اينترنت اشياء، بستري براي ارتباطات شهر هوشمند

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در شهرهاي هوشمند از داده‌ها و فناوري براي ارتقا كارايي، توسعه اقتصادي و بهبود بخشيدن كيفيت زندگي شهروندان استفاده مي‌كنند.
تبليغات

تمركز ايرانسل در حوزه‌ي هوشمندسازي شبكه و سرويس‌هاي IoT (اينترنت اشياء) فراهم‌كردن بستر ارتباطي است. ايرانسل با پوشش گسترده‌ي خود مي‌تواند اين بستر را براي ديگر شركت‌هايي فراهم كند كه قصد دارند در حوزه‌ي IoT فعاليت كنند اما خود نيز وارد همكاري مستقيم با برخي شركت‌ها شده است.

ايرانسل در نمايشگاه «شهر هوشمند» واقع در سالن همايش‌هاي برج ميلاد شركت به عمل آورد و براي نخستين بار جامع‌ترين نسخه از اينترنت اشيا كم‌پهنا يا Narrowband IoT) NB IoT) را ارائه كرد. NB IoT يكي از فناوري‌هاي LPWAN بستري است كه اطلاعات دريافتي از حسگرهاي حوزه اينترنت اشيا را به سيستم‌هاي تحليل داده منتقل مي‌كند.

هدف اين فناوري تمركز بر هزينه‌ي كم،‌ دوام بيشتر باتري، پوشش در مناطق داخلي و همراهي از تعداد زيادي دستگاه است كه با بهره‌گيري از پهناي باند بسيار باريك ۲۰۰ كيلوهرتزي مي‌تواند نرخ انتقال قابل‌قبولي فراهم كند.

مرجع متخصصين ايران ايرانسل

باتوجه به وسعت‌يافتن فناوري‌هاي مرتبط با شهر هوشمند بديهي است كه موارد استفاده‌ي بسياري براي IoT ايجاد شود. از جمله خدمات هوشمند شهري مي‌توان به پاركينگ هوشمند،‌ روشنايي هوشمند معابر، دوچرخه اشتراكي، كنتورخواني هوشمند، مديريت هوشمند ناوگان و نظارت بر تجهيزات و دارايي‌ها اشاره كرد.

اجزاي راهكار جامع شهر هوشمند به شرح زير هستند:

۱- دستگاه‌ها و حسگرهاي مرتبط با شهر هوشمند

اين تجهيزات عمدتاً مجهز به سيم‌كارت بوده و پس از اندازه‌گيري پارامترهاي مختلف، داده‌ها را در حافظه داخلي دستگاه ذخيره مي‌كنند. به‌علاوه اين سيستم‌ها قادر هستند تا با رسيدن اعداد و آمار به آستانه‌اي مشخص، پيام هشدار به سامانه شهر هوشمند (مركز كنترل) ارسال كنند.

  • پسماند شهري: تشخيص خالي يا پر بودن سطل زباله‌هاي شهري، دماي مخازن
  • سنجش كيفيت هوا: سنجش ميزان و انواع ذرات معلق در هوا
  • داده‌هاي مربوط به جريان آب: دماي آب، حجم (ارتفاع) و شدت جريان آب در لوله‌ها
مرجع متخصصين ايران ايرانسل

۲- بستر انتقال داده‌ها

آنچه براي تحقق اينترنت اشيا و ارتباط دستگاه به دستگاه (M2M) به‌عنوان بخشي از مفهوم وسيع اينترنت اشيا لازم است، بستري است كه بتواند اطلاعات ارسالي تعداد زيادي دستگاه را دريافت و پردازش كرده و براساس قوانين تعريف‌شده فرمان‌هاي لازم را صادر و اجرا كند. شبكه NB-IoT ايرانسل، شبكه‌اي با برد بسيار بالا است كه اطلاعات كم‌حجم مانند اعداد و ارقام را بدون قطعي به سامانه‌هاي نرم‌افزاري يا مراكز داده انتقال مي‌دهد. ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد اين شبكه باعث مي‌شود تا باتري‌هاي مورد استفاده در حسگرها طول عمر بيشتري داشته باشند.

۳- سامانه شهر هوشمند

وجود يك سامانه‌ي كارآمد و قابل اطمينان براي مديريت و كنترل از ملاخبار تخصصيات شهر هوشمند محسوب مي‌شود. چنين سامانه‌اي قادر است تمامي داده‌هاي به‌دست‌آمده از حسگرها را تجميع كرده و به مديران امكان اطلاع از وضعيت شهر و اخذ به موقع تصميمات و اقدام مؤثر را بدهد. اين سامانه، تحت وب بوده و به‌واسطه‌ي آن، تمامي اطلاعات دريافتي از دستگاه‌ها و حسگرها به شيوه‌هاي گوناگون و قابل تنظيم نمايش داده مي‌شود. اين سامانه علاوه‌بر نمايش داده‌ها و انواع گزارش‌ها، تحليل داده‌ها را نيز در اختيار متخصصان قرار مي‌دهد تا براساس اطلاعات قابل اعتماد، تصميماتي مؤثر بگيرند. همچنين امكان تعريف حد آستانه براي هر يك از پارامترها و هشدار متناسب با آمارهاي موجود از طريق اين سامانه فراهم شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات