مرجع متخصصين ايران

مطالعه تبلت هواوي مدياپد M3 لايت 10

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 19 دقيقه
هواوي مدياپد ام 3 لايت 10، يكي از گزينه‌هاي مقرون‌به‌صرفه براي متخصصاني است كه به‌دنبال محصولي مناسب براي تجربه‌ي محتواي چند‌رسانه‌اي هستند.
تبليغات

حال و روز دنياي تبلت‌ چندان مشابه سال‌هاي پيشين نيست و افول آن همچنان ادامه دارد؛ به‌طوري كه پيش‌بيني‌ها ادامه‌ي روند بي‌مهري‌ بازار به اين گجت‌ها را براي سال ۲۰۱۸ نشان مي‌دهند. با وجود فقدان تب‌وتاب در اين بازار رو به افول، شركت‌هاي مختلف همچنان به توليد و عرضه‌ي تبلت‌ مشغول هستند و اين بازار را رها نكرده‌اند. هواوي يكي از بازيگران مهم در بازار تبلت‌ اندرويد محسوب مي‌شود كه هر سال مدل‌هاي جديدي در بازه‌هاي ارزشي مختلف روانه‌ي بازار مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

مرز بين تبلت‌ و موبايل موبايل هر روز در حال كم‌رنگ‌تر شدن است و متخصصان يا علاقه‌مند به حفظ تبلت‌هاي قديمي‌ خود هستند يا ترجيح مي‌دهند نيازهاي خود را با فبلت‌ برطرف كنند؛ اما هنوز متخصصاني هستند كه نيازمند نمايشگر بزرگ و امكانات ويژه‌ي تبلت‌ هستند. مدياپد ام ۳ لايت يك تبلت ميان‌رده محسوب مي‌شود كه در دو نسخه‌ي ۸ و ۱۰ اينچي و با هدف جذب متخصصان علاقه‌مند به تجربه‌ي مناسب محتواي چند‌رسانه‌اي وارد بازار شده است.

با مطالعه نسخه‌ي ۱۰ اينچي مدياپد ام ۳ لايت همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.

تبلت هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ توسط سازگار ارقام براي مطالعه دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته است.

مشخصات‌فني

Huawei Mediapad M3 lite 10

نمايشگر

۱۰.۱ اينچ با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ (۲۲۴ پيكسل بر هر اينچ) و از نوع LCD

پردازنده

اسنپدراگون ۴۳۵ با پردازنده‌ي گرافيكي آدرنو ۵۰۵

سيستم‌عامل

اندرويد ۷.۰ با رابط متخصصي EMUI 5.1

حافظه‌ رم

۴/۳ گيگابايت

حافظه‌ي ذخيره‌سازي

۱۴/۳۲/۶۴ گيگابايت

دوربين 

۸ مگاپيكسل، فوكوس خودكار، تشخيص چهره، فيلم‌برداري 1080P

سلفي

۸ مگاپيكسل

ابعاد

۷.۱×۱۷۱.۵×۲۴۱.۳ ميلي‌متر

وزن

۳۱۰ گرم

باتري

۶۶۶۰ ميلي‌آمپرساعت

طراحي

تبلت مدياپد M3 لايت هواوي را بايد جزو تبلت‌هاي خوش‌ساخت ميان‌رده‌اي به شمار بياوريم كه نهايت تلاش سازنده براي تبديل آن به محصولي خوب و باكيفيت به كار گرفته شده است. اين تبلت از وجود يك نمايشگر ۱۰ اينچي با نسبت تصوير ۱۶ به ۱۰ بهره مي‌برد كه در ميان تبلت‌هاي با سايز ۱۰ اينچ كه معمولا از نسبت تصوير ۴ به ۳ بهره مي‌برند، رويكرد متفاوتي است. بدين ترتيب با محصولي مناسب متخصصي‌هاي چندرسانه‌اي اعم از تماشاي فيلم و بازي روبه‌رو هستيم و مدياپد ام ۳ لايت باتوجه‌به نسبت تصوير خود، گزينه‌اي مناسب براي امور اداري و مطالعه به شمار نخواهد رفت. با اينكه انواع تبلت با نسبت نمايشگر ۴ به ۳ براي تجربه‌ي محتواي چندرسانه‌اي چندان ايدئال نيستند، اما به‌انديشه متخصصين ما اين دسته از تبلت‌ها گزينه‌هاي بهتري براي متخصصي‌هاي تركيبي به‌خصوص در زمينه‌هاي ارگونومي و راحتي كار به شمار مي‌روند. 

در پنل پشتي شاهد استفاده از آلومينيوم تراش‌خورده هستيم و شاسي اين تبلت از يك فريم فلزي تشكيل شده است؛ با وجود استفاده از فلز در پنل پشتي و فريمي كه دور تا دور اين تبلت را پوشش داده، اين دو قسمت به‌صورت يكدست طراحي نشده‌اند و در اين قسمت مي‌توان انفصال بين فريم و پنل پشتي را مشاهده كرد.

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

برخلاف موبايل‌هاي موبايل، سازنده‌هاي تبلت تاكنون تلاشي براي كاهش حاشيه‌‌هاي محصولات خود نكرده‌اند. البته باتوجه‌به متخصصي و نحوه‌ي در دست گرفتن تبلت‌ها، امكان حذف حاشيه‌ي اطراف نمايشگر همانند آنچه در موبايل‌ها شاهد هستيم، وجود ندارد.

هواوي حاشيه‌هاي نه‌چندان اندكي براي تبلت خود در انديشه متخصصين گرفته است و شاهد فضاي بيشتري در بخش‌هاي بالايي و پاييني تبلت (در صورت در دست گرفتن افقي آن) هستيم كه البته با اندكي كاهش اين بخش‌ها، قطعا با تبلت زيباتري روبه‌رو بوديم. بااين‌حال مدياپد ام ۳ لايت ۱۰، به واسطه‌ي همين فضاهاي تعبيه‌شده، به‌راحتي در دست قرار مي‌گيرد و كيفيت خوب بدنه‌ي آن نيز كمك شاياني به تجربه‌ي متخصصي دستگاه مي‌كند. باتوجه‌به اينكه حاشيه‌هاي طولي بيشتر از نمونه‌ي عرضي هستند، اما در حالت عمودي نيز اين تبلت به‌خوبي قابل استفاده است.

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

با نگاهي به پنل پشتي يكدست اين تبلت مي‌توان نام هواوي را در قسمت مياني مشاهده كرد. در گوشه‌ي سمت راست پنل پشتي، دوربين اصلي جا خوش كرده است كه بيرون‌زدگي لنز آن به هيچ وجه محسوس نيست تا در اين بخش تبلت هواوي نمره‌ي قابل قبولي دريافت كند. در قسمت پايين، نام برند Harmon/Kardon مشاهده مي‌شود كه مهر تأييدي براي كيفيت بالاي اسپيكرها و تجربه‌ي صوتي اين تبلت است. مدياپد M2 لايت از وجود چهار اسپيكر بهره مي‌برد كه در لبه‌‌هايي بالا و پاييني تبلت تعبيه شده‌اند.

باتوجه‌به نوع متخصصي مدياپد ام ۳ و ابعاد آن، نكته‌ي منفي و البته نه‌چندان كوچك اين تبلت را مي‌توان مكان دوربين سلفي آن دانست. دوربين سلفي تبلت‌ها هيچگاه براي ثبت تصاوير سلفي طراحي نشده است و عموما متخصصي مكالمه‌ي ويديويي دارد؛ اما بااين‌حال بايد متخصص امكان ثبت اين دسته از تصاوير را نيز داشته باشد. اما در تبلت ۱۰ اينچي هواوي، دوربين سلفي در تقارن با دكمه‌ي هوم و در لبه‌ي بالايي نمايشگر قرار گرفته است. در اين حالت ثبت تصوير سلفي با يك دست به هيچ وجه ممكن نيست و در صورت چرخش ۹۰ درجه‌اي تبلت براي عكاسي سلفي، دوربين در لبه‌ي سمت راست تبلت قرار خواهد گرفت كه زاويه‌ي مناسبي براي عكاسي نيست و تأثير منفي در نتايج نهايي خواهد گذاشت.

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10
مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

با ضخامت ۷.۱ ميلي‌متري، با تبلتي باريك روبه‌رو هستيم كه دركنار استفاده‌ي گسترده از فلز در ساخت آن، هنگام در دست گرفتن تبلت حس كالايي لوكس به متخصص منتقل مي‌شود. انحنا و تراش‌ لبه‌هاي تبلت نيز كمك شاياني به اين موضوع مي‌كند تا مدياپد ام ۳ لايت با ابعاد ۲۴۱.۳ در ۱۷۱.۵، در اين بخش نمره‌ي بسيار خوبي دريافت كند. در حاشيه‌ي سمت چپ دستگاه نيز درگاه سيم‌كارت دردسترس است تا نگراني از بابت دردسترس بودن اينترنت نداشته باشيد.

نمايشگر

هواوي مدياپد ام ۳ لايت را در دو نسخه‌ي ۱۰.۱ و ۸.۰ اينچي روانه‌ي‌ بازار كرده است؛‌ هر دو نمايشگر رزولوشني برابر با ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پيكسل دارند و به پنل IPS LCD مجهز شده‌اند. اين نمايشگر چيزي نزديك به ۷۱.۵ درصد از سطح جلوي تبلت را به خود اختصاص مي‌دهد كه براي تبلتي با اين رده‌ي ارزشي، قابل قبول است. رزولوشن Full HD ام ۳ لايت ۱۰ اينچي تراكم ۲۲۴ پيكسل بر اينچ براي آن به ارمغان مي‌آورد؛ اين عدد براي نسخه‌ي ۸ اينچي ۲۸۳ پيكسل بر اينچ است.

بيشتر شركت‌هاي بزرگ به‌خصوص در تبلت‌هاي بالارده‌ي خود از نسبت تصوير ۴:۳ استفاده مي‌كنند؛ اما هواوي نسبت تصوير متداول‌تر و سنتي‌تر تبلت‌ها يعني ۱۶ به ۱۰ را براي محصولات خود استفاده مي‌كند؛ البته تبلت‌هاي سري اقتصادي سري اي سامسونگ نيز با چنين نسبت تصويري عرضه مي‌شوند. نمايشگرهاي عريض‌تر عموما براي مشاهده‌ي محتواي ويدئويي مناسب‌تر هستند و خبري از نوارهاي سياه‌‌رنگ بزرگ در زمان نمايش ويدئو نيست؛ از طرفي نمايشگرهاي ۴ به ۳ يا ۳ به ۲ با وجود قطر يكسان، مساحت بيشتري نسبت به نمونه‌هاي ۱۶ به ۱۰ با قطر يكسان دارند.

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

ممكن است در اولين استفاده از ام ۳ لايت گمان كنيد كه اين تبلت به نمايشگر امولد مجهز شده است؛ اما با كمي دقت به عمق رنگ مشكي متوجه اشتباه خود خواهيد شد. رنگ‌ها در ام ۳ لايت باطراوت و درعين‌حال دقيق نمايش داده مي‌شوند. حداكثر روشنايي نمايشگر اين تبلت ۴۲۰ نيت است؛ بااين‌حال عملكرد معمولي نمايشگر در نمايش رنگ مشكي، اين تبلت را از دستيابي به كنتراست Native مناسب بازمي‌‌دارد؛ نسبت كنتراست به‌دست‌آمده از نتايج آزمايش‌هاي ما برابر با ۹۲.۳ بود. عملكرد حسگر نور دستگاه در هنگام انتخاب حالت تنظيم خودكار روشنايي بسيار سريع بود. همچنين روشنايي حداكثر نمايشگر در حالت تنظيم دستي و خودكار روشنايي يكسان بود.

روشنايي نمايشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

MediaPad M3 lite 10

1.92

4.54

420

4.55

421

92.3

iPad Pro 10.5

2.52

0.63

480

1.06

571

538

Galaxy Tab S3

3.05

0

684

0

788

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

حداقل روشنايي نمايشگر به‌عنوان يكي از معيارها استفاده از موبايل و تبلت در محيط‌هاي كم‌نور مطرح است كه خوشبختانه هواوي در سال‌هاي اخير عملكرد رضايت‌بخشي در آن داشته؛ حداقل روشنايي ۱.۸۱ نيتي مديا پد ام ۳ لايت با همراهي قابليت «Eye Comfort» كه براي فيلتر كردن نور آبي استفاده مي‌شود، تجربه‌ي خوبي در استفاده از تبلت در محيط‌هاي كم‌نور به‌همراه دارد.؛ امكان زمان‌بندي و تعيين دماي رنگ فيلتر نيز در اين قابليت در انديشه متخصصين گرفته شده است. پوشش شيشه‌اي نمايشگر استفاده از آن را در فضاي باز و روزهاي آفتابي دشوار مي‌كند؛ اما اگر روشنايي نمايشگر را روي حداكثر قرار دهيد امكان استفاده از آن در چنين شرايطي وجود خواهد داشت.

اسپيكر

يكي از نقاط قوت اصلي مدياپد ام۳ لايت، بهره‌گيري آن از اسپيكر چهار كاناله است؛ اين اسپيكرها كه با همكاري هارمن كاردن طراحي شده‌اند، به‌صورت دوتايي در دو لبه‌ي كناري نمايشگر قرار گرفته‌اند و صداي بسيار فراگيري توليد مي‌كنند. بلندي صداي اسپيكرها بسيار مطلوب است و مي‌توان به بالاترين سطح خروجي آن‌ها بدون به‌ وجود آمدن اعوجاجي در صداي توليدي دست يافت. 

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

صداي توليدي در هر سناريويي؛ نظير موسيقي، فيلم يا مكالمه بسيار واضح و شفاف است و حين پخش موسيقي نيز به‌راحتي مي‌‌توان صداي آلات مختلف موسيقي را از هم تفكيك كرد. در حالت كلي مدياپد ام ۳ شايد با كمي تخفيف دركنار گلكسي تب اس ۳ و آيپد پرو، بهترين تجربه‌ي صوتي را در دنياي تبلت‌ها ارائه مي‌دهد.

نرم‌افزار

تبلت مدياپد M3 لايت هواوي با سيستم‌عامل اندرويد ۷ نوقا همراه شده است. هواوي رابط متخصصي Emotion UI 5.1 اختصاصي خود را روي اين نسخه‌ي اندرويد قرار داده كه البته با شماري از اپليكيشن‌هاي پيش‌فرض هواوي همراه شده است. يكي از نكاتي كه بايد در مورد اين تبلت به آن اشاره كنيم، نبود اپليكيشن‌ها و سرويس‌هاي پيش‌فرض گوگل روي نمونه‌اي كه دراختيار ما قرار گرفت بود.  نسخه‌اي كه دراختيار ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته است از وجود رامي بهره مي‌برد كه مخصوص بازار چين است؛ چراكه خبري از سرويس‌هاي گوگل نيست. خريداران بايد اين نكته را در انديشه متخصصين داشته باشند كه نسخه‌ي مجهز به رام جهاني را خريداري كرده و در صورت استفاده از نمونه‌‌ي چيني بايد سرويس‌هاي گوگل را ازطريق فلش به تبلت اضافه كنند. رام اختصاصي هواوي اضافه كردن فروشگاه‌هاي ثانويه‌ي اپليكيشن به غير از سرويس گوگل را نيز ممكن نكرده است و از اين‌رو راهي جز اضافه كردن سرويس گوگل ازطريق فلش وجود ندارد.

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

هواوي براي سهولت استفاده از سيستم‌عامل، ژست‌هاي حركتي را براي كليد هوم در انديشه متخصصين گرفته است؛ به‌طوري‌كه مي‌توان كليد‌هاي مربوط به بازگشت و دسترسي به اپليكيشن‌هاي در حال اجرا را با استفاده از ژست‌هاي حركتي در كليد هوم شبيه‌سازي كرد. به حالت پيش‌فرض كشيدن انگشت از سمت چپ به راست يا برعكس، عملكرد كليد دسترسي به آخرين اپليكيشن‌هاي در حال اجرا را شبيه‌سازي مي‌كند. لمس كوتاه كليد هوم، خروج و لمس طولاني مدت كليد هوم متخصص را به صفحه‌ي هوم هدايت مي‌كند. البته امكان اضافه كردن كليد‌هاي پيش‌فرض ناوبري اندرويد در مدياپد ام۳ لايت وجود دارد.

مرجع متخصصين ايران رابط متخصصي مدياپد ام ۳ لايت هواوي
مرجع متخصصين ايران رابط متخصصي مدياپد ام ۳ لايت هواوي
مرجع متخصصين ايران رابط متخصصي مدياپد ام ۳ لايت هواوي
مرجع متخصصين ايران رابط متخصصي مدياپد ام ۳ لايت هواوي

نسخه‌ي ۵.۱ رابط متخصصي آشناي EMUI هواوي، پس از سال‌هاي توسعه اكنون به پختگي مناسبي رسيده است و با قابليت‌هاي متعدد خود تمامي نيازهاي متخصصان را به‌خوبي برطرف مي‌كند. هواوي با نصب بازه‌ي گسترده‌اي از اپليكيشن‌هاي متخصصدي تا حد بسيار زيادي نيازهاي متخصصان در بخش‌هاي مختلف را پوشش داده است.

دوربين

دوربيني توانمند هيچ‌گاه جزو قابليت‌هاي كليدي تبلت‌ها به شمار نمي‌رود و شركت‌هاي توليدكننده نيز به دليل ماهيت اين دسته از محصولات، هيچ‌گاه اقدام به تجهيز‌ آن‌ها به ماژول‌هاي دوربين مشابه نمونه‌هاي به‎كار‌رفته در موبايل‌هاي هوشمند خود نكردند. در بهترين حالت شاهد متخصصد دوربين پرچم‌دار سال گذشته‌ي موبايل‌ها در بهترين تبلت‌هاي كنوني بوديم.

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

هواوي مدياپد M3 لايت نيز از اين قاعده مستثنا نيست و ماژول ۸ مگاپيكسلي دوربين آن در بهترين شرايط، تنها قادر به رفع نيازهاي اصلي متخصصان خواهد بود و نبايد روي توانايي‌هاي بالاي آن حساب باز كرد. بااين‌حال اين موضوع به‌معناي عملكرد ضعيف ام ۳ لايت در بخش دوربين نيست. حسگر ۸ مگاپيكسلي تبلت ۱۰ اينچي هواوي درواقع باتوجه‌به بازه‌ي ارزشي خود، عملكرد بسيار خوبي دارد و جزو بهترين گزينه‌هاي بازار در اين بخش است. نويز موجود در تصاوير به‌خوبي كنترل مي‌شود و كنتراست و رنگ‌ها نيز در حد خوبي قرار دارند. بااين‌حال نبايد انتظار جزئيات بالايي از تصاوير خروجي داشت؛ باتوجه‌به حسگر ۸ مگاپيكسلي و همچنين، الگوريتم پردازش تصوير كه جهت كنترل نويز در شرايط نوري ضعيف بخش زيادي از جزئيات را از بين مي‌برد، نبايد توقع تصاويري در حد و اندازه‌ي دوربين‌هاي قدرتمند موبايل را داشته باشيم. هواوي در بخش دوربين سلفي ام۳ لايت نيز از حسگر ۸ مگاپيكسلي مشابهي بهره برده كه نتيجه‌ي آن، توليد تصاوير سلفي بسيار مناسبي براي يك تبلت است.

تبلت ۱۰ اينچي مدياپد ام ۳ لايت در بخش فيلم‌برداري قابليت خاصي در آستين ندارد و با رعايت حداقل‌ها، توانايي كافي براي تأمين عموم نياز‌ها را به‌همراه دارد. امكان ضبط كليپ‌هايي با رزولوشن حداكثر 1080P و تايم لپس، براي تبلتي ۱۰ اينچي كافي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. ويديوهاي ضبط‌شده در ام ۳ لايت، كيفيت مناسبي دارند؛ با اينكه دقت رنگ‌ها، جزئيات، گستره‌ي ديناميكي و كنتراست قابل مقايسه با پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ دنياي موبايل نيست؛ اما به هيچ وجه بد نيست و كاملا براي متخصصي‌هاي عادي مناسب است. 

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

رابط متخصصي دوربين تبلت ميان‌رده‌ي هواوي شباهت زيادي به موبايل‌هاي اين شركت دارد. اين موضوع به‌معني سادگي استفاده از آن براي هر متخصص با هر ميزان از تسلط به گجت‌هاي ديجيتال است. با سوايپ به سمت راست حالت‌هاي مختلف عكاسي اعم از پانوراما، HDR، اسكن اسناد و تايم‌لپس دراختيار قرار دارد و با سوايپ به سمت راست، با تنظيمات دوربين مواجه خواهيد شد.

نمونه تصاوير دوربين هواوي مدياپد M3 لايت ۱۰

مرجع متخصصين ايران نمونه عكس دوربين مدياپد ام ۳ لايت هواوي
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس دوربين مدياپد ام ۳ لايت هواوي
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس دوربين مدياپد ام ۳ لايت هواوي
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس دوربين مدياپد ام ۳ لايت هواوي
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس دوربين مدياپد ام ۳ لايت هواوي
مرجع متخصصين ايران نمونه عكس دوربين مدياپد ام ۳ لايت هواوي

سخت‌افزار

طي سال‌هاي اخير بازار تبلت‌ها مانند گذشته جديد نيست؛ از اين رو، شركت‌هاي توليدكننده، عموما تبلت‌هاي خود را با سخت‌افزار ميان‌رده و پايين‌رده وارد بازار مي‌كنند و تمايل چنداني به سرمايه‌گذاري گسترده در اين حوزه ندارند، هواوي نيز از اين قاعده مستثنا نيست و تبلت مدياپد M3 لايت ۱۰ اينچي را با سخت‌افزار متوسطي همراه كرده است. مدياپد M3 لايت از پردازنده‌ي هشت‌ هسته‌اي اسنپدراگون ۴۳۵ بهره مي‌برد و در دو نسخه با حافظه‌ي رم ۳ يا ۴ گيگابايتي روانه‌ي بازار مي‌‌شود؛ اما نسخه‌اي كه براي مطالعه دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته، نسخه‌ي ۴ گيگابايتي اين تبلت است.

اسنپدراگون ۴۳۵ يك پردازنده‌ي ۶۴ بيتي پايين‌رده محسوب مي‌شود كه برمبناي ليتوگرافي ۲۸ نانومتري ساخته شده است. اين تراشه از هشت هسته‌ي پردازشي با معماري Cortex A53 آرم و فركانس بيشينه‌ي ۱.۴ گيگاهرتز، واحد پردازش گرافيكي آدرنو ۵۰۵، پردازنده سيگنال ديجيتال هگزاگون ۵۳۶، مودم ال‌تي‌ايي X9 با همراهي از سرعت دانلود و آپلود بيشينه‌ي ۳۰۰ و ۱۵۰ مگابيت‌ بر ثانيه دركنار همراهي از فناوري شارژ سريع Quick Charge 3.0 بهره مي‌برد. 

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

باتوجه‌به موارد يادشده، مي‌توان حدس زد كه اين تبلت، گزينه‌اي ايدئال براي متخصصي‌هاي روزمره نظير وب‌گردي، مطالعه، تماشاي فيلم و اجراي بازي‌هاي سبك محسوب مي‌شود؛ اما احتمالا نمي‌توان از براي اجراي بازي‌ها و اپليكيشن‌هاي سنگين استفاده كرد. براي آنكه عملكرد اين تبلت را به بهترين حالت ممكن ارزيابي كنيم، بنچمارك‌هاي متداول را روي آن اجرا كرديم. شما مي‌توانيد نتايج حاصل از اجراي اين بنچمارك‌ها را در جدول زير مشاهده كنيد و عملكرد آن را در قياس با ساير ابزارهاي موبايل ميان‌رده و پايين‌رده بسنجيد.

جدول بنچمارك‌ ابزارهاي موبايل ميان‌رده و پايين‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark Work2.0

Overall/Web Browsing 

GeekBench4

Single/Multi

GFXBench

Manhattan 3.1/OffScreen 

GFXBench

CarChase/OffScreen

GFXBench

T-Rex/OffScreen

Vellamo

Browser/Metal

CFBench v1.3

Huawei MediaPad M3 Lite 10

46814

9898

3860

4531

TBA

4.6FPS

4.9FPS

2.4FPS

2.7FPS

14.9FPS

17.3FPS

TBA

TBA

Huawei Nova 2 Plus

62048

Failed

4816

908

3534

5.1FPS

4.8FPS

3.1FPS

2.9FPS

19FPS

19FPS

3829FPS

1527FPS

56237

Nokia 5

45372

9507

3630

4028

671

2868

10.0FPS

4.6FPS

5.2FPS

2.5FPS

20FPS

16FPS

2385

1184

34130

Nokia 6

44833

9444

3671

4026

647

2791

2.5FPS

2.5FPS

4.5FPS

4.6FPS

15FPS

16FPS

1218

1182

-

Honor 6X

56691

11619

4323

4792

787

3198

4.6FPS

4.8FPS

3.0FPS

2.8FPS

19FPS

19FPS

2671

1511

64693

Galaxy A8 2016

85890

17658

4456

4578

1419

4152

6.0FPS

11.4FPS

6.3FPS

6.3FPS

33FPS

39FPS

3926

1546

74689

Galaxy A7 2017

60506

13070

3969

4225

765

3939

9.0FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

33FPS

34FPS

3290

1292

59689

Galaxy A5 2017

59949

13406

3783

766

3947

4.9FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

27FPS

34FPS

3310

1266

58284

Redmi 4 Prime

63458

15687

4246

4189

835

3125

3.6FPS

6.1FPS

2.3FPS

2.4FPS

8.9FPS

16.3FPS

4352

3425

66349

Galaxy J7 Prime

40153

5047

3124

3038

654

2319

2.3FPS

4.9FPS

1.8FPS

1.8FPS

7.2FPS

12FPS

2578

1145

31379

Galaxy J5 Prime

33353

4821

3267

590

1662

1.7FPS

3.8FPS

NOT

Supported

6.7FPS

11FPS

2472

1089

25,394

Huawei Honor 8

88739

17939

-

-

-

-

-

4916

2952

75250

Huawei Nova Plus

62508

14024

-

-

-

-

-

3206

1434

93404

Xperia XA Ultra

49096

11124

-

-

-

-

-

3324

1179

59163

Huawei P9 Lite

53041

11808

-

-

-

-

-

3368

1436

62710

Galaxy C5

48102

11345

-

-

-

-

-

3258

1269

28969

Neffos C5 Max

36595

6772

-

-

-

-

-

2642

1068

43324

Moto G4 Plus

47286

11589

-

-

-

-

-

3325

1265

29689

Galaxy A9 2016

63589

17235

-

-

-

-

-

3045

1758

42589

همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد، مدياپد ام ۳ لايت، در بسياري لحاظ عملكردي مشابه ابزارهاي ميان‌رده‌اي همچون هواوي نوا ۲ پلاس و نوكيا ۵ دارد؛ بنابراين مي‌توان آن را انتخابي مناسب براي اشخاصي دانست كه به‌ دنبال تبلتي با ارزش مناسب جهت استفاده در متخصصدهايي نظير مطالعه‌، وب‌گردي، گشت‌وگذار در شبكه‌هاي اجتماعي، تماشاي فيلم و اجراي بازي‌هاي سبك هستند.

باتري

يكي از اصلي‌ترين شاخصه‌ها در خريد هر ابزار موبايلي شارژدهي باتري آن است؛ هواوي با علم به اين موضوع، يك باتري ۶۶۶۰ ميلي‌آمپر ساعتي براي تبلت ۱۰ اينچي و فول‌ HD خود در انديشه متخصصين گرفته كه ظرفيت آن ۶۶۰ ميلي‌آمپر ساعت بيشتر از رقيب كره‌اي اين تبلت است. باتوجه‌به بهره‌گيري مدياپد ام ۳ لايت از پردازنده‌ي پايين‌رده و كم‌مصرف اسنپدراگون ۴۳۵، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه اين تبلت به‌لحاظ شارژدهي، عملكرد مطلوبي از خود به نمايش بگذارد.

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، شارژدهي موبايل‌هاي هوشمند را با چهار آزمون مختلف مطالعه مي‌كند. ابتدا ويديويي با رزولوشن HD، در شرايطي به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه پخش مي‌شود كه روشنايي نمايشگر روي ۲۰۰ نيت تنظيم شده است و تمام ارتباطات بي‌سيم با استفاده از قابليت «حالت هواپيما» قطع شده‌اند. در آزمايش بعدي الگوريتم وب‌گردي روي دستگاه متصل به شبكه‌ي وايرلس با شدت روشنايي ۲۰۰ نيت نمايشگر اجرا مي‌شود و اين آزمايش نيز تا زمان خاموش شدن موبايل ادامه دارد.

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

و در نهايت بنچمارك PCMark‌ و GFXBench روي موبايل اجرا مي‌شوند كه نمونه‌ي اول، يكي از گزينه‌هاي توانمند در شبيه‌سازي استفاده‌ي روزمره‌ي متخصصان از موبايل‌ها است و ديگري تركيبي از توانايي پردازشي را دركنار شارژدهي مطالعه مي‌كند. موبايل‌هاي موبايل بايد قادر به ارائه‌ي نتايجي مناسب در هر دو بخش باشند. برخي از برند‌ها با اوركلاك پردازنده، توان پردازشي بالايي به ارمغان مي‌آورند؛ اما هنگام شرايط كاري سنگين، باتري موبايل به‌سرعت خالي خواهد شد.

موبايل / تست

نمايشگر

ظرفيت

(mah)

ويدئو

(h)

وب‌گردي

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

Huawei MediaPad M3 Lite 10

FHD / "10.1

6660

13:53

13:22

TBA

TBA

8:35

Nokia 8

QHD / "5.3

3090

10:55

10:29

196.8min

1042Frame

8:13

iPhone X

1125p / "5.8

2716

14:40

11:10

242.2min

1561Frame

--

Huawei Mate 10

1080p / "5.9

4000

13:16

12:17

TBA

TBA

9:40

iPhone 8

4.7" / 750p

1821

9:35

8:10

122min

3995Frame

--

iPhone 8 Plus

1080p / "5.5

2691

13:10

11:30

171min

2051Frame

--

Xperia XZ1

1080p / "5.2

2700

11:37

9:28

180.3min

1610Frame

6:32

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

9:36

237.7min

802.3Frame

8:25

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnePlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

7:44

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

7:55

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

6:21

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

5:54

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

7:12

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

6:46

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

6:16

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

9:18

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

4:55

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

7:55

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

6:31

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

--

همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد، پردازنده‌ي كم‌مصرف و نمايشگر Full HD مدياپد ام ۳ لايت باعث شده‌اند اين تبلت، عملكرد بسياري خوبي به‌لحاظ شارژدهي از خود به‌جاي بگذارد. مطالعه‌هاي ما حكايت از آن دارند كه MediaPad M3 Lite 10 در استفاده‌ي عادي و روزمره مي‌تواند نزديك به دو روز شما را همراهي كند و چنانچه اين تبلت را به‌صورت ممتد و با بيشترين ميزان روشنايي با تسك‌هاي سنگين تحت فشار قرار دهيد، شارژدهي آن حدود ۵ ساعت و ۱۲ دقيقه خواهد بود.

بي‌شك يكي از نقاط ضعف اصلي مدياپد، مدت‌زمان بسيار طولاني مورد نياز براي شارژ كامل آن است؛ با وجود ظرفيت متوسط باتري، شارژ كامل آن از صفر تا ۱۰۰ درصد،‌ نيازمند ۵ ساعت زمان است؛ هواوي مي‌توانست با اضافه‌‌ كردن همراهي از شارژ سريع، اين مدت‌زمان را تا حدود زيادي افزايش دهد.

جمع‌بندي

 تبلت‌ها دوران خوبي را پشت سر نمي‌گذارند و بازار آن‌ها روزبه‌روز در حال افول است بااين‌حال هنوز هم شاهد عرضه‌ي مدل‌هاي جديد در اين بخش هستيم. مدياپد ام ۳ لايت در گروه محصولات ميان‌رده و اقتصادي قرار مي‌گيرد؛ بنابراين پيش از هرچيز بايد انتظار خود را پيش از خريد اين دستگاه با ارزش آن هماهنگ كنيد. مدياپد ام ۳ لايت از انديشه متخصصين طراحي و نسبت ابعاد مشاب محصولات پيشين هواوي در دنياي تبلت‌ها است. پنل پشتي و فريم اين تبلت فلزي است و همين مسئله باعث مي‌شود در زمان در دست گرفتن ام ۳ لايت حس يك كالاي باكيفيت به شما دست بدهد. محل قرارگيري كليد هوم، اسپيكرهاي و نسبت تصوير نمايشگر در اين عضو جديد از خانواده مدياپد براي استفاده در حالت افقي مناسب است.

مرجع متخصصين ايران هواوي مدياپد ام ۳ لايت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

نمايشگر مدياپد ام ۳ لايت از نوع IPS LCD است و رزولوشن Full HD دارد؛ اين نمايشگر ۱۶ به ۹ و تراكم ۲۲۴ پيكسل بر اينچ آن با وجود ارائه تصاويري زنده و باطراوت، برگ برنده‌‌اي براي اين محصول محسوب نمي‌شود. هواوي همچنين براي ارائه‌ي يك تجربه‌ي صوتي مناسب با برند Harmon/Kardon براي توسعه‌ي چهار اسپيكر اين تبلت همكاري كرده است؛ در عمل نيز اين همكاري موفق بوده و شاهد صدايي با حجم بالا و شفافيت خوب در اين تبلت هستيم. EMUI 5.1 با طعم اندرويد نوقا انتخاب هواوي براي بخش نرم‌افزار مدياپد ام ۳ لايت بوده است كه در عمل شباهت زيادي به رابط متخصصي موبايل‌هاي هواوي دارد.

با ديدن نام تراشه‌ي اسنپدراگون ۴۳۵ و ۳ گيگابايت حافظه‌ي رم در ليست مشخصات ام ۳ لايت ۱۰ اينچي، انتظار شگفتي از آن نداشتيم. در عمل اين تبلت نيازهاي شما براي كارهاي روزمره را برطرف خواهد كرد؛ اما اگر به‌دنبال كارها و بازي‌هاي سنگين با تبلت خود هستيد بهتر است به گزينه‌هاي گران‌تر و قوي‌تر نگاهي بيندازيد. شارژدهي تبلت ميان‌رده‌ي اقتصادي و جديد هواوي همان‌ چيزي است كه از يك تبلت انتظار داريم؛ عملكرد ام ۳ لايت ۱۰ اينچي يك از بهترين‌ها در بين همرده‌هاي خود است. 

نكات مثبت

  • نمايشگر باكيفيت
  • كيفيت ساخت بسيار خوب بدنه
  • اسپيكر توانمند
  • شارژدهي خوب باتري

نكات منفي

  • سخت‌افزار نه‌چندان قدرتمند
  • كنتراست متوسط نمايشگر
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات