مقايسه حافظه SSD و HDD

جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 15 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيا مي‌خواهيد ابزار ذخيره‌سازي شما ارزان و داراي حجم زياد باشد يا پرسرعت و امن؟ در اين مقاله چگونگي انتخاب بين SSD و HDD را مطالعه مي‌كنيم.
تبليغات

تا همين چند سال پيش، خريداران كامپيوتر حق انتخاب بسيار كمي در تجهيزات ذخيره‌سازي براي كامپيوتر‌ها داشتند. دنياي كنوني حافظه‌هاي ذخيره‌سازي تركيبي از دو فناوري متفاوت است؛ در يك سمت رقابت حافظه‌هاي حالت جامد يا SSD‌ها به‌عنوان تازه‌واردان چالاك و مدرن قرار مي‌گيرند و در طرف ديگر شاهد كهنه‌سواري همچنان توانمند به نام هاردديسك هستيم. ولي مسئله‌ي مهم، انتخاب بين اين دو است. براي كسب اطلاعات دقيق در مورد سازوكار اين تجهيزات ذخيره‌سازي و انواع آن‌ها توصيه مي‌كنيم پيش از هر چيز مقاله‌ي «راهنماي خريد هاردديسك و حافظه SSD» را مطالعه كنيد؛ در مطلب پيش روي به بارزترين نكات براي انتخاب SSD و HDD خواهيم پرداخت و مزايا و معايب هر كدام را تشريح خواهيم كرد. 

ويدئو معرفي عميق SSD و مقايسه اين فناوري با HDD

كوتاه در مورد SSD و HDD

هاردديسك‌هاي مرسوم كه حركت چرخشي دارند، به‌عنوان يك ابزار ذخيره‌سازي دائمي براي كامپيوترها مطرح هستند. ابزار ذخيره‌سازي دائمي به اين معني است كه با قطع جريان برق، اطلاعات ذخيره‌شده از بين نمي‌روند. هاردديسك اساسا يك پلاتر فلزي با پوشش مغناطيسي است و وظيفه‌ي آن ذخيره كردن داده‌ي مورد علاقه‌ي شما است؛ چه اين داده گزارش آب و هواي قرن پيش باشد، چه يك كپي با كيفيت بالا از سه‌گانه‌ي ارباب حلقه‌ها يا موسيقي‌هاي مورد علاقه‌ي شما، هاردديسك اين كار را براي شما انجام مي‌دهد. زماني‌كه پلاتر در حال چرخيدن است، هد خواندن و نوشتن در هاردديسك توسط يك بازو به داده‌ي مورد انديشه متخصصين شما دسترسي پيدا مي‌كند.

اين حافظه‌هاي مبتني بر حركت ديسك بوده و دهه‌ها از تولد آن‌ها مي‌گذرد اما همچنان بخش مهمي از بازار ذخيره‌ساز‌ها را در دست دارند. هاردديسك‌هاي كنوني در دو دسته‌ي اصلي اكسترنال و اينترنال و در سايزهاي مرسوم ۲.۵ اينچ (مختص لپ‌تاپ) و ۳.۵ اينچ براي رايانه‌هاي روميزي در بازار موجود هستند.

مرجع متخصصين ايران ssd hdd

از انديشه متخصصين عملكرد، يك SSD قادر به انجام تمام كارهايي است كه يك هاردديسك انجام مي‌دهد. اما به‌جاي اينكه داده روي ديسك مغناطيسي ذخيره شود، روي حافظه‌هاي فلش متصل به هم ذخيره مي‌شود. اين تراشه‌ها مي‌توانند به‌طور مستقيم به مادربورد (همانند لپ‌تاپ‌هاي كوچك و قابل حمل)، توسط درگاه PCI Express (در برخي از ورك‌استيشن‌هاي حرفه‌اي و سيستم‌هاي كامپيوتري) يا به‌صورت باكس‌هاي شكيل و با استفاده از درگاه‌هاي موجود به سيستم دسكتاپ يا لپ‌تاپ متصل شوند. SSD‌ها به دليل استفاده به دنياي تراشه‌ها تعلق دارند و آينده از آن‌ها خواهد بود؛ استفاده از فناوري‌هاي جديد در اين حافظه‌ها، بسياري از محدوديت‌هاي هاردديسك‌هاي مرسوم را از پيش روي برداشته است.

لپ‌تاپ‌هاي بالارده و اولترابوك‌هاي جديد عموما از حافظه‌هاي SSD بهره مي‌برند؛ از طرفي بسياري از لپ‌تاپ‌ها قديمي نيز به لطف درگاه ساتا امكان استفاده از حافظه‌هاي SSD را دارند. به‌صورت كلي دو نوع حافظه‌ي 2.5 اينچي و M.2 براي متخصصان عادي در بازار يافت مي‌شود؛ نوع نخست ارزش كمتري دارد و تقريبا روي تمام كامپيوترهاي روميزي قابل نصب است اما M.2‌ها به‌عنوان پيشروان در سرعت و فناوري تنها در لپ‌تاپ‌هاي بالارده و رايانه‌هايي با مادربوردهاي جديد ديده مي‌شوند؛ برتري‌هاي حافظه‌هاي M.2 نسبت به SSD‌هاي ساتا ارزش بالاتر و البته عملكرد بهتر آن‌ها را موجب شده است.

مرجع متخصصين ايران ssd

شايان ذكر است كه در اين مقاله، روي سخن ما با ابزار ذخيره‌سازي اصلي سيستم است. ولي تقريبا تمامي موارد گفته‌شده، قابل تعميم به درايوهاي اكسترنال نيز هستند. استفاده از حافظه‌هاي اكسترنال عموما براي متخصصدهاي آرشيوي و ذخيره‌ي اطلاعات كم‌كاربرد رواج بيشتري دارد به همين دليل بخش بزرگي از بازار هنوز در اختيار حافظه‌هاي مبتني بر ديسك است اما حافظه‌هاي اكسترنال SSD نيز راه خود را به بازار باز كرده‌اند و مي‌توان از آن‌ها براي كارهاي حرفه‌اي‌تر بهره گرفت. 

مزايا و معايب

SSD و HDD هر دو كار مشابهي انجام مي‌دهند؛ سيستم شما را بوت مي‌كنند و برنامه‌ها و فايل‌هاي شخصي شما را ذخيره مي‌كنند. ولي هر كدام از اين دو ابزار ذخيره‌سازي، ويژگي‌هاي خاص خود را دارند. در ادامه به مطالعه تفاوت‌ها مي‌پردازيم و دلايل انتخاب يكي از آن‌ها را توضيح خواهيم داد.

ارزش

SSD-ها ارزش بيشتري با درانديشه متخصصينگرفتن معيار دلار براي هر گيگابايت دارند. يك هاردديسك اينترنال با ظرفيت ۱ ترابايت حدود ۴۰ الي ۵۰ دلار ارزش دارد؛ در حالي كه يك SSD با ظرفيت مشابه، ارزشي در حدود ۱۶۰ الي ۱۸۰ دلار دارد (مدل‌هاي ساتا)؛ عموما هزينه‌ي خريد نمونه‌هاي M.2 دو برابر نمونه‌هاي SSD ساتا است. از آن‌جايي كه هاردديسك‌ها از فناوري قديمي‌ و جاافتاده‌تري استفاده مي‌كنند، هزينه‌ي كمتري به شما تحميل  خواهند كرد بنابراين اگر به‌دنبال يك حافظه‌ي ذخيره‌سازي ارزان هستيد هنوز اين حافظه‌ها اولويت شما هستند. SSD‌ها به دليل جديدتر بودن فناوري آن‌ها ارزش بالا‌تري نسبت به هاردديسك‌ها دارند اما پيشرفت روش‌هاي ساخت مانند فلش‌هاي سه‌بعدي و افزايش حجم توليد آينده‌ي مناسبي براي اين حافظه‌ها رقم خواهد زد؛ خوشبختانه در سال‌هاي اخير ارزش اين حافظه‌ها روش نزولي داشته و اين روند هنوز هم ادامه دارد. 

اگر هزينه براي شما مهم‌ترين اولويت است SSD‌ها به‌خصوص در ظرفيت‌هاي بالا گزينه‌ي ايده‌الي براي شما نيستند؛ در اين صورت خريد يك حافظه‌ي SSD با ظرفيت پايين و استفاده‌ي تركيبي از آن با يك HDD با ظرفيت بالا بهينه‌ترين راهكار و توصيه ما است. اگر محدوديت مالي براي خريد يك حافظه مطرح نيست و متخصصي‌هاي حرفه‌اي مدانديشه متخصصين شما است خريد حافظه‌هاي SSD حتي در ظرفيت‌هاي بالا منطقي به انديشه متخصصين مي‌رسد. در نتيجه خريد هاردديسك، خريد يك حافظه SSD با رابط SATA و خريد حافظه SSD از نوع M.2 به ترتيب كمترين و بيشترين پول را از حساب شما كم خواهند كرد.

با اينكه SSD-هايي كه براي متخصصان ارائه مي‌شود، تا ۴ ترابايت حجم دارند، ولي حافظه‌هايي با اين حجم ارزش بسيار بالايي دارند؛ ظرفيت رايج مورد استفاده ۱۲۸ تا ۵۱۲ گيگابايت به‌عنوان درايو ذخيره‌سازي اصلي است. يك حافظه ۱۲۸ گيگابايتي براي نصب‌ويندوز، برنامه‌هاي متخصصدي و نزديك به ۵۰ گيگابايت فضاي خالي در اخيتارتان خواهد گذاشت؛ حافظه ۲۵۶ گيگابايتي نيز علاوه بر موارد گفته شده امكان نصب ميانگين ۳ بازي مدرن را نيز در اختيارتان قرار خواهد داد. ظرفيت موردنياز براي متخصصان مالتي‌مديا بيشتر و ۱ الي ۴ ترابايت در سيستم‌هاي رده بالا است بنابراين اين متخصصان بايد تنها براي اطلاعاتي كه هر روز با آن سروكار دارند به سراغ SSD‌ها بروند و از سرعت بالاي آن لذت ببرند؛ ممكن است ابزارهاي ذخيره‌سازي ابري براي ذخيره و به اشتراك‌گذاري فايل‌ها بين موبايل، تبلت و كامپيوتر شخصي مناسب باشند؛ اما خريد ابزار ذخيره‌سازي شخصي هزينه‌ي كمتري در بر دارد و فقط لازم است يك‌بار آن را بخريد.

مرجع متخصصين ايران هارد ديسك

هاردديسك‌ها تا ظرفيت‌هاي ۸ و ۱۲ ترابايت در بازار براي خريد متخصصان معمولي موجود هستند؛ البته اين ظرفيت‌ها عموما براي سرورها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. هاردديسك‌ها عموما در ظرفيت‌هاي بالا استفاده مي‌شوند به طوري كه هارد ديسك‌‌هاي با حجم زير ۵۰۰ گيگابايت تقريبا در بازار كم‌ياب شده‌اند. اگر به‌دنبال استفاده از حافظه براي ذخيره‌‌ي فايل‌هاي كم‌استفاده هستيد و به ظرفيت بالا نياز داريد انتخاب اول شما هاردديسك خواهد بود. خريد يك حافظه SSD با ظرفيت بالاي يك ترابايت هزينه‌ي بالايي در بر خواهد داشت و عموما براي ظرفيت‌هايي در اين سطح هاردديسك‌ها معقول‌ترين انتخاب‌ها هستند. تركيبي از هاردديسك براي ذخيره‌‌ي اطلاعات فرعي و كم استفاده و SSD براي نصب نرم‌افزارها و سيستم‌عامل بهينه‌ترين راهكار براي استفاده از ظرفيت‌‌ حافظه‌ها است؛ حتي اگر يك متخصص حرفه‌اي باشيد نيز چنين تركيبي براي شما راهگشا خواهد بود و هزينه‌‌هاي شما را كاهش خواهد داد. 

دسترسي به اطلاعات و سرعت راه‌اندازي

در مباحثه دسترسي سريع به اطلاعات SSD‌ها به دليل ذات تراشه‌گونه‌‌ آن‌‌ها عملكرد بسيار بهتري دارند؛ برخلاف هاردديسك كه محدوديت‌هاي فيزيكي حركت هد و ثبت اطلاعات در بخش‌هاي مختلف باعث ايجاد تأخير در خواندن اطلاعات مي‌شود، SSD‌ها دسترسي بسيار سريعي به اطلاعات دارند و تفاوت معناداري در تست‌هاي سرعت خواندن اطلاعات به‌صورت تصادفي در آن‌ها ديده نمي‌شود. سرعت دسترسي به اطلاعات نيز در SSD‌ها به پايدار از هاردديسك‌ها است و خبري از نوسان‌ها شديد در آن نيست.

SSD‌ها از انديشه متخصصين سرعت باز كردن فايل‌ها تا ۳۰ درصد سريع‌تر از نمونه‌هاي HDD هستند و سرعت اجراي اپليكيشن‌ها نيز در آن‌ها بيشتر است. يك سيستم مجهز به هاردديسك‌ در شرايط معمولي به ۳۰ الي ۴۰ ثانيه براي راه‌اندازي يا بوت ويندوز زمان نياز دارد اين در حالي است كه SSD‌ها اين زمان را به ۱۰ الي ۱۵ ثانيه كاهش مي‌دهند. 

سرعت

هاردديسك‌ها عموما در ۲ سرعت چرخش ديسك ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰ در دسترس هستند؛ هاردديسك‌هاي ۷۲۰۰ تقريبا ۳۰ درصد سريع‌تر از نمونه‌هاي ۵۴۰۰ بوده و استفاده از آن‌ها بيشتر به هاردهاي اينترنال محدود مي‌شود. شايان ذكر است كه نمونه‌هايي با سرعت چرخش بالاتر نيز توليد مي‌شوند اما گستردگي استفاده از آن‌‌ها در مقايسه با اين دو مدل كمتر است. حافظه‌هاي SSD از نوع SATA حدودا ۳ برابر در خواندن و نوشتن اطلاعات به‌صورت ترتيبي از يك هاردديسك ۷۲۰۰ دور در دقيقه سريع‌تر هستند. برتري ويژه‌ي حافظه‌هاي SSD از نوع M.2 در سرعت مشخص مي‌شود به طوري كه اين حافظه‌ها چندين برابر سريع‌تر از حافظه‌هاي SSD معمولي با درگاه SATA هستند. 

مرجع متخصصين ايران مقايسه هاردديسك و SSD

شايد به سرعت هاردديسك‌ها عادت كرده باشيد اما تجربه‌ي حافظه‌ي SSD شما را شگفت‌زده خواهد كرد و تجربه‌ي متخصصي را نيز تا حد زيادي بهبود خواهد بخشيد. اگر از سرعت پايين راه‌اندازي رايانه‌ي خود خسته شده‌ايد و انتظار شما را آزار مي‌دهد بد نيست حافظه‌هاي SSD را امتحان كنيد. ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران براي نشان دادن تفاوت سرعت در HDD و SSD دو بنچمارك HD Tune Pro و CrystalDiskMark 5 را روي سه نمونه‌ حافظه به قرار زير اجرا و نتايج آن را براي مقايسه گزارش مي‌كنيم. براي گزارش تفاوت‌ اين دو نوع حافظه ما از XPG GAMMIX S11 PRO به‌عنوان محصولي از خانواده گيمينگ ADATA، حافظه‌ي اينترنال ۲.۵ اينچي SU800 از محصولات ميان‌رده‌ي ADATA به‌عنوان نمايندگان SSD و هاردديسك WD10EZEX وسترن ديجيتال استفاده كرده‌ايم.

  • ADATA XPG GAMMIX S11 PRO: حافظه SSD از نوع M.2 با ظرفيت ۵۱۲ گيگابايت
  • ADATA SU800: حافظه SSD از نوع ۲.۵ اينچي و SATA با ظرفيت ۵۱۲ گيگابايت
  • Western Digital WD10EZEX: هاردديسك اينترنال ۳.۵ اينچي با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقيقه با ظرفيت يك ترابايت
  •  Western Digital Green: حافظه SSD از نوع ۲.۵ اينچي و SATA با ظرفيت ۴۸۰ گيگابايت
  • Western Digital Black SN750: حافظه SSD از نوع M.2 با ظرفيت يك ترابايت

پيش از مطالعه سرعت و مقايسه‌ي آن ذكر اين نكته ضروري است كه سرعت حافظه‌ها بسته به ظرفيت آن تفاوت دارد اما در حالت كلي محدوده‌ي سرعت‌‌ها تفاوت چنداني ندارند. مطالعه را با مقايسه نتايج HD Tune Pro آغاز مي‌كنيم:

حافظه ذخيره‌سازي / سرعت خواندن اطلاعات

نوع حافظه

حداكثر سرعت

حداقل سرعت

ميانگين

مگابايت‌برثانيه

 ADATA XPG GAMMIX S11 Pro

Internal SSD

 

۱۶۲۳ 

 ۱۳۱۹.۶ 

 

۱۶۱۰.۵ 

ADATA SU800

Internal SSD

۳۷۳.۵

۲۸۴.۰

۳۳۳.۴

Western Digital WD10EZEX

Internal HDD

۱۹۳.۳

۹۳.۰

۱۵۱.۹

 

Western Digital Black SN750

Internal SSD

۱۵۰۹

۱۱۵۹

۱۴۶۸

 Western Digital Green

Internal SSD

۲۹۱

۹۵.۴

۱۵۵.۳

*تمامي بنچمارك‌هاي ذكرشده در اين جدول را اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اجرا كرده است.

همان‌طور كه مشاهده مي‌شود سرعت متوسط خواندن اطلاعات در بنچمارك HD Tune Pro در يك حافظه‌ي M.2 نزديك به ۵ برابر حافظه‌ي SSD و در يك حافظه‌ SSD معمولي از نوع ۲.۵ اينچي SATA بيش از ۲ برابر يك هاردديسك سريع است. نمودارهاي اين تست افت عمكلرد هاردديسك را نشان مي‌دهد به طوري كه در طي سه بار تكرار شاهد افت خطي عملكرد بوديم. ما همچنين تست انتقال فايل يا همان File Benchmark را با يك فايل ۴۰۰۰ مگابايتي اجرا كرديم كه نتيجه به قرار زير است:

حافظه ذخيره‌سازي / سرعت خواندن اطلاعات (نوشتن اطلاعات)

نوع حافظه

ترتيبي بر حسب مگابايت در ثانيه

 4KB Random Single IOPS

4KB Random Multi IOPS

ADATA XPG GAMMIX S11 Pro

 Internal SSD

۲۹۰۲ (۲۴۱۸)

۱۵۵۷۹ (۴۵۴۳۳)

 ۱۳۳۰۳۷ (۱۰۱۳۰۱)

ADATA SU800

Internal SSD

۵۱۱.۲ (۴۵۹.۲)

۷۷۵۳ (۲۸۸۰۱)

۸۶۲۱۶ (۸۳۸۱۳)

Western Digital WD10EZEX

Internal HDD

۱۴۳.۵ (۱۴۲.۵)

۵۹ (۳۱۴)

۲۰۳ (۲۹۷)

 Western Digital Green

Internal SSD

۵۱۰ (۴۴۳)

۳۶۷۶ (۵۸۱۲)

۲۲۷۵ (۱۵۴۲۴)

 

Western Digital Black SN750

Internal SSD

۳۰۲۷ (۲۶۷۰)

۱۱۷۱۷ (۳۸۷۲۶)

Failed

*تمامي بنچمارك‌هاي ذكرشده در اين جدول را اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اجرا كرده است.

در اين تست شاهد افزايش فاصله‌ي SSD و HDD هستيم به طوري كه سرعت خواندن و نوشتن فايل SU800 تقريبا سه برابر نمونه‌ي هاردديسك و يك پنجم يك حافظه M.2 است. IOPS به عبارت ساده تعداد عمليات‌هاي ورودي و خروجي كه در يك ثانيه توسط حافظه انجام مي‌شود را نشان مي‌دهد؛ عملكرد بسيار بهتر حافظه‌هاي SSD در اين مولفه نيز به خوبي مشخص است. پاسخ سريع‌تر حافظه به درخواست‌هاي IO يا همان Input و Output به‌خصوص در زمان استفاده از بلوك‌هاي كوچك فايل تأثير موثري روي عملكرد دارد. حافظه‌‌هاي SSD از انديشه متخصصين زمان دسترسي يا همان Access Time بسيار سريع‌تر از هاردديسك‌ها هستند؛ در تست‌هاي ما سه نمونه‌ي فوق به ترتيب زمان‌هاي ۰.۰۱۸ ميلي‌ثانيه، ۰.۰۳۲ و ۱۶.۲ ميلي‌ثانيه را ثبت كردند.

بنچمارك CrystalDiskMark نيز به خوبي سرعت بسيار بالاي SSD‌ها را نسبت به HDD نشان مي‌دهد:

مدل حافظه / خواندن و نوشتن (MB/s)

نوع حافظه

Seq Q32T1

4K Q32T1

 

Seq

 

4K

ADATA XPG GAMMIX S11 Pro

Internal SSD

 

۳۵۰۲

 

۲۸۶۸.۳ 

 

۴۳۷.۱

 

۳۲۷.۲

۲۸۶۸.۳

۲۳۹۲.۶

۶۳.۴۵

۱۴۵.۳

ADATA SU800

Internal SSD

۵۶۲.۰

۵۱۸.۸

۳۱۸.۸

۳۰۷.۹

۵۳۰.۹

۴۶۸.۵

۳۷.۱۹

۱۰۱.۵

Western Digital WD10EZEX

Internal HDD

۱۶۴.۲

۱۵۹.۵

۰.۹۴۳

۱.۳۱۱

۱۶۳.۸

۱۵۹.۱

۰.۳۰۰

۱.۳۰۳

 Western Digital Green

Internal SSD

۵۵۸.۷

۴۵۸.۳

۱۲۶.۸

۱۱۴.۸

۴۷۹.۴

۴۱۷.۸

۲۲.۷

۴۳.۶۱

 

Western Digital Black SN750

Internal SSD

۳۴۸۶

۳۰۲۳

۴۱۶.۳

۳۳۰.۹

۲۱۵۹

۲۳۶۴

۴۲.۹۹

۱۳۶.۶

*تمامي بنچمارك‌هاي ذكرشده در اين جدول را اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اجرا كرده است.

قطعه‌ قطعه شدن

مرجع متخصصين ايران هارد ديسك محل ديتا

با توجه با اينكه هاردديسك از سطوح چرخشي براي دستيابي به اطلاعات استفاده مي‌كند، بهترين كارايي‌ آن زماني است كه فايل‌‌ بزرگي در بلاك‌هايي كه مجاور هم هستند قرار گيرد. در اين حالت هدر مي‌تواند عمليات خواندن را با يك حركت مداوم آغاز كند و خاتمه دهد. وقتي هاردديسك به پر شدن نزديك مي‌شود، ممكن است يك فايل بزرگ در مكان‌هاي مختلفي به‌صورت پراكنده ذخيره شود. به اين پديده قطعه‌قطعه شدن مي‌گويند. با اينكه الگوريتم‌هاي خواندن و نوشتن در طول سال‌ها بهبود يافته، اما هاردديسك‌ها هنوز هم ممكن است دچار پديده‌ي قطعه‌قطعه شدن شوند. در حالي كه SSD با توجه به ساختاري كه دارد دچار اين پديده نمي‌شود و اين دليلي براي سرعت ذاتي بيشتر SSD-ها است.

عملكرد در بازي

اگر به‌دنبال افزايش نرخ فريم در بازي‌ها هستيد SSD‌ها شما را نااميد خواهند كرد زيرا اين مولفه از قدرت سخت‌افزاري شما سرچشمه مي‌گيرد. اما SSD‌ها زمان راه‌اندازي يا بوت بازي و همچنين لودينگ را كاهش مي‌دهند؛ اگر از كنسول‌هاي بازي استفاده مي‌كنيد و سرعت پايين هاردديسك آن و راه‌اندازي بازي شما را آزار مي‌دهد SSD كمك‌كننده خواهد بود اما با توجه به ارزش بالاتر SSD و حجم بالاي بازي‌هاي مدرن، اين انتخاب را به گيمرهاي حرفه‌اي توصيه مي‌كنيم.

طول عمر

SSD بخش مكانيكي ندارد؛ بنابراين هنگام بروز اتفاقاتي مانند ضربه خوردن يا افتادن لپ‌تاپ، احتمال سالم ماندن داده بيشتر است. بيشتر هاردديسك‌ها هنگام خاموشي، هد خواندن و نوشتن را با فاصله از پلاتر نگه مي‌دارند؛ ولي هنگام كار، هد تنها چند نانومتر با پلاتر فاصله دارد. حتي هنگام خاموشي نيز اين فاصله هنگام برخوردهاي شديد دردي را دوا نمي‌كند. مسئله‌ي برخورد و تكان‌هاي آسيب‌زننده بيشتر در هاردديسك‌هاي لپ‌تاپ شايع است ولي با اين حال هاردديسك‌هاي ۳.۵ اينچي نيز به دليل قطعات فيزيكي خود هنوز امكان آسيب فيزيكي بيشتري دارد؛ در استفاده از هاردديسك‌‌ها مباحثه مراقب از آن‌ها جدي‌تر از SSD‌ها است.

عموما معيارهايي همچون TBW (ترابايت نوشته شده)، DWPD (تعداد دفعات بازنويسي كل فضاي حافظه در يك روز) و MTBF براي گزارش ميزان عمر توسط شركت‌هاي سازنده حافظه‌هاي SSD اعلام مي‌شوند. به‌عنوان مثال مقدار عمر از انديشه متخصصين معيار TBW براي يك SSD مجهز به NAND از نوع TLC و ظرفيت‌هاي ۲۵۶،۵۱۲ و يك ترابايت به ترتيب ۱۶۰، ۳۲۰ و ۶۴۰ ترابايت است؛ ۱۶۰ ترابايت نوشتن اطلاعات تا قبل از مرگ به اين معني است كه با روزي ۴۰ گيگابايت نوشتن نزديك به ۱۱ سال عمر خواهد كرد. اين ارقام توسط توليدكنندگان اعلام مي‌شود و گاه ممكن است در عمل شاهد عمر پايين‌تري باشيم نسبت به اين ارقام باشيم؛ توصيه مي‌كنيم حتما در هنگام خريد به ميزان گارانتي، عمر اعلامي توسط كارخانه و تعهدات آن دقت كنيد.

اشكال در سلول‌هاي ذخيره اطلاعات اصلي‌ترين دليل خرابي SSD‌ها و اشكال در هد نيز شايع‌ترين دليل تعويض هاردديسك محسوب مي‌شود. معيارهاي عمر براي حافظه‌ها عموما كفه ترازو را به سمت SSD‌ها سنگين كرده است ولي با اين حال در مورد عمر حافظه‌ها نمي‌توان انديشه متخصصينقطعي داد و كارخانه‌ها نيز عموما در مورد محصولات مرجوع شده و تعمير آن‌ها اطلاعاتي را رسانه‌اي نمي‌كنند اما تحقيقات نشان مي‌دهد كه SSD‌ها حداقل در بازه‌ي سه ساله‌ي اول عمر خود خرابي‌هاي كمتري دارند.

اندازه و شكل 

حافظه‌‌هاي SSD به دليل مبتني بودن بر تراشه از انديشه متخصصين ابعاد و وزن برنده‌ي اين بازي خواهند بود. در ابعاد يكسان وزن يك حافظه SSD تقريبا يك پنجم هاردديسك است و اين نسبت در مورد M.2 بسيار كوچك‌تر است؛ به همين دليل لپ‌تاپ‌ها و اولترابوك‌ها كه در آن‌ها وزن و فضا اولويت مهمي است، عموما در حال مهاجرت به حافظه‌هاي SSD از نوع M.2 هستند. 

نويز و حرارت

حتي كم سر‌و‌صداترين هاردديسك‌ها هم هنگام كار يا حركت بازوي خواندن و نوشتن، صدايي از خود توليد مي‌كنند، مخصوصا اگر هارد قديمي باشد يا روي شاسي فلزي سوار شده باشد، اين سر وصدا بيشتر مي‌شود. هرچه هاردديسك سرعت بيشتري داشته باشد، نويز آن بيشتر خواهد بود. در سوي مقابل SSD-ها قرار دارند و به دليل اينكه بخش مكانيكي ندارند، هيچ نويزي توليد نمي‌كنند. از انديشه متخصصين توليد حرارت به‌صورت كلي هاردديسك‌ها سطح گرم بيشتري در حين كاركرد دارند اما دماي گرم‌ترين نقاط اين دو نوع حافظه تفاوت فاحشي با يكديگر ندارند.  

توان مصرفي

مرجع متخصصين ايران ssd power

چون SSD بخش مكانيكي ندارد و نيازي به چرخش و حركت بازو نيست، بنابراين انرژي مصرفي SSD، توسط اصطكاك يا نويز هدر نمي‌شود و آن‌ را كارآمدتر جلوه مي‌دهد. پس در صورت استفاده از SSD روي سرور يا سيستم دسكتاپ، توان مصرفي كمتري خواهيد داشت. همچنين اگر از SSD روي لپ‌تاپ يا تبلت استفاده كنيد، عمر باتري بيشتري نصيبتان مي‌شود. به‌طور ميانگين هاردديسك ۵ تا ۶ برابر مصرف بيشتري دارد. 

نتيجه‌گيري

ظرفيت و ارزش مواردي است كه هاردديسك‌ها در آن برنده‌اند. اما اگر فاكتورهايي مانند سرعت، پايداري، وزن و ابعاد، نويز و عدم وجود پديده‌ي قطعه‌قطعه شدن براي شما مهم باشد، سراغ SSD برويد. اگر ارزش و ظرفيت برايتان چندان مهم نيست، SSD برنده‌ي مطلق است. خوشبختانه راهكار استفاده‌ي تركيبي از اين نوع حافظه‌ها در سال‌هاي اخير رواج بسياري يافته است و سازندگان لپ‌تاپ نيز به آن اقبال نشان داده‌اند؛ اگر عاشق سرعت بالاي SSD‌ها هستيد به راحتي با خريد يك حافظه‌ي كم‌ظرفيت از اين نوع و استفاده‌ از آن دركنار هاردديسك خود بسياري جان تازه‌اي به رايانه‌ي خود خواهيد داد. 

درست است كه از انديشه متخصصين طول عمر، SSD-ها تعداد دفعات محدودي براي خواندن و نوشتن در هر سلول دارند؛ اما اين محدوديت به اندازه‌اي طولاني است كه به فكر خريد حافظه‌هاي جديد خواهيد افتاد. اگر از اين انديشه متخصصين نگران هستيد، مي‌توانيد وضعيت سلامت SSD را با استفاده از اطلاعات S.M.A.R.T چك كنيد (مشابه همين كار را براي هاردديسك نيز مي‌توان انجام داد)؛ اگر درايو شما به انتهاي عمرش نزديك باشد، با استفاده از اين اطلاعات مي‌توانيد از آن باخبر شويد. چون هاردديسك داراي بخش مكانيكي است، بالاخره پس از استفاده‌ي زياد از كار خواهد افتاد، اين در حالي است كه هرگونه ضربه‌ي شديد يا حتي تكان خوردن هنگام كار مي‌تواند باعث پايان عمرش شود.

انتخاب ابزار ذخيره‌سازي مناسب 

SSD براي شما مناسب است يا HDD؟ بخش‌بندي زير شما را در اين انتخاب ياري مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران ssd vs hdd

HDD

  • كاربران چند‌رسانه‌اي يا دانلودكنندگان فايل‌‌هاي حجيم: اين متخصصان نيازمند حجم بالايي از ابزارهاي ذخيره‌سازي با ارزش ارزان هستند. بنابراين انتخاب اول آن‌ها HDD است.
  • خريداراني كه بودجه‌ي محدودي دارند: كساني كه نيازمند فضاي ذخيره‌سازي با ارزش پاييني هستند، بالطبع بايد سراغ هاردديسك بروند.
  • كاربران عمومي: كاربران عمومي كه دوست دارند فايل‌هاي مدياي خود را دانلود و مشاهده كنند، بهتر است از هاردديسك استفاده كنند. ولي اگر فيلم‌ها و موزيك‌هايتان را به‌صورت استريم مشاهده مي‌كنيد، خريد SSD با ظرفيت كمتر و ارزش مشابه تجربه‌ي بهتري براي شما خلق مي‌كند.

SSD

  • كساني كه عمرشان در جاده‌ها مي‌گذرد: افرادي كه لپ‌تاپشان را داخل كيف مي‌گذارند و دائما در حال استفاده از آن و همچنين نيازمند كمي امنيت بيشتر هستند، بهتر است از SSD استفاده كنند.
  • تشنگان سرعت:  اگر مي‌خواهيد با سرعت بالا كارهايتان را انجام دهيد و سيستمتان به محض روشن شدن بالا بيايد، پس سر كيسه را شل كنيد و سراغ SSD برويد يا براي حجم بيشتر از يك HDD به‌عنوان مكمل در كنار SSD استفاده كنيد.
  • كارهاي مهندسي و گرافيكي سنگين: در بالا گفتيم كه اين متخصصان سراغ HDD بروند. ولي اگر سرعت اجراي برنامه براي شما مهم است، مي‌توانيد از SSD و HDD در كنار يكديگر استفاده كنيد. برنامه را روي SSD اجرا كنيد و خروجي آن را به HDD انتقال دهيد.
  • آهنگسازان و موزيسين‌هاي حرفه‌اي: اگر در حال ضبط موسيقي در استوديو هستيد و نمي‌خواهيد صداي طنين‌انداز هاردديسك روي موسيقي شما شنيده شود، سراغ SSD برويد.
  • استفاده‌ي تركيبي براي متخصصان عمومي: كاربران عادي علاوه بر خريد ظرفيت‌هاي پايين SSD در بازار مي‌توانند از تركيب آن با HDD نيز استفاده كنند. 
  • گيمرهاي خسته از لودينگ بازي‌ها: حافظه‌هاي SSD تأثيري در نرخ فريم اجراي بازي‌ها ندارند اما زمان لودينگ را تا حد زيادي كاهش مي‌دهند.

راهكار بهينه: درايو‌هاي تركيبي و سيستم‌هاي دوال درايو

در سيستم دوال درايو، از يك SSD به‌عنوان درايو اصلي (درايو C) براي نصب ويندوز و برنامه‌هاي اصلي استفاده مي‌شود و ساير درايو‌ها (D يا E) روي هارد معمولي قرار مي‌گيرند. اين كار در تئوري خوب به انديشه متخصصين مي‌رسد؛ ولي فضاي درايو اصلي به دليل محدوديت‌هاي فضا نبايد آنقدر كوچك در انديشه متخصصين گرفته شود كه دست و پاي متخصص را ببندد. مثلا حجم ۱۶ گيگابايت شايد براي نصب ويندوز كافي باشد؛ ولي نرم‌افزارهاي متخصصدي جاي بسيار كمي براي نصب دارند و برخي از برنامه‌ها نيز فقط در درايو اصلي نصب مي‌شوند. حداقل اندازه‌اي كه براي نصب سيستم‌عامل و نرم‌افزارهاي مهم مناسب باشد، ۱۲۰ يا ۱۲۸ گيگابايت است، البته حجم ۲۵۶ و بيشتر ايده‌آل خواهد بود. از سوي ديگر سيستم مورد استفاده بايد فضاي فيزيكي كافي براي نصب دو درايو داشته باشد.

در اواسط دهه‌ي ۲۰۰۰، شركت‌هاي سازنده‌ي هارددرايو مانند سامسونگ و سيگيت، به اين نتيجه رسيدند كه اگر از مقداري حافظه‌ي فلش به‌عنوان بافر براي هاردديسك استفاده كنند، سرعت هارد‌ديسك را بالا خواهند برد و مي‌توانند يك هاردديسك با ظرفيت بالا و سرعت زياد و با كمي ارزش بالاتر از هاردديسك‌هاي معمولي داشته باشند. براي فايل‌ها و داده‌هايي كه زياد مورد استفاده واقع مي‌شوند، حافظه‌ي فلش به‌عنوان بافر عمل مي‌كند و شما توانايي اجرا و بوت سريع برنامه‌ها را داريد. با اين حال درايوهاي تركيبي روي كاغذ فوق‌العاده به انديشه متخصصين مي‌رسند ولي در عمل، ارزش بالا و پيچيدگي‌هاي پياده‌سازي بيشتري از هاردهاي معمولي دارند. اين درايوها بيشتر براي كساني كه مدام از لپ‌تاپ‌شان استفاده مي‌كنند و نياز به فضاي ذخيره‌سازي زياد و سرعت بوت كم دارند، متخصصد دارد. با اينكه درايو‌ تركيبي محصولي بين SSD و HDD است، نتوانسته جاي هيچ يك از آن‌ها را پر كند.

SSD و هاردديسك مي‌تواند توسط فناوري‌هايي مانند فناوري پاسخ گويي هوشمند اينتل (SRT) با هم ادغام شوند. اين روش همانند درايو تركيبي است، با اين تفاوت كه از دو درايو جداگانه استفاده مي‌كنيد. در اين روش SSD به‌عنوان كش عمل مي‌كند و سرعت بوت و اجراي برنامه‌ها را بالا مي‌برد. همانند درايو تركيبي در اين روش نيز دسترسي به SSD امكان‌پذير نيست. در استفاده از اين روش SSD مي‌تواند حجم ۱۶ گيگابايتي نيز داشته باشد؛ زيرا شما مستقيما سيستم‌عامل و برنامه‌ها را روي SSD نصب نمي‌كنيد و اين فناوري با ادغام دو درايو و استفاده از SSD به‌عنوان كش، سرعت سيستم را بالا مي‌برد. براي استفاده از اين فناوري باز هم نيازمند فضا براي نصب دو درايو هستيد، علاوه بر اين مادربورد نيز بايد از SRT همراهي كند.

مشخصات متخصص انواع اس اس دي سامسونگ، اس اس دي وسترن و اس اس دي اي ديتا و ديگر برندها را در كنار ارزش انواع حافظه ذخيره سازي در بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران ببينيد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات