پيام‌رساني RCS چيست و چه اهميتي براي موبايل‌هاي اندرويدي دارد؟

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پيام‌رساني RCS به دسته‌اي از استانداردهاي ارتباطي گفته مي‌شود كه با هدف ارتباط آسا‌ن‌تر ميان دستگاه‌هاي موبايل تنظيم شده است.
تبليغات

همه‌ي متخصصان امروز دنياي فناوري به‌دنبال راه‌هايي بهينه براي پيام‌رساني و برقراري تماس هستند. آن‌ها از شبكه‌هاي گوناگون مخابراتي و اينترنت بي‌سيم و اينترنت داده براي برقراري ارتباط آسان‌تر استفاده مي‌‌كنند. دراين‌ميان، پيام‌رساني هنوز به‌عنوان رويكردي پركاربرد در ميان متخصصان شناخته مي‌شود و شركت‌ها و اپراتورهاي گوناگون، سعي مي‌كنند رويكردهاي آن را بهينه‌سازي كنند.

از نگاه بسياري از متخصص كارشناسان، پيام‌رساني RCS يا Rich Communication Service به‌عنوان جديدترين ناجي چالش پيام‌رساني بين دستگاه‌هاي متنوع شناخته مي‌شود. گوگل با شدت زيادي براي توسعه‌ي RCS تلاش مي‌كند؛ اما تعداد اپراتورهاي همراه اين استاندارد هنوز زياد نيست.

اطلاع از كليات RCS مانند هر فناوري ديگر در درك كلي از رخدادها و اصطلاح‌هاي دنياي پيرامون به شما كمك مي‌كند. اطلاعات زيادي درباره‌ي RCS در سطح اينترنت وجود دارد و هركدام بخش‌هايي از آن را پوشش داده‌اند. در اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، RCS و متخصصدهاي آن در دنياي فناوري را عميق‌تر مطالعه مي‌كنيم كه به‌ويژه براي متخصصان سيستم‌عامل اندرويد مفيد خواهد بود.

RCS چيست؟

به‌‌طور خلاصه، RCS را مي‌توان مجموعه‌اي از استانداردهاي ارتباطي دانست كه SMS و MMS و تماس را به‌صورت يكپارچه پوشش مي‌دهد. چنين سبكي از پيام‌رساني، ارسال و دريافت پيام در موبايل‌هاي هوشمند را بيش‌ازپيش به اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان همچون واتساپ، تلگرام، فيسبوك مسنجر، گوگل هنگ‌آوتس و بسياري ديگر شبيه مي‌كند. درواقع، RCS تلاش مي‌كند پيام‌رساني سنتي پيامكي را به استانداردهاي مدرن نزديك كند؛ استانداردهايي كه شامل قابليت‌هاي مرسوم در اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران sms

در سال ۲۰۰۷، گروهي از شركت‌هاي صنعت مخابرات بنيادي به‌نام Rich Communication Suite تأسيس كردند تا سرويس ارتباط ميان متخصصان با اپراتورهاي متفاوت را مبتني‌بر فناوري IMS يا IP Multimedia Subsystem توسعه دهند. متخصص كارشناسان و متخصصان مي‌دانند پيامك‌هاي متني و تماس‌هاي صوتي متخصصي مناسبي به مصرف‌كننده مي‌دهند؛ اما قطعا از تمامي ظرفيت‌هاي شبكه‌ي زيرساخت خود استفاده نمي‌كنند. به‌همين‌دليل، آن‌ها سه هدف را در برنامه‌ي جديد دنبال مي‌كردند:

  • استفاده از فهرست مخاطبان با رويكرد بهينه‌تر كه اطلاعات بيشتري درباره‌ي افراد را شامل شود. به‌عنوان مثال، در‌دسترس‌بودن آن‌ها يا خوانده‌شدن پيام‌ها در فهرست بهينه مدانديشه متخصصين بود؛
  • توسعه‌ي سيستم پيام‌رساني بهينه كه قابليت‌هاي اضافه همچون چت زنده و ارسال و دريافت ايموجي و اشتراك داده را بين افراد ممكن مي‌كرد؛
  • همراهي از تماس‌هاي بهينه كه قابليت‌هايي همچون تماس ويدئويي و اشتراك داده را در لحظه ممكن مي‌كرد.

RCS با هدف پيام‌رساني حرفه‌اي بدون نياز به اپليكيشن‌هاي متفرقه تدوين شد

با نگاهي به برنامه‌هاي بالا، متوجه مي‌شويد موبايل هوشمند شما امروزه با استفاده از اپليكيشن‌هاي متفرقه قابليت انجام همه‌ي آن‌ها را دارد. در اين مطلب، نكته‌ي مهم آن است كه چنين خدماتي جزو قابليت‌هاي پيش‌فرض موبايل متخصص هستند و در هر موبايل با قابليت پيام‌رساني و برقراري تماس، مي‌توان آن را پياده‌سازي كرد. درواقع، اگر اپراتورها به‌درستي سرويس‌دهي كنند، بدون نياز به دريافت برنامه‌هاي متفرقه و ثبت‌نام در سرويس‌هاي اضافي، مي‌توان قابليت‌هاي گفته‌شده را از موبايل هوشمند دريافت كرد.

انجمن GSM، برگزاركننده‌ي كنگره‌ي سالانه‌ي Mobile World، باتوجه‌به برنامه‌هاي بنياد Rich Communication Suite، آن‌ها را براي آينده‌ي صنعت مناسب ديد و يك سال بعد، كميته‌ي RCS Steering را تأسيس كرد. هدف از تأسيس كميته‌ي مذكور، همراهي از ايده‌ي پياده‌سازي خدمات بالا و تشويق اپراتورهاي متعدد در سرتاسر جهان به پياده‌سازي آن‌ها بود. آن‌ها از آن زمان، بهينه‌سازي و گسترش استانداردها را انجام دادند و همگي را زير چتر RCS مطرح كردند.

مرجع متخصصين ايران GSM و CDMA

بخش‌هاي متخصص استاندارد مذكور، براي متخصصدهاي متنوع بهينه‌سازي شدند و تغيير كردند. دراين‌ميان، اهداف اصلي، يعني ارائه‌ي راهكاري بهينه به خدمات تلفني با هدف ايجاد ارتباط بدون نياز به افزونه‌هايي همچون اپليكيشن‌هاي متفرقه يا دانلود اضافي، براي همه فعالان ثابت ماند. متأسفانه رويكرد و پاسخ اپراتورها و شركت‌هاي گوناگون سازنده‌ي تجهيزات ارتباطي همچون موبايل و تبلت و كامپيوتر به استاندارد با يكديگر تفاوت داشت.

اپراتورها و اپليكيشن‌هايي كه از RCS همراهي مي‌‌كنند

اپراتورهاي متعددي در سرتاسر جهان از RCS همراهي مي‌كنند. البته همه‌ي آن‌ها از همه‌ي ظرفيت‌هاي استاندارد مذكور بهره نمي‌برند و به‌نوعي راهكار جامع ارتباطي آسان با ديگران را به متخصصان عرضه نمي‌كنند. براي بهره‌برداري كامل از RCS و قابليت‌هاي آن، همه‌ي اپراتورها و شركت‌هاي درگير بايد از تمامي بخش‌هاي استاندارد همراهي كنند. البته شركت‌ها معمولا فقط از بخش‌هايي همراهي مي‌كنند كه سوددهي بيشتري داشته باشند و درصورت الزام، از قابليت‌هاي جديد نيز همراهي مي‌كنند. به‌هرحال، RCS هم نوعي استاندارد نه‌چندان الزامي و نه‌چندان درآمدزا محسوب مي‌شود؛ درنتيجه، شركت‌ها هنوز تمايل زيادي به پياده‌سازي جامع آن نشان نداده‌اند.

براي بهره‌برداري بهينه، همه‌ي شركت‌ها و اپراتورها بايد از RCS همراهي كنند

وب‌سايت GSMA فهرستي از اپراتورهاي همراه استاندارد RCS دارد. با نگاهي به فهرست، نام تعدادي از اپراتورهاي بزرگ جهان به‌چشم مي‌خورد كه خبر خوشحال‌كننده‌اي براي متخصصان آن‌ها خواهد بود. با‌اين‌حال و باتوجه‌به ابعاد عظيم سرويس‌هاي مخابراتي در سرتاسر جهان، فهرست مذكور بسيار كوچك به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. فهرست GSMA‌ با اين هدف منتشر مي‌شود كه ديگران را به همراهي از RCS تشويق كند؛ البته جزئيات بسيار بيشتري درباره‌ي همراهي كردن يا نكردن از استاندارد وجود دارد كه درادامه، به آن‌ها مي‌پردازيم.

از اپراتورهاي مشهور بين‌المللي مي‌توان به Verizon ،‌AT&T ،‌T-Mobile ،Sprint و Google Fi اشاره كرد كه همراهي از RCS را به خدمات خود افزوده‌اند. در ميان اپراتورهاي داخلي، با وجود انتشار اخبار معدود درباره‌ي رونمايي طرح‌هاي RCS، هنوز از پياده‌سازي نهايي آن خبري نيست.

مرجع متخصصين ايران verizon

اپراتورهاي بين‌المللي براي نام‌گذاري خدمات RCS از برندهاي متنوعي استفاده مي‌كنند. برخي از آن‌ها همان برند RCS را به‌كار مي‌برند و برخي ديگر نام‌هايي همچون Universal Profule يا Advanced Messaging يا Chat را براي سرويس‌ها انتخاب كرده‌اند. به‌هرحال، نام‌گذاري سرويس‌ها با وجود اشكالات اوليه اهميت زيادي براي متخصص نهايي نخواهد داشت.

در بخش سيستم‌عامل‌ها، اندرويد و ويندوز و iOS درصورت استفاده از اپليكيشن سازگار، توانايي همراهي از RCS را دارند. ناگفته نماند سيستم‌عامل‌هاي كروم و مك هنوز همراهي از اين استاندارد را به خدمات خود اضافه نكرده‌اند كه خود به‌عنوان اشكالي بر سر راه پياده‌سازي جامع استاندارد به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. دراين‌ميان، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اپل همراهي از iMessage را ترجيح دهد؛ چون در مك‌بوك‌ها به‌راحتي استفاده‌كردني است.

با وجود اشكالات مذكور، همراهي دستگاه‌ها از RCS را نمي‌توان به‌عنوان مانعي جدي در انديشه متخصصين گرفت؛ چراكه همراهي و هماهنگي اپراتورها در لايه‌اي بنياد‌ي‌تر قرار مي‌گيرد. درواقع، وقتي اپراتورها سرويس موردنياز را به متخصصان عرضه كنند و مصرف‌كننده‌ي نهايي قابليت‌هاي مذكور را طلب كند، حتي شركت‌هايي همچون اپل هم به ارائه‌ي راهكارهاي هماهنگ و حتي جايگزين iMessage ترغيب مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران Android Messages

كاربران اندرويد مي‌توانند براي بهره‌برداري از خدمات RCS، اپليكيشن Messages گوگل را نصب و استفاده از خدمات RCS را در آن الزامي كنند. مشتريان بين‌المللي كه موبايل‌هاي هوشمند را به‌صورت مستقيم از اپراتورهاي ذكرشده مي‌خرند، احتمالا در اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان پيش‌فرض، امكان استفاده از RCS را خواهند داشت. البته هنوز اپليكيشن‌هاي پيش‌فرض به‌عنوان راهكارهاي متخصصدي و مناسب شناخته نمي‌شوند. به‌عنوان مثال، اپليكيشن پيش‌فرض سامسونگ براي پيام‌رساني در موبايل‌هاي هوشمند از RCS همراهي مي‌كند. فراموش نكنيد همراهي نهايي منوط به ارائه‌ي سرويس به‌وسيله‌ي اپراتور است.

هنوز بسياري از متخصصان در سرتاسر جهان به خدمات RCS دسترسي ندارند

باتوجه‌به توضيحات گفته‌شده، مي‌توان ادعا كرد افراد بسيار زيادي در سرتاسر جهان به خدمات RCS دسترسي دارند و البته تعداد بسيار زيادي نيز از آن‌ها محروم هستند. براي رسيدن به هدف نهايي بنياد Rich Communication Suite، همه‌ي متخصصان در سرتاسر جهان بايد قابليت استفاده از خدمات را داشته باشند.

اهميت RCS براي اندرويد

اهميت همراهي از RCS براي اندرويد و گوگل كاملا روشن است. اپل خدمات كامل مذكور را در iMessage به متخصصانش عرضه مي‌كند؛ درنتيجه، اكوسيستم رقيب هم بايد به چنين خدماتي دسترسي داشته باشد. اگر تجربه‌ي كار با iMeesage و تركيب آن با سرويس ديگر كوپرتينويي‌ها، يعني FaceTime را داشته باشيد، به ارائه‌ي تمام قابليت‌هاي RCS در آن پي‌ مي‌بريد. تماس‌هاي صوتي و تصويري به‌راحتي دردسترس متخصص هستند و چت‌هاي گروهي بزرگ به‌آساني ايجاد مي‌شوند و با استفاده از قابليت‌هاي اشتراك محتواي رسانه‌اي، گزارش تحويل و خواندن پيام و حتي گزارش وضعيت «در حال نوشتن» مخاطب مواجه هستيم. به‌علاوه، قابليت استفاده از SMS به‌عنوان راهكار جايگزين در اپليكيشن اپل عرضه مي‌شود. درمجموع، تا زمان همه‌گيرشدن RCS، مي‌توان سرويس iMessage را بهترين اپليكيشن پيامكي ناميد.

مرجع متخصصين ايران رفع اشكال iMessage

RCS بهترين ابزار رقابتي اندرويد در برابر iMessage اپل خواهد بود

گوگل از قوت‌هاي رقيب خود اطلاع دارد؛ به‌همين‌دليل، همه‌ي تلاش خود را مي‌كند تا اپراتورها از RCS همراهي كنند. اين غول دنياي جست‌وجو در فوريه‌ي ۲۰۱۶ شركتي به‌نام Jibe را خريد. شركت مذكور سرويسي عرضه مي‌كرد كه اپراتورها و توليدكننده‌هاي موبايل‌هاي هوشمند و همه‌ي بازيگران دخيل در اكوسيستم مي‌توانستند با استفاده از آن، همه‌ي قابليت‌هاي RCS را در مجموعه‌اي مناسب دريافت كنند؛ درنتيجه، اپراتورهايي همچون AT&T مي‌توانند با استفاده از Jibe در موبايل‌هاي خود، امكان ارسال و دريافت پيام و برقراري تماس را شبيه به سرويس iMessage به متخصص عرضه كنند. البته مخاطب متخصص نيز بايد در اپراتوري با قابليت همراهي از RCS عضو باشد. ازآنجاكه ۸۰ درصد از موبايل‌هاي هوشمند جهان از اندرويد استفاده مي‌كنند و به iMessage دسترسي ندارند، قابليت‌هاي مذكور اهميت و متخصصد بسياري پيدا مي‌‌كنند.

اپل تقريبا هيچ برنامه‌اي براي ارائه‌ي iMeesage در اندرويد ندارد. به‌علاوه، گوگل هم بارها تلاش كرده سرويس مشابهي براي اندرويد عرضه كند كه با شكست مواجه شده است. وقتي RCS به‌خوبي در ميان اپراتورها و شركت‌ها پياده‌سازي شود، گوگل جايگزيني عالي دربرابر iMessage خواهد داشت كه ارتباط آسان را بين دستگاه‌هاي متفاوت ممكن مي‌كند و قدرتي برابر با سرويس اپل خواهد داشت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات