ماشين زمان: iMac G3، سرآغاز انقلاب اپل

سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيمك جي 3 يكي از نخستين دستگاه‌هايي بود كه پس از بازگشت دوباره‌ي استيو جابز به اپل رونمايي شد تا برگ جديدي در تاريخچه‌ي مك ورق بخورد.
تبليغات

ماه گذشته سالگرد ۲۰‌مين سالِ تولد دستگاهي بود كه توانست تحولات بسياري را در حوزه‌ي رايانه‌هاي شخصي ايجاد كند؛ بله درباره‌ي آيمك جي ۳ صحبت مي‌كنيم، دستگاهي كه به‌لطف طراحي نيمه‌شفاف و پيشگامانه نسبت به زمانِ خود توانست شادي را دوباره به خونِ طرفداران غم‌زده‌ي آن زمانِ اپل تزريق كند. طراحي اين محصول كه بر عهده‌ي جاني آيو قرار داشت، يكي از نخستين ساخته‌هايي بود كه اپل پس از بازگشت استيو جابز در سال ۱۹۹۸ ميلادي روانه‌ي بازار كرد. 

بازگشت دوباره‌ي استيو جابز در سال ۱۹۹۷ با اتفاقات مهمي همراه بود؛ نخست اينكه طبق گفته‌ي جابز فقيد، طرز تفكر و نگرش وي در زماني كه او از اپل دور بوده، از جنبه‌هاي گوناگوني متوجه تغييرات شده بود. افزون بر اين، اپلي كه در آن زمان به استيو جابز تحويل داده شد، با اشكالات عديده‌اي دست و پنجه نرم مي‌كرد. همين امر باعث شد تا جابز براي نجات شركتِ خود به رفيق سال‌هاي دور و رقيب كنوني‌اش، يعني بيل گيتس روي بياندازد.

استيو جابز در گفتگويي كه در اين باره با گيتس انجام داده، جمله‌ي معروفي دارد كه بي‌شك بسياري از متخصصان با آن آشنا هستند:

اگر امروز به ما كمك نكني، ديگر رقيبي وجود ندارد كه با آن رقابت كني!

با اين حال امروز قرار نيست راجع‌به تاريخچه‌ي اپل صحبت كنيم. مقاله‌‌اي كه امروز مي‌خوانيم با محوريت آيمك جي ۳ به رشته‌ي تحرير در آمده است. امروز قصد داريم به اين دستگاه جريان‌ساز و تاريخي بپردازيم كه نوستالژي‌اي به قدمت يك نسل را در پس بايت به بايت حافظه‌ي خود دارد.

معرفي

مرجع متخصصين ايران imac g3 / آيمك جي 3

تنوع رنگي آيمك جي ۳

آيمك جي ۳ آغازگر سري جديدي از رايانه‌هاي شخصي بود كه توسط شركت اپل از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ ميلادي طراحي و به توليد مي‌رسيد. طراحي نيمه‌شفاف و رنگارنگِ آن در آن زمان موضوع خاصي بود كه در كمتر دستگاهي مي‌شد مشابهِ آن را يافت. همين امر باعث شد تا جي ۳ به موفقيت قابل‌توجهي در بازار دست پيدا كند و اپل را مجاب به عرضه‌ي نسل‌هاي بعديِ اين دستگاه با مشخصات سخت‌افزاري متفاوت سازد.

مؤفقيت در بازاريابي و فروش آيمك جي ۳ در اواخر دهه ۹۰ ميلادي باعث شد تا اپل از بحران اقتصادي آن‌ روزهايش سربلند بيرون بيايد و با تجديد حيات برند خود، بار ديگر به يكي از بازيگران اصلي حوزه‌ي فناوري تبديل شود. با اين اوصاف، كوپرتينويي‌ها تغييراتي انقلابي را روي اين دستگاه اعمال كرده بودند كه البته با انتقادات فراواني به‌همراه بود؛ حذف فناوري‌هايي چون فلاپي ديسك درايو و كانكتور Apple Desktop Bus و جايگزيني آن با استاندارد نوظهور USB از جمله‌ موضوعات موردانتقاد بودند.

مشخصات

پردازنده

PowerPC 750 G3 با فركانس كاري ۲۳۳ تا ۷۰۰ مگاهرتز

حافظه‌ي رم

۳۲ تا ۵۱۲ مگابايت

حافظه‌ي ذخيره‌سازي 

تا ۱۲۸ گيگابايت (۵۴۰۰ دور در دقيقه)

حافظه‌ي گرافيكي

ATI Tage 128 Ultra با حافظه‌ي ۱۶ مگابايت

صفحه‌نمايش 

۱۵ اينچ با وضوح ۷۶۸ × ۱۰۲۴

مشخصات سخت‌افزاري آيمك ۳ جي

آيمك جي ۳ نوستالژي به‌قدمت يك نسل را در پس بايت به بايتِ خود دارد

با نگاهي گذرا به مشخصات سخت‌افزاري اين دستگاه، مسلماً چنين سخت‌افزاري براي دستگاه‌هاي امروزي غيرقابل تصور و دور از ذهن به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ اما در روزگاري نه‌چندان دور، افرادي وجود داشتند كه رؤياي خريد چنين رايانه‌اي محركِ تلاش‌هايشان بود.

در حالي كه استيو جابز پردازنده‌ي پاور پي‌سي ۷۵۰ با فركانس كاري ۲۳۳ مگاهرتزي را بسيار سريع‌ و قدرتمند توصيف مي‌كرد؛ ولي آزمايش‌هايي كه روي عملكرد اين پردازنده انجام شد، خلاف اين موضوع را اثبات كردند. پاور پي‌سي ۷۵۰ در بهترين حالت پردازنده‌اي هم رده با ديگر نمونه‌هاي موجود در بازار بود و عملكردي فراتر از انتظار را ارائه نمي‌كرد؛ با اين حال، توان بالاي آن باعث مي‌شد تا متخصصان از پس هر كاري برآيند و نيازهايشان در آن زمانِ را به‌صورت كامل مرتفع سازند.

مرجع متخصصين ايران ماوس آيمك جي 3 / Mouse

ماوس تك‌كليده‌ي آيمك جي ۳ كه مانند توپ هاكي، سنگين و گرد بود

از آن جهت كه اپل اين دستگاه را به‌صورت مجتمع روانه‌ي بازار كرد، متخصصان به‌سختي مي‌توانستند سخت‌افزار آن را با نمونه‌هاي جديدتر و قدرتمندتر ارتقاء دهند. با اين حال يكي از بدترين بخش‌هاي ساخته‌ي كوپرتينويي‌ها مربوط به ماوس آن مي‌شد. براساس ادعاي بسياري از متخصصانِ اين رايانه‌ي قديمي، ماوس اين دستگاه يكي از غير ارگونوميك‌ترين وسايل جانبي در طول تاريخ بوده است. جاني آيو كه طراحي اين محصول را برعهده داشته، تنها ظاهر را مدانديشه متخصصين قرار داده است؛ همين امر باعث شد تا ماوس تك‌كليده‌ي  اپل نتواند رضايت متخصصان را جلب كند.

سام رادرفورد، نويسنده‌ي سايت گيزمودو درباره‌ي اين ماوس مباحثه‌برانگيز مي‌گويد:

در همان حال كه اپل را به‌خاطر استفاده از USB و كاهش اندازه‌ي سيمِ ماوس مي‌ستودم، از حركتِ ماوس احساس عذاب مي‌كردم؛ با حركت نشانگر ماوس، گويي شما در حال تكان‌دادنِ يك توپ هاكي بوديد.

تاريخچه

مرجع متخصصين ايران استيو جابز / Steve Jobs

پس از اينكه استيو جابز در سال ۱۹۹۷ به اپل بازگشت، شركت در شرايط بحراني قرار داشت. جابز براي خروج از اين بحران، ابتدا ظرفيت خطوط توليد را كاهش داد تا هزينه‌ي كمتري متحمل‌ِ شركت شود؛ سپس تا پايان سال، تعداد مدل‌هاي مجزاي رايانه‌هاي مكينتاش از ۱۰ عدد به ۴ عدد تقليل يافتند. باتوجه به اين اتفاقات، كوپرتينويي‌ها به محصولي جايگزين نيازي مبرم داشتند. همين موضوع باعث شد تا اپل از آيمك در ۶ مي ۱۹۹۸ رونمايي كند و فروش آن تحتِ نامِ آيمك جي ۳ از ۱۵ آگوست همان سال آغاز شود.

ماوس جي ۳ يكي از بدترين بخش‌هاي رايانه‌ي اپل بود

آيمك نوستالژيكِ اپل را مي‌توان حاصلِ تركيبي از پروژه‌اي نظير MacNC و معماري استاندار سيستم CHRP دانست كه هرگز به‌صورت مجزا روشنايي روز را نديدند. شما در اين دستگاه مي‌توانستيد نسخه‌ي كلاسيك MacOS را با استفاده از رم ۴ مگابايتي اجرا كنيد.

پردازنده‌ي پاور پي سي ۷۵۰ كه در اين رايانه قرار داشت، روي نسخه‌‌هاي بالارده نيز استفاده مي‌شد؛ اما  با فركانس كاري بيشتر و توان بالاتر.

تمامي اين عوامل باعث شدند تا برچسب ارزشي ۱٫۲۹۹ دلار روي آيمك جي ۳ گذاشته شود. اين دستگاه با نسخه‌ي ۸.۱ سيستم‌عامل مك روانه‌ي بازار شد؛ اما متخصصان مي‌توانستند پس از خريد، آن را به نسخه‌ي ۸.۵ ارتقاء دهند.

پس از سال ۹۸، اين دستگاه مدام با سخت‌افزارهاي قدرتمندتر و مشخصات بالاتر به‌روزرساني شد؛ همچنين اپل علاوه بر رنگ آبي، رنگ‌هاي ديگري نظير قرمز، نارنجي، سبز و بنفش را به‌ گزينه‌هاي قابل‌خريد مشتريان اضافه مي‌كرد. به‌طور كلي در طولِ زمانِ توليد جي ۳، ‍۱۳ رنگ براي اين دستگاه عرضه شد.

مرجع متخصصين ايران رنگ هاي آيمك جي 3

در نسخه‌هاي بعدي جي ۳، ويژگي‌هايي چون همراهي از درايو نوري، خنك‌كنندگي بي‌نياز از فن و اتصالِ بي‌سيمِ ايرپورت به آن اضافه شد. در نهايت اپل در مارس ۲۰۰۳ فروش اين محصول را متوقف كرد. درگاه USB، فايرواير و همراهي از اِتِرنت و اينترنت دايال‌آپ از جمله مواردي هستند كه جي ۳ براي نوادگانش از خود به ميراث گذاشت.

حال اپل با گذر از آن روزهاي خاطره‌انگيز و پشتِ سر نهادن طوفان‌ِ بحران‌ها، به نخستين شركت تريليون دلاري فناوري تبديل شده است. امروزه علاوه بر آيمك‌، محصولات بسياري توسط كوپرتينويي‌ها توليد مي‌شود كه آيفون محبوب‌ترين و پراستفاده‌ترينِ آن‌ها شناخته مي‌شود.

تبليغات
در حال مطالعه ليست مطالعاتي هستي
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات