درمان زخم‌هاي عميق با چاپگر سه بعدي امكان‌پذير شد

يك‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌لطف چاپگر سه‌بعدي ساخته‌شده توسط محققان دانشگاه تورنتو، مي‌توان با از بين بردن عوارض جانبي پيوند پوست، زخم‌هاي عميق را درمان كرد.
تبليغات

پزشكان مدت‌ها است براي درمان زخم‌هاي پوستي عميق (كه در آن‌ها روپوست، پوست و زيرپوست پاره مي‌شوند) از روش پيوند پوست استفاده مي‌كنند. اشكال پروسه‌ي پيوند پوست، اين‌ است كه براي عملي كردن آن لازم است پوست سالم بدن از جاي ديگر برداشته شود (حتي گاهي اوقات اين كار هم شدني نيست) و نتيجه‌ي نهايي كار هم چندان چنگي به دل نمي‌زند.

به همين علت است كه اخيرا محققان دانشگاه تورنتو، دستگاهي را ساخته‌اند كه مي‌تواند در مدت‌زماني كوتاه، بافت پوستي جديد را درون زخمِ ايجاد‌شده، چاپ كند.

گجت يادشده به جراحان متخصص تروما امكان مي‌دهد كه به‌سرعت پوستي جديد را مستقيماً درون زخم بسازند و در عين حال، خيال‌شان از بابت عوارض پيوند پوست راحت باشد. اين دستگاه با تركيب كلاژن و فيبرين (دو عدد از فراوان‌ترين پروتئين‌هاي موجود در پوست)، لايه‌هاي بافت را درون «جوهر زيستي» توليد مي‌كند و آن‌ها را به زخم پيوند مي‌دهد.

در بين اسامي محققين، نام نويد حكيمي به چشم مي‌خورد

دانشمندان قبلاً بافت پوستي آماده را ساخته‌اند؛ اما مزيت دستگاهي كه محققان دانشگاه تورنتو طراحي كرده‌اند اين است كه هم پوستِ حرفه‌اي‌تري را مي‌سازد و هم به‌صورت دستي به زخم پيوند داده مي‌شود.

جالب است بدانيد كه چاپگر سه‌بعدي يادشده كه به‌صورت دستي كار مي‌كند، مي‌تواند بافت جديد را از مواد خام تنها در عرض دو دقيقه بسازد. همين موضوع باعث مي‌شود كه استفاده از آن در بخش اورژانس بيمارستان‌ها بسيار مفيد است؛ چرا كه در بسياري از اوقات نياز است كارها با سرعت بالا انجام گيرد. اين چاپگر سه‌بعدي پركاربرد با داشتن كمتر از يك كيلوگرم وزن و اندازه‌اي معقول، به‌راحتي قابل‌حمل است.

محققان دانشگاه تورنتو (الكس گونتر، نويد حكيمي و ريچارد چنگ) فعلاُ تنها در آزمايشگاه اين چاپگر را امتحان كرده‌اند و اميدوارند در آينده دستگاه‌شان براي معاينه‌هاي باليني مورد استفاده قرار گيرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات