پروژه‌ي گيت هاب و مايكروسافت براي حفاظت از كدهاي متن‌باز در قطب شمال

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 15 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گيت‌هاب با همكاري مايكروسافت، پروژه‌اي عظيم را اجرا مي‌كند تا از مخزن كدهاي متن‌باز در غاري در قطب شمال محافظت شود.
تبليغات

آخرين منطقه‌ي شمالي پيش از رسيدن به قطب شمال كه تمدن در آن ديده مي‌شود، سوالبار (Svalbard) نام دارد. مجع‌الجزايري در شمال كشور نروژ در مدار ۸۰ درجه‌ي شمالي كه اكثر معادن زغال‌سنگ نروژ و روسيه در آن، تعطيل شده‌اند. ساكنان محلي، زمين‌هاي وسيع يخ‌زده‌ي خود را به مكاني مناسب براي دانشمندان و افرادي تبديل كرده‌اند كه به نزديك بودن آخرالزمان و رخ دادن فاجعه‌هاي بشري اعتقاد دارند. در اطراف سوالبار، مناطقي وجود دارد كه مخفي كردن هرچيزي را از استرس و فشارهاي دنياي اطراف، ممكن مي‌كند.

محيط سوالبار به‌گونه‌اي است كه مي‌توان درصورت رخ دادن فاجعه‌هاي بشري، از آن به‌عنوان منطقه‌اي امن استفاده كرد. شايد منطقه‌اي كه شبيه به فيلم‌هاي علمي‌تخيلي، محل مناسبي براي بازسازي حيات بشر پس از فاجعه‌ها نيز باشد.

در منطقه‌ي سوالبار پروژه‌اي به‌نام Svalbard Global Seed Vault جريان دارد كه دانه‌ي گياهان متعدد ازجمله محصولات زراعي مهم براي انسان‌‌ها، براي حفاظت در شرايط و بحران‌هاي خاص، در آنجا نگه‌داري مي‌شود. طراحي مخزن دانه‌ها شبيه به الماني از فيلم‌هاي علمي تخيلي است. ورودي مثلثي شكل مخزن در يك ساختمان بزرگ و بدون پنجره‌ي سفيدرنگ، ظاهر خاصي را به آن مي‌دهد. در دالان ورودي نيز نورهاي سبز ديده مي‌شود كه هرچه بيشتر، مخزن را در نگاه بازديدكننده به محلي خاص تبديل مي‌كند.

نت فريدمن، مديرعامل گيت‌ هاب، يكي از بازديدكننده‌هاي منطقه‌ي سوالبار است كه قطعا براي ديدن زيبايي‌هاي ساختمان حفاظتي مخزن دانه، به آنجا سفر نكرد. مدير ۴۲ ساله‌ي گيت‌هاب، بزرگ‌ترين و مشهورترين مخزن كد جهان كه در اختيار مايكروسافت قرار دارد، در ۲۴ اكتبر سفري به سوالبار انجام داد. او سفري ۱۵ دقيقه‌اي از هتلش به يك معدن زغال‌سنگ متروكه داشت و با كلاه و نور مخصوص معدن‌كاوها، وارد منطقه‌ي مورد انديشه متخصصين شد. فريدمن در يكي از دالان‌هاي تنگ و بلند معدن، به مخزني فلزي رسيد كه شبيه به يك كمد فلزي ابزار بود. او در نگاه اول، منطقه و ابزار مذكور را بيش‌ازحد صنعتي و معدني تفسير كرد.

مرجع متخصصين ايران گيت هاب

مديرعامل گيت‌هاب در سفرش به سوالبار از منطقه‌اي بازديد كرد كه به‌نام Arctic World Archive شناخته مي‌شود. محلي شبيه به مخزن ذخيره‌ي دانه‌هاي حياتي كه قطعا جذابيت كمتري هم نسبت به آن داشت. فريدمن پس از عبور از چند در عادي با كليد و قفل‌هايي ساده، با مخزن محافظي روبه‌رو شد كه از اكثر كدهاي متن‌باز جهان محافظت مي‌كند. سرورها و فلش درايوها براي محافظت از داده در چنين شرايطي مناسب نيستند. به‌همين دليل داده‌ها به‌صورت رمزنگاري شده در درايوهايي چند كيلوگرمي شبيه به فيلم‌هاي قديمي، در محفظه‌هايي به ابعاد نزديك به جعبه‌ي پيتزا نگه‌داري مي‌شوند.

فيلم‌هايي كه از داده‌ها در معدن زغال‌سنگ محافظت مي‌كنند، به‌نوعي ميكروفيلم هستند. هر فردي با استفاده از يك ذره‌بين، توانايي مشاهده و خواندن اطلاعات روي فيلم‌ها را دارد؛ اطلاعاتي كه به‌صورت عكس، متن يا كدهاي برنامه‌نويسي، ذخيره شده‌اند. شركت نروژي به‌نام Piql AS، فيلم‌هاي محافظ مقاوم را براي نگه‌داري از داده‌ها توليد مي‌كند كه براي محافظت بيشتر، با پودر اكسيد آهن پوشيده شده‌اند. شركت پيكل ادعا مي‌كند اين ماده تا ۷۵۰ سال در شرايط عادي مقاومت دارد و در فضاي خنك و خشك كار با مقدار پايين اكسيژن، مقاومت تا دو هزار سال افزايش مي‌يابد.

مخزني در نزديكي قطب شمال و در غارهاي قطبي، براي ذخيره‌سازي داده‌هاي باارزش ساخته شده است

فريدمن در بازديد از محزن مذكور، كنار يكي از قفسه‌ها توقف مي‌كند كه آرشيوهاي جالبي در خود دارد. آرشيوي از واتيكان و آمار ثبت و سند از برزيل، مجموعه‌اي از فيلم‌هاي ايتاليايي و دستور پخت سس مخصوص يك شركت زنجيره‌اي همبرگر، در قفسه‌ي مذكور ديده مي‌شوند. گيت‌هاب كه سال گذشته با پرداخت ۷/۵ ميليارد دلار توسط مايكروسافت خريداري شد، تصميم دارد تا به بزرگ‌ترين مستأجر مخزن داده‌ي سوالبار تبديل شود. فريدمن مي‌گويد گيت‌هاب درنهايت ۲۰۰ پلاتر فيلم را در مخزن مذكور خواهد داشت كه در مجموع حاوي ۱۲۰ گيگابايت كد متن‌باز هستند. اولين مجموعه، شامل سيستم‌هاي عامل‌ اندرويد و لينوكس بود و همچنين كدهاي منبع ۶ هزار اپليكيشن متن‌باز مهم ديگر هم در آن قرار دارد.

شايد با نگاهي اوليه به برنامه‌ي گيت‌هاب در مخزن كدهاي سوالبار اين سؤال ايجاد شود كه كدها در شرايط فاجعه‌هاي بشري چه متخصصدي دارند. درواقع تصور كنيد شرايطي ايجاد شود كه دانه‌هاي گياهي، نجات‌دهنده‌ي نوع بشر در آينده باشند. آيا در چنين وضعيتي، كدهاي منبع سرويسي همچون يوتيوب، براي آن‌ها ارزش خواهد داشت؟ فريدمن نياز به كدها را مرحله‌ي بعدي اهميت براي انسان مي‌داند. از انديشه متخصصين او نرم‌افزارهاي متن‌باز يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي نوع بشر هستند كه در كنار آثار برجسته‌ي ادبي و هنري قرار مي‌گيرند. متن‌باز را مي‌توان بنياد دنياي مدرن و نه‌تنها اينترنت و موبايل‌هاي هوشمند، بلكه ماهواره‌ها، دستگاه‌هاي پزشكي، ابزارهاي علم، ربات‌ها و بسياري المان‌هاي فناورانه‌ي ديگر دانست.

مرجع متخصصين ايران گيت هاب

ايده‌اي اصلي متن‌باز يعني شما كدي را مي‌نويسيد و به اشتراك مي‌گذاريد. با اين كار به همه‌ي افراد ديگر امكان مي‌دهيد تا آن‌چه كه انجام داده‌ايد را ببينند و درصورت نياز از آن براي ساختن برنامه‌هاي موردانديشه متخصصين خود استفاده كنند. با گذشت زمان، بدنه‌اي گسترده از كارهاي متعدد در حوزه‌ي كدنويسي ايجاد مي‌شود كه ساخت نرم‌افزارهاي متخصصدي متعدد را ممكن مي‌كند. گيت‌هاب به‌عنوان مخزن و محل توسعه‌ي سهم عمده‌اي از كدهاي متن‌باز جهان شناخته مي‌شود.

حدود ۴۰ ميليون متخصص در گيت‌هاب حضور دارند. اكثر آن‌ها افراد داوطلب هستند كه فعاليت‌هايي همچون بهينه‌سازي پروژه‌ها، گزارش باگ‌ها، كنترل حفره‌هاي امنيتي و ردگيري تغييرها را انجام مي‌دهند. درواقع گيت‌هاب را مي‌توان جزوه رايگانخانه‌اي عظيم با دسته‌بندي و مديريت دقيق دانست كه انواع ابزارهاي موردنياز را در اختيار همگان قرار مي‌دهد. 

متن‌باز را مي‌توان رويكرد اصلي كنوني در توسعه‌ي نرم‌افزار دانست. اگرچه رسيدن به وضعيت و رويكرد كنوني، به اندازه‌ي يك انقلاب در صنعت برنامه‌نويسي زمان برد. در دهه‌ي ۱۹۹۰ و در امپراطوري عظيم ويندوزي مايكروسافت، زيردست‌هاي بيل گيتس، رويكرد اشتراك‌گذاري كدها را نوعي سرطان و تهديدي براي همه‌ي دستاوردها و دارايي‌هاي عاشقان پتنت‌هاي نرم‌افزاري مي‌دانستند. فريدمن درباره‌ي عقايد آن سال‌ها و وضعيت كنوني دنياي متن‌باز مي‌گويد:

اگر ۲۰ سال پيش به فردي مي‌گفتيد كه در سال ۲۰۲۰، تمامي تمدن بشري وابسته به كدهاي متن‌باز خواهد بود و از طريق آن اجرا مي‌شود، قطعا با تعجب روبه‌رو مي‌شديد. كدهايي كه توسط داوطلباني از كشورهاي سرتاسر جهان و به‌صورت رايگان نوشته مي‌شوند. آن‌ها حتي يكديگر را نمي‌شناسند. كدهاي مذكور، توسط همه دريافت شده و در انواع نرم‌افزار به‌كار گرفته مي‌شوند. فرد مذكور در ۲۰ سال گذشته، قطعا چنين پاسخي به شما مي‌داد: «اين ايده عاقلانه و منطقي نيست و هيچ‌گاه رخ نمي‌دهد. نرم‌افزارها توسط شركت‌هاي بزرگ و حرفه‌اي توسعه مي‌يابند.
مرجع متخصصين ايران گيت هاب

فريدمن، مخزن حفظ كدها را فراتر از مفاهيمي همچون كپسول زمان مي‌داند. او چنين رويكردي را به‌نوعي يك سياست بيمه‌اي حياتي عنوان مي‌كند. از انديشه متخصصين فريدمن، حفظ كدها يك رخداد جادويي محسوب مي‌شود كه قطعا براي نسل‌هاي آينده ارزشمند خواهد بود.

نكته‌ي مهم و عجيب براي بسياري از متخصصان و متخصص كارشناسان دنياي نرم‌افزار اين است كه يك مدير اجرايي مايكروسافت، درباره‌ي اهميت متن‌باز و دستاوردهاي آن براي آيندگان صحبت مي‌كند. طلوع مفهوم متن‌باز قطعا بزرگ و تاريخي بود كه مانند بسياري از نوآوري‌هاي مهم ديگر در طول تاريخ همچون داروهاي آنتي‌بيوتيك يا موارد ديگر، ريسك‌هايي را هم به‌همراه دارد؛ ريسك‌هايي كه شايد بعضا عجيب و خاص هم به‌انديشه متخصصين برسند.

لينوس توروالدز را مي‌توان پيش‌گام جنبش نرم‌افزارهاي آزاد دانست

برنامه‌نويس‌ها از مدت‌ها پيش از نوشته شدن كدهاي لينوكس توسط لينوس توروالدز در دانشگاه هلسينكي، كدهاي خود را با يكديگر به اشتراك مي‌گذاشتند. منتهي انتشار لينوكس را مي‌توان نقطه‌ي مركزي توسعه‌ي مفهومي به‌نام «جنبش نرم‌افزار آزاد و متن‌باز» دانست. مايكروسافت با توسعه‌ي ويندوز و آفيس، درآمد بسيار بالايي كسب كرده و كد منبع آن نرم‌افزارها با قدرت حفاظت مي‌كرد.

وزارت دادگستري آمريكا پس از مدتي واكنش به رويكرد انحصاري مايكروسافت، درمسير توافق با غول نرم‌افزاري بود. دراين‌ميان هكرهايي همچون توروالدز كه ابزارهاي مورد نياز خودشان را به‌صورت شخصي توسعه مي‌دادند، ايده‌ي دارايي نرم‌افزاري پتنت شده را در مقابل گفتمان آزاد و دسترسي به دانش و دارايي‌هاي عمومي و پيشرفت مي‌دانستند. شايان ذكر است رويكرد مالكيت معنوي نسبت به نرم‌افزار، از دهه‌ي ۱۹۷۰ در آمريكا شروع شد.

مرجع متخصصين ايران گيت هاب

ايده‌آل‌گراهاي دنياي نرم‌افزار، پس از مدتي ضد فرهنگ‌هايي را به جامعه تزريق كردند. آن‌ها حد كنترل تعداد محدودي از شركت‌هاي فناوري را روي پيشرفت‌هاي فناورانه، به چالش مي‌كشيدند. لينوكس به جايگزين اصلي ويندوز تبديل شد. توسعه‌دهنده‌هاي ديگر نيز به‌مرور جايگزين‌هايي را براي آفيس توسعه دادند كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به OpenOffice اشاره كرد. هر دو نرم‌افزار در جذب مخاطب و طرفدار با چالش‌هاي متعدد روبه‌رو شدند. يكي از دلايل عدم موفقيت اوليه، تمركز بيش از حد توسعه‌دهنده‌ها بر خلوص كدها به‌جاي متخصصدپذيري آن‌ها بود.

توسعه‌دهنده‌‌هاي اوليه‌ي مفاهيم متن‌باز، با وجود شكست‌ها اوليه، موفق به توسعه‌ي ابزارهاي ارتباطي و همكاري شدند كه توزيع كدها را نيز آسان‌تر مي‌كرد. آن‌ها به آساني كدهاي خود را به‌صورت الكترونيك منتشر مي‌كردند و سپس با استفاده از مفاهيم و ظرفيت‌هاي شبكه، آن را توسعه مي‌دادند. به‌هرحال سال‌ها زمان و تلاش و مبارزه نياز بود تا متن‌باز به‌جاي مفهومي مستثني،‌ به بازيگر اصلي دنياي فناوري تبديل شود.

گوگل وظيفه‌ي توسعه‌ي مفهوم متن‌باز در سطح سازماني در ابتداي دهه‌ي ۲۰۰۰ بر عهده گرفت. آن‌ها به‌جاي خريد نرم‌افزارها‌ي گران‌ارزش تصميم گرفتند تا در ديتاسنترهاي خود از لينوكس استفاده كنند. سپس ديتابيس‌هاي متن‌باز براي پياده‌سازي ساختارهاي اصلي به‌كار گرفته شدند. چنين ساختاري مبتني بر نرم‌افزار آزاد و رايگان به گوگل امكان داد تا نرم‌افزارهايش همچون رايانامه، نقشه، جست‌وجو و ديگر ابزارها را به‌صورت رايگان به متخصصان ارائه كند. فيسبوك، اوبر، نتفليكس و بسياري ديگر نيز همين رويكرد را در پيش گرفتند.

متن‌باز امروز به‌عنوان موتور اصلي بسياري از پيشرفت‌هاي دنياي پردازش شناخته مي‌شود. شبكه‌هاي عظيم خدمات ابري آمازون، براي متخصصد نهايي وابسته به لينوكس و بسياري از اپليكيشن‌هاي متن‌باز ديگر هستند. به بيان ديگر، ده‌ها هزار كسب‌وكار كه از سرويس‌هاي آمازون براي خريد قدرت پردازش ابري استفاده مي‌كنند، سبك كاري مبتني بر مفهوم متن‌باز دارند. به‌عنوان مثال بزرگ‌تر، مي‌توان سيستم‌عامل اندرويد گوگل را نام برد كه اكنون روي بيش از يك ميليارد موبايل هوشمند اجرا مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران گيت هاب

هزاران نفر در جاي دادن لينوكس در قلب بسياري از متخصصدهاي امروزي نقش داشته‌اند؛ متخصصدهايي كه موارد گوناگون از تلويزيون تا خودروهاي هوشمند را پوشش مي‌دهند. ازطرفي توروالدز ۴۹ ساله كه اكنون در اورگان زندگي مي‌كند، هنوز به‌عنوان اولين فرد تأثيرگذار بزرگ شناخته مي‌شود. توروالدز علاوه بر نوشتن كد هسته‌ي لينوكس كه امروز به‌عنوان پايه‌ي اينترنت و موبايل‌هاي هوشمند شناخته مي‌شود، در سال ۲۰۰۵ و در يك آخر هفته، برنامه‌اي را به‌نام گيت (Git) توسعه داد كه مديريت توسعه‌ي لينوكس را براي او آسان مي‌كرد. تعدادي از برنامه‌نويس‌هاي متن‌باز، با بهره‌برداربي از مفاهيم گيت، گيت‌هاب را توسعه دادند.

توروالدز از طريق بنياد لينوكس، درآمد مناسبي كسب مي‌كند. بنياد مذكور توسط شركت‌هايي همچون گوگل، IBM، هواوي، تنسنت و اينتل همراهي مي‌شود تا توسعه‌ي سيستم‌عامل مذكور، ادامه پيدا كند. خالق لينوكس، سالانه ۱/۸ ميليون دلار درآمد دارد كه حقوقي بسيار بالا محسوب مي‌شود. درآمد لينوس،  امكان خريد خانه‌اي زيبا در پورتلند را فراهم كرد تا او بتواند با خيال راحت به كار مورد علاقه‌اش يعني كدنويسي بپردازد. البته اگر او هم بيش از همه‌چيز به كسب درآمد فكر مي‌كرد، امروز ثروتي در حدود بيل گيتس داشت.

گيت‌هاب و سرويس‌هاي مشابه، توسعه‌ي مفهوم متن‌باز را سرعت دادند

رد هت (Red Hat) شركتي بوده كه بيشترين كسب درآمد را از سيستم‌عامل لينوكس داشته است. آن‌ها نسخه‌اي اختصاصي از سيستم‌عامل را توسعه‌داده‌اند و در ازاي نگه‌داري و به‌روزرساني آن، از متخصصان هزينه دريافت مي‌كنند. IBM در ابتداي سال جاري ميلادي، رد هت را به‌ارزش ۳۴ ميليارد دلار خريداري كرد كه لقب بزرگ‌ترين خريد نرم‌افزاري را به خود اختصاص داد.

كاربران گيت‌هاب مي‌توانند از كدنويس‌ها يا پروژه‌هاي مورد علاقه‌ي خود در اين سرويس، همراهي مالي انجام دهند. درواقع مي‌توان چنين رويكردي را شبيه به كيك‌استارتر يا ديگر سرويس‌هاي جمع‌سپاري مالي دانست. البته برنامه‌نويس‌هاي متن‌باز عموما درآمدي متناسب با زحمات خود كسب نمي‌كنند. درنهايت، وضعيت آن‌ها كه به‌نوعي فعاليت از روي علاقه محسوب مي‌شود، وضعيت جهان تجاري وابسته به دستاوردهاي نرم‌افزاري‌شان را پيجيده مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران گيت هاب

در سال گذشته‌ي ميلادي، تماسي پر از واهمه از يك شركت خودروساز بزرگ آلماني با يك توسعه‌دهنده‌ي ۴۸ ساله‌ي سوئدي به‌نام دنيل استنبرگ برقرار شد. شركت مذكور (كه استنبرگ نامش را فاش نكرد) از او درخواست داشت تا در سفري سريع به آلمان، چالش يكي از نرم‌افزارهاي خود را براي شركت رفع كند. درواقع يكي از دستاوردهاي متن‌باز او، موجب از كار افتادن نرم‌افزار سيستم سرگرمي در هفت ميليون خودرو شده بود. او درباره‌ي تماس مذكور مي‌گويد:

من بايد به آن‌ها مي‌گفتم كه اين نرم‌افزار، يك پروژه‌ي اوقات فراغت بوده است و من به‌خاطر شغل دائمي خود، امكان سفر به آلمان را ندارم. آن‌ها به‌شدت از من تقاضا داشتند، اما پس از درك موقعيت، رويكرد خود را تغيير دادند.

رخداد بالا براي استنبرگ تكراري و عادي محسوب مي‌شود. او از سال ۱۹۹۸ بهينه‌سازي كد را براي يكي از مشهورترين ابزارهاي متن‌باز جهان به‌نا Curl انجام مي‌داد. با گذشت زمان، اين ابزار به‌مرور جاي خود را در متخصصدهاي الكترونيكي تمامي خودروهاي جديد باز كرد. به‌علاوه نرم‌افزارهاي نوشته شده توسط شركت‌هايي همچون اپل، اينستاگرام، يوتيوب و اسپاتيفاي هم از Curl استفاده كردند. روزانه بيش از يك ميليارد نفر به‌صورت ناخواسته از Curl استفاده مي‌كنند؛ ابزاري كه انتقال داده را بين سرويس‌هاي اينترنتي ممكن مي‌كند.

توسعه‌دهنده‌هاي متعدد از استارتاپ‌هاي گوناگون و شركت‌هاي بزرگ، Curl را از گيت‌هاب يا سرويس‌هاي مشابه ديگر دريافت كرده و آن را در نرم‌افزارهاي خود به‌كار گرفتند. متخصصد ابزار مذكور به‌قدري توسعه يافت كه امكان مطالعه و آزمايش آن توسط توسعه‌دهنده‌ي اصلي يعني استنبرگ ممكن نبود. به‌علاوه، توسعه‌دهنده‌هاي متعدد، امروز با فشار زياد، اشكالات نرم‌‌افزار را به او ارسال كرده و درخواست رفع باگ مي‌كنند.

استنبرگ در وب‌سايت خود درباره‌ي چالش‌هاي متعدد رفع باگ Curl مي‌نويسد:

من در اكثر روزها فشار كاري زيادي را براي رفع باگ‌ها تحمل مي‌كنم. به‌علاوه مرتب كردن رايانامه‌ها و پاسخ دادن به آن‌ها زمان زيادي از من اشغال مي‌كند. بايد شرايط را به متخصصان متعددي توضيح دهم كه از اشكالات پيش‌آمده براي نرم‌افزار ناراضي هستند. من ساعت‌هاي پاياني شب را به Curl اختصاص مي‌دهم. درواقع زماني‌كه بايد در اختيار خانواده باشد، به توسعه‌ي Curl مي‌رسد.

استنبرگ و Curl، تنها يك نمونه از متخصصدهاي فعاليت عاشقانه‌ي كدنويس‌هاي متن‌باز محسوب مي‌شود. فعاليتي كه محصولاتش متخصصدهاي متعددي از صندوق‌‌هاي الكترونيكي فروشگاهي تا قطارهاي هوشمند پيدا كرد. ابزارهاي نرم‌‌افزاري مانند گيت‌هاب، سالانه اين فعاليت‌ها و توسعه‌ي ابزارهاي را آسان و آسان‌تر كردند.

مرجع متخصصين ايران گيت هاب

توسعه‌دهنده‌ها امروز به‌جاي نوشتن كامل يك ابزار يا نرم‌افزار از ابتدا، جست‌وجويي در مخازن كد همچون گيت‌هاب كرده و نمونه‌هاي آماده را دريافت مي‌كنند. نتيجه‌ي نهايي، سيستمي پيچيده از وابستگي‌هاي متقابل به هزاران ابزار و اپليكيشن رايگان در دسترس مي‌شود. اگر يكي از داوطلباني مسئول نگه‌داري و بهبود ابزارها و اپليكيشن‌هاي مذكور، از ادامه‌ي فعاليت خسته شود، عملكرد بسياري از المان‌هاي زيرساختي اينترنت با اشكال مواجه مي‌شود؛ اشكالي كه تا پيدا كردن يك داوطلب ديگر، به قوت خود باقي مي‌‌ماند. استنبرگ چنين وضعيتي را كمي غيرمنطقي مي‌داند. از انديشه متخصصين او متن‌باز امروز بخش مهمي از همه‌چيز را تشكيل مي‌دهد و روزبه‌روز بر ابعاد آن افزوده مي‌شود.

وضعيت امروز، آينده‌اي نيست كه طرفداران نرم‌افزار آزاد در انديشه متخصصين داشتند

وضعيت امروز، آينده‌اي نيست كه طرفداران آزادي بيان و نرم‌افزارهاي آزاد در ابتدا در انديشه متخصصين داشتند. فداييان مفهوم نرم‌افزار آزاد در ابتدا تنها به‌دنبال دموكراتيزه كردن فناوري بودند. درواقع آن‌ها نمي‌خواستند راهي براي افزايش قدرت شركت‌هاي قدرتمند ايجاد كرده باشند. آن‌ها به‌دنبال تمركززدايي و رفع محدوديت از بهترين ابزارها و داده‌هاي پردازشي بودند. چنين افرادي مي‌خواستند آزادي كشف فناوري را در اختيار همه‌ي مردم قرار دهند.

با گذشت زمان، گوگل، فيسبوك، آمازون و بسياري ديگر، از مفاهيم متن‌باز استفاده كردند تا شبكه‌هاي تبليغاتي بزرگ، جهاني و گسترده توسعه دهند. آن‌ها امروز هر حركت ميلياردها انسان را به‌صورت الكترونيك و آفلاين تحليل و ردگيري مي‌كنند. درواقع امروز به وضعيتي رسيده‌ايم كه نبردهاي دهه‌ها پيش براي حذف انحصار ويندوز و آفيس،‌ ديگر اهميتي ندارند. ابن موگلن، استاد حقوق دانشگاه كلمبيا كه سال‌ها در جبهه‌ي نرم‌افزار آزاد حضور داشته است، دراين‌باره مي‌گويد:

اگر كنترلي روي فناوري كه زندگي‌تان را مديريت مي‌كند، نداشته باشيد، زندگي شما توسط افراد ديگر مديريت مي‌شود. ما ابزارهاي خوبي ساختيم، اما همان‌ها تبديل به سلاح‌هايي عليه روياهاي خودمان شدند.

متخصص كارشناساني همچون موگلن، از تأثير گيت‌هاب بر گسترش فرهنگ برنامه‌نويسي حمايت مي‌كنند. از انديشه متخصصين آن‌ها چنين ابزاري براي افراد گوناگون در سرتاسر جهان متخصصد دارد. به‌عنوان مثال دانش‌آموزي نوجوان در كشورهاي دورافتاده مي‌تواند در گيت‌هاب استعداد خود را به جهانيان نشان داده و حتي مسير زندگي اقتصادي خود را تغيير دهد. ازطرفي، نيروهاي جوان امروزي بايد تلاش كنند تا با ساختار كنوني شركت‌هاي بزرگ و سوءاستفاده‌ي آن‌ها از داده‌هاي مردم، مقابله شود.

مرجع متخصصين ايران متن باز

موگلن پكيجي نرم‌‌افزار و سخت‌افزاري به‌نام FreedomBox توسعه داده است كه ارزشي حدود ۹۰ دلار دارد. اين كامپيوتر كوچك از نرم‌افزار متن‌باز براي ايجاد ابزارهايي مشابه سرويس‌هاي مشهور اينترنتي استفاده مي‌كند. خدماتي همچون جست‌وجو، پيام‌رساني و اشتراك فايل به‌راحتي با كامپيوتر مذكور در اختيار متخصصان قرار مي‌گيرند. هدف موگلن، ارائه‌ي خدمات به دور از چشمان ناظر و كنترل‌كننده‌ي غول‌هاي دنياي فناوري است.

بسياري از پيش‌‌گامان جنبش نرم‌افزار آزاد مي‌گويند انقلاب رخ‌داده ارزش انجام را داشت. امروز تيم‌هاي كوچك از دانشمندان توانايي انجام كارهايي بزرگ‌تر از ابعاد خود را دارند. به‌عنوان مثال، دانشمندان محقق سرطان با استفاده از ابزار يادگيري ماشين متن‌باز گوگل، روش‌هاي گوناگوني را براي پيدا كردن درمان‌هاي جديد و راهكارهاي تشخيص تومور پياده‌سازي مي‌كنند. ديو روزنبرگ از پيش‌گامان نرم‌افزار آزاد اعتقاد دارد دستيابي به بسياري از مفاهيم امروزي، تنها از طريق ابزارهاي متن‌باز ممكن خواهد بود.

فريدمن، ۲۰ سال از عمر خود را به راه‌اندازي شركت‌هاي متن‌باز و كار كردن روي پروژه‌هاي مشابه اختصاص داد. او اكنون از سوي مايكروسافت به‌عنوان مدير اجرايي گيت‌هاب انتخاب شده است. او پيش از سفرش به سوالبار، ايده‌ي آينده‌ي جهان با رويكردهاي متن‌باز را در آكسفورد انگلستان در سر داشت. او هم مانند بسياري متخصص كارشناسان ديگر مي‌داند كه تنها يك نسخه‌ي همراه، براي حفاظت از داده‌هاي باارزش كافي نيست. درواقع غار قطبي روايت حاضر، يكي از مخازن همراه مورد انديشه متخصصين گيت‌هاب محسوب مي‌شود. درواقع آن‌ها قصد دارند همه‌ي كدهاي مخازن خود را در مكان‌هاي همراه ذخيره‌سازي كنند. فريدمن در سفر به آكسفورد، از جزوه رايگان‌خانه‌ي بودلين بازديد داشت كه شايد روزي موضوع قرارداد همكاري بين گيت‌هاب و دانشگاه آكسفورد، با هدف ذخيره‌سازي منبع كدهاي متن‌باز شود.

مرجع متخصصين ايران نرم افزار متن باز

فريدمن در سفر به غار سوالبار وظيفه‌ي مطالعه و تحليل ريسك‌هاي موجود براي نرم‌افزارهاي متن‌باز را بر عهده داشت. او داستان‌هاي متعددي را از شركت‌هاي بزرگ مي‌داند كه هيچ ايده‌اي نسبت به نرم‌افزارهاي متن‌باز مورد استفاده نداشته‌اند. آن‌ها توسعه‌دهنده، سن او و ريسك‌هاي امنيتي نرم‌افزار متن‌باز مورد استفاده را درك نمي‌كردند. او اميدوار است كه شركت امنيتي Semmle، از خريدهاي اخير گيت‌هاب، توانايي رفع چالش‌هاي امنيتي موجود را داشته باشد.

گيت‌هاب در مسير افزايش امنيت استفاده از ابزارهاي متن‌باز، رويكردهاي جديدي دارد. آن‌ها بخش‌هايي از رابط متخصصي را بهبود مي‌بخشند كه به كسب‌وكارها، جزئيات قابل‌توجه و متخصصدي را از كدهاي مورد استفاده نشان مي‌دهد. به‌علاوه منبع كد و نياز به به‌روزرساني آن نيز نمايش داده مي‌شود. به‌علاوه بايد سيستمي رسمي‌تر ايجاد شود تا با اتحاد شركت‌هاي بزرگ، بتوان براي پروژه‌هاي بزرگ و مشهوري همچون Curl، كمك‌هزينه دريافت كرد. به‌هرحال بايد راهي وجود داشته باشد تا اپل، اسپاتيفاي و شركت‌هاي خودروسازي آلماني بتوانند هزينه‌ي توسعه و رفع باگ را براي استنبرگ تأمين كنند.

فريدمن درباره‌ي رويكردهاي آتي مي‌گويد:

اگر بتوانيم سبكي واسط از توسعه‌دهنده‌هاي متن‌باز بسازيم، به موفقيت مي‌رسيم. اگر چنين رويكردي صحيح ايجاد شود، موجب نوآوري بيشتر در دنياي نرم‌افزار خواهد شد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات