بكاپ گرفتن از آيفون با كامپيوتر و آيتونز

يك‌شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
مطالعه 14 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با دنبال كردن گام‌هاي ساده‌اي كه در اين مقاله بيان خواهيم كرد، قادر به همراه‌گيري كامل از دستگاه‌هاي اپلي داراي iOS مانند آيفون و آيپد خواهيد بود.
تبليغات

اگر به تصاوير، ويديوها و ديگر داده‌هاي شخصي موجود در دستگاه‌هاي اپلي خود اهميت مي‌دهيد بهتر است با همراه‌گيري كامل از آيفون، آيپد و داده‌هاي مربوط به فعاليت ورزشي خود در اپل واچ، مانع نابود شدن هميشگي آن‌ها شويد! در اين مقاله نحوه‌ي همراه‌گيري كامل از دستگاه‌هاي اپلي در آي‌كلاد و آيتونز را توضيح خواهيم داد تا با انجام اين كار در زمان از دست دادن آيفون يا آيپد خود نسبت به حفظ داده‌هاي شخصي آرامش خاطر داشته باشيد.

اين مقاله در تاريخ ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ به‌دست شادان غمگسار به‌روزرساني شده است.

دليل اهميت همراه‌گيري از آيفون و آيپد

آيفون و تبلت آيپد جزو مهم‌ترين و با ارزش‌ترين دارايي‌هاي موجود ما محسوب مي‌شوند. جدا از ارزش مالي، آيفون يا آيپد قطعه‌ي كوچكي از آلومينيوم، سيليكون و شيشه است كه مخزن مركزي اسناد مهم و خاطراتي همچون سوژه‌هاي خاص عكاسي به‌شمار مي‌رود. سوژه‌هايي كه احتمالاً تنها يك‌بار در طول زندگي رخ بدهند.

با همراه‌گيري از داده‌هاي با ارزش خود، مي‌توانيد درمقابل مواردي همچون دزديده شدن، آسيب ديدن يا فراموش كردن موبايل آيفون خود در صندلي عقب تاكسي، حفاظي مستحكم ايجاد كنيد! همچنين در موقعيت‌هايي مانند تعويض آيفون قديمي خود با يك مدل جديدتر، قادر به انتقال سريع و ساده‌ي همه‌ي داده‌ها به آيفون جديد خواهيد بود. خوشبختانه راهكارهاي زيادي براي ذخيره كردن اطلاعات در فضاي ابري، رايانه‌ي ويندوزي و مك وجود دارد كه بهره‌مندي از هر يك بسيار ساده و البته كاملاً رايگان است.

با همراه‌گيري مستمر از داده‌هاي با ارزش خود، مي‌توانيد جلوي آسيب ديدن آن‌ها را بگيريد.

با استفاده از سرويس آي‌كلاد اپل مي‌توانيد داده‌هاي مهم آيفون و آيپد خود را به‌طور دائمي با خدمات تحت وب همگام‌سازي (Sync) كنيد. به‌علاوه، با بهره‌مندي از آيتونز هم مي‌توانيد با يك كليك، به‌سادگي اقدام به همراه‌گيري محلي و ابري از دستگاه اپلي خود كنيد. علاوه‌بر موارد ياد شده، اين روزها سرويس‌هاي سوم شخص ديگري هم وجود دارد كه گزينه‌هاي مختلفي را در زمينه‌ي خدمات مبتني‌ بر ابر به متخصصان پيشنهاد مي‌دهند. به منظور رعايت جانب احتياط، پيشنهاد مي‌كنيم كه حداقل از دو راهكار دردسترس استفاده كنيد تا در صورت وقوع اتفاقي غيرمنتظره و از بين رفتن يكي از نسخه‌هاي همراه، قادر به بازگرداني داده‌هاي شخصي خود باشيد.

تهيه نسخه همراه از اطلاعات موبايل هوشمند متخصصد بسيار زيادي دارد. اپل ابزارهايي ساده را براي بكاپ گرفتن از آيفون دراختيار متخصصان مي‌گذارد.

تفاوت نسخه‌هاي همراه آي‌كلاد و آيتونز

براي تهيه نسخه‌ي همراه يا همان بكاپ گرفتن از دستگاه‌هاي iOS، راه‌هاي زيادي پيش‌روي متخصصان قرار دارد كه يكي از آن‌ها استفاده از سرويس آي‌كلاد است. البته iCloud محدوديت‌ها و نقاط ضعف زيادي دارد. به‌عنوان مثالي از چالش‌ها مي‌توان به سياست رمزنگاري داده‌ها اشاره كرد كه كليد رمزگشايي را هم دراختيار اپل مي‌گذارد. به‌علاوه، شما با محدوديت فضاي پنج گيگابايتي آي‌كلاد روبه‌رو هستيد كه تنها با پرداخت هزينه مي‌توان آن را به ۵۰ يا ۲۰۰ گيگابايت يا حتي دو ترابايت افزايش داد.

در بكاپ گرفتن با استفاده از آي‌كلاد، تاريخچه‌ي خريد اپليكيشن، جزوه رايگان، فيلم، موسيقي و سريال متخصص ذخيره خواهند شد، اما پس از بازيابي نسخه‌ي همراه، محتواي خريداري‌شده به‌صورت خودكار دانلود نمي‌شود. به‌علاوه، محتواي خريداري شده ازطريق آيتونز، عكس‌هايي كه در اپليكيشن محلي Photos ذخيره نشده‌‌اند، تاريخچه‌ي تماس‌ها، پيكربندي ظاهر صفحه‌ي هوم و ديگر داده‌ها در فرايند بكاپ گرفتن با آي‌كلاد، ذخيره نمي‌شوند. درنهايت براي تهيه‌ي يك نسخه‌ي همراه كامل از آيفون، به آيتونز نياز پيدا مي‌كنيد.

اگر از مسير آي‌كلاد براي بكاپ گرفتن استفاده كنيد، روند ساده‌اي در پيش داريد. ازطرفي به يك كامپيوتر مجزا نياز پيدا نمي‌كنيد و همچنين برخي از قابليت‌هاي جديد iOS و نسخه‌هاي بعدي، بكاپ آي‌كلاد را تكميل‌تر كرده‌اند. در نسخه‌‌هاي جديد، موارد زير هم ذخيره مي‌شوند:

  • داده‌هاي اپليكيشن
  • بكاپ‌هاي اپل واچ
  • تنظيمات دستگاه
  • سازمان‌دهي اپليكيشن‌ها و صفحه‌ي هوم
  • پيام‌هاي SMS و MMS و iMessage
  • عكس‌ها و ويديوها (مگر اينكه به‌صورت خودكار آن‌ها را در آي‌كلاد ذخيره كنيد)
  • تاريخچه‌ي خريد از سرويس‌هاي اپل شامل موسيقي، فيلم، سريال، اپليكيشن و جزوه رايگان (به جز اصل محتواي خريداري‌شده)
  • زنگ‌ها
  • رمز Visual Voicemail (كه به سيم‌كارت اصلي استفاده شده در زمان تهيه‌ي بكاپ نياز دارد)

همان‌طور كه گفته شد، كليد رمزنگاري و رمزگشايي بكاپ آي‌كلاد دراختيار اپل قرار دارد. به‌همين دليل استفاده از بكاپ آيتونز امنيت بيشتري براي شما در پي خواهد داشت، چون اپل به كليد رمزگشايي داده‌ها دسترسي ندارد. همچنين كليد رمزنگاري و رمزگشايي پيام‌هاي iMessage و ديگر انواع پيامك در آي‌كلاد در همان سرويس قرار دارد، مگر اينكه در بخش تنظيمات، كليد را در داخل دستگاه خود ذخيره كنيد.

مرجع متخصصين ايران بتاي عمومي macOS Big Sur روي كامپيوتر مك

بكاپ آيتونز علاوه بر آيتم‌هايي كه با آي‌كلاد قابل بكاپ گرفتن هستند، تاريخچه‌ي تماس و برخي داده‌هاي حياتي ديگر را هم بكاپ مي‌گيرد. البته داده‌هاي زير در آيتونز بكاپ گرفته نمي‌شوند:

  • محتواي آيتونز و اپ‌استورها
  • فايل‌هاي PDF كه به‌صورت مستقيم در Apple Books دانلود شده‌اند
  • محتوايي كه از آيتونز با دستگاه هماهنگ شده است، مانند فايل‌هاي MP3 يا CD و ويدئو كه از آيتونز به دستگاه وارد مي‌شوند
  • داده‌هايي مانند عكس، يادداشت، فايل، يادآور و موارد ديگر كه در آي‌كلاد ذخيره شده‌اند
  • پيام‌هاي SMS و MMS و iMessage كه به‌صورت خودكار در آي‌كلاد ذخيره شده‌اند.
  • تنظيمات Face ID يا Touch ID
  • اطلاعات و تنظيمات اپل پي
  • داده‌هاي Apple Mail
  • داده‌هاي Activity و Health و Keychain (مگر اينكه گزينه‌ي بكاپ رمزنگاري شده‌ي آيتونز را انتخاب كنيد)

اپليكيشن‌ها، خريدهاي آيتونز و فايل‌هاي PDF را مي‌توان با استفاده از قابليتي به‌نام Sync Content در آيتونز بازگرداني كرد. به‌همين دليل است كه بسياري متخصص كارشناسان، بكاپ گرفتن تنها با استفاده از آي‌كلاد را تصميمي مناسب نمي‌دانند. درنهايت بهترين تصميم را مي‌توان استفاده‌ي هم‌زمان از آيتونز و آي‌كلاد دانست كه همه چيز را ذحيره مي‌كند و مي‌توانيد به‌صورت روزانه و درصورت عدم دسترسي به كامپيوتر هم با استفاده از آي‌كلاد بكاپ تهيه كنيد.

براي تهيه‌ي نسخه‌ي بكاپ از داده‌هاي آيفون در ويندوز و مك، مراحل زير را دنبال كنيد.

تهيه نسخه همراه از آيفون در مك

براي تهيه بكاپ از آيفون و آيپد در سيستم عامل مك در ابتدا بايد از اين نكته مطلع شويد كه با عرضه macOS Catalina كه با نام عددي macOS 10.15 نيز شناخته مي‌شود، اپليكيشن آيتونز به كلي از دستگاه‌هاي مك كنار گذاشته شد و ديگر نيازي به استفاده از آن نيست. براي متخصصاني كه دستگاه مك آن‌ها از نسخه‌هاي پيشين يعني macOS Mojave به قبل استفاده مي‌كند پيشنهاد مي‌كنيم تا از اين قسمت گذر كرده و قسمت بعدي را مطالعه كنند.

مراحل بك آپ گرفتن از آيفون در macOS 10.15 به‌بعد

  • آيفون خود را با كابل به كامپيوتر مك خود متصل كنيد.
  • در Finder، آيفون خود را انتخاب كنيد.
  • در قسمت بالاي Finder روي General كليك كنيد.
  • گزينه «Back up all of the data on your iPhone to this Mac» را انتخاب كنيد.
  • براي آنكه فايل بكاپ رمزگذاري شود و در زمان بازگرداني نياز به رمز داشته باشد، گزينه «Encrypt local backup» را فعال كنيد.
  • درنهايت رو دكمه «Backup Now» كليك كنيد تا فرايند بكاپ آغاز شود.

به‌روزرساني آيتونز در مك يا ويندوز

پيش از تهيه‌ي نسخه‌ي همراه با استفاده از اپليكيشن آيتونز در مك يا ويندوز، بايد آخرين نسخه از آن را روي كامپيوتر خود نصب كنيد. بسته به سيستم‌عاملي كه استفاده مي‌كنيد، مراحل به‌روزرساني و نصب تفاوت پيدا مي‌كند.

نصب و به‌روزرساني آيتونز در مك

پيش از بكاپ گرفتن مطمئن شويد كه از نسخه‌ي به‌روز آيتونز استفاده مي‌كنيد

اگر از iOS 13 يا جديدتر در اتصال به كامپيوتر مك استفاده مي‌كنيد، بايد حداقل iTunes 12.9.5 داشته باشيد كه در سيستم‌‌هاي عامل macOS Mojave 10.14.5 و 10.14.6 دردسترس قرار دارد. براي مطالعه نسخه‌هاي كنوني وارد System Preferences شويد و با انتخاب System Update، وضعيت به‌روزرساني سيستم‌عامل و اپليكيشن‌ها را مشاهده كنيد. درصورت به‌روز نبودن سيستم‌عامل و اپليكيشن‌ها، فرايند به‌صورت خودكار در مك اجرا مي‌شود.

نصب و به‌روزرساني آيتونز در ويندوز

اگر از iOS 13 يا جديدتر براي اتصال به ويندوز استفاده مي‌كنيد، بايد حداقل iTunes 12.10.7.3 را روي سيستم‌عامل نصب كرده باشيد. مي‌توانيد جديدترين نسخه‌ي آيتونز را از مايكروسافت استور دانلود كنيد. اگر هم به مايكروسافت استور دسترسي نداشته يا ويندوزي غير از ويندوز ۱۰ داريد، از وب‌سايت رسمي اپل اقدام به دانلود كنيد.

اگر آيتونز را از مايكروسافت استور دريافت كرده باشيد، به‌صورت خودكار عمل به‌روزرساني را انجام مي‌دهد. البته براي اطمينان هرچه بيشتر، در مايكروسافت استور وارد بخش Downloads and Updates شويد تا از به‌روز بودن اپليكيشن خود اطمينان حاصل كنيد. اگر هم اپليكيشن را از وب‌سايت اپل دانلود كرده‌ايد، در منوي خود آيتونز وارد Help و سپس Check for Updates شويد تا نسخه‌ي كنوني و نياز به به‌روزرساني را مشاهده كنيد. همچنين مي‌توان آيتونز را به‌گونه‌اي تنظيم كرد كه به‌صورت خودكار آپديت شود. براي اين كار وارد منوي Edit و Preferences شويد و در تب Advanced، گزينه‌ي Check for new software updates automatically را فعال كنيد.

اتصال و پيدا كردن آيفون در مك يا ويندوز

با استفاده از كابل لايتنينگ، موبايل خود را به مك‌بوك، آي‌مك، مك پرو يا هر كامپيوتر مك ديگر متصل كنيد. براي ويندوز هم همين مسير طي مي‌شود. بسته به دستگاه مورد استفاده، به كابل لايتنينگ به USB يا لايتنينگ به USB-C نياز خواهيد داشت. اگر اتصال موفق باشد، آيتونز به‌صورت خودكار در كامپيوتر شخصي اجرا خواهد شد. البته هميشه اين‌گونه نيست و شايد مجبور به اجراي دستي اپليكيشن شويد.

شايد پس از اتصال موبايل به كامپيوتر، با پيام Unlock iPhone to Use Accessories روبه‌رو شويد. در چنين مواقعي موبايل را با حسگر اثر انگست يا چهره يا رمز عبور از حالت قفل خارج كنيد. در ادامه شايد يك پيام ديگر هم روي موبايل ظاهر شود كه بايد گزينه‌ي Trust This Computer را روي آن انتخاب كنيد.

در مرحله‌ي بعدي، روي دكمه با شكل آيفون در بالاي آيتونز كليك كنيد. اگر اين آيكن را مشاهده نمي‌كنيد، احتمالاً اتصال موبايل و كامپيوتر با اشكال مواجه است. پس از كليك كردن روي آيكن، در پنجره‌ي جديد روي Summary كليك كنيد.

مرجع متخصصين ايران كليك روي آيكن آيفون در آيتونز

انتخاب يك گزينه بكاپ

در پنجر‌ه‌ي جديد در بخش Backup دو گزينه براي تهيه‌ي نسخه‌ي همراه به‌كمك آيتونز در پيش‌رو داريد: Automatically Back Up و Manually Backup and Restore كه هركدام بسته به نياز شمار كارايي مخصوصي دارند. براي تهيه‌ي بكاپ به‌صورت خودكار، چند گزينه داريد:

  • iCloud: بكاپ گرفتن از مهم‌ترين داده‌هاي شما در آيفون روي آي‌كلاد. اين بكاپ شامل داده‌هاي اپليكيشن، تنظيملت دستگاه، پيام‌ها، عكس‌ها و موارد ديگر مي‌شود كه در بالا شرح داديم.
  • This Computer: يك نسخه‌ي همراه كامل از آيفون روي كامپيوتر شخصي كنوني كپي مي‌شود. اين بكاپ شامل موسيقي و فيلم‌هايي هم مي‌شود كه ازطريق اپل موزيك خريداري يا دانلود نكرده‌ايد. همچنين همه‌ي محتوايي كه در آي‌كلاد بارگذاري نشده است هم بكاپ گرفته مي‌شود. گزينه‌ي مذكور در زماني‌كه فضاي زيادي در آي‌كلاد نداريد يا به‌دنبال يك بكاپ كامل پيش از پيوستن به فاز بتا هستيد، بسيار متخصصد دارد.

براي بكاپ گرفتن آيفون روي كامپيوتر، گزينه‌ي This Computer را انتخاب كنيد. اگر iCloud را هم انتخاب كنيد، بازهم قابليت تهيه‌ي نسخه‌ي همراه به‌صورت دستي (manual) را خواهيد داشت.

رمزگذاري بكاپ‌هاي محلي (انتخابي)

اگر به‌دنبال امنيت و حريم خصوصي بيشتر در بكاپ گرفتن از داده‌هاي خود هستيد، رمزگذاري داده‌هاي بكاپ پيشنهاد خوبي خواهد بود. گزينه‌ي Encrypto local backup يا Encrypt iPhone backup را در هنگام تهيه‌ي نسخه‌ي همراه انتخاب كنيد. اين كار باعث مي‌شود تا رمزهاي عبور ذخيره‌شده در آيفون نيز در فرايند تهيه‌ي نسخه‌ي همراه كپي شوند. بدين ترتيب در زمان بازگرداندن اپليكيشن‌ها ديگر نيازي به وارد كردن مجدد رمزهاي عبور نداريد. همچنين اطلاعات شخصي سلامت و فعاليت ورزشي هم درصورت فعال بودن رمزنگاري، ذخيره مي‌شوند. اطلاعات اپل واچ، تاريخچه‌ي تماس‌ها، تاريخچه‌ي مرور وب و تنظيكات واي‌فاي هم در تنها در اين حالت ذخيره خواهند شد.

فراموش نكنيد تهيه‌ي بكاپ با رمزنگاري شامل اطلاعات رمز عبور دستگاه و Face ID و Touch ID نمي‌شود.

مرجع متخصصين ايران رمزنگاري بكاپ آيفون در آيتونز

وقتي گزينه‌ي Encrypt local backup را انتخاب مي‌كنيد، آيتونز يك رمز از شما درخواست مي‌كند تا در زمان رمزگشايي داده‌ها استفاده شود. روي گزينه‌ي Set Password كليك كنيد تا از اين به بعد همه‌ي بكاپ‌ها با رمز عبور حفاظت شوند. رمز عبور را هيچ‌گاه فراموش نكنيد چون در بازگرداندن بكاپ‌هاي رمزنگاري‌شده هيچ راه ديگري نخواهيد داشت. براي تغيير رمز كنوني هم از همان بخش گزينه‌ي Change Password را انتخاب كنيد.

بكاپ گرفتن از آيفون

وقتي گزينه‌ي This Computer را انتخاب مي‌كنيد، صرف‌انديشه متخصصين از انتخاب يا عدم انتخاب گزينه‌ي رمزنگاري، با هر بار اتصال آيفون به كامپيوتر، فرايند خودكار تهيه‌ي نسخه‌ي همراه شروع مي‌شود. البته شما هميشه مي‌توانيد به‌صورت دستي از آيفون خود بكاپ بگيريد. براي بكاپ گرفتن به‌صورت دستي، در منوي Manually Back Up and Restore گزينه‌ي Back Up Now را انتخاب كنيد. اگر رمزنگاري را فعال كرده باشيد، براي شروع بكاپ گرفتن هم بايد رمز را وارد كنيد.

وقتي عمليات بكاپ گرفتن از آيفون تمام شود، زير بخش Latest Backup تاريخ و زمان امروز را مشاهده مي‌كنيد.

مرجع متخصصين ايران بكاپ دستي آيفون در آيتونز

اگر تمايل داريد كه بدون اتصال كابلي فرايند بكاپ گرفتن از آيفون را روي كامپيوتر انجام دهيد، در بخش Options و منوي Backup گزينه‌ي Sync with this iPhone over Wi-Fi را فعال كنيد. با فعال كردن گزينه، هربار كه آيفون شما به برق و همچنين واي‌فاي يكسان با كامپيوتر مك يا ويندوز متصل باشد، داده‌هاي انتخابي بكاپ گرفته مي‌شوند.

اگر مي‌‌خواهيد فرايند بكاپ گرفتن خودكار از آيفون در مك را هرچه بيشتر ساده‌سازي كنيد، در پايين بخش Summary گزينه‌ي Automatically sync when this iPhone is connected را فعال كنيد.

مديريت بكاپ‌ها (انتخابي)

كامپيوتر شخصي فضاي ذخيره‌سازي محدودي دارد و احتمالاً شما هم نسخه‌هاي متعددي از بكاپ را روي آن ذخيره كرده‌ايد. آيتونز اين امكان را فراهم مي‌كند كه نسخه‌هاي قبلي را مديريت كرده و حذف كنيد.

پس از بازكردن آيتونز، روي منوي Edit يا iTunes كليك كنيد. سپس وارد منوي Preferences و تب Devices شويد. در پنجره‌ي جديد فهرستي از بكاپ‌هاي قبلي را مشاهده مي‌كنيد. نام دستگاه دركنار هر بكاپ ديده مي‌شود، درنتيجه مي‌توانيد بكاپ‌هاي آيفون را از آيپد يا آيپاد تاج متمايز كنيد. همچنين مي‌توان بكاپ‌هاي جديد و قديمي را هم از يكديگر تشخيص داد. تاريخ و زمان آخرين بكاپ‌ها نيز براي هريك از دستگاه‌ها ديده مي‌شود.

اگر دركنار نام يك بكاپ در فهرست تنظيمات علامت قفل را مشاهده مي‌كنيد، يعني بكاپ مذكور آرشيو شده يا رمزنگاري شده است. براي حذف كردن هر بكاپ، روي آن كليك كرده و سپس Delete Backup را انتخاب كنيد. در منوي پاپ‌آپي كه نمايش داده مي‌شود، Delete را انتخاب كنيد. همچنين مي‌توانيد با كليك راست كردن روي بكاپ و انتخاب Delete، آن را حذف كنيد.

آرشيو كردن بكاپ‌ها (انتخابي)

در اكثر موارد آيتونز به‌صورت پيش‌فرض يك نسخه بكاپ از آيفون را روي كامپيوتر شما ذخيره مي‌كند. هرگاه بكاپ جديدي از دستگاه بگيريد، داده‌هاي موجود روي نسخه‌ي قبلي جايگزين مي‌شوند، اما مي‌توان هر بكاپ را آرشيو كرد تا حفاظت شود و درصورت نياز به بازگرداندن بكاپ قديمي مورد استفاده قرار بگيرد.

براي استفاده از قابليت آرشيو وارد تب Devices در Preferences شويد و روي بكاپ مدانديشه متخصصين خود كليك راست كنيد. سپس با انتخاب گزينه‌ي Archive از منوي جديد، مي‌‌توانيد بكاپ را قفل كنيد تا جايگزين يا حذف نشود. همان‌طور كه گفته شد، علامت قفل دركنار هر بكاپ نشان‌دهنده‌ي آرشوي يا قفل بودن آن است.

مرجع متخصصين ايران آرشيو كردن بكاپ آيفون

جمع‌بندي

همان‌طور كه گفته شد، بكاپ گرفتن با آيتونز و آي‌كلاد از آيفون مزايا و معايب خاص خود را دارند. اگر به‌دنبال يك بكاپ كامل از موبايل هستيد، آيتونز انتخاب بهتري خواهد بود. ازطرفي محدوديت‌هاي پرداخت ارزي و هزينه‌ي زياد اينترنت هم باعث مي‌شود كه انتخاب آي‌كلاد و افزايش فضاي آن از گزينه‌ها ما تاحدودي خارج شوند. درنهايت فراموش نكنيد كه نظم و دوره‌هاي زماني مشخص در تهيه‌ي نسخه‌ي همراه، اهميت بيشتري نسبت به ابزار مورد استفاده دارد.

همراه‌گيري از داده‌هاي فعاليت‌هاي ورزشي اپل واچ

اگر تحمل زحمت زيادي را نداريد و فكر مي‌كنيد كه ايجاد همراه‌گيري رمزگذاري شده ارزش زحمت ايجاد و به خاطر سپاري رمز عبور را ندارد، سخت در اشتباه هستيد! به‌ويژه در صورتي كه صاحب يك اپل واچ باشيد، حتماً بايد از همراه‌گيري رمزگذاري شده‌ي اپل استفاده كنيد. همان‌طور كه در تصوير مشاهده مي‌كنيد، فقط در همراه‌گيري رمزگذاري شده است كه داده‌هاي مربوط به نرم‌افزار Health، HomeKit و رمز عبور حساب‌هاي متخصصي حفظ مي‌شوند. ساعت هوشمند اپل همه‌ي داده‌هاي ورزشي را شامل مي‌شود. از دست دادن اين داده‌ها مي‌تواند به‌شدت غم‌انگيز باشد اما در صورت داشتن نسخه‌ي همراه رمزگذاري شده، خيالتان از هر جهت آسوده خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران همراه گيري از آيفون و آيپد

اگر نسخه‌ي همراه رمزگذاري شده‌اي از آيفون قديمي خود نداشته و قصد كوچ به آيفون جديدي را داريد، مي‌توانيد داده‌هاي شخصي موجود در آيفون قديمي را با استفاده از نسخه‌ي همراه به آيفون جديد بازگرداني كنيد. حال پس از پاك‌سازي عميق (wipe) ساعت هوشمند اپل، آن را با آيفون جديد جفت كنيد (pair) تا به همه‌ي داده‌هاي ورزشي جديد به دست آمده‌ي خود دسترسي داشته باشيد.

داده‌هاي ورزشي قبلي بايد در آيفون قديمي شما ذخيره شده باشند. بنابراين اگر آيفون جديد را به‌طور عميق پاك‌سازي كرديد، نسخه‌ي همراه رمزگذاري شده‌اي را از آيفون قديمي خود تهيه كرده و با استفاده از آن، داده‌هاي خود را به آيفون جديد بازگرداني كنيد. سپس ساعت هوشمند اپلي خود را به‌طور كامل پاك‌سازي كرده و با آيفون جديد جفت كنيد تا بتوانيد داده‌هاي فعاليت ورزشي قبلي خود را در اپل واچ مشاهده كنيد.

همراه‌گيري از آيفون و آيپد با استفاده از خدمات دهنده‌هاي سوم شخص

در حوزه‌ي امنيت داده موضوع مهمي وجود دارد كه براساس آن گفته مي‌شود: اگر فايلي فقط يك‌بار همراه‌گيري شود، به هيچ وجه همراه‌گيري محسوب نمي‌شود! ايجاد رونوشت چندگانه از داده واقعاً تنها راهكاري است كه امنيت آسيب نديدن داده‌ها را تضمين مي‌كند.

به‌رايگان در خدمات مبتني‌ بر ابري مانند دراپ‌باكس (Dropbox)، فليكر (Flicker)، گوگل درايو (Google Drive)، وان‌درايو (OneDrive) مايكروسافت و ديگر خدمات دهنده‌هايي كه راهكاري ساده را به منظور ايمن نگه داشتن تصاوير، اسناد و ديگر فايل‌هاي شخصي شما فراهم مي‌كنند، نام نويسي كنيد (Sign up). تقريباً همه‌ي اين خدمات دهنده‌ها داراي قابليت همگام‌سازي خودكار بوده و در عملكرد آي‌كلاد هيچ مداخله‌اي نخواهند كرد!

پس از دريافت نرم‌افزار يك يا چند خدمات دهنده‌ي مبتني‌ بر فضاي ابري، دستورالعمل بهره‌مندي از آن را دنبال كنيد تا به شبكه‌ي ذخيره‌سازي ايمني كه در حال اجرا در پس‌زمينه است، دسترسي داشته باشيد. فقط در بخش تنظيمات نرم‌افزار هر خدمات دهنده، گزينه‌ي مربوط به استفاده از داده‌هاي سلولي (Cellular Data) را غيرفعال كنيد؛ در غير اين صورت با مشاهده‌ي قبض تلفن خود، غافلگير خواهيد شد!

آيا از داده‌هاي شخصي موجود در آيفون يا آيپد خود، نسخه‌ي همراه تهيه مي‌كنيد؟ لطفا هم انديشي ها خود را با ما به اشتراك بگذاريد.

سوالات متداول

بهترين روش براي بك آپ گرفتن از آيفون چيست؟

تهيه نسخه همراه براي آيفون و آيپد ازطريق آيتونز و سيستم عامل مك بهترين روش به‌شمار مي‌رود؛ چراكه متخصص از قسمت عمده اطلاعات موبايل هوشمند يا تبلت خود بكاپ تهيه مي‌كند و فايل بكاپ نيز به‌طور كامل در دستگاه دردسترس است. از طرفي در اين روش ديگر نگراني از بابت حجم محدود ۵ گيگابايتي آي‌كلاد وجود ندارد و بكاپ متخصص مي‌تواند بسيار حجيم‌تر از عدد گفته شده باشد و تمامي اطلاعات را دربر بگيرد.

چطور بك آپ موبايل آيفون قبلي را به موبايل جديد منتقل كنيم؟

براي بازگرداندن بكاپ به آيفون جديد مي‌توانيد به سه روش اقدام كنيد:

اگر بكاپ آيفون پيشين شما ازطريق iCloud انجام شده است مي‌توانيد پس از روشن كردن آيفون جديد و انتخاب گزينه «Set Up Manually»، گزينه «Restore from iCloud Backup» را انتخاب كنيد تا با دنبال كردن دستوراتي كه روي صفحه ظاهر مي‌شود، اطلاعات بكاپ را به آيفون جديد منتقل كنيد.

اگر از دستگاه مك با نسخه سيستم عامل 10.15 به‌بعد استفاده مي‌كنيد پس از اتصال آيفون جديد يا تازه ريست شده خود به مك مي‌توانيد از قسمت Finder، انتخاب آيفون، تأييد گزينه Trust و سپس انتخاب «Restore from this backup»، اطلاعات آخرين نسخه همراه به آيفون جديد افزوده خواهد شد.

اما اگر از سيستم عامل مك نسخه 10.14 به‌قبل يا كامپيوتر ويندوزي استفاده مي‌كنيد، پس از اجراي نرم‌افزار آيتونز و كليك روي آيكن آيفون و انتخاب گزينه Summary از ليست كناري، «Restore Backup» را انتخاب كنيد تا اطلاعات بازگرداني شوند.

مطمئن ترين روش براي تهيه همراه از آيفون و آيپد چيست؟

با اينكه تهيه نسخه همراه از اطلاعات آيفون در حافظه iCloud مي‌تواند امنيت آن را تضمين كند، اما محدوديت ۵ گيگابايتي حافظه براي انواع سناريوها ناكافي خواهد بود. از طرفي محدوديت‌هاي بكاپ آي‌كلاد و تهيه نشدن نسخه همراه از برخي قسمت‌هاي دستگاه مانند تاريخچه‌ي تماس يا تنظيمات Face ID يا Touch ID اهميت بكاپ iTunes را بيش‌از‌پيش روشن مي‌كند. پيشنهاد مي‌شود پس از تهيه بكاپ ازطريق كامپيوتر مك يا آيتونز،

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات