مرجع متخصصين ايران

مطالعه لپ تاپ ال جي گرم 15 اينچي

جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 17 دقيقه
ال‌جي گرم، لپ‌تاپي فوق سبك با نمايشگر بدون حاشيه و بدنه‌ي باريك است كه مي‌تواند انتخابي مناسب براي طيف گسترده‌اي از متخصصان با متخصصي‌هاي روزمره باشد.
تبليغات

وزن يكي از مهم‌ترين مولفه‌ها در طراحي و ساخت يك وسيله‌ي قابل‌حمل مثل لپ‌تاپ به شمار مي‌رود. وزن و ضخامت كم مهم‌ترين ويژگي‌هاي يك اولترابوك محسوب مي‌شوند از اين رو شركت‌ها همواره به‌دنبال بهينه كردن محصولات خود در اين دو ويژگي هستند. وزن نخستين چيزي است كه پس از شنيدن نام gram به ذهن خطور مي‌كند؛ ال‌جي و لپ‌تاپ‌هاي سري گرم آن در سال‌هاي اخير استانداردهاي وزني اولترابوك‌ها را به چالش كشيده‌اند. نام ال‌جي را بارها در بين اولين‌ها و ترين‌‌ها شنيده‌ايم،‌ حال اين غول كره‌اي نام خود را به‌عنوان توليد‌كننده‌ي سبك‌ترين لپ‌تاپ ۱۵.۶ اينچي جهان نيز ثبت كرده است.

رسيدن به يك يا چند ويژگي ممتاز عموما به از دست رفتن برخي ديگر منجر مي‌شود. ال‌جي گرم لپ‌تاپ سبك، زيبا و نازكي است اما اين مسئله قطعا به‌معناي يك لپ‌تاپ بي‌نقص و كامل نيست زيرا يك لپ‌تاپ براي جلب رضايت متخصصش نيازند ويژگي‌هاي ديگري نيز خواهد بود. لپ‌تاپ مورد مطالعه ما محصول سال ۲۰۱۷ بوده و به پردازنده‌ي نسل هفتمي Core i5 مجهز شده است. اين نسخه از ۸ گيگابايت حافظه‌ي رم و ۲۵۶ گيگابايت حافظه‌ي ذخيره‌سازي از نوع SSD بهره مي‌برد.

مرجع متخصصين ايران ال جي گرم / LG Gram

وزن فوق‌العاده اندك گرم به‌عنوان اصلي‌ترين ويژگي آن در نگاه اول بسيار جذاب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اما آيا اين مولفه به‌تنهايي رقبا را شكست خواهد داد؟ آيا ال‌جي گرم ويژگي‌هاي ممتاز ديگري نيز دارد؟‌ اين‌ها سوالات تنها بخشي از نكاتي است كه در مطالعه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از نسخه‌ي ۱۵ اينچي ال‌جي گرم ۲۰۱۷ به آن‌ها پرداخته خواهد شد. پيش از شروع مطالعه از شما دعوت مي‌كنيم نگاهي گذرا به مشخصات اين لپ‌تاپ داشته باشيد:

مطالعه ويديويي

مشخصات / لپ‌تاپ

ال‌جي گرم ۱۵

صفحه‌ي نمايش

نمايشگر ۱۵.۶ اينچي

IPS LCD

رزولوشن

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پيكسل

تراكم ۱۴۱ پيكسل بر اينچ

نسبت تصوير ۱۶:۹

سيستم‌عامل

ويندوز 10

پردازنده

Intel Core i5-7200U نسل ۷

Intel Core i7-7500U نسل ۷

فضاي ذخيره‌سازي

۲۵۶ و ۵۱۲ گيگابايت SSD

حافظه‌ي رم

۸ يا ۱۶ گيگابايت

۲۱۳۳ مگاهرتز DDR4

گرافيك

Intel HD Graphics 620

دوربين جلو

۷۲۰‌پي

اسپيكر

اسپيكرهاي استريوي ۱.۰ واتي

DTS Headphone: X

پورت‌ها

دو عدد پورت USB 3.0 سايز كامل، يك پورت USB 2.0 سايز كامل

يك عدد پورت USB Type-C

پورت HDMI

جك ۳.۵ ميلي‌متري هدفون

يك درگاه ميكرو اس‌دي

اترنت RJ45

شبكه

Wi-Fi: 802.11 ac Dual Band

LAN: 10/100 or Gigabit with RJ45 Gender

Bluetooth Wireless 4.1 technology

وزن (كيلوگرم)

۱۰۹۰ گرم

ابعاد (ميلي‌متر)

۱۶.۸∼۱۴.۵ × ۲۲۸.۴ × ۳۵۷.۶

ال‌جي گرم توسط شركت ماديران براي مطالعه دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته است.

طراحي

بدنه‌ي مات و يكپارچه‌ي ال‌جي گرم در نگاه اول شايد پلاستيكي به‌انديشه متخصصين برسد اما اين غول كره‌اي از آلياژ نانوكربن منيزيوم براي ساخت بدنه استفاده كرده است؛‌ چنين انتخاب موادي براي ساخت ال‌جي گرم يكي از دلايل وزن اندك آن محسوب مي‌شود. LG gram آن حس استحكام و پريميوم بودن لپ‌تاپ‌هاي بالارده‌ي آلومينيومي را نمي‌دهد بااين‌حال هنوز هم يك محصول زيبا و خوش‌ساخت است. براي مقايسه‌ي وزن يك كيلو و هشتاد گرمي اين لپ‌تاپ با ديگر رقبا مي‌توان به وزن ۲.۱ كيليوگرمي لپ‌تاپ ۱۵ اينچي XPS اشاره كرد.

سبك‌ترين لپ‌تاپ ۱۵ اينچي دنيا با طراحي زيبا و مينيمال

ال‌جي گرم در سه نسخه‌ي ۱۳،۱۴ و ۱۵ اينچي روانه‌ي بازار مي‌شود، اين سه مدل از انديشه متخصصين ظاهري مشابه يكديگر هستند. گوشه‌هاي تيز، طراحي مينيمال و رنگ خاكستري خاص جلوه‌ي زيبايي به ال‌جي گرم داده است؛ ساخت لپ‌تاپي با اين وزن نيازمند يك شاسي نازك و استفاده از مواد سبك است اما اين موارد گاهي اوقات به استحكام و صلب به‌انديشه متخصصين رسيدن دستگاه صدمه مي‌زند. خوشبختانه تغيير وضعيت چنداني در هنگام تايپ كردن و قرار گرفتن دو دست روي دستگاه مشاهده نمي‌شود اما بخش در لپ‌تاپ آن صلبيت لازم را ندارد. خبر خوب اين است كه ال‌جي گرم از تست‌هاي MIL-STD 810G سربلند بيرون آمده و مقاوت بالايي در برابر فشار، نفوذ گرد و خاك، ارتعاش، شوك و دماي بالا دارد.

ال‌جي گرم با طول ۳۶۰ و عرض ۲۳۰ ميلي‌‌متري ابعادي مشابهي با XPS 15 دارد اما ضخامت آن تقريبا ۱.۵ ميلي‌متر كمتر از لپ‌تاپ دل است؛ لپ‌تاپ دل به پردازنده‌ي HQ مجهز شده و يك اولترابوك قوي محسوب مي‌شود. وزن و ضخامت كم يك لپ‌تاپ،‌ طراحي لولاي خاصي را مي‌طلبد؛ خوشبختانه لولاي استوانه‌اي ال‌جي گرم حداقل‌هاي لازم را دارد و لرزش زيادي در تكان‌هاي ساده و استفاده‌ي عادي در آن مشاهده نمي‌شود؛ لولا به گونه‌ا‌ي طراحي شده است كه در لپ‌تاپ به‌راحتي با يك دست و بدون گرفتن بخش پاييني آن باز مي‌شود؛ با وجود اينكه لولاي ال‌جي گرم هنوز يك سر و گردن پايين‌تر از مك‌بوك‌هاي اپل است اما استفاده از چنين لولايي توسط ال‌جي يك قدم مثبت است.

مرجع متخصصين ايران ال جي گرم / LG Gram
مرجع متخصصين ايران ال جي گرم / LG Gram
مرجع متخصصين ايران ال جي گرم / LG Gram
مرجع متخصصين ايران ال جي گرم / LG Gram

اولين چيزي كه با بازكردن در لپ‌تاپ انديشه متخصصين شما را جلب خواهد كرد، حاشيه‌هاي اندك دور نمايشگر است؛ ال‌جي حاشيه‌‌ي بالاي نمايشگر را براي قرار دادن وب‌كم كافي ندانسته است از اين رو آن را به روي لولاي نمايشگر انتقال داده است؛ اين مكان غير متعارف با وجود زاويه‌ي مناسب به خوبي بالاي نمايشگر نيست و همين مسئله استفاده از وب‌كم را دشوارتر از نمونه‌هاي مرسوم كرده است. از انديشه متخصصين تنوع‌ با يكي از اولترابوك‌هاي خوب بازار رو‌به‌رو هستيم؛ ال‌جي‌ گرم دركنار دو درگاه USB 3.0 به يك درگاه USB 2.0 و USB نوع C مجهز شده است؛ يكي از درگاه‌هاي USB نيز قادر به شارژ كردن سريع‌تر دستگاه‌هاي متصل به آن است. كه درگاه USB نوع C دستگاه قادر به شارژ كردن دستگاه نيست و تنها براي انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ال‌جي در نسل جديدتر گرم از درگاه USB نوع C با همراهي از تاندربولت ۳ استفاده كرده است.

ال‌جي همچنين خروجي فول‌سايز HDMI و درگاه ميكرو اس‌دي را نيز در لپ‌تاپ فوق سبك خود تعبيه كرده است؛ استفاده از درگاه اس‌دي در ‌ال‌جي گرم تصميم درست‌تري به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. جك ۳.۵ ميلي‌متري صدا و قفل كنسينگتون نيز مجموعه‌ي پورت‌هاي ال‌جي گرم را كامل مي‌كنند. ال‌جي همچنين يك آداپتور براي اتصال به درگاه USB نوع C و استفاده از آن براي ارتباطات اترنت درانديشه متخصصين گرفته است. چراغ‌هاي اعلام وضعيت دستگاه در لبه‌ي سمت چپ لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند و متاسفانه در زمان استفاده از لپ‌تاپ به هيچ‌وجه قابل مشاهده نيستند.

نمايشگر

ال‌جي، ‌خود پنل استفاده شده در لپ‌تاپش را ساخته است، اين پنل IPS بهترين نمونه‌ي استفاده شده در لپ‌تاپ‌هاي پريميوم نيست و اين مسئله در اولين استفاده از آن كاملا ملموس است. تمام مدل‌هاي ال‌جي گرم به نمايشگرهايي با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ مجهز شده‌اند و خبري از گزينه‌هاي QHD و UHD نيست؛ گرم همچنين در دو نسخه‌ي لمسي و غير لمسي در بازار جهاني عرضه شده است؛ كه نمونه‌‌ي مورد مطالعه در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران غير لمسي بود. تراكم ۱۴۲ پيكسل بر اينچ براي يك لپ‌تاپ بالارده‌ي عرضه شده در سال ۲۰۱۷ و نبود گزينه‌‌اي با رزولوشن بالاتر يكي از ايرادهاي وارد به اين لپ‌تاپ است؛ در عمل اگر چندان به رزولوشن حساس نباشيد، مرز پيكسل‌ها تنها از فاصله‌ي نزديك قابل مشاهده خواهند بود.

نمايشگري با كنتراست مناسب و روشنايي متوسط

وقتي نمايشگر لپ‌تاپ را براي اولين‌بار روشن كنيد دو نكته انديشه متخصصين شما را به خود جلب خواهد كرد؛ روشنايي نه چندان بالا و مشكي عميق نمايشگر كاملا واضح است. براي مطالعه اين موارد طبق روال مطالعه‌هاي اخير، ال‌جي گرم را براي سنجش مولفه‌هاي روشنايي در آزمايشگاه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مطالعه كرديم. حداكثر روشنايي نمايشگر ال‌جي گرم ۲۱۶ نيت بدست آمد كه رقمي پايين‌تر از ميانگين لپ‌تاپ‌هاي پريميوم بازار محسوب مي‌شود بااين‌حال اين رقم براي استفاده در محيط‌هاي داخلي و متخصصدهاي عادي كافي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ در مقام مقايسه بايد گفت مك‌بوك‌‌هاي اپل با رسيدن به روشنايي ۵۰۰ نيتي پرچم‌دار اين بخش محسوب مي‌شوند. عملكرد نمايشگر در توليد رنگ مشكي قابل ستايش است به‌طوري‌كه نسبت كنتراست ۱۱۶ را با وجود روشنايي نه چندان بالا به ارمغان آورده است.

مرجع متخصصين ايران ال جي گرم / LG Gram

نمايشگر ال‌جي گرم به دليل استفاده‌ از پوشش براق و روشنايي متوسط آن،‌ گزينه‌اي ايدئال براي استفاده در محيط‌هاي باز و پر نور نخواهد بود. ال‌جي در مباحثه زاويه‌ي ديد سربلند است و لپ‌تاپ فوق باريكش به لطف پنل IPS آن زاويه‌‌ي ديد مناسبي دارد؛‌ به جز در مواردي كه زواياي بسيار تند به نمايشگر نگاه كنيد تغيير رنگ يا كاهش روشنايي قابل توجهي مشاهده نخواهيد كرد. متاسفانه حداقل روشنايي نمايشگر نزديك به ۱۱ نيت است بااين‌حال استفاده از قابليت «Reader Mode» ال‌جي تا حدودي از آزاردهنده بودن اين روشنايي در محيط‌هاي كم‌نور كاسته مي‌شود. خوشبتانه خبري از نشت نور قابل‌توجه در نمايشگر ال‌جي گرم نيست.

دقت رنگ و توانايي توليد رنگ‌هاي مختلف از ديگر مولفه‌هاي مهم براي سنجش نمايشگر محسوب مي‌شوند. در تست‌هاي ال‌جي گرم نزديك به ۷۸ درصد از طيف رنگ sRGB را پوشش مي‌داد؛ درصد بالاتر به‌معناي قابليت نمايشگر در توليد رنگ‌هاي بيشتري از طيف است. خطاي نمايش رنگ در اين نمايشگر نيز كمي بالاتر از استانداردهاي رايج در لپ‌تاپ‌هاي پريميوم است؛ خطاي ميانگين نمايش رنگ‌ها در ال‌جي گرم ۸.۴ بود. در بين سه رنگ اصلي، بهترين عملكرد را رنگ قرمز در دقت و اشباع داشت.

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران تست نمايشگر مطالعه ال جي گرم

صفحه‌كليد و ترك‌پد

ال‌جي در گرم از صفحه‌كليد كامل با كليدهاي جهت نيم سايز استفاده كرده است. براي توصيف عمق حركتي كليدها و بازخورد آن‌ها عبارت «رضايت‌بخش» كافي است؛ به اين معني كه عمق حركتي كليد پس از فشردن نه به اندازه‌ي بهترين‌هاي اين بخش زياد است كه تايپ كردن را لذت‌بخش كند و نه آنقدر كم است كه حس تايپ كردن را القا نكند. ال‌جي در نسخه‌ي ۱۵ اينچي گرم از دو سطح مختلف نور پس‌زمينه براي صفحه‌كليد استفاده كرده است. كليدها در اين لپ‌تاپ حساس هستند و براي فشردن آن نياز به نيروي زيادي نيست. ابعاد كليدها با استانداردهاي اين كلاس از لپ‌تاپ‌هاي همخواني دارد.

مرجع متخصصين ايران ال جي گرم / LG Gram

صفحه‌كليد كامل و ترك‌پد نه چندان بزرگ با عملكردي معمولي

ال‌جي كليدهاي NumPad را با عرض كمتري طراحي كرده است تا فضاي كافي براي كليدهاي اصلي لپ‌تاپ وجود داشته باشد. فاصله‌ي كليدها از يكديگر نيز در نسخه‌ي ۱۵ اينچي كافي است و در تايپ‌ كردن خللي ايجاد نمي‌كند.

مرجع متخصصين ايران ال جي گرم / LG Gram

تقريبا تمام رقباي مستقيم ال‌جي‌ گرم ترك‌پدهاي بزرگي دارند اما ال‌جي به استفاده از يك ترك‌پد سايز متوسط با طول و عرض ۱۰.۳ و ۶.۹ سانتي‌متر اكتفا كرده است؛ با اينكه ابعاد ذكر شده با استانداردهاي لپ‌تاپ‌هاي پريميوم مطابقت ندارد اما از انديشه متخصصين دقت و سرعت عمل عملكرد رضايت‌بخشي ارائه مي‌دهد؛ البته نمونه‌هاي استفاده‌كننده از درايور پرسيژن مايكروسافت علاوه بر عمكرد بهتر، براي اجراي ژست‌هاي حركتي نيز مناسب‌تر هستند. سطح ترك‌پد صاف است و انگشت به‌راحتي روي آن حركت مي‌كند اما چسبناك بودن دست‌ها استفاده از ژست‌هاي حركتي روي ال‌جي گرم را دشوار مي‌كند. كليدهاي مخفي پايين ترك‌پد نيز كمي سفت به‌انديشه متخصصين مي‌رسند و براي جلوگيري از پرش نشانگر در زمان كليك بايد دقيقا بخش پاييني ترك‌پد را فشرد.

اسپيكر و قابليت‌هاي صوتي

اسپيكر در غالب اوقات نقطه‌ي قوت اولترابوك‌ها نيست و گرم نيز از اين قضيه مستثني نيست. دو اسپيكر كوچك ۱ واتي در كنارهاي دستگاه قرار گرفته كه صداي توليد شده توسط آن‌ها تنها براي كار در يك اتاق كوچك كافي است. اين دو اسپيكر در پخش صداهاي بم و توليد بيس عملكرد خوبي ندارند. البته براي بهينه كردن صداي خروجي مي‌توان از اپليكيشن «DTS Audio» استفاده كرد اما اين مسئله تفاوت فاحشي در تجربه‌ي صوتي فرد از اسپيكرها ايجاد نمي‌كند.

اسپيكرهاي كوچك و فناوري DTS Headphone: X

خوشبختانه عملكرد ال‌جي گرم پس از اتصال هدفون به لطف همراهي از «DTS Headphone: X» مناسب است. اين فناوري با ايجاد صداي فراگير ۱۱.۱ كاناله صدايي شفاف را به متخصص ارائه مي‌دهد؛ براي استفاده از اين ويژگي نيازي به داشتن هدفون‌هاي خاص و سيستم حرفه‌‌اي نيست و خروجي آن كاملا رضايت‌بخش است.

بازده و عملكرد

قلب تپنده‌ي لپ‌تاپ‌‌‌‌هاي گرم در سال ۲۰۱۷، پردازنده‌هاي نسل هفتمي اينتل موسوم به كبي‌ليك هستند؛ البته ازآنجاكه Gram در دسته‌ي اولترابوك‌ها قرار مي‌گيرد؛ بنابراين مايه‌ي تعجب نيست كه كره‌اي‌ها سري U از پردازنده‌هاي اينتل را براي آن برگزيده‌اند. اين دسته از پردازنده‌ها به‌ٔ‌دليل توان طراحي گرمايي (TDP) پايين و تعداد هسته‌هاي كم‌تر خود نسبت به نمونه‌هاي سري H، به سيستم خنك‌كننده‌ي به‌مراتب كوچك‌تري نياز دارند و مصرف انرژي نيز در آن‌ها بسيار پايين است، وجود چنين مشخصه‌هايي در پردازنده‌ي لپ‌تاپ كه اصلي‌ترين قطعه در سخت‌افزار آن به‌شمار مي‌رود، زمينه را براي طراحي محصولاتي باريك‌ و سبك را فراهم مي‌كند.

نسخه‌اي از لپ‌تاپ گرم كه براي مطالعه دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار دارد، از پردازنده‌ي Core i5 – 7200U بهره مي‌برد كه طي سه‌ماهه‌ي سوم سال ۲۰۱۶ به‌همراه ساير پردازنده‌هاي نسل هفتمي سري U روانه‌ي بازار شده است. اين پردازنده‌ي ۱۴ نانومتري دو هسته‌ي پردازشي با فركانس پايه‌ي ۲.۵ گيگاهرتز را در بطن خود دارد كه به‌لطف فناوري HyperThreading در مجموع، مي‌توانند به‌صورت هم‌زمان چهار ترد را پردازش كنند.

توان طراحي گرمايي پردازنده‌ي ۶۴ بيتي Core i5 – 7200U معادل ۱۵ وات است كه بيشترين‌ گرماي توليدي توسط اين پردازنده‌ي كم‌مصرف محسوب مي‌شود. اگرچه بيشينه‌ي فركانس كاري تراشه‌ي 7200U در حالت توربو (فركانس بيشينه‌ي تنها يك هسته)، به حدود ۳.۱۰ گيگاهرتز مي‌رسد؛ اما به‌دليل پايين‌بودن TDP، نمي‌تواند به‌مدت زيادي با اين فركانس، كاركرد خود را ادامه دهد و به‌سرعت به گلوگاه عملكرد نزديك مي‌شود و به‌فركانس پايه‌ي خود بازمي‌گردد.

مرجع متخصصين ايران ال جي گرم / LG Gram

اولترابوك سبك‌وزن ال‌جي فاقد واحد گرافيكي مجزا است و از اين حيث به واحد پردازش گرافيكي مجتمع در پردازنده‌‌ي Core i5 – 7200U‌ موسوم به Intel HD Graphics 620 با فركانس پايه‌ي ۳۰۰.۰ مگاهرتزي و فركانس بيشينه‌ي يك گيگاهرتزي اتكا دارد. اين GPU در مجموع از ۳۲ گيگابايت حافظه‌ي مشترك‌ همراهي مي‌كند و بالاترين رزولوشن خروجي از آن معادل ۲۳۰۴×۴۰۹۶ پيكسل با نرخ نوسازي ۲۴ هرتز يا 4K و ۶۰ هرتز است.

عملكرد پايين‌تر از انتظار، بهاي رسيدن به وزن كم

همان‌طور كه در ادامه در بخش بنچمارك‌ها نيز مشاهده خواهيد كرد، مجتمع‌بودن GPU و پايين‌بودن TDP پردازنده باعث مي‌شود تا اين واحد صرفا گزينه‌اي قابل اتكا براي متخصصي‌هاي روزمره، مانند تماشاي فيلم، وب‌گردي، مطالعه يا ويرايش اسناد باشد و نتوان از آن انتظار اجراي بازي‌هاي سنگين يا انجام تسك‌هاي سنگين GPU-محور را داشت.

تراشه‌ي دو هسته‌اي 7200U به ۳ مگابايت حافظه‌ي كش سطح L3 مجهز شده است و به‌لطف معماري SmartCache اينتل، هر دو هسته به‌صورت پويا به آخرين سطح كش دسترسي دارند. تراشه‌ي نسل هفتمي به‌كاررفته در ال‌جي گرم از ۳۲ گيگابايت حافظه‌ي رم دو كاناله همراهي مي‌كند؛ اما ال‌جي لپ‌تاپ سبك‌وزن خود را به ۸ گيگابايت حافظه‌ي رم DDR4 با فركانس ۲۱۳۳ مگاهرتزي مجهز كرده است كه براي متخصصي‌هاي قابل تصور براي اين لپ‌تاپ، كافي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

لپ‌تاپ / بنچمارك

3DMark06

PCMark7

3DMark11

NovaBench

3DMarkBasic

Ice/Cloud/Fire/Sky

Geekbench

Single/Multi

Geekbench OpenCL

GPU/dGPU

PCMark8

Home/Work/Creative

CineBench

OpenGL/CPU

LG Gram 15 2017

6107

4665

1298

762

34699/5642/739/3421

3270/5736

-/15913

4331/-/5196

23.62/273

IdeaPad 320

15487

5707

4169

1211

38534/9543/3006/9364

4250/13975

20057/46066

3832/-/4938

83.54/481

Razer Blade 2017

28007

6320

11619

1342

93600/25113/9250/23819

4433/14821

4433/14821

4018/5156/5196

92.33/741

Razer Blade Stealth

10222

5876

1710

937

65528/6917/986/4218

4301/8574

-/19697

3671/4555/4760

46.88/363

MacBook Pro 13 2017

12147

Failed

1834

818

52594/7363/1152/3591

4479/9478

-/29688

4017/4560/5409

36.53/376

Surface Laptop

8378

4974

1489

724

37027/5733/736/3646

3760/7434

-/18004

3338/4174/4246

39.81/326

Galaxy Book 10.6

6000

4055

946

643

26249/3962/498

2522/3925

-/13889

Surface Pro 2017

12224

4745

897

1103

56545/3648/779

4574/9315

-/29527

Surface Book i7

20687

5505

5375

904

16486/9023/4345

3511/7191

17980/64218

Surface Pro 4

11038

4895

1389

644

39913/5620/791

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

9016

3053

1709

745

41527/5250/994

-

-

Asus Zenbook 3 UX390UA

8205

5215

1564

750

14622/5707/840

-

-

(HP Spectre X360 (2016

7885

5397

1304

791

36672/4538/731

-

-

Asus K550VX

23052

3507

4700

1231

76035/15918/3437

-

-

Acer Aspire E 15

11782

3609

2335

582

55907/4979/1193

-

-

Aspire V15 Nitro

13038

4118

3911

639

58570/8389/2641

-

-

HP Envy K007NE

11304

3851

2351

-

56206/5571/1360

-

-

Microsoft Surface book

15297

5064

1444

831

16818/1862/225

-

-

ASUS ROG G551JM

8334

3449

4866

653

82759 / 5741 / 2437

-

-

ASUS ZENBOOK UX303L

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

-

-

ASUS X553

1988

1601

490

684

-

-

-

Lenovo Flex 2

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

-

-

Asus ET2321 AIO

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

-

-

ال‌جي لپ‌تاپ ۱۵ اينچي گرم را در دو نسخه با پردازنده‌ي Core i5 و Core i7 دركنار حافظه‌هاي SSD ۲۵۶ و ۵۱۲ گيگابايتي روانه‌ي بازار مي‌كند؛ همان‌طور كه پيش‌تر اشاره كرديم، نسخه‌ي Core i5 اين لپ‌تاپ با حافظه‌ي ۲۵۶ گيگابايتي براي مطالعه دراختيار ما قرار دارد. ما براي مطالعه عملكرد حافظه‌ي ذخيره‌سازي اين لپ‌تاپ، نرم‌افزارهاي HD Tune Pro و CrystalDiskMark را روي آن اجرا كرديم:

جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

LG Gram 15 2017

355.5

174.4

298.5

555.8

265

Ideapad 320

236.0

79.5

382.5

547.2

198.4

Razer Blade Stealth

1296.9

1397.4

1462.6

3101

1593

MacBook Pro 13 (2017)

355

124.7

192.8

2996

718.9

Surface Laptop (128GB)

170.4

93.7

121.6

425.6

128.2

Galaxy Book 10.6

224.8

66.2

124

272

149

Surface Pro 2017

1045.4

829.4

1017.1

1711

977.2

Surface Book i7

981.5

641.9

917.8

1728

1247

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

iLife ZED Air

90.1

38.5

71.0

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

-

-

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

-

-

Asus K550VX

132.2

52.9

100

-

-

Surface Book

846.7

206.4

632.9

-

-

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

-

-

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

-

-

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

-

-

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

-

-

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

-

-

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

-

-

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

-

-

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

-

-

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

-

-

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

-

-

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

-

-

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

-

-

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

-

-

باتري

ال‌جي گرم از يك باتري ۶۰ وات‌ساعتي بهره مي‌برد كه از نمونه‌هاي به‌كاررفته در اولترابوك‌هايي همچون سرفيس لپ‌تاپ (۴۷ وات‌ساعت) و مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي (۴۹.۳ وات‌ساعت)، ظرفيت بالاتري را ارائه مي‌دهد. ازآنجاكه ال‌‌جي در لپ‌تاپ سبك‌وزن خود از تراشه‌ي كم‌مصرف ۱۵ واتي و نمايشگر Full HD بهره برده است؛ از اين رو روي كاغذ مي‌توان از شارژدهي مناسب اين لپ‌تاپ اطمينان داشت؛ به‌طوري كه كره‌اي‌ها نيز مدعي هستند كه اين كامپيوتر مي‌تواند تا ۱۲.۵ ساعت متخصص را همراهي كند؛ اما باتري اين لپ‌تاپ در دنياي واقعي چه عملكردي از خود به نمايش مي‌گذارد؟ براي يافتن پاسخ اين سؤال، تست‌هاي باتري اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را روي اين دستگاه اجرا كرديم.

مرجع متخصصين ايران ال جي گرم / LG Gram

طبق روال هميشگي مطالعه‌هاي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، ويديويي با رزولوشن HD را در شرايطي روي ال‌جي گرم پخش كرديم كه ميزان روشنايي نمايشگر روي ۵۰ درصد قرار داشت، كليه‌ي ارتباطات بي‌سيم لپ‌تاپ قطع شده بودند و تنظيمات عملكرد نيز در حالت Balanced قرار داشت. فرايند پخش ويدئو را تا رسيدن باتري از ۱۰۰ به صفر درصد ادامه داديم. در اين تست، ال‌جي گرم توانست قبل از اتمام كامل شارژ، ۱۰ ساعت دوام بياورد كه براي لپ‌تاپي سبك‌وزن و فوق‌ باريك، مدت‌زمان بسيار خوبي به‌حساب مي‌آيد؛ اما نسبت به سرفيس لپ‌تاپ و مك‌بوك پرو ۱۳ با شارژدهي ۱۲.۵ و ۱۰ ساعت و ۲۴ دقيقه‌اي اندكي پايين‌تر است.

باتري ۶۰ آمپر ساعتي و عمكلردي خوب در شارژدهي

ال‌جي گرم در آزمايش Battery Eater، با ثبت ۲۴۱ دقيقه با اختلاف بسياري نسبت به سرفيس لپ‌تاپ (۱۷۶ دقيقه) و مك‌بوك پرو (۱۵۰ دقيقه در حالت اجراي ويندوز ۱۰)، عملكرد به مراتب بهتري را به نمايش گذاشت. كره‌اي‌ها با انتخاب قطعاتي كم‌مصرف و بهينه براي اولترابوك سبك‌وزن خود، به‌خوبي توانسته‌اند آن را ازلحاظ شارژدهي، به محصولي توانمند و قابل اتكا بدل كنند؛ چرا كه اين لپ‌تاپ در استفاده‌‌‌هاي روزمره، نظير مطالعه يا ويرايش اسناد، استريم موسيقي و تماشاي فيلم، به‌راحتي مي‌تواند يك روز كاري، شما را همراهي كند.

جمع‌بندي

ال‌جي همواره به‌دنبال ثبت‌ نام خود در ليست «ترين‌ها» دنياي فناوري است، ال‌جي گرم به‌عنوان لپ‌تاپي فوق سبك يكي از تلاش‌هاي قابل ستايش اين كمپاني كره‌اي در عرصه‌ي لپ‌تاپ‌ها به شمار مي‌رود. وزن اندك و طراحي مينيمال دستگاه اصلي‌ترين ويژگي ال‌جي گرم براي رقابت با بزرگان دنياي لپ‌تاپ‌ها است اما رسيدن به وزن يك كيلو و هشتاد گرمي در نسخه‌ي ۱۵ اينچي اين دستگاه دست سازندگان را براي پيشرو كردن لپ‌تاپشان در بخش‌‌هاي بيشتر تا حدودي بسته است. استفاده از اسپيكرهاي كوچك و عملكرد متوسط سخت‌افزار كم مصرف دستگاه تنها نمونه‌‌اي از چيزهايي محسوب مي‌شود كه ال‌جي آن‌ها را فداي وزن كرده است.

مرجع متخصصين ايران ال جي گرم / LG Gram

نمايشگر گرم در نوع خود يكي از نمونه‌هاي خوب براي استفاده‌ي عادي است كه با وجود روشنايي كمتر از استاندارد بازار، كنتراست رضايت‌بخشي ارائه مي‌دهد و رنگ مشكي را به خوبي به نمايش مي‌گذارد. صفحه‌كليد و ترك‌پد LG gram پا را فراتر از عادي بودن نگذاشته‌اند و به واسطه‌ي برخي ايرادات تنها مي‌توان از لفظ رضايت‌بخش براي آن‌ها استفاده كرد. نمونه‌ي مورد مطالعه ما به پردازنده‌ي ۱۵ واتي سري U مجهز شده است بنابراين نبايد انتظار عملكرد خوبي از آن داشت و نتايج متوسط و گاها ضعيف اين لپ‌تاپ در بنچ‌مارك‌ها نيز گواهي بر همين مسئله است.

استفاده از باتري ۶۰ وات ساعتي در لپ‌تاپي با اين وزن و ابعاد را ستايش مي‌كنيم؛ خوشبختانه در عمل نيز با يك اولترابوك خوب از انديشه متخصصين شارژدهي رو‌به‌رو هستيم. در پايان بايد گفت پيش از خريد لپ‌تاپ ابتدا بايد نيازهاي خود را بشناسيد، اگر وزن لپ‌تاپ و حمل آن براي شما مهم است محصولي مانند گرم براي شما ساخته شده است از طرف ديگر اگر عملكرد قوي و سخت‌افزار پرچم‌دار را طلب مي‌كنيد، ال‌جي گرم بهترين گزينه‌ي شما نخواهد بود.

شما ميتوانيد از بخش لپتاپ در ديتابيس محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران براي مشاهده و مقايسهي ارزش و مشخصات متخصص لپتاپهاي مختلف از جمله ايسوس، ايسر، اپل، دل، لنوو و اچپي استفاده كنيد.

نكات مثبت

  • فوق‌العاده سبك و حمل آسان
  • طراحي زيبا و كيفيت ساخت خوب
  • شارژدهي خوب
  • كنتراست مناسب نمايشگر

نكات منفي

  • سخت‌افزار نه‌چندان قدرتمند
  • اسپيكرهاي كوچك
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات