مرجع متخصصين ايران

مطالعه لپ تاپ ايسوس FX503VD

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 18 دقيقه
ايسوس FX503VD يكي از گزينه‌هاي جذاب براي آن دسته از متخصصاني است كه به‌دنبال لپ‌تاپي توانمند با ارزش رقابتي هستند.
تبليغات

اينتل سال‌ها است كه به توسعه‌ي پردازنده‌هاي كم‌مصرف مخصوص لپ‌تاپ‌ها مي‌پردازد. انواع ۱۵ واتي سري موبايل اينتل نيز در همين راستا و براي ارايه‌ي عمر باتري بيشتر و وزن كمتر لپ‌تاپ‌ها عرضه شده‌اند. اما با وجود پيشرفت گسترده‌ي پردازنده‌هاي ۱۵ واتي اينتل و AMD، هنوز هم نمونه‌هاي قدرتمند و ۴۵ واتي طرفداران زيادي دارند. اين دسته از پردازنده‌ها كه در سري محصولات اينتل با پسوند H‌ شناخته مي‌شوند، توان پردازشي به مرات بيشتري نسبت به برادران كم‌مصرف‌تر خود ارايه مي‌دهند. توان بالاي پردازشي اين دسته پردازنده‌ها آن‌ها را به گزينه‌ي مناسبي براي لپ‌تاپ‌هاي مخصوص بازي، مهندسي يا انواع چند‌رسانه‌اي قدرتمند تبديل كرده است.

مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD

ايسوس به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليد‌كننده‌هاي كامپيوتر شخصي در جهان، چند سالي است كه سري گيمينگ لپ‌تاپ‌هاي خود را با پردازنده‌هاي توانمند سري H اينتل و طراحي جذاب، براي گيمرها عرضه مي‌‌كند. بااين‌حال پيش از اين شاهد نقاط ضعفي اعم از نمايشگر نه چندان خوب، بدنه‌ي پلاستيكي و بي‌كيفيت، طراحي نه چندان جذاب يا ارزش بالاتر در مقايسه با رقبا، در محصولات اين رده از ايسوس بوديم. حال FX503VD با بهبود‌هاي مناسبي به بازار عرضه شده است تا دركنار ارزش رقابتي خود، به يكي از گزينه‌هاي جذاب موجود براي گيمرها يا متخصصان لپ‌تاپ‌هاي توانمند تبديل شود. با مطالعه عميق لپ‌تاپ ايسوس FX503VD، همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.

لپ‌تاپ ايسوس FX503VD توسط گروه بازرگاني معيار براي مطالعه دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفته است.

مشخصات متخصص ايسوس FX503VD

مشخصات متخصص ASUS FX503VD

پردازنده

اينتل Core i7 7700HQ، فركانس پايه‌ي ۲.۸ گيگاهرتز، فركانس بيشينه‌ي ۳.۸ گيگاهرتز

نمايشگر

۱۵.۶ اينچي LED، Full HD (۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پيكسل)

حافظه‌ي رم

۸ گيگابايت DDR4

تراشه‌ي گرافيكي

انويديا GTX 1050، حافظه‌ي ويديويي ۴ گيگابايتي GDDR5

حافظه‌‌ي ذخيره‌سازي

يك ترابايت HDD، با سرعت ۵۴۰۰ دور بر دقيقه

ديسك نوري

فاقد درايو ديسك نوري

اسپيكر

اسپيكر استريو با فناوري SonicMaster

اتصالات

۳ پورت USB 3.0 نوع A، يك پورت RJ45 لن، جك ۳.۵ ميلي‌متري هدفون، درگاه كارت حافظه‌ي SD، يك پورت HDMI 2.0

سيستم‌عامل

Endless OS

باتري

باتري ۴ سلولي ۶۴ وات‌ساعت

ابعاد

۲۴ × ۲۶۲ × ۳۸۴ ميلي‌متر

وزن

۲.۵ كيلوگرم

ارزش

۵٬۴۵۰٬۰۰۰ تومان

طراحي

لپ‌تاپ‌هاي مخصوص بازي يا گيمينگ عموما از ظاهر جذاب‌تري نسبت به انواع عادي برخوردار هستند. بدنه‌اي مشكي با استفاده از رنگ قرمز، فرمول يكسان بسياري از توليدكنندگان اين دسته از لپ‌تاپ‌ها است كه ايسوس نيز از همين روند پيروي مي‌كند. نور پس‌زمينه‌ و رنگ قرمز حروف در صفحه‌كليد و نوار قرمز‌رنگ دور تاچ‌پد، نماي جذابي به لپ‌تاپ بخشيده است و خبر از محصولي جذاب مي‌دهد.

بااين‌حال براي ساخت لپ‌تاپي زيبا و جذاب تنها استفاده از رنگ‌بندي مشكي و قرمز كافي نيست. پيش از اين نيز با محصولات زيادي در اين رده برخورد داشته‌‌ايم كه زبان طراحي نه چندان جذاب، ضربه‌ي بزرگي به فروش آن‌ها زده است. اما ايسوس در FX503VD با توجه به ارزش ارزان‌تر آن نسبت به ساير رقبا، قدم مثبتي برداشته و دركنار استفاده از رنگ‌هاي مشكي و قرمز، زبان طراحي جذابي نيز به كار برده است. در نماي اول با طراحي X مانند بخش بيروني لپ‌تاپ، رو‌به‌رو مي‌شويم كه با بافت شبيه فلز‌هاي برس خورده همراه شده است. اقدامات ايسوس در اين زمينه باعث شده است تا متخصصان در نگاه اول گمان به استفاده از فلز در توليد دستگاه ببرند. حاشيه‌هاي نه چندان اندك نمايشگر را مي‌توان تنها نقطه ضعف طراحي لپ‌تاپ دانست.

مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD

در بخش صفحه‌كليد نيز شاهد استفاده از همين زبان طراحي با بافت‌هاي شبه فلز هستيم. با اينكه ايسوس در ساخت اين لپ‌تاپ از پلاستيك استفاده كرده است، اما جنس مواد به كار رفته در آن از بهترين‌هاي دنياي لپ‌‌تاپ است تا دركنار كاهش وزن، متخصص نگراني از بابت كيفيت ساخت پايين دستگاه نداشته باشد. درحالي‌كه لپ‌تاپ‌هاي پلاستيكي عموما مستعد جذب اثر انگشت هستند، اما سطح پلاستيكي FX503VD به خوبي در برابر چربي و اثر انگشت مقاومت مي‌كند. بدين ترتيب نيازي به تميز كردن هميشگي لپ‌تاپ براي نگه داشتن جلوه‌ي زيباي لپ‌تاپ نيست.

ايسوس در توزيع وزن ۲.۵ كيلوگرمي لپ‌تاپ FX503VD عملكرد بسيار خوبي داشته است. بدين ترتيب شاهد باز و بسته شدن راحت در لپ‌تاپ بدون نياز به نگه‌‌داشتن بدنه‌ي آن جهت جلوگيري از جابجايي دستگاه، هستيم. ايسوس در بخش اتصالات، تمامي درگاه‌هاي مورد نياز يك لپ‌تاپ گيمينگ را در FX503VD تعبيه كرده است. سه درگاه USB، خروجي HDMI، درگاه ايترنت، جك هدفون-ميكروفن، شكاف كارت حافظه و قفل كنزينگتون، درگاه‌هاي تعبيه شده در طرفين دستگاه است. ايسوس نيز مانند ساير توليدكنندگان لپ‌تاپ اقدام به حذف درايو نوري كرده است. تعبيه‌ي اسپيكر‌هاي استريو در طرفين كناري لپ‌تاپ نيز از روند هميشگي لپ‌تاپ‌هاي گيمينگ پيروي مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD
مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD
مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD
مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD

ايسوس پس از سال‌ها توليد محصولات مختلف بازي اكنون به خوبي به فرمول ساخت اين دسته از تجهيزات تسلط دارد. ايسوس FX503VD با اينكه گزينه‌اي ارزان‌ارزش بين لپ‌تاپ‌هاي مخصوص بازي است، اما طراحي زيبا و كيفيت ساخت مناسبي دارد. با اينكه با طراحي شكيلي همانند لپ‌تاپ‌هاي ريزر رو‌به‌رو نيستيم، اما لپ‌تاپ FX503VD در رده‌ي محصولات گيمينگ و با توجه به برچسب ارزشي خود، نمره‌ي خوبي را در اين بخش دريافت مي‌كند.

تاچ‌پد و كيبورد

با توجه به اين موضوع كه تاچ‌پد براي گيمر‌ها از اهميت زيادي برخوردار نيست و اين دسته از متخصصان همواره از ماوس‌هاي مخصوص بازي بهره مي‌برند، ايسوس نيز تلاش زيادي براي توسعه‌ي تاچ‌پدي توانمند به كار نبرده است. با اينكه حساسيت تاچ‌پد در سطح مناسبي قرار دارد، اما استفاده از ژست‌هاي چند انگشتي به‌راحتي و با دقت بالا انجام نمي‌شود و احتمال خطا عموما وجود دارد. ايسوس روي سطح تاچ‌پد را با شيشه پوشانده است تا حركت انگشت‌ها به‌راحتي روي آن انجام شود.

مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD

بر كسي پوشيده نيست كه گيمر‌هاي حرفه‌اي از كيبورد‌هاي مكانيكي براي بازي‌ بهره مي‌برند. اين موضوع باعث شده است تا شركت‌هاي توليد‌كننده‌ي لپ‌تاپ‌هاي گيمينگ در سال‌هاي اخير به استفاده از كيبورد‌هاي مكانيكي يا مكانيزم‌هايي با ميزان حركت زياد كليد‌ها در محصولات خود روي بياورند. بااين‌حال در FX503VD شاهد استفاده از كيبورد جزيره‌اي با جابجايي ۱.۸ ميلي‌متر هستيم. با اينكه اين صفحه‌كليد براي لپ‌تاپ‌هايي با متخصصي‌هاي عادي، مهندسي و چندرسانه‌اي ايده‌ال خواهد بود، اما قطعا انديشه متخصصين گيمرهاي حرفه‌اي را به خود جلب نخواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD

به اعتقاد اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران يكي از نقاط ضعف صفحه‌كليد اين لپ‌تاپ، نحوه‌ي چيدمان كليد‌هاي جهت است. ايسوس براي تعبيه‌ي اندازه‌ي كامل كليد‌هاي جهت، اين مجموعه را كمي به سمت راست متمايل كرده و كليد جهت بالا نيمي از فضاي كليد شماره‌ي صفر را اشغال كرده است. اين سبك از طراحي با اينكه كليد‌هايي در اندازه‌ي كامل را دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد (در صفحه‌كليد لپ‌تاپ‌ها، كليد‌هاي جهت بالا و پايين عموما اندازه‌ي كوچك‌تري دارند)، اما امكان اشتباه در فشردن اين كليد‌ها را افزايش مي‌دهد.

نمايشگر

عموما نمايشگرهاي مخصوص بازي به دليل زمان‌پاسخگويي بهتر از پنل‌هاي TN استفاده مي‌كنند؛‌ اما استفاده از چنين پنل‌هايي گاهي از كيفيت خروجي تصوير مي‌كاهد. تمام مدل‌هاي FX503 به نمايشگرهاي Full HD و لايه‌ي ضد انعكاس مجهز شده‌اند؛ البته اين لپ‌تاپ با دو پنل مختلف TN و IPS به بازار عرضه شده است و متخصص علاوه بر مدل پايه‌ي ۶۰ هرتزي قادر به انتخاب مدلي با نرخ‌به‌روزساني ۱۲۰ هرتز نيز خواهد بود. مدل مورد مطالعه ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از پنل TN با نرخ نوسازي ۶۰ هرتز بهره مي‌برد؛ نمايشگرهاي با اين نرخ‌به‌روزرساني عموما بهترين گزينه براي گيمرهاي حرفه‌اي هستند كه كوچك‌ترين تاخيري درنتيجه‌ي آن‌ها مؤثر خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD

نمايشگر ۱۵.۶ اينچي FX503 با روكش مات پوشانده شده است و از اين انديشه متخصصين براي افرادي كه انعكاس نور از نمايشگر آزارشان مي‌دهد، ايدئال به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. پنل‌هاي TN زمان پاسخگويي كمتري نسبت به نمونه‌هاي IPS دارند با اين وجود IPS نيز از عهده‌ي متخصصي‌هاي عادي در عرصه‌ي گيمينگ بر خواهند آمد. زاويه‌ي ديد نمايشگر با وجود TN بودن پنل قابل‌قبول است اما كم شدن كنتراست به وضوح در زوايا احساس مي‌شود. در صورتي كه در محيط‌هاي باز از لپ‌تاپ استفاده مي‌كنيد، روكش مات اين نمايشگر آن با جلوگيري از بازتاب نور آفتاب كمك زيادي به تجربه‌ي متخصصي خواهد كرد. اما در انديشه متخصصين داشته باشيد اين موضوع به ارزش كاهش ميزان روشنايي و كيفيت تصوير تمام شده است. كه اين نمايشگر لمسي نبوده و نشت نور چنداني در آن مشاهده نشد.

هماندد ديگر مطالعه‌ها، روشنايي و دقت رنگ نمايشگر اين لپ‌تاپ را مورد ارزيابي قرار داديم. متاسفانه روشنايي حداكثر اين نمايشگر ۱۵.۶ اينچي تنها ۱۶۰ نيت و پايين‌تر از استانداردهاي بازار است. رنگ مشكي در اين نمايشگر چندان عميق نمايش داده نمي‌شود و روشنايي حداقل پنل نيز تقريبا ۹.۵ نيت است كه براي استفاده در محيط‌هاي تاريك چالش‌برانگيز است. اشكال در نمايش رنگ مشكي و روشنايي نه چندان بالا در بسياري از پنل‌هاي TN به چشم مي‌خورد از اين رو اگر اين موارد براي شما مهم تلقي مي‌شوند مدل‌هاي IPS را به شما توصيه مي‌كنيم. نسبت كنتراست Native محاسبه شده طبق الگوي شطرنجي ANSI براي اين لپ‌تاپ ۱۵.۵ بدست آمد كه عددي نسبتا پايين است.

مرجع متخصصين ايران تست نمايشگر ايسوس FX503VD
مرجع متخصصين ايران تست نمايشگر ايسوس FX503VD
مرجع متخصصين ايران تست نمايشگر ايسوس FX503VD
مرجع متخصصين ايران تست نمايشگر ايسوس FX503VD

نمايشگر FX503 در تست‌هاي ما ۹۷.۸ درصد از فضاي رنگ sRGB را پوشش مي‌دهد؛ خطاي ميانگين نمايش رنگ در اين فضا ۰.۶ بدست آمد كه عددي كاملا قابل‌قبول و مناسب است. نمايشگر در فضاهاي رنگ گسترده‌تر ضعف خود را نشان مي‌دهد به طوري شاهد پوشش ۶۷.۴ و ۷۳.۶ درصدي در فضاهاي AdobeRGB و NTSC و افزايش خطا هستيم؛ بالاتر بودن رقم پوشش رنگي به‌معني توانمندتر بودن نمايشگر در ارائه‌ي رنگ‌هاي اشباع‌تر و زنده‌تر در آن محيط است. با نگاه به نمايشگر مي‌توان طراوت كم‌ رنگ‌ها را به وضوح مشاهده كرد كه اشكالي رايج در پنل‌هاي TN به شمار مي‌رود. نمايشگر در نمايش رنگ سفيد توانمند و انحراف آن از سفيد معيار بسيار كم است.

بازده و عملكرد

وقتي صحبت از لپ‌تاپ‌هاي گيمينگ به ميان مي‌آيد، توان سخت‌افزاري بيش از هر شاخصه‌ي ديگري حائز اهميت خواهد بود؛ تايواني‌ها با علم به اين موضوع، قطعات درخوري را در لپ‌تاپ FX503VD به‌كار برده‌اند. قلب تپنده‌ي اين لپ‌تاپ پردازنده‌ي قدرتمند نسل هفتمي Core i7-7700HQ است و وظيفه‌ي پردازش گرافيكي نيز برعهده‌ي تراشه‌ي گرافيكي GeForce GTX 1050 قرار دارد. لپ‌تاپ اقتصادي ايسوس از ۸ گيگابايت حافظه‌ي رم نيز بهره مي‌برد كه براي محصولي با متخصصي گيمينگ چندان كافي به‌انديشه متخصصين نمي‌رسد؛ البته با توجه به برچسب ارزشي اين لپ‌تاپ، در اين خصوص نمي‌توان به تايواني‌ها خرده گرفت.

اينتل مدت‌ها است كه استراتژي تيك‌تاك خود، شامل ارتقا فرايند ساخت (تيك) و معرفي معماري (تاك) را كنار گذاشته و چرخه‌ي جديدي را جايگزين كرده است كه سه مرحله‌ي ارتقا فرايند ساخت، معرفي معماري جديد و بهينه‌سازي را دربرمي‌گيرد. غول صنعت نيمه‌هادي فرايند ساخت ۱۴ نانومتري را با نسل پنجم پردازنده‌هاي خود موسوم به برادول روي كار آورد و معماري جديد را نيز با سري اسكاي‌ليك (نسل ششم) معرفي كرد، اين شركت حلقه‌ي سوم از چرخه‌ي جديد خود را در سال ۲۰۱۷ با رونمايي از پردازنده‌هاي نسل هفتمي كبي‌ليك تكميل كرد.

مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD

پردازنده‌هاي كبي‌ليك به‌لطف ليتوگرافي بهبوديافته‌ي 14nm+، بهره‌وري انرژي و فركانس بالاتري دارند؛ اما IPC يا «تعداد دستورالعمل به‌ازاي هر سيكل پردازشي» يكساني با پردازنده‌هاي سري اسكاي‌ليك دارند. پردازنده‌هاي كبي‌ليك به‌لطف معماري گرافيك جديد خود، عملكرد بهتري در پخش ويديوهاي 4K و گرافيك سه‌بعدي دارند و نخستين نسل از پردازنده‌هاي Core اينتل به‌حساب مي‌آيد كه در سري دسكتاپ پريميوم نيز از هايپرترد همراهي مي‌كنند. در اين بين، Core i7-7700HQ پردازنده‌ي سريعي براي دستگاه‌هاي قابل حمل است كه در جريان رويداد CES 2017 رونمايي شد، اين پردازنده جانشين Core i7-6700HQ محسوب مي‌شود كه به‌لطف ليتوگرافي ۱۴ نانومتري بهبوديافته‌ي خود، با توان طراحي گرمايي يكسان ۴۵ واتي، ۲۰۰ مگاهرتز فركانس بالاتري نسبت به نسل قبل دارد؛ بدين ترتيب عملكرد پردازشي آن تقريبا با پردازنده‌ي Core i7-6970HQ برابري مي‌كند.

مشخصات متخصص CPU

Core i7-7700HQ

تعداد هسته و ترد

۴ هسته و ۸ ترد

فركانس

فركانس پايه ۲.۸ گيگاهرتز، فركانس بيشينه ۳.۸ گيگاهرتز

توان طراحي گرمايي

۴۵ وات

حافظه‌ي كش

۶ مگابايت سطح ۳

واحد پردازش گرافيگي يكپارچه

Intel HD Graphics 630

فركانس پايه ۳۵۰ مگاهرتز، فركانس بيشينه ۱.۱۰ گيگاهرتز

حداكثر حافظه‌ي قابل همراهي

۶۴ گيگابايت (بسته به نوع حافظه)

DDR4-2400, LPDDR3-2133, DDR3L-1600

مشخصات متخصص dGPU

GeForce GTX 1050

تعداد هسته‌‌هاي Cuda

۶۴۰

فركانس

فركانس پايه ۹۹۹ تا ۱۳۵۴ مگاهرتز، فركانس بيشينه ۱۱۳۹ تا ۱۴۹۳ مگاهرتز

نرخ حافظه

۷.۰ گيگابيت‌برثانيه

حافظه

حداكثر ۴ گيگابايت GDDR5

پهناي رابط حافظه

۱۲۸ بيت

پهناي حافظه

۱۱۲ گيگابايت‌برثانيه

Core i7-7700HQ از چهار هسته با امكان پردازش ۸ تردي، فركانس پايه‌ي ۲.۸ گيگاهرتزي، فركانس بيشينه‌ي ۳.۸ گيگاهرتزي و ۶ مگابايت حافظه‌ي كش سطح ۳ بهره مي‌برد، اين پردازنده از حداكثر ۶۴ گيگابايت حافظه‌ي رم DDR4-2400، LPDDR3-2133 يا DDR3L-1600 دوكاناله همراهي مي‌كند؛ اما تايواني‌ها ترجيح داده‌اند تا براي كاهش هزينه‌ي تمام‌شده‌ي محصول خود آن را با ۸ گيگابايت حافظه رم DDR4 همراه كنند. واحد پردازش گرافيكي Intel HD Graphics 630 به‌كاررفته در پردازنده‌ي Core i7-7700HQ معماري يكساني با نسل پيشين دارد و صرفا فركانس آن كمي افزايش يافته است، اين واحد با فركانس پايه‌ي ۳۵۰ مگاهرتز و فركانس بيشينه‌ي ۱.۱۰ گيگاهرتز از محتواي 4K با نرخ ۶۰ فريم‌برثانيه همراهي مي‌كند و مي‌تواند به حداكثر ۶۴ گيگابايت حافظه‌ دسترسي داشته باشد.

مسلما GPU يكپارچه تنها براي متخصصي‌‌هاي روزمره و سبك مناسب است و براي اجراي نرم‌افزارها و بازي‌هاي سنگين، پردازنده‌ي گرافيكي مجزاي Nvidia GTX 1050 وارد عمل مي‌شود. GTX 1050؛ پردازنده‌ي گرافيكي اقتصادي انويديا در ژانويه‌ي سال ۲۰۱۷ معرفي شد. اين پردازنده مبتني بر معماري پاسكال است و برخلاف مدل‌هاي سريع‌تر انويديا از تراشه‌ي ۱۴ نانومتري GP107 بهره مي‌برد. پردازنده‌ي گرافيكي به‌كاررفته در لپ‌تاپ گيمينگ ايسوس از ۶۴۰ هسته‌ي Cuda با فركانس پايه‌ي ۹۹۹ تا ۱۳۵۴ مگاهرتز و فركانس بيشينه‌‌ي ۱۱۹۳ تا ۱۴۹۳ مگاهرتز (Boost) دركنار ۴ گيگابايت حافظه‌ي گرافيكي GDDR5 با پهناي رابط حافظه‌ي ۱۲۸ بيتي، نرخ حافظه‌ي ۷ گيگابيت‌برثانيه و پهناي حافظه‌ي ۱۱۲ گيگابايت‌برثانيه استفاده مي‌كند. عملكرد GTX 1050 بسته به سيستم‌ خنك‌كننده‌ي لپ‌تاپ متغير است؛ به‌طوري در حالت ايدئال، عملكرد آن مي‌تواند با نسخه‌ي دسكتاپ يكسان باشد، اين پردازنده حدود ۳۰ درصد عملكرد بهتري نسبت به GTX 960 دارد.

تا اين مقطع با مشخصات سخت‌افزاري و متخصص لپ‌تاپ FX503VD ايسوس آشنا شديم. با توجه به بهره‌گيري اين لپ‌تاپ از مشخصات يادشده، روي كاغذ مي‌توان انتظار عملكردي قابل احترام از آن داشت؛ اما محصول اقتصادي تايواني‌ها در عمل چگونه ظاهر مي‌شود؟ براي پي‌بردن به پاسخ اين سؤال، چند بنچمارك نرم‌افزاري با محوريت ارزيابي عملكرد در متخصصي‌هاي روزمره و بازي‌هاي ويديويي روي اين لپ‌تاپ اجرا كرديم كه در جدول زير مي‌توانيد نتايج به‌دست‌آمده را مشاهده كنيد:

لپ‌تاپ / بنچمارك

3DMark06

PCMark7

3DMark11

NovaBench

3DMarkBasic

Ice/Cloud/Fire/Sky

Geekbench

Single/Multi

Geekbench OpenCL

GPU/dGPU

PCMark8

Home/Work/Creative

CineBench

OpenGL/CPU

Asus FX503VD

26576

3459

7587

1582

109412/20160/5592/16765

4390/12779

17964/74205

3506/4391/4010

85.32/744

LG Gram 15 2017

6107

4665

1298

762

34699/5642/739/3421

3270/5736

-/15913

4331/-/5196

23.62/273

IdeaPad 320

15487

5707

4169

1211

38534/9543/3006/9364

4250/13975

20057/46066

3832/-/4938

83.54/481

Asus FX553VD

25472

3468

--

1667

-/83308/17523/5368

4767/14843

21132/72718

-/4206/5105

--

Razer Blade 2017

28007

6320

11619

1342

93600/25113/9250/23819

4433/14821

4433/14821

4018/5156/5196

92.33/741

Razer Blade Stealth

10222

5876

1710

937

65528/6917/986/4218

4301/8574

-/19697

3671/4555/4760

46.88/363

MacBook Pro 13 2017

12147

Failed

1834

818

52594/7363/1152/3591

4479/9478

-/29688

4017/4560/5409

36.53/376

Surface Laptop

8378

4974

1489

724

37027/5733/736/3646

3760/7434

-/18004

3338/4174/4246

39.81/326

Galaxy Book 10.6

6000

4055

946

643

26249/3962/498

2522/3925

-/13889

Surface Pro 2017

12224

4745

897

1103

56545/3648/779

4574/9315

-/29527

Surface Book i7

20687

5505

5375

904

16486/9023/4345

3511/7191

17980/64218

Surface Pro 4

11038

4895

1389

644

39913/5620/791

-

-

اما آزمون‌هاي ما تنها به اجراي چند بنچمارك انتزاعي خلاصه نمي‌شود و در مرحله‌ي بعدي آزمايش‌هاي خود، بازي‌ FarCry 5 و نسخه‌ي ريمستر Metro: Redux، شامل دو بازي Metro 2033 و Metro: Last Light را روي لپ‌تاپ FX503VD اجرا كرديم كه در جدول زير مي‌توانيد نرخ فريم بازي‌ها حين اجرا با تنظيمات گرافيكي متفاوت را مشاهده كنيد:

نام بازي

حداكثر نرخ فريم

حداقل نرخ فريم

ميانگين نرخ فريم

FarCry 5 - Ultra

۴۲

۳۲

۳۶

FarCry 5 - High

۴۵

۳۱

۳۷

FarCry - Normal

۵۰

۳۳

۵۰

Metro 2033 - Ultra

۱۰۰

۱۷

۵۱

Metro: Last Light - Ultra

۸۵

۳۸

۵۴

همان‌طور كه از نتايج بنچمارك‌ها برمي‌آيد، لپ‌تاپ FX503VD چه به‌لحاظ گرافيكي چه ازلحاظ توان پردازشي، عملكرد بسيار خوبي را از خود به‌نمايش مي‌‌‌گذارد، اين موضوع را مي‌توان از نرخ فريم بازي‌ها نيز متوجه شد، به‌لطف پردازنده‌ي گرافيكي GTX 1050، لپ‌تاپ گيمينگ اقتصادي ايسوس، نرخ فريم قابل قبولي را حين اجراي بازي‌ها از خود به‌نمايش مي‌گذارد. FX503VD در دسته‌ي لپ‌تاپ‌هاي گيمينگ قرار مي‌گيرد؛ اما به‌لطف سخت‌افزار توانمند خود، مي‌تواند در اجراي تسك‌هاي سنگين ديگر، نظير اجراي نرم‌افزارهاي CAD يا ويرايش ويدئو نيز قابل اتكا باشد.

سيستم خنك‌كننده‌ي FX503VD در متخصصي‌هاي عادي صداي چنداني توليد نمي‌كند؛ اما با اجراي بازي‌ يا نرم‌افزار سنگين، فن‌ها با صداي نسبتا بالايي شروع به‌كار مي‌كنند تا عملكرد دستگاه را در سطح مطلوب حفظ كنند؛ بنابراين توصيه مي‌كنيم كه حين بازي، از هدفون استفاده كنيد. شايد بتوان يكي از معدود كاستي‌هاي اين لپ‌تاپ را حافظه‌ي رم ۸ گيگابايتي آن دانست كه خوشبختانه امكان ارتقا آن وجود دارد.

عملكرد حافظه‌ي ذخيره‌سازي

يكي از بخش‌هايي كه تايواني‌ها براي حفظ ارزش FX503VD در محدوده‌ي اقتصادي، در مورد آن تن به مصالحه داده‌اند، حافظه‌ي ذخيره‌سازي اين محصول است، درحالي‌كه لپ‌تاپ‌هاي گران‌ارزش عموما از حافظه‌هاي SSD يا تركيب اين نوع حافظه با HDD بهره مي‌برند، ايسوس براي لپ‌تاپ ارزان‌ارزش خود، حافظه‌ي يك ترابايتي HDD ساخت شركت سيگيت با مدل ST1000LM035 را در انديشه متخصصين گرفته است. اين هارد ديسك ۲.۵ اينچي با سرعت ۵۴۰۰ دور بر دقيقه از رابط ۶ گيگابيت‌برثانيه‌اي SATA و بافر ۱۲۸ مگابايتي بهره مي‌برد. در جدول زير مي‌توانيد سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ي يادشده را در تست‌هاي HDTune Pro و Crystal DiskMark مشاهده كنيد:

جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

Asus FX503VD

137.9

40.8

103.2

143.2

125.4

LG Gram 15 2017

355.5

174.4

298.5

555.8

265

Ideapad 320

236.0

79.5

382.5

547.2

198.4

Razer Blade Stealth

1296.9

1397.4

1462.6

3101

1593

MacBook Pro 13 (2017)

355

124.7

192.8

2996

718.9

Surface Laptop (128GB)

170.4

93.7

121.6

425.6

128.2

Galaxy Book 10.6

224.8

66.2

124

272

149

Surface Pro 2017

1045.4

829.4

1017.1

1711

977.2

Surface Book i7

981.5

641.9

917.8

1728

1247

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

iLife ZED Air

90.1

38.5

71.0

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

-

-

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

-

-

Asus K550VX

132.2

52.9

100

-

-

Surface Book

846.7

206.4

632.9

-

-

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

-

-

باتري

بي‌شك نمي‌‌توان از لپ‌تاپي با مشخصات سخت‌افزاري FX503VD انتظار شارژدهي بالايي داشت؛ عمر باتري لپ‌تاپ‌هاي گيمينگ با توجه به مصرف بسيار بالاي CPU و GPU خود، بسيار پايين است و عموما در متخصصي‌هاي عادي از ۴ تا ۵ ساعت تجاوز نمي‌كند. انرژي مورد نياز لپ‌تاپ گيمينگ ايسوس را باتري ليتيوم-يوني ۴ سلولي و ۶۴ وات‌ساعتي آن تأمين مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD

ما براي ارزيابي عملكرد باتري لپ‌تاپ‌ها، دو آزمون پخش فيلم و اجراي نرم‌افزار Battery Eater را به‌كار مي‌گيريم. ابتدا ويديويي با رزولوشن HD را در شرايطي به‌صورت ممتد پخش مي‌كنيم كه روشنايي نمايشگر روي ۲۰۰ نيت قرار دارد، اتصالات بي‌سيم قطع شده و عملكرد لپ‌تاپ نيز روي حالت Balanced تنظيم شده است؛ اما با توجه به ۱۶۰ نيت بودن حداكثر روشنايي نمايشگر FX503VD، آن را روي حالت ۱۰۰ درصد روشنايي قرار داديم، اين لپ‌تاپ در آزمون پخش فيلم ۵ ساعت و ۵۳ دقيقه دوام آورد كه در دنياي لپ‌تاپ‌هاي گيمينگ عدد نسبتا قابل قبولي به حساب مي‌آيد؛ درحالي‌كه نسبت به اولترابوك‌ها عملكرد ضعيفي محسوب مي‌شود.

لپ‌تاپ FX503VD ايسوس در آزمايش Battery Eater، در حالتي كه عملكرد سخت‌افزار روي حالت Balanced تنظيم شده بود و لپ‌تاپ از بالاترين ميزان روشنايي نمايشگر خود برخوردار بود، با ثبت ۸۰ دقيقه، نتيجه‌ي نسبتا ضعيفي را رقم زد؛ البته با توجه قرارگيري لپ‌تاپ مورد مباحثه در دسته‌ي محصولات گيمينگ، ثبت چنين نتيجه‌اي دور از انتظار نبود.

لوازم جانبي

طي سال‌هاي اخير برخي توليدكنندگان لپ‌‌تاپ، دركنار محصول برخي لوازم جانبي مخصوص آن را نيز دراختيار خريدار قرار مي‌دهند. اين موضوع قدم بسيار مثبتي است كه متخصصان معمولي (كاربران حرفه‌اي از محصولات مخصوصي در اين زمينه استفاده مي‌كنند) را از دردسرهاي خريد كيف و ماوس بي‌نياز مي‌كند. ايسوس نيز طي سال‌هاي گذشته همين روند را پيش گرفته و عموم محصولات خود را با لوازم جانبي دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD

FX503VD نيز به‌عنوان محصولي رده‌بالا با ماوس و كوله‌پشتي مخصوص همراه شده است تا خريداران ديگر نيازي به هزينه براي لوازم جانبي نداشته باشند. البته نبايد انتظار زيادي از اين لوازم جانبي داشته باشيد. ماوس و كوله‌پشتي تعبيه شده در جعبه‌ي ايسوس FX503VD، را نمي‌توان كالايي مرغوب و درجه‌ي يك توصيف كرد. اين لوازم جانبي تنها براي متخصصي‌هاي عادي و رفع نيازهاي اوليه متخصصد خواهند داشت و اگر گيمري حرفه‌اي هستيد يا لپ‌تاپ‌ خود را به‌طور مكرر حمل مي‌كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم به‌دنبال محصولات باكيفيت‌ و مرغوب‌تري باشيد. به‌عنوان مثال كوله‌پشتي تعبيه‌شده در جعبه‌ي لپ‌تاپ، دركنار عدم كيفيت ساخت بالا كه به همين دليل قطعا عمر كوتاهي خواهد داشت، محفظه‌ي ايدئال و همراه شده توسط ابر‌هاي ضربه‌گير را براي حافظت از محتويات را ندارد و در صورت افتادن كيف يا دريافت ضربه‌اي قوي، احتمال زيادي براي آسيب ديدن لپ‌تاپ وجود دارد.

بااين‌حال عرضه‌ي ماوس و كوله‌پشتي دركنار لپ‌تاپ، قدم مثبتي است كه اميدوار هستيم تمامي شركت‌هاي دنياي لپ‌تاپ‌ها دركنار محصولات خود اقدام به عرضه‌ي آن‌ها كنند. اين محصولات جانبي حتي با وجود كيفيت پايين‌تر نسبت به نمونه‌هاي مرغوب بازار، نيازهاي بسياري از متخصصان را به خوبي مرتفع خواهند كرد.

جمع‌بندي

لپ‌تاپ‌هاي گيمينگ طي سال‌هاي گذشته پيشرفت زيادي كرده‌اند. با بهبود توان مصرفي و حرارت توليدي پردازنده‌ها، همچنين كاهش ارزش نهايي، شاهد توسعه‌ي لپ‌تاپ‌هايي باريك‌، زيبا و سبك‌تر در اين رده هستيم. ايسوس نيز به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليد‌كنندگان تجهيزات مخصوص بازي، تنوع زيادي در رده‌ي لپ‌تاپ‌هاي گيمينگ خود دارد. شايد عموم متخصصان، محصولات مخصوص بازي اين برند را با سري ROG بشناسند، اما ايسوس محصولات جذاب ديگري نيز در سبد خود دارد كه ارزش خريد بالايي دارند.

مرجع متخصصين ايران ايسوس FX503VD

ايسوس FX503VD با اينكه از فلز و زبان طراحي برادران گران‌ارزش‌تر خود بهره نمي‌برد، اما طراحي خوب و بدنه‌اي باكيفيت دارد. سطحي با بافت‌هاي مشابه با فلز برس خورده و مقاوم در برابر جذب اثر انگشت و استفاده از تركيب رنگ قرمز و مشكي، از جمله مولفه‌هايي است كه منجر به افزايش زيبايي بصري لپ‌تاپ شده است. استفاده از پردازنده‌هاي چهارهسته‌اي نسل هفت اينتل دركنار پردازنده‌هاي توانمند گرافيكي انويديا، قدرت پردازشي بسيار خوبي را به ارمغان آورده است كه تجربه‌ي جديد‌ترين عناوين دنياي بازي را ممكن مي‌كند. اما پاشنه‌ي آشيل لپ‌تاپ گيمينگ FX503VD، نمايشگر آن است. روشنايي اندك و رنگ‌‌هايي سرد باعث شده است تا اين لپ‌تاپ ايسوس در اين بخش نمره‌ي قبولي دريافت نكند.

ايسوس FX503VD شايد كم‌نقص نبوده و بهترين گزينه گيمينگ دنياي لپ‌تاپ‌ها نباشد، اما ارزش ارزان‌تر آن نسبت به رقبا باعث شده است تا ارزش خريد بالايي داشته باشد. شما مي‌توانيد از بخش لپ‌تاپ در ديتابيس محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران براي مشاهده و مقايسه‌ي ارزش و مشخصات متخصص لپتاپهاي مختلف از جمله ايسوس، ايسر، اپل، دل، لنوو و اچپي استفاده كنيد.

نكات مثبت

  • طراحي خوب نسبت به ارزش
  • ارزش به صرفه‌تر نسبت به رقبا
  • توان بسيار خوب پردازشي

نكات منفي

  • روشنايي اندك نمايشگر
  • ۸ گيگابايت رم براي لپ‌تاپ‌هاي مخصوص بازي كافي نيست
  • صداي فن خنك‌سازي هنگام بازي
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات