مرجع متخصصين ايران

مطالعه سرفيس بوك i7 مايكروسافت

شنبه ۲۵ دي ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقيقه
مطالعه نسخه‌ي ۲۰۱۶ از لپ‌تاپ سرفيس‌ بوك مايكروسافت كه با پردازنده‌ي گرافيكي قدرتمندتر و باتري حجيم‌تر روانه‌ي بازار شده است.
تبليغات

سال گذشته، مايكروسافت با رونمايي از نخستين لپ‌تاپ خود با نام Surface Book‌، از آن به‌عنوان «بهترين لپ‌تاپ» ياد كرد؛ البته تا حدودي نيز اين ادعاي مايكروسافت صحت دارد. اين نوت‌بوك هيبريدي خوش‌ساخت با كيبورد راحت، عملكرد سريع و روان و نمايشگر جداشدني خود كه مي‌تواند به‌خوبي نقش يك تبلت را نيز ايفا كند، طول عمر باتري مناسبي را نيز دراختيار متخصص قرار مي‌دهد.

مايكروسافت اكتبر سال ۲۰۱۶، نسخه‌ي ارتقاءيافته‌اي نيز از اين لپ‌تاپ هيبريدي معرفي كرد. لپ‌تاپي كه بيشتر تغييرات آن ازلحاظ متخصص است و طبق ادعاي مايكروسافت، توان پردازش گرافيكي آن دو برابر شده، فن دوم به آن اضافه شده و حجم باتري آن افزايش يافته است. باتري جديدي كه بزرگ‌تر از نسل پيشين است و بسته به مشخصات سخت‌افزاري دستگاه، كاركرد ۱۲ يا ۱۶ ساعته‌ را تضمين مي‌كند. البته تغييرات يادشده باعث افزايش ارزش سرفيس‌بوك جديد به ۲۳۹۹ دلار براي مدل پايه شده است. در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا به مطالعه لپ‌تاپ جديد مايكروسافت بپردازيم.

لپ‌تاپ سرفيس‌بوك جديد مايكروسافت توسط شركت امتداد پارسه براي مطالعه دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته است. 

طراحي

همانند بسياري از دستگاه‌هاي نسل دومي، نمي‌توان سرفيس‌بوك جديد را «محصول جديدي» ناميد؛ چرا كه اين دستگاه صرفا نمونه‌ي ارتقاءيافته‌اي از نسل پيشين خود است. طراحي سرفيس‌بوك جديد با نسل اول اين لپ‌تاپ تفاوت اندكي دارد. سرفيس‌بوك جديد همچنان همان كيفيت نسل قبل را دارد و بدنه‌ي آن از جنس منيزيمي ساخته شده است تا علاوه بر جذابيت‌هاي ظاهري، بسيار مستحكم باشد. كيبورد با كليدهاي هم‌رنگ با بدنه و مارمانند موسوم به «Fulcrum»، باعث شده‌اند تا سرفيس‌بوك همچنان جذاب و مسحوركننده‌ باشد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

مشخصات متخصص سرفيس‌بوك جديد مايكروسافت

  • پردازنده: Intel Core i7-6600U
  • پردازنده‌ي گرافيكي: Intel HD Graphics 520 + Nvidia Geforce 965M
  • نمايشگر: ۱۳.۵ اينچي با فناوري پيكسل‌ سنس و رزولوشن ۲۰۰۰ × ۳۰۰۰
  • حافظه‌ي رم: ۱۶ گيگابايت از نوع DDR3
  • حافظه‌ي ذخيره‌سازي داخلي: ۱ ترابايت از نوع SSD
  • ابعاد: ۲۲.۸ – ۱۴.۹ × ۲۳۲.۱ × ۳۱۲.۳ ميلي‌متر
  • ظرفيت باتري: ۸۱.۴ وات‌ساعت (۶۳.۴ وات‌ساعت داخل كيبورد + ۱۸ وات‌ساعت داخل نمايشگر)
  • وزن: ۱.۶۴ كيلوگرم
  • سيستم‌عامل: ويندوز ۱۰، ۶۴ بيتي
  • دوربين اصلي: ۸ مگاپيكسل
  • دوربين جلو: ۵ مگاپيكسل
  • پورت‌ها: دو درگاه USB 3.0، پورت ميني‌ديسپلي، جك ۳.۵ ميلي‌متري هدفون، درگاه كارت حافظه‌ي SDXC 
  • ارزش: مدل يك ترابايت با ۱۶ گيگابايت حافظه‌ي رم و پردازنده‌ي Core i7 حدود ۱۴ ميليون تومان

 بعد از عرضه‌ي دو نسل از سرفيس‌بوك، كماكان بسياري معتقدند كه لولاي بزرگ اين لپ‌تاپ، نسبت به نمونه‌هاي مرسوم مزيتي ندارد و در عوض باعث ضخيم شدن دستگاه شده‌ است؛ ضمن آنكه در هنگام بستن لپ‌تاپ فاصله‌ي محسوسي بين صفحه‌كليد و صفحه‌نمايش، قابل مشاهده است. هر چند اين موضوع سبب جلوگيري از برخورد كليدهاي كيبورد و روكش صفحه‌نمايش مي‌شود؛ اما شرايطي را براي ورود گرد و غبار به اين ناحيه فراهم مي‌كند. بااين‌حال طراحي لولا فوق‌العاده زيبا و مكانيزم كار آن بسيار خوب است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

همچنين ازآنجاكه باتري بزرگ‌تري در اين لپ‌تاپ قرار داده شده و بخش بالايي صفحه‌نمايش نيز حالا بخشي از باتري را در خود جاي داده، شكاف بين كيبورد و نمايشگر نسبت به نسل پيشين كاهش يافته است. 

همانند گذشته، مايكروسافت در رديف كليد‌هاي  Function و كليد Delete، كليدي تعبيه كرده است كه متخصص با فشردن آن، قادر به جدا كردن نمايشگر از كيبورد مي‌شود؛ در اين حالت متخصص مي‌تواند از نمايشگر به‌عنوان تبلت استفاده كند يا آن را برگرداند و روبه‌بيرون به كيبورد متصل كند.

برخي معتقد هستند كه مايكروسافت بايد در طراحي لولاي اين لپ‌تاپ از يوگا لنوو  الگو مي‌گرفت: لپ‌تاپي كه لولاي آن امكان چرخش ۳۶۰ درجه‌ي نمايشگر و بدل‌شدن به تبلت را فراهم مي‌كند؛ اما در اين حالت، وزن ۱.۵۲ كيلوگرمي سرفيس‌بوك، آن را به تبلت بسيار سنگيني بدل مي‌كرد. اين در حالي است كه در حالت كنوني، وزن بخش تبلت سرفيس‌بوك تنها ۷۲۶ گرم است، تبلتي با نمايشگر ۱۳.۵ اينچي كه از پردازنده‌ي Core i7 بهره مي‌برد. اين يعني به‌راحتي مي‌توان از بخش تبلت به‌صورت مستقل استفاده كرد و نهايت لذت را از يك كامپيوتر قدرتمند ويندوزي برد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

هنگامي كه نمايشگر به كيبورد متصل است، چندان پايدار نيست و مقداري لقي دارد كه در اكثر لپ‌تاپ‌ها امري معمول است؛ اما براي سرفيس‌بوك كه نمايشگر آن لمسي است و از قلم نيز همراهي مي‌كند، مي‌تواند نكته‌اي منفي به شمار رود.

همچنين زماني‌كه لپ‌تاپ را مي بنديد، بخش بالاي نمايشگر با آهنربايي به كيبورد مي‌چسبد و پس از جدا شدن آهنرباها از يكديگر، لپ‌تاپ به‌راحتي و آرامي و بدون نياز به نيروي اضافي باز مي‌شود.

وزن نسل جديد سرفيس‌بوك با ۱۳۰ گرم افزايش، به ۱.۶۴ كيلوگرم رسيده است كه به ميزان قابل توجهي از لپ‌تاپ ۱.۳۶ كيلوگرمي مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي، سنگين‌تر است؛ البته اين افزايش وزن به‌دليل بزرگ‌تر شدن باتري و افزايش طول عمر آن بوده است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

برخلاف مك‌بوك پروهاي جديد كه تنها به دو يا چهار پورت USB نوع C مجهز هستند، سرفيس‌بوك از دو پورت USB 3.0 فول‌سايز، يك پورت Mini Display، جك هدفون ۳.۵ ميلي‌متري و يك درگاه كارت حافظه‌ي SDXC فول‌سايز بهره مي‌برد. محل قرارگيري جك هدفون، گوشه‌ي بالا و سمت راست نمايشگر قرار دارد؛ اين موضوع باعث مي‌شود تا حين استفاده از دستگاه در حالت لپ‌تاپ، سيم هدفون از نمايشگر آويخته شود كه حس ناخوشايندي به متخصص القاء مي‌كند. وجود پورت‌هاي يادشده و افزايش عمر باتري، مي‌تواند ضخيم‌بودن لپ‌تاپ را كاملا توجيه كند.

مايكروسافت همانند نسل پيش، در سرفيس‌بوك جديد از رابط برق مغناطيسي انحصاري خود استفاده كرده است. اين رابط را آداپتور بسيار سبكي همراهي مي‌كند؛ البته باتوجه‌به عمر باتري «۱۶ ساعته‌ي» سرفيس‌بوك جديد، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه در متخصصدهاي روزمره نيازي به حمل آداپتور همراه لپ‌تاپ نباشد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

دوربين اصلي لپ‌تاپ از حسگر ۸ مگاپيكسلي بهره مي‌برد و پشت نمايشگر جاي گرفته است، دوربين جلوي آن نيز از يك حسگر ۵ مگاپيكسلي استفاده مي‌كند كه در حاشيه‌ي بالاي نمايشگر قرار گرفته است و از فناوري تشخيص چهره‌ي Windows Hello همراهي مي‌كند.‌

صفحه‌كليد و ترك‌پد

سرفيس‌بوك داراي كيبورد جزيره‌اي بسيار زيبايي است؛ فاصله بين كليد‌ها بسيار خوب است و با وجود اينكه با يك لپ‌تاپ بسيار باريك رو‌به‌رو هستيم، عمق كليدها نيز قابل قبول است. پس از چند روز استفاده از صفحه‌كليد، به‌راحتي به آن عادت خواهيد كرد و تجربه‌‌ي لذت‌بخشي از كار كردن با اين كيبورد خواهيد داشت.

نكته‌ي قابل‌توجه ديگر وجود نور پس‌زمينه در كيبورد اين لپ‌تاپ است كه كار در محيط‌هاي كم‌نور را راحت‌تر مي‌كند. يكي از ايراد‌هاي معدودي كه از كيبورد سرفيس‌بوك مي‌توان گرفت، صداي نسبتا زياد كليدهاي آن است؛ موضوعي كه ممكن است به مذاق عده‌اي از متخصصان خوش نيايد. البته اين موضوع ممكن است براي برخي ديگر كه به كيبوردهاي مكانيكي علاقه دارند، به‌عنوان يك مزيت به‌شمار آيد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

ترك‌پد سرفيس‌بوك در يك كلام فوق‌العاده است. پس از مدت‌ها در يك لپ‌تاپ ويندوزي شاهد ترك‌پدي مشابه ترك‌پد مك‌بوك‌هاي اپل هستيم؛ ترك‌پدي بزرگ و با كيفيت فوق‌العاده كه كار با آن بسيار لذت‌بخش است. اين ترك‌پد از نمونه‌‌هاي به‌كاررفته در لپ‌تاپ‌هاي بالارده‌ي ديگري نظير اسپكتر ايكس ۳۶۰ اچ‌پي نيز عملكردي دقيق‌تر و قابل اتكاتر دارد.

ترك‌پد سرفيس‌بوك چندلمسي است و به‌راحتي مي‌توانيد ژست‌هاي چندلمسي ويندوز ۱۰ را در آن اجرا كنيد تا بدين ترتيب كنترل سيستم‌عامل به روش‌هاي گوناگون ميسر شود؛ اين ژست‌ها و فرامين ديگر به‌سرعت و با دقت بسيار بالايي اجرا مي‌شوند. به‌طور كلي مي‌توان ترك‌پد سرفيس‌بوك را از نقاط قوت آن به شمار آورد.

قلم سرفيس

قلم ارائه‌شده همراه سرفيس‌بوك جديد، مشابه نسخه‌ي پيشين است، اين قلم از نقاط قوت اصلي لپ‌تاپ يادشده است تا مايكروسافت علاوه بر متخصصان معمولي، بتواند انديشه متخصصين طراحان و هنرمندان را نيز به سمت لپ‌تاپ دو منظوره‌ي خود جلب كند. قلم سرفيس مي‌تواند تا ۱۰۲۴ سطح فشار را تشخيص دهد كه نشان از دقت و حساسيت بالاي آن دارد.

تجربه‌ي متخصصي با قلم سرفيس‌بوك بسيار شبيه به نوشتن با مداد شده است. اگر اهل يادداشت‌برداري در حجم زياد هستيد، سرفيس بوك در حالت تبلت يكي از بهترين گزينه‌هاي موجود در بازار براي شما به حساب مي‌آيد؛ به‌خصوص كه قابليت تشخيص دست‌خط زبان انگليسي ويندوز براي تبديل دست‌نوشته به كلمات و تايپ آن‌ها، تا حدود زيادي بدون عيب و دقيق عمل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

سؤال اصلي كه در اين ميان به وجود مي‌آيد، اين است كه آيا قلم سرفيس براي طراحي نيز همانند يادداشت‌برداري متخصصدي است؟ پاسخ اين سؤال به ميزان متخصصد شما بازخواهد گشت. اگر متخصصي شما در حد متوسط است، سرفيس پن مي‌تواند به خوبي نياز‌هايتان را پاسخ دهد؛ اما اگر پيش‌تر با قلم‌هاي حرفه‌اي وكوم (Wacom) كار كرده باشيد و به‌دنبال جايگزين هستيد، بهترين راهكار، استفاده از همان قلم حرفه‌اي خودتان است.

قلم سرفيس، دقيق و متخصصدي و استفاده از آن لذت‌بخش است؛ اما اين قلم حساسيت و دقت نمونه‌هاي حرفه‌اي بازار را ندارد. قلم سرفيس نسبت به قلم وكوم، براي آغاز طراحي به فشار بيشتري روي سطح نياز دارد. همچنين يكي از نقاط ضعف ديگر آن دقيق نبودن نقطه‌ي آغاز خط است كه اين مسئله با زاويه گرفتن بيشتر قلم حاد‌تر مي‌شود.

به‌طور خلاصه، استفاده از قلم سرفيس به‌همراه پاك‌كن تعبيه‌شده در انتهاي آن بسيار جذاب است و مي‌تواند براي يادداشت‌برداري يا طراحي‌هاي سطح پايين كمك شاياني كند؛ اما در زمينه‌ي طراحي‌ حرفه‌اي، مايكروسافت هنوز راه زيادي براي ارائه‌ي تجربه‌اي مشابه با بزرگان اين صنعت دارد.

دوربين

شايد براي بسياري وجود دوربين در پشت يك لپ‌تاپ ۱۳.۵ اينچي بسيار عجيب باشد؛ اما باتوجه‌به اينكه از سرفيس‌بوك مي‌توان به‌عنوان يك تبلت مستقل نيز بهره برد، در اين حالت شايد در برخي مواقع نياز به عكاسي داشته باشيد. دوربين موجود در پشت سرفيس بوك داراي حسگر ۸ مگاپيكسلي است كه از انديشه متخصصين كيفيت قابل مقايسه با موبايل‌هاي هوشمند نيست.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

باتوجه‌به اينكه سرفيس‌بوك يك لپ‌تاپ است، كيفيت تصاوير ثبت‌شده با اين دوربين قابل قبول است و مي‌تواند در شرايط خاص مورد استفاده قرار گيرد؛ اما نبايد انتظار زيادي از دوربين آن داشته باشيد. دوربين جلوي اين دستگاه نيز ۵ مگاپيكسل است كه براي انجام تماس‌هاي ويديوي كيفيت خوبي دارد.

نمايشگر و اسپيكر

نمايشگر سرفيس‌بوك جديد، همان نمونه‌ي به‌كاررفته در نسل پيشين اين لپ‌تاپ است. اين نمايشگر از نسبت عجيب طول به عرض ۳ به ۲ بهره مي‌برد كه در نگاه اول، باعث مي‌شود ارتفاع نمايشگر كمي غيرعادي به‌انديشه متخصصين برسد؛ البته اين نسبت عجيب و ارتفاع زياد را مي‌توان عاملي براي تكان‌هاي زياد صفحه‌نمايش به‌خصوص هنگام كار با لپ‌تاپ روي پا دانست؛ چرا كه ارتفاع زياد نمايشگر باعث مي‌شود قسمت بالاتر آن سنگين‌تر باشد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

رزولوشن نمايشگر ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پيكسل است كه تراكم ۲۶۷ پيكسل در هر اينچ ارائه مي‌كند. نمايشگر سرفيس‌بوك بدون شك يكي از بهترين‌ نمونه‌هاي موجود در دنياي لپ‌تاپ‌ها است. دقت بالاي رنگ‌ها، وضوح بالاي نوشته‌ها، روشنايي بسيار بالا و زواياي ديد عالي همگي باعث شده‌اند با يك نمايشگر فوق‌العاده رو‌به‌رو باشيم. در حقيقت نمايشگر سرفيس‌بوك حتي از مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي رتينا شفاف‌تر است.

حداقل روشنايي نمايشگر نزديك به صفر است تا بتوانيد در محيط‌هاي تاريك به خوبي از آن استفاده كنيد. ويندوز ۱۰ سيستم‌عاملي با پس‌زمينه‌ي تيره است و عمق بسيار بالاي پنل IPS مورد استفاده در سرفيس‌بوك، باعث شده است كار با سيستم‌عامل ويندوز روي اين لپ‌تاپ به تجربه‌اي لذت‌بخش بدل شود.

نسبت ۳ به ۲ در اين صفحه‌نمايش، مرور صفحات وب و حتي خواندن متون را به تجربه‌اي فوق‌العاده‌ بدل مي‌كند. بدون شك اين لپ‌تاپ براي كساني كه وبگردي زيادي دارند يك لپ‌تاپ ايدئال است؛ اما نسبت ۳ به ۲ صفحه‌نمايش براي تماشاي ويدئو نسبت مناسبي نيست؛ چرا كه در بالا و پايين ويدئو شاهد وجود نوارهاي مشكي‌رنگ اضافه هستيم. اين موضوع امكان بهره‌گيري از تمام ابعاد صفحه‌نمايش، حين تماشاي ويدئو را از بين مي‌برد.

اسپيكرهاي سرفيس‌بوك عملكرد متوسطي دارند و  براي انجام كارهاي روزمره كفايت مي‌‌كنند. حجم صدا در اين اسپيكرها نسبتا خوب است؛ اما در حالتي كه حجم صدا حداكثر است، مقداري از كيفيت صدا از دست مي‌رود.

نرم‌افزار

بدون شك براي بسياري از علاقه‌مندان سرفيس‌بوك اين بخش يكي از جذاب‌ترين بخش‌هاي لپ‌تاپ جديد مايكروسافت است. مايكروسافت بهبودهايي در اين سيستم‌عامل بوجود آورده است تا بيش‌ازپيش، كار با آن لذت‌بخش باشد. براي مثال آيكوني در تسك‌بار اضافه شده است تا ازطريق آن بتوانيد همانند كليد فيزيكي روي كيبورد، نمايشگر را از بدنه‌ي دستگاه جدا كنيد. در صورتي كه باتري تعبيه‌شده در بخش نمايشگر دستگاه، شارژ كافي نداشته باشد يا لپ‌تاپ در حال استفاده از پردازنده‌ي گرافيكي مجزاي داخل كيبورد باشد، سرفيس‌بوك به‌صورت نرم‌افزاري اجازه‌ي جدا كردن نمايشگر را به شما نخواهد داد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

تمامي ويژگي‌هاي مهم و جديد ويندوز ۱۰ از جمله Windows Ink در سرفيس‌بوك حاضر هستند؛ علاوه‌بر اين مي‌توانيد با فعال كردن حالت تبلت و قرار دادن آن روي حالت خودكار، هنگامي كه نمايشگر را از كيبورد جدا مي‌كنيد، ويندوز ۱۰ به‌صورت خودكار در حالت تبلت اجرا شود كه در اين حالت رابط متخصصي ويندوز شباهت زيادي به ويندوز ۸ خواهد داشت.

موضوع جالب توجه در بخش نرم‌افزار، رفع‌شدن باگ‌هاي متعدد نرم‌افزاري است؛ باگ‌هايي نظير از كار افتادن ويندوز حين فشردن كليد مخصوص جداكردن نمايشگر از كيبورد كه در مطالعه نسل اول اين لپ‌تاپ شاهد بوديم. در طول مدتي كه با نسل جديد سرفيس‌بوك كار كرديم، با هيچ‌كدام از باگ‌ها و ايرادات نرم‌افزاري نسل پيشين مواجه نشديم.

بازده و عملكرد

همان‌طور كه پيش از اين اشاره كرديم، سرفيس‌بوك جديد بيشترين تغييرات را در زمينه‌ي سخت‌افزار و مشخصات متخصص دارد. مايكروسافت مدعي است كه سرفيس‌بوك جديد Performance Base توان پردازشي گرافيكي تا دو برابر نسل پيش خود را ارائه مي‌دهد. اما ادعاي مايكروسافت تا چه اندازه صحت دارد؟

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / Surface Book

مدلي كه ما در حال مطالعه آن هستيم به پردازنده‌ي نسل ششمي دو هسته‌اي Core i7 – 6600U با فركانس ۲.۶ گيگاهرتز، واحد پردازش گرافيكي HD Graphics 520‌ اينتل، پردازنده‌ي گرافيكي مجزاي Geforce GTX 965M انويديا، حافظه‌ي رم ۱۶ گيگابايتي از نوع DDR3 و ۱ ترابايت حافظه‌ي ذخيره‌سازي SSD مجهز شده است. در ادامه مي‌توانيد برخي از نتايج تست‌هاي بنچمارك را كه توسط اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران روي اين لپ‌تاپ اجرا شده‌اند، مشاهده كنيد:

لپ‌تاپ

رده

3D Mark ۲۰۰۶

PC Mark ۲۰۰۷

3D Mark ۲۰۱۱

Nova

Bench

3D Mark 2013

Ice / Cloud / Fire

Geekbench

Single-Core / Multi-Core

Geekbench OpenCL

GPU/dGPU

Surface Book i7

بالارده

20687

5505

5375

904

16486/9023/4345

3511/7191

17980/64218

iLife ZED Air

پايين‌رده

1979

2429

185

321

14955/1182/-

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

ميان‌رده

9016

3053

1709

745

41527/5250/994

-

-

Asus Zenbook 3 UX390UA

بالارده

8205

5215

1564

750

14622/5707/840

-

-

(HP Spectre X360 (2016

بالارده

7885

5397

1304

791

36672/4538/731

-

-

Asus K550VX

بالارده

23052

3507

4700

1231

76035/15918/3437

-

-

Acer Aspire E 15

ميان‌رده

11782

3609

2335

582

55907/4979/1193

-

-

Aspire V15 Nitro

ميان‌رده

13038

4118

3911

639

58570/8389/2641

-

-

HP Envy K007NE

ميان‌رده

11304

3851

2351

-

56206/5571/1360

-

-

Microsoft Surface book

بالارده

15297

5064

1444

831

16818/1862/225

-

-

ASUS ROG G551JM

بالارده

8334

3449

4866

653

82759 / 5741 / 2437

-

-

ASUS ZENBOOK UX303L

ميان‌رده

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

-

-

ASUS X553

پايين‌رده

1988

1601

490

684

-

-

-

Lenovo Flex 2

ميان‌رده

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

پايين‌رده

5711

5274

1373

704

569 / 3412 / 23096

-

-

Asus ET2321 AIO

ميان‌رده

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

-

-

همان‌طور كه از نتايج بنچمارك‌ها پيدا است، سرفيس‌بوك براي انجام بازي‌هاي سنگين ساخته نشده است؛ بااين‌حال براي استفاده‌هاي روزمره و نيمه‌سنگين، سرفيس‌بوك به‌راحتي متخصص را راضي نگه خواهد داشت و از پس تمامي كارها برخواهد آمد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

نكته‌ي جالب توجه، بهبود عملكرد سرفيس‌بوك جديد در اكثر تست‌ها نسبت به نسل پيشين آن است؛ موضوعي كه مايكروسافت نيز در جريان معرفي اين لپ‌تاپ، بدان اشاره داشت. در بخش عمده‌اي از مدت استفاده‌ي ما از لپ‌تاپ سرفيس‌بوك جديد، صداي فن به‌گوش نمي‌رسيد؛ اما به‌محض آنكه نرم‌افزاري سنگين يا يك بازي گرافيكي روي آن اجرا مي‌شد؛ سرعت فن و صداي آن به‌ميزان قابل توجهي بالا مي‌رفت كه اين موضوع ممكن است براي دسته‌اي از متخصصان آزاردهنده باشد.

بازده و عملكرد حافظه‌ي ذخيره‌سازي

اكثر لپ‌تاپ‌هاي رده‌بالاي كنوني از مقدار اندكي حافظه‌ي SSD به‌همراه ديسك سخت بهره مي‌برند تا با نصب ويندوز روي آن، عملكرد و تجربه‌ي متخصصي در محيط سيستم‌عامل ارتقا قابل توجهي داشته باشد. مايكروسافت در لپ‌‌تاپ‌هاي سرفيس‌بوك خود از حافظه‌هاي يك ترابايتي SSD استفاده مي‌كند. نرخ انتقال داده روي حافظه‌ي SSD ‌اين لپ‌تاپ بسيار سريع است، سرعت خواندن و نوشتن داده روي آن مناسب است و اين امر باعث مي‌شود اپليكيشن‌ها و نرم‌افزارها به سرعت اجرا شوند و سرعت بوت دستگاه هم بسيار بالا باشد. در ادامه مي‌‌توانيد نتايج تستِ سرعت خواندن اطلاعات در اين لپ‌تاپ را مشاهده كنيد:

 جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Q32T1

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

Surface Book i7

981.5

641.9

917.8

1728

1247

iLife ZED Air

90.1

38.5

71.0

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

Asus K550VX

132.2

52.9

100

Surface Book

846.7

206.4

632.9

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

باتري

يكي از مهم‌ترين شاخصه‌هايي كه متخصصان حين خريد لپ‌تاپ به آن توجه دارند، عمر باتري است. متأسفانه با وجود پيشرفت‌هاي متعددي كه لپ‌تاپ‌ها در زمينه‌‌هاي مختلف مانند توان پردازشي داشته‌اند، هنوز هم عمر باتري يكي از نقاط ضعف اين دستگاه‌ها محسوب مي‌شود. 

مايكروسافت با بهره‌گيري از فضاي حاصل از افزايش ضخامت پايه‌ي سرفيس‌بوك، ظرفيت باتري آن را با ۳۰ درصد افزايش نسبت به نسل پيشين، به ۶۳.۴ وات‌ ساعت رسانده است كه دركنار باتري ۱۸ وات‌ ساعتي موجود در داخل نمايشگر، در مجموع ظرفيت باتري سرفيس‌بوك را به ۸۱.۴ وات‌ساعت مي‌رساند كه حجم فوق‌العاده‌اي به‌شمار مي‌رود. مايكروسافت در زمان معرفي نسل جديد سرفيس‌بوك، مدعي شد عمر باتري آن نسبت به نسل پيشين افزايش يافته است و اكنون بسته به مشخصات سخت‌افزاري، لپ‌تاپ مي‌تواند تا ۱۶ ساعت نيز دوام داشته باشد!

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

براي مطالعه صحت ادعاي مايكروسافت، آزمايش پخش فيلم استاندارد اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را اجرا كرديم: يك فيلم HD را به‌صورت مداوم پخش مي‌كنيم تا باتري دستگاه از ۱۰۰ درصد به صفر برسد. در اين آزمايش كه در حين اجراي آن تمام اتصالات مثل واي‌فاي خاموش است و نور صفحه‌نمايش روي ۵۰ درصد تنظيم مي‌شود، باتري لپ‌تاپ سرفيس‌بوك ۱۶ ساعت و ۴۰ دقيقه دوام آورد كه براي يك لپ‌تاپ ويندوزي خارق‌العاده است. اين موضوع نشان مي‌دهد كه باتري سرفيس‌بوك Peformance Base در استفاده‌هاي روزمره مي‌تواند يك روز كاري دوام بياورد و اين امر كاربر را از حمل شارژر تا حدود زيادي بي‌نياز مي‌كند. در حالت استفاده از نمايشگر دستگاه به‌عنوان تبلت، باتري موجود در داخل آن، در شرايط مشابه قادر به شارژدهي به‌مدت ۱۴۲ دقيقه شد. در آزمايش Battery Eater نيز لپ‌تاپ سرفيس‌بوك توانست به‌مدت ۱۶۷ دقيقه دوام بياورد.

جمع‌بندي

سرفيس‌بوك جديد با كيفيت ساخت فوق‌العاده، كيبورد راحت، نمايشگر پويا و زيبا، عملكرد سريع و روان و طول عمر باتري طولاني‌تر، نقص‌هاي بسيار كمي نسبت به نسل پيشين خود دارد؛ اما مطابق معمول براي خريد اين لپ‌تاپ بايد مبلغ بسيار زيادي پرداخت كنيد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس بوك / surface book

وزن نسبتا زياد اين لپ‌تاپ و توزيع جرم نامناسب آن، باعث مي‌شود نسبت به لپ‌تاپ‌هاي سبك ديگر، قابليت حمل كم‌تري داشته باشد؛ بااين‌حال عمر باتري مناسب و پورت‌هاي كامل سرفيس‌بوك، وزن آن را توجيه مي‌كنند.

در پايان خاطر نشان مي‌كنيم كه شما ميتوانيد از بخش لپتاپ در ديتابيس محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران براي مشاهده و مقايسهي ارزش و مشخصات متخصص لپتاپهاي مختلف از جمله ايسوس، ايسر، اپل، دل، لنوو و اچپي استفاده كنيد.

نكات مثبت

  • نمايشگر بسيار باكيفيت
  • طراحي زيبا 
  • كيفيت ساخت بالا و بدنه‌ي مستحكم
  • عمر باتري بسيار بالا
  • تاچ‌پد دقيق و كيبورد راحت

نكات منفي

  • توزيع وزن نامناسب و سنگيني بخش نمايشگر
  • شارژ نشدن باتري داخل نمايشگر، توسط باتري بدنه‌ي اصلي
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات