رديت (Reddit) چيست و چه قابليت‌هايي دارد؟

سه‌شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 13 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رديت انجمني براي مباحثه و تبادل‌انديشه متخصصين درباره‌ي موضوعات مختلف است و تقريباً منبع تمامي اخبار و شايعات مهم به آن‌ برمي‌گردد.
تبليغات

انجمن رديت يكي از قطب‌هاي اصلي اخبار روز دنيا است كه در آن مي‌توان درباره‌ي هر موضوعي از اخبار و فناوري گرفته تا موسيقي و بازي مباحثه و تبادل‌‌انديشه متخصصين كرد. روزانه ميليون‌ها نفر از Reddit بازديد مي‌كنند و با يكديگر مباحثه و گفت‌و‌گو مي‌كنند. اين انجمن خود را با عنوان «صفحه‌ي اول اينترنت» معرفي مي‌كند؛ چراكه متخصصان فعال در اين پلتفرم زودتر از بقيه‌ي افراد از اخبار مهم دنيا باخبر مي‌شوند و بهتر از عموم مي‌توانند ترندها را شناسايي كنند. در اين مطلب با انجمن رديت (Reddit) و ساب‌رديت و نحوه‌ي فعاليت و جست‌وجو در اين انجمن بيشتر آشنا مي‌شويم.

رديت چيست؟

رديت انجمني محبوب در فضاي مجازي است كه ممكن است در بدو ورود، ارتباط‌گرفتن با رابط متخصصي آن كمي سخت باشد. در‌واقع، شايد بتوان بزرگ‌ترين ايراد رديت را صفحه‌ي خوشامدگويي پلتفرم آن دانست كه براي شروع فعاليت متخصص چندان متخصصپسند نيست. باوجوداين، اگر كمي در اين پلتفرم دوام بياوريد، خواهيد ديد كه محتواي پست‌ها و مباحث و گفت‌وگو‌ي متخصصان از جذابيت زيادي برخوردار است و درباره‌ي هر موضوعي مي‌توانيد با ديگر متخصصان اين وب‌سايت تبادل‌انديشه متخصصين كنيد.

رديت پلتفرمي است كه محتوا، اخبار، انجمن و شبكه‌ي اجتماعي را با‌هم تركيب مي‌كند و به متخصص اجازه مي‌دهد بدون هيچ محدوديتي و آزادانه انديشه متخصصينات‌هايش را در قالب متن يا تصوير يا ويدئو در آن با ديگر متخصصان به‌اشتراك بگذارد.

مرجع متخصصين ايران

انجمن رديت را مي‌توان يكي از جوامع اينترنتي مهمي دانست كه محبوبيت بسيار زيادي دارد و فعاليت در آن نيز تنها به موضوعاتي مانند تكنولوژي محدود نيست. متخصصان بسياري در اين پلتفرم حضور دارند كه روزانه درباره‌ي موضوعاتي مانند موسيقي، بازي، فيلم و حتي ارز ديجيتال با‌هم تبادل‌انديشه متخصصين مي‌كنند و متخصصان ديگر مي‌توانند به مطالب منتشر‌شده در پلتفرم رديت رأي دهند.

نام رديت (Reddit) از نوعي بازي با كلمات برگرفته شده است:

Read it -> Reddit

تا سال ۲۰۱۸، رديت تقريباً ۳۳۰ ميليون متخصص فعال داشت و متخصصاني كه در اين پلتفرم حساب متخصصي نداشته باشند، نيز مي‌توانند محبوب‌ترين مطالب موجود در آن را مشاهده كنند. در رديت، نام‌هاي متخصصي با «u/» آغاز مي‌شوند. براي مثال، متخصصي با نام متخصصي «u/Poem_for_your_sprog» در اين پلتفرم حضور دارد كه به پيام‌ها وارونه پاسخ مي‌دهد يا متخصصي ديگر با نام متخصصي «u/Shitty_Watercolour» در اين پلتفرم فعاليت مي‌كند كه در پاسخ به پست‌ها نقاشي ارسال مي‌كند.

ساختار Reddit

كاربران در رديت به محتواي دلخواه خود و مطالب سودمند رأي مثبت (Upvotes) مي‌دهند و به محتوايي كه نمي‌پسندند، نيز رأي منفي (Downvotes) مي‌دهند. اين آرا در طبقه‌بندي محتوا و مطالب تأثير بسزايي مي‌گذارد و احتمال ديده‌شدن به‌وسيله‌ي ساير متخصصان را افزايش يا كاهش مي‌دهند.

سياست‌گذاري رديت و روش رأي‌دهي به محتوا باعث مي‌شود محتواي جذاب‌تر و باكيفيت‌تر بيشتر ديده شود و حتي درصورت دريافت آراي كافي، در‌نهايت در صفحه‌ي اول وب‌سايت قرار گيرد. البته متخصصان مي‌توانند با پاداش‌هايي در قالب توكن، به نام كوين رديت (Reddit Coin) نيز به ديگران پاداش دهند تا پست‌هاي دلخواه خود را هايلايت و به بهتر ديده‌شدن آن‌ها كمك كنند.

مرجع متخصصين ايران راي دادن در رديت

اشتراك‌گذاري مداوم اطلاعات و محتوا در رديت و درواقع همان فعاليت متخصصان، دليل بقاي اين انجمن است و اگر روزي هيچ متخصصي در رديت پستي منتشر نكند، اين پلتفرم از بين خواهد رفت.

آشنايي با برخي از اصطلاحات رديت

جدا از اصطلاحات معمول و رايجي كه متخصصان در فضاي مجازي استفاده مي‌كنند، برخي اصلاحات به‌طورخاص در پلتفرم رديت به‌كار مي‌روند كه در‌صورت آشنا‌نبودن با آن‌ها، ممكن است در ابتدا كمي گيج شويد. به‌زبان ساده، در فضاي پلتفرم رديت از اصطلاحات عجيب‌و‌غريب زيادي استفاده مي‌شود و تا زماني‌كه در اين انجمن فعاليت نكنيد، نمي‌توانيد با همه‌ي آن‌ها آشنا شويد. با رديتور شروع مي‌كنيم: به تمام اعضاي انجمن رديت اصطلاحاً «رديتور» مي‌گويند. در‌ادامه، چند نمونه از اصطلاحات رايج و متخصصدي‌ در رديت را معرفي مي‌كنيم.

AMA (مخفف عبارت Ask Me Anything): اصطلاح AMA يا «هر چي مي‌خواي از من بپرس!» را معمولاً افرادي به‌كار مي‌برند كه اطلاعات زيادي براي بازگو‌كردن و به‌اشتراك‌گذاشتن دارند. براي مثال، فردي معروف با چالش‌ها و تجربه‌هاي جذاب، ممكن است داستان زندگي‌اش را به‌اشتراك بگذارد. علاوه‌بر‌اين، ساب‌رديت مخصوصي براي AMAها وجود دارد كه افراد شناخته‌شده‌اي مانند دانشمندان ناسا در آن به سؤالات متخصصان جواب مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران AMA هريسون فورد

هريسون فورد، بازيگر معروف، از متخصصان دعوت مي‌كند تا از تجربه‌ي بازي او در سريال مستندي درباره‌ي تغييرات آب‌و‌هوايي هر سؤالي دارند، مطرح كنند.

در پست‌هاي Ask Me Anything، فردي شناخته‌شده‌ مانند باراك اوباما يا نيك آفرمن يا حتي فردي كه در طول زندگي‌اش تجربه‌هاي منحصربه‌فردي داشته است، داستان خودش را به‌اشتراك مي‌گذارد. براي مثال، زني پس از جنگيدن با خرسي بزرگ، مجبور شده بود مايل‌ها رانندگي كند تا خود را به منطقه‌اي امن برساند و اين تجربه‌ي خود را با اصطلاح AMA در رديت به‌اشتراك گذاشت. در اكثر مواقع، تردهاي Ask Me Anything به تأمل‌برانگيزترين يا طنزآميزترين يا شگفت‌انگيزترين موضوعات رديت تبديل مي‌شوند.

ELI5 (مخفف عبارت Explain Like I’m 5): اصطلاح ELI5 يا «طوري توضيح بده انگار ۵ ساله هستم!» زماني مطرح مي‌شود كه درباره‌ي موضوعي پيچيده سؤال داريد و مي‌خواهيد موضوع به‌طورساده برايتان توضيج داده شود. براي اين موضوع هم مانند AMA ساب رديت مجزايي وجود دارد.

مرجع متخصصين ايران ELI5 در رديت

كاربري از ديگر اعضاي رديت خواسته است تا برايش توضيح دهند چرا برخي اين لباس را سفيد/طلايي و برخي آن را سياه/آبي مي‌بينند.

EDIT، ETA (مخفف Edit و Edited to Add): اصطلاحات EDIT، ETA معمولاً در كامنت‌هاي زير موضوعي اضافه مي‌شوند تا ديگر متخصصان موضوع را ويرايش كنند.

TL;DR (مخفف Too Long ; Didn’t Read): اصطلاح TL;DR يا «خيلي طولاني بود، نخواندم!» معمولاً در پايان پست‌ها يا كامنت‌هاي خيلي طولاني و براي انتقاد از طولاني‌بودنِ آن گذاشته مي‌شود و بدين‌معني است كه خواندن متن نوشته‌شده از حوصله‌ي متخصص خارج است. همچنين، از اين اصطلاح مي‌توان براي نشان‌دادن خلاصه‌اي از متن اصلي استفاده كرد تا متخصصاني كه زمان كافي يا حوصله‌ي خواندن آن را ندارند، تنها با خواندن متن مشخص‌شده با TL;DR، به نكته‌ي اصلي آن پي ببرند.

مرجع متخصصين ايران TL;DR

TIL (مخفف Today I Learned): اصطلاح TIL يا «امروز ياد گرفتم...» براي عنوان‌كردن موضوعي است كه متخصص ياد گرفته است.

OP (مخفف Original Poster): اصطلاح OP براي نشان‌دادن پوستر اصلي هر پست به‌كار مي‌رود.

ساب رديت چيست؟

ساب‌رديت (Subreddit) اجتماع خُرد مبتني‌بر موضوعي خاص در انجمن رديت (Reddit) است. در‌واقع، به انجمن‌هاي گفت‌وگوي تخصصي رديت ساب‌رديت مي‌گويند كه با عنوان تاپيك (Topic) نيز شناحته مي‌شوند. در پلتفرم رديت، براي هر موضوعي در هر زمينه‌اي مي‌توان ساب‌‌رديت عمومي يا خصوصي ايجاد كرد. متخصصان براي عضويت در ساب‌رديت‌هاي خصوصي به اجازه‌ي ادمينِ آن نياز خواهند داشت.

ساب‌رديت‌ها با تمركز روي موضوعي خاص، هر‌كدام قوانين، مقررات، اعضا و پست‌هاي مربوط به خود را دارند و قوانين هر Subreddit را مي‌توان در نوار كناري سمت راست آن مشاهده كرد. اگر پس از جست‌و‌جوي بسيار متوجه شديد كه ساب‌رديت مد‌انديشه متخصصين شما در اين پلتفرم وجود ندارد، مي‌توانيد خودتان براي ساخت ساب‌رديت اقدام كنيد و مدير اصلي آن باشيد.

مرجع متخصصين ايران داخل ساب رديت خانه
مرجع متخصصين ايران داخل ساب رديت خانه

نام‌گذاري ساب‌رديت‌ها با «/r» آغار مي‌شود ([Subreddit]/r/). براي مثال، /www.reddit.com/r/Home ساب‌رديتي با موضوع خانه است كه در آن مي‌توانيد هر پستي با موضوع خانه، طراحي داخلي، معماري و تعميرات منزل را پيدا كنيد. r/science نيز انجمني است كه به مباحثه درباره‌ي موضوعات علمي اختصاص دارد و r/popular ساب‌رديتي با محتواي مطالب برتر در تمامي پلتفرم رديت را نشان مي‌دهد يا ساب‌رديت /www.reddit.com/r/AskReddit با امكان مطرح‌كردن هر سؤالي در هر زمينه‌اي وجود دارد كه تصوير فهرست قوانين آن را در زير مشاهده مي‌كنيد:

مرجع متخصصين ايران قوانين ساب رديت AskEverything

كارما در رديت

كاربرانِ رديت مي‌توانند براي مطالب و انديشه متخصصينات‌هاي خود كارما به‌دست آورند. اين كارما بازتابي از جايگاه و محبوبيت آن‌ها در رديت است. در‌واقع، اگر پس از مدتي ارسال پست و كامنت در پلتفرم رديت فعاليت زيادي داشته باشيد، در صفحه‌ي پروفايل خود، گوشه‌ي بالا سمت راست، يك جفت عدد مشاهده خواهيد كرد كه كارما نام دارند. كارما را مي‌توان راهكاري براي سرگرم‌كردن متخصصان رديت در اين پلتفرم دانست كه در خارج از رديت هيچ متخصصد و ارزشي ندارد.

مرجع متخصصين ايران كارما در رديت

هرچه پست‌هايتان رأي مثبت بيشتري دريافت كنند، كارماي شما افزايش مي‌يابد و برعكس، هرچه رأي منفي بيشتري بگيرند، كارماي شما كم مي‌شود. اين واحد به‌نوعي ميزان اعتبار شما و مطالبتان را مشخص و زياد‌شدن آن قابليت‌هايي براي فعاليت‌تان در رديت فراهم مي‌كند.

بَن‌شدن در رديت

درصورتي‌كه در ساب‌رديت‌ها با واكنش منفي ديگر متخصصان، به‌خصوص مدير آن ساب‌رديت مواجه شويد يا از قوانين پيروي نكنيد، مدير آن ساب‌رديت مي‌تواند شما را بَن (Ban) كند. در چنين مواقعي، از خواندن پست‌ها و كامنت‌هاي متخصصان ديگر بَن نمي‌شويد و مي‌توانيد همچنان از محتواي صفحه‌ي اصلي استفاده كنيد.

اگر مدير ساب‌رديتي شما را بَن كند، از پيوستن به موضوعات مختلف بَن مي‌شويد و ديگر راه برگشتي هم نداريد؛ البته مي‌توانيد با مديري كه شما را بَن كرده، ارتباط برقرار كنيد و از وي بخواهيد كه شما را از فهرست افراد بَن‌شده خارج كند. باوجوداين، برخي از مديران از ديگران سخت‌گيرتر هستند و رديت هيچ قانون خاصي براي اين موضوع مشخص نكرده است و تصميم به مديران ساب‌رديت‌ها بستگي دارد.

توكن رديت

در آوريل ۲۰۲۱ و با جديد‌شدن بازار رمزارزها و ارزهاي ديجيتال، رديت اعلام كرد كه از‌اين‌پس متخصصان مي‌توانند امتياز كارماي خود را به توكن‌هاي ERC-20 مبتني‌بر شبكه‌ي اتريوم تبديل كنند. اين پلتفرم امتيازهاي جامعه (Community Points) را در قالب توكن‌هايي بر بستر بلاك‌چين اتريوم نيز عرضه مي‌كند و متخصصان مي‌توانند در ازاي پست‌هاي جديد و كامنت‌هاي جذاب، اين توكن‌ها را ماهانه به‌دست آورند و از آن‌ها براي خريد عضويت و رأي‌دهي در انديشه متخصصينسنجي‌هاي مهم استفاده كنند.

كاربران رديت ۶ ماه فرصت دارند تا امتيازهايشان را برداشت كنند و براي استفاده از اين توكن‌ها نيز بايد كيف‌پول‌هايي بر بستر بلاك‌چين اتريوم براي خود ايجاد كنند و با آدرس عمومي و كليد خصوصي كه دراختيارشان قرار مي‌گيرد، مي‌توانند به توكن‌هاي خود دسترسي داشته باشند.

رديت پريميوم يا رديت گُلد

در انجمن رديت، متخصصان مي‌توانند اكانت‌هاي پريميوم اين انجمن را كه با نام رديت گُلد نيز شناخته مي‌شوند، با پرداخت حدود ۱۰ دلار در ماه و نزديك به ۱۰۰ دلار در سال تهيه كنند. متخصصان داراي اكانت گُلد يا پريميوم مي‌توانند به امكاناتي بيشتر از متخصصان عادي دسترسي داشته باشند و هر قابليت‌ جديدي كه در رديت توسعه داده شود، پيش از انتشار براي عموم، ابتدا دراختيار متخصصان گُلد قرار مي‌گيرد تا در‌صورت تمايل، آن را آزمايش و انديشه متخصصينات خود را اعلام كنند.

مرجع متخصصين ايران اكانت پريميوم رديت

علاوه‌بر‌اين، عضويت در رديت گُلد امكان دسترسي به ساب‌‌رديت‌هاي مخفي را نيز براي متخصص فراهم مي‌كند و ويژگي‌هاي بسيار جالب ديگري دراختيار او قرار مي‌‌دهد. البته الزاماً براي لذت‌بردن از حضور در رديت مجبور نيستيد اكانت Reddit Gold تهيه كنيد.

ثبت‌ نام در رديت

اگر با همه‌ي توضيحات داده‌شده درباره‌ي رديت، اين پلتفرم را مكان مناسبي براي فعاليت مي‌دانيد، به صفحه‌ي لاگين اين انجمن (Sign Up)‌ مراجعه و ثبت‌نام كنيد. پس از انجام مراحل ثبت‌نام، رديت پيشنهادهايي براي پيدا‌كردن ساب‌رديت‌ها و موضوعات مختلفي ارائه مي‌دهد كه ممكن است به آن‌ها علاقه داشته باشيد. اگر از‌قبل ساب‌‌رديتي را مي‌شناسيد و به آن علاقه داريد، كافي است نام آن ساب‌رديت را جست‌‌و‌جو و بعد از پيدا‌كردنش، Subscribe كنيد.

در رديت مي‌توانيد هر تعداد اكانت كه بخواهيد بسازيد و چندين حساب متخصصي داشته باشيد. علاوه‌بر‌اين، براي عضو‌شدن در ساب‌رديت‌ها و مطالب مختلف هم محدوديتي وجود ندارد و شما اين امكان را داريد تا در اجتماع بزرگي از افراد مطالب مختلف را به‌اشتراك بگذاريد و با‌هم گفت‌و‌گو و تبادل‌انديشه متخصصين كنيد.

چند نكته‌ي جالب درباره رديت

۱. هنگامي‌كه گروه كوچكي از هم‌اتاقي‌هاي دانشگاه ويرجينيا در سال ۲۰۰۵ رديت را تأسيس كردند، هرگز فكر نمي‌كردند كه اين پلتفرم روزي به يكي از وب‌سايت‌هاي موفق و محبوب فضاي مجازي تبديل شود. وقتي براي اولين‌بار وب‌سايتي را راه‌اندازي مي‌كنيد، طبيعي است كه بازديدكنندگان زيادي نداشته باشد و بايد به آن زمان داد تا بين متخصصان شناخته شود. حال اگر وب‌سايت شما تنها به محتواي ارائه‌شده‌ي متخصصان وابسته باشد، براي شناساندن آن به مخاطبان، تنها راهي كه پيش رو خواهيد داشت، جعل متخصصان براي آن پلتفرم است. مؤسسان رديت از همين روش براي معرفي آن به دنيا استفاده كردند. در‌واقع، مديران اين وب‌سايت تمام محتواي پست‌شده در روزهاي اوليه‌ي راه‌اندازي Reddit را توليد و ارسال مي‌كردند.

مرجع متخصصين ايران

استيو هافمن، يكي از بنيان‌گذاران رديت، در‌اين‌باره گفت:

جعل متخصص در زمان راه‌اندازي رديت دو فايده داشت: ۱. لحن نوع محتوايي را كه مي‌خواستيم در Reddit جا بيفتد، تعيين مي‌كرد؛ ۲. باعث شد در جامعه‌ي رديت حس زنده‌بودن و شادابي به‌وجود آيد. با اين روش چند ماه بعد از راه‌اندازي رديت، ديگر نيازي به ارسال محتوايي نداشتيم و از اينكه بالاخره موفق شده بوديم، احساسي شعف مي‌كرديم.

۲. در اولين نسخه‌ي توسعه‌داده‌شده‌ي رديت، بخش انديشه متخصصينها و كامنت‌ها جايي نداشت؛ ولي امروزه انديشه متخصصينها و كامنت‌ها بخشي جدايي‌ناپذير از پلتفرم رديت است و نحوه‌ي تفكر متخصصان درباره‌ي پست‌ها و ارتباط آن‌ها با جامعه اهميت فراواني دارد. بااين‌حال، بخش انديشه متخصصينها در ابتداي راه‌اندازي رديت وجود نداشت و ۶ ماه طول كشيد تا چنين قابليتي به اين پلتفرم اضافه شود.

۳. رديت سه ركورد جهاني گينس را براي بزرگ‌ترين پلتفرم تبادل هدايا به‌دست آورده است. در سال ۲۰۰۹، رديت با معرفي متخصصي به نام kickme444 قابليت RedditGifts يا هداياي رديت را راه‌اندازي كرد. RedditGifts راهي براي به‌اشتراك‌گذاشتن هداياي در پلتفرم رديت است كه از ابتدا در قالب مبادله‌ي Secret Santa آغاز شد.

مرجع متخصصين ايران هداياي رديت

Secret Santa يكي از سنت‌هاي كريسمس است كه در آن افراد به‌صورت ناشناس به‌هم هديه مي‌دهند. همين مفهوم به رديت راه پيدا كرد و متخصصان با مطرح‌كردن خواسته‌هاي‌شان در ساب‌رديت RedditGifts، به‌طور‌تصادفي با شخصي جفت مي‌شدند. رديت تا‌به‌حال سه ركورد جهاني گينس براي اين قابليت دريافت كرده است. بيل گيتس يكي از اين افرادي بود كه در RedditGifts شركت كرد و به دادن هداياي گران‌ارزش و متفكرانه شهرت داشت.

۴. رديت بر بازار سهام تأثير گذاشته است. ساب‌رديت r/wallstreetbets انجمني در پلتفرم رديت است كه محتواي پست‌هاي موجود در آن به بازار سهام وال‌استريت مربوط مي‌شود. متخصصان در اين انجمن گرد‌هم مي‌آيند تا پيش‌بيني‌ها و انديشه متخصصينهاي خود را درباره‌ي سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ بعدي به‌اشتراك بگذارند. در ژانويه‌ي ۲۰۲۱، اين انجمن موفق شد ارزش سهام شركتي به نام GameStop را به‌طور سرسام‌آوري افزايش دهد؛ به‌طوري كه خبر آن به سرتيتر اخبار راه يافت و بسياري از سرمايه‌گذاران آماتور در آن سرمايه‌گذاري كردند.

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • ۱. رديت (Reddit) چيست؟

    رديت انجمن يا به‌نوعي شبكه‌اي اجتماعي است كه متخصصان در آن درباره‌ي موضوعات مختلف و در هر زمينه‌اي مباحثه و گفت‌وگو مي‌كنند.

  • ۲. رديتور (Redditor) به چه كسي گفته مي‌شود؟

    به هر متخصصي كه در رديت فعاليت مي‌كند، اصطلاحاً رديتور گفته مي‌شود.

  • ۳. ساب‌رديت (Subreddit)‌ چيست؟

    به هر اجتماع خوردي كه در رديت مبتني‌بر موضوعي خاص ايجاد مي‌شود، ساب‌رديت گفته مي‌شود. در‌واقع، ساب‌رديت‌ها انجمن‌هاي تخصصي رديت هستند.

  • ۴. كارما (Karma) چيست؟ و چگونه افزايش يا كاهش مي‌يابد؟

    به امتيازهايي كه متخصصان در ازاي دريافت رأي مثبت در رديت به‌دست مي‌آورند، كارما مي‌گويند. هر‌چه مطلب يا انديشه متخصصيني رأي‌هاي مثبت بيشتري دريافت كند،‌ كارماي صاحب آن مطلب يا كامنت نيز افزايش پيدا مي‌كند و درمقابل با آراي منفي، كارماي آن كاهش مي‌يابد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات