بهترين نرم افزارهاي بكاپ گيري از ويندوز

جمعه ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران بك آپ گيري از ويندوز
بكاپ‌گيري از اقداماتي است كه در صورت داشتن فايل‌هاي مهم در رايانه بسيار ضروري است. ابزارهاي متنوعي براي اين كار وجود دارد كه در اين مقاله به معرفي برترين آن‌ها مي‎پردازيم.
تبليغات

تهيه كردن همراه يا بكاپ‌گيري كار هيجان‌انگيزي نيست؛ اما اهميت زيادي دارد. البته ميزان اهميت اين‌كار تا زماني كه سيستم دچار اشكال نشود و فايل‌ها در خطر نابودي قرار نگيرند به خوبي درك نمي‌شود. در اين مقاله از اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را با بهترين نرم‌افزارهاي بكاپ گيري از ويندوز آشنا مي‌كنيم تا با استفاده از آن‌ها اگر هارد، سيستم‌عامل يا ساير بخش‌هاي مربوطه دچار اشكال شدند، بتوانيد فايل‌هاي ضروري خود را بازگرداني كنيد.

تهيه‌ي بكاپ در واقع گرفتن يك كپي از پارتيشن، فايل‌ها و يا درايورهايي است كه براي شما اهميت دارند. بنابراين، در بسياري موارد مي‌توانيد اين كار را به صورت دستي نيز انجام دهيد؛ اما براي انجام دقيق و خودكار بكاپ‌گيري نرم‌افزارهايي وجود دارند كه گزينه‌هاي جذابي را در اختيار متخصص قرار مي‌دهند. براي مثال، شما با ابزار همراه‌گيري خوب مي‌توانيد تعيين كنيد دقيقا از كدام داده‌ها و چند وقت به چند وقت بكاپ تهيه شود. همچنين امكان رمزنگاري فايل بكاپ نيز براي امنيت بيشتر وجود دارد. به علاوه، ابزار بكاپي خوب است كه هنگام بازگرداني، فايل‌ها را با اشكال مواجه نكند.

با توجه به موارد گفته شده، در ادامه بهترين نرم‌افزارهاي رايگان گرفتن فايل همراه از ويندوز كه بهترين كارايي را دارند به شما معرفي مي‌كنيم؛ اما قبل از پرداختن به بهترين نرم‌افزارهاي بكاپ‌گيري بد نيست ابتدا با انواع بكاپ آشنا شويم.

انواع بكاپ ويندوز

بكاپي كه در فرمت ايمج (image) ذخيره مي‌شود، كپي دقيقي از كل درايو يا پارتيشن شما است. اين بكاپ شامل برنامه‌هاي نصب‌شده و فايل‌هاي سيستمي است. چنانچه نياز به نصب مجدد ويندوز داشته باشيد، مي‌توانيد از اين فايل ايمج براي بوت كردن سيستم استفاده كنيد تا مجبور به نصب مجدد تمام برنامه‌ها و انجام مجدد تنظيمات ويندوز نشويد. توجه داشته باشيد كه فايل ايمج بكاپ هر سيستم مختص همان سيستم است و نمي‌توانيد از فايل ايمج خود براي راه‌اندازي سيستم ديگري استفاده كنيد.

فايل‌هاي ايمج حجم بسيار زيادي دارند و ساخت آن‌ها زمان زيادي طلب مي‌كند؛ بنابراين، انجام روزانه‌ي اين نوع بكاپ‌گيري منطقي به انديشه متخصصين نمي‌رسد. بكاپ‌ها معمولاً به چند دسته تقسيم مي‌شوند:

بكاپ كامل يا فول بكاپ

اين بكاپ يك كپي از داده‌هاي منتخب شما است.

ديفرنشال بكاپ

اين بكاپ يك كپي از داده‌هايي است كه بعد از گرفتن آخرين بكاپ كامل اضافه شده يا تغيير پيدا كرده‌اند.

اينكرمنتال بكاپ

اين بكاپ يك كپي از داده‌هايي است كه در مقايسه با آخرين بكاپ گرفته شده (از هر نوع كه باشد) دست‌خوش تغيير شده‌اند.

هر بكاپ ديفرنشال نسبت به بكاپ ديفرنشال قبلي حجيم‌تر است؛ اما شما براي بازگرداني سيستم خود تنها به بكاپ كامب و آخرين بكاپ ديفرنشال نياز خواهيد داشت. بكاپ‌هاي اينكرمنتال حجم كمتري نسبت به ديفرنشال‌ها دارند؛ اما در صورتي كه بخواهيد از اينكرمنتال‌ها استفاده كنيد، به فايل بكاپ كامل و تمام بكاپ‌هاي اينكرمنتال بعد از آن نياز خواهيد داشت كه زمان بيشتري مي‌برد.

بهترين برنامه‌هاي رايگان بكاپ گيري ويندوز

حال كه با انواع بكاپ‌هاي ممكن آشنا شديم، به برترين نرم‌افزارهاي گرفتن اين بكاپ‌ها مي‌پردازيم.

EaseUS Todo Backup Free

مرجع متخصصين ايران برنامه EaseUS Todo Backup Free

ويژگي‌ها

  • همراهي از انواع همراه‌گيري
  • برنامه‌دهي ساده
  • همراه‌گيري هوشمند و خودكار

اين برنامه بسياري از قابليت‌هاي اساسي ابزار بكاپ‌گيري را پوشش مي‌دهد. قابليت‌هايي مانند همراه‌گيري از فايل‌هاي تكي و فولدرها، تمامي درايوها و پارتيشن‌ها يا امكان تهيه‌ي همراه از كل سيستم در اين نرم‌افزار گنجانده شده است. همچنين گزينه‌اي تحت عنوان smart نيز در انديشه متخصصين گرفته شده است كه در صورت استفاده از آن فايل‌هاي مسيرهايي از سيستم كه معمولاً بيشتر با آن‌ها سر و كار داريد همراه‌گيري مي‌شوند و مي‌توانيد اين بكاپ‌ها را در فضاي ذخيره‌سازي ابري نيز بارگذاري كنيد.

با استفاده از EaseUS Todo از انواع بكاپ‌هاي برنامه‌ريزي شده، بكاپ از آخرين تغييرات يا اينكرمنتال و بكاپ از تغييرات نسبت به نسخه‌ي اوليه يا ديفرنشال بهره‌مند شويد.

نسخه‌ي رايگان اين برنامه تقريبا تمامي ويژگي‌هاي كارآمد را ارائه مي‌دهد و تنها چند قابليت نه چندان پركاربرد مانند بكاپ از طريق دستور cmd و انتقال رايانه به رايانه‌ي فايل و بكاپ در سرويس Outlook منحصر به نسخه‌ي پولي برنامه هستند.

Cobian Backup

مرجع متخصصين ايران بكاپ گيري

ويژگي‌ها

  • قابليت‌هاي شخصي‌سازي زياد
  • رمزنگاري اختياري
  • فاقد راهنما براي متخصصان مبتدي

كوبيان بكاپ را شايد بتوان پيشرفته‌ترين ابزار همراه‌گيري رايگان موجود دانست؛ از اين جهت شايد باب ميل تمام متخصصان نباشد؛ اما اگر بدانيد چه‌طور آن را تنظيم كنيد، مي‌توانيد كارايي مطلوب را از آن انتظار داشته باشيد.

كوبين بكاپ مي‌تواند براي ساخت و برنامه‌ريزي بكاپ‌هاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد. فايل‌هاي تهيه‌شده توسط اين برنامه مي‌توانند در درايو مجزايي در سيستم يا شبكه يا در صورت دسترسي در FTP آرشيو شوند. كوبيان بكاپ مي‌تواند بكاپ را به صورت همزمان در محل‌هاي مختلف ذخيره كند؛ بنابراين، امكان همراه‌گيري چندكاناله و همزمان نيز وجود دارد.

با كوبيان بكاپ مي‌توانيد فايل‌هاي بكاپ را فشرده‌سازي كنيد تا فضاي كمتري اشغال كنند. گزينه‌ي دلخواهي نيز جهت رمزنگاري داده‌ها در انديشه متخصصين گرفته شده است.

متأسفانه كوبيان بكاپ در بخش بازگرداني فايل‌ها چندان قوي نيست و فرآيند بازگرداني به صورت خودكار صورت نمي‌پذيرد؛ در نتيجه اگر فايل‌ها را رمزنگاري كرده‌ايد، بايد آن‌ها را ابتدا توسط نرم‌افزار رمزگشايي كنيد؛ سپس بازگرداني فايل‌ها را شخصاً به صورت دستي برعهده بگيريد‌.

با اين وجود، كوبيان بكاپ را مي‌توان يكي از قدرتمندترين ابزارهاي رايگان موجود جهت بكاپ‌گيري از داده‌هاي ارزشمند ويندوز شما لقب داد.

Paragon Backup & Recovery

مرجع متخصصين ايران برنامه paragon backup and recovery

ويژگي‌ها

  • تنظيم به كمك ويزارد
  • قابليت‌هاي شخصي‌سازي زياد
  • مجهز به ريكاوري يا بازيابي پيشرفته

ابزار بكاپ و ريكاوري پاراگون فرآيند همراه‌گيري را براي بسيار ساده مي‌كند. رابط متخصصي مبتني بر ويزارد اين برنامه شما را در استفاده‌ از آن ياري خواهد كرد. مي‌توانيد تعيين كنيد كه برنامه از تمام حافظه‌ي رايانه، پارتيشن‌هاي مشخص يا فايل‌ها و فولدرهاي انتخابي شما بگيرد. امكان بكاپ‌گيري از فايل‌هايي با فرمت خاص نيز وجود دارد.

پس از انجام تنظيمات فوق، كافي است برنامه‌ريزي براي زمان انجام همراه‌گيري و نوع بكاپ را مشخص كنيد و با خيال آسوده برنامه را ترك كنيد. پاراگون به صورت خودكار و طبق برنامه امور را مديريت خواهد كرد.

امكانات Paragon Backup & Recovery به اين‌جا ختم نمي‌شود و همان‌طور كه از نام برنامه مشخص است، ابزار بازيابي اطلاعات نيز در اين برنامه گنجانده شده است؛ به اين معني كه اگر به هر دليل قادر به بالا آوردن سيستم و ورود به محيط ويندوز نباشيد، مي‌توانيد به كمك سي‌دي يا فلش مموري، اطلاعات سيستم را بازيابي كرده و آن را به حالت قبل برگردانيد.

تمام اين امكانات رايگان بوده و كافي است يك حساب متخصصي رايگان ايجاد كنيد تا از تمامي آن‌ها بهره‌مند شويد.

FBackup

مرجع متخصصين ايران برنامه fbackup

ويژگي‌ها

  • برنامه‌ريزي خودكار
  • تنظيمات مبتني بر ويزارد
  • فاقد رمرنگاري
  • عدم همراهي از بكاپ آخرين تغييرات

اف‌بكاپ رابط متخصصي مشابه نرم‌افزارهاي آفيس دارد كه ممكن است چندان خوشايند همه نباشد؛ اما اين برنامه صرف انديشه متخصصين از ظاهر نه چندان دلچسب آن، ابزاري توانمند در زمينه‌ي همراه‌گيري به‌شمار مي‌رود؛ هرچند كه از لحاظ قابليت با نرم‌افزارهايي مانند Paragon Backup & Recovery در يك رده قرار نمي‌گيرد.

امكاناتي كه اف‌بكاپ در اختيار مي‌گذارد، تنظيمات مبتني بر ويزارد و حالت‌هاي پيشرفته است. هر كدام را كه انتخاب كنيد، انجام مراحل همراه‌گيري ساده خواهد بود. فايل بكاپ مي‌تواند در داخل سيستم، درايوهاي شبكه، ديسك و حافظه‌ي جانبي يا گوگل درايو ذخيره شود. به كمك امكان برنامه‌ريزي انجام بكاپ، مي‌توانيد نسخه‌ي همراه خود را به‌روز نگه داريد.

Google Backup and Sync

مرجع متخصصين ايران برنامه گوگل بك آپ
  • تنظيمات واضح و ساده
  • نامناسب براي همراه‌گيري كامل از سيستم
  • گزينه‌هاي شخصي‌سازي محدود

گوگل بكاپ ابزار نسبتاً مدرني است كه مبتني بر فضاي ابري است؛ يعني هرچقدر در گوگل درايو فضاي بيشتري در اختيار داشته باشيد، فايل بكاپ شما مي‌تواند پرحجم‌تر باشد.

در ابتداي استفاده از اين ابزار مقدار فضاي رايگان محدودي در اختيار شما قرار مي‌گيرد كه راه‌هاي زيادي براي افزايش اين مقدار بدون هزينه كردن وجود دارد. در مجموع بايد گفت Google Backup and Sync براي همراه‌گيري از فايل‌هاي شخصي مناسب است و به منظور بكاپ گرفتن از كل سيستم كارآمد نيست.

براي بكاپ گرفتن از فايل و فولدرهاي شخصي با استفاده از Google Backup and Sync كافي است هر تعداد فايل و فولدر را كه مد انديشه متخصصين داريد به برنامه بدهيد تا برنامه آن‌ها را زير انديشه متخصصين بگيرد. در صورت ايجاد هر گونه تغيير، حذف و اضافه در فايل‌ها و فولدرهاي مذكور، برنامه به سرعت همگام‌سازي را انجام خواهد داد.

همان‌طور كه از نام نرم‌افزار بر مي‌آيد، اين ابزار مي‌تواند جهت همگام‌سازي فايل‌ها بين رايانه‌هاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد. در اين صورت، فايل‌هاي مورد مباحثه از طريق اپليكيشن مبتني بر وب گوگل درايو براي دستگاه‌هاي مختلف در دسترس خواهند بود. Google Backup and Sync را فارغ از محدوديت حجمي آن مي‌توان ابزاري عالي براي همراه‌گيري به شمار آورد.

اميدواريم از اين مقاله استفاده‌ي لازم را برده باشيد. لطفا هم انديشي ها و پيشنهادات خود را در بخش انديشه متخصصينات‌ها با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات