ديافراگم دوربين چيست و چه اهميتي دارد

جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
روز گذشته موبايل ال‌جي V30 معرفي شد. اين موبايل از امكانات جديد و به‌روزي بهره مي‌برد. يكي از اين موارد ديافراگم دوربين اصلي اين محصول با گشودگي ۱.۶ است.
تبليغات

موبايل ال‌جي V30 امروز به‌صورت رسمي معرفي شده است؛ اكنون مطالب زيادي از اين محصول مي‌دانيم. يكي از اين موارد، نشان مي‌دهد كه دوربين اصلي V30 از ديافراگمي با گشودگي ۱.۶ بهره مي‌برد كه به آن لقب گسترده‌ترين ديافراگم در موبايل‌هاي همراه را داده است. ولي چرا اين قضيه از اهميت زيادي برخوردار است؟ ديافراگم در دوربين به چه معناست و چه كاري انجام مي‌دهد؟

ساختار دوربين

دوربين‌هاي ديجيتال، سيستم‌هاي پيچيده‌اي هستند كه در آن چندين عنصر براي توليد نتايج مطلوب، مثل چرخ‌دنده‌هاي ساعت، در كنار يك‌ديگر قرار گرفته‌اند. در يك طرف، حسگر تصوير وجود دارد كه نور را جذب مي كند و آن را به سيگنال هاي ديجيتال تبديل مي‌كند كه به يك تصوير ديجيتال تبديل مي‌شوند. از سوي ديگر يك سيستم لنز، كه اغلب شامل چندين لنز است، نور را به سمت سنسور هدايت مي‌كند.

به طور كلي، ديافراگم يك بازوي دايره‌اي درون سيستم اپتيكال است. ديافراگم ميزان نور ورودي به دوربين را تعيين مي كند: يك ديافراگم وسيع‌تر اجازه مي‌دهد تا نور بيشتري به سنسور برسد و بالعكس.

مرجع متخصصين ايران camera-aperture-compared

همان‌طور كه در تصوير بالا نشان داده شده است، اندازه‌ي ديافراگم در يك لنز متفاوت است. قطر آن توسط شرايط عكس‌برداري و يا هدف عكاس از عكس تعيين مي‌شود. براي مثال در عكس‌هاي پرتره، ديافراگم وسيع‌تر منجر به عكس‌هاي بهتر مي‌شود، درحالي كه چشم‌اندازها و مناظر طبيعي معمولا با ديافراگم بسته‌تري ثبت مي‌شوند.

چرا دوربين‌ موبايل‌هاي هوشمند متفاوت هستند

دوربين‌ موبايل‌هاي هوشمند بسيار كوچك‌تر از همتايان حرفه‌اي خود هستند، از اين رو آن‌ها نور كمتري را جذب مي‌كنند. نيازي نيست كه شدت جذب نور با تغيير گشودگي ديافراگم، كم و زياد شود. در اكثر دوربين‌هاي موبايل هوشمند، قطر لنز به عنوان ديافراگم عمل مي كند، به طوري كه هرقدر لنز عريض‌تر باشد، نور بيشتري جذب خواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران mobile camera

همان‌طور كه در ابتدا ذكر شد، ال‌جي V30 گسترده‌ترين ديافراگم را در موبايل‌هاي همراه دارد، كه ۲۵ درصد نور بيشتري نسبت به يك لنز با گشودگي ۱.۸ به سنسور انتقال مي‌دهد. در جدول زير ميزان گشودگي ديافراگم اين موبايل با پرچم‌دارهاي ساير شركت‌ها مورد مقايسه قرار گرفته است.

مدل

گشودگي ديافراگم

LG V30

f/1.6

Galaxy S8

f/1.7

HTC U11

f/1.7

iPhone 7

f/1.8

LG G6

f/1.8

Essential Phone

f/1.9

اين اعداد به چه معنايي هستند؟

اگر در مشخصات يك موبايل به بخش دوربين نگاه كنيد، ديافراگم آن را با حرف كوچك f و يك عدد نشان مي دهند: به عنوان مثالf/1.6. اگر با يك مقاله‌ي علمي و تخصصي سروكار نداشته باشيد، نوشتن آن به صورت F/1.6 يا F1.6 نيز رواج دارد.مهم‌ترين چيزي كه در رابطه با ديافراگم دوربين بايد بدانيد، اين است كه هر چه اين عدد كوچكتر باشد، ديافراگم بزرگتر است. ديافراگم گسترده‌تر نور بيشتري جذب مي‌كند و كمك مي كند تا عكس‌هاي واضح تري ثبت شوند. اما اگر بخواهيد جزئيات متخصص مربوط به ديافراگم را بدانيد، f فاصله كانوني از لنز است - فاصله‌ي بين سنسور تصوير و نقطه‌اي كه در آن نور جمع مي‌شود. شكل زير به‌سادگي اين موضوع را نشان مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران technical apeture

ديافراگم گسترده‌تر عكس‌هاي واضح‌تري را ثبت مي‌كند؟

به انديشه متخصصين مي رسد دوربين‌ها از چشم انسان سريع‌تر باز و بسته مي‌شوند (البته ميزان اين سرعت بستگي به سرعت شاتر دارد كه مقوله ي ديگري است)، اما عكس‌ها فورا ثبت نمي‌شوند. حسگر تصوير براي جذب نور نياز به زمان (هرچند كم) دارد. اين زمان، همان سرعت شاتر و يا زمان قرار گرفتن سنسور در معرض نور شناخته مي شود؛ اين زمان ممكن است بسيار متفاوت باشد و بسته به شرايط، مي تواند به اندازه‌ي يك هزارم ثانيه يا چند ثانيه باشد. همچنين ISO - ميزان حساسيت سنسور به نور نيز مقوله‌ي ديگري است و با توجه به شرايط نوري محيط تغيير مي‌كند: هر چه ايزو بيشتر باشد، حساسيت سنسور به نور بيشتر مي‌شود ولي نويز عكس بالا مي‌رود. عكس‌هاي با نور كم به ميزان ايزوي بالاتري نياز دارند، به همين دليل نويز بيشتري نسبت به عكس‌هايي كه در روز گرفته مي‌شوند، دارند.

هنگامي كه يك دوربين از يك ديافراگم وسيع استفاده مي كند، نور بيشتري به سنسور مي رسد. در شرايطي كه نور زياد باشد، اين اجازه را مي‌دهد تا شاتر دوربين با سرعت بالاتري عمل كند و عكس دچار تاري و لرزش نشود. در مواردي كه نور كم است، اگر دوربين شما ديافراگم بزرگ‌تري داشته باشد، نور بيشتري جذب خواهد كرد و نياز شما به افزايش ايزو را به حداقل خواهند رساند. همين دليل استفاده از ديافراگم ۱.۶ در دوربين ال‌جي V30 را به يك مزيت بزرگ براي اين دوربين تبديل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران iso difference

در مورد LG V30:

متاسفانه، هنوز عكسي كه توسط دوربين V30 ثبت شده باشد، در دسترس نيست. ولي با توجه به رونمايي اين موبايل در IFA 2017 به‌زودي شاهد نمونه‌هايي از عكس‌هاي ثبت شده توسط اين محصول خواهيم بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات