكرها برخلاف مدل قبلي، از لبه‌ها به دو طرف صفحه‌نمايش تغيير مكان داده‌اند تا دست كمتر روي آن‌ها قرار گيرد و صدا واضح‌تر به گوش برسد. البته حتي در چينش جديد اسپيكرها نيز دست بر روي آن‌ها قرار مي‌گيرد. كيفيت صداي اسپيكرها چيزي همانند اسپيكرهاي مدل تبلت اكسپريا زد ۳ كامپكت است و به مراتب از مدل زد ۲ بالاتر است.

مرجع متخصصين ايران Xperia Z4 Tablet 9

سوني در تبلت اكسپريا زد ۴ مانند نسخه‌هاي پيشين اين تبلت از فناوري جديد 3D Surround Sound به همراه Clear Audio Plus و Xloud Experience بهره برده است. همه اين فناوري‌ها در كنار يكديگر باعث مي‌شوند تا صداي شفاف، قوي و با كيفيتي را در Xperia Z4 Tablet تجربه كنيد. جالب است بدانيد كه با وجود اسپيكرهاي قوي و دريچه‌هاي مربوط به آن‌ها، اين تبلت موفق به كسب استاندارد IP68 براي مقاومت در برابر نفوذ مايعات و گرد و غبار به داخل دستگاه، شده است.

سوني در تبلت زد ۴ از سيستم‌ جديدي براي حذف نويز صدا استفاده كرده كه از آن مي‌توان براي مكالمه صوتي يا تماس تلفني استفاده كرد. به طور كلي، اسپيكرهاي تبلت زد ۴ تا حد زيادي مي‌تواند انتظارات را برطرف كند و در متخصصدهاي عمومي مانند تماشاي فيلم يا انجام بازي، خروجي خوبي را ارائه دهد، اما در هر صورت توصيه مي‌كنيم براي لذت بيشتر در تماشاي فيلم، انجام بازي و شنيدن موسيقي از هدفون استفاده كنيد.

نرم‌افزار

براي اولين بار در خانواده تبلت‌هاي سوني، تبلت اكسپريا زد ۴ از نسخه‌ي ۵.۰.۲ سيستم‌عامل اندرويد آب‌نبات چوبي بهره مي‌برد كه سوني آن را تا حدودي شخصي‌سازي كرده است. با اينكه مدت‌ زمان زيادي از عرضه‌ي نسخه‌ي ۵.۱ اندرويد مي‌گذرد، اما هنوز خبري از بروزرساني به اين نسخه‌ي جديد براي تبلت اكسپريا زد ۴ نيست. ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران نگاهي به ويژگي‌هاي اندرويد ۵.۱ داشتيم كه مي‌توانيد آن را در قالب مقاله‌ي «با ويژگي‌هاي جديد اندرويد 5.1 آشنا شويد» مطالعه كنيد. در هر صورت، اگر از كساني باشيد كه با تبلت‌هاي قبلي خانواده اكسپريا و اندرويد كيت‌كت كار كرده‌اند، امكانات و ظاهر نرم‌افزاري اندرويد ۵.۰.۲ در زد ۴ مي‌تواند تا حدودي توجه‌تان را جلب كند.

مرجع متخصصين ايران Xperia Z4 Tablet 13

البته ذوق زده نشويد، رابط متخصصي نرم‌افزار سوني در تبلت اكسپريا زد ۴ فرقي با محصولات پيشين اين خانواده كه به اندرويد ۵ بروزرساني شده‌اند ندارد. طراحي متريال و ارتقا عملكرد دوربين را شايد اصلي‌ترين و مهمترين تغييراتي بدانيم كه نسبت به اندرويد ۴ داشته است.

يكي از مواردي كه دوست داشتيم در تبلت زد ۴ ببينيم اما شاهدش نبوديم، وجود دو نوار براي اعلانات و دسترسي به تنظيمات است، اما سوني ترجيح داده به مانند موبايل‌هاي خود، به يك منوي كشويي بسنده كند كه مي‌توان به وسيله‌ي آن، به تنظيمات سريع و نوتيفيكيشن‌ها دسترسي پيدا كرد.

مرجع متخصصين ايران Xperia Z4 Tablet 20

همكاري نزديك سرويس استريم موسيقي اسپاتيفاي با سوني را مي‌شود به خوبي در تبلت اكسپريا زد ۴ حس كرد. علاوه بر اينكه اپليكيشن اين سرويس موسيقي به طور پيش‌فرض در تبلت وجود دارد، تعامل خوبي هم در اپليكيشن Music ديده مي‌شود. گزينه‌اي در تنظيمات اپليكيشن موسيقي وجود دارد كه با استفاده از آن، اسپاتيفاي به اين برنامه وصل و امكان پخش موسيقي‌ها را به صورت استريم از روي اين سرويس ممكن مي‌سازد.

مرجع متخصصين ايران Screenshot 2015 07 22 07 07 47

شايد از خود بپرسيد مگر بخش موسيقي همان واكمن نيست؟ چرا اين همان بخش است اما سوني نام آن را به Music تغيير داده و حتي نام اپليكيشن Movie را هم به Video تغيير داده است.

در مجموع، رابط متخصصي و نرم‌افزارهاي تبلت اكسپريا زد ۴ سوني نسبت به قبل چيز جديد و خيلي قابل توجهي در خود ندارد و همان‌سادگي و اپليكيشن‌هاي قبلي را در آن مشاهده مي‌كنيم.

ارتباطات

خانواده موبايل‌ها و تبلت سري زد از قابليت‌هاي ارتباطي خوبي در بخش‌هاي مختلف بهره مي‌برند. تبلت اكسپريا زد ۴ جزو آن دسته از تبلت‌هايي است كه قابليت همراهي از سيم‌كارت براي تماس‌هاي تلفني، ارسال پيامك و اينترنت ديتا را در اختيار دارد. سيستم تماس تلفني و پيام‌رساني تفاوتي با موبايل‌هاي سري زد ندارد و قابليت Answering Machine يا همان منشي تلفني، در اين محصول هم مشاهده مي‌شود. سوني از سال‌ها پيش، تاكيد زيادي در كاهش نويز صدا در تماس‌هاي تلفني داشته است و اين مورد را در پرچمداران جديد خود در انديشه متخصصين گرفته است. قابليتي به نام Speaker Voice Enhancement در بخش تنظيمات تماس وجود دارد كه با فعال‌كردن آن، مي‌توان صداي واضح‌تر و بلندتري را در حين مكالمه صوتي دريافت كرد.

مرجع متخصصين ايران Screenshot 2015 07 22 07 05 59

از ديگر قابليت‌هاي ارتباطي تبلت اكسپريا زد ۴ مي‌توان به NFC تا بلوتوث نسخه‌ي 4.0 و واي‌فاي 802.11 اشاره كرد. امكاناتي مانند هات‌اسپات و DLNA براي ارتباط با ساير دستگاه‌ها نيز در پرچمداران جديد سوني مشاهده مي‌شود.

از قابليت‌هايي كه سوني از زمان عرضه‌ي پرچمداران اكسپريا Z بر روي آن تاكيد داشت، ارتباط دستگاه با نمايشگرهاي ديگر بود. Throw، قابليتي كه از قبل بر روي موبايل‌ها و تبلت‌هاي اكسپريا وجود داشته است و توانايي انتقال پخش فايل‌هاي تصويري را به نمايشگري ديگر دارد. با Screen Mirroring مي‌توانيد كل رابط متخصصي تبلت را به يك نمايشگر ديگر مانند تلويزيون و حتي تبلتي ديگر انتقال دهيد. اين قابليت مي‌تواند تا رزولوشن 2160p را با نرخ ۳۰ فريم برثانيه به همراه صداي فراگير ۷.۱ بر روي يك تلويزيون رده بالا استريم كند. گزينه‌ي Cast Mirroring هم براي ارتباط با دستگاه‌هايي مانند Chromecast در انديشه متخصصين گرفته شده است.

مرجع متخصصين ايران PS4-Remote-Play-banner

برخي از دارندگان كنسول پي‌استيشن 4 حتما به ممباحثه ريموت پلي و استريم بازي‌هاي كنسول خود روي يك تبلت مانند اكسپريا زد ۴ فكر مي‌كنند. اين قابليت در نوع خود بسيار عالي است و در صورتي كه امكانات مناسبي در اختيار داشته باشيد مي‌توانيد از آن لذت ببريد. حتما با خود مي‌پرسيد اين امكانات چي هستند؟ متاسفانه استفاده از قابليت ريموت پلي با استفاده از تبلت يا موبايل‌هاي اكسپريا زد نيازمند اتصال قوي اينترنت است. اينترنت شما بايد سرعت دانلودي معادل ۵ مگابايت بر ثانيه، آپلود ۲ مگابايت بر ثانيه و پينگ ۵۰ ميلي‌ثانيه در اختيار داشته باشد. اين سرعت براي اتصال ريموت پلي نياز است اما براي اجراي بي نقص اين قابليت نياز به اينترنتي بسيار پرسرعت‌تر داريد.

عملكرد و كارايي

در نسل قبلي تبلت‌هاي سري زد سوني، اين كمپاني از پردازنده‌ي چهار هسته‌اي اسنپدراگون ۸۰۱ استفاده كرد اما حالا در تبلت جديد اكسپريا زد ۴ به سراغ پردازنده ۶۴ بيتي اسنپدراگون 810 با چهار هسته ۱.۵ گيگاهرتز و چهار هسته ۲ گيگاهرتز رفته است. همچنين واحد پردازش گرافيكي هم مجهز به پردازنده‌ي پرقدرت Adreno 430 است كه خيالمان را براي اجراي سنگين‌ترين و پرجزئيات‌ترين بازي‌هاي موبايلي راحت مي‌كند. تبلت اكسپريا زد ۴ داراي ۳ گيگابايت حافظه‌ي رم است و ۳۲ گيگابايت هم حافظه ذخيره سازي داخلي دارد كه مي‌توان با استفاده از اسلات ميكرو SD، اين مقدار را تا ۱۲۸ گيگابايت افزايش داد. مشخصات سخت‌افزاري گفته شده دقيقا همان‌ چيزي است كه ما در موبايل‌ اكسپريا زد ۳ پلاس سوني مشاهده كرده بوديم و حالا اين سخت‌افزارهاي قوي در كالبدي بزرگ‌تر مي‌توانند خودنمايي كنند.

تبلت اكسپريا زد ۴ از انديشه متخصصين سخت‌افزاري بسيار قوي است و دغدغه‌اي براي كساني كه دوست دارند يك تبلت پرسرعت داشته باشند، باقي نمي‌گذارد. اما قبل از هر چيز بهتر است نگاهي به جدول آزمايشات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران بياندازيم و ببينيم ميزان قدرت و عملكرد تبلت اكسپريا زد ۴ در مقابل رقبا به چه صورت است.

تلفن / تبلت

AnTutu4

AnTuTu5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Sony Xperia Z4 Tablet

33703

54147

231.584

425.926

25607

25891

4015

1344

52247

1780 / 665.3ms

Lenovo Yoga 2

33487

33748

261.106

615.200

17929

15433

1443

942

29273

788 / 579.8ms

Green Genesis 2

16204

17637

109.729

162.024

8556

_____

1125

681

15004

370 /

1210.0ms

LG G Pad 10.1

16947

17863

85.283

231.05

8926

5551

 1514

878

 14224

557 /

1198.7ms

LG G Pad 7.0

18524

17149

82.921

228.546

8812

5646

1523

776

 14249

548

 /

1198.7ms

 Lenovo TAB A10-70

 17126

18512

114.059

120.562

 8599

3152 

 1453

749

 16532

410 /

1198.7ms

Farassoo Fast 5050 Tablet

16439

-

88.153

211.893

5862

2929

1664

768

17414

264 /

1292.2ms

Nvidia Shield Tablet

43107

-

722.701

766.667

 

20824

30,386

5663

1930

46591

1879 /

460.0ms

 

Sony Xperia Z3 Tablet Compact

41789

-

388.117

763.198

20369

18137

2686

1352

36897

1237 /

811.7ms

Galaxy Tab S 10.5 Snapdragon - LTE

35,075

-

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

باتري

تبلت اكسپريا زد ۴ سوني از يك باتري ۶ هزار ميلي‌آمپري بهره مي‌برد و باعث شده تا اين تبلت سبك و نازك كه از سخت‌افزار قدرتمندي هم برخوردار است، طول عمر زيادي را در عملكرد‌هاي مختلف ارائه دهد. در تست هميشگي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، ما ويديويي را در حالتي كه هيچ‌يك از راه‌هاي ارتباطي مانند واي‌فاي و بلوتوث روشن نبودند و روشنايي تصوير بر روي ۵۰ درصد تنظيم شده بود، اجرا كرديم و تبلت اكسپريا زد ۴ توانست ۱۴ ساعت به طور مداوم ويديو را پخش كند تا خالي از انرژي شود. اين رقم نويد اين را مي‌دهد كه تبلت زد ۴ در عملكرد‌هاي ديگر هم مي‌تواند انتظارات ما را برآورده كند. 

در يك استفاده عادي روزانه تبلت زد ۴ بسيار خوب ظاهر شد. ساعاتي وب‌گردي، پخش موسيقي، استفاده از فيس‌بوك، انجام بازي‌هاي سنگين و سبك، گرفتن چند عكس، تماشاي يك فيلم دو ساعته و ارسال و دريافت پيام در شبكه‌هاي ارتباطي مانند تلگرام، دوامي بيش از ۱۵ ساعت را از خود نشان داد كه اگر مقداري هم در اين استفاده روزانه صرفه‌جويي شود و قابليت استامينا هم فعال شود، مي‌توان مطمئن بود كه تبلت زد ۴ تا سه روز را هم در عملكرد‌هاي روزانه و استفاده‌هاي سنگين دوام خواهد آورد.

مرجع متخصصين ايران Screenshot 2015 07 22 07 03 27

اشاره‌اي به قابليت استامينا داشتيم. استامينا يكي از قابليت‌هاي خوب براي صرفه‌جويي در مصرف انرژي است كه در موبايل‌هاي پرچمدار سوني بسيار خود نمايي مي‌كند و در تبلت زد ۴ هم مورد استفاده قرار گرفته است. البته حالتي ديگر به نام Ultra Stamina هم در پرچمداران سوني وجود دارد كه در تبلت زد ۴ ديده نمي‌شود. با اين حال، فعال‌كردن قابليت استامينا در تبلت زد ۴ سبب مي‌شود تا طول عمر باتري دستگاه به ميزان يك و نيم تا دو برابر افزايش پيدا كند. 

تبلت اكسپريا زد ۴ همچنين در تست باتري بنچمارك AnTuTu توانست امتياز ۷۷۵۱ را از آن خود كند.

مرجع متخصصين ايران Xperia Z4 Tablet 17

جمع‌بندي 

در يك كلام، مي‌توان گفت تبلت سوني اكسپريا زد ۴ بهترين تبلت اندرويدي حال حاضر دنيا است كه مي‌تواند با تبلت آيپد اير ۲ اپل رقابت كند. طول عمر بسيار خوب باتري، صفحه‌نمايش 2K و با كيفيت، قدرت پردازشي بالا و سخت‌افزاري سريع، در كنار بدنه‌اي سبك و باريك، سبب مي‌شود تا جديدترين تبلت  سوني به يك گزينه‌ي بسيار مناسب براي كساني تبديل شود كه به دنبال قدرت و بازدهي بالا در كنار سهولت حمل‌ و كارايي مناسب هستند. البته، ارزش اين تبلت در بازار جهاني صد دلار گران‌تر از آيپد اير ۲ اپل است و اين يكي از نقاط ضعفي است كه به آن وارد است. بايد ديد تبلت زد ۴ سوني در بازار داخلي چه برچسب ارزشي خواهد داشت و آيا گراني آن در ايران هم ادامه پيدا مي‌كند يا خير.

نقاط قوت

  • طراحي زيبا، سبك و باريك
  • صفحه‌نمايش IPS بسيار خوب
  • پردازنده‌ي قدرتمند
  • طول عمر باتري مناسب
  • قابليت ريموت پلي و همراهي از اپليكيشن پلي‌استيشن

نقاط ضعف

  • رابط متخصصي همچنان ساده و بدون ويژگي‌هاي بارز است
  • ارزش دلاري بالا كه مي‌تواند در بازار داخلي هم گران باشد
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات