هفت نكته كه بايد درباره‌ي كارت‌هاي گرافيك اكسترنال بدانيد

جمعه ۲۸ دي ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كارت‌هاي گرافيك اكسترنال چگونه عمل مي‌كنند؟ قدرت و پردازش آن‌ها چقدر است؟ آيا مي‌توانند جايگزين كارت‌هاي گرافيك اينترنال شوند؟ پاسخ همه‌ي اين سوالات را در اين مقاله بخوانيد.
تبليغات

واحدهاي پردازش گرافيكي خارجي يا به اصطلاح اكسترنال (به انگليسي: External) عالي به انديشه متخصصين مي‌رسند. در واقع شما مي‌توانيد با استفاده از كارت‌هاي گرافيكي اكسترنال، گرافيكي با كيفيت و قدرت كامپيوترهاي روميزي را روي لپ تاپ داشته باشيد. به اين معني كه فقط به يك كامپيوتر قابل‌حمل و يك بازي سطح بالا نياز داريد.

اما آيا آن‌ها در مقابل كارت‌هاي گرافيكي داخلي يا به‌اصطلاح اينترنال (به انگليسي: Internal) حرفي براي گفتن دارند؟ آيا آنقدر ارزش دارند كه چند صد دلار از پول خود را صرف آن كنيم؟ واقعاْ انتظار داريد كه چقدر كارايي داشته باشند؟ متاسفانه انتظارات و واقعيت‌ها درمورد كارت‌هاي گرافيكي اكسترنال ممكن است متفاوت باشد، اما هنوز هم موارد مفيدي وجود دارند. بياييد با هم نگاهي بيندازيم:

۱. كارت‌هاي گرافيك اكسترنال چگونه كار مي‌كنند؟

در اغلب موارد موجود در بازار شاهد پردازنده‌ي اكسترنالي هستيم كه به يك داك يا جايگاه متصل شده است. (در اين مقاله از كلمه‌ي داك استفاده مي‌كنيم)‎ داك مورد انديشه متخصصين داراي يك پورت  PCIe براي كارت گرافيك است و معمولاْ به يك پورت تاندربولت و يا پورتبراي اتصال به رايانه نيز مجهز خواهد بود. استفاده از اين داك‌ها به‌سادگي نصب يك كارت گرافيكي است. پس از اتصال داك به سيستم، درايور را نصب مي‌كنيد. يك‌بار سيستم را ريستارت مي‌كنيد. پس از آن در صورت نياز نرم‌افزارهاي سفارشي يا مرسوم را نصب مي كنيد. (البته تجربه‌ي شما بسته به نوع سخت‌افزار مورد استفاده متفاوت خواهد بود)

پس از راه‌اندازي، كامپيوتر شما به‌جاي استفاده از كارت‌گرافيك پيش‌فرض درخواست استفاده از كارت‌گرافيك اكسترنال را مي‌دهد و پس از تاييد، از آن استفاده مي‌كند. به‌صورت انديشه متخصصيني اين فرآيند عملكرد گرافيكي بهتري را براي متخصص به ارمغان مي‌آورد؛ چرا كه لپ‌تاپ‌ها قدرت پردازشي گرافيكي كمتري دارند. توجه داشته باشيد كه مي‌توانيد از اين كارت‌هاي گرافيكي در كامپيوترهاي دسكتاپ يا روميزي نيز استفاده كنيد؛ اما عموماْ براي لپ‌تاپ‌ها رايج هستند.

استفاده از كارت‌هاي قوي‌تر با توان پردازشي بيشتر، عملكرد پردازشي بهتري به شما ارائه خواهد كرد. شايد قدرت و پردازش آن به اندازه‌اي كافي باشد كه حتي بتوانيد از آن براي بازي‌هاي قدرتمند استفاده كنيد. عالي به انديشه متخصصين مي‌رسد. انديشه متخصصين شما چيست؟

مرجع متخصصين ايران external GPU/گرافيك اكسترنال

۲. عملكرد گرافيك‌هاي خارجي مانند عملكرد گرافيك‌هاي داخلي نيست

متاسفانه پردازنده‌هاي گرافيكي اكسترنال عملكردي مشابه با پردازنده‌هاي اينترنال به ما ارائه نمي‌دهند. حال اين سوال پيش مي‌آيد كه مقدار افت عملكرد در اين نوع كارت‌هاي گرافيك‌ چقدر است؟ برآوردها به ما مي‌گويند حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از عملكرد از دست مي‌رود. اين ميزان افت چندان زياد نيست. بخصوص با توجه به ظرفيت كارت گرافيك‌هاي رده بالايي كه امروز مي توانيد بخريد.

با اين حال، بايد بدانيم كه چه چيزهاي با ارزشي را از دست مي‌دهيم. اگر اميدوار هستيد كه بتوانيد آخرين عناوين رده‌بالاي AAA را با كيفيت بالا و تنظيمات فوق‌العاده بازي كنيد، ممكن است پردازنده‌ي گرافيكي اكسترنال اجازه‌ي راه‌اندازي آن را به شما ندهد. البته نبايد چنين تصور كرد كه اين پردازنده‌ها عملكرد لپ‌تاپ شما را بهبود نخواهند داد؛ قطعاْ اين كار را انجام خواهند داد. اما ممكن است كه مزاياي استفاده از اين تجهيزات آنچنان هم كه شما فكر مي‌كنيد، حيرت‌انگيز نباشد.

اما چرا كارت‌هاي گرافيك اكسترنال معجزه نمي‌كنند؟ بيشتر به اين دليل كه لپ‌تاپ‌ها توان راه‌اندازي و كنترل اين حجم از قدرت را ندارند. اما اگر لپ‌تاپي داراي چنين قابليتي باشد، خود داراي پردازنده‌ي گرافيكي داخلي قدرتمندي بوده  و در اين صورت نياز به پردازنده‌ي گرافيكي اكسترنال را نفي مي‌كند. علاوه بر اين پورت‌هاي PCIe قادر به انتقال داده‌ها با سرعت بسياري زيادي هستند. حتي آخرين نسل از تاندربولت‌ها و USB-C نمي‌توانند با اين نرخ داده خود را تطبيق دهند.

 پردازنده‌ي لپ‌تاپ شما احتمالاْ براي كنترل و پردازش كارت‌هاي گرافيكي خارجي قدرتمند طراحي نشده است. باز هم تاكيد مي‌كنيم كه اين عامل از اهميت چنداني برخوردار نيست. اما ممكن است اثرات آن را متوجه شويد. اين قضيه مخصوصاْ در رابطه با پردازنده‌هاي قديمي‌تر و كندتر بيشتر به چشم مي‌آيد. 

۳. داك‌ پردازنده‌هاي گرافيكي اكسترنال گران ارزش هستند

هرچند كه داك‌ پردازنده‌هاي گرافيكي اكسترنال اساساْ تنها قطعه‌اي كوچك از مادربرد با يك پورت PCIe و يك كانكتور يا سيم رابط است، ولي با آن كارهاي شگفت‌انگيزي مي‌توانيد انجام دهيد. اين براي شما چند صد دلار يا بيشتر هزينه بر مي‌دارد. در هر حال خريد اين قطعه‌اي كوچك براي شما گران تمام خواهد شد. البته ساير هزينه‌ها را نيز فراموش نكنيد.

برخي از داك‌ها تنها با برند‌هاي خاصي از لپ‌تاپ‌ها سازگاري دارند. به اين معني كه در صورت تعويض داك ممكن است در انتقال پردازنده‌‌ي گرافيكي با اشكال مواجه شويد. اين هزينه‌ي ديگري است كه بايد آن را هم در انديشه متخصصين بگيريد. روي ديگر سكه اين است كه برخي ديگر از لپ‌تاپ‌ها براي كار با داك‌ها طراحي نشده‌اند، در واقع اشكالي در كار با اين تجهيزات ندارند. شما مي‌توانيد با مقداري سرهم‌بندي، عملكرد لازم را از آن‌ها بگيريد.

۴. تحقيقات مهم هستند

داك‌هاي پردازنده‌‌ي گرافيكي داراي طيف وسيعي از ويژگي‌ها و سازگاري‌هاي مختص به خود هستند. براي مثال:

OWC Mercury Helios 3 تنها با كارت‌گرافيك‌هاي تا ۷۵ هرتز را سازگار است.

Akitio Node تنها «نيم‌كارت‌هاي طولي» سازگار است.

Alienware’s Graphics Amplifier هيچ پورت تاندربولت يا USB ندارد و به جاي آن‌ها از يك كانكتور يا اتصال اختصاصي بهره مي‌برد.

HP Accelerator Omen داراي يك پورت ساتا براي اتصال يك HDD يا SSD اضافي و فرعي است.

علاوه بر همه‌ي اين‌ها هر يك از پردازنده‌هاي گرافيكي اكسترنال داراي خاصيت سازگاري خاصي هستند كه شما ممكن است به آن نياز داشته يا نداشته باشيد. همانطور كه قبلاْ گفتيم Alienware’s Graphics Amplifier داراي يك اتصال اختصاصي است كه فقط با لپ‌تاپ‌هاي Alienware كار مي‌كنند. داك پردارنده‌ي گرافيكي Razer Core با تاندربولت ۳ كار مي‌كند. در ASUS ROG XG Station 2 مشخص نيست كه محصولات غيرسازگار با ايسوس با آن سازگاري دارند يا خير.

به‌طور خلاصه اگر مي‌خواهيد يك پردازنده‌ي گرافيك اكسترنال داشته باشيد، بايد به اندازه‌ي كافي زمان صرف تحقيقات كنيد تا مطمئن شويد كه آيا كارهايي را كه مي‌خواهيد انجام مي‌دهند. خوشبختانه گرافيك‌هاي اكسترنال، علاقمندان زيادي دارد و آن‌ها تركيبات زيادي از پردازنده‌ها، داك‌ها و لپ‌تاپ‌ها را تست كرده اند. اگر براي شروع مطمئن نيستيد، مي‌توانيد از صفحه‌ي Reddit/r/eGPU بازديد كنيد. در اينجا افراد علاقمند زيادي هستند كه مي‌توانند به سوالات شما پاسخ دهند و به شما كمك كنند.

مرجع متخصصين ايران external GPU/گرافيك اكسترنال

۵. عملكرد گرافيكي بهتري خواهيد داشت

با وجود همه‌ي اشكالات، كارت‌هاي گرافيكي اكسترنال عملكرد قابل‌قبولي دارند. در واقع عملكرد گرافيكي بهتري از طرف لپ‌تاپ خود دريافت مي‌كنيد. با نصب اين گرافيك‌ها، آن‌ها را قادر مي‌سازيد كه بازي‌ها يا برنامه‌هايي را كه قبلاْ كار نمي‌كردند، اجرا كنيد. معيارهاي بسياري در اين زمينه وجود دارند كه نشان مي‌دهند پردازنده‌هاي گرافيكي اكسترنال توان گرافيكي زيادي را به‌ويژه در مك‌بوك‌ها فراهم مي‌كنند.

دشوار است بگويم كه پردازنده‌هاي گرافيكي خارجي دقيقا چه مقدار توان شما را افزايش خواهند داد و يا اينكه چقدر آن را آسان مي‌كنند كه همه‌چيز را ارتقاء بدهيد و يا اجرا كنيد. با اين حال، اگر لپ تاپ شما نمي تواند يك بازي خاص را اجرا كند و شما واقعا آن را مي خواهيد، يك كارت گرافيك اكسترنال مي‌تواند راه‌حلي ماندگار و مناسب باشد.

۶. كارت‌گرافيك‌هاي اكسترنال رو به بهتر شدن هستند

مسئله‌ي پهناي باند تاندربولت‌ها يا USBها به‌طور جادويي بهبود نخواهند يافت. ولي سخت‌افزار و نرم‌افزار پردازنده‌هاي گرافيكي اكسترنال رو به بهتر شدن خواهند رفت و احتمالاْ پردازنده‌هاي گرافيكي اكسترنال بيشتر از هميشه بهبود پيدا خواهند كرد.

بسياري از متخصصدان به اين نوع پردازنده‌ها علاقه دارند. علاوه بر اين توليدكنندگان سخت افزاري مي‌خواهند اين گرافيك‌ها را به دست متخصصان بيشتري برسانند. به همين ترتيب آن‌ها براي بهبودي هرچه بيشتر اين پردازنده‌هاي گرافيكي انگيزه‌ي زيادي دارند.

۷- بهترين پردازنده‌هاي گرافيكي اكسترنال كدام‌ها هستند؟

در نهايت بسته به بودجه‌ و الزامات شما، گزينه‌هاي بسيار خوبي از اين گرافيك‌ها در دسترس هستند. در اينجا سه مورد از بهترين‌ها را مطرح مي‌كنيم:

بهترين پردازنده‌ي گرافيكي اكسترنال انويديا: گيم باكس Gigabyte AORUS

گيگابايت نامي هميشگي در توليد پردازنده‌هاي گرافيكي است و گيم‌باكس AORUS محصولي قدرتمند در يك داك بسيار شيك است. گيم‌باكس AORUS با  8GB GTX 1070 Mini ITX همراه است كه كوچكتر از همتاي دسكتاپ خود است. اما همچنان عملكرد مشابهي را به متخصص ارائه مي‌دهد.

گيم‌باكس گيگابايت با يك اتصال از نوع تاندربولت۳ به لپ‌تاپ شما متصل مي‌شود. GTX 1070 Mini ITX داراي يك پورت HDMI، يك DisplayPort و دو پورت DVI و همچنين چهار اسلات USB 3.0 است. يكي ديگر از مزاياي اين گيم‌باكس وزن آن است. چرا كه تنها حدود ۴.۴ پوند وزن دارد كه جابجايي و مسافرت با آن را بسيار راحت مي‌كند. علاوه بر اين، گيم‌باكس AORUS به عنوان يك بسته‌ي واحد عرضه مي شود، بنابراين زحمت هيچ فرايند نصبي به شما نمي‌دهد. ارزش اين مدل از ۴۹۴ دلار تا ۵۷۳ دلار در ماركت‌هاي مختلف، متفاوت است.

بهترين پردازنده‌ي گرافيكي اكسترنال اي‌ام‌ديAkitio Node Pro همراه با AMD RX 580

Akitio Node Pro نامي كمتر شناخته شده است؛ اما مزاياي زيادي دارد. مزيت اول منبع تامين ۵۰۰وات برق اضافي براي پردازنده‎‌هاي گرافيكي اكسترنال است. براي لحظه‌هايي كه به حداكثر قدرت پردازنده‌ي گرافيكي اكسترنال نياز داريد، مي‌توانيد آن را به خروجي مطلوب گرافيك متصل كنيد.

علاوه بر اين، در حالي كه پردازنده‌ي گرافيكي اكسترنال AMD مي‌تواند انتخابي عالي باشد، در آينده مي‌توانيد يك كارت گرافيك انويديا را جايگزين AMD كنيد. از طرفي متوجه خواهيد شد كه Node Pro ارتقاء قابل توجهي نسبت به نسخه‌ي قبل داشته است. Akitio Node استاندارد است. Node Pro حدود ۱۰.۲ پوند وزن دارد و قطعاْ سبك نيست. اما با وسايل حمل و نقل عمومي مي‌توانيد آن را حمل و جابجا كنيد. با اين حال يك ايراد بسيار مهم Node Pro سايز بزرگ آن است. در واقع مي‌توان گفت Node Pro بيشتر روي ميز كاميپوتر خانه‌ي شما مناسب است.

داك پردازنده‌ي گرافيكي اكسترنال Akitio Node Pro داراي يك DisplayPort يكپارچه و دو پورت تاندربولت ۳ يكپارچه است.

آيا يك پردازنده‌ي گرافيكي اكسترنال براي شما مناسب است؟

همه‌ي اين اطلاعات ايده خوبي از آنچه كه مي‌خواهيد به شما مي‌دهد؛ البته اگر مي‌خواهيد براي خريد يك پردازنده‌ي گرافيكي اكسترنال سرمايه‌گذاري كنيد. در پايان بايد گفت هزينه‌ي چند صد دلاري براي ارتقاي يك PC قديمي و ارزان ارزش به يك PC بازي ممكن است سرمايه‌گذاري بهتري باشد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات