مرجع متخصصين ايران

ام وي ام ايكس 33 / MVM X33؛ مشخصات متخصص و ارزش و هرچه درباره آن بايد بدانيد

چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 21 دقيقه
چري تيگو 3 كه در ايران با كد X33 عرضه مي‌شود، يكي از خودروهاي پرفروش‌ چيني كشور است. در اين مطلب، ام‌وي‌ام‌ X33 S اسپرت را ازانديشه متخصصين متخصص مطالعه و با ليفان X60 و محصولات مشابه مقايسه مي‌كنيم.
تبليغات

مي‌توان ادعا كرد كراس‌اورهاي كامپكت درحال‌تبديل به محبوب‌ترين كلاس خودرويي در دنيا هستند. چنين محصولاتي ازانديشه متخصصين اندازه‌ي بدنه، بين شاسي‌بلندهاي پهن‌پيكر و سدان‌هاي امروزي قرار مي‌گيرند. از يك سو، چندان بزرگ و پرهزينه نيستند و از سوي ديگر، ارتفاع بالاتر سرنشينان را از سطح زمين و راحتي بيشتري فراهم مي‌كنند. هر كراس‌اور كوچك يا متوسطي، صندوق بار مناسب و فضاي مناسب چهار سرنشين و مصرف سوخت راضي‌كننده دارد؛ پس، مي‌تواند براي خانواده‌هاي امروزي گزينه‌اي ايده‌ال باشد.

شركت خودروسازي چري در شهر ووهو در استان آنهوي (Wuhu, Anhui Province) كشور چين فعاليت مي‌كند. اين شركت در سال ۱۹۹۹ بنيان نهاده شد و از سال ۲۰۰۳ با توليد انواع خودروهاي سواري آغاز به‌كار كرد. چري خودرو، هم‌اكنون رتبه‌ي دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چين را با تيراژ ششصدهزار دستگاه در سال به‌خود اختصاص داده است. چري علاوه‌بر توليدات خود، براي شركت‌هاي مطرح دنيا، خصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ مي‌كند و درمجموع، نزديك به يك‌چهارم كل توليدات اين شركت به خارج از چين صادر مي‌شوند. پيش از هر چيز بايد يادآوري كنيم خودروهاي برند MVM هم زيرمجموعه‌ي شركت چري هستند و در كشور چين با همان نام چري شناخته مي‌شوند. به‌انديشه متخصصين مي‌رسد نام و لوگوي MVM صرفا به درخواست نماينده‌ي فروش اين شركت در ايران، روي بعضي خودروهاي چري گذاشته شد. در تاريخ شركت چري، MVM صرفا لقبي براي خودروي QQ3 است كه در ايران با نام MVM110 مي‌شناسيم.

مرجع متخصصين ايران MVM X33

واژه‌ي تيگو (Tiggo) در شركت چري، مخصوص كراس‌اورهاي اين برند است. درواقع، اولين تيگو در بازار ايران ام وي ام X33 بود كه هنوزهم از مهم‌ترين توليدات چري است. اين خودرو، سال ۲۰۰۵ رونمايي شد و همچنان با تكيه بر پلتفرم اوليه، پس از چند تغييرچهره توليد مي‌شود. مديران خودرو هر سه مدل تيگو 3 را به ايران وارد كرده است. اين سه مدل عبارت‌اند از: مدل پايه و فيس‌ليفت ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴. چري تيگو 3 يا همان ام‌وي‌ام ايكس 33، امروزه در چين، روسيه، اروگوئه، مصر، اندونزي و كرمان موتور ايران توليد مي‌شود. آخرين مدل اين خودرو در ايران، كد X33 S اسپرت دارد تا متفاوت از مدل‌هاي قبلي تشخيص داده شود.

طراحي ظاهري و بدنه

افرادي كه با نسخه‌هاي گذشته‌ي X33 آشنايي دارند، به‌سختي باور مي‌كنند تمامي اين مدل‌ها از سيزده سال قبل تاكنون، با پلتفرمي واحد توليد ‌شده‌اند. نمونه‌ي اوليه‌ طراحي ناهماهنگي با چراغ‌هاي بزرگ و ناخوشايند داشت؛ اما با فيس‌ليفت سال ۲۰۱۰ جذابيت بيشتري پيدا كرد. اين محصول به‌لطف بازطراحي سال ۲۰۱۴ متحول شد و شبيه به خودروهاي تغيير نسل يافته، جلوه‌اي تازه پيدا كرد. درواقع، بسياري از خودروهاي چيني ساخت برندهاي مختلف به‌دليل استخدام طراحان خارجي در صنعت خودروسازي چين، تغيير ظاهري چشمگيري بين سال‌هاي ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تجربه كردند و تيگو 3 (ام‌ وي‌ ام ايكس 33) هم با اين خوش‌اقبالي روبه‌رو شد. جديدترين مدل ام وي ام X33 در ايران، با دو تيپ S و S اسپرت عرضه مي‌شود كه صرفا در جزئيات سپر جلو متفاوت هستند. درضمن، مدل اسپرت سقف سياه‌رنگ دارد.

مرجع متخصصين ايران MVM X33

امروزه، مدل X33 S اسپرت جذابيت بيشتري در بازار دارد. از نماي روبه‌رو، چراغ‌هاي كشيده اين خودرو با لامپ هالوژن در وسط جذابيت بيشتري درمقايسه‌با مدل‌هاي قبلي دارند. چراغ راهنماي كوچك و نارنجي‌رنگ در گوشه‌‌ي چراغ اصلي است كه همراه‌با قطعاتي باريك و فلزي، حالت چشم و پلك را براي روشنايي خودرو تداعي مي‌كند. نوار LED روشنايي روز داخل سپر و كمي بالاتر از چراغ مه‌شكن قرار دارد. مشابه ديگر خودروهاي گروه چري، X33 هم جلوپنجره‌ي ساده‌اي دارد كه با زمينه‌ي سياه و خطي افقي همراه‌با فلز كروم و نشان شركت سازنده ارائه مي‌شود. اين خودرو فقط در ايران برند MVM دارد و در ديگر كشورها، با لوگوي شبيه به A مربوط به گروه چري توليد مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران MVM X33

سپر X33 S حجم‌دهي پيچيده و چشم‌گيري ندارد؛ اما با چند حفره‌ي بزرگ، نمايي اسپرت و جوان‌پسند فراهم مي‌كند. اين ترفند البته نياز به فلز و ارزش تمام‌شده در اين بخش را كاهش داده است. در طرفين، جايگاه ويژه‌اي براي مه‌شكن و روشنايي روز وجود دارد. در بخش مياني هم، ادوات سياه پلاستيكي و مشبك ديده مي‌شوند كه در مدل ام وي ام  X33 S  اسپرت با زهوار فلزي و نقره‌اي‌رنگ مستطيل‌شكل همراه است.

از نماي جانبي، تفاوت خاصي ميان بدنه‌ي X33 S و مدل قبلي وجود ندارد؛ ولي به‌دليل استفاده از ادوات فلزي روي درها، تشخيش مدل جديد از نسخه‌ي قديمي امكان‌پذير است. رينگ‌هاي X33 S نيز زيباتر شده‌اند و حالا خريدار مي‌تواند از طرح اسپرت چرخ‌هاي آلومنيوم هفده اينچ استفاده كند. در نسخه‌ي اسپرت، ريل باربند هم ظريف‌تر شده؛ اما همچنان از آنتن كوسه‌اي خبري نيست و نمونه‌ي سنّتي با پوشش سياه در انتهاي سقف ديده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران MVM X33

چري X33 حجم‌دهي قابل توجهي در نماي جانبي بدنه دارد. حفره‌ي مربوط به چرخ‌هاي جلو و عقب، دايره‌ي منظم نيستند و با حالت منحني ارائه مي‌شوند. اين خودرو برخلاف بسياري از كراس‌اورهاي كامپكت چيني، از ادوات پلاستيكي سياه‌رنگ در پيرامون گِل‌گيرها و پايين ركاب استفاده نمي‌كند تا همراه‌با آينه‌بغل‌هاي فلزي هم‌رنگ بدنه و مجهز به چراغ راهنما، لوكس‌تر از رقبا به‌انديشه متخصصين رسد.

از نماي پشت، چراغ‌هاي كوچك با ابعاد خودرو هماهنگ هستند. در گذشته، چراغ‌هاي بزرگ در بخش عقب خودروهاي چيني، خصوصا كراس‌اورها را شاهد بوديم كه چندان جذابيت نداشتند. البته، نبايد فراموش كنيم مدل اوليه‌ي ام وي ام X33 به‌دليل الگوبرداري واضح از كراس‌اورهاي ژاپني مثل تويوتا راو 4 (نسل دوم و سوم) و سوزوكي گرند ويتارا، طراحي متناسبي در نماي پشت داشت. اين خودرو برخلاف نماي روبه‌رو كه در سال‌هاي گذشته دست‌خوش تغييرات گسترده شده، تفاوت چشمگيري در نماي پشت مدل‌هاي مختلف ندارد.

مرجع متخصصين ايران MVM X33

چراغ‌هاي عقب در مدل X33 S اسپرت زاويه‌دار هستند، ضمن اينكه مشابه گرند ويتارا، از مربع‌هاي سفيد در محيط قرمز استفاده مي‌كنند. حتي در قسمت پايين و گوشه‌هاي سپر نيز چراغ‌هاي هشدار ديده مي‌شوند كه شباهت زيادي با نمونه‌هاي موجود در سوزوكي دارند. از تغييرات مهم اين نما، بايد به قاب دورنگ مخصوص چرخ يدكي و طرح جذاب سپرها با ادوات نقره‌اي‌رنگ و حفره‌هاي مستطيلي با فريم كروم اشاره كرد كه البته، متخصصد متخصص و ارتباطي با اگزوز ندارند. چري X33 حتي شيشه‌ي عقب را به‌سادگي ها نكرده و با منحني در قسمت پايين، متفاوت از مدل‌هاي قبلي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

كراس‌اور تيگو 3 با ابعادي به طول ۴۴۱۹ ميلي‌متر و عرض ۱۷۶۵ ميلي‌متر و ارتفاع سقف ۱۶۵۱ ارائه مي‌شود؛ در حالي‌كه فاصله‌ي محورهاي آن ۲۵۱۰ ميلي‌متر است.

طراحي داخلي و كابين

مشابه نماي روبه‌رو، فضاي داخلي ام وي ام X33 در مدل جديد كاملا متحول شده است. فرمان مدرن با فريم فلزي و نمايشگر بزرگ‌تر همراه جايگاه ويژه در داشبورد و طراحي خلاقانه براي مجراي خروجي هوا، جلوه‌اي تازه براي سرنشين فراهم مي‌كند. در مدل X33 S اسپرت كه نسخه‌اي ويژه در بازار ايران محسوب مي‌شود، ادوات سرخ‌رنگ در بعضي قسمت‌هاي داشبورد و پوشش داخلي درها ديده مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران MVM X33

مشابه بسياري از خودروهاي امروزي، داشبورد ام وي ام X33 هم به سه بخش تقسيم مي‌شود: ۱. در قسمت بالا، منحني چشم‌نوازي با تأكيد بر مجراي خروجي هوا و پنل پشت فرمان وجود دارد؛ ۲. بخش مياني جايگاهي ويژه براي نمايشگر لمسي هشت اينچ دارد؛ به‌طوري‌كه هماهنگ و مرتبط با پنل پشت فرمان به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ ۳. قسمت پاييني داشبورد هم زوايايي متقارن با بخش بالايي دارد. كمي پايين‌تر، جايگاه‌ ويژه‌اي هم براي تهويه‌ي مطبوع وجود دارد كه با كليدهاي گردان و قاب فلزي ارائه مي‌شود.

در قسمت تهويه و دسته‌دنده‌، البته مشابهت زيادي با ادوات موجود در ديگر خودروهاي چيني به‌چشم مي‌خورد؛ اما درمجموع، مي‌توان از كيفيت كليدها و دكمه‌ها رضايت داشت. اين خودرو دركنار كليدهاي پلاستيكي و نسبتا ارزان‌ارزش، با قاب‌هاي فلزي و مواد سياه‌رنگ شفاف (اصطلاحا پيانويي) سعي مي‌كند اندكي حس لوكس براي سرنشين فراهم كند. علاوه‌براين، X33 جديد برخلاف طراحي جذاب فضاي داخلي، از مواد درجه‌يك براي داشبورد سود نمي‌برد و در قسمت‌هاي مختلف از پلاستيك سخت استفاده كرده است. اين موضوع براي خريدار كراس‌اوري چيني در كلاس ارزشي X33، البته آزاردهنده نيست و بايد توجه كرد درمقايسه‌با خودروهاي ارزان‌تر، نظير چانگان CS35، برتري دارد.

مرجع متخصصين ايران MVM X33

فرمان مدل X33 S اسپرت درمقايسه‌با نسخه‌هاي قبلي متحول شده است. در اين قسمت، نه‌تنها كليدهاي متخصصدي متعدد براي كروزكنترل و سيستم صوتي و پاسخ‌گويي به تماس تلفني وجود دارد؛ بلكه مواد مرغوب‌تر با ادوات نقره‌اي‌رنگ ديده مي‌شوند. ساختار فرمان حالت استخواني و اسپرت دارد و به‌جاي پلاستيك، از چرم مصنوعي همراه‌با خط دوخت داخلي برخوردار است. در پنل پشت فرمان، عقربه‌هاي سرعت‌سنج و دور موتور با حالتي جذاب ارائه مي‌شوند كه نمايي تخت و شبيه به محصولات فولكس دارد. اين بخش با كامپيوتر سفري و نورپردازي آبي ملايم، مدرن‌تر از ديگر خودروهاي چيني در كلاس كراس‌اور اقتصادي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33

در آخرين مدل X33، صندلي‌ها و فضاي داخلي رضايت‌بخش است. اين كراس‌اور كامپكت براي جلوزانو و بالاي سرِ چهار انسان بلندقد فضاي كافي دارد و در سفرهاي بلندمدت، مي‌تواند نسبتا راحت باشد. مواد به‌كاررفته در بخش اصلي صندلي‌ها (قسمت مياني نشيمن‌گاه و گودي كمر)، حالت اسفنجي و نرم دارند؛ اما در كناره‌ها با چرم مصنوعي و مواد سخت‌تر ارائه مي‌شوند. اين شرايط باعث مي‌شود دركنار صرفه‌جويي هزينه‌ي توليد براي خودروساز و مصرف‌كننده، نماي اسپرت صندلي‌ها حفظ شود و بدن سرنشينان نيز تا حدودي هنگام گردش ماشين ثابت بماند. در فضاي عقب، البته صندلي‌ها حالت تخته‌اي و صاف دارند كه غيرارگونوميك (ناهماهنگ با بدن انسان) هستند و در سفرهاي طولاني، تا حدودي خسته‌كننده خواهند بود. باوجوداين، به‌دليل استفاده از طراحي دوگانه مشابه صندلي‌هاي جلو، ظاهر زيبايي دارند.

از نكات مثبت مهم در طراحي داخلي ام وي ام X33 ، توجه ويژه به جزئيات داشبورد و پوشش داخل درها است. در ناحيه‌ي استراحتگاه بازو، چرم مصنوعي ديده مي‌شود. دستگيره‌ي نسبتا بزرگ و نقره‌اي‌رنگ همراه‌با اهرم كروم براي بازكردن درهاي جلو، جذابيت زيادي براي سرنشين X33 خواهد داشت.

درمجموع، مي‌توان از طراحي نماي داخلي X33 S اسپرت راضي بود. به مواد استفاده‌شده با ارفاق مي‌توان نمره‌ي قبولي داد و آن‌ را مناسب استفاده‌ي خانواده‌اي چهارنفره دانست. اين خودرو با صندوق ۵۵۰ ليتر در حالت استاندارد ارائه مي‌شود كه البته با خواباندن صندلي‌هاي عقب افزايش پيدا مي‌كند.

پيشرانه و شرايط متخصص

كراس‌اور X33 در چين با پيشرانه‌ي ۱.۶ليتري فروش چشمگيري دارد. اين مدل قدرت ۱۲۵ اسب‌بخار در ۶۱۵۰ دور بر دقيقه و نهايت گشتاور ۱۶۰ نيوتن‌متر از ۳۹۰۰ دور بر دقيقه توليد مي‌كند كه البته آمار جذابي براي كراس‌اوري با وزن خالص نزديك به ۱۴۰۰ كيلوگرم به‌انديشه متخصصين نمي‌رسد. تاكنون در ايران، اين مدل ارائه نشده است؛ اما باتوجه‌به افزايش ارزش ناشي از افت ارزش پول ملي ايران، ممكن است در فهرست شركت مديران خودرو قرار گيرد. مدل ۱.۶ليتري ام وي ام X33 با آپشن‌هاي كامل (تيپ لاكچري) در بازار جهاني حدود ۱۳هزار دلار ارزش دارد.

مرجع متخصصين ايران MVM X33

مشابه سال‌هاي قبل، كراس‌اور پرفروش چري با پيشرانه‌ي دوليتري تنفس طبيعي در ايران فروخته مي‌شود. اين مدل قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقيقه به‌همراه نهايت گشتاور ۱۸۰ نيوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور بر دقيقه توليد مي‌كند. كراس‌اور X33 با جعبه‌دنده خودكار CVT و هفت‌سرعته (در حالت تعويض دستي) عرضه مي‌شود كه نتيجه‌ي آن، رسيدن به سرعت صد كيلومتربرساعت در زماني حدود ۱۴.۵ ثانيه است. نهايت سرعت خودرو با موتور دوليتري، ۱۷۰ كيلومتربرساعت و ميانگين مصرف سوخت با بنزين معمولي ايران، نزديك به دَه ليتر در صد كيلومتر خواهد بود.

امكانات رفاهي و ظاهري

مدل X33 S اسپرت كامل‌ترين نسخه از چري تيگو 3 است. علاوه‌بر پيشرانه‌ي دوليتري و جعبه‌دنده‌ي خودكار، اين خودرو در نماي بيروني به قابليت‌هاي ازاين‌دست مجهز است: ريل باربند، رينگ‌هاي اسپرت آلومينيوم هفده اينچ با لاستيك‌هايي به‌پهناي ۲۱۵ ميلي‌متر، سانروف، بال عقب، نوار LED روشنايي روز، مه‌شكن، آينه‌بغل فلزي مجهز به راهنما و تنظيم برقي. در بعضي مدل‌ها، گرم‌كن داخل آينه‌بغل و بادگير پنجره‌هاي جانبي نيز وجود دارد؛ اما تمامي نسخه‌ها آنتن سنّتي دارند و امكان ورود به خودرو با لمس انگشت روي دستگيره وجود ندارد.

مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33

در نماي داخلي، مشخصات ام وي ام X33 S اسپرت شامل اين قابليت‌ها است: كروزكنترل، فرمان استخواني با پوشش چرم مصنوعي همراه‌با قابليت تنظيم سيستم صوتي و كنترل ارتباط تلفني، نمايشگر لمسي هشت اينچ، ناوبري ماهواره‌اي فارسي، چهار بلندگوي استريو، دوربين پارك، درگاه ورودي USB، سي‌دي و AUX، قابليت اتصال به موبايل هوشمند ازطريق بلوتوث و برقراري ارتباط تلفني. اين خودرو با پوشش چرم مصنوعي براي صندلي‌هاي و تودري‌ها ارائه مي‌شود كه البته در نسخه‌ي اسپرت، تركيب رنگ سياه و قرمز دارد. تنظيم صندلي در تمامي نسخه‌ها، غيرالكتريكي است تا در شش جهت براي راننده يا چهار جهت براي صندلي كنار (شاگرد) به‌صورت دستي انجام شود. كامپيوتر سفري ازطريق نمايشگر پنل فرمان عمل مي‌كند و نمايي مدرن در اندازه‌ي چهار اينچ دارد. اطلاعاتي نظير مصرف سوخت، مسافت پيموده‌شده، بازماندن درها و حالت رانندگي، ازطريق اين نمايشگر به راننده اطلاع‌رساني مي‌شوند. كراس‌اور X33 در مدل جديد، به تهويه‌ي مطبوع خودكار تك‌كانال بدون خروجي مجزا براي سرنشين عقب مجهز است.

تنظيمات برقي و گرم‌كن داخل صندلي، سقف پانوراميك، استارت دكمه‌اي، خروجي برق دوازده ولت، چراغ LED براي روشنايي عقب و تهويه‌ي مطبوع دوگانه امكاناتي هستند كه در نسخه‌ي وارداتي X33 ارائه نمي‌شوند.

شرايط ايمني و تجهيزات حفاظتي

مشابه ديگر خودروهاي ساخت چين، اطلاعات كاملي از آزمايش‌هاي تصادف و ميزان ايمني X33 S دردسترس نيست؛ اما با جست‌وجو در سايت‌هاي چيني متوجه شديم مدل ۲۰۱۱ خودرو مذكور را بنياد ايمني خودروهاي چين (C-NCAP) آزمايش كرده و امتياز متوسط (دو ستاره از چهار) به آن داده است. فيلم مربوط به آزمايش تصادف ام وي ام X33 كه پلتفرم مشترك با مدل امروزي دارد، درادامه‌ي براي شما متخصصان عزيز آورده شده است. بايد توجه كنيد احتمال دارد مدل جديد (ساخت ۲۰۱۸) بهينه‌سازي‌هايي ازانديشه متخصصين ايمني داشته باشد.

در تصاوير، به‌وضوح مي‌توان ديد اتاق خودرو دربرابر تصادف روبه‌رو مقاومت نسبتا خوبي نشان مي‌دهد و فضاي اختصاصي سرنشين را حفظ مي‌كند. بااين‌حال، بدنه‌ي X33 در قسمت سقف و درهاي جلو استقامت كافي ندارد. خودرو آزمايش‌شده كاملا از مسير مستقيم منحرف مي‌شود و حتي چرخ‌هاي عقب همراه‌با بدنه از سطح زمين فاصله مي‌گيرند.

كراس‌اور ام وي ام X33 با چهار كيسه‌ي هوا براي روبه‌رو و فضاي جانبي سرنشينان جلو ارائه مي‌شود. اين خودرو كيسه هواي پرده‌اي ندارد و سرتاسري براي سرنشينان عقب است. به‌جز ترمز ضدقفل (ABS) و تقسيم هوشمند نيروي ترمز در مواقغ اضطراري (EBD)، فناوري ديگري براي كنترل تعادل خودرو وجود ندارد. البته مصرف‌كنندگان توقع سيستم‌هايي مثل كنترل لغزش (ESP) در كراس‌اورهاي كامپكت چيني ندارند؛ اما كمبود آپشن‌هايي مثل فناوري حفظ خودرو در شيب (HCA) و نشان‌دهنده‌ي فشار باد لاستيك‌ها در ام وي ام X33 احساس مي‌شود. اين خودرو به حسگر عقب مجهز است؛ اما براي هشدار برخورد از نماي جلو و جوانب حسگري ندارد.

مطالعه متخصص، ارزش نهايي و مقايسه با رقبا

(به‌روزرساني ۲۵ خردادماه ۱۳۹۹)

بدون شك، X33 پرفروش‌ترين خودروي چيني در تاريخ ايران است. اين محصول با سه چهره، سابقه‌ي حضور دَه‌ساله در بازار كشور دارد و محصولي شناخته‌شده محسوب مي‌شود. هرچند مدل‌هاي قبلي X33 ظاهر جذاب يا امكانات فراتر از انتظار نداشتند، به‌دليل ارزش مناسب و شرايط فروش اقساطي، موفق به جذب مخاطب شدند. اين موضوع در زمان نگارش مطلب و نرخ دلار به ۱۶ هزار تومان رنگ ديگري به خود گرفته است؛ چراكه شركت مديران خودرو ارزش كارخانه ام وي ام x33s را ۲۹۴,۶۰۰,۰۰۰  تومان اعلام كرده است و با موعد تحويل ۴۵ روزه، ضمن دريافت تمام مبلغ، ام وي ام x33 اسپرت را پيش‌فروش مي‌كند. اين درحالي است كه سال ۱۳۹۶، با پيش‌پرداخت ۳۰ميليون تومان يا مبلغ نقدي درحدود ۸۰ميليون تومان، امكان خريد X33 S اسپرت براي مصرف‌كننده ايراني وجود داشت. جديدترين نام نويسي مديران خودرو براي اين محصول، با اقساط ۱۲ تا ۶۰ ماهه براي حداكثر ۵۵ درصد ارزش است.

مشخصات

ارزش كارخانه

شرايط نام نويسي خردادماه ۱۳۹۹

موعد تحويل

X33 S اسپرت دنده‌خودكار

۲۹۴,۶۰۰,۰۰۰

فروش نقدي يا حداقل ۴۵ درصد پيش‌پرداخت با حداكثر ۵۵ درصد و اقساط ۱۲ تا ۶۰ ماهه

۴۵ روزه كاري

مرجع متخصصين ايران MVM X33

در نماي ظاهري، نمي‌توان ايرادي خاصي به كراس‌اور چري گرفت. اين خودرو از چراغ‌هاي مدرن با طرح اسپرت و نوار LED روشنايي و رينگ‌هاي جديد آلومينيوم استفاده مي‌كند كه همراه‌با رنگ‌آميزي دوگانه (سقف سياه و بدنه‌ي متفاوت) فراتر از مدل‌هاي قبلي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. ام‌وي‌ام X33 S باربند و سانروف و جايگاهي ويژه براي يدكي دارد كه علاوه‌بر زيبايي متخصصدي هستند و به بهبود راحتي سرنشينان منجر مي‌شوند. درمقايسه‌با رقبا، كراس‌اور كامپكت چري بهتر از چانگان XC35 و ليفان X60 است؛ اما درمقابل محصولات جديدتر، نظير هايما S5 و هاوال H2 برنده‌ي مطلق نيست.

در فضاي داخلي نيز، تفاوت زيادي بين X33 S امروزي با مدل‌هاي گذشته وجود دارد. ازانديشه متخصصين مواد به‌كاررفته در كابين و صندلي‌ها، رضايت نسبي براي خريدار ايراني فراهم مي‌شود. تركيب ادوات الكترونيك نمايشگر و پنل پشت فرمان با خطوط داشبورد و حفره‌هاي خروجي هوا براي تهويه‌ي مطبوع رضايت‌بخش هستند و نماي داخلي درها با قطعات نقره‌اي و پوشش چرم مصنوعي، چشم‌نواز به‌انديشه متخصصين مي‌رسند. به‌عقيده‌ي نگارنده، نماي داخلي X33 S درمقايسه‌با ديگر كراس‌اورهاي كامپكت چيني در بازار ايران، برتري نسبي دارد و حس بهتري به سرنشين مي‌دهد. ديد راننده و سرشينان داخل اين كراس‌اور بسيار خوب است و هنگام مانورهاي شهري و پارك دوبل (دنده‌عقب)، فرمان‌پذير خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران

جديدترين مدل چري تيگو 3 كه در ايران با نام امي‌وي‌ام X33 S عرضه مي‌شود، ازانديشه متخصصين متخصص براي رانندگي آرام در شهر و سفرهاي معمول خانواده‌اي چهارنفره مناسب است. ميانگين مصرف سوخت اين خودرو با پيشرانه‌ي دوليتري تنفس طبيعي در محدوده‌ي نُه تا دَه ليتر در صد كيلومتر، براي مصرف‌كننده‌ي ايراني پذيرفتني به‌انديشه متخصصين مي‌رسد و البته، كمي بيشتر از هايما S5 و هاوال H2 خواهد بود. شتاب‌گيري X33 S مسلما با رسيدن به سرعت صد كيلومتربرساعت در زماني حدود چهارده ثانيه رضايت‌بخش نيست؛ اما نيازهاي روزانه را برآورده مي‌كند و احتمالا توقع خريدار نيز، بيش‌ازاين نخواهد بود. همچنين، نبايد فراموش كرد هايما و هاوال با موتورهاي توربوشارژ ۱.۵ ليتري همراه‌با ارزش بيشتر درمقايسه‌با X33 S، در زماني حدود دوازده ثانيه به سرعت صد كيلومتربرساعت مي‌رسند.

ازانديشه متخصصين آپشن‌هاي ظاهري و امكانات رفاهي، نمي‌توان نمره‌ي فوق‌العاده‌اي براي X33 S درانديشه متخصصين گرفت. البته، اين شرايط كم‌وبيش براي تمامي خودروهاي چيني در اين محدوده‌ي ارزش وجود دارد. بهره‌گيري از نمايشگر لمسي هشت اينچ و كامپيوتر سفري، مهم‌ترين نكات مثبت اين خودرو در مباحثه آپشن‌هاي رفاهي هستند؛ اما فقدان صندلي برقي، حسگر نزديك‌شدن به اجسام از جلو و جوانب، تهويه‌ي مطبوع خودكار، كيسه هواي پرده‌اي و آنتن كوسه‌اي در تمامي نسخه‌هاي X33 S سؤال‌برانگيز است. ازانديشه متخصصين فناوري‌هاي مربوط به سيستم‌هاي حفاظت رانندگي، به‌دليل فقدان سيستم كنترل پايداري الكترونيك (ESP) و فناوري كنترل كشش (TCS) و سيستم حفظ خودرو در شيب (HCA)، هايما S5 و هاوال H2 برتر از X33 S هستند.

مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33

ازانديشه متخصصين كيفيت رانندگي، بايد اعتراف كرد فنربندي و تعليق مناسبي در X33 S وجود دارد و به‌خوبي از دست‌اندازهاي شهري عبور مي‌كند. اين خودرو البته دوديفرانسيل نيست و به‌دليل ضعف در امكاناتي مثل سيستم حفظ خودرو در شيب (HCA)، مناسب سفرهاي خارج جاده و طبيعت‌گردي نخواهد بود. چنانچه تجربه‌ي رانندگي با سوزوكي ويتارا داشته باشيد، متوجه خواهيد شد تعادل ام وي ام X33 هنگام مانورهاي ناگهاني راضي‌كننده نيست و امكان چرخش انتهاي خودرو در سرعت‌هاي زياد وجود دارد. البته، كيفيت سيستم تعليق و تعادل اين محصول برتري محسوسي درمقايسه‌با چانگان و ليفان ايجاد مي‌كند؛ اما نيازمند احتياط راننده است؛ چراكه بدون ESP و كنترل كشش ارائه مي‌شود. 

ام‌وي‌ام X33 S تا زماني‌كه ارزان‌تر از هايما S5 و هاوال H2 باشد، به‌دليل قدرت بيشتر و ظاهر بهتر درمقايسه‌با ليفان X60 و چانگان XC35، پرتقاضا باقي خواهد ماند. البته، نبايد فراموش كرد برچسب ارزشي بيش از ۲۰۰ ميليون‌تومان براي كراس‌اور كامپكت چيني هنوز براي خريدار ايراني با درآمد كنوني پذيرفتني نيست. افزون‌براين، سابقه‌ي مديران خودرو و حضور طولاني‌مدت ام وي ام X33 در بازار ايران، خيال مردم را از بابت خدمات پس از فروش و گارانتي و تأمين قطعات اين خودرو در سال‌هاي آينده راحت مي‌كند. تجربه نشان داده حضور كوتاه‌مدت محصولي چيني در بازار ايران، به هزينه‌هاي سنگين تعمير، كمبود لوازم يدكي، فقدان متخصص متخصص و درنهايت، افت شديد ارزش در بازار دست دوم منجر خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران MVM X33

مشخصات / مدل‌ها

ام‌وي‌ام X33 S

بيسو T3

بيسو T5

زوتي T600

زوتي داماي X7

هاوال H2

بورگوارد

BX7

سانگ‌يانگ ركستون

g4

تويوتا

RAV4

تويوتا RAV4 هيبريد

سوبارو فارستر

فولكس واگن تيگوان

رنو كولئوس

۲۰۱۶

توسان ۲۰۱۷

كيا اسپورتيج ۲۰۱۷

هوندا

CR-V ۲۰۱۶

ميتسوبيشي اوتلندر

۲۰۱۷

هيونداي سانتافه ۲۰۱۷

كيا سورنتو ۲۰۱۷

نيسان جوك

اسپرت

ام‌جي GS

تعداد سيلندر

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

حجم موتور (ليتر)

۲

۱.۳

۱.۵

۱.۵

۲

۱.۵

۲

۲

۲.۵

۲.۵

۲

۱.۴

۲.۵

۲

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۱.۶

۲

حداكثر قدرت (اسب‌بخار)

۱۳۶ 

۱۳۳ 

۱۵۰ 

۱۵۶

۱۷۷

۱۴۱

۲۲۲

۲۲۲

۱۷۷

۱۹۴

۲۵۰

۱۲۵

۱۷۰

۱۶۴

۱۶۸

۱۸۵

۱۶۶

۱۹۰

۱۹۰

۱۹۰

۲۱۷

حداكثر گشتاور (نيوتن‌متر)

۱۸۰ 

۱۸۵ 

۲۱۵

۲۱۵

۲۵۰ 

۲۰۲

۳۰۰ 

۴۲۰

۲۳۳

۲۰۶

۳۵۰ 

۲۰۰

۲۲۶

۲۰۵

۲۲۰

۲۴۵

۲۲۰

۲۲۰

۲۲۰

-

۳۵۰

استاندارد آلايندگي

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۶

يورو ۶

يورو ۵

يورو ۶

يورو ۵

يورو ۶

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

مصرف سوخت تركيبي (L/100 Km)

۱۰ 

۸.۵

۱۰.۵

۸

۹.۵ 

۹ 

۹

۱۰.۵

۹

۷.۳

۸.۵

۶

۸.۴

۸.۵

۹.۴

۸.۱

۹.۴

۱۱

۱۱.۲

۶.۵

۶.۲

جعبه‌دنده

CVT

CVT

هشت‌سرعته‌ي خودكار

شش‌سرعته‌ي ‌خودكار

شش‌سرعته‌ي خودكار

شش‌سرعته‌ي خودكار

شش‌سرعته خودكار

شش‌سرعته خودكار

CVT

CVT

CVT

شش‌سرعته خودكار

CVT

شش‌سرعته‌ي خودكار

شش‌سرعته‌ي خودكار

CVT

CVT

شش‌سرعته‌ي خودكار

شش‌سرعته‌ي خودكار

CVT

شش‌سرعته‌ي خودكار

حجم باك بنزين

۵۰

۵۰

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۷۰

۵۶

۵۶

۶۰

۵۸

۶۰

-

۵۰

۵۸

۶۰

۶۶

۶۶

۵۰

۵۵

وزن (كيلوگرم)

۱۳۹۰ 

۱۴۵۰

۱۵۷۰ 

۱۵۴۰

۱۷۳۱

۱۶۰۰

۱۸۰۰

۲۰۰۰

۱۷۸۰

۱۸۲۰

۱۶۲۰

۱۵۰۰

۱۶۰۰

۱۵۲۰

۱۶۹۵

۱۵۲۳

۱۵۸۰

۱۵۷۰

۱۵۸۵

۱۴۵۶

۱۳۸۵

گالري

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران MVM X33
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات