مرجع متخصصين ايران

مطالعه گلكسي بوك 10.6 سامسونگ

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 18 دقيقه
در مطلب پيش رو به مطالعه جديدترين تبلت ويندوزي سامسونگ موسوم به گلكسي بوك ۱۰.۶ مي‌پردازيم.
تبليغات

در شرايطي كه بازار تبلت‌هاي اندرويد رو به افول است، بسياري از شركت‌هاي بزرگ به‌دنبال امتحان كردن شانس خود در بازار تبلت‌هاي مبتني بر ويندوز هستند. بسياري از متخصص كارشناسان دليل افت فروش تبلت‌ در چند سال اخير را اشباع آن و رغبت اندك دارندگان تبلت به خريد دستگاه‌هاي جديد مي‌دانند. مايكروسافت به‌عنوان شركت مادر پلتفرم ويندوز، از سال‌ها پيش با تبلت‌هاي خانواده سرفيس در بخش دستگاه‌هاي هيبريدي مبتني بر ويندوز فرمان‌روايي مي‌كند؛ اما ورود شركت‌هاي مختلف به اين عرصه و ارائه‌ي امكانات تقريبا مشابه با ارزش كمتر، زنگ خطر را براي ردموندي‌ها به صدا درآورده است.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6

سامسونگ در كنگره‌ي موبايل امسال از دو تبلت ويندوزي جديد رونمايي كرد؛ يكي ارزان‌ارزش و مناسب كارهاي روزمره و ديگري پرچم‌دار و قدرتمند. اين دو تبلت كه با نام‌هاي گلكسي بوك ۱۰.۶ و گلكسي بوك ۱۲ شناخته مي‌شوند، به ترتيب به پردازنده‌هاي Core m3 و Core i5 اينتل مجهز شده‌اند. اما تفاوت اين دو تبلت به پردازنده‌ي آن‌ها خلاصه نمي‌شود و نمايشگرهاي استفاده‌شده در اين دو تبلت تفاوت زيادي با يكديگر دارند؛‌ نمايشگر نسخه‌ي ۱۰.۶ اينچي تمام HD و از نوع TFT انتخاب شده است، درحالي‌كه سامسونگ براي نسخه‌ي ۱۲ اينچي از نمايشگر سوپر امولد با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ استفاده كرده است. پيش از شروع مطالعه اين محصول، نگاهي به مشخصات سخت‌افزاري آن مي‌اندازيم:

گلكسي بوك ۱۰.۶ سامسونگ توسط فروشگاه آل‌ديجيتال براي مطالعه دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته است. 

طراحي

در نگاه اول به گلكسي بوك ۱۰.۶ اينچي چيزي جز يك طراحي معمولي و البته آشنا نخواهيد ديد؛ خبري از استند خاص يا ايده‌ي جديد در طراحي گلكسي بوك نيست؛ بااين‌حال نمي‌توان به اين طراحي خرده‌ گرفت. گرايش سال‌هاي اخير سامسونگ به استفاده از شيشه در موبايل‌ها و تبلت‌هايش، در گلكسي بوك به چشم نمي‌خورد و اين‌ بار از آلومينيوم براي ساخت بدنه‌‌ استفاده شده است. استفاده از آلومينيوم در گلكسي بوك ۱۰.۶ اينچي، حس يك كالاي باكيفيت را به متخصص القا مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6

يكي از نقاط مأيوس‌كننده در گلكسي بوك ۱۰.۶ اينچي، حاشيه‌هاي زياد اطراف نمايشگر است؛ به‌طوري‌كه نسبت نمايشگر به بدنه‌ي ۷۱.۵۵ درصدي گلكسي بوك از تبلت‌هاي ديگر سامسونگ كمتر است. نسبت نمايشگر به بدنه‌ي تبلت‌هاي گلكسي تب پرو اس و مايكروسافت سرفيس پرو ۴، به ترتيب ۷۴.۲۶ و ۷۶.۵۷ است. يكي از مهم‌ترين فاكتورها در خريد دستگاه‌هاي هيبريدي مسئله‌ي وزن است. خوشبختانه هر دو نسخه‌ي گلكسي بوك ۱۰.۶ و ۱۲ اينچي وزن مناسبي دارند و به ترتيب برابر با ۶۵۰ و ۷۵۰ گرم است. انحناي كناره‌هاي دستگاه تقريبا همان چيزي است كه در تبلت‌هاي اندرويد خانواده‌ي گلكسي ديده‌ايم. بدنه‌ي فلزي دستگاه به‌جز قسمت دربرگيرنده‌ي دكمه‌ي پاور، به‌صورت يكپارچه تا جلوي تبلت كشيده شده است؛ اين قسمت كوچك از دستگاه به القاي حس يكپارچه بودن آن لطمه مي‌زند. 

برخلاف نسخه‌ي ۱۲ اينچي، در پشت گلكسي بوك ۱۰.۶ اينچي خبري از دوربين نيست و تنها نام سامسونگ در پشت دستگاه نقش بسته است. سامسونگ كليدهاي پاور و تنظيم حجم صدا را همانند بسياري از تبلت‌هاي ويندوزي در بالاي دستگاه قرار داده است. به لطف پردازنده‌ي سري m استفاده‌شده در نسخه‌ي ۱۰.۶ اينچي، خبري از دريچه‌ي خروج هوا در تبلت نيست؛ اما نسخه‌ي ۱۲ اينچي به دليل استفاده از پردازنده‌ي قوي‌تر، خروجي هواي نسبتا بزرگي در لبه‌ي دستگاه دارد.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6
مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6
مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6
مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6

اسپيكر گلكسي بوك در بخش چپ آن قرار دارد. برخلاف لبه‌ي سمت چپ دستگاه كه تنها ميزبان يك خروجي صداي اسپيكر است، سمت راست آن با جك ۳.۵ ميلي‌متري صدا، درگاه USB نوع C، شيار كارت حافظه و خروجي اسپيكر دوم همراه است. البته شيار كارت حافظه در نسخه‌هاي LTE گلكسي بوك به گونه‌اي طراحي شده كه نيازي به درگاه جداگانه براي سيم‌كارت نباشد؛ سيم‌كارت و حافظه هر كدام در يك سمت قرار مي‌گيرند. متأسفانه گلكسي بوك ۱۰.۶ اينچي تنها يك درگاه USB دارد؛ از اين رو متخصص براي استفاده‌ي هم‌زمان از اين درگاه براي شارژ و اتصال ابزار با اشكال روبه‌رو خواهد شد. باتوجه‌به اين موضوع كه استفاده از درگاه USB نوع C هنوز به يك امر متداول تبديل نشده است و بيشتر ابزار موجود با اين درگاه سازگاري ندارند، همراه داشتن يك دانگل با تبلت اجتناب‌ناپذير است.

صفحه‌كليد و قلم اس پن

اين روزها كه بسياري از شركت‌ها صفحه‌كليد و قلم دستگاه‌هاي هيبريدي را به‌صورت جداگانه به فروش مي‌رسانند، سامسونگ در اقدامي تحسين‌‌برانگيز قلم اس پن و صفحه‌كليد را در جعبه‌ي اين تبلت قرار داده است. با وجود فقدان نور پس‌زمينه، كار با كيبورد همراه گلكسي بوك ۱۰.۶ اينچي لذت‌بخش است؛ فاصله و ابعاد كليدها مناسب است و خللي در تايپ ايجاد نمي‌كند. عملكرد ترك‌پد نيز در شرايط مختلف مناسب است و اشكالي از انديشه متخصصين تأخير و حساسيت در آن ديده نمي‌شود؛ همچنين ابعاد ۷۷ در ۴۳ ميلي‌متري ترك‌پد استفاده‌شده در گلكسي بوك، براي دستگاهي با اين اندازه مناسب است. ترك‌پد به‌خوبي با ژست‌هاي ويندوز ۱۰ از قبيل مشاهده‌ي تسك‌ها با سوايپ سه انگشتي، اسكرول و پن كردن با دو انگشت و بزرگ‌نمايي سازگار شده است. سامسونگ از يك چيپ NFC دركنار ترك‌پد استفاده كرده كه اين اقدام براي تسهيل ارتباط با موبايل براي فعال‌سازي قابليت سامسونگ فلو انجام شده است.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6

وقتي صحبت از بهترين استند در بين تبلت‌هاي هيبريدي مي‌شود، ناخودآگاه نام سرفيس به ذهن مي‌آيد؛ به حق مي‌توان استند سرفيس پرو را بهترين در نوع خود دانست. قرارگيري تبلت در زواياي مختلف يكي از كليدي‌ترين معيارها براي استفاده‌ي راحت‌تر از آن در شرايط گوناگون است. سامسونگ براي استفاده از گلكسي بوك در حالت اتصال به داك، سه حالت قرارگيري مختلف در انديشه متخصصين گرفته است؛ دو حالت اول، دو زاويه‌ي متفاوت با قابليت استفاده از صفحه‌كليد ارائه مي‌دهند و سومين حالت براي استفاده از گلكسي بوك به‌صورت تبلت در انديشه متخصصين گرفته شده است. اتصال كيبورد و تبلت، به‌راحتي ازطريق پنچ پين تعبيه‌شده روي داك انجام مي‌گيرد؛ اتصال و جدا كردن تبلت از داك به‌ راحتي و سرعت انجام مي‌شود و نيازي به وارد كردن فشار به دستگاه نيست. خوشبختانه سامسونگ با ارائه‌ي اين كيبورد حرفه‌اي‌تر، يكي از اشكالات اصلي تب‌پرو اس را حل كرده است.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6

قلم‌هاي اس‌پن مورد استفاده در موبايل‌هاي سري نوت و تبلت‌هاي اندرويد سامسونگ كاملا شناخته‌شده هستند و نياز به معرفي ندارند. خوشبختانه اس‌پن در گلكسي‌ بوك يك گزينه‌ي انتخابي براي سفارش نيست و هر دو نسخه‌ي ۱۰.۶ و ۱۲ اينچي از آن بهره‌مند هستند. براي خريد جداگانه‌ي چنين قلمي بايد تقريبا ۹۰ دلار هزينه كرد و تصميم سامسونگ براي قرار دادن اين قلم در جعبه‌ي دستگاه ستودني است. سامسونگ به‌صورت پيش‌فرض محلي براي قرار دادن قلم در انديشه متخصصين نگرفته است؛ البته براي اين منظور، در جعبه‌ي گلكسي‌بوك قطعه‌اي با قابليت اتصال به بدنه‌ي كيبورد قرار داده شده كه به‌راحتي مي‌توان قلم را در آن قرار داد. 

قطر قلم اس‌پن استفاده‌شده در گلكسي بوك ۹.۴ ميلي‌متر است؛ از اين رو باتوجه‌به مقطع مستطيلي و انحناي آن در گوشه‌ها، در دست گرفتن آن حس يك قلم واقعي را تداعي مي‌كند. نوك ۰.۷ ميلي‌متري قلم و همراهي از ۴۰۹۶ سطح فشار، دقت و عملكرد مناسب اس‌پن ارائه‌شده با گلكسي بوك را تضمين مي‌كند. نوك ۰.۷ ميلي‌متري يكي از ايدئال‌ترين ابعاد براي نوشتار است؛ بااين‌حال ضعف در تشخيص برخورد دست با نمايشگر، پاره‌اي از اوقات اشكال‌ساز مي‌شود. قلم گلكسي بوك چه از انديشه متخصصين ظاهر و چه از انديشه متخصصين عملكرد، مشابه چيزي است كه سامسونگ با تب اس ۳ ارائه كرده است. وزن اندك (تقريبا ۹ گرم) دركنار تعداد سطوح فشار اس‌پن، تجربه‌اي لذت‌بخش و نزديك به قلم‌هاي واقعي را به متخصص القا مي‌كند. خوشبختانه امكان استفاده از اس‌پن‌هاي ديگر، در گلكسي بوك نيز وجود دارد.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6

بد نيست بدانيد اس‌‌پن برخلاف قلم‌هاي ديگر، نيازي به شارژ ندارد و انرژي لازم براي فعاليت را از خود دستگاه تأمين مي‌كند. همانند اس‌پن‌هاي ديگر، كليدي براي دسترسي به فرامين همراهي‌كننده از قلم و فعال كردن پاك‌كن روي قلم در انديشه متخصصين گرفته شده است. با فعال كردن «Air command» در بخش تنظيمات و فشردن كليد روي اس‌پن، قابليت‌هايي همچون «Create note» و «Smart select» دراختيار متخصص قرار خواهد گرفت. در بخش نرم‌افزار به قابليت‌هاي نرم‌افزاري اين قلم و تبلت گلكسي بوك بيشتر خواهيم پرداخت. سامسونگ در بخش تنظيمات نرم‌افزاري خود قابليت تغيير متخصصي اين كليد را نيز گنجانده است؛ البته اين مسئله تنها به انتخاب Windows lnk محدود مي‌شود.

نمايشگر

يكي از كليدي‌ترين تفاوت‌هاي دو نسخه‌ي ۱۰.۶ و ۱۲ اينچي گلكسي بوك، ابعاد و نوع نمايشگر استفاده‌شده در آن‌ها است. سامسونگ براي كاهش ارزش مدل ۱۰.۶ اينچي به‌عنوان مدل پايين‌رده‌ي گلكسي‌بوك، از پنل TFT استفاده كرده است؛ و مدل ۱۲ اينچي از پنل سوپر امولد با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ بهره مي‌برد. به لطف نمايشگر تمام HD گلكسي‌بوك ۱۰.۶ اينچي، تراكم تصوير آن به رقم مناسب ۲۰۷ پيكسل در اينچ (تراكم تصوير سرفيس پرو ۴، ۲۶۷ پيكسل در هر اينچ است) مي‌رسد.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6

واضح است كه نمايشگر گلكسي بوك ۱۰.۶ نسبت به برادر بزرگ‌تر خود در سطح پايين‌تري از انديشه متخصصين طراوت رنگ‌ها و روشنايي قرار مي‌گيرد؛ بااين‌حال اگر مسئله‌ي ارزش را نيز وارد معادلات كنيم، عملكرد نمايشگر اين تبلت در بسياري از متخصصدها شما را راضي خواهد كرد. در تست‌هاي انجام‌شده توسط اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران روي نمايشگر گلكسي بوك، بيشترين روشنايي رنگ سفيد آن به ۴۳۹ نيت مي‌رسد كه اين ميزان روشنايي، براي يك پنل LCD قابل قبول است. كمترين ميزان روشنايي رنگ سفيد اندازه‌گيري شده براي نمايشگر اين تبلت، ۴.۰۱ نيت است كه عدد تقريبا بالايي محسوب مي‌شود؛ كه بالا بودن اين عدد باعث خستگي بيشتر چشم در استفاده از تبلت در محيط‌ تاريك خواهد شد. حداكثر كنتراست اندازه‌گيري شده در آزمايشگاه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران براي اين نمايشگر، تقريبا برابر ۸۱ است؛ كنتراست اندازه‌گيري شده به‌صورت Native بوده و در روشنايي ۱۰۰ درصد نمايشگر به دست آمده است.

دوربين و اسپيكرها

در پشت گلكسي بوك ۱۰.۶ اينچي خبري از دوربين نيست و تنها يك دوربين ۵ مگاپيكسلي در جلوي دستگاه تعبيه شده است. اين دوربين قابليت ضبط ويدئوي تمام‌ HD با نرخ فريم ۶۰ فريم در ثانيه دارد و براي مصارف روزمره مناسب است. سامسونگ در مدل ۱۲ اينچي گلكسي بوك علاوه بر دوربين سلفي ۵ مگاپيكسلي در جلوي تبلت، يك دوربين ۱۳ مگاپيكسلي مجهز به فوكوس خودكار نيز در پشت دستگاه تعبيه كرده است. استفاده از دوربين تبلت‌هايي با اين ابعاد براي عكاسي چندان توصيه نمي‌شود؛ زيرا اين دوربين‌ها علاوه بر سخت بودن استفاده از آن‌ها، كيفيت به‌مراتب پايين‌تري نسبت به نمونه‌هاي استفاده‌شده در پرچم‌داران موبايل دارند.

دو اسپيكر گلكسي‌بوك در طرفين دستگاه قرار دارند و از انديشه متخصصين كيفيت و حجم صدا شما را راضي خواهند كرد. اسپيكر استريو استفاده‌شده در گلكسي بوك همانند بسياري از تبلت‌ها در پخش صداهاي بم ضعيف عمل مي‌كنند؛ بااين‌حال شفافيت صدا در حجم‌هاي مختلف صدا براي يك تبلت با چنين ضخامت و ابعادي مناسب ارزيابي مي‌شود.

نرم‌افزار

آيا ويندوز ۱۰ كنوني كاملا با فرامين لمسي سازگار است؟ در پاسخ به اين سؤال بايد گفت خير، هنوز هم ويندوز يك پلتفرم لمسي كامل نيست. كوچك‌ بودن آيكون‌ها و بهينه نبودن اپليكيشن‌ها براي استفاده از فرامين لمسي به تجربه‌ي متخصصي كامل و لذت‌بخش ويندوز صدمه مي‌زند. بسياري از اشكالات پيش‌آمده در زمان استفاده از گلكسي بوك به دليل همين نقص‌هاي موجود در ويندوز است كه در تمام تبلت‌هاي ويندوز و حتي سرفيس‌هاي مايكروسافت نيز كم و بيش ديده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران مطالعه گلكسي بوك

سامسونگ علاوه بر قرار دادن مجموعه‌اي از ابزار در قالب «Air command»، سامسونگ فلو (Samsung Flow) را نيز به گلكسي بوك آورده است. براي دسترسي به ابزارهاي «Air command» كافي است قلم را نزديك نمايشگر كنيد و يك‌ بار كليد روي آن را فشار دهيد؛ بسته به نيمه‌ي سمت راست يا چپ بودن محل فشار كليد، مجموعه‌ي ابزارها در سمت راست يا چپ صفحه ظاهر مي‌شوند. صرف‌انديشه متخصصين از اشكال تأخير در ظاهر شدن منوي «Air command»، اين بخش تا حدودي نيازهاي شما به نوت‌برداري و نوشتن روي تصاوير و گرفتن اسكرين‌شات‌ را برطرف مي‌كند.

همان‌طور كه پيش از اين ذكر شد، گلكسي بوك با چيپ NFC در كيبورد خود عرضه مي‌شود. به لطف اين چيپ و نصب اپليكيشن مورد نياز در موبايل، متخصص قادر به بازكردن قفل كامپيوتر خود با حسگر اثر انگشت موبايل خواهد بود. از ميان موبايل‌هاي سامسونگ، پرچم‌داران سه سال اخير و نوت ۵ از اين قابليت همراهي مي‌كنند. سامسونگ پيش از اين سامسونگ فلو را در تب پرو اس به كار گرفته بود. علاوه بر قابليت بازكردن قفل موبايل توسط سامسونگ فلو، مي‌توان اعلان‌ها را نيز به كمك اين ويژگي در گلكسي بوك مشاهده كرد و به آن‌ها پاسخ داد.

مرجع متخصصين ايران مطالعه گلكسي بوك

نرم‌افزار سامسونگ نوتز همراه هميشگي قلم‌هاي اس‌پن در گلكسي بوك نيز حضور دارد؛ اما متأسفانه به‌جز چند قابليت پايه‌ در نوت‌برداري، حرفي براي گفتن در مقابل مايكروسافت وان‌نوت ندارد. كيفيت بصري نوت‌‌‌ها و رابط متخصصي سامسونگ نوتز نيازمند بهبود‌ است و شايد بتوان اين اشكالات را به تجربه‌ي اندك كره‌اي‌ها در پلتفرم ويندوز نسبت داد. ويژگي «Smart select» كه براي گرفتن اسكرين‌شات از منطقه‌ي خاصي از صفحه به كار مي‌رود، پيش از اين در موبايل‌هاي سري گلكسي استفاده‌ شده است؛ امكانات اين بخش ازطريق «Air command» دردسترس متخصص است و ساخت فايل‌هاي GIF را نيز شامل مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران مطالعه گلكسي بوك

سامسونگ بخش كوچكي نيز براي تنظيمات گلكسي بوك در انديشه متخصصين گرفته كه از منوي استارت دردسترس متخصص است. بخش موسوم به «Book Settings» در گلكسي بوك ۱۰.۶ در حالت پايه شامل ۳ بخش است؛ بااين‌حال گلكسي بوك ۱۲ اينچي و نسخه‌هاي LTE، تنظيمات ديگري نيز براي نمايشگر و اتصالات سلولار خواهند داشت.

سخت‌افزار و عملكرد

در مباحثه عملكرد پيش از هر چيز بايد به‌درستي نيازها و خواسته‌هاي خود از دستگاه مدانديشه متخصصين را شناخت. يكي از اصلي‌ترين مزيت‌هاي تبلت‌هاي هيبريدي، حمل ساده‌ي آن‌ها است؛ از اين رو سازندگان مجبور به فدا كردن برخي ويژگي‌ها براي دستيابي به اين مهم هستند. خريداران عموما براي داشتن دستگاهي قوي با قابليت حمل ساده، نيازمند پرداخت هزينه‌ي زيادي هستند. سامسونگ گلكسي‌بوك را در دو مدل ۱۰.۶ و ۱۲ اينچي عرضه كرده است؛ تفاوت اين دو مدل تنها به ابعاد نمايشگر خلاصه نمي‌شود و پردازنده، حافظه‌ي ذخيره‌سازي، حافظه‌ي رم و تعداد درگاه‌ها را نيز در بر مي‌گيرد.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6

گلكسي بوك ۱۰.۶ اينچي از پردازنده‌ي نسل هفتمي و كم‌مصرف Core m3-7Y30 استفاده كرده‌ است. اين پردازنده‌ي ۲ هسته‌اي كه مبتني بر فرايند ۱۴ نانومتري و ترانزيستورهاي FinFET ساخته شده، از پردازنده‌ي گرافيكي Intel HD Graphics 615 بهره مي‌برد. عمليات خنك‌سازي اين پردازنده نيازي به فن ندارد؛ از اين رو كاركرد بدون صدايي براي تبلت شما به‌همراه خواهد داشت. نبايد از Core m3-7Y30 به‌عنوان يك پردازنده‌ي كم‌مصرف و بدون فن انتظار عملكردي مشابه با پردازنده‌هاي ۱۵ واتي داشت؛ بااين‌حال عملكرد دستگاه براي برطرف كردن نيازهاي روزمره و مالتي‌تسكينگ كاملا اميدواركننده است. از پردازنده‌ي گرافيكي Intel HD Graphics 615 به‌عنوان يك چيپ پايين‌رده نبايد انتظار زيادي داشت و اجراي مناسب بازي‌هاي جديد حتي در كمترين ميزان جزئيات و رزولوشن، با چنين چيپي امكان‌پذير نيست. در ادامه مي‌توانيد برخي از نتايج تست‌هاي بنچمارك را كه توسط اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران روي اين تبلت هيبريدي اجرا شده‌ است، مشاهده كنيد:

لپ‌تاپ / بنچمارك

3DMark06

PC Mark 7

3DMark 11

NovaBench

3D Mark 2013

Ice / Cloud / Fire

Geekbench

Single-Core / Multi-Core

Geekbench OpenCL

GPU/dGPU

Galaxy Book 10.6

6000

4055

946

643

26249/3962/498

2522/3925

-/13889

Surface Pro 2017

12224

4745

897

1103

56545/3648/779

4574/9315

-/29527

Surface Book i7

20687

5505

5375

904

16486/9023/4345

3511/7191

17980/64218

Surface Pro 4

11038

4895

1389

644

39913/5620/791

-

-

iLife ZED Air

1979

2429

185

321

14955/1182/-

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

9016

3053

1709

745

41527/5250/994

-

-

Asus Zenbook 3 UX390UA

8205

5215

1564

750

14622/5707/840

-

-

(HP Spectre X360 (2016

7885

5397

1304

791

36672/4538/731

-

-

Asus K550VX

23052

3507

4700

1231

76035/15918/3437

-

-

Acer Aspire E 15

11782

3609

2335

582

55907/4979/1193

-

-

Aspire V15 Nitro

13038

4118

3911

639

58570/8389/2641

-

-

HP Envy K007NE

11304

3851

2351

-

56206/5571/1360

-

-

Microsoft Surface book

15297

5064

1444

831

16818/1862/225

-

-

ASUS ROG G551JM

8334

3449

4866

653

82759 / 5741 / 2437

-

-

ASUS ZENBOOK UX303L

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

-

-

ASUS X553

1988

1601

490

684

-

-

-

Lenovo Flex 2

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

5711

5274

1373

704

569 / 3412 / 23096

-

-

Asus ET2321 AIO

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

-

-

برخلاف نسخه‌ي ۱۲ اينچي، گلكسي بوك ۱۰.۶ اينچي فقط با ۴ گيگابايت حافظه‌ي رم همراه شده و حافظه‌ي ذخيره‌سازي آن از نوع eMMC انتخاب شده است. عملكرد حافظه‌ي ۶۴ گيگابايتي و eMMC استفاده‌شده در گلكسي بوك مناسب است؛ نتايج تستِ سرعت خواندن و نوشتن اطلاعاتِ گلكسي بوك ۱۰.۶، آن را چند پله پايين‌تر از نمونه‌هاي پرچم‌دار و مجهز به SSD قرار مي‌دهد؛ بااين‌حال اين نتايج براي يك تبلت با اين بازه‌ي ارزشي و چنين حافظه‌اي مناسب ارزيابي مي‌شود. سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات يكي از فاكتورهاي مهم و حياتي در اجراي سريع برنامه‌ها و بوت شدن دستگاه است؛ از اين رو نتايج HD Tune Pro و CrystalDiskMark براي مقايسه بهتر عملكرد حافظه‌ي دستگاه‌هاي مختلف استخراج شده است. ناگفته نماند كه سامسونگ براي عملكرد بهتر نسخه‌ي پرچم‌دار گلكسي بوك از حافظه‌ي SSD استفاده كرده است. در ادامه مي‌‌توانيد نتايج تستِ سرعت حافظه‌ي ذخيره‌سازي در اين تبلت را مشاهده كنيد:

 جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

Galaxy Book 10.6

224.8

66.2

124

272

149

Surface Pro 2017

1045.4

829.4

1017.1

1711

977.2

Surface Book i7

981.5

641.9

917.8

1728

1247

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

iLife ZED Air

90.1

38.5

71.0

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

-

-

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

-

-

Asus K550VX

132.2

52.9

100

-

-

Surface Book

846.7

206.4

632.9

-

-

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

-

-

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

-

-

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

-

-

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

-

-

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

-

-

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

-

-

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

-

-

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

-

-

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

-

-

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

-

-

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

-

-

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

-

-

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

-

-

باتري

باتري همواره يكي از مهم‌ترين معيارهاي انتخاب گجت‌هاي قابل‌ حمل بوده؛ بااين‌حال افزايش عمر باتري در سال‌هاي اخير بيشتر به مباحثه بهينه‌سازي اجزاي پردازشي محدود شده است. گلكسي بوك ۱۰.۶ اينچي از باتري ۳۰.۴ وات ساعتي استفاده مي‌كند كه باتوجه‌به چنين ظرفيتي، نمي‌توان انتظار عملكرد فوق‌العاده از باتري گلكسي بوك داشت. به ادعاي سامسونگ، تبلت هيبريدي ارزان‌ارزشش قادر به ۹ ساعت پخش مداوم ويدئو است بااين‌حال تست‌هاي ما نتيجه‌ي ديگري نشان مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6

براي مطالعه صحت ادعاي سامسونگ، آزمايش پخش فيلم استاندارد اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را اجرا كرديم: يك فيلم HD را به‌صورت مداوم پخش مي‌كنيم تا باتري دستگاه از ۱۰۰ درصد به صفر برسد. در اين آزمايش كه در حين اجراي آن تمام اتصالات از جمله واي‌فاي، خاموش هستند و نور صفحه‌نمايش روي ۵۰ درصد تنظيم مي‌شود، باتري لپ‌تاپ گلكسي بوك ۵ ساعت و ۵۳ دقيقه دوام آورد؛ عدد به‌دست‌آمده تقريبا مشابه نتايج سرفيس پرو ۴ است؛ نسل پيشين تبلت‌ هيبريدي سرفيس، ۵ ساعت و ۵۲ دقيقه نمايش ممتد ويدئو در كارنامه دارد. 

همچنين در تست Battery Eater، گلكسي بوك ۱۰.۶ توانست زمان ۲۲۵ دقيقه (۳ ساعت و ۴۵ دقيقه) را ثبت كند. علاوه بر شارژدهي باتري، سرعت شارژ شدن آن نيز حائز اهميت است؛ به همين دليل سامسونگ در يك اقدام سنجيده، گلكسي‌ بوك را با قابليت شارژ سريع وارد ميدان كرده است. براي شارژ شدن كامل دستگاه نزديك به ۲.۵ ساعت زمان نياز است كه با ادعاي سامسونگ در مورد زمان مورد نياز براي شارژ مطابقت دارد.

جمع‌بندي

سامسونگ گلكسي بوك ۱۰.۶ را براي درخشيدن در بين بزرگان دنياي تبلت‌هاي هيبريدي و اولترابوك‌ها نساخته و اين تبلت ويندوزي نبرد در بازار بالارده‌ها را به برادر بزرگ‌تر و البته قوي‌تر خود واگذار كرده است. گلكسي بوك ۱۰.۶ اينچي با پردازنده‌ي نسل هفتمي Core m3-7Y30 و ۴ گيگابايت رم، گزينه‌اي ايدئال براي كارهاي روزمره‌ است. پنل TFT با رزولوشن تمام HD، نمايشگر گلكسي بوك را در حد يك تبلت معمولي نگاه مي‌دارد. 

مرجع متخصصين ايران سامسونگ گلكسي بوك 10.6 / samsung galaxy book 10.6

سامسونگ در اقدامي سنجيده، اس پن و كيبورد را همراه‌با گلكسي بوك عرضه مي‌كند. اس پن عملكرد دقيق و كم‌نقصي در گلكسي بوك دارد؛ بااين‌حال ضعف موجود در تشخيص لمس هم‌زمان دست و قلم (palm rejection) در گلكسي بوك را نمي‌توان ناديده گرفت. اندازه‌ي مناسب كليدها و فاصله‌‌ي آن‌ها در صفحه‌كليد اين تبلت رضايت‌بخش است و ايراد خاصي به آن وارد نيست. تعداد حالات قرارگيري گلكسي بوك باتوجه‌به ساده بودن استند آن، به سه حالت محدود مي‌شود؛ بااين‌حال از اتصال ساده‌ي داك كيبورد با تبلت نبايد به‌سادگي گذشت.

شما هم‌اكنون قادر به خريد نسخه‌ي LTE اين دستگاه با ارزش ۲٬۹۹۵٬۰۰۰ تومان هستيد.

نكات مثبت

  • فروش همراه‌با كيبورد و قلم اس پن
  • وزن كم 
  • كيفيت ساخت خوب و بدنه‌ي مستحكم
  • استفاده از تكنولوژي شارژ سريع 

نكات منفي

  • استفاده از پنل TFT 
  • فقدان پورت USB فول‌سايز 
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات