مرجع متخصصين ايران

مطالعه تلويزيون QLED Q7F سامسونگ

يك‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 19 دقيقه
كيولد‌ها به عنوان پرچمداران تلويزيون‌هاي سامسونگ همواره مورد توجه بودند از اين رو ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران يكي از اعضاي سال ۲۰۱۷ اين تلويزيون‌ها را مورد مطالعه قرار داديم.
تبليغات

سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترين توليد‌كننده تلويزيون‌ در سطح جهان، نخستن بار در CES 2017 تلويزيون‌هايي با نام QLED را به جهانيان معرفي كرد.

استفاده از فناوري كوانتوم دات (Quantum Dot) در تلويزيون‌هاي سامسونگ به سال ۲۰۱۵ و سري SUHD اين شركت باز مي‌گردد؛ سامسونگ در سال ۲۰۱۷ با هدف تاكيد بيشتر روي استفاده از اين فناوري، برند QLED را جايگزين SUHD كرد. تلويزيون‌هاي كيولد سامسونگ در حقيقت براي رقابت مستقيم با محصولات اولد وارد بازار شده‌اند.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F

تلويزيون‌هاي QLED در واقع نوعي تلويزيون‌‌ LCD هستند كه به فيلتري با نقاط كوانتومي براي ارائه‌ي رنگ‌‌‌هاي خالص‌تر و روشن‌تر مجهز شده‌اند. شركت‌هاي مختلفي از اين راهكار در تلويزيون‌هاي LCD بالارده‌ي خود استفاده مي‌كنند و سامسونگ تنها استفاده‌كننده‌ي اين فناوري نيست؛ البته كيولدها از نانوكريستال‌هاي متفاوتي با ديگر محصولات بازار استفاده مي‌كنند.سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي تلويزيون با اين فناوري در سطح جهان محصولات سال ۲۰۱۷ سري كيولد را در دو نسخه‌ي خميده و مسطح وارد بازار كرده است.

تلويزيون سامسونگ سري QLED با اسم مدل Q شناخته مي‌شوند و در سبد محصولات اين شركت ۴ مدل Q6، Q7، Q8، Q9 به چشم مي‌خورد؛ در نام‌گذاري تلويزيون‌هاي خميده و مسطح نيز كره‌اي‌ها از C و F پس از اسم مدل استفاده مي‌كنند و محصولات ۲۰۱۸ اين شركت نيز با اضافه شدن حرف N در انتهاي نام مدل شناخته مي‌شوند. لازم به ذكر است كه تلويزيون‌هاي سري Q9 پرچمدار سري QLED محسوب مي‌شوند و بهترين تجربه را از اين سري ارائه مي‌دهند. مدل ۶۵ اينچ مسطح از سري Q7 با نام كامل Q7F كه براي مطالعه در اختيار ما قرار گرفت، محصول سال ۲۰۱۷ سامسونگ محسوب مي‌شود. پيش از هر چيز دعوت مي‌كنيم مشخصات متخصص كامل اين تلويزيون را در جدول زير مطالعه كنيد:

مشخصات متخصص تلويزيون ۶۵ اينچي كيو ۷ سامسونگ

مشخصات پنل

نوع پنل

LCD

ابعاد پنل

۶۵ اينچ

رزولوشن

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پيكسل

مشخصات ويديويي

UHDA Premium

بله

HDR

HDR 10+, HDR10 ،HLG

نوردهي

 Edge-lit LED

موتور پردازش تصوير

Q|4k Elite Black

Q|4k Color Drive Elite

Q Engine

Q|4k HDR Elite 

مشخصات صوتي

قدرت خروجي صدا

مجموعا ۴۰ وات

سيستم اسپيكر

۴.۲ كاناله

دالبي اتموس

خير

دي‌كُدر DTS

بله

تلويزيون هوشمند

سيستم‌عامل

Tizen

پردازنده

چهار هسته‌اي

فروشگاه محتواي سامسونگ

بله

مرورگر وب

بله

پخش‌كننده‌ي موسيقي

بله

ورودي و خروجي

HDMI

۴ عدد ۲.۰ بي

USB

۲ عدد ۵ ولت/۲ آمپر و يك عدد ۵ ولت/۱ آمپر

LAN

بله

ورودي كامپوزيت

خير

ورودي كامپوننت

يك عدد

ورودي آنتن

بله

واي‌فاي

بله - 802.11ac

خروجي هدفون

بله

مشخصات برق

منبع تغذيه

۱۱۰/۱۲۰ ولت - ۵۰ / ۶۰ هرتز

مصرف در زمان آماده‌به‌كار

۰.۴ وات

تلويزيون Q7F توسط دفتر سامسونگ در ايران براي مطالعه در اختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار گرفت.

طراحي

ايده‌ي تلويزيون‌هاي خميده به اندازه‌‌ي تلويزيون‌هاي مسطح محبوبيت ندارد و اين مساله به وضوح در ميزان فروش اين محصولات ديده مي‌شود با اين حال شركت‌ها هنوز براي ايجاد تنوع در سبد محصولات خود به توليد تلويزيون‌هاي خميده ادامه مي‌دهند. همانطور كه مي‌دانيد پنل‌هاي LCD به دليل وجود لايه‌‌هاي مختلف ضخامت بيشتري نسبت به نمونه‌هاي اولد دارند؛ البته بيشترين ضخامت كيو ۷ كمتر از ۵ سانتي‌متر است اما نسخه‌ي خميده يا همان Q7C به بيش از ۱۰ سانتي‌متر فضا در راستاي ضخامت نياز دارد. پشت دستگاه طبق انتظار از پلاستيك ساخته شده است و با درانديشه متخصصين گرفتن بافت برس‌خورده‌ي آن، كيفيت مناسبي دارد. طراحي خلوت آن را يك نكته‌ي مثبت مي‌دانيم. شايد Q7 به اندازه اولدها نازك نباشد اما با وجود محدوديت‌هايي كه پنل آن در طراحي ايجاد مي‌كند يكي از نازك‌ترين تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي بازار است.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F
مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F
مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F
مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F

Q7F از انديشه متخصصين حاشيه‌‌هاي كنار نمايشگر نيز موفق عمل كرده است به طوري كه نوار سياه‌رنگ كنار پنل تنها ۵ ميلي‌متر و فريم فلزي دور تلويزيون نيز ۳ ميلي‌متر (در مجموع ۸ ميلي‌متر) ضخامت دارند؛ اين ارقام كاملا با استانداردهاي تلويزيون‌‌هاي بالارده هم‌خواني دارد. وزن Q7F مورد مطالعه ما، بدون پايه‌ي V شكل و ۳.۷ كيلوگرمي آن به ۲۴.۳ كيلوگرم مي‌رسيد كه وزني قابل قبول براي يك تلويزيون ۶۵ اينچي محسوب مي‌شود؛ تفاوت فاحشي بين وزن اين تلويزيون و نمونه‌هاي اولد هم رده وجود ندارد. كيو ۷ اف با استند فلزي وي‌شكل روانه‌ي بازار مي‌شود؛ اين پايه به خوبي با توزيع جرم كيو ۷ هم‌خواني دارد و تلويزيون روي اين پايه از انديشه متخصصين پايداري اشكالي نداشته و حس اطمينان را به متخصص القا مي‌كند. لازم به ذكر است كه كيو ۷ اف در برخي بازار‌ها با استند تخت عرضه مي‌شود و استند وي‌شكل تنها به نمونه‌ي خميده اختصاص دارد.

طراحي چشم‌نواز با حاشيه‌‌هاي باريك

 سامسونگ براي رقابتي نگاه داشتن ضخامت كلي دستگاه تمامي پورت‌هاي تلويزيون را به باكس OneConnect منتقل كرده است؛ در نتيجه پشت دستگاه تنها ميزبان كابل اتصال به به وان‌كانكت و كابل برق خواهد بود. وان‌كانكت ۳۶۰ ميلي‌متر طول، ۱۱۵ ميلي‌متر عرض و ۳۰ ميلي‌متر ارتفاع داشته و به كابل برق مستقل نياز دارد. همچنين كابل اتصال ۵ متري وان‌كانكت به تلويزيون به راحتي به دور قطعه‌ي تعبيه شده براي جمع شدن سيم پيچيده مي‌شود تا ظاهر بدي به دستگاه ندهد. شايان ذكر است كه براي اتصال اين تلويزيون ۶۵ اينچي به ديوار نيازمند نگه‌دارنده‌ي ۴۰۰ در ۴۰۰ ميلي‌متري VESA هستيم.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F
مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F
مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F
مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F

از انديشه متخصصين تعداد پورت‌ها با نمونه‌اي هم سطح رقبا روبرو هستيم؛  ۴ درگاه HDMI با همراهي از محتواي 4K و HDR در كنار ۳ درگاه USB 2.0 در پشت باكس پورت‌ها به چشم مي‌‌خورند؛ دو درگاه با ولتاژ ۵ ولت و جريان ۰.۵ آمپري در كنار پورتي با جريان بالاتر (يك آمپر) براي اتصال هارد اكسترنال در Q7 تعبيه شده است. علاوه بر اين درگاه‌ها، ورودي آنتن RF، خروجي اپتيكال صدا و درگاه اتصال كابل LAN در كنار ورودي‌هاي كامپوننت و AV ديگر مواردي هستند كه در اين تلويزيون بالارده شاهد آن هستيم. با توجه به هوشمند بودن كيو ۷، علاوه بر امكان اتصال كابل LAN، متخصصان به كمك WiFi نيز قادر به اتصال به اينترنت خواهند بود. در پايان اين بخش بايد گفت كيو ۷ اف يكي از تلويزيون‌هاي زيباي بالارده محسوب مي‌شود و كيفيت ساخت مناسبي دارد.

كيفيت تصوير

ال‌سي‌دي‌ها و اولدها دو قطب بزرگ در دنياي نمايشگرها هستند و فارغ از اين كه كدام يك فناوري بهتري هستند بايد گفت كه هر كدام از آن‌ها در مواردي بهتر از ديگري عمل مي‌كنند؛ تقريبا تمام شركت‌ها از هر دو نوع پنل استفاده مي‌كنند. پيش از هر چيز بايد به اين نكته اشاره كنيم كه چيزي به نام تلويزيون LED وجود خارجي ندارد و اين تلويزيون‌ها در حقيقت همان ال‌سي‌دي‌‌ها هستند كه نور زمينه‌ي آن‌ها (Backlit) توسط لامپ ال‌اي‌دي تامين مي‌شود و براي توليد رنگ از تغيير وضعيت كريستال مايع استفاده مي‌كنند؛ در طرف مقابل اولدها نور و رنگ را به طور مستقيم از ال‌اي‌دي‌هاي رنگي تامين مي‌كنند. پيش از پرداختن به مطالعه كيفيت تصوير در كيو ۷ بد نيست كمي در مورد ماهيت QLED صحبت كنيم.

مرجع متخصصين ايران مرد عنكبوتي اسپايدرمن روي تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F

QLED‌‌ بر خلاف اولدها و پلاسماها يك تكنولوژي تابشي محسوب نمي‌شود؛ به اين معني كه در تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي مانند QLED‌ها نور بي‌رنگ سفيدي پس از عبور از فيلتر‌هاي متفاوت به كمك كريستال مايع و جهت‌گيري آن‌ها رنگ موردانديشه متخصصين را توليد مي‌كند؛ در QLED‌ها غشايي از نقاط كوانتومي در مسير نور قرار گرفته و باعث افزايش دقت رنگ و روشنايي مي‌شود. بسياري تلويزيون‌هاي بالارده عموما براي نوردهي از چينش Full Array به دليل گسترده شدن تابنده‌‌ها در سراسر پنل استفاده مي‌كنند با اين حال سامسونگ از طرفداران چينش تابنده در لبه‌ها يا همان Edge-lit است؛ تابنده‌هاي ال‌ا‌ي‌دي عموما در دو لبه‌ي موازي جايگذاري شده و باعث كاهش ضخامت تلويزيون مي‌شود اما بسياري از سازندگان به دليل كيفيت بهتر تصوير نمونه‌هاي Full Array را مي‌پسندند؛ البته محصولات بالارده‌ي مبتني بر  روش Edge-lit عموما كيفيت مناسبي دارند و اشكالات مرسوم در تلويزيون‌‌هاي ارزان را ندارد. در راهكار دوم، ال‌اي‌دي‌ها در پشت پنل قرار مي‌گيرند و شركت‌ها با افزايش مناطق نوردهي در تلويزيون‌هاي بالارده‌ي خود به نوعي كنترل بيشتري روي لوكال ديمينگ خواهند داشت.

كيو ۷ اف به يك پنل Vertical Alignment يا به اختصار VA مجهز شده است؛ VA و IPS هر دو جزو نمايشگرهاي كريستال مايع هستند؛ تفاوت زوايا در كريستال‌‌ها به كنتراست بهتر پنل‌هاي VA و زاويه‌ي ديد بدتر آن‌ها نسبت به IPS‌ها منجر مي‌شود. طبق انتظار رزولوشن اين نمايشگر ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پيكسل است و نرخ به‌روزرساني Native تصوير در اين پنل نيز همانند ساير رقبا ۱۲۰ هرتز است؛  مدل‌هاي ۲۰۱۸ كيولدهاي سامسونگ از نرخ‌ به‌روزرساني متغيير و فناوري FreeSync همراهي مي‌كنند كه يك ويژگي مثبت به شمار مي‌رود اما خبري از اين ويژگي در محصولات سال گذشته سامسونگ نيست. هشت ميليون پيكسل موجود پنل Q7 نيازي به ساب‌پيكسل سفيد براي توليد رنگ سفيد ندارند و سه ساب‌پيكسل آبي، قرمز و سبز به خوبي از عهده‌ي نوردهي و نمايش‌رنگ‌ها برمي‌آيند.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F

وقتي صحبت از HDR يا همان ارائه‌ي تصاوير با دامنه‌ي ديناميكي بالا مي‌شود تنها محصولات بالارده به معناي واقعي قادر به عملياتي كردن آن هستند به طوري كه اين مساله در تلويزيون‌هاي ارزان بيشتر به يك شعار شبيه است. كيو ۷ علاوه بر پشتياني از استاندارد‌هاي HDR10 و HLG در اين بخش، با +HDR10 به عنوان اكوسيستم HDR سامسونگ نيز سازگار است؛ +HDR10 بر خلاف HDR10 و همانند دالبي ويژن، از متاديتاي دايناميك استفاده مي‌كند؛ اتحاد جديد سامسونگ و آمازون نويد محتواي سازگار با اين استاندارد را در آينده مي‌دهد. ناگفته نماند كه حداكثر روشنايي بالاي QLED‌ها امكان نمايش محتواي HDR 1500 را براي آن‌ها فراهم كرده است؛ پيش از هر چيز بايدگفت كه حداقل روشنايي براي نمايش محتواي اچ‌دي‌آر براي نمايشگر‌‌هاي اولد و ال‌سي‌دي‌ها به ترتيب ۵۵۰ و ۱۰۰۰ نيت است.

روشنايي بالا و پوشش گسترده‌ي فضاهاي رنگي

QLED چالشي از انديشه متخصصين انديشه متخصصين روشنايي بالا ندارد اما دستيابي به مشكي عميق براي ارائه‌ي كنتراست موردنياز محتواي اچ‌دي‌آر چالش برانگيز است به طوري كه نمايش سايه‌ها و مناطق تاريك تصوير به خوبي اولدها نيست. اما پوشش بالاي فضاي رنگي، ۱۰ بيتي بودن نمايشگر (توانايي در نمايش بيش از يك ميليارد سايه‌ي رنگ) و Q HDR Elite در كنار روشنايي بالا تجربه‌ي رضايت‌بخشي از اچ‌دي‌آر در كيو ۷ را به همراه دارد. براي مشاهده‌ي محتواي اچ‌دي‌‌‌آر از بخش «HDMI UHD Color» در تنظيمات دستگاه‌ي خارجي مي‌بايست درگاه HDMI موردانديشه متخصصين را براي استفاده از حداكثر پهناي باند فعال كرد. شايان ذكر است كه Q7F همانند ديگر رقبا قابليتي براي بهينه‌ي كردن محتواي SDR با نام HDR+ Mode دارد. براي داشتن بهترين عملكرد توصيه مي‌شود تنظيمات مصرف انرژي در «Eco Solution» را غيرفعال كنيد. حالت‌هاي تصوير زير در دسترس متخصص قرار دارد:

  • Dynamic
  • Standard
  • Natural
  • Movie
  • Game (فعال‌سازي حالت بازي در بخش تنظيمات دستگاه‌هاي خروجي انجام مي‌شود)

براي محاسبه‌ي كنتراست از الگوي شطرنجي سياه و سفيد و براي اندازه‌گيري روشنايي حداكثر نيز از الگوهايي با ميزان مختلف سطح سفيد استفاده كرديم. بين ۱۰ تا ۲۵ درصد از محتواي ويدئويي به صورت ميانگين با رنگ سفيد و روشن پوشش داده مي‌شود از اين رو براي گزارش روشنايي حداكثر در حالت HDR از صفحه‌اي مشكي با ۱۰ درصد فضاي سفيد در مركز استفاده كرديم. ناگفته نماند كه عموم محتواي ويدئويي موجود به صورت SDR هستند از اين رو حالت‌هاي مختلف روشنايي حداكثر با تنوع بيشتري در اين حالت مطالعه شدند؛ بيشترين ميزان روشنايي برابر با ۱۷۰۰ نيت و در زمان نمايش محتواي HDR و فعال بودن حالت +HDR بدست مي‌آيد. در حالت نمايش محتواي SDR با سطح ۱۰ درصدي سفيد نيز روشنايي با فعال بودن +HDR به ۹۱۵ نيت مي‌رسد. نكته‌ي جالبي كه در تست‌‌ها به چشم مي‌خورد كاهش اندك عمق رنگ مشكي در مناطق بالا و پايين ناحيه‌ي روشن شده بود كه دليل آن استفاد از ال‌اي‌دي‌ها در لبه‌هاي نمايشگر است. خوشبختانه روشنايي منطقه‌ي سياه‌رنگ در تست‌ها ما از يك نيت تجاوز نكرد.

حالت‌هاي تصوير / درصد سفيدي الگو

۲ درصد

 ۱۰ درصد (HDR) 

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

Dynamic 

۲۱۵

۳۶۲ (۱۳۰۰)

۳۶۹

۵۶۰

۶۵۸

۶۵۳

Standard

۲۵۰

۴۳۲ (۱۴۵۰)

۴۳۷

۳۳۶

۲۷۶

۲۶۶

Natural

۲۶۹

۶۶۰ (۶۴۵)

۶۲۰

۴۹۰

۳۱۵

۲۷۵

Movie

۳۱۷

۴۳۰ (۱۱۶۰)

۴۵۰

۳۶۸

۱۸۹

۱۶۰

(فعال بودن +Game Mode (HDR

۶۴۳

۹۱۵ (

۱۷۰۰

)

۷۸۰

۶۴۵

۶۰۰

۶۰۳

ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران براي مطالعه تلويزيون‌ها و محاسبه‌ي كنتراست از الگوي شطرنجي با ۵۰ درصد فضاي سفيد و ۵۰ درصد فضاي مشكي استفاده مي‌كنيم و اين كار در روشنايي‌هاي پيش‌فرض حالت‌هاي تصوير مختلف تلويزيون انجام مي‌دهيم. براي اين كار روشنايي مناطق مختلف (سفيد و سياه) نمايشگر ثبت و ميان‌گيري مي‌شود؛ بيشترين كنتراست طبق اين معيار در حالت تصوير Dynamic و بدون تغيير شخصي‌سازي خاصي ۳۳۱ بدست آمد؛ كم‌ترين كنتراست به دليل كاهش روشنايي نمايشگر در حالت «Movie» بدست مي‌آيد. آنچه كه در مورد رنگ مشكي انديشه متخصصين ما را به خود جلب كرد عملكرد رضايت‌بخش نمايشگر و روشنايي ميانگين يك نيت رنگ مشكي در حالت‌هاي غير شخصي‌سازي شده بود اما هنوز هم اولدها در مباحثه كنتراست و عمق رنگ مشكي سرآمد ديگر تلويزيون‌ها هستند.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F

چالشي به نام رنگ مشكي

لوكال ديمينگ (Local Dimming) به قابليتي در تلويزيون‌هاي بالارده گفته مي‌شود كه به كمك يك الگوريتم، اقدام به كنترل روشنايي و نمايش بهتر رنگ مشكي مي‌كند. تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي Edge-lit نسبت به نمونه‌هاي Full Array در انجام درست اين كار ناتوان‌تر هستند و اين مساله در كيو ۷ نيز ديده مي‌شود به طوري كه خاكستري ديده شدن مناطق مختلف صفحه در زمان نمايش يك منطقه‌ي كوچك سفيد، يكي از ضعف‌هاي كيو ۷ در برابر رقباي اولد و ال‌سي‌دي‌ فول اري خود است. وجود لوكال ديمينگ در حالت كلي يك امتياز مثبت است اما عملكرد صحيح آن نيز بايد مدانديشه متخصصين قرار بگيرد. در مباحثه حداقل روشنايي، كيو ۷ را موفق ارزيابي مي‌‌كنيم به طوري كه در حالت تصوير پيش‌فرض دايناميك و بدون تغيير اسلايدر كنتراست، روشنايي نمايشگر تنها ۱۲ نيت بود كه تقريبا نصف اولد بي ۷ است؛ با صفر كردن اسلايدر كنتراست روشنايي رنگ سفيد به يك نيت نيز خواهد رسيد.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F

نوردهي در تلويزيون QLED

مرجع متخصصين ايران نوردهي در پنل OLED

نوردهي در تلويزيون OLED

ضعف در زاويه‌ي ديد در كيو ۷ به دليل استفاده از پنل VA مشهود است به طوري كه اين مساله در هر دو مدل خميده و تخت به چشم مي‌خورد. تغيير رنگ از زوايا، كاهش روشنايي و طراوت رنگ‌ها و متمايل شدن رنگ مشكي به خاكستري هنگام نگاه از زوايا، مواردي هستند كه در اين تلويزيون بالارده ديده مي‌شوند. لازم به ذكر است كه تلويزيون‌هاي بزرگ براي فضاهاي بزرگ ساخته شده‌اند از اين رو بيشتر در معرض نگاه از زوايا قرار دارند. تاخير ورودي يا همان Input Lag نشان‌دهنده‌ي تاخير تلويزيون در دريافت سيگنال ورودي و نمايش آن است؛ اين معيار تنها براي گيمرها مهم بوده و ارقام كمتر از ۳۰ ميلي‌ثانيه براي آن مناسب است. كم‌ترين ميزان تاخير ورودي در حالت Game Mode بدست مي‌آيد؛ كيو ۷ با ثبت تاخير ۲۵ ميلي‌ثانيه‌اي براي اكثر بازي‌ها مناسب است و تاخيري توسط گيمر حس نمي‌شود. حالت Game Mode علاوه بر كاهش شصت ميلي‌ثانيه‌اي تاخير ورودي كيو ۷ تغييرات ديگري در نحوه‌ي نمايش تصاوير و حالات رنگ اعمال مي‌كند؛ فراموش نكنيد بدون فعال بودن اين حالت، بازي چيزي جز يك كار آزاردهنده نخواهد بود. شايان ذكر است كه در صورت مناسب بودن كابل HDMI مواردي مانند اچ‌دي‌آر يا رزولوشن تاثيري در تاخير ورودي اين تلويزيون ندارند.

اكثر محتواي ويدئويي نيازي به فضاهاي رنگي گسترده ندارند و فضاهايي مانند sRGB و Rec.709 براي آن‌ها كافي است. وقتي صحبت از فضاهاي رنگي گسترده به ميان مي‌آيند معمولا منظور فضاي DCI-P3 و فضاي بسيار گسترده‌ي Rec.2020 است و به نوعي معياري براي توان نمايشگر در ارائه‌ي رنگ‌هاي متناسب با استاندارد HDR به شمار مي‌رود. پوشش كامل فضاي رنگي sRGB براي چنين تلويزيوني بديهي است اما كيو ۷ با پوشش ۹۶ درصدي فضاي DCI-P3 در حالت‌هاي مختلف تصوير عملكرد خوبي از خود نشان مي‌دهد. پوشش ۷۴.۳ درصدي فضاي گسترده‌ي Rec. 2020 به نوعي تكميل‌كننده‌ي عملكرد خوب كيو ۷ در نمايش رنگ‌ها است.

حالت تصوير / درصد پوشش فضاي رنگي

sRGB

DCI-P3

Rec.2020

Dynamic

۱۰۰

۹۶

۷۴.۳

Standard

۱۰۰

۹۶

۷۴.۳

Natural

۱۰۰

۹۶

۷۴.۴

Movie

۱۰۰

۸۷.۴

۶۲.۷

دقت نمايش رنگ‌ها در كيو ۷ را نمي‌توان نقطه‌ي قوت و عامل برتري نسبت رقبا دانست؛ كم‌ترين خطا در اين تلويزيون در فضاي رنگي sRGB و حالت تصوير «Movie» بدست مي‌آيد؛ خطاي ۳.۱ بدست آمده براي اين حالت معقول بوده است. همواره حالت تصوير Cinema يا Movie در تلويزيون‌ها دقيق‌ترين حالت نمايش رنگ است. رنگ سفيد به جز حالت Movie سردتر از سفيد معيار است و دقت قابل قبولي ندارد؛ اولد بي ۷ ال‌جي نيز در مباحثه دقت در فضاي sRGB عملكرد تقريبا مشابهي دارد اما دقت نمايش رنگ‌ بهتري در فضاي DCI-P3 دارد. نتايج كامل مطالعه دقت رنگ را در جدول زير مشاهده مي‌كنيد:

حالت تصوير / فضاي رنگي

sRGB

DCI-P3

Rec.2020

Dynamic

۹.۹

۱۰.۹

۹.۶

Standard

۸.۳

۱۰.۲

۸.۴

Natural

۹

۱۰.۶

۸.۶

Movie

۳.۱

۶.۳

۸.۶

خيالي آسوده در تماشاي محتواي استاتيك

خبري از اشكال بزرگ تلويزيون‌هاي اولد يعني ماندگاري تصوير (Image Retention) در كيو ۷ نيست و نگراني خاصي از انديشه متخصصين ماندگاري موقت يا دائمي تصوير با پخش محتواي استاتيك وجود ندارد. سامسونگ بخشي به نام «Auto Motion Plus Settings» را به منظور كنترل متخصص روي درون‌يابي حركت يا Motion Interpolation در تنظيمات تصوير گنجانده است؛ به دليل تفاوت نرخ به‌روزرساني و نرخ فريم تصوير پخش شده، تلويزيون مي‌بايست با الگوريتم خاص به خود و با هدف تطابق تصوير با نرخ به‌روزرساني، فريم‌هاي مياني ايجاد كند؛ اسلايدرهاي «Blur Reduction» براي ويدئوهاي ۶۰ فريم و «Judder Reduction» براي ويدئوهاي با نرخ فريم پايين مانند ۳۰ يا ۲۴ فريم قابل استفاده است. عملكرد كلي كيو ۷ در ويدئوهاي با نرخ فريم پايين را مناسب ارزيابي مي‌كنيم با اين حال توصيه مي‌شود در استفاده از اسلايدرها و به طور كل قابليت موشن اينترپوليشن دقت كنيد زيرا ممكن است به حس سينمايي محتوا و واقعي بودن تصاوير صدمه بزند؛ عملكرد خوب كيو ۷ چندان دور از ذهن نبود زيرا تقريبا تمام تلويزيون‌هاي بالارده به خوبي قادر به بهينه‌سازي تصاوير با نرخ فريم پايين هستند؛ ناگفته نماند كه پردازنده‌ي Q-Engine بار پردازش تصوير در كيو ۷ را به دوش مي‌كشد.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F
موشن‌بلر در تلويزيون QLED
مرجع متخصصين ايران موشن بلر در OLED
موشن‌بلر در تلويزيون OLED

زمان‌پاسخ‌گويي در اولدها به دليل ماهيت آن‌ها عالي است و ال‌سي‌دي‌ها همواره عملكرد ضعيف‌تري در اين زمينه دارند از اين رو مشاهده‌ي موشن بلر در سرعت‌هاي بالاي تصوير عجيب نيست. زمان پاسخگويي به عنوان يكي از عوامل اصلي ايجاد موشن بلر، زمان مورد نياز براي تغيير رنگ پيكسل از يك رنگ به رنگ ديگر است و ارتباطي به نرخ به روزرساني تصوير نداشته و وابسته به ماهيت پنل‌ها است. تصوير گرفته شده براي مقايسه‌ي اين تلويزيون با نمونه‌ي اولد در سرعت ۲۵۰۰ پيكسل بر ثانيه و سرعت شاتر بالا ثبت شده است؛ همانطور كه مشاهده مي‌شود نمونه‌ي اولد در زمينه‌ي تطبيق پيكسل با رنگ‌‌ها بهتر عمل مي‌كند اما كيو ۷ در بين ال‌سي‌دي‌‌ها از اين انديشه متخصصين توانمند عمل مي‌كند. اين موضوع در نمايش تصاوير سريع اهميت پيدا مي‌كند بنابراين احتمالا در محتواي عادي متوجه موشن بلر نخواهيد شد.

صدا

وقتي صحبت از تلويزيون‌هاي بالارده به ميان مي‌آيد، بسياري انتظار كيفيتي بالا و ارائه‌ي عملكردي خيره‌كننده دارند اما حقيقت اين است كه عموما سطح كيفيت صوتي اين تلويزيون‌ها به مانند تصوير ارائه شده بالا نيست. كيو ۷ اف همانند برادر تخت خود به اسپيكرها و ساب‌ووفر با توان ۴۰ وات مجهز شده است؛ اگر سطح انتظار خود را پايين بياوريد حجم صداي كيو ۷ شما را راضي خواهد كرد اما در صورتي كه به صورت حرفه‌اي فيلم، موسيقي و بازي را دنبال مي‌كنيد و فضاي بزرگي براي قرارگيري تلويزيون در انديشه متخصصين گرفته‌ايد به شما خريد يك ساندبار هر چند ارزان را پيشنهاد مي‌كنيم.

اسپيكرهاي ۴.۲ كاناله‌ي كيو ۷ به لطف همراهي از دالبي ديجيتال پلاس و DTS Premium تا حدودي در ارائه‌ي صداي شفاف و فراگير موفق هستند. سه حالت صداي مختلف زير در تنظيمات صوتي دستگاه به چشم مي‌خورند:

  • Standard
  • Optimized
  • Amplify

حالت صداي استاندارد به عنوان گزينه‌ي پيش‌فرض صدايي متعادل را براي متخصصي‌هاي عادي ارائه مي‌دهد با اين حال اگر به دنبال شخصي‌سازي تنظيمات هستيد بخش «Expert Settings» براي شما تعبيه شده است؛ حالت استاندارد تعادل مناسبي بين صداي بم و زير دارد از اين رو براي متخصصي‌هاي عمومي بهينه‌شده است. انتخاب گزينه‌ي «Amplify» به تقويت صداي خروجي منجر مي‌شود اما از دست دادن برخي جزئيات صدا در اين حالت را نبايد ناديده گرفت.

نرم‌افزار و كنترل

تلويزيون هوشمند ديگر يك مفهوم تازه نيست و سال‌ها از حضور چنين تلوزيون‌هايي در بازار مي‌گذرد؛ در حال حاضر سه پلتفرم تايزن، اندرويد و WebOS بيشترين سهم را بين تلويزيون‌هاي هوشمند دارند. تايزن پس از سال ۲۰۱۶ تغييرات خوبي به خود ديد و حالا زيباتر از هر زمان ديگري شده است؛ دسترسي به منوها و قابليت‌ها در آن با كم‌ترين فشردن كليدها انجام مي‌شود و يادگيري آن چندان زمان‌بر نيست. منوي اصلي در برگيرنده‌ي اپليكيشن‌ها و ميان‌برهاي تنظيمات است؛ آيكون‌ها به صورت كارتي در اين منو قرار گرفته‌اند و اطلاعات پيش‌نمايش اپليكيشن‌‌ها و منو‌ها در نواري بزرگ‌تر در بالاي نوار اصلي نمايش داده مي‌شوند. چند اپليكيشن ايراني به صورت پيش‌فرض روي اين كيو ۷ مورد مطالعه ما نصب شده بودند با اين حال «Samsung App Store» تعداد مناسبي از اپ‌هاي ايراني و خارجي را به متخصصان ارائه مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F

به لطف پردازنده‌ي ۴ هسته‌اي دستگاه و عملكرد اپليكشن‌ها سريع و سرعت اجراي آن‌‌‌ها مناسب است با اين حال گاهي اوقات شاهد لگ‌هايي در منوها بوديم؛ از اين انديشه متخصصين تلويزيون‌هاي مبتني بر اندرويد را سريع‌ترين نمونه مي‌دانيم. از انديشه متخصصين چندوظيفگي نيز در كيو ۷ اشكالي مشاهده نكرديم. كنترل صوتي در كيو ۷ اف از زبان فارسي همراهي نمي‌كند و به مانند نمونه‌‌هاي مجهز به دستيار صوتي آمازون و تلويزيون‌هاي اندرويدي عالي نيست با اين حال در فهم فرامين ما رضايت‌بخش عمل كرد؛ براي مثال با فشردن كليد و بيان عبارت «Game Mode» شاهد فعال شدن اين قابليت خواهيم بود و تغيير روشنايي و انتخاب پورت HDMI نيز به راحتي با فرامين صوتي انجام پذيرفت.

تلويزيوني هوشمند با طعم تايزن

حقيقتا ريموت كنترل «One Remote» همراه با كيو ۷ اف مورد مطالعه ما يكي از زيباترين نمونه‌هاي موجود در بازار است. بدنه‌ي آلومنيومي، ابعاد كوچك و طراحي كاملا مينيماليستي اين كنترل انديشه متخصصين ما را به خود جلب كرد. اين ريموت كنترل از ۲ باتري AAA استفاده مي‌كند كه با مكانيسم خاص و زيبايي مي‌توان به آن‌ها دسترسي داشت. خبري از كليد‌هاي مختلف روي اين ريموت نيست و با يكي از ساده‌ترين و خلوت‌‌ترين نمونه‌هاي بازار روبرو هستيم. همانطور كه انتظار داشتيم از اين ريموت خوش‌ساخت مي‌توان براي كنترل تجهيزات متصل به تلويزيون نيز استفاده كرد؛ تمام فرامين كليدهاي ريموت، توسط بلوتوث به تلويزيون ارسال مي‌شود اما كليد پاور از طريق اينفرارد فرامين خود را ارسال مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F
مرجع متخصصين ايران تلويزيون Q7F سامسونگ / Samsung Q7F

 همانند ديگر تلويزيون‌هاي بالارده‌ي سال ۲۰۱۷، وان ريموت همراه با كيو ۷ به ميكروفون براي دريافت فرامين صوتي مجهز شده است. وان ريموت در مباحثه القاي حس پريميوم بودن كاملا موفق عمل مي‌كند اما راهكار هوشمندانه‌تر كنترل جادويي ال‌جي و تشخيص حركت آن را براي استفاده از قابليت‌هاي هوشمند دستگاه مانند وب‌گردي و... بيشتر مي‌پسنديم.

جمع‌بندي

دهه‌ها از ورود تلويزيون به خانه‌هاي مردم مي‌گذرد و هنوز هم اين محصولات جايگاه خود را در خانه‌ها حفظ كرده‌اند. سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي تلويزيون در دنيا، با سري كيولد حضور پررنگي در بازار بالارده‌ها دارد و كيو ۷ اف نيز از اعضاي نسبتا ارزان اين خانواده محسوب مي‌شود. از مانديشه متخصصين طراحي، كيو ۷ اف و برادر خميده‌ي آن زيبا هستند و طراحي خلوت پشت دستگاه، ضخامت و وزن آن نيز كاملا شايسته‌ي يك تلويزيون بالارده است. تصميم سامسونگ در انتقال پورت‌ها به جعبه‌اي مستقل براي كساني كه از درگاه‌ها استفاده‌ي زيادي مي‌كنند و قصد اتصال تلويزيون به ديوار را دارند يك تصميم خوشايند است.

ارزش تلويزيون QLED Q7F سامسونگ حدود ۲۵۰۰ دلار است.

روشنايي كيو ۷ اف شايد به اندازه‌ي برادران گران‌تر خود بالا نباشد اما قطعا نكته‌ي مثبت بزرگي براي آن محسوب مي‌شود. رنگ مشكي با توجه به ال‌سي‌دي بودن تلويزيون مناسب است با اين حال كنتراست و نمايش رنگ مشكي با اولدهاي بازار فاصله دارد. فضاي رنگي پوشش داده شده توسط كيو ۷ يكي از نقاط مثبت آن محسوب مي‌شود با اين حال دقت نمايش رنگ‌‌ها در آن عالي ارزيابي نمي‌شود. كيفيت كلي تصوير به نمايش درآمده در كيو ۷ بدون شك در بين بهترين‌هاي دنياي ال‌سي‌دي‌ها قرار مي‌گيرد، خبري از ماندگي تصوير در آن نيست و در زمان فعال بودن حالت بازي نيز گزينه‌ي قابل‌قبولي براي گيمرها به شمار مي‌رود. زاويه‌ي ديد، خود را به عنوان يك نكته‌ي منفي در كيو ۷ مطرح مي‌كند به طوري كه از رنگ مشكي گرفته تا سفيد همگي تحت تاثير آن قرار مي‌گيرند.

مرجع متخصصين ايران لوگوي سامسونگ روي تلويزيون Q7F از نماي نزديك روي ميز

صدا هيچگاه در بين تلويزيون‌هاي بالارده هم‌قدم با تصوير پيش‌نرفته است و كيو ۷ نيز از مساله مستثني نيست اما اين بدان معني نيست كه براي متخصصي‌هاي روزمره شما را نااميد خواهد كرد. كنترلر همراه با اين تلويزيون در القاي حس پريميوم به متخصص موفق است و طراحي مينميالي دارد؛ راهكار رقيب كره‌اي سامسونگ در زمينه‌ي ناوبري حركتي را بيشتر مي‌پسنديم با اين وجود پس از مدتي به كنترلر كيو ۷ نيز عادت خواهيد كرد. تايزن از بدو ورود خود به دنياي تلويزيون‌ها جز بهترين‌‌ها بوده و حال به لطف پردازنده‌ي‌ مناسب عملكرد بهتري از گذشته در كيو ۷ دارد؛ تنوع اپلكيشن‌ها در آن مناسب است اما گاهي شاهد لگ‌هاي اندكي در منوهاي تلويزيون بوديم.

نكات مثبت

  • روشنايي بالاي نمايشگر
  • پوشش گسترده‌ي فضاهاي رنگي مختلف
  • تاخير ورودي نسبتا پايين
  • طراحي زيبا و انتقال پورت‌ها به باكس جداگانه

نكات منفي

  • زاويه‌ي ديد نامناسب
  • عمق كمتر رنگ مشكي نسبت به نمونه‌هاي OLED
  • عملكرد نه‌چندان قدرتمند سيستم صوتي
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات