معرفي جزوه رايگان Radical Candor اثر كيم اسكات

پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براي اكثر ما شنيدن و گفتن انتقاد كار سختي است؛ اما بدون انتقاد هم رشدي صورت نمي‌گيرد و نقص‌ها برطرف نمي‌شوند. جزوه رايگان «رك و راست باشيد» در همين زمينه است.
تبليغات

يافته‌ها و تجربيات كيم اسكات از سال‌ها كار با شركت‌هاي بزرگي چون گوگل، در جزوه رايگان «رك و راست باشيد» (به‌انگليسي: Radical Candor) آمده كه مخاطب اصلي آن مديران شركت‌ها هستند. نويسنده بيش از هرچيز بر ارتباطات افراد در سازمان، متخصص با رئيس و متخصصان با يكديگر تأكيد دارد. او معتقد است مي‌توان هم‌زمان با داشتن رابطه‌اي سالم، انتقادهاي تند را بيان كرد. حتي اگر اين شخص رئيستان باشد. از انديشه متخصصين او بهترين عملكرد مديريتي وقتي اتفاق مي‌افتد كه محيط براي ابراز بازخوردهاي منفي و هرگونه نقد آماده باشد.

خلاصه‌ي جزوه رايگان

اصلي‌ترين مطلب جزوه رايگان در اين جمله خلاصه مي‌شود: «هم رك و روراست باش و هم توجه كافي نشان بده.» كيم اسكات مي‌گويد انتقادها بايد گفته شوند، حتي اگر متخصصان را برنجانند؛ اما در عين حال بايد به‌اندازه‌ي كافي به متخصصان توجه نشان داد.

جزوه رايگان Radical Candor به مديران و متخصصان مي‌آموزد چطور بهترين كارايي را در مديريت و عملكرد خود داشته باشند. كيم اسكات با نوشتن اين جزوه رايگان مجموعه‌اي كامل و غني از واقعيت‌ها و توصيه‌هاي روشن‌گرانه و متخصصدي بر پايه‌ي سال‌ها تجربه‌ي كاري را ارائه داده است. او در بسياري از مطالب جزوه رايگان از تجربه‌هاي كاري‌اش در گوگل و اپل، خاطره‌هاي جذابي تعريف مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران جزوه رايگان رك و روراست باشيد/radical candor/كيم اسكات

اپل: افرادي را استخدام مي‌كنيم كه به‌ما بگويند چكار كنيم، نه اينكه ما به آن‌ها بگوييم چكار كنند

نويسنده براي اينكه مفاهيم مورد انديشه متخصصينش را به‌وضوح انتقال دهد، در سرتاسر جزوه رايگان از اتفاقاتي گفته كه در شركت‌هاي گوگل و اپل با آن‌ها مواجه شده است. او بعد از كار در گوگل و درك قانون رك باش و توجه نشان بده، در يادگيري‌هاي خود به مديران اپل، يادگيري‌هاي تازه‌اي در مديريت ارائه داد. كيم اسكات بعد از چند سال كار در گوگل گفت: «در گوگل، مديران نمي‌توانند صرفا با تكيه بر قدرت يا اختيار، كارها را انجام دهند، بلكه بايد روش بهتر و متفاوتي را ارائه كنند.» در حالي‌كه تا قبل از همكاري با گوگل، چنين انديشه متخصصيناتي نداشت.

كيم اسكات در جزوه رايگان Radical Candor، مهم‌ترين بخش كار هر رئيس يا مدير را در هر شركتي روابط خوب مي‌داند. او اين مسئله را با بيان مثال‌هايي از تجربه‌هايش در مقدمه شرح مي‌دهد. سپس در قسمتي از جزوه رايگان تحت عنوان: «چگونه از جزوه رايگان استفاده كنيم؟» در دو بخش براي متخصص نهايي توضيح مي‌دهد كه اين جزوه رايگان چطور به او كمك خواهد كرد:

مرجع متخصصين ايران جزوه رايگان رك و روراست باشيد/radical candor/كيم اسكات

در بخش اول آزادسازي ذهن مطرح مي‌شود. مديران نبايد فكر كنند كه در اشكالاتشان تنها هستند و رسيدن به عملكرد بهتر آنقدرها هم سخت نيست. اين بخش تلاش مي‌كند ذهن خواننده را از فكر نمي‌توانم و نمي‌شود آزاد كند. در بخش دوم خودآموزي براي استفاده از قانون رك و صادق بودن در جهت بهبود روابط شرح داده مي‌شود. در اين بخش كيم اسكات به مديران توصيه مي‌كند ۱۵ ساعت از هفته را به پيشرفت و انجام كارهايي در حيطه‌‌ي تخصصي خود اختصاص دهند.

سخن اصلي كيم اسكات در متن جزوه رايگان اين است كه براي يك رئيس خوب بودن، بايد در كار خود و در سه ناحيه‌ي كليدي سرآمد باشيد: راهنمايي كردن، ايجاد تيم و كسب نتايج. براي سرآمد بودن در اين كارها نياز به ارتباطي مبني بر اعتماد با متخصصان مستقيم خود داريد. براي ايجاد چنين ارتباطي بايد رك و روراست باشيد. رك‌گويي بيش از حد كه به نتايج مطلوبي منجر شود، از انديشه متخصصين كيم اسكات داراي دو بعد است: 

۱. از انديشه متخصصين شخصي كاملا مراقب و متوجه متخصصتان باشيد.۲. به‌طور مستقيم و شفاف او را به چالش بكشيد.

مخاطب جزوه رايگان Radical Candor، بيشتر مديران سازمان‌ها و رهبراني هستند كه مي‌خواهند محيط پويا و روبه‌رشدي در سازمان خود ايجاد كنند و بدون آسيب زدن به ارتباطات تيمي، فضايي را براي نقد كردن فراهم كنند.

بخش‌هاي جزوه رايگان

جزوه رايگان رك و راست باشيد داراي دو بخش اصلي است. بخش اول به فلسفه‌ي مديريتي جديدي مي‌پردازد. بخش دوم درباره‌ي ابزارها و تكنيك‌هاي پياده‌سازي اين نوع مديريت صحبت مي‌كند.

بخش اول خود به ۴ فصل تقسيم‌بندي شده است. اين فصل‌ها را به‌اختصار مرور مي‌كنيم:

مرجع متخصصين ايران جزوه رايگان رك و روراست باشيد/radical candor/كيم اسكات

فصل اول درباره‌ي ايجاد روابط رك، شفاف و روراست است. اين نكته بيان شده كه راستي و صداقت كاملا جنبه‌ انساني دارد و به فرهنگ كاري گوگل و اپل و غيره محدود نمي‌شود؛ اما از لحاظ ميان‌فردي و فرهنگي نسبي است. 

فصل دوم ايجاد روابط باز را يادگيري مي‌دهد؛ روابطي كه بتوان در آن انتقاد كرد و انتقاد شنيد و در عين حال صميميت كاري را حفظ كرد. راهنمايي دادن و راهنمايي گرفتن و تشويق ديگران به اين‌كار محور اصلي فصل دوم را تشكيل داده است.

فصل سوم شناخت افراد و كمك به آن‌ها براي قدم برداشتن در جهت رؤياهاي شخصي‌شان است. اين فصل به مديران گوشزد مي‌كند كه به متخصصانشان كمك كنند در جهت روياهاي خود گام بردارند. درك اين موضوع كه چه چيزي براي هر فرد انگيزه‌ي خوبي براي ادامه‌ي كار است، مي‌تواند مديران را در اين مسير هدايت كند.

فصل چهارم بر همكاري و كار گروهي تاكيد دارد. اينكه صرفا به متخصصان بگوييد چه كنند، نتيجه‌بخش نيست. افراد بايد در عمل در كسب نتايج دخيل باشند و كار را به‌صورت گروهي پيش ببرند. مدل ۷ مرحله‌اي كيم اسكات در اين فصل توضيح داده شده است كه عبارت‌اند از: گوش دادن، شفاف‌سازي، مباحثه كردن، تصميم‌گيري، متقاعد كردن، انجام دادن و آموختن.

در بخش دوم جزوه رايگان ابزارهايي براي عملي كردن مديريت جديد ارائه شده است. اين ابزارها عبارت‌اند از: 

ارتباطات: روشي براي ايجاد روابط بر مبناي اعتماد با متخصصان خودراهنمايي: ايده‌هايي براي ردوبدل كردن تشويق و انتقاد.تيم: روش‌هايي براي پيشگيري از كسالت و فرسودگي در تيم همكاران.نتايج: كارهايي كه در اثر انجام دادن گروهي سريع‌تر

در پايان، درباره‌ي آغاز كار و عملي كردن آموخته‌هاي اين جزوه رايگان، مطالبي بيان شده است.

مرجع متخصصين ايران جزوه رايگان رك و روراست باشيد/radical candor/كيم اسكات

درباره جزوه رايگان

جزوه رايگان Radical candor در تاريخ مارس ۲۰۱۷ و در ۲۷۲ صفحه به‌زبان انگليسي چاپ شده و داراي جلد سخت است. البته در ويرايش‌هاي مختلف طرح جلد متفاوتي دارد. علاوه‌بر جزوه رايگان چاپي، جزوه رايگان صوتي آن نيز روي وب‌سايت آمازون قرار دارد. اين جزوه رايگان تاكنون در ۱۲ ويرايش چاپ شده است.

ترجمه‌هاي جزوه رايگان

نشر نوين جزوه رايگان Radical Candor را با ترجمه حانيه‌سادات شريعتمداري در سال ۱۳۹۶ منتشر كرده كه با عنوان كامل «رك و راست باشيد؛ مديريت افراد و تيم‌ها براي كسب بهترين نتايج» ترجمه شده است. جزوه رايگان در سال ۱۳۹۷ به‌چاپ دوم رسيده و به‌صورت چاپي روي سايت نشر نوين به‌صورت الكترونيك به‌فروش مي‌رسد. براي مطالعه روان بودن ترجمه مي‌توانيد توضيحات بيشتر و قسمت‌هايي از متن جزوه رايگان را روي اين سايت مطالعه كنيد. نسخه PDF اين جزوه رايگان از طاقچه و جزوه رايگانراه قابل دريافت است. در صورت تمايل مي‌توانيد نسخه‌ي كاغذي جزوه رايگان رك و راست باشيد را با استفاده از كد تخفيف ۲۰ درصدي zoomit، اين جزوه رايگان را از وب‌سايت نشرنوين خريداري كنيد.

مرجع متخصصين ايران رك و راست باشيد

جزوه رايگان Radical Candor در موضوع مديريت سازمان و افراد و رهبري دسته‌بندي شده است. اين جزوه رايگان با عناوين ديگري نيز چون «صراحت بيان» ترجمه حسين وظيفه‌دوست و ابوالحسن خادمي‌مقدم و فريد غروي از انتشارات سپيدبرگ و همينطور «مدير عالي باشيد» ترجمه حديثه رضائيان و روشنك زمان‌پور از انتشارات جنگل در سال ۱۳۹۷ فيپا گرفته است. 

درباره نويسنده

كيم مالون اسكات (انگليسي: Kim Malone Scott) متولد سال ۱۹۵۷، رمان‌نويس استراليايي و در حال حاضر موسس و مديرعامل شركت كاندور است. او مدتي فروش الكترونيك يوتيوب و دبل‌كليك و گوگل را هدايت مي‌كرد و سپس به‌منظور يادگيري مديران به تيم اپل پيوست. او در شركت‌هاي نام‌آشناي زيادي مدير بوده است. اسكات فارغ‌التحصيل مدرسه كسب‌وكار هاروارد و دانشگاه پرينستون است. 

مرجع متخصصين ايران جزوه رايگان رك و روراست باشيد/radical candor/كيم اسكات

هم انديشي ها ديگران

راشل هاليس نويسنده پرفروش نيويورك تايمز، درباره‌ي جزوه رايگان Radical candor مي‌گويد:

من فكر مي‌كنم اين يك جزوه رايگان شگفت‌انگيز براي تمام كساني است كه مي‌خواهند روابط باكيفيت‌تري را در فضاي كاري‌شان ايجاد كنند. چه مدير يك نفر باشيد و چه مدير تمام سازمان، اين جزوه رايگان براي شما است.

جف كيني، يكي ديگر از نويسندگان پرفروش نيويورك تايمز، اينطور اظهارانديشه متخصصين كرده است:

تجربه‌هاي مديريتي اسكات در شركت‌هاي گوگل و اپل به نوشتن اين جزوه رايگان منجر شد. محتواي جزوه رايگان از فرهنگ كاري خاصي طرفداري مي‌كند كه در آن رهبران به‌شدت به متخصصانشان توجه نشان مي‌دهند و در عين حال سخت به‌چالش مي‌كشند تا متخصصان بتوانند بهترين خودشان باشند.

شانا براون، از كاركنان سابق گوگل، جزوه رايگان Radical Candor را گشاينده‌ي بعضي از رازهاي موفقيت گوگل مي‌داند و مي‌گويد اسكات اين رازها را با دنيا به‌اشتراك گذاشته است.

Booklist (انتشارات انجمن جزوه رايگانخانه امريكا) مي‌نويسد: 

صحبت كنيد. فقط صادقانه و شفاف صحبت كنيد. حتي در محيط كار، گفت‌وگوهاي مستقيم از دادن هزينه‌هاي اضافي جلوگيري مي‌كند. از تمام مديران و متخصصان بخواهيد اين‌گونه باشند. در اين زمينه، كيم اسكات، از مديران سابق گوگل، راهكاري عملي و ساده را به‌طور ماهرانه‌اي در جزوه رايگانش ارائه كرده است. روش ۷ مرحله‌اي او راهي است براي مديران و متخصصانشان تا كارها را به بهترين نحو ممكن به سرانجام برسانند. روشي فوق‌العاده كه اگر به‌درستي درك و اجرا شود، حتما جواب مي‌دهد.

اين جزوه رايگان جزو پرفروش‌‌ترين‌هاي نيويورك تايمز و وال‌استريت ژورنال بوده است.

به‌انديشه متخصصين شما براي يك مدير داشتن صراحت لهجه مهم‌تر است يا رعايت كردن حال ديگران؟ در مقام مدير، اگر بدانيد انتقاد يا بازخورد منفي متخصصتان را مي‌رنجاند، از گفتن آن خودداري مي‌كنيد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات