مرجع متخصصين ايران

مطالعه لپ‌ تاپ Ideapad 320 لنوو

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقيقه
در مطالعه آيدياپد ۳۲۰ در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، قابليت‌هاي جديدترين لپ‌تاپ ۱۵ اينچي اين سري را با پردازنده‌ي نسل هشتم اينتل و كارت گرافيك مستقل معرفي مي‌كنيم و مي‌سنجيم.
تبليغات

لپ‌تاپ‌ ديگر مانند دهه‌هاي گذشته يك وسيله‌ي لوكس و خاص به شمار نمي‌رود و امروزه استفاده از مدل‌هاي مختلف آن حتي به مدرسه‌ها نيز كشيده شده است. لپ‌تاپ‌ها مانند ديگر وسايل الكترونيكي از انديشه متخصصين متخصصي و كيفيت رده‌بندي مي‌شوند. شايد لپ‌تاپ‌هاي بالارده و پريميوم بيشتر در كانون توجه باشند؛ اما محصولات اقتصادي نيز بخش عمده‌اي از فروش لپ‌تاپ‌ها را تشكيل مي‌دهند. تنوع محصولات شركت لنوو در بازار لپ‌تاپ‌ به‌قدري زياد است كه تمام اقشار و نياز‌ها را پوشش مي‌دهد؛ از سري ايكس لپ‌تاپ‌هاي تينك‌پد گرفته تا لپ‌تاپ‌هاي سري آيدياپد همگي براي پوشش نياز‌هاي مختلفي به بازار عرضه شده‌اند.

لپ‌تاپ آيدياپد 320 در خانواده‌ي لپ‌تاپ‌هاي اقتصادي و مقرون‌به‌صرفه‌ي لنوو جاي مي‌گيرد. اين لپ‌تاپ نه آنچنان سبك و نازك است كه آن را يك اولترابوك و نماد مهندسي لنوو بدانيم و نه آنچنان بي‌رقيب در مشخصات سخت‌افزاري كه متخصصان خاص و حرفه‌اي‌ها را راضي كند؛ در اصل هدف لنوو از عرضه‌ي چنين لپ‌تاپي هيچ يك از موارد ذكرشده نيست؛ بلكه اين غول چيني با آيدياپد ۳۲۰ متخصصان معمولي را هدف قرار داده است. اين كامپيوتر همراه، يكي از نمونه‌هاي موفق در بازار لپ‌تاپ‌هاي مقرون‌به‌صرفه‌ محسوب مي‌شود كه با داشتن ويژگي‌هاي سخت‌افزاري مناسب و ارزش رقابتي از عهده‌ي كارهاي روزمره و حتي فراتر از آن به‌راحتي برمي‌آيد.

مرجع متخصصين ايران لنوو آيدياپد 320 / Lenovo Ideapad 320

نمونه‌ي ۱۵ اينچي مورد مطالعه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران يكي از جديدترين مدل‌هاي سري آيدياپد در بازار است كه خوشبختانه به پردازنده‌ي نسل هشتم اينتل و تراشه‌ي گرافيكي MX150 انويديا مجهز شده است. با مطالعه لپ‌تاپ ميان‌رده و اقتصادي Ideapad 320 همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.

مشخصات

Ideapad 320

پردازنده

Intel® Core™ i5 8250U- 1.6 GHz/3.4 GHz

نمايشگر

15.6″ FHD, (1920*1080) 

TFT LED

حافظه

8GB DDR4

تراشه‌ي گرافيكي

GeForce MX150 with 2GB GDDR5

حافظه‌ ذخيره‌سازي

SanDisk sdssda240g

ديسك نوري

DVD Writer

اسپيكر

 Stereo Speakers

دوربين

0.3MP

اتصالات 

USB Type Cx1, USB 3.0x2, 3.5mm Headphone/Mic, SD Reader

خروجي تصوير

HDMI 1.4

باتري

2-Cell Li-Ion 30 Whr

ابعاد

۲۳×۲۶۰×۳۷۸ ميلي‌‌متر

وزن

۲.۲ كيلوگرم

طراحي

الگوي شبيه به فلز برس‌خورده شايد در نگاه اول و در نماي بازشده‌ي آيدياپد ۳۲۰ فريب‌دهنده باشد؛ اما با كمي دقت متوجه پلاستيكي بودن بدنه و شاسي دستگاه خواهيد شد. ممكن است اين لپ‌تاپ حس كالايي پريميوم و لوكس را به متخصص القا نكند؛ اما خوش‌ساخت بودن بدنه‌ي آن در همان استفاده‌ي اول مشخص است؛ البته در لپ‌تاپ كمي از اين حس مي‌كاهد. از انديشه متخصصين ابعاد و وزن آيدياپد ۳۲۰ تقريبا مشابه رقبا عمل مي‌كند؛ بنابراين نبايد انتظار لپ‌تاپي نازك و سبك‌وزن از آن داشت. طول، عرض و ضخامت Ideapad 320 به ترتيب برابر ۳۷۸، ۲۶۰ و ۲۳ ميلي‌متر و وزن آن تقريبا ۲.۲ كيلوگرم است. متأسفانه بدنه‌ي پلاستيكي اين لپ‌تاپ به‌شدت مستعد لك‌پذيري است؛ البته اين اشكال در بخش داخلي لپ‌تاپ چندان آزاردهنده نيست.

بدنه‌‌ي باكيفيت پلاستيكي با لك‌پذيري بالا

لولاي بزرگ دستگاه از انديشه متخصصين ظاهر تقريبا مشابه لولاي استفاده‌شده در مك‌بوك‌هاي اپل است؛ اما در عمل به‌هيچ‌وجه قادر به رقابت با لولاي اين لپ‌تاپ بالارده نيست. نكته‌ي مثبت اين لولا، باز شدن ۱۸۰ درجه‌اي آن است كه آن را نسبت به بسياري از رقباي هم‌رده متمايز مي‌كند. همان‌طور كه انتظار داشتيمريال براي بازكردن در دستگاه نياز به استفاده از هر دو دست خواهد بود؛ اين مسئله به توزيع جرم و تفاوت لولا‌ها بازمي‌گردد. پس از بازكردن دستگاه صفحه‌كليد كامل و نمايشگري با پوشش مات خودنمايي مي‌كند. بخش نمايشگر لپ‌تاپ و حتي بدنه‌ي اصلي آن صلبيت بالايي ندارند و با فشردن انگشت به‌راحتي تغيير وضعيت مي‌دهند. چراغ نشانگر پاور دستگاه در لبه‌ي سمت چپ آن قرار گرفته است؛ متأسفانه اين مكان براي چراغي كه وظيفه‌ي اعلام وضعيت لپ‌تاپ را دارد چندان مناسب نيست.

مرجع متخصصين ايران لنوو آيدياپد 320 / Lenovo Ideapad 320
مرجع متخصصين ايران لنوو آيدياپد 320 / Lenovo Ideapad 320

با وجود عدم تعبيه‌ي تعداد زيادي پورت، همچنان اين بخش نقطه‌ي قوت آيدياپد ۳۲۰ در برابر بسياري از لپ‌تاپ‌هاي هم‌رده محسوب مي‌شود. لبه‌ي سمت راست اين لپ‌تاپ تنها ميزبان DVD رايتر آن است و تمام پورت‌ها در لبه‌ي سمت چپ جايگذاري شده‌اند. لنوو سه درگاه يو‌اس‌بي ۳.۱ براي آيدياپد ۳۲۰ درانديشه متخصصين گرفته است كه دو پورت USB-A و يك نمونه‌ي USB-C در اين بخش به چشم مي‌خورند. از لپ‌تاپي با اين بازه‌ي ارزشي نمي‌توان به دليل همراهي نكردن پورت يو‌اس‌بي آن از تاندربولت ۳ خرده گرفت. در لبه‌ي سمت راست علاوه بر پورت‌هاي ذكرشده، درگاه كارت حافظه، خروجي HDMI، جك ۳.۵ ميلي‌متري هدفون و ميكروفون، درگاه اترنت و ورودي شارژر به چشم مي‌خورد. اسپيكرهاي استريو دستگاه در پنل زير لبه‌ي جلويي آن جايگذاري شده‌اند و در حالت عادي قابل مشاهده نيستند. لنوو همچنين از يك وب‌كم ۰.۳ مگاپيكسلي در لپ‌تاپ خود استفاده كرده است.

آيدياپد ۳۲۰ در دو رنگ مشكي و خاكستري در بازار ايران به فروش مي‌رسد. در پايان اين بخش بايد گفت كه اين لپ‌تاپ ميان‌رده و اقتصادي در بخش طراحي پا را فراتر از آنچه رقبا ارائه مي‌دهند، نگذاشته است و كيفيت و طراحي قابل قبولي براي لپ‌تاپي ميان‌رده به‌همراه دارد.

نمايشگر

استفاده از پوشش مات اولين نكته‌اي است كه در نمايشگر آيدياپد ۳۲۰ توجه شما را به خود جلب خواهد كرد. برخلاف مدل‌هاي كوچك‌تر آيدياپد ۳۲۰ كه به نمايشگر IPS مجهز شده‌اند، لنوو در نسخه‌هاي ۱۵.۶ اينچي از پنل TN استفاده كرده است. حاشيه‌هاي نمايشگر ۱۶ به ۹ آيدياپد ۳۲۰ چندان باريك نيست؛ بااين‌حال هنوز در حد استانداردهاي بازار لپ‌تاپ‌هاي اقتصادي است. اين نمايشگر Full HD، تراكم ۱۴۵ پيكسل بر اينچ را براي اين لپ‌تاپ به ارمغان آورده است. استفاده از نمايشگر لمسي در حال تبديل شدن به يك استاندارد در لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي است و ما نيز اميدوار بوديم كه لنوو در آيدياپد ۳۲۰ از نمايشگر لمسي استفاده كند؛ البته چنين تصميمي به بهاي افزايش ارزش دستگاه تمام مي‌شود.

شايد استفاده از پوشش مات به كم‌تر شدن بازتاب نور در نمايشگر آيدياپد ۳۲۰ كمك كرده باشد؛ اما زاويه‌ي ديد اين نمايشگر به‌شدت نااميدكننده است و متخصص تنها در نگاه از زاويه‌ي مستقيم شاهد تصوير مناسب در اين نمايشگر است. استفاده از پنل TN و پوشش مات باعث كاهش طراوت رنگ‌هاي نمايش‌داده در نمايشگر مي‌شود است. در آزمايشگاه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، براي سنجش حداكثر روشنايي نمايشگر، تنظيمات را روي روشنايي ۱۰۰ درصد قرار داديم و در آزمايش ما حداكثر روشنايي ۱۴۲ نيت اندازه‌گيري شد. اين روشنايي پايين‌تر از انتظار بود؛ اما آيدياپد ۳۲۰ همچنان در محيط‌هاي داخلي قابل استفاده است.

مرجع متخصصين ايران لنوو آيدياپد 320 / Lenovo Ideapad 320

نمايشگري با روشنايي پايين و پوشش مات

متأسفانه رنگ مشكي نيز به خاكستري ميل مي‌كند و عمق چنداني ندارد؛ روشنايي پايين و رنگ مشكي نه‌چندان مناسب، نسبت كنتراست Native نااميدكننده‌ي ۱۴ را به‌دنبال دارد. تقريبا تمام رقباي مجهز به پنل TN چنين نتايج ضعيفي را به دست مي‌آورند و رقباي بهره‌مند از نمايشگر IPS پيروز اين بخش هستند. خوشبختانه حداقل روشنايي نمايشگر اين لپ‌تاپ اقتصادي رقم مناسب ۲ نيت است؛ البته اين ميزان باتوجه‌به روشنايي پايين نمايشگر چندان دور از انتظار نبود. متخصص مي‌تواند با نصب آخرين نسخه ويندوز ۱۰ از تنظيمات Night Light براي حذف نور آبي و گرم‌تر كردن رنگ‌ها جهت استفاده در محيط‌هاي تاريك استفاده كند.

رنگ‌ها در نمايشگر اين لپ‌تاب به سردي گرايش دارند و از انديشه متخصصين دقت با يك نمونه‌ي معمولي روبه‌رو هستيم. در نمونه‌ي مورد مطالعه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران متأسفانه حسگرهاي تنظيم نور خودكار عمل نكردند؛ اما باتوجه‌به نوع نمايشگر، در صورت عملكرد صحيح نيز انتظار روشنايي بالاتر از آن نبايد داشت. در پايان بايد گفت نمايشگر ۱۵.۶ اينچي آيدياپد ۳۲۰ نكته‌ي مثبتي براي آن محسوب نمي‌شود و اين بخش همانند بسياري از لپ‌تاپ‌هاي هم‌ارزش، قرباني استفاده از پنل TN LED شده است. در صورتي كه در محيط‌هاي باز از لپ‌تاپ استفاده مي‌كنيد، روكش مات اين دستگاه با جلوگيري از بازتاب نور آفتاب كمك زيادي به تجربه‌ي متخصصي خواهد كرد. اما در انديشه متخصصين داشته باشيد اين موضوع به ارزش كاهش ميزان روشنايي و كيفيت تصوير تمام شده است.

صفحه‌كليد و ترك‌پد

صفحه‌كليد جزيره‌اي يا چيكلت‌ استايل نسخه‌ي جديد آيدياپد ۳۲۰ همچنان كمي خشك به‌انديشه متخصصين مي‌رسد و خبري از نرمي صفحه‌كليدهاي بالارده در آن نيست. بازخورد كليدها پس از فشردن و همچنين عمق آن‌ها كاملا مناسب است و حس صفحه‌كليدي باكيفيت ارائه مي‌دهد. لنوو از صفحه‌كليد كامل در اين لپ‌تاپ ۱۵.۶ اينچي استفاده كرده كه مناسب متخصصي‌هاي حسابداري و مهندسي است. لنوو از شكل خاصي در صفحه‌كليد محصولات خود بهره مي‌برد كه كمك زيادي به تجربه‌ي متخصصي و تايپ مي‌كند. آيدياپد ۳۲۰ نيز از اين قاعده مستثنا نيست.

مرجع متخصصين ايران لنوو آيدياپد 320 / Lenovo Ideapad 320

صفحه‌كليد كامل با ترك‌پدي مطابق با استانداردهاي بازار

صفحه‌كليد لنوو آيدياپد ۳۲۰ فاقد نور پس‌زمينه است كه استفاده از آن در نور كم را دشوار مي‌كند. تايپ كردن با اين لپ‌تاپ ۱۵ اينچي در ساعات اوليه به دليل چينش كليدها كمي اشكال خواهد بود؛ اما با عادت كردن به آن اشكالي در سرعت و دقت تايپ با آن نخواهيد داشت. كليد شيفت سمت چپ و بك‌اسپيس ابعاد مناسبي ندارند و عادت كردن به آن‌ها كمي زمان مي‌برد.

مرجع متخصصين ايران لنوو آيدياپد 320 / Lenovo Ideapad 320

لنوو در بخش ترك‌پد از يك نمونه‌ي چند‌لمسي ELAN استفاده كرده است. ابعاد ترك‌پد همان ۱۰.۵ در ۷ سانتي‌متر نسل پيشين است و تغيير خاصي نكرده؛ ابعاد ترك‌پد استفاده شده در آيدياپد ۳۲۰ مطابق با استانداردهاي بازار لپ‌تاپ‌هاي ميان‌رده و اقتصادي است. اين ترك‌پد تا ۴ انگشت را شناسايي مي‌كند و خوشبختانه تعداد ژست‌هاي حركتي قابل استفاده در آنمناسب است. دقت و حساسيت ترك‌پد آيدياپد ۳۲۰ مناسب است و ژست‌هاي حركتي به‌خوبي عمل مي‌كنند. اين ترك‌پد از انديشه متخصصين تشخيص لمس‌هاي ناخواسته عملكرد رضايت‌بخشي دارد؛ براي تغيير حساسيت اين قابليت مي‌توان از تنظيمات ترك‌پد ELAN استفاده كرد. بااين‌حال ترك‌پد به‌كاررفته در اين لپ‌تاپ فاصله‌ي زيادي با عملكرد نمونه‌هاي باكيفيت تعبيه‌شده در محصولاتي مانند سرفيس‌لپ‌تاپ يا مك‌بوك دارد.

اسپيكر و تجربه‌ي صوتي

لنوو در سري لپ‌تاپ‌هاي آيدياپد ۳۲۰ خود از اسپيكرهاي استريو بهره گرفته است؛ دو اسپيكر ۱۵ واتي دستگاه در زير لپ‌تاپ واقع شده‌اند. بلندي صداي اين اسپيكرها رضايت‌بخش است و به‌خوبي از نيازهاي متخصص براي ديدن فيلم در اتاقي با ابعاد معمولي برخواهد آمد. باتوجه‌به ابعاد دستگاه امكان استفاده از اسپيكر در روي دستگاه نيز وجود داشت؛ بااين‌حال هر دو نوع چينش اسپيكر در لپ‌تاپ‌ها طرفداران خاص خود را دارد.

اسپيكرهاي آيدياپد ۳۲۰ در توليد صداهاي زير تواناتر از صداي بم هستند و صداي خروجي آن‌ها بيس چنداني ندارد. همين ضعف باعث شده است اين لپ‌تاپ كيفيت مدانديشه متخصصين را در ارائه‌ي صدا نداشته باشد و شنيدن موسيقي از اسپيكرهاي آن لذت‌بخش نخواهد بود.

بازده و عملكرد

آيدياپد ۳۲۰ لپ‌تاپي اقتصادي و ميان‌رده محسوب مي‌شود كه با مشخصات متخصص مختلف وارد بازار شده است. لنوو نسخه‌ي جديد اين لپ‌تاپ‌ها را با پردازنده‌هاي نسل هشتم وارد بازار كرده است. نسخه‌ي مورد مطالعه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به تراشه‌ي كم‌مصرف Core i5-8250U مجهز شده است؛ اين تراشه از خانواده‌ي كبي ليك ريفرش محسوب مي‌شود و در ساخت آن از ليتوگرافي ۱۴ نانومتري بهره گرفته شده است. همچنين مدل مورد مطالعه با ۸ گيگابايت حافظه از نوع DDR4 و تراشه‌ي گرافيكي MX150 انويديا مجهز شده است.

پردازنده‌ي نسل هشتم Core i5-8250U به دليل كم‌مصرف بودن، گزينه‌ي مناسبي براي لپ‌تاپ‌هاي اقتصادي يا اولترابوك‌ها است. اين تراشه جزو سري كبي‌ بيك ريفرش (Kaby Lake Refresh) است و در ماه اوت ۲۰۱۷ و با هدف بهبود نسل هفتم رونمايي شد. اين تراشه‌ي ۴ هسته‌اي فركانس پايه‌ي كمتري نسبت به نسل گذشته‌ي خود دارد؛ بااين‌حال تعداد هسته‌هاي بالاتر (در مقايسه با دو هسته‌ي Core i7 و Core i5 نسل‌هاي پيشين سري موبايل) و بهبودهاي صورت‌گرفته در آن عملكرد بسيار خوب آن در بخش چندهسته‌اي را نويد مي‌دهد. فركانس پايه‌ي هسته‌هاي اين تراشه برابر ۱.۶ گيگاهرتز است ولي در حالت توربو بوست قادر به افزايش آن تا ۳.۴ گيگاهرتز نيز خواهد بود. يك تراشه مدت‌زمان زيادي را در فركانس‌ حداكثر يا بوست خود سپري نمي‌كند؛ بنابراين واضح است كه پردازنده‌ي مورد مباحثه ما نيز عملكرد چندهسته‌اي بهتري نسبت به عملكرد تك‌هسته‌اي دارد.

مرجع متخصصين ايران لنوو آيدياپد 320 / Lenovo Ideapad 320

عملكردي عالي به لطف پردازنده‌ي نسل هشتمي

اين تراشه‌ي ۱۵ واتي با واحد گرافيكي Intel UHD Graphics 620 يكپارچه شده است. اين واحد گرافيكي همان Intel HD Graphics 620 است كه در نسل‌هاي پيش شاهد آن بوديم با اين تفاوت كه كمي فركانس آن افزايش يافته است. خوشبختانه لنوو اين لپ‌تاپ اقتصادي را به واحد گرافيكي مستقل MX150 انويديا مجهز كرده است. اين تراشه‌ي گرافيكي با اينكه يك نمونه‌ي پايين‌رده با معماري پاسكال است؛ اما وجود آن نقطه‌ي قوت بزرگي براي يك لپ‌تاپ با اين بازه‌ي ارزشي محسوب مي‌شود. اين تراشه‌ به حافظه‌ي ۲ گيگابايتي از نوع GDDR5 مجهز شده است و از عهده‌ي بازي‌هاي سبك و اجراي برخي بازي‌هاي روز در تنظيمات پايين يا گاهي متوسط برمي‌آيد؛ اما اگر انتظار اجراي روان تمام بازي‌هاي روز با رزولوشن بالا و در سطح تنظيمات متوسط يا بالا داريد، قطعا آيدياپد ۳۲۰ يك نااميدي بزرگ براي شما خواهد بود.

لنوو در اين مدل از لپ‌تاپ‌هاي ميان‌رده‌ي خود از ۸ گيگابايت حافظه‌ي رم استفاده كرده است؛ ۴ گيگابايت از اين حافظه به‌صورت لحيم‌كاري است و ۴ گيگابايت آن در تك درگاه حافظه‌ي آن قرار دارد. فركانس اين حافظه‌ها كه از نوع DDR4 هستند، در نسخه‌ي مورد مطالعه ما برابر ۲۱۳۳ مگاهرتز بود. همانند ديگر مطالعه‌ها براي سنجش عملكرد دستگاه مورد مطالعه و مقايسه‌ي آن با رقبا بنچ‌مارك‌هاي مختلف را روي لپ‌تاپ اجرا كرديم.

لپ‌تاپ / بنچمارك

3DMark06

PCMark7

3DMark11

NovaBench

3DMarkBasic

Ice/Cloud/Fire/Sky

Geekbench

Single/Multi

Geekbench OpenCL

GPU/dGPU

PCMark8

Home/Work/Creative

CineBench

OpenGL/CPU

IdeaPad 320

15487

5707

4169

1211

38534/9543/3006/9364

4250/13975

20057/46066

3832/-/4938

83.54/481

Razer Blade 2017

28007

6320

11619

1342

93600/25113/9250/23819

4433/14821

4433/14821

4018/5156/5196

92.33/741

Razer Blade Stealth

10222

5876

1710

937

65528/6917/986/4218

4301/8574

-/19697

3671/4555/4760

46.88/363

MacBook Pro 13 2017

12147

Failed

1834

818

52594/7363/1152/3591

4479/9478

-/29688

4017/4560/5409

36.53/376

Surface Laptop

8378

4974

1489

724

37027/5733/736/3646

3760/7434

-/18004

3338/4174/4246

39.81/326

Galaxy Book 10.6

6000

4055

946

643

26249/3962/498

2522/3925

-/13889

Surface Pro 2017

12224

4745

897

1103

56545/3648/779

4574/9315

-/29527

Surface Book i7

20687

5505

5375

904

16486/9023/4345

3511/7191

17980/64218

Surface Pro 4

11038

4895

1389

644

39913/5620/791

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

9016

3053

1709

745

41527/5250/994

-

-

Asus Zenbook 3 UX390UA

8205

5215

1564

750

14622/5707/840

-

-

(HP Spectre X360 (2016

7885

5397

1304

791

36672/4538/731

-

-

Asus K550VX

23052

3507

4700

1231

76035/15918/3437

-

-

Acer Aspire E 15

11782

3609

2335

582

55907/4979/1193

-

-

Aspire V15 Nitro

13038

4118

3911

639

58570/8389/2641

-

-

HP Envy K007NE

11304

3851

2351

-

56206/5571/1360

-

-

Microsoft Surface book

15297

5064

1444

831

16818/1862/225

-

-

ASUS ROG G551JM

8334

3449

4866

653

82759 / 5741 / 2437

-

-

ASUS ZENBOOK UX303L

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

-

-

ASUS X553

1988

1601

490

684

-

-

-

Lenovo Flex 2

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

-

-

Asus ET2321 AIO

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

-

-

همان‌طور كه از نتايجمشخص است، لپ‌تاپ ميان‌رده‌ي جديد لنوو با نتايجي كه در بخش چندهسته‌اي و پردازش‌ گرافيكي از خود نشان داد به گزينه‌ي بسيار مناسبي براي كارهاي روزمره و اجراي انواع نرم‌افزارها و بازي‌ها مبدل مي‌شود؛ البته توانايي اين لپ‌تاپ تنها در حد كارهاي روزمره و انجام بازي‌ها در تنظيمات پايين باقي مي‌ماند. خوشبختانه در طول بنچ‌مارك‌گيري شاهد افزايش دماي غيرعادي لپ‌تاپ نبوديم.

توانايي پردازنده‌هاي نسل هشتم اينتل بهبود قابل توجهي نسبت به نمونه‌ي نسل‌هاي پيشين داشته است. تا جايي كه پردازنده‌ي Core i5‌ به‌كاررفته در اين لپ‌تاپ نيز برتري محسوسي حتي نسبت به نمونه‌ي Core i7 سري موبايل نسل هفت و ششم اينتل دارد. با حضور گسترده‌تر پردازنده‌هاي جديد اينتل، ديگر هيچ توجيهي براي خريد نمونه‌هاي پيشين وجود ندارد و قويا توصيه مي‌شود تنها لپ‌تاپ‌هايي با قلب تپنده‌ي كبي‌ ليك رفرش را مد انديشه متخصصين قرار دهيد.

مرجع متخصصين ايران لنوو آيدياپد 320 / Lenovo Ideapad 320

مدل‌هاي مختلف آيدياپد ۳۲۰ در ايران از هارد ديسك‌ ۵۴۰۰ دور دقيقه‌ي رايج استفاده مي‌كنند؛ اما اين هارد ديسك براي بهبود عملكرد كلي سيستم در لپ‌تاپ مورد مطالعه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران با يك حافظه‌ي SSD ساخت شركت سن‌ديسك تعويض شده بود. براي مطالعه عملكرد حافظه در سيستم‌عامل ويندوز ۱۰ بنچمارك‌هاي HD Tune Pro و CrystalDiskMark را اجرا كرديم كه در جدول زير مي‌توانيد نتيجه را مشاهده كنيد:

 جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

Ideapad 320

236.0

79.5

382.5

547.2

198.4

Razer Blade Stealth

1296.9

1397.4

1462.6

3101

1593

MacBook Pro 13 (2017)

355

124.7

192.8

2996

718.9

Surface Laptop (128GB)

170.4

93.7

121.6

425.6

128.2

Galaxy Book 10.6

224.8

66.2

124

272

149

Surface Pro 2017

1045.4

829.4

1017.1

1711

977.2

Surface Book i7

981.5

641.9

917.8

1728

1247

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

iLife ZED Air

90.1

38.5

71.0

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

-

-

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

-

-

Asus K550VX

132.2

52.9

100

-

-

Surface Book

846.7

206.4

632.9

-

-

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

-

-

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

-

-

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

-

-

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

-

-

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

-

-

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

-

-

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

-

-

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

-

-

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

-

-

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

-

-

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

-

-

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

-

-

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

-

-

همان‌طور كه از نتايج مشخص است، با وجود استفاده از يك نمونه‌ي معمولي و ارزان‌ارزش SSD شاهد عملكرد بسيار سريع‌تر آن به هارد ديسك‌ معمولي در تمام تست‌ها هستيم. در طول مدت مطالعه نيز به وضوح تأثير استفاده از حافظه‌ي SSD در كاهش زمان راه‌اندازي و اجراي اپليكيشن‌ها قابل مشاهده بود. پيشنهاد مي‌شود هنگام خريد به تعويض هاردديسك با نمونه‌ي ذخيره‌سازي SSD اقدام كنيد.

باتري

باتري غيرقابل تعويض استفاده‌شده در آيدياپد ۳۲۰، ظرفيت چندان بالايي ندارد؛ اما استفاده از پردازنده‌ي بهينه از عملكرد تراژديك آن در اين بخش جلوگيري مي‌كند. لنوو از باتري ۳۰ وات ساعتي از نوع ليتيوم يوني در اين لپ‌تاپ استفاده كرده است و اين باتري ۲ سلولي با يك شارژر ۶۵ واتي تغذيه مي‌شود. 

مرجع متخصصين ايران لنوو آيدياپد 320 / Lenovo Ideapad 320

باتري كم‌ظرفيت با عملكردي پايين‌تر از انتظار

طبق روال هميشگي مطالعه‌هاي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، ويديويي با رزولوشن HD را در شرايطي روي آيدياپد ۳۲۰ پخش كرديم كه ميزان روشنايي نمايشگر روي ۱۴۲ نيت قرار داشت، كليه‌ي ارتباطات بي‌سيم موبايل قطع و اسلايدر Power Mode روي حالت Recommended تنظيم شد. فرايند پخش ويدئو را تا رسيدن باتري از ۱۰۰ به صفر درصد ادامه داديم. كه تست‌هاي ديگر اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران روي روشنايي ۲۰۰ نيت انجام مي‌شود؛ اما به دليل پايين بودن روشنايي در اين لپ‌تاپ ناچار به انجام تست‌ها در روشنايي ۱۴۲ نيت شديم. Ideapad 320 در تست ويدئو تا قبل اتمام كامل شارژ ۶ ساعت و ۱۵ دقيقه دوام آورد. اما در تست Battery eater كه مصرف باتري تحت بار را مطالعه مي‌كند؛ آيدياپد ۳۲۰ تقريبا ۱۰۰ دقيقه شارژدهي كرد كه رقمي معمولي محسوب مي‌شود. 

جمع‌بندي

لپ‌تاپ‌هاي پرچم‌دار به واسطه‌ي ارزش بالايشان بازار هدف محدودي دارند؛ از اين رو مطالعه يكي از نمونه‌هاي محبوب بازار لپ‌تاپ‌هاي اقتصادي لازم به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد. مهم‌ترين ويژگي سري جديد آيدياپد ۳۲۰ استفاده از پردازنده‌هاي نسل هشتم اينتل در آن‌ است كه عملكرد بسيار خوبي به‌خصوص در فعاليت‌هاي نيازمند پردازش چندهسته‌اي دارد. تراشه‌ي گرافيكي مستقل MX150 انوديا برگ برنده‌ي اين لپ‌تاپ در مقابل رقبا است. پردازنده‌ي رده مياني اينتل و ابتدايي انويديا به‌كاررفته در اين لپ‌تاپ عملكرد بسيار خوبي حتي بهتر از محصولات قدرتمند نسل‌هاي پيشين دارند. 

مرجع متخصصين ايران لوگو لنوو / Logo lenovo

طبق مطالعه‌هاي ما نمايشگر نقطه‌ي قوت اين لپ‌تاپ به شمار نمي‌رود؛ بنابراين اگر روشنايي بالا و زاويه ديد براي شما مهم است بايد با دقت بيشتري به نتايج اين بخش توجه كنيد. طراحي و كيفيت ساخت دستگاه نيز با وجود استفاده از پلاستيك رضايت‌بخش است. استفاده از درگاه USB نوع C و لك‌پذيري بالاي بدنه‌ي دستگاه نيز از نكات بارز بخش طراحي آن است. لنوو مي‌توانست براي تبديل كردن لپ‌تاپ ميان‌رده‌اش به محصولي متخصصدي‌تر از يك باتري بزرگ‌تر استفاده كند؛ اميدواريم در نسل آينده‌ي اين لپ‌تاپ شاهد باتري بزرگ‌تري باشيم.

شما ميتوانيد از بخش لپتاپ در ديتابيس محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران براي مشاهده و مقايسهي ارزش و مشخصات متخصص لپتاپهاي مختلف از جمله ايسوس، ايسر، اپل، دل، لنوو و اچپي استفاده كنيد.

نكات مثبت

  • پردازنده‌ي قدرتمند نسل هشتم اينتل
  • استفاده از تراشه‌ي گرافيكي MX150 انويديا
  • كيفيت ساخت مناسب نسبت به ارزش

نكات منفي

  • شارژدهي متوسط باتري
  • لك‌پذيري بيش از اندازه‌ي بدنه دستگاه
  • نمايشگر با روشنايي پايين و زاويه‌ ديد نه‌چندان مناسب
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات