مرجع متخصصين ايران

پژو 301 در برابر پژو پارس؛ چه چيزهايي تغيير كرده است؟

شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
مطالعه 6 دقيقه
پژو 301 در ايران رقباي بسياري خواهد داشت. سرسخت ترين رقيب پژو ۳۰۱ كه بعد از پرايد بيشترين خريدار را در ايران دارد، پژو پارس است. هر چند با آمدن پژو ۳۰۱ توليد پژو ۴۰۵ در ايران متوقف مي‌شود، اما پژو پارس در مقابل فرزند جديد خانواده خود خواهد ايستاد. همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.
تبليغات

پژو ۳۰۱ در بازار ايران رقابت سختي با پژو پارس خواهد داشت. اين در حالي است كه قرار است توليد پژو ۴۰۵ پس از ۲۳ سال توليد در خاك ايران متوقف شود. كنار رفتن ۴۰۵ ميدان را براي رقابت سمند، پارس و پژو ۳۰۱ باز مي‌كند.

در اين ميان پژو پارس LX از لحاظ متخصص شباهت‌هايي با پژو ۳۰۱ نسخه ۱.۶ ليتري  با جعبه‌دنده‌ي دستي دارد و در بازار خودروهاي توليد داخل بايد با هم رقابت كنند. رقابتي كه پستي و بلندي‌هاي زيادي در بر دارد و مشترياني كه مي‌خواهند بين اين دو خودرو يكي را انتخاب كنند تصميم راحتي ندارند.

شباهت اين دو خودرو از لحاظ متخصص اين فكر را القاء مي‌كند كه شايد پژو ۳۰۱ از پارس الهام گرفته و نمونه‌ي ارتقاء يافته آن است. در اين مطلب دو خودروي مذكور را از لحاظ ظاهري، متخصص و ارزشي با هم مقايسه مي‌كنيم.

ظاهر و ابعاد

با نگاه اول به هر دو اتومبيل مي‌توان به راحتي گفت طراحي پژو ۳۰۱ مدرن‌تر و زيبا‌تر از پژو پارس است. استفاده از انحناي معقول در كاپوت، طراحي خاص جلو پنجره، طراحي زيباي سپر جلو و چراغ‌هاي زيبا باعث شده نماي جلوي پژو ۳۰۱ زيبا جلوه كند و شما را با يك نگاه جذب خود كند. از آن سو نماي جلوي پژو پارس ما را به ياد طراحي‌هاي به كار رفته در خودروهاي  دهه ۸۰ و ۹۰ شركت پژوي فرانسه مي‌اندازد. هر چند طراحي نماي جلوي پارس يادآور ۴۰۵، ۴۰۶ و حتي ۳۰۶ است، اما حقيقت اين است كه طراحي پژو پارس دقيقا از روي پژو ۶۰۵ برداشته شده و تفاوت آنچناني با ۶۰۵ ندارد.

در نماي بغل همان خط فرورفتگي طراحي‌هاي پژو حفظ شده است؛ با اين تفاوت كه در پارس دو قسمت كنار فرورفتگي هم سطح است، ولي در پژو 301 بخش بالايي كمي برآمدگي بيشتري دارد. از نماي بغل كاملاً مشخص است كه شيب شيشه‌ي عقب در پژو ۳۰۱ بيشتر از پژو پارس است و صندوق عقب كوچكتري دارد. همچنين شيشه‌هاي درهاي جلو و عقب پژو ۳۰۱ كوچكتر شده؛ مخصوصاً شيشه در عقب كه هم كوچك شده و هم ظاهر به‌روزتري دارد. طراحي در عقب منظم‌تر و به روز‌تر شده است. 

مرجع متخصصين ايران پژو ۳۰۱

تغييرات شيب سقف پژو ۳۰۱ نسبت به پژو پارس بيشتر شده است تا هماهنگي بيشتري با خطوط قوسي بدنه‌ پيدا كند. 

نماي عقب پژو ۳۰۱ كاملا به روز شده است و ظاهري جذاب‌تر از پژو پارس دارد. اگر برآمدگي موجود در طراحي صندوق عقب پژو ۳۰۱ نبود، اين خودرو را از پشت با رانا اشتباه مي‌گرفتيد. البته بايد در انديشه متخصصين داشت اين خودرو زودتر از رانا به بازار ارائه شده است. چراغ‌هاي عقب پژو ۳۰۱ از طراحي جديد پژو استفاده مي‌كند كه سبب زيبايي نماي عقب اين خودرو شده است. سپر پژو ۳۰۱ جذابيت زيادي به نماي خودرو داده است؛ دقيقاً چيزي كه پژو پارس به آن نياز دارد.

تايرها در پژو ۳۰۱ يك اينچ بزرگتر از تايرهاي ۱۴ اينچي پژو پارس هستند. پژو ۳۰۱ عرض بيشتري نسبت به پژو پارس دارد؛ در حالي كه طول و ارتفاعش كم شده است. پژو ۳۰۱ ابعادي برابر با ۴۴۴۲، ۱۹۵۳ و ۱۴۰۷ ميلي‌متر را در طول، عرض و ارتفاع دارد. در نقطه‌ي مقابل طول پژو پارس ۴۴۹۸، عرض آن ۱۷۰۴ و ارتفاعش ۱۴۱۰ ميلي‌متر است. فضاي موجود براي سرنشينان نيز تغيير محسوسي نكرده است.

پژو ۳۰۱ حدود ۹۵ كيلوگرم سبك‌تر از پژو پارس است. وزن بدون سرنشين پژو پارس ۱۱۸۵ كيلوگرم است و اين مقدار براي پژو ۳۰۱ به ۱۰۹۰ كيلوگرم مي‌رسد.

 

پژو ۳۰۱

پژو پارس

طول (ميلي‌متر)

۴۴۴۲

۴۴۹۸

عرض (ميلي‌متر)

۱۹۵۳

۱۷۰۴

ارتفاع (ميلي‌متر)

۱۴۰۷

۱۴۱۰

وزن (كيلوگرم)

۱۰۹۰

۱۱۸۵

 

مشخصات متخصص

نسخه‌ي ۱.۶ ليتري و دستي پژو ۳۰۱ و پژو پارس LX از لحاظ متخصص، شباهت‌هايي به يكديگر دارند دارند. در ادامه به مطالعه نقاط اشتراك و تفاوت اين دو خودرو در مباحثه متخصص آن‌ها خواهيم پرداخت.

مرجع متخصصين ايران پژو پارس

مشخصات متخصص مشترك

 هر دو خودرو از پيشرانه ۱.۶ ليتري با ظرفيت دقيق ۱۵۸۷ سي‌سي برخوردار هستند. اين دو خودرو از ۴ سيلندر به همراه ۱۶ سوپاپ بهره مي‌برند. جعبه‌دنده‌ي پژو ۳۰۱ و پژو پارس از نوع دستي ۵ سرعته است. سوخت‌رساني در هر دو خودرو با استفاده از سيستم انژكتوري پاشش نقطه‌اي صورت مي‌گيرد.

مرجع متخصصين ايران پژو 301

مشخصات متخصص متفاوت

حداكثر توان خروجي پژو ۳۰۱ در دور موتور ۶۰۵۰ دور در دقيقه برابر با ۱۱۵ اسب بخار است؛ در حالي كه حداكثر توان خروجي پژو پارس ۱۰۸ اسب و در دور موتور ۵۶۰۰ دور در دقيقه است. حداكثر گشتاور پژو ۳۰۱ برابر با ۱۵۰ نيوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقيقه و حداكثر گشتاور پژو پارس ۱۴۲ نيوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقيقه است. 

پژو ۳۰۱ حدكثر سرعت ۱۸۸ كيلومتر بر ساعت را مي‌پيمايد؛ در حالي كه نهايت سرعت پژو پارس ۱۹۰ كيلومتر بر ساعت است. با اين حال شتاب پژو ۳۰۱ بسيار بهتر از پژو پارس شده. پژو پارس شتاب صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت را در عرض ۱۳.۲ ثانيه طي مي‌كند، در حالي كه پژو ۳۰۱ اين زمان را ۳.۸ ثانيه زودتر و در مدت زمان ۹.۴ ثانيه مي‌پيمايد. 

مصرف سوخت پژو ۳۰۱ نسبت به پژو پارس بهبود يافته و كمتر شده است. مصرف سوخت پژو پارس در شهر ۱۰.۱، در اتوبان يا جاده ۶ و در سيكل تركيبي ۷.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است؛ در حالي كه مصرف سوخت پژو ۳۰۱ در شهر ۸.۷، در اتوبان يا جاده ۵.۳ و در سيكل‌تركيبي ۶.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است.

 

پژو ۳۰۱

پژو پارس

حجم موتور (سي‌سي)

۱۵۸۷

۱۵۸۷

تعداد سيلندر

۴

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

۱۶

جعبه دنده

دستي ۵ سرعته

دستي ۵ سرعته

حداكثر توان (اسب بخار)

۱۱۵

۱۰۸

گشتاور (نيوتن متر)

۱۵۰

۱۴۲

حداكثر سرعت (كيلومتر بر ساعت)

۱۸۸

۱۹۰

شتاب صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت (ثانيه)

۹.۴

۱۳.۲

مصرف سوخت شهري (ليتر در ۱۰۰ كيلومتر)

۸.۷

۱۰.۱

مصرف سوخت اتوبان يا جاده (ليتر در ۱۰۰ كيلومتر)

۵.۳

۶

مصرف سوخت سيكل تركيبي (ليتر در ۱۰۰ كيلومتر)

۶.۵

۷.۵

استاندارد آلايندگي

يورو ۶

يورو ۴

ارزش

 ارزش كارخانه‌اي پژو پارس LX برابر با ۳۷ ميليون و ۳۱۲ هزار تومان است. اما ارزش پژو ۳۰۱ با اين مشخصات در امارات حدود ۴۵ هزار درهم برابر با ۴۲ ميليون و ۷۵۰ هزار تومان است. اما بر اساس اعلام مديرعامل ايران خودرو، پژو ۳۰۱ در ايران با ارزش حدودي ۵۸ ميليون تومان به فروش خواهد رسيد. 

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران پژو پارس
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات