مرجع متخصصين ايران

مطالعه آيپد پرو 10.5 اپل

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 20 دقيقه
آيپد پرو ۱۰.۵ با بهبود‌هاي متعددي همراه شده است تا خود را به‌عنوان گزينه‌اي جدي براي جايگزينيِ لپ‌تاپ‌ها معرفي كند.
تبليغات

تبلت‌ها با هدف جايگزيني لپ‌تاپ‌ها معرفي شدند و در وهله‌ي اول فروش بسيار خوبي تجربه كردند. اما در ادامه با عملكرد محدود و ضعيف‌تر اين دسته از محصولات، متخصصان مجدد به خريد لپ‌تاپ‌ها روي آوردند تا شاهد نزول آمار فروش تبلت‌ها باشيم. در همين حين مايكروسافت و اپل با عرضه‌ي سرفيس پرو و آيپد پرو در صدد تغيير قواعد بازي برآمدند تا جان تازه‌اي به تبلت‌ها بدهند.

نسل اول آيپد پرو در اندازه‌ي ۱۲.۹ در سال ۲۰۱۵ معرفي شد و در مرحله‌ي بعدي اپل نسخه‌ي ۹.۷ اينچي آيپد پرو را در سال ۲۰۱۶ به بازار روانه كرد. سري پرو تبلت‌هاي اپل به پردازنده‌ي قدرتمند‌تر، اسپيكر‌هاي چهاركاناله، حافظه‌ي رم و ذخيره‌سازي بيشتر، لوازم جانبي متنوع و همراهي از قلم مجهز شده‌ بودند تا خود را به‌عنوان محصولي توانمند در متخصصي‌هاي مختلف معرفي كنند. از همان زمان عرضه‌ي نسل اول آيپد پرو، اپل تمركز ويژه‌اي بر عرضه‌ي نرم‌افزار‌هاي جايگزين با نمونه‌هاي موجود در پلتفرم كامپيوتر‌هاي شخصي داشت تا متخصصان را هرچه بيشتر به خريد تبلت‌هاي جديد خود سوق دهد. عرضه‌ي رايگان سري نرم‌افزار‌هاي اداري iWork، همكاري با شركت اتودسك براي عرضه‌ي نسخه‌هاي مخصوص تبلت نرم‌افزار اتوكد و ترغيب افينيتي به عرضه‌ي نرم‌افزار‌هاي گرافيكي خود براي آيپد دركنار عرضه‌ي رايگان سري آفيس مايكروسافت، همگي خبر از خيز بلند اپل براي تبديل آيپد به محصولي تجاري و متخصصدي مي‌داد. 

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

با وجود تلاش‌هاي اپل، پردازنده‌ و حافظه‌ي رم كم، قلم نه‌چندان دقيق در مقايسه با نمونه‌هاي واكوم و كارايي اندك سيستم‌عامل iOS در امور چندوظيفگي باعث شده بودند متخصصان، آيپد را به‌عنوان جايگزيني براي مك‌بوك و لپ‌‌تاپ‌ها در انديشه متخصصين نگيرند.

دو ماه پيش اپل در جريان كنفرانس WWDC17، نسل جديد تبلت‌هاي سري پرو خود را رونمايي كرد. سري جديد آيپد پرو با بهبود‌هاي متعددي همراه شده است تا اكنون و به ادعاي اپل، خود را يكي از اصلي‌ترين گزينه‌هاي موجود براي جايگزيني با لپ‌تاپ‌ معرفي كند. در ادامه مطالعه عميقي از جديدترين و يكي از بهترين تبلت‌هاي دنياي فناوري خواهيم داشت تا صحت ادعاي اپل را مطالعه كنيم.

آيپد پرو ۱۰.۵ توسط فروشگاه اپل نيك براي مطالعه دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته است.

مشخصات متخصص

طراحي

اپل با افزايش اندازه‌ي نمايشگر نسل جديد آيپد پرو، آن را به گزينه‌ي مناسب‌تري براي اموري مانند ويرايش اسناد اداري تبديل كرده است. اين در حالي است كه با وجود افزايش ۰.۸ اينچي نمايشگر، با كاهش حاشيه‌ي نمايشگر ابعاد كلي دستگاه تغيير چنداني نكرده و ضربه‌‌اي به قابليت حمل بالاي آن وارد نشده است. با وجود حاشيه‌هاي كمتر نمايشگر، تجربه‌ي در دست گرفتن آيپد پرو ۱۰.۵ تغيير چنداني با نمونه‌هاي ۹.۷ اينچي نكرده است.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

در آيپد پرو ۱۰.۵ نيز مانند ساير محصولات اپل، دقت ساخت بالايي به كار رفته است. كيفيت عالي بدنه‌ي يكپارچه‌ي فلزي دركنار تراش دقيق و فوق‌العاده‌‌ي آن باعث شده است آيپد پرو ۱۰.۵ همچنان در بخش طراحي و كيفيت ساخت جز برترين نمونه‌هاي موجود باشد و به استانداردي براي اين صنعت تبديل شود. ضخامت ۶.۱ ميلي‌متري دستگاه نيز همانند آيپد پرو ۹.۷ حفظ شده است تا همچنان با يكي از باريك‌ترين تبلت‌هاي موجود رو‌به‌رو باشيم. آيپد پرو ۱۰.۵ همانند ساير محصولات اپل با كيفيت و دقت ساخت بالاي خود، حس محصولي باكيفيت و رده‌بالا را به‌خوبي به متخصص انتقال مي‌دهد.

در بخش پاييني تبلت شاهد حضور درگاه لايتنينگ و دو خروجي اسپيكر هستيم. دو خروجي ديگر اسپيكر در لبه‌ي بالايي دستگاه و دركنار كليد پاور، جك ۳.۴ ميلي‌متر هدفون و ميكروفن تعبيه شده‌اند. كليد‌هاي افزايش و كاهش حجم صدا در بالاي حاشيه‌ي سمت راست تبلت حضور دارند و كانكتور مخصوص اتصال به كيبورد و كاور هوشمند در لبه‌ي سمت چپ دستگاه قرار گرفته است. محل حسگر اندازه‌گيري ميزان نور محيط را مي‌توان به‌عنوان مثالي از دقت بالاي اپل در قرارگيري جزئيات عنوان كرد. اين حسگر برخلاف ساير موبايل‌هاي هوشمند و تبلت‌ها به‌راحتي مشاهده نمي‌شود و براي يافتن آن بايد تلاش زيادي به خرج بدهيد. اين موضوع باعث شده است پنل جلويي آيپد پرو ۱۰.۵ نيز همانند ساير تبلت‌هاي اپل، بسيار ساده و البته زيبا باشد.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5
مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

نمايشگر

يكي از اصلي‌ترين بهبود‌هاي نسل جديد آيپد پرو كه اپل نيز مانور تبليغاتي زيادي روي آن داده، نمايشگر جديد و ۱۲۰ هرتزي اين دستگاه است. غول فناوري كوپرتينو براي افزايش كيفيت متخصصي و عملكرد آيپد پرو از پردازنده‌اي با نرخ بازسازي بيشتر استفاده كرده است تا اكنون فاصله‌ي لمس تا بازخورد به نصف آيپد پرو ۹.۷ برسد كه به خودي خود دستگاهي بسيار قدرتمند و البته سريع است. استفاده از نمايشگري فركانس پاسخ بيشتر باعث شده است در همان لحظات اول استفاده از آيپد پرو ۱۰.۵ متوجه تفاوت‌ و بهبود‌هاي آن شويد. 

انيميشن‌هاي رابط متخصصي در آيپد پرو ۱۰.۵ بسيار روان و سريع‌تر از گذشته شده‌اند و نمايشگر پاسخ بسيار سريع‌تري به لمس‌هاي متخصصان نشان مي‌دهد. پردازنده‌ي قدرتمند A10X نيز در اين زمينه بي‌تأثير نيست و توان پردازشي بالاي آن، رندر سريع تصاوير و انيميشن‌ها را ممكن ساخته است. البته اپل براي كاهش ميزان مصرف باتري نمايشگر، قابليتي با نام ProMotion را در آيپد پرو ۱۰.۵ به كار گرفته است تا نرخ‌بازسازي تصاوير باتوجه‌به نوع متخصصي تغيير كند. به‌عنوان مثال هنگام تماشاي ويدئو، صفحه‌نمايش با توجه نرخ ويدئو، اقدام به تازه‌سازي خود مي‌كند تا در ميزان مصرف انرژي صرفه‌جويي شود.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / Ipad pro 10.5

iPad Pro 10.5

نمايشگر آيپد پرو ۱۰.۵ بدون شك يكي از بهترين نمونه‌هاي موجود در دنياي فناوري است كه قطعا شما را شگفت‌زده خواهد كرد. نمايشگر نسل جديد آيپد پرو به‌تنهايي مؤلفه‌اي تأثيرگذار براي ترغيب متخصصان به خريد آن خواهد بود.

نمايشگر‌هاي محصولات اپل همواره جز بهترين‌ نمونه‌‌هاي موجود بودند و نسل جديد آيپد پرو نيز از اين قضيه مستثنا نيست. تجهيز به طيف گسترده‌اي از قابليت‌هاي مختلف، باعث شده است آيپد پرو در بخش نمايشگر، حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد. فناوري True Tone‌ با اندازه‌گيري شدت و دماي نور محيط، اقدام به اعمال بهترين تنظيمات ممكن براي نمايشگر مي‌كند تا علاوه بر القاي تجربه‌ي بصري بهتر، به خستگي كمتر چشم‌ها منجر شود. 

آيپد پرو ۱۰.۵ همانند نسل پيشين خود، پنل نمايشگر را بدون هيچ فاصله‌اي به شيشه‌ي محافظ متصل كرده است تا تجربه‌ي متخصصي بهتري به ارمغان بيايد. همچنين براي جلوگيري از بازتابش نور محيط، لايه‌ي ضد انعكاس مخصوصي در نمايشگر آيپد پرو به كار گرفته شده است. 

موارد مذكور تمام بهبود‌هاي بخش نمايشگر آيپد پرو ۱۰.۵ نيستند. اپل در مراسم رونمايي از نسل جديد تبلت‌هاي خود، به افزايش حداكثر روشنايي نمايشگر به ۶۰۰ نيت اشاره كرد كه آزمايش‌‌هاي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران اين ادعا را تأييد مي‌كنند. آيپد پرو ۱۰.۵ در حداكثر ميزان روشنايي خود قادر به ثبت عدد ۵۷۱ نيت شد؛ اين در حالي است كه در همين تنظيمات، آيپد پرو حداقل روشنايي ۱.۰۶ نيت از خود به‌جاي گذاشته است كه نشان از كنتراست فوق‌العاده‌ي اين محصول دارد. 

روشنايي نمايشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

iPad Pro 10.5

2.52

0.63

480

1.06

571

538

Galaxy Tab S3

3.05

0

684

0

788

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

نسل پيشين آيپد پرو، از نمايشگر بسيار خوبي بهره مي‌برد. اما اپل موفق شده است بهبود‌هاي قابل توجهي در نمايشگر آيپد پرو ۱۰.۵ اعمال كند تا اين دستگاه به يكي از بهترين نمايشگر‌هاي دنياي موبايل و تبلت‌ها مجهز باشد و سلايق و نياز‌هاي قشر مختلف متخصصان را به‌خوبي تأمين كند.

اسپيكر

يكي از تفاوت‌هاي اصلي آيپد پرو با سري آيپد، تجهيز به چهار بلندگو است تا شاهد تفاوت محسوسي در اين بخش باشيم. آيپد پرو ۱۰.۵ نيز اين قاعده مستثنا نيست و از چهار اسپيكر در لبه‌هاي بالا و پاييني خود بهره مي‌برد. حجم صداي خروجي و كيفيت اين اسپيكر‌ها تفاوت محسوسي با نمونه‌هاي آيپد پرو ۱۰.۵ ندارند.

كيفيت صداي اسپيكر‌هاي به‌كاررفته در آيپد پرو ۱۰.۵ در سطح بالايي قرار دارد و به‌خوبي قادر به تأمين رضايت متخصصان تبلت‌ها خواهد بود. آيپد در اين بخش نيز يكي از بهترين گزينه‌هاي موجود در بازار است و شايد تنها رقيب سرسخت آن، گلكسي تب اس ۳ سامسونگ باشد كه از چينش مشابه دركنار فناوري AKG بهره مي‌برد. 

اثر انگشت

استفاده از حسگر اثر انگشت به امري متداول و استاندارد در موبايل‌‌ هوشمند و تبلت‌ تبديل شده است. اپل نيز به‌عنوان اولين شركتي كه به استفاده از اين سنسورها روي آورده، در آيپد پرو ۱۰.۵ از همان چيدمان معروف خود استفاده كرده و حسگر اثر انگشت را با دكمه‌ي هوم يكپارچه كرده است. 

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

باتوجه‌به تغيير مكانيزم دكمه‌ي هوم در آيفون ۷ و ۷ پلاس، انتظار مي‌رفت اپل در آيپد پرو ۱۰.۵ از همان مكانيزم بهره ببرد؛ اما دكمه‌ي هوم در جديد‌ترين تبلت آيپد مشابه نمونه‌ي به‌كاررفته در آيپد پرو ۹.۷ است. براي بازكردن قفل دستگاه نيز مشابه عموم سازنده‌هاي محصولات اندرويدي، تنها نياز به فشردن يك بار دكمه‌ي هوم خواهيد داشت. دقت حسگر اثر انگشت به‌كاررفته در آيپد پرو ۱۰.۵ نيز در سطح بسيار بالايي قرار دارد و در استفاده‌ي ما حتي يك بار به اشكالي در بازكردن دستگاه، در حالت‌هاي مختلف قرار دادن انگشت، بر نخورديم.

با نگه داشتن دكمه‌ي هوم، دستيار صوتي سيري فعال خواهد شد. البته امكان تنظيم فعال كردن اين دستيار با تشخيص واژه‌ي Hey Siri نيز دردسترس است.

قلم

اصلي‌ترين تفاوت سري پرو تبلت‌هاي اپل با انواع معمولي آيپد، قلم اين محصولات است. اپل در مراسم معرفي نسل پيشين آيپد پرو، هنگام نمايش توانايي‌هاي قلم خود با نام اپل پنسل، آن را بهترين نمونه‌ي موجود در بازار دانست. اين در حالي بود كه مايكروسافت و سامسونگ مدت‌ها از قلم در برخي از محصولات خود بهره برده و به توسعه‌ي توانايي‌هاي آن مشغول بودند. اما اپل پنسل در برخي بخش‌‌ها توانايي‌هاي منحصربه‌فردي داشت. امكان تشخيص زاويه‌ي قلم نسبت به صفحه‌نمايش و دقت بالاي آن، برخي از نقاط قوت قلم اپل نسبت به همتايان خود بوده است.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

اپل در نسل جديد آيپد از همان قلم پيشين خود بهره برده است؛ اما حربه‌ي اپل براي بهبود عملكرد قلم، به افزايش نرخ بازسازي تصاوير نمايشگر باز مي‌‌گردد. با تجهيز آيپد پرو ۱۰.۵ به نمايشگر ۱۲۰ هرتزي، ميزان تأخير قلم اكنون به كمتر از ۲۰ ميلي‌ثانيه رسيده است تا به ادعاي اپل، با نزديك‌ترين تجربه به نوشتن با قلم و كاغذ مواجه باشيم.

براي شروع استفاده از اپل پنسل نياز به جفت‌ كردن آن با آيپد و اتصال ازطريق بلوتوث خواهيد داشت. پس از آغاز استفاده از قلم اپل، قطعا شگفت‌زده خواهيد شد. تجربه‌ي متخصصي قلم آيپد پرو ۱۰.۵، كاملا منحصربه‌فرد است؛ حتي در صورتي كه تجربه‌ي استفاده از محصولات مايكروسافت و سامسونگ و قلم آن‌ها را داشته باشيد، در اولين لحظات استفاده از آيپد پرو ۱۰.۵، از عملكرد آن متعجب خواهيد شد. تأخير دريافت دستورها قلم، به‌حدي كم است كه مي‌توان ادعاي اپل را كاملا صحيح دانست و آن را نزديك‌ترين تجربه به كاغذ و قلم عادي عنوان كرد. 

عملكرد قلم آيپد پرو ۱۰.۵ اكنون از موبايل‌هاي هوشمند و تبلت‌ها فاصله گرفته است و خود را به‌عنوان رقيبي سرسخت براي نمونه‌هاي حرفه‌اي واكوم معرفي مي‌كند. حتي به‌گفته‌ي گرافيست و طراح اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، قلم اپل عملكرد بهتر و جذاب‌تري نسبت به محصولات ميان‌رده‌ي واكوم دارد. تأخير بسيار كم، امكان درك سطوح مختلف فشار، ميزان زاويه‌ي قرارگيري قلم با تبلت و حتي چرخش عمودي قلم در دست، باعث شده است آيپد گزينه‌اي بسيار مناسب براي طراحان باشد. 

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

براي بهره‌گيري از تمام توانايي‌هاي قلم اپل، به نرم‌افزار‌ي توانمند نياز است تا با دراختيار قرار دادن قلم‌هاي مختلف، امكان طراحي در سطح بالا و پيشرفته را فراهم كند. متأسفانه به‌صورت پيش‌فرض، تنها اپليكيشن يادداشت‌برداري اپل براي طراحي دردسترس است؛ براي استفاده از تمام توانايي‌هاي قلم اپل چندين نرم‌افزار توانمند و اختصاصي آيپد موجود است كه البته رايگان نيستند. Affinity Photo‌ يكي از اين نرم‌افزارها است كه اپل براي نمايش توانايي‌هاي قلم خود در مراسم رونمايي از نسل جديد آيپد‌هاي پرو، از آن بهره برد.

براي شارژ باتري قلم اپل مي‌توانيد پس از بازكردن بخش انتهايي آن، قلم را به تبلت متصل كنيد. همچنين با استفاده از تبديل موجود در بسته‌ي قلم، مي‌توانيد آن را به شارژر تبلت متصل كنيد. براي تهيه‌ي قلم اپل بايد آماده‌ي پرداخت ۹۹ دلار باشيد. اين در حالي است كه برخي رقباي مايكروسافت، قلم را به‌همراه تبلت عرضه مي‌كنند.

كيبورد

اپل كيبورد مخصوص نسخه‌ي ۱۰.۵ اينچي آيپد پرو را به‌صورت جداگانه به فروش مي‌رساند كه البته ارزش اندكي ندارد. براي خريداري نسخه‌ي ۱۰.۵ اينچي كيبورد هوشمند اپل بايد ۱۶۰ دلار ديگر بپردازيد. بااين‌حال نسخه‌هاي متنوع ديگري از كيبورد‌هاي مخصوص اپل نيز به بازار عرضه شده‌اند كه مي‌توانيد با ارزش ۱۳۰ دلار آن‌ها را تهيه كنيد. 

متأسفانه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران كيبورد هوشمند اپل را براي مطالعه دراختيار نداشت تا عملكرد آن را بسنجد.

دوربين

با وجود اينكه تبلت‌ها به‌سختي براي عكاسي و فيلم‌برداري استفاده مي‌شوند، اما جديدترين تبلت اپل به دوربين بسيار خوب و مشابه نمونه‌ي آيفون ۷ مجهز شده است. با اينكه نزديك به يك سال از معرفي و عرضه‌ي آيفون ۷ و دوربين ۱۲ مگاپيكسلي آن به بازار مي‌گذرد؛ اما دوربين اين محصول همچنان توانايي‌هاي زيادي دارد و يكي از بهترين نمونه‌هاي موجود است. تجهيز نسل آيپد پرو به اين دوربين دركنار استفاده از لرزش‌گير اپتيكال، باعث شده است جديدترين تبلت اپل در بخش عكاسي و فيلم‌برداري نيز به‌خوبي بتواند نياز‌هاي متخصصان را تأمين كند. 

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

بزرگ‌ترين اشكالي آيپد پرو ۱۰.۵ را در اين بخش مي‌توان برآمدگي لنز دوربين آن دانست. باتوجه‌به اين موضوع كه عموما تبلت‌ها روي سطوح قرار مي‌گيرند و برخلاف موبايل‌، امكان استفاده‌ي طولاني‌مدت از آن‌ها روي دست ممكن نيست؛ لنز دوربين بيش‌ازپيش در معرض آسيب‌ديدگي قرار مي‌گيرد. تنها راه‌ حل اين اشكال، استفاده از قاب يا كيف است تا با پوشش بدنه و هم‌سطح كردن آن با لنز، از تماس پياپي آن با سطوح جلوگيري شود.

در بخش سلفي، اپل از حسگر ۷ مگاپيكسلي بهره برده است تا علاقه‌مندان به اين سبك از عكاسي نيز آيپد پرو ۱۰.۵ را متخصصدي بيابند. كيفيت دوربين سلفي در سطح بسيار خوبي قرار دارد و به لطف نمايشگر بزرگ‌تر، اكنون از فلاش بسيار قدرتمندتري برخوردار است تا در شرايط نوري اندك نيز توانايي ثبت تصاوير سلفي باكيفيت دردسترس باشد. 

رابط‌كاربري و نرم‌افزار

آيپد پرو ۱۰.۵ به‌صورت پيش‌فرض به نسخه‌ي ۱۰.۳.۲ سيستم‌عامل iOS مجهز شده است. بااين‌حال توانايي اصلي اين تبلت در نسخه‌ي ۱۱ iOS مشخص خواهد شد. اپل نسخه‌ي جديد سيستم‌عامل خود را به قابليت‌هاي متعددي براي امور چندوظيفگي دركنار استفاده از قابليت Drag and Drop مجهز كرده است تا تبلت‌هاي اين شركت توانايي امور پيچيده‌ و حرفه‌اي‌تر را داشته باشند. iOS 11 هم‌اكنون در فاز بتا قرار دارد و نسخه‌ي نهايي آن در پاييز سال جاري عرضه خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

اپل تلاش زيادي جهت ارتقا متخصصي سري آيپد پرو كرده است؛ همكاري با شركت‌هاي نرم‌افزاري براي عرضه‌ي نسخه‌ي كامل و قدرتمند‌تر نرم‌افزار‌هاي خود براي سيستم‌عامل iOS و رايگان كردن سري نرم‌افزارهاي iWork، بخشي از تلاش‌هاي اپل در اين زمينه هستند. بااين‌حال هنوز اپليكيشن‌هاي iOS متخصصي برابري با نسخه‌‌هاي كامپيوتر شخصي خود ندارند. Affinity Photo به‌عنوان اصلي‌ترين جايگزين فتوشاپ در iOS، قابليت‌هاي بسيار زيادي به‌همراه دارد كه البته براي راحتي بيشتر كار با آن به قلم اپل نياز خواهيد داشت؛ اما افرادي كه زمان زيادي از متخصصي خود را در فتوشاپ سپري مي‌كنند، افينيتي فوتو را كارآمد نخواهند يافت. نرم‌افزارهاي اداري Pages ،Numbers و Keynote‌ نيز تنها بخشي از امكانات نسخه‌ي macOS خود را ارائه مي‌دهند. اين موضوع در رابطه با سري آفيس مايكروسافت نيز صدق مي‌كند.

البته نبايد از طيف گسترده‌ي اپليكيشن‌هاي مخصوص آيپد چشم‌پوشي كرد كه نمونه‌ي مشابه آن‌ها را نمي‌توان در پلتفرم‌هاي كامپيوترهاي شخصي يافت. بااين‌حال آيپدها و پلتفرم iOS‌ همچنان به نرم‌افزارهاي متخصصدي و حرفه‌اي‌تر براي جذب متخصصان لپ‌تاپ‌ها نياز دارند.

بازده و عملكرد

اپل در مراسم معرفي نسل جديد آيپد پرو، از امكان جايگزيني آن با لپ‌تاپ‌ها خبر داد؛ اين موضوع نياز به قدرت پردازشي بالايي دارد. محصولات اپل همواره جزو قدرتمند‌ترين نمونه‌هاي موجود در دنياي گجت‌ها بودند. اين موضوع در رابطه با آيپد‌ها بيش از ساير محصولات اپل صدق مي‌كند. غول فناوري كوپرتينو همواره نمونه‌ي بهبوديافته و قدرتمند‌تر پردازنده‌‌هاي موبايل خود را در آيپد‌ها به كار مي‌برد. آيفون ۷ و ۷ پلاس حتي پس از گذشت نزديك به ۱ سال از زمان معرفي، همچنان جزو قدرتمند‌ترين محصولات دنياي موبايل است. حال براي درك ميزان توان آيپد پرو ۱۰.۵، كافي است بدانيد كه نمونه‌ي توانمند‌تر پردازنده‌ي A10 آيفون ۷، ‌با نام A10X در اين دستگاه به كار رفته است؛ بهبود‌هاي A10X به هيچ وجه جزيي نيستند و درواقع مي‌توان اين پردازنده‌ را نسل جديد A10 ناميد.

درحالي‌كه A10 از چهار هسته‌ي پردازشي بهره مي‌برد (دو هسته‌ي قدرتمند‌ و دو هسته‌ي كم‌مصرف)، برادر قدرتمند‌تر آن از ۶ هسته‌‌ برخوردار است.‌ البته هيچ يك از دو پردازنده‌ي مذكور از تمامي هسته‌هاي خود به‌صورت هم‌زمان استفاده نمي‌كنند و باتوجه‌به بار پردازشي، تنها يك گروه از هسته‌ها فعال مي‌شود. 

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

دركنار افزايش تعداد هسته‌هاي پردازشي در A10X، اين پردازنده از ۱۲ هسته‌ي گرافيكي نيز بهره مي‌برد؛ اين در حالي است كه نمونه‌ي به‌كاررفته در موبايل‌هاي پرچم‌دار اپل تنها از ۶ هسته‌ي پردازشي بهره مي‌برند. تركيب موارد بالا خبر از قدرت پردازشي بسيار بيشتر از آيفون ۷ مي‌دهند كه هم‌اكنون جزو قدرتمند‌ترين گجت‌هاي دنياي موبايل و تبلت است. 

توان پردازشي آيپد پرو ۱۰.۵ وارد فاز جديدي شده است و اكنون به رقابت با كامپيوتر‌هاي شخصي مي‌پردازد

به‌صورت خلاصه آيپد پرو را مي‌توان قدرتمند‌ترين دستگاه دنياي موبايل و تبلت‌ها دانست. اين موضوع حتي با مقايسه‌ي نسخه‌ي Core i5 سرفيس پرو ۲۰۱۷ با آيپد ۱۰.۵ نيز صدق مي‌‌كند. توانايي بيشتر پردازنده‌ي تبلت اپل از نسل هفتم سري u اينتل Core i5 و برابري آن با Core i7، اتفاق نادري است كه براي اولين‌بار در دنياي موبايل رخ داده است. پردازنده‌ي بدون نياز به هرگونه سيستم خنك‌كننده‌ي اپل با فركانس حداكثر ۲.۴ گيگاهرتز، نه‌ تنها همتايان موبايل خود را به‌راحتي شكست مي‌دهد، بلكه نمونه‌هاي كم‌مصرف اما محتاج به سيستم خنك‌كننده‌ي اينتل با فركانس كاري بالاتر را نيز شكست داده است. اين موضوع قطعا تهديد بزرگي براي توليدكننده‌هاي بزرگ تراشه‌هاي پردازشي كامپيوترها خواهد بود.

باتوجه‌به موارد مذكور، آيپد پرو ۱۰.۵ در بخش توانايي پردازشي هيچ كمبودي ندارد و مي‌تواند به‌راحتي تمام نياز‌هاي متخصصان را برطرف كند. اين موضوع به‌معناي توانايي بالاي آيپد پرو در اجراي امور چند‌وظيفگي، اجراي هم‌زمان چندين نرم‌افزار سنگين بدون نياز به معلق كردن آن‌ها و امكان اجراي نرم‌افزارهاي حرفه‌اي است. البته اپل براي رفع هرگونه نگراني در زمينه‌ي امور چندوظيفگي، حافظه‌ي رم دستگاه را از ۲ گيگابايت در آيپد پرو ۹.۷، به ۴ گيگابايت افزايش داده است. در آزمايش‌هاي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران فعاليت هيچ يك از اپليكيشن‌هاي پس‌زمينه حتي پس از اجراي بيش از ۲۰ عدد آن‌ها، متوقف يا معلق نشد.

جدول بنچمارك‌ ابزارهاي موبايل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

Apple iPad Pro 10.5

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

-

-

Galaxy Tab S3

143163

27320

4759

4887

1730

3857

30FPS

42FPS

13FPS

17FPS

56FPS

80FPS

5096

2701

37851

OnePlus 5

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

7303

2714

68851

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

6739

3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

LG G5

128459

26152

4869

3465

65986

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

آيپد پرو ۱۰.۵ در بخش توان پردازشي و بازده سخت‌افزار، توانايي بسيار بالايي دارد و به‌راحتي از پس تمام نياز‌هاي متخصصان برمي‌‌آيد.

باتري

براي محصولي كه هدف از توسعه‌ي آن جايگزيني با لپ‌تاپ‌ است، عمر باتري بيشتر يكي از مؤلفه‌هاي مهم و حياتي است. طراحي و ابعاد كمي بزرگ‌تر آيپد پرو ۱۰.۵ نسبت به نمونه‌ي ۹.۷ اينچي آن، امكان تعبيه‌ي باتري حجيم‌تري به اپل داده است. در همين راستا شاهد افزايش ظرفيت ۲.۵ وات‌ ساعتي و رسيدن حجم باتري نسل جديد آيپد به ۳۰.۴ وات‌ ساعت هستيم. بدين ترتيب مي‌‌توان حداقل شارژدهي مشابه با آيپد پرو ۹.۷ را انتظار داشت. 

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

اپل در زمان معرفي آيپد ۱۰.۵ وعده‌ي عمر باتري ۱۰ ساعته‌ي آن را در استفاده‌ي تركيبي داده است. بااين‌حال نتيجه‌ي مطالعه آيپد پرو ۱۰.۵، خبر از افزايش محسوس عمر باتري آن نسبت به نمونه‌ي ۹.۷ اينچي مي‌دهد. نسل جديد سري آيپد پرو در تست استاندارد اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران با روشنايي ۲۰۰ نيت نمايشگر، توانايي پخش ۱۱ ساعت و ۴۵ دقيقه ويدئو را دارد كه افزايش ۱۵ درصدي نسبت به آيپد پرو ۹.۷ نشان مي‌دهد. باتري اين تبلت همچنين در استفاده‌ي تركيبي شامل وب‌گردي، تماشاي فيلم، فعاليت در شبكه‌ي اجتماعي و ويرايش اسناد، بيش از ۹ ساعت دوام آورد كه بسيار نزديك به ادعاي اپل است.

متأسفانه آيپد پرو ۱۰.۵ از فناوري شارژ سريع بهره نمي‌برد. بدين ترتيب براي شارژ اين دستگاه به حدودا ۳ ساعت و ۲۰ دقيقه زمان نياز خواهيد داشت.

جمع‌بندي

آيپد پرو ۱۰.۵ را مي‌‌توان يكي از بهترين تبلت‌هاي بازار دانست كه تنها نسل جديد سرفيس پرو مايكروسافت توانايي به چالش كشيدن آن را دارد. تركيب صفحه‌نمايش عالي، سيستم‌عامل بهبوديافته و با قابليت‌هاي به‌مراتب بهتر در نسخه‌ي ۱۱ iOS، قدرت پردازشي خيره‌كننده، قلم فو‌ق‌العاده دقيق و كيفيت ساخت عالي، باعث شده است آيپد پرو ۱۰.۵ را بتوان كم‌نقص خواند و به‌سختي ايرادي در آن يافت.

اما هدف از توسعه‌ي آيپد پرو ۱۰.۵ توسط اپل چه بوده است؟ غول فناوري كوپرتينو جديد‌ترين آيپد خود را بهترين گزينه براي جايگزيني با لپ‌تاپ‌ها خوانده است. اما آيا آيپد پرو ۱۰.۵ توانايي اين موضوع را دارد؟ جواب اين سؤال تا حد زيادي به متخصصد شما باز‌مي‌گردد. اگر متخصصد شما از لپ‌تاپ‌ تنها به وب‌گردي، تماشاي فيلم و ايجاد و ويرايش سطح پايين اسناد اداري محدود مي‌شود، آيپد پرو ۱۰.۵ اينچي مي‌تواند باتوجه‌به وزن كمتر و قابليت حمل بالا گزينه‌ي بسيار مناسبي باشد كه از قابليت‌هاي افزوده‌اي مانند قلم دقيق براي يادداشت‌برداري نيز بهره مي‌برد.

مرجع متخصصين ايران آيپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

اگر طراحي با قلم ديجيتال جز اصلي‌ترين متخصصي‌هاي شما است، باز هم آيپد پرو به‌همراه اپليكيشن ۲۰ دلاري Affinity Photo توانايي جلب رضايتتان را خواهد داشت. اما در صورتي كه از لپ‌تاپ خود براي كارهاي سنگين اداري، ويرايش حرفه‌اي تصاوير و ويدئو يا استفاده از نرم‌افزارهاي خاص بهره مي‌بريد، آيپد پرو توانايي جايگزيني تمام و كمال با لپ‌تاپ‌ها را ندارد. 

آيپد پرو ۱۰.۵ محصولي فوق‌العاده است كه متخصصان لپ‌‌تاپ‌را هدف گرفته است. اما تجربه‌ي متخصصي ما از اين دستگاه نشان مي‌دهد كه با وجود بهبود‌هاي گسترده، پلتفرم iOS‌، هنوز امكان جايگزيني با لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي و حتي مك‌بوك‌هاي اپل را ندارد و اپليكيشن‌هاي آن به بلوغ كافي نرسيده‌اند. آيپد پرو تنها قادر است متخصصان رده‌پايين لپ‌تاپ‌ها را جذب كند كه البته در اين زمينه هم ارزش بالاي لوازم جانبي آن، مانع بزرگي در رسيدن به اين هدف خواهد بود.

بااين‌حال مايكروسافت بايد بيش‌ازپيش نگران توسعه‌ي آيپد پرو باشد. با عرضه‌ي iOS 11، قابليت‌هاي بسيار بيشتري به آيپد پرو ۱۰.۵ افزوده خواهد شد و تنها توسعه‌ي نسخه‌ي كامل و قدرتمند‌تر نرم‌افزارها باقي مي‌ماند تا اين دستگاه به رقيبي ترسناك براي پلتفرم ويندوز تبديل شود. 

آيپد پرو ۱۰.۵ نسخه‌ي WiFi با حافظه‌ي ۶۴ گيگابايت با ارزش ۲٬۷۷۹٬۰۰۰ تومان در فروشگاه اپل نيك به فروش مي‌رسد.

نكات مثبت

  • كيفيت ساخت عالي
  • صفحه‌نمايش فوق‌العاده
  • قلم بسيار دقيق
  • كيفيت بسيار خوب اسپيكرها
  • سخت‌افزار فوق‌العاده قدرتمند

نكات منفي

  • لوازم جانبي گران‌ارزش
  • عملكرد محدود iOS در مقايسه با ويندوز و مك‌ او‌اس
  • برآمدگي لنز دوربين
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات