مرجع متخصصين ايران

مطالعه سرفيس لپ تاپ مايكروسافت

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 22 دقيقه
سرفيس لپ‌تاپ، نخستين محصول از خانواده‌ي سرفيس محسوب مي‌شود كه به‌معناي واقعي كلمه يك «لپ‌تاپ» است.
تبليغات

تا همين چند سال پيش، تصور اينكه مايكروسافت روزي به يكي از هيجان‌انگيزترين سازندگان كامپيوترهاي شخصي بدل شود، بسيار ديوانه‌وار به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد؛ اما اكنون ردموندي‌ها با گذشت ۵ سال از زمان رونمايي نسخه‌‌‌ي ابتدايي سرفيس پرو (نخستين محصول از خانواده‌ي سرفيس) به يكي از كليدي‌ترين مهره‌ها در بين سازندگان كامپيوترهاي شخصي بدل شده‌اند. آن‌ها ثابت كرده‌اند كه اپل تنها شركت با توانايي برقراري هارموني بين سخت‌افزار و نرم‌افزار محصولاتش نيست و دستگاه‌هاي ويندوزي نيز مي‌توانند محصولات بي‌نقصي باشند.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

سرفيس پرو، سرفيس بوك و سرفيس استوديو هر سه محصولاتي هستند كه مايكروسافت با آن‌ها توانايي خود در ترسيم آينده‌ي كامپيوترهاي شخصي را به رخ رقبا كشيد؛ اما در طول سال‌هاي گذشته همواره جاي خالي يك محصول خاص بين اعضاي خانواده‌ي سرفيس حس مي‌شد؛ محصولي كه نه پايه‌‌اي با قابليت باز‌شدن تا زاويه‌ي ۱۶۵ درجه دارد و نه نمايشگر آن از پايه‌ جدا مي‌شود، محصولي كه به‌معناي واقعي كلمه يك «لپ‌تاپ» است. حال، مايكروسافت اين جاي خالي را با محصولي به‌نام سرفيس لپ‌تاپ پر كرده است. اين لپ‌تاپ با طراحي مينيماليستي و زيباي خود، به‌خوبي ايده‌ي مايكروسافت از يك اولترابوك بي‌نقص را به‌تصوير مي‌كشد.

پس از عرضه‌ي كامپيوترهاي متعددي كه طراحي هر بخش از آن‌ها عبارت «شاهكار مهندسي» را در ذهن تداعي مي‌كرد، سرفيس لپ‌تاپ نخستين تلاش مايكروسافت براي ساخت لپ‌تاپي ساده با طراحي مينيماليستي و برند سرفيس به‌شمار مي‌رود. از نقطه‌انديشه متخصصين عملكرد، سرفيس لپ‌تاپ چيزي فراتر از اولترابوك‌هاي ديگر سال ۲۰۱۷ ارائه نمي‌دهد؛ كيبوردي جزيره‌اي، ترك‌پدي با درايور Precision و مجموعه‌اي بسيار محدود از پورت‌ها در كنار نمايشگر لمسي ۱۳.۵ اينچي، تمام آن چيزي است كه در نگاه اول مي‌توان در سرفيس لپ‌تاپ يافت.

آنچه كه سرفيس لپ‌تاپ را از اولترابوك‌هاي ديگر موجود در بازار متمايز مي‌كند، پوششي است كه مايكروسافت براي پايه‌ي آن در انديشه متخصصين گرفته است؛ برخلاف اولترابوك‌هاي پريميوم ديگر كه معمولا بدنه‌اي يكپارچه از جنس فلز دارند، مايكروسافت روي پايه‌ي سرفيس لپ‌تاپ را با پارچه‌اي به‌نام آلكانترا پوشانده است. اين پارچه از جنس ماده‌‌‌اي مصنوعي است كه حسي مشابه جير مرغوب دارد و ظاهرا در تودوزي خودروهاي سوپراسپرت نيز به‌كار گرفته مي‌شود. 

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

از جمله‌ي موارد ديگري كه سرفيس لپ‌تاپ را از رقبا متمايز مي‌كند، نسبت ۳:۲ تصوير نمايشگر اين لپ‌تاپ - كه به‌نوعي امضاي محصولات خانواده‌ي سرفيس محسوب مي‌شود - و امكان خريد آن با پردازنده‌ي كمياب Core i7 7660U و واحد پردازش گرافيكي Iris Plus 640 است. در حال حاضر موارد يادشده در هيچ‌يك از اولترابوك‌هاي ديگر موجود در بازار يافت نمي‌شود؛ بنابراين مايكروسافت از آن‌ها به‌عنوان برتري‌هاي سرفيس لپ‌تاپ نسبت به محصولات ديگر اين دسته ياد مي‌كند.

صرف‌انديشه متخصصين از رنگ‌هاي متنوعي كه مايكروسافت براي سرفيس لپ‌تاپ در انديشه متخصصين گرفته، سرفيس لپ‌تاپ تنها با يكي از دو پردازنده‌ي Core i5 7200U يا Core i7 7660U در كنار مجموعه‌اي محدود از گزينه‌‌ها براي حافظه‌ي رم و حافظه‌ي ذخيره‌سازي قابل سفارش است و تفاوتي بين نسخه‌هاي مختلف از لحاظ نمايشگر يا تعداد و نوع پورت‌هاي در دسترس وجود ندارد. مايكروسافت براي نسخه‌ي پايه‌‌ي سرفيس لپ‌تاپ با پردازنده‌ي Core i5، حافظه‌ي رم ۴ گيگابايتي و حافظه‌ي ذخيره‌سازي ۱۲۸ گيگابايتي، برچسب ارزشي نسبتا بالاي ۹۹۹ دلاري را در انديشه متخصصين گرفته است.

مايكروسافت مدعي است كه سرفيس لپ‌تاپ با وزن ۱.۲۵ كيلوگرمي و عمر باتري ۱۴.۵ ساعته‌ي خود، توازني بي‌نقص از قابليت حمل و عملكرد بالا را در اختيار متخصص قرار مي‌دهد؛ اما عملكرد سرفيس لپ‌تاپ در دنياي واقعي چگونه است؟ براي يافتن پاسخ اين سوال و سوالات مشابه در ادامه با مطالعه سرفيس لپ‌تاپ همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.

سرفيس لپ‌تاپ مايكروسافت توسط شركت امتداد پارسه براي مطالعه در اختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته است.

مشخصات متخصص سرفيس لپ‌تاپ مايكروسافت

طراحي

سرفيس لپ‌‌تاپ برخلاف ساير محصولات خانواده‌ي سرفيس، تداعي‌گر آينده‌ي دنياي فناوري نيست و احتمالا ردموندي‌ها نيز حين طراحي آن، تلاشي براي پيش‌بيني وضعيت و ظاهر لپ‌تاپ‌ها در سال ۲۰۲۵، پورت‌هاي پركاربرد آن سال و فُرم‌فكتور مورد علاقه‌ي متخصصان نداشته‌ و در عوض لپ‌تاپي را روانه‌ي بازار كرده‌اند كه براي سال ۲۰۱۷ طراحي شده است.

همانند آنچه پيش از اين از محصولات خانواده‌ي سرفيس تجربه كرده‌ايم، سرفيس لپ‌تاپ نيز از مانديشه متخصصين طراحي و كيفيت ساخت، سرآمد تمام لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي است و از اين حيث رقيبي شايسته براي مك‌‌بوك‌هاي اپل محسوب مي‌شود. سرفيس لپ‌تاپ بدنه‌اي آلومينيومي و يكپارچه دارد و نوع پوشش مات بدنه‌ي آن به‌گونه‌اي است كه به‌ هيچ‌وجه اثر انگشت متخصص را جذب نمي‌كند.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

مايكروسافت از همان خطوط شكسته‌ و زاويه‌اي، لبه‌هاي تيز و ظاهر جدي خانواده‌ي سرفيس در طراحي لپ‌تاپ جديد خود بهره گرفته است؛ نقطه‌به‌نقطه‌ي سرفيس‌ لپ‌تاپ، از دريچه‌ي هواي واقع در مجاورت لولا گرفته تا لبه‌هاي پشت نمايشگر، بسيار متقارن و بي‌نقص است. سرفيس لپ‌تاپ ظاهر مينيماليستي و بسياري جذابي دارد؛ جاي‌جاي اين لپ‌تاپ، دقت بي‌حد‌و‌حصر مايكروسافت در امر طراحي و مهندسي فوق‌العاده‌ي اين كمپاني را به‌نمايش مي‌گذارد.

از بين خيل عظيم لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي، سرفيس لپ‌تاپ اولين نمونه‌اي محسوب مي‌شود كه در آن، توزيع جرم قطعات داخلي و طراحي لولاها به‌گونه‌اي انجام شده است كه متخصص مي‌تواند به‌راحتي و بدون نگه‌ داشتن پايه، نمايشگر را با يك دست باز كند. لولا‌هاي كوچك سرفيس لپ‌تاپ، امكان چرخش نمايشگر تا زاويه‌ي ۱۴۰ درجه را فراهم مي‌كنند و به خوبي از لرزش نمايشگر حين تايپ جلوگيري مي‌كنند؛ به‌گونه‌اي كه ارگونومي و تعادل اين محصول بسيار بهتر از سرفيس پرو و سرفيس بوك ارزيابي مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

با باز كردن در لپ‌تاپ، كامپيوتر جديد مايكروسافت از آن طراحي خشن و گونيايي فاصله گرفته و ظاهري «نرم‌تر» به‌خود مي‌گيرد؛ چرا كه ردموندي‌ها از همان پوشش جيرمانندي براي سطح پايه‌ي اين لپ‌تاپ استفاده كرده‌اند كه پيش از اين نيز نيز شاهد به‌كاررفتن آن در تايپ‌كاورهاي سري Signature سرفيس پرو بوديم. تركيب اين بافت مصنوعي با بدنه‌ي فلزي و مات سرفيس لپ‌تاپ، علاوه‌بر آنكه ظاهري لوكس‌ و زيبا به‌ محصول مي‌بخشد، بر ارگونومي آن نيز مي‌افزايد؛ به‌گونه‌اي كه حس گرم و خوشايندي به متخصص القاء مي‌كند و تجربه‌ي تايپ لذت‌بخش و راحتي را به‌ارمغان مي‌آورد.

اين پوشش مصنوعي كه مايكروسافت آن را آلكانترا مي‌نامد، از تركيب پلي‌استر و پلي‌اورتان و با هدف ارائه‌ي حسي مشابه جير و چرم، ساخته شده است. طبق ادعاي مايكروسافت، آلكانترا دوام بسيار بالايي دارد و ساختار آن به‌گونه‌اي است كه در برابر لكه‌، پاشش قطرات و نفوذ مايعات مختلف، مقاومت بسيار بالايي از خود نشان مي‌دهد و از همه مهم‌تر اينكه به راحتي مي‌توان آن را پاك كرد؛ اما ممكن است تيزي لبه‌هاي سرفيس لپ‌تاپ، در طولاني‌مدت باعث ساييده‌شدن پوشش آلكانترا شود.

پايه و بخش نمايشگر سرفيس لپ‌تاپ، استحكام بالايي دارند و استفاده از پوشش لبه‌-تا-لبه‌ و مسطح گوريلا گلس ۳ براي نمايشگر نيز بر مقاومت آن افزوده و باعث شده است تا بخش بالايي لپ‌تاپ بيش از هر محصول ديگري در دسته‌ي اولترابوك‌ها، در برابر خميدگي مقاوم باشد. صلبيت پايه نيز در حد قابل قبولي است؛ اما فشردن بخش‌هاي مركزي كيبورد، كمي باعث فرو رفتن پايه مي‌شود كه البته اين مسئله در خصوص اولترابوك باريك و ظريفي همچون سرفيس‌ لپ‌تاپ، امري كاملا طبيعي است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

مايكروسافت مجموعه‌اي بسيار محدود از پورت‌ها را براي سرفيس لپ‌تاپ در انديشه متخصصين گرفته است. اين لپ‌تاپ تنها از يك پورت USB 3.0 نوع A، يك پورت ميني ديسپلي‌پورت و يك جك ۳.۵ ميلي‌متري هدفون بهره مي‌برد كه در لبه‌ي سمت چپ پايه‌ي آن قرار گرفته‌اند و لبه‌ي سمت راست لپ‌‌تاپ نيز ميزبان پورت انحصاري Surface Connect است كه براي شارژ دستگاه و اتصال دانگل‌هاي مايكروسافت به‌كار مي‌رود. مايكروسافت براي آنتن‌دهي بهتر سيستم وايرلس، دو نوار باريك پلاستيكي و هم‌رنگ بدنه در لبه‌هاي سمت چپ و راست دستگاه تعبيه كرده است.

به‌طور حتم يكي از معدود ايراداتي كه مي‌توان به سرفيس لپ‌تاپ گرفت، بهره نبردن آن از پورت USB نوع C است. مايكروسافت مدعي است كه USB نوع C پورتي با آپشن‌هاي بسيار، مانند همراهي از نمايشگر، سطوح بالاتر توان و تاندربولت ۳ محسوب مي‌شود و اين مسئله مي‌تواند باعث سردرگم‌‌شدن متخصص شود، همچنين اين موضوع مطرح است كه هنوز هم بسياري از دستگاه‌هاي كنوني از پورت‌هاي USB نوع A استفاده مي‌كنند. با اين حال مايكروسافت مي‌توانست در كنار پورت USB-A، يك پورت USB-C با همراهي از تمام موارد يادشده در انديشه متخصصين بگيرد.

كيبورد

ظاهر و ساختار كيبورد سرفيس لپ‌تاپ شباهت بسيار زيادي به تايپ‌كاور سرفيس پرو دارد؛ گويي مايكروسافت يكي از كيبوردهاي سري Signature را روي سرفيس لپ‌تاپ چسبانده باشد! ابعاد كيبورد جزيره‌اي سرفيس لپ‌تاپ، معادل ۱۰ × ۲۷.۵ سانتي‌متر است و با نور سفيد پس‌زمينه‌ي سه‌مرحله‌اي خود، تجربه‌ي تايپ نسبتا خوبي را در ساعات مختلف شبانه‌روز در اختيار متخصص قرار مي‌دهد.

جنس پلاستيكي كليد‌ها تا حدودي نااميد‌كننده‌ است؛ چرا كه پيش از اين مايكروسافت با كليدهاي فلزي (منيزيوم) سرفيس بوك، ما را شگفت‌زده كرده است؛ البته اين مسئله به‌مفهوم كيفيت پايين كليدهاي سرفيس لپ‌تاپ نيست، شايد هدف مايكروسافت از انتخاب چنين جنسي، هماهنگ كردن حس گرم آلكانترا با كليدهاي كيبورد بوده است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

عمق حركتي كليدهاي سرفيس لپ‌تاپ با افزايش ۰.۲ ميلي‌متري نسبت به تايپ‌كاور سرفيس پرو، معادل ۱.۵ ميلي‌متر است و اين مسئله بر لذت تايپ با لپ‌تاپ مايكروسافت مي‌افزايد. مايكروسافت سرانجام كليدهايي اختصاصي (F1 و F2) براي تنظيم روشنايي نمايشگر در انديشه متخصصين گرفته است و ديگر نيازي براي فشردن كليدهاي تركيبي نيست.

از جمله‌ي تغييرات طراحي ديگر در كيبورد سرفيس لپ‌تاپ نسبت به محصولات ديگر مايكروسافت، اضافه‌شدن كليد پاور به آن است. البته اين كليد در گوشه‌ي سمت راست كيبورد و در مجاورت كليدهاي پركاربردي همچون بك‌‌اسپيس، ديليت، پيج‌دان و +/= قرار گرفته است؛ بنابراين ممكن است گاهي اوقات به اشتباه كليد پاور را فشار دهيد.

در حالت كلي كيبورد سرفيس لپ‌تاپ تجربه‌ي تايپ بي‌نقصي را به ارمغان مي‌آورد و از اين انديشه متخصصين مي‌توان محصول جديد مايكروسافت را يكي از بهترين‌هاي موجود در بازار دانست.

ترك‌پد

يكي از ويژگي‌هاي مشترك بين لپ‌تاپ‌هاي پريميوم، پوشش شيشه‌اي ترك‌پد آن‌ها است و سرفيس لپ‌تاپ نيز به‌عنوان محصولي بالارده و لوكس از اين قاعده مستثني نيست. ترك‌پد لپ‌تاپ جديد مايكروسافت با ابعاد ۷ × ۱۰.۵ سانتي‌متري خود و همراهي از ۵ انگشت به‌صورت هم‌زمان، فضاي مناسبي را براي اجراي ژست‌هاي حركتي مختلف ويندوز ارائه مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

عملكرد ترك‌پد سرفيس لپ‌تاپ به‌لطف درايور Precision مايكروسافت، بسيار خوب ارزيابي مي‌شود؛ به‌طوري كه حركت انگشت روي پوشش شيشه‌اي آن به‌نَرمي صورت مي‌پذيرد و تاخير بين حركت انگشت و نشان‌گر ماوس بسيار ناچيز و قبال اغماض است، علاوه‌بر اين، كليك‌پذيري كليدهاي اين ترك‌پد نيز بسيار بي‌نقص و همراه با صدايي خوشايند است؛ البته براي عملكرد بدون صدا مي‌توانيد به‌جاي كليك از تپ‌كردن استفاده كنيد.

صفحه نمايش

مايكروسافت همواره بيش از هر توليدكننده‌ي ديگري روي كيفيت نمايشگر محصولات خود دقت داشته است. ردموندي‌ها طي چند سال گذشته، بهترين نمايشگرها را در محصولات خود به‌كار برده‌اند؛ بنابراين مايه‌ي تعجب نيست؛ اگر سرفيس لپ‌تاپ نيز به يكي از بهترين نمايشگرهاي دنياي اولترابوك‌ها مجهز باشد. سرفيس لپ‌‌تاپ از نمايشگري ۱۳.۵ اينچي پيكسل‌سنس با رزولوشن نامتعارف ۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ بهره مي‌برد؛ چنين رزولوشني، تراكم پيكسلي ۲۰۱ پيكسل بر اينچ را براي سرفيس لپ‌تاپ به‌ارمغان مي‌آورد.

نسبت تصوير ۳:۲ به نوعي امضاي محصولات خانواده‌ي سرفيس محسوب مي‌شود؛ بنابراين سرفيس لپ‌تاپ نيز از اين قاعده مستثني نيست و نسبت تصوير در آن ۳ به ۲ انتخاب شده است؛ اين نسبت تصوير باعث افزايش ارتفاع صفحه‌نمايش سرفيس لپ‌تاپ نسبت به نمونه‌هاي ديگر مي‌شود و اين دستگاه را به ابزاري بسيار مناسب براي طراحي و توليد محتوا بدل مي‌كند، اما از سوي ديگر از لذت تجربه‌ي مالتي‌مديا مي‌كاهد؛ چرا كه حين پخش فيلم، دو نوار مشكي در لبه‌ي بالا و پايين نمايشگر به‌وجود مي‌‌آيد.

مرجع متخصصين ايران ويندوز 10 مايكروسافت

مايكروسافت از پنل IPS منحصربه‌فرد VVX14T092N00 پاناسونيك در سرفيس لپ‌تاپ استفاده كرده؛ اين پنل تاكنون در دستگاه ديگري به‌كار نرفته است. همان‌طور كه از پنلي با پوشش براق مي‌توان انتظار داشت، نمايشگر سرفيس لپ‌تاپ تصاوير و متون بسيار شفاف و واضحي را به‌نمايش مي‌گذارد.

يكي از شاخصه‌هاي مهم در ارزيابي عملكرد نمايشگر، تراكم پيكسلي است؛ اما موارد مهم‌تر ديگري نظير دقت رنگ‌ها، ميزان روشنايي و كنتراست نيز مطرح هستند. سرفيس لپ‌تاپ در تمام اين شاخصه‌ها عملكرد بي‌نقصي را از خود به‌نمايش مي‌گذارد؛ نمايشگر ۱۳.۵ اينچي لپ‌تاپ جديد مايكروسافت رنگ‌ها را با دقت بسيار بالايي به تصوير مي‌كشد و نسبت كنتراست Native بيشنيه‌ي آن در حالت روشنايي اتوماتيك به عدد ۸۶.۹۶ مي‌رسد.

ميزان حداكثر روشنايي صفحه‌نمايش سرفيس لپ‌تاپ به عدد بسيار خوب ۳۸۷ نيت مي‌رسد؛ بنابراين كار با آن زير نور مستقيم خورشيد نيز چندان دشوار نخواهد بود. براي آن دسته از افرادي كه علاقه‌مند به استفاده از تبلت در اتاق‌ تاريك هستند، سرفيس لپ‌تاپ با حداقل روشنايي فوق‌العاده‌ي ۱.۷۱ نيت، گزينه‌‌ي بسيار مناسبي محسوب مي‌شود؛ بنابراين كار با لپ‌تاپ در محيط‌هاي تاريك به‌ هيچ‌وجه باعث بروز سردرد يا آسيب چشمانتان نخواهد شد.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

سرفيس لپ‌تاپ در كنار پروفايل رنگ استاندارد sRGB از يك حالت جديد موسوم به Enhanced sRGB نيز بهره مي‌برد. در حالت بهبوديافته، رنگ‌ها كمي زنده‌تر به‌انديشه متخصصين مي‌رسند؛ اما در حالت‌ عادي، تصاوير كمي رنگ‌‌رفته هستند. طبق ادعاي مايكروسافت، حالت Enhanced sRGB، پروفايلي در داخل فضاي رنگي sRGB محسوب مي‌شود كه در آن تُن‌هاي مياني رنگ‌ها تا حد امكان به طيف رنگي P3-D65 نزديك مي‌شود، در حالي كه رنگ پوست در تصاوير بدون تغيير باقي مي‌ماند، ضمن آنكه كنتراست كلي تصاوير نيز بهبود پيدا مي‌كند. 

همان‌طور كه پيش از اين در بخش مشخصات متخصص ذكر كرديم، نمايشگر سرفيس لپ‌تاپ مي‌تواند هم‌زمان، لمس ۱۰ انگشت را تشخيص دهد، علاوه‌بر اين با قلم سرفيس پن و ابزار سرفيس دايل نيز سازگار است؛ اما متاسفانه لولاهاي نمايشگر به‌اندازه‌اي مستحكم نيستند تا امكان استفاده‌ي راحت از قلم را فراهم كنند، بنابراين نگارش يا طراحي توسط قلم با لرزش قابل توجه نمايشگر همراه است.

در كل نمايشگر سرفيس لپ‌تاپ با نسبت تصوير عالي و كيفيت بسيار خوب آن، باعث مي‌شود تا حين استفاده از اين لپ‌تاپ نهايت لذت را ببريد و هر زمان كه نياز داشتيد از طريق قلم روي آن يادداشت‌برداري يا طراحي كنيد.

اسپيكر

مايكروسافت اسپيكرهاي سرفيس پرو و سرفيس بوك در حاشيه‌‌هاي سمت چپ و راست نمايشگر پنهان كرده بود؛ اما اين بار رويه‌ي متفاوتي را در پيش گرفته است. در نگاه اول ممكن است نبود دريچه‌ي اسپيكر در هيچ‌يك از بخش‌هاي سرفيس لپ‌تاپ متعجب‌تان كند؛ چرا كه مايكروسافت طي يك تصميم عجيب، اسپيكرهاي لپ‌تاپ را زير كيبورد آن پنهان كرده است!

مايكروسافت اسپيكرهاي استريو و ۲ واتي سرفيس لپ‌تاپ را Omnisonic مي‌نامد و مدعي است كه اين اسپيكرها با پخش چندسويه‌ي صدا، تجربه‌‌ي صوتي فراگيري را در اختيار متخصص قرار مي‌دهد. حجم صداي سرفيس لپ‌تاپ به‌دليل فضاي آكوستيك اسپيكرهاي آن، در مقايسه با سرفيس پرو و سرفيس بوك بلندتر است.

صداي توليدشده توسط سرفيس لپ‌تاپ، شفاف، غني و رسا است و نويز بسيار پاييني دارد. علاوه‌بر موارد يادشده، مايكروسافت اكنون از استاندارد Dolby Audio Premium در اين لپ‌تاپ بهره مي‌برد و به‌لطف آن افكت‌‌هاي صوتي مختلفي را در اختيار متخصص قرار مي‌دهد كه توسط آن‌ها مي‌توان صداي توليدي را سفارشي‌سازي كرد.

دوربين

تمام دستگاه‌هاي مدرن خانواده‌ي سرفيس از قابليت امنيتي ويندوز هِلوي مايكروسافت (Windows Hello)، براي تشخيص چهره‌ي متخصص بهره مي‌برند؛ اين قابليت به كمك تركيب پرتو مادون قرمز (IR)، يك لنز و دوربين جلوي دستگاه عمل مي‌كند. مايكروسافت قابليت ويندوز هلو را در سرفيس لپ‌تاپ بيش از پيش بهينه‌سازي كرده و نتيجه‌ي اين بهينه‌سازي، افزايش قابل توجه سرعت عملكرد آن است.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

به محض آنكه متخصص شروع به باز كردن درِ لپ‌تاپ مي‌كند، در زاويه‌ي حدود ۱۰ درجه، نمايشگر و دوربين فعال مي‌شوند و حين بازشدن در، فرايند جست‌وجوي متخصص نيز آغاز مي‌شود و زماني كه درِ لپ‌تاپ به‌‌طور كامل باز شد، شناسايي متخصص نيز به اتمام مي‌رسد. دوربين سرفيس لپ‌تاپ برخلاف نمونه‌ي به‌كاررفته در سرفيس پرو، تنها قادر به ضبط ويديو با رزولوشن اچ‌دي (۷۲۰پي) است. با وجود آنكه تصاوير ثبت‌شده رزولوشن پاييني دارند؛ اما كيفيت آن‌ها در حد قابل قبولي ارزيابي مي‌شود.

نرم‌افزار

يكي از كليدي‌ترين و در عين حال مباحثه‌برانگيزترين ويژگي‌هاي سرفيس لپ‌تاپ در زمان معرفي آن، ويندوز ۱۰ اس، يكي نسخه‌ي ساده‌شده و ايمن از سيستم‌عامل ويندوز ۱۰ بود. اين نسخه‌ از سيستم‌عامل محبوب ويندوز تنها اپليكيشن‌هايي را اجرا مي‌كند كه از فروشگاه اپليكيشن ويندوز دانلود شده‌اند. بسياري از اين اپليكيشن‌ها براي صفحات لمسي بهينه شده‌اند؛ چرا كه ويندوز استور در اصل به‌همراه سيستم‌عامل تاچ‌محور ويندوز ۸ راه‌اندازي شده است.

طبق ادعاي مايكروسافت، توسعه‌دهندگان مي‌توانند اپليكيشن‌هاي عادي خود براي ويندوز ۱۰ را به‌سادگي به نمونه‌هاي سازگار با ويندوز استور پورت كنند؛ اما متاسفانه در حال حاضر، كيفيت اپليكيشن‌هاي موجود در فروشگاه ويندوز در اكثر موارد رضايت‌بخش نيست و هنوز هم بسياري از عناوين مهم در استور موجود نيستند.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

سرفيس لپ‌تاپ به‌صورت پيش‌فرض قادر به اجراي اپليكشن‌هاي خارج از استور نيست؛ بنابراين نمي‌توانيد نرم‌افزارهايي مانند گوگل كروم، فايرفاكس يا نسخه‌ي كامل فتوشاپ را روي آن نصب كنيد و حتي بسياري از بنچمارك‌هايي نيز كه معمولا از آن‌ها براي ارزيابي عملكرد لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي استفاده مي‌كنيم از فروشگاه مايكروسافت غايب هستند، خوشبختانه مايكروسافت تا پايان سال ۲۰۱۷ به متخصصان سرفيس لپ‌تاپ، اجازه‌ي ارتقاي رايگان به ويندوز ۱۰ پرو را مي‌دهد؛ اما پس از اين بازه‌ي زماني ارتقاء سيستم‌عامل تنها با پرداخت ۴۹ دلار امكان‌پذير خواهد بود.

مايكروسافت مدعي است كه در ويندوز ۱۰ اس روي سادگي و مديريت آسان اين سيستم‌عامل تمركز دارد و از اين رو، آن را انتخابي مناسب براي مراكز يادگيريي، سازمان‌ها و مؤسسات مختلف مي‌داند؛ چرا كه هر ارگاني با صدها يا هزاران دستگاه مبتني بر ويندوز ۱۰ اس، مانند سرفيس لپ‌تاپ، درگير اشكالاتي مانند بدافزارهاي خطرناك نخواهد شد.

اما براي متخصص عادي، ويندوز ۱۰ اس به هيچ‌وجه انتخاب مناسبي محسوب نمي‌شود؛ شما قادر به استفاده از اپليكيشن‌هاي مورد انديشه متخصصينتان نخواهيد بود و در ازاي اين محدوديت، هيچ چيز مثبتي عايدتان نخواهد شد. ويندوز ۱۰ اس حتي امكان استفاده از «regedit» يا «command window» را نيز براي اعمال تغييرات جزئي در سيستم‌عامل به متخصص نمي‌دهد.

بازده و عملكرد

ردموندي‌ها قلب تپنده‌ي سرفيس لپ‌تاپ را از بين پردازنده‌‌هاي نسل هفتم اينتل موسوم به كيبي‌ليك انتخاب كرده‌اند. در حال حاضر مدل‌هاي در دسترس از سرفيس لپ‌تاپ، نمونه‌هايي با پردازنده‌ي Core i5 يا Core i7، حافظه‌ي رم از ۴ تا ۱۶ گيگابايت و حافظه‌ي ذخيره‌سازي از ۱۲۸ تا ۵۱۲ گيگابايت را در بر مي‌گيرند؛ اما نكته‌ي جالب اين است كه مايكروسافت به‌جاي استفاده از پردازنده‌ي آشناي Core i7 7600U كه در بسياري از اولترابوك‌هاي ديگر به‌كار گرفته شده است، مدل نامتعارف Core i7 7660U با واحد پردازش گرافيك قدرتمند‌تر را براي سرفيس لپ‌تاپ برگزيده است.

با وجود آنكه معماري پردازنده در تراشه‌هاي كبي‌ ليك مشابه اسكاي‌ليك است؛ اما بهبود‌هاي اعمال‌شده در فرايند ساخت ۱۴ نانومتري اين تراشه كه اينتل آن را +14nm مي‌نامد، امكان افزايش فركانس و مصرف انرژي پايين‌تر را فراهم آورده است. بنابراين تراشه‌هاي كبي‌ ليك با وجود بهره‌گيري از معماري يكسان با اسكاي‌ليك، بهبودهايي را تجربه كرده‌اند.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

هيچ‌كدام از مدل‌هاي در دسترس از پردازنده‌ي گرافيكي مجزا بهره نمي‌برند تا بدين‌ ترتيب از هم‌پوشاني با محصولات سري سرفيس بوك ممانعت شود؛ اما واحد پردازش گرافيكي Iris Plus Graphics 640 موجود در مدل مجهز به پردازنده‌ي Core i7 7660U نسبت به نمونه‌ي HD Graphics 620 موجود در مدل Core i5 عملكرد به مراتب بهتري دارد.

مدل پايه‌ي سرفيس لپ‌تاپ كه براي مطالعه در اختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته است، از پردازنده‌ي رايج‌تر Core i5 7200U، حافظه‌ي رم ۴ گيگابايت و حافظه‌ي ذخيره‌سازي SSD با ظرفيت ۱۲۸ گيگابايت بهره مي‌برد. اين مدل از سرفيس لپ‌تاپ به واحد پردازش گرافيكي HD Graphics 620 مجهز است. فركانس پايه‌ي اين واحد گرافيكي ۳۰۰ مگاهرتز است؛ اما در حالت توربو به فركانس ۹۳۳ مگاهرتز نيز مي‌رسد.

دماي پردازنده‌ي Core i5 سرفيس لپ‌تاپ در بيشترين حالت و زماني كه زير بار گرافيكي است به ۳۹ درجه‌ي سلسيوس مي‌رسد. سيستم خنك‌كننده‌ي سرفيس لپ‌تاپ از نوع فعال و مبتني بر فن است؛ اما در استفاده‌ي عادي، به‌ندرت صداي آن به گوش مي‌رسد، به‌گونه‌اي كه گاهي اوقات در مورد استفاده كردن يا نكردن آن از فن دچار ترديد مي‌شويد.

طراحي سرفيس لپ‌تاپ به‌گونه‌اي انجام شده كه در آن دريچه‌ي ورود هوا با دريچه‌ي خروجي مشترك است؛ اين مسئله باعث مي‌شود تا زماني كه لپ‌تاپ را روي پاي خود مي‌گذاريد، جريان هوا مسدود نشود و علاوه‌بر اين، زيبايي دستگاه نيز تحت تاثير دريچه‌هاي متعدد قرار نگيرد؛ چرا كه دريچه‌ي هوا پشت لولا پنهان شده است.

مايكروسافت اسلايدري نيز براي تغيير حالت مصرف انرژي سرفيس لپ‌تاپ در انديشه متخصصين گرفته است. براي دسترسي به اين اسلايدر بايد روي آيكون باتري در تسك‌بار كليك كنيد. اسلايدر Power Mode، حالت‌هاي «بهترين عمر باتري»، «عملكرد بهتر» و «بهترين عملكرد» را در برمي‌گيرد و به‌صورت پيش‌فرض روي حالت بهترين طول‌عمر باتري تنظيم شده است.

در ادامه مي‌توانيد برخي از نتايج تست‌هاي بنچمارك را كه توسط اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران روي اين تبلت اجرا شده‌اند، مشاهده كنيد: 

لپ‌تاپ / بنچمارك

3DMark06

PCMark7

3DMark11

NovaBench

3DMarkBasic

Ice/Cloud/Fire/Sky

Geekbench

Single/Multi

Geekbench OpenCL

GPU/dGPU

PCMark8

Home/Work/Creative

CineBench

OpenGL/CPU

Surface Laptop

8378

4974

1489

724

37027/5733/736/3646

3760/7434

-/18004

3338/4174/4246

39.81/326

Galaxy Book 10.6

6000

4055

946

643

-/26249/3962/498

2522/3925

-/13889

Surface Pro 2017

12224

4745

897

1103

-/56545/3648/779

4574/9315

-/29527

Surface Book i7

20687

5505

5375

904

-/16486/9023/4345

3511/7191

17980/64218

Surface Pro 4

11038

4895

1389

644

-/39913/5620/791

-

-

iLife ZED Air

1979

2429

185

321

-/14955/1182/-

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

9016

3053

1709

745

-/41527/5250/994

-

-

Asus Zenbook 3 UX390UA

8205

5215

1564

750

-/14622/5707/840

-

-

(HP Spectre X360 (2016

7885

5397

1304

791

-/36672/4538/731

-

-

Asus K550VX

23052

3507

4700

1231

-/76035/15918/3437

-

-

Acer Aspire E 15

11782

3609

2335

582

-/55907/4979/1193

-

-

Aspire V15 Nitro

13038

4118

3911

639

-/58570/8389/2641

-

-

HP Envy K007NE

11304

3851

2351

-

-/56206/5571/1360

-

-

Microsoft Surface book

15297

5064

1444

831

-/16818/1862/225

-

-

ASUS ROG G551JM

8334

3449

4866

653

82759/5741/2437/-

-

-

ASUS ZENBOOK UX303L

10336

4991

2379

723

17667/5748/1318/-

-

-

ASUS X553

1988

1601

490

684

-

-

-

Lenovo Flex 2

10101

2790

2316

684

47280/5.836/1288/-

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

5711

5274

1373

704

569/3412/23096/-

-

-

Asus ET2321 AIO

8807

3784

1893

654

-/4494/1032/12230

-

-

همان‌طور كه از نتايج بنچمارك‌ها نيز پيدا است، سرفيس‌ لپ‌تاپ براي انجام بازي‌هاي سنگين ساخته نشده است؛ اما به‌راحتي مي‌تواند با ساير اولترابوك‌هاي موجود در بازار برابري كند و حتي در پاره‌اي از موارد از آن‌ها پيشي بگيرد. سرفيس پروي جديد در استفاده‌‌هاي روزمره و نيمه‌سنگين، به‌راحتي مي‌تواند متخصص را راضي نگه دارد.

بازده و عملكرد حافظه‌ي ذخيره‌سازي

يكي از اصلي‌ترين نقاط ضعف سرفيس لپ‌تاپ را مي‌توان عملكرد بسيار نااميد‌كننده‌ي حافظه‌ي ذخيره‌سازي اس‌اس‌دي آن دانست. مايكروسافت براي نسخه‌ي پايه‌ي سرفيس لپ‌تاپ حافظه‌ي ذخيره‌سازي ۱۲۸ گيگابايتي توشيبا با مدل THNSN0128GTYA M.2 1620 و فُرم‌فكتور M.2 را انتخاب كرده است. سرعت خواندن و نوشتن سرفيس لپ‌تاپ حتي از نمونه‌ي ۱۲۸ گيگابايتي ساخت سامسونگ به‌كاررفته در سرفيس پرو ۴ نيز پايين‌تر است.

بسياري از اولترابوك‌هاي امروزي، به‌خصوص نمونه‌هايي كه از حافظه‌‌هايي با همراهي از رابط NVMe به‌راحتي مي‌توانند سرفيس لپ‌تاپ را در اين زمينه شكست دهند؛ البته مايكروسافت براي نسخه‌ي ۵۱۲ گيگابايتي و Core i7 سرفيس‌ لپ‌تاپ حافظه‌ي ذخيره‌سازي ساخت سامسونگ با مدل KUS040202M را در انديشه متخصصين گرفته است كه به سرعت خواندن و نوشتن بسيار بالاي ۱۲۰۰ و ۹۶۰ مگابايت بر ثانيه دست مي‌يابد، اما متاسفانه اين موضوع در خصوص نسخه‌ي پايه‌ي سرفيس لپ‌تاپ صادق نيست.

 جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

Surface Laptop (128GB)

170.4

93.7

121.6

425.6

128.2

Galaxy Book 10.6

224.8

66.2

124

272

149

Surface Pro 2017

1045.4

829.4

1017.1

1711

977.2

Surface Book i7

981.5

641.9

917.8

1728

1247

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

iLife ZED Air

90.1

38.5

71.0

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

-

-

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

-

-

Asus K550VX

132.2

52.9

100

-

-

Surface Book

846.7

206.4

632.9

-

-

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

-

-

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

-

-

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

-

-

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

-

-

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

-

-

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

-

-

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

-

-

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

-

-

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

-

-

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

-

-

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

-

-

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

-

-

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

-

-

همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد، نرخ خواندن و نوشتن داده در سرفيس لپ‌تاپ بسيار پايين و نااميدكننده است؛ به‌طوري كه عملكرد آن در برخي از بنچمارك‌ها حتي با نمونه‌هاي مجهز به حافظه‌ي ‌eMMC نيز قابل مقايسه نيست، اما اين موضوع در عملكرد كلي دستگاه، به جز در مواردي مانند كپي فايل‌‌هاي حجيم، تاثير چنداني نگذاشته است و ما در طول مدت استفاده‌ي خود از سرفيس لپ‌تاپ، شاهد هيچ‌گونه كندي در آن نبوديم.

باتري

با وجود آنكه مايكروسافت اشاره‌اي به ظرفيت باتري سرفيس لپ‌تاپ نكرده و تنها به ذكر عمر ۱۴.۵ ساعته‌‌ي باتري بسنده كرده است؛ اما براساس مطالعه‌هاي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، ردموندي‌ها از يك باتري با ظرفيت ۴۷ وات‌ساعت در محصول جديد خود استفاده كرده‌اند؛ چنين ظرفيتي براي يك لپ‌تاپ چندان زياد محسوب نمي‌شود و حتي از نمونه‌ي به‌كاررفته در مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي با ظرفيت ۴۹.۳ وات‌ساعت نيز پايين‌تر است؛  اما باتري اين لپ‌تاپ در دنياي واقعي چه عملكردي از خود به نمايش مي‌گذارد؟ براي يافتن پاسخ اين سؤال، تست‌هاي روتين اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را روي اين دستگاه اجرا كرديم.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

طبق روال هميشگي مطالعه‌هاي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، ويديويي با رزولوشن HD را در شرايطي روي سرفيس پرو ۲۰۱۷ پخش كرديم كه ميزان روشنايي نمايشگر روي ۵۰ درصد قرار داشت، كليه‌ي ارتباطات بي‌سيم موبايل قطع شده بودند و اسلايدر Power Mode نيز روي حالت Recommended تنظيم شده بود. فرايند پخش ويديو را تا رسيدن باتري از ۱۰۰ به صفر درصد ادامه داديم. در اين تست، سرفيس لپ‌تاپ توانست قبل از اتمام كامل شارژ، ۱۲.۵ ساعت دوام بياورد كه براي يك كامپيوتر، مدت‌زمان فوق‌العاده‌اي به‌حساب مي‌آيد؛ اما در آزمايش Battery Eater، سرفيس لپ‌تاپ با ثبت ۱۷۶ دقيقه نسبت به تبلت سرفيس پرو (۲۶۵ دقيقه) عملكرد پايين‌تري را از خود به‌نمايش گذاشت.

اگرچه سرفيس لپ‌تاپ در تست باتري، ركوردي را از خود بر جاي نگذاشت؛ اما بايد عملكرد مايكروسافت را به جهت ثبت چنين نتايجي توسط باتري كوچك اين لپ‌تاپ تحسين كرد. واضح است كه ردموندي‌ها زمان زيادي را صرف بهينه‌سازي نرم‌افزاري سرفيس لپ‌تاپ صرف كرده‌اند؛ چرا كه اين لپ‌تاپ در استفاده‌ي روزمره، مانند توليد محتوا، استريم موسيقي و تماشاي فيلم، به‌راحتي مي‌تواند يك روز كاري، شما را همراهي كند.

جمع‌بندي

سرفيس لپ‌تاپ محصولي بسيار خوب ارزيابي شود و شايد كمي با اغماض بتوان آن را در مجموع بهترين اولترابوك ويندوزي موجود در بازار به‌شمار آورد؛ اما به‌طور حتم نمي‌توان اين لپ‌تاپ را بي‌نقص دانست. پورت‌هاي سرفيس لپ‌تاپ بسيار محدود هستند و بي‌شك نبود پورت USB-C در سال ۲۰۱۷ و براي لپ‌تاپ پريميومي همچون سرفيس لپ‌تاپ، يك نقطه‌ي ضعف محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران سرفيس لپ تاپ / Surface Laptop

ويندوز ۱۰ اس با وجود آنكه تجربه‌ي روان و امني از سيستم‌عامل ويندوز را ارائه مي‌دهد؛ بسيار محدود است و فروشگاه اپليكيشن آن نيز، ابزارهاي مورد نياز بسياري از متخصصان را تامين نمي‌كند. از سويي ديگر مرورگر اج هنوز هم آماده‌ي رقابت با مرورگرهاي ديگري همچون گوگل كروم و فايرفاكس نيست؛ اما خوشبختانه مايكروسافت تا پايان سال جاري ميلادي امكان ارتقاي رايگان به ويندوز ۱۰ پرو را فراهم كرده است.

سرفيس لپ‌تاپ به‌ هيچ‌وجه محصول ارزاني نيست؛ اما تجربه‌ي لذت‌بخشي كه ارائه مي‌دهد در كنار طراحي زيبا، عملكرد روان و عمر باتري بسيار خوب اين لپ‌تاپ بر ارزش خريد اين محصول مي‌افزايد؛ بنابراين چنانچه به‌دنبال لپ‌تاپي پريميوم به همراه سيستم‌عامل ويندوز هستيد و نبود پورت USB-C نيز براي‌تان اهميتي ندارد، خريد سرفيس لپ‌تاپ را به شما توصيه مي‌كنيم. 

در پايان از شما دعوت مي‌كنيم براي اطلاع از ارزش لپ‌تاپ و مشاهده‌ي مشخصات متخصص لپ‌تاپ ايسوس،اچ‌پي، لنوو، ايسر، دل، سرفيس‌هاي مايكروسافت و مك‌بوك‌هاي اپل از بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران استفاده كنيد.

نكات مثبت

  • نمايشگر بسيار باكيفيت
  • طراحي زيبا 
  • كيفيت ساخت خوب و بدنه‌ي مستحكم
  • عمر باتري بالا
  • عملكرد سريع و روان

نكات منفي

  • پورت‌هاي محدود
  • محدوديت‌هاي ويندوز ۱۰ اس
  • سرعت پايين‌تر از حد انتظار حافظه‌ي ذخيره‌سازي
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات