يادگيري تبليغات در جستوجوي كافه بازار
كافهبازار با ميزباني بيش از ۱۷۰ هزار اپليكيشن اندرويدي، بزرگترين فروشگاه اپليكيشن كشور است. باوجوداين در سالهاي اخير، يكي از اشكالات موجود در اين سرويس تعداد زياد اپليكيشنهاي موجود و امكان نمايش موارد مختلف به متخصصان بوده است. بهعبارتديگر، حتي با وجود دستههاي مختلف، پيداكردن نمونهاي خاص براي متخصصان يا كسبوكارها امري دشوار شده است. در همين زمينه، كافهبازار ۹ ماه پيش سرويس تبليغات در جستوجو را راهاندازي كرده است تا كسبوكارها بتوانند سرويس خود در جستوجوي كليدواژههاي مختلف را نمايش دهند.
بهگزارش كافهبازار، ۵۰ درصد نصب اپليكيشنها در اين سرويس ازطريق جستوجو انجام ميشود كه فرصت درخورتوجهي براي كسبوكارها بهمنظور تبليغ محصول خود است. بهگفتهي مديران كافهبازار، اين شركت تلاش زيادي براي ارائهي تجربهي مناسب به متخصصان در سرويس تبليغات در جستوجوي خود ميكند تا با ارائهي موارد مناسب گزينههاي تبليغاتي، آسيبي به تجربهي متخصصي نزند. درحالحاضر، نرخ نصب به جستوجوي دو نتيجهي اول كافهبازار بدون تبليغ، ۱۸.۱ درصد است كه اين آمار در حالت تبليغ برابر با ۱۸.۷ درصد است. نرخ كلي نصب به بازديد نيز با بهبود ۳۱ درصدي به ۱۰/۳ درصد رسيده است.
در يك ماه گذشته، ۱،۵۳۱ اپليكيشن و ۱،۹۹۹ كمپين تبليغاتي در كافهبازار اجرا شده است كه نتيجهي آن بيش از ۱۰/۸ ميليون نصب بوده است. بهگفتهي كافهبازار، نتيجهي رضايتبخش تبليغات به بازگشت ۸۰ درصدي كسبوكارها براي تبليغ مجدد در آن منجر شده است. برخي از كمپينهاي تبليغاتي بزرگ در كافهبازار بهشرح زير بودهاند:
- تپسي: ۱/۷ ميليارد تومان در ۱۰۰ روز: افزايش ۵۰۰ هزار نصب فعال (۲۰ درصد رشد نصب فعال)
- گپ: ۳۶۵ ميليون تومان در ۱۸ روز: افزايش ۶۰ هزار نصب فعال (۲۱ درصد رشد نصب فعال)
يادگيري تبليغات در بخش جستوجو كافهبازار
عموما متخصصان جستوجو در كافهبازار را به دو صورت مختلف انجام ميدهند:
- جستوجوي موضوعي: متخصص، تنها نياز خود را ميداند؛ مثلا سفارش غذا و نقشهي الكترونيك و بازي ماشين.
- جستوجوي دقيق: متخصص سرويس مدانديشه متخصصين خود را ميشناسد و دقيقا بهدنبال آن است؛ مثلا ديجيكالا و اسنپ و آپ.
در الگوريتم جستوجوي كافهبازار، از تشابه عبارات و اپليكيشنهاي مرتبط براي نمايش نتايج جستوجو استفاده ميشود. مؤلفههاي مهم در ردهبندي نتايج جستوجو عبارتاند از: ميزان بازديد و دانلود و نگهداري هر اپليكيشن. بدينترتيب هر اپليكيشني كه در تركيب سه مؤلفهي يادشده عملكرد بهتري داشته باشد، كافهبازار آن را در نتايج بالاتر به متخصصان نمايش ميدهد.
نرخ نصب يا كانورشن در تبليغات در جستوجوي كافهبازار، بين نرخ كانورشن ارگانيك و تبليغات از كانالهاي ديگر قرار دارد.
تبليغات در كافهبازار چگونه انجام ميشود؟
كافهبازار براي ارزشگذاري جايگاههاي تبليغاتي، از روش بيدينگ يا ارزش پيشنهادي استفاده ميكند كه پيشتر در سرويسهاي مشابه بهكار گرفته شده است. كافهبازار حساسيت زيادي در حفظ تجربهي متخصصي دارد؛ به همين دليل، عملكرد اپليكيشن تبليغكرده را بهدقت مطالعه ميكند. همچنين، براي حفظ جايگاه تبليغاتي اپليكيشني كه تبليغ كرده است، ميزان نصب آنها را زيرانديشه متخصصين ميگيرد.
تبليغات در كافهبازار بدينصورت انجام ميگيرد كه پس از ورود به پنل متخصصي، بايد با انتخاب كليدواژههاي مدانديشه متخصصين خود، فرايند بيدگذاري (ارائهي ارزش پيشنهادي) را آغاز كنيد. گفتني است حداقل ارزش ۷۵۰ تومان براي هر جستوجو است.
چگونه در حراجي كليدواژه پيروز ميشويد؟
نرخ نصب تأثير بسيار زيادي در پيروزي حراجي دارد
اگر بيشترين ارزش پيشنهادي را ارائه داده باشيد، پيروز حراجي خواهيد شد. البته در انديشه متخصصين بگيريد در فرايند بيدگذاري، از ارزش رقباي خود روي كليدواژه مدانديشه متخصصين اطلاعي نخواهيد داشت؛ به همين دليل، كافهبازار بهشدت پيشنهاد ميكند ارزشگذاري خود را با توجه به ارزش واقعي تبليغات و نمايش آن به متخصصان تعيين كنيد تا چه درصورت پيروزي و چه درصورت شكست، چيزي را از دست نداده باشيد.
براي پيروزي در حراجي، بايد ارزش پيشنهادي شما ضربدر نرخ نصب (نرخ كانورشن) بيشتر از نفر دوم باشد. بهعنوان مثال، اگر ارزش پيشنهادي نفر دوم هزار تومان با نرخ نصب ۹ درصد (براي كليدواژهي مدانديشه متخصصين) و نفر اول ۲،۵۰۰ تومان با نرخ نصب ۳ درصد باشد، نفر دوم پيروز حراجي خواهد شد.
سازوكار جستوجو در تبليغات كافهبازار چيزي بين نمونههاي رايج First Price و Second Price است. بهعنوان مثال، اگر شرايط ارزشگذاري بدينشكل باشد:
- اپليكيشن A با نرخ نصب ۳ درصد: ارزش پيشنهاد ۲،۵۰۰ تومان
- اپلكيشن B با نرخ نصب ۹ درصد: ارزش پيشنهادي ۷۵۰ تومان
در حالت بالا، اپليكيشن A پيروز خواهد شد؛ اما بهدليل نرخ نصب كمتر بايد جريمه پرداخت كند. بدينترتيب، وي ارزش نفر دوم (۷۵۰ تومان) را پرداخت نميكند و بهصورت تقريبي بايد مبلغي برابر با ۲،۲۰۰ تومان را براي هر جستوجو پرداخت كند. باوجوداين، اگر اپليكيشن B ارزش خود را افزايش دهد:
- اپليكيشن A با نرخ نصب ۳ درصد: ارزش پيشنهاد ۲،۵۰۰ تومان
- اپلكيشن B با نرخ نصب ۹ درصد: ارزش پيشنهادي ۹۰۰ تومان
دراينصورت اپليكيشن B پيروز حراجي و مبلغ پرداختي وي نيز حدودا ۸۲۰ تومان خواهد شد. همانطوركه مشاهده ميشود، شركت در كليدواژههاي مرتبط، اصليترين رمز پيروزي در تبليغات در جستوجوي كافهبازار است.
كافهبازار اخيرا فضايي براي پيشنمايش جزئيات و اسكرينشات محيط متخصصي در فهرست نتيجهي جستوجو فراهم كرده است كه اين فضا تقريبا ۳/۵ برابر فضاي عادي اختصاصيافته به هر اپليكيشن است. اگر ميزان نرخ نصب اپليكيشن اول در نتايج جستوجو يا نمونهي تبليغشده بيش از ۳/۵ برابر نمونهي دوم باشد، اين فضا به وي اختصاص خواهد يافت.
نمودارهاي زير كمك زيادي به درك تبليغات در جستوجوي كافهبازار و شرايط برخي كليدواژهها و تبليغات انجامشده ميكند. در انديشه متخصصين داشته باشيد ميزان بزرگي ابعاد دايرهها بهمعناي نصب بيشتر است.
چه زماني براي تبليغ زود است؟
به پيشنهاد كافهبازار در چهار حالت توسعهدهندگان و صاحبان كسبوكار نبايد تبليغ كنند؛ زيرا نتيجهي مطلوبي را تجربه نخواهند كرد:
- نرخ نگهداري (حفظ متخصصان) اندك است؛ زيرا هنوز اپليكيشن به كارايي و عملكرد نهايي خود نرسيده است؛
- كسبوكار ربطي به اپليكيشن ندارد؛
- اگر نصب فعال بسيار كمي دارند (اپليكيشن بهتازگي نهاييسازي و عرضه شده است)؛
- اگر خيلي عجله و سرمايه داريد. كافهبازار اهميت زيادي به حفظ كيفيت نتايج جستوجو و تجربهي متخصصي ميدهد؛ به همين دليل درصورت نرخ نصب كم، هزينهي پرداختي بسيار افزايش خواهد يافت كه شايد درپايان ارزش تبليغات را از بين ببرد.
تبليغات در جستوجو نيازمند صبر زياد و آزمون است. بايد با تحقيق دركنار آزمون و خطا، كليدواژهي ايدئال خود را بيابيد و تبليغ را در آن انجام دهيد. اين فرايند زمانبر است.
چگونه كليدواژه مناسب را بيابيم؟
اولين قدم در تبليغات مؤثر، انتخاب كليدواژهي مناسب و مرتبط با اپليكيشن و كسبوكار است. بياطلاعي از تمامي كليدواژههاي مناسب، امري طبيعي بهويژه در ابتداي راه تبليغات است.
كليدواژههاي تبليغات در جستوجوي كافهبازار به دو دستهي زير تقسيم ميشود:
- Exact: كليدواژههايي است كه متخصص شخصا آنها را وارد و براي انجام تبليغات دربارهي جستوجوي آنها در كافهبازار ارزشگذاري ميكند.
- Broad: با توجه به بياطلاعي از تمامي كليدواژههاي در حال جستوجو و مرتبط با كسبوكارهاي مختلف، كافهبازار نمونههاي مرتبط با كليدواژههاي Exact را تعيين ميكند و درصورت تأييد متخصص، تبليغات در جستوجوي آنها را نيز نمايش ميدهد.
هنگام تعيين كليدواژههاي Exact، نمونههايي با رنگ سبز نيز پيشنهاد داده ميشود كه متخصص ميتواند با انتخاب آنها، نمونههاي پيشنهادي را به كليدواژههاي Exact تبديل و بيد مدانديشه متخصصين خود را تعيين كند.
پس از شروع حراجي و تبليغات، بهصورت خودكار تبليغات روي كليدواژههاي Broad نيز
افزونبراين، متخصصان ميتوانند در بخش Negative Keywords، نمونههايي را انتخاب كنند كه قصد ندارند در حراجي و تبليغ آنها شركت كنند تا بهصورت خودكار در بخش Broad نيز انتخاب نشوند.
براي يافتن كليدواژه مؤثر، بايد تأمل داشت و تحقيق كرد
درحالحاضر، بهصورت آزمايشي انجام تبليغات با توجه به موقعيت جغرافيايي، مثلا تمام متخصصان تهراني، در مرحلهي اجرا قرار دارد و بهزودي نيز دراختيار تمامي توسعهدهندگان قرار خواهد گرفت. همچنين در آيندهي نزديك، نمايش بهترين كليدواژههاي Broad نيز در پنل متخصصي دردسترس خواهد بود تا درصورت نياز بتوانيد آنها را به نمونهي Exact تبديل كنيد.
چگونگي پرداخت هزينهي تبليغات
هزينهي نمايش تبليغات از شارژ حساب متخصصي توسعهدهندگان و صاحبان كسبوكار كسر خواهد شد. دراينبين، البته اقداماتي براي راحتي بيشتر نيز فراهم شده است. بهعنوان مثال، ميتوان با تعيين سقف روزانه، پس از رسيدن به ميزان مشخصشده نمايش تبليغات، بهصورت خودكار تبليغات تا روز بعدي نمايش داده نشود.
همچنين، توسعهدهندگان ميتوانند مرز مشخصي از حساب مالي خود را براي اطلاعرساني تعيين كنند تا پيش از اتمام اعتبار و حذف تبليغات، از شرايط حساب متخصصي خود مطلع شوند و درصورت نياز آن را شارژ كنند.
ارزش پايه شركت در حراجي ۷۵۰ تومان است
در كافهبازار، معيار فشردن دكمهي نصب است و درحالحاضر، امكان دقيقتركردن آمار نصب ممكن نيست. بهترين آمار ممكن براي محاسبهي نرخ نصب (موردي كه تركرها چك ميكنند) اولين بازكردن اپ است كه متأسفانه فعلا فقط گوگل قابليت درك First Open اپليكيشن را دارد؛ به همين دليل، كافهبازار فشردن دكمهي نصب را براي محاسبهي نرخ كانورشن مطالعه ميكند. البته كافهبازار با تركرهايي اعم از Adjust ،metrics ،AD Trace و چابك بهصورت يكپارچه براي درك بهتر از رفتار متخصص همكاري ميكند. اين شركت به تلاش خود براي بهبود آمار با هدف نزديككردن آن به First Open ادامه ميدهد.
ادامهي مسير تبليغات در كافهبازار
كافهبازار براي بهبود سيستم تبليغات و همچنين ارائهي آمار مناسب به توسعهدهندگان بهمنظور بهبود كسبوكار زمان و انرژي زيادي صرف كرده است كه درادامه، برخي از آنها را مشاهده ميكنيد.
- كافهبازار براي بهبود سيستم تبليغات در جستوجوي خود، چندين ماه است كه مشغول توسعهي هستهي نرمافزاري جديدي است كه قابليتهاي زيادي بههمراه دارد. اين هسته مدل تخمين احتمال نصب بسيار پيشرفتهاي دارد: چه اپليكيشني در چه كوئري براي چه متخصصي چه كانورشني خواهد داشت؟
- Keyword Auctioning درحالحاضر بهصورت محدود فعال شده است و بهزودي دردسترس تمامي توسعهدهندگان قرار خواهد گرفت.
- زمان زيادي است كه تعداد نمايش صفحهي جزئيات اپليكيشن در حال ثبت است و بهزودي دراختيار توسعهدهندگان قرار ميگيرد تا به صاحبان كسبوكار كمك كند افق شرايط كسبوكار خود را بهبود دهند.
- آمار ميزان نصب از صفحهي جستوجو و از صفحهي جزئيات برنامه تفكيك خواهد شد تا اطلاعات بيشتري به توسعهدهندگان داده شود.
- در هستهي جديد سيستم تبليغات، آمار تجميعي براي مشاهدهي مجموع نصب ارائه داده ميشود.
- براي سوپراپها يا بسياري از كسبوكارها كه قصد دارند به حوزهي جديدي وارد شوند، جملهاي كه در مدل Is Detail و دركنار اسكرينشاتهاي اپليكيشن نوشته ميشود، با توجه به دستهبنديهاي سوپراپ متغير خواهد بود. با اين قابليت، مثلا اسكرينشاتهاي بخش خريد در دستهبندي خريد و اسكرينشاتهاي بخش تاكسي در دستهبندي و نتايج جستوجوي تاكسي نمايش داده ميشود.
- توسعهدهندگان اپليكيشنهايي كه پرداخت درونبرنامهاي كافهبازار را دارند، در آينده اطلاعاتي دربارهي ميزان خريد و نرخ منجر به خريد متخصصان جديد را دراختيار خواهند داشت.
- در حوزهي بازي، بهدليل هزينهي نصب زياد و درآمد كم توسعهدهندگان، كافهبازار در تدارك نقشههاي جديدي براي بازيها مانند تغيير كف ارزش است تا از اين بخش استقبال بيشتري شود.
- دمو يادگيريي پنل هم بهزودي توسعه داده ميشود تا افراد تازهكار بهراحتي بتوانند نيازهاي خود را ازطريق پنل سيستم تبليغات تأمين كنند.
پرسش و پاسخ
پس از تبليغات برخي از كسبوكارهاي بزرگ در نتايج جستوجو كافهبازار، بازخوردهايي ارائه شده است كه درادامه به آنها پراخته شده است.
اگر مدلهاي ديگري مثل CP First Order و Target CPO دركنار CPI وجود داشته باشد، ميتواند كمك زيادي به سرويس تبليغاتي كافهبازار كند.
امكان فروش اكشن در كافهبازار ممكن و البته بسيار ساده است؛ اما براي رديابي اكشن، اپليكيشنها بايد با كافهبازار تعامل كنند و اطلاعات اكشن را ارائه دهند. اين در حالي است كه بسياري از اپليكيشنها هنوز اطلاعات لارم را برادكست نميكنند.
كافهبازار از روش Second Price بهره ميبرد كه پيشتر در گوگل استفاده ميشد؛ اما گوگل اكنون از روش First Price براي تبليغات در جستوجو بهره ميبرد. همچنين، نبود بيدگذاري آني (Real Time) به تجربهي بخش تبليغات اين سرويس ضربه ميزند كه درصورت تعبيهي آن، بهبود چشمگيري دراينزمينه حاصل خواهد شد.
همانطوركه پيشتر در مقاله ذكر شده بود، كافهبازار دقيقا از روش Second Price استفاده نميكند و شرايط حراجي كليدواژهها مدلي بين First Price و Second Price است كه در نوع خود منحصربهفرد و مدلي تقريبا شايستهسالاري است. اگر اپليكيشن نرخ كانورشن مناسبي داشته باشد، حتي از ارزش نفر دوم هم هزينهي كمتري پرداخت خواهد كرد؛ اما درصورت كمبودن نرخ كانورشن، جريمه خواهد شد و به حالت First Price نزديك ميشود. همچنين، اگر نرخ نصب بسيار كم باشد و به تجربه متخصصي آسيب بزند، تبليغ از نتايج جستوجو حذف خواهد شد.
سوپراپها اعم از اسنپ، درحالحاضر فقط در يك دسته اپليكيشن قرار دارند؛ به همين دليل، امكان شركت در حراجي ساير كليدواژهها دردسترس نيست و درصورت امكان نيز بايد مبالغ بيشتري بيد كنند.
كافهبازار در تبليغات در جستوجو بسيار محتاط عمل كرده است تا آسيبي به تجربه متخصصي وارد نكند. درحالحاضر، هستهي سيستم تبليغ بازار مراحل نهايي توسعهي خود را طي ميكند. با اين هسته و الگوريتم هوشمند آن، امكان درك بهتر از اپليكيشن و دستهها و متخصصان آن فراهم ميشود تا سوپراپها در چندين كليدواژه در دستههاي مختلف قابليت تبليغات داشته باشند.
اگر فردي اطلاع كافي از سيستم تبليغات و كليدواژههاي خود نداشته باشد، بايد قابليتي دراختيار داشته باشد كه بهصورت خودكار و با كمك هوش مصنوعي، تبليغ با بودجهي خاصي را درخواست كند و كافهبازار ساير مراحل را بهصورت خودكار انجام دهد.
سيستم هستهي تبليغات كافهبازار كه بهزودي اجرايي خواهد شد، قابليت انجام خودكار تبليغات را خواهد داشت. توسعهدهندگان ميتوانند با تعيين بودجه و حداكثر CPI، درخواست تبليغ و ادامهي كار را به كافهبازار واگذار كنند تا بهصورت خودكار كليدواژهها با توجه به متخصصي اپليكيشن انتخاب و در حراجي شركت داده شوند. امكان تبليغات با هدفگذاري خاص متخصصان بهواسطهي تقسيم جغرافيايي يا سن و جنسيت نيز با كمك هستهي جديد تبليغات دردسترس خواهد بود.
براي درك بهتر از رقابت، دسترسي به اطلاعاتي اعم از رقبا لازم است تا در كليدواژههاي بهتر و ارزش مناسبتري بيد گذاشته شود.
بهاعتقاد كافهبازار، ارائهي عملكرد رقبا به يكديگر امر درستي نيست. براي حل اين گونه اشكالات، سيستم هستهي كافهبازار قابليت پيشنهاد كليدواژههاي مناسب با فرصت فراوان تبليغات را دارد تا تجربهي بهتري از تبليغات براي توسعهدهندگان و صاحبان كسبوكار بهارمغان بيايد.
امكان مشاهدهي تمام كليدواژههاي Broad مرتبط با كسبوكار هر اپليكيشن دركنار ميزان جستوجو و ارزش حدودي بيد آنها دردسترس باشد.
كليدواژههاي Broad معمولا تعداد زيادي هستند كه ارائهي تمامي آنها فعلا ممكن نيست. درحالحاضر، كوئريهايي كه عملكرد خوبي دارند (رقابت اندك و ايمپرشن بالا)، بهصورت روزانه و بهواسطهي رايانامه به مشتري ارسال و پيشنهاد ميشوند تا درصورت نياز، آنها را به انواع Exact تبديل كنند.
براي تبليغات مؤثرتر، بايد در تعداد زيادي كليدواژه شركت كرد و براي هريك ارزش مناسبي بيد كرد. اين فرايندي زمانبر است. اگر امكان تعيين محدوده فراهم باشد كه ارزش پيشنهادي در آن نوسان پيدا كند (مثلا تا ۱۵۰۰ تومان براي چند كليدواژه) فرايند بيدگذاري بسيار تسهيل خواهد شد.
كافهبازار بهشدت پيشنهاد ميكند كليدواژهها براساس ارزش واقعي آنها براي اپليكيشن و توسعهدهنده ارزشگذاري شوند. اگر ارزش واقعي تعيين شود، برنده يا بازنده بودن تأثير چنداني نخواهد داشت.
گوگل براساس Quality Score روي كليدواژهها بيد گذاشته و بر همين اساس، متخصص درك بهتري از ارزش كليدواژهها دارد و ارزش خود را تعيين ميكند كه اين موضوع در سيستم فعلي كافهبازار وجود ندارد.
گوگل براي محاسبهي Qualiry Score مؤلفهي CTR را در AD Relevance ضرب ميكند كه درواقع همان نرخ كانورشن نمايش دادهشده در پنل تبليغات كافهبازار ميشود.
درحالحاضر، پيشنهاد شركت در حراج كليدواژههاي مشابه در پنل كافهبازار وجود دارد؛ اما در آمارها اطلاعاتي از كليدواژهها و ميزان جستوجوي آنها ارائه نميشود تا تحليل دقيقتري دربارهي آنها انجام گيرد.
بهزودي در پنل، ميزان جستوجو و سختي رقابت در كليدواژههاي Exact و نمونههاي Broad مشاهدهپذير است. همچنين، بهترين كليدواژههاي Broad نيز بهصورت آماري براي توسعهدهندگان دردسترس خواهند بود تا درصورت نياز، آنها را به نمونهي Exact تبديل كنند.
امكان تبليغات براساس سن، جنسيت يا شهر خاص فراهم شود.
شرايط تبليغات در جستوجوي متخصصان در شهرهاي مختلف مطالعه شده است و در مرحلهي درك مناسب از رفتار متخصصان مناطق مختلف جغرافيايي قرار دارد كه بهزودي نهايي و دراختيار تمام توسعهدهندگان قرار ميگيرد.
تعداد جايگاه تبليغاتي به دو يه سه عدد افزايش يابد. با نمايش يك تبليغ، محدوديت زيادي وجود دارد.
ايدهي اوليه براي حل كمبود مكان تبليغ، تقسيم ترافيك بين دو يا سه اپليكيشن است. بيش از ۶ ماه است كه كافهبازار در حال مطالعه راهحلهاي اين مسئله است. اشكالات متعددي سد راه توسعهي راهحلي سريع و آسان وجود دارد. بهعنوان، مثال براي بسياري پذيرفتني نيست كه رقيب حتي ۵ درصد از سهم تبليغات را دراختيار داشته باشد. در طرف مقابل، اگر اپليكيشني هيچ درصدي از ترافيك را نداشته باشد، چرا بايد در حراجي و سيستم تبليغات در جستوجوي كافهبازار شركت كند.
كافهبازار همچنان در حال مطالعه راهحلهاي مختلف است؛ اما اين موضوع پيچيدگيهاي زيادي بههمراه دارد. حفظ تجربهي متخصصي نيز در تمام مراحل توسعهي سيستم تبليغات در اولويت قرار دارد. بهعنوان مثال، درحالحاضر اگر متخصصي اپليكيشن خاصي را داشته باشد، تبليغات آن اپليكيشن براي وي نمايش داده نميشود.
هم انديشي ها