بيوگرافي پريسا تبريز، بانوي ايراني-لهستاني در راس تيم كروم گوگل

دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پريسا تبريز يكي از مديران ارشد گوگل است كه اكثر فعاليت‌هاي خود را به امنيت اختصاص داده و ملقب به شاهزاده امنيت گوگل است.
تبليغات

پريسا تبريز (Parisa Tabriz) متخصص امنيت كامپيوتر و شهروند ايراني-لهستاني-آمريكايي ايالات متحده‌ي آمريكا است. او در گوگل به‌عنوان مدير مهندسي مشغول به كار بوده و اكنون نيز مدير بخش مرورگر كروم است. لقب شاهزاده‌ امنيت به‌خاطر مهارت‌ها و تخصص تبريز، برازنده‌ي او است. اين متخصص ايراني آمريكايي در سال ۲۰۱۲ در ليست برترين افراد زير ۳۰ سال مجله‌ي فوربز در صنعت فناوري و در كنار بزرگاني همچون مارك زاكربرگ قرار گرفت.

تبريز در بخش معرفي خود در پروفايل لينكدين و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي، از عبارت Browser Boss براي معرفي موقعيت شغلي خود در گوگل استفاده مي‌كند. او كه ابتدا به‌عنوان كارآموز به گوگل آمده بود، مدتي را نيز در استارتاپ USDS به‌منظور مشاوره‌ي امنيتي به دولت آمريكا فعاليت كرده است. تبريز در حال حاضر علاوه بر مديريت تيم كروم و نظارت بر روند توسعه‌ي ويژگي‌هاي جديد اين مرورگر، فعاليت‌هاي امنيتي قبلي خود را نيز ادامه مي‌دهد.

تولد و تحصيل

پريسا تبريز در سال ۱۹۸۳ در حومه‌ي شهر شيكاگو به‌دنيا آمد. پدرش يك پزشك ايراني مهاجر و مادرش يك پرستار لهستاني-آمريكايي بود. او فرزند بزرگتر خانواده است و دو برادر كوچكتر دارد. هيچ‌يك از والدين او علاقه يا تخصصي در زمينه‌ي علوم كامپيوتر نداشتند و تبريز نيز تا سال اول دانشگاه فعاليتي در اين زمينه نداشته است.

مرجع متخصصين ايران پريسا تبريز / parisa tabriz

پريسا تبريز در كودكي

پريسا از همان سنين كودكي، خصوصيت‌هاي مديريتي خود را با دستور دادن به برادرانش نشان داده است. او در مصاحبه‌اي در اين مورد مي‌گويد:

آنها من را قلدر خطاب مي‌كردند؛ اما تنها تفاوت من اين بود كه با برادرانم در بازي‌هاي خودشان مانند ورزش و بازي‌هاي ويديويي شركت مي‌كردم. البته من از آنها بزرگتر بودم و برادرانم را كتك مي‌زدم. وقتي بزرگ‌تر شدم در تست پيشنهاد شغل شركت كردم كه افسر پليس به من پيشنهاد شد. با آن‌كه پيشنهاد آن روز، برايم خنده‌دار بود، امروز در شغلي مشابه، امنيت مردم را تامين مي‌كنم.

پريسا تبريز تا زمان دانشگاه، هيچ فعاليت كامپيوتري نداشته است

اين متخصص امنيت براي انتخاب دانشگاه ابتدا در ميان برترين دانشگاه‌هاي مهندسي آمريكا جستجو مي‌كند. او از مشورت دوستان و خانواده نيز استفاده مي‌كند. پريسا تبريز ابتدا براي تحصيل در رشته‌ي مهندسي وارد دانشگاه ايلينوي در اربانا شمپين شد. او رتبه‌ي بالاي اين دانشگاه در بخش مهندسي و همچنين شهريه‌ي معقول آن را از دلايل انتخاب ايلينوي مي‌داند. تبريز در مصاحبه‌اي عنوان مي‌كند كه از انتخاب اين دانشگاه راضي بوده است. او منابع متعدد از لحاظ افراد، پروژه‌هاي تحقيقاتي و آزمايشگاه‌هاي متعدد را از دلايل محبوبيت ايلينوي در ذهنش عنوان مي‌كند.

پريسا تبريز، بهترين دستاورد دانشگاه را يادگيريِ مفهوم يادگيري مي‌داند. او نكات زيادي از دروس دانشگاهي را به ياد ندارد اما تجربه‌هاي عملي در كار كردن با ديگر مردم را بهترين درس يادگيريي دانشگاه مي‌داند. او ارتباط برقرار كردن را پديده‌اي چالشي و حتي برخي اوقات دردناك مي‌داند كه به هرحال در  تمام جنبه‌هاي تمامي شغل‌ها وجود دارد.

مرجع متخصصين ايران پريسا تبريز / parisa tabriz

پريسا تبريز در كودكي

پس از مدت كوتاهي پريسا به علوم كامپيوتر علاقه‌مند شده و به اين رشته تغيير مسير داد. در نهايت تبريز مدارك متخصص كارشناسي و متخصص كارشناسي ارشد خود را از همين دانشگاه دريافت كرد. زمينه‌ي تحقيقاتي تبريز در دانشگاه، شبكه‌هاي بي‌سيم و مطالعه حملات در فناوري‌هاي مرتبط با حريم شخصي بوده است. اين متخصص امنيت، چگونگي مديريت زمان و به سرانجام رساندن كارها را نيز جزو آموزه‌هاي دانشگاهي خود مي‌داند. پريسا معتقد است دانشگاه اين فرصت را فراهم كرده تا او بتواند توانايي‌ها و علايقش را پرورش دهد. البته او در نهايت بر اين باور است كه يادگيري اين موارد در محيطي خارج از محيط كلاسيك دانشگاه نيز امكان‌پذير است.

آموختن مفهوم يادگيري و ارتباط با مردم، بهترين دستاورد او در دانشگاه بوده است

پريسا تبريز در مصاحبه‌اي به دانش‌آموزان دبيرستاني كه قصد انتخاب دانشگاه را دارند، توصيه مي‌كند كه ابتدا علايق و هدف خود از رفتن به دانشگاه را پيدا كنند و سپس تنها براي چند دانشگاه محدود و چند موسسه‌ به‌عنوان رزرو اقدام كنند. او دانش‌آموزان را به اهداف بلندمدت تشويق مي‌كند و از آن‌ها مي‌خواهد كه از زمان آزاد در دوران نوجواني براي امتحان كردن موضوعات مختلف و پيدا كردن علايق استفاده كنند.

يكي از فعاليت‌هاي فوق برنامه‌ي تبريز در دانشگاه، عضويت در گروهي دانشجويي به نام SIGMil با اهداف افزايش امنيت وب‌سايت‌ها بوده است. نكته‌ي جالب اين است كه شاهزاده‌ي امنيت گوگل به خاطر هك كردن وبسايت خودش به اين گروه پيوسته و به مرور با زمينه‌ي امنيت اينترنت آشنا شده است. او براي طراحي وب‌سايت‌هايش از نسخه‌ي رايگان نرم‌افزار محبوب آن سال‌ها يعني Angelfire استفاده مي‌كرد و براي از بين بردن بنر تبليغاتي در اين نرم‌افزار، اولين نفوذ و هك خود را در دنياي اينترنت انجام داد.

مرجع متخصصين ايران پريسا تبريز / parisa tabriz دانشگاه ايلي نوي

دانشگاه ايلينوي در اربانا شمپين

در آن سال‌ها، جان دريپر از هكرهاي مشهور جهان بود كه به كاپيتان كرانچ نيز شهرت داشت. تبريز اين هكر مشهور را منبع الهام خود در جواني مي‌داند.

فعاليت شغلي

پريسا تبريز در تابستان آخرين سال تحصيلش در دانشگاه، براي گذراندن دوره‌ي كارآموزي به شركت گوگل رفت. فعاليت او در اين شركت مورد توجه مديران قرار گرفت و به همين دليل تبريز به‌محض فارغ‌التحصيلي در سال ۲۰۰۷، به گوگل پيوست. در زماني كه او در گوگل استخدام شد، اين شركت حدود ۵۰ مهندس امنيت داشت كه امروز به بيش از ۵۰۰ نفر رسيده‌اند.

پريسا تبريز علاوه بر مديريت تيم‌هاي توسعه‌اي و امنيتي گوگل، وظيفه‌ي يادگيري و تربيت متخصصاني از گوگل كه به حوزه‌ي امنيت علاقه‌مند هستند را نيز دارد. او در بخش‌هاي تحت مديريت خود، نهايت تلاش را به كار مي‌گيرد تا عدم توازن نيروهاي كاري زن و مرد را از بين ببرد و به همين منظور، متخصصان زن بيشتري استخدام مي‌كند. او معتقد است تا ۵۰ سال پيش، اين نابرابري در صنايعي همچون پزشكي و حقوق نيز وجود داشته و خوشبختانه امروز از بين رفته است.

مرجع متخصصين ايران پريسا تبريز / parisa tabriz

كارت ويزيت پريسا تبريز با عبارت Security Princess

لقب شاهزاده‌ي امنيت در جريان يك كنفرانس در توكيو ساخته شد. تبريز در اين كنفرانس تصميم گرفت تا به‌جاي استفاده از عنوان شغلي خود يعني «مهندس امنيت اطلاعات»، از عبارت شاهزاده‌ي امنيت استفاده كند. اين لقب از آن روز به‌عنوان شناسه‌ي اين متخصص امنيت استفاده شد. او درباره‌ي انتخاب اين لقب مي‌گويد:

من مي‌دانستم كه در اين كنفرانس بايد كارت ويزيت خود را به افراد مختلف بدهم. با خودم فكر كردم عنوان مهندس امنيت اطلاعات بسيار خشك و رسمي است. فعالان صنعت ما، عناوين را بسيار جدي در انديشه متخصصين مي‌گيرند اما من تصميم گرفتم با يك عبارت جديد، آنها را غافلگير كنم.

تبريز به كودكان و نوجوانان علاقه‌مند به امنيت، يادگيري و مشاوره مي‌دهد

از ديگر فعاليت‌هاي فوق برنامه‌ي تبريز در حوزه‌ي امنيت، شركت در كنفرانس‌هايي براي نوجوانان علاقه‌مند به حوزه‌ي امنيت سايبري است. او به‌عنوان مربي در يكي از اين كنفرانس‌هاي سالانه در لاس وگاس شركت مي‌كند. او در سال ۲۰۱۸ به كنفرانس امنيت RSA دعوت شد. در اين كنفرانس از ۲۰ شركت‌كننده و سخنران تنها يك نفر مرد نبود. تبريز در اعتراض به اين حركت، كنفرانسي مشابه با نام OURSA بنيان‌گذاري كرد كه در طول پنج روز، ۱۴ سخنران زن را به خود جذب كرد.

يكي ديگر از كنفرانس‌هاي ميزبان تبريز،  r00tz نام دارد كه با تمركز روي يادگيري هك به كودكان برگزار مي‌شود. اين رويداد را مي‌توان انشعابي از رويداد مشهور Def Con دانست. رويداد دف كان سالانه با هدف گردهم‌آيي هكرهاي حرفه‌اي در ريو برگزار مي‌شود. نكته‌ي جالب اين است كه رويداد روتز ابتدا براي فرزندان شركت‌كنندگات در دف كان طراحي شد. 

مرجع متخصصين ايران پريسا تبريز / parisa tabriz

تبريز در كنفرانس OURSA

مقاله‌هاي معدودي كه در مورد پريسا تبريز در اينترنت منتشر شده‌اند، او را سلاح مخفي گوگل در بخش امنيت مي‌دانند. در اين مقالات از تبريز به‌عنوان هكر كلاه‌سفيد نام برده شده كه با حمله به سيستم‌هاي شركت، وضعيت امنيتي آنها را در برابر حملات هكرهاي كلاه‌سياه مطالعه مي‌كند.

پريسا تبريز امروز وظيفه‌ي خطير حفظ امنيت مرورگر كروم را بر عهده دارد. مرورگري كه با بيش از يك ميليارد متخصص، محبوب‌ترين مرورگر جهان است. علاوه بر آن، كروم در مطالعه‌هاي متعدد امن‌ترين مرورگر نيز شناخته شده است. اين متخصص ۳۵ ساله از هر جهت يك نمونه‌ي خاص در سيليكون ولي است. اولين ويژگي خاص او زن بودن است؛ چرا كه با وجود شعارها و فعاليت‌هاي تبليغاتي عظيم غرب در مورد برابري جنسيتي، زنان در سيليكون ولي تحت فشار بوده و به سختي به مقام‌هاي مديريتي مي‌رسند.

همان‌طور كه گفته شد پريسا تبريز از حاميان جدي برابري حقوق زنان و مردان است. البته او معتقد است مقصر بسياري از اشكالات زنان در صنعت فناوري، خودشان هستند. تبريز در اين زمينه به تحقيقي اشاره مي‌كند كه دليل عمده‌ي ترك شغل در صنعت فناوري را در ميان زنان و مردان مطالعه كرده است. در اين تحقيق زناني كه صنعت را ترك كرده بودند، نمرات بهتري داشتند؛ اما اكثر آنها دليل ترك اين صنعت را دشوار بودن آن بيان كرده‌اند.

مرجع متخصصين ايران پريسا تبريز / parisa tabriz

تبريز در كنفرانس يادگيري امنيت به كودكان به همراه همكارانش در گوگل

شاهزاده‌ي امنيت گوگل براي پيشبر كارهاي خود، هميشه از نگاه مجرمان به مسائل امنيتي نگاه مي‌كند. او ابتدا به‌عنوان يك نفوذكننده با سيستم برخورد مي‌كند تا بتواند راهكارهاي امنيتي بهينه را براي آن پيشنهاد دهد. اين روحيه در سمينارهاي يادگيريي تبريز نيز قابل مشاهده است. به‌عنوان او از حضار مي‌خواهد كه روشي براي هك كردن دستگاه نوشابه پيشنهاد دهد و از ميان پاسخ‌ها، باهوش‌ترين متخصصان امنيت را يافته و پرورش مي‌دهد.

روند برخورد تبريز و تيم امنيتي گوگل با چالش‌هاي امنيتي، اين شركت و دارايي‌هايش را به قلعه‌اي غيرقابل نفوذ براي هكرهاي كلاه‌سياه تبديل كرده است. آنها از روش نزديك نگه داشتن دشمنان نيز براي افزايش امنيت استفاده مي‌كنند. مسابقات، جوايز و رويدادهاي مختلف اين شركت براي كشف باگ و حفره‌هاي امنيتي در سرويس‌ها، گواهي بر اين عملكرد هستند. تبريز نيز معتقد است اين جوايز، بسياري از هكرهاي كلاه‌سياه را به كلاه‌سفيد تبديل كرده است.

او و تيمش هميشه براي نفوذ به سيستم‌هاي گوگل تلاش مي‌كنند

پريسا تبريز كار كردن در گوگل را بسيار جذاب و لذت‌بخش توصيف مي‌كند. او علاوه بر جاذبه‌هاي عمومي كه در فضاي اينترنت به آنها پرداخته شده است، تيم‌هاي كاري را جنبه‌ي جذاب شغل خود مي‌داند. او از اين كه هر روز با تعدادي افراد مشتاق براي بهبود وضعيت نرم‌افزارها كار مي‌كند، خوشحال است.

نكته‌ي مهم در مورد فعاليت تبريز و تيمش در حفظ امنيت كروم اين است كه فعاليت آنها آن‌چنان به چشم متخصص نمي‌آيد. اين در حالي است كه اين تيم هميشه مشغول پيدا كردن باگ‌ها و اشكالات امنيتي است و به سرعت آنها را برطرف كرده و پچ‌هاي امنيتي را به‌صورت به‌روزرساني‌هاي مخفي در كروم نصب مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران پريسا تبريز / parisa tabriz

ميز كار پريسا تبريز

فعاليت‌هاي متفرقه و زندگي شخصي

پريسا تبريز در وبسايت شخصي و ساده‌ي خود با عنوان Asirap.NET ، توضيحات كوتاهي در مورد كارها و ماموريت خود در گوگل داده است. او تعدادي مقاله‌هاي امنيتي نيز در وب‌سايت‌‌هايي همچون مديوم منتشر كرده است. تبريز توضيحات زيادي از زندگش شخصي، خانواده و كودكي خود منتشر نكرده و تنها اطلاعات موجود، عكس‌ها و خبرهاي كلي در شبكه‌هاي اجتماعي همچون توييتر هستند.

تبريز و تيمش در بخش مديريت كروم با نام پروژه‌ي كروميوم، گزارش‌هايي فصلي از پيشرفت امنيت و قابليت‌هاي اين مرورگر منتشر مي‌كنند. اين اطلاعات در وب‌سايت رسمي پروژه كروميوم موجود است. او در يكي از مقالات خود با نام Pwnd، جزئياتي از نحوه‌ي نفوذ هكرها به اطلاعات متخصصان و دزديدن اطلاعات آنها منتشر كرده كه خواندن آن خالي از لطف نيست.

مرجع متخصصين ايران پريسا تبريز / parisa tabriz

آماده كردن بستني ايتاليايي، يكي از تفريحات پريسا تبريز

پريسا در معرفي كوتاهي كه در وب‌سايت خود نوشته، علاقه‌مندي‌هايش را علاوه بر كار كردن در تيم امنيت گوگل، عكاسي، صخره‌نوردي و كوهنوردي، آشپزي، ساخت كاردستي با شيشه و موارد مشابه عنوان كرده است. شاهزاده امنيت گوگل، صخره‌نوردي را به پيدا كردن حفره‌هاي امنيتي در كروم و جي‌ميل تشبيه كرده است. پريسا مي‌گويد در هر دو مورد، راه رسيدن به هدف را حس مي‌كند. در هيچ يك از اين كارها قانوني وجود ندارد و البته نمي‌توان راه دشوار يا آساني براي انجام هركدام پيشنهاد داد. تبريز فعاليت صخره‌نوردي خود را با بسياري از هم‌تيمي‌هاي مشهور خود مانند كريس ايوانس و ريچ كنينگر در مناطقي همچون ليك تاهو و رد راك كنيون انجام داده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات