پازل: پاكت ميوه | جايزه هفته: ۳ دستگاه حافظه SSD اي‌ديتا

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر دوست داريد كمي فسفر بسوزانيد و خود را براي يك هفته‌ي جديد آماده كنيد، با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران و دويست‌وشصت‌وپنجمين قسمت از سري «پازل» همراه شويد.
تبليغات

به «پازل» ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ خوش آمديد! سري «پازل» به‌صورت هفتگي منتشر مي‌شود. دويست‌وشصت‌وپنجمين قسمت از سري «پازل» شامل دو بخش است: پاسخ معماي ۲۶۴ و البته يك «پازل» جديد! با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.

پازل شماره‌ي ۲۶۵ با حمايت آونگ برگزار مي‌شود؛ اين هفته به قيد قرعه به ۳ نفر از ميان افرادي كه پاسخ صحيح را ارسال كرده باشند، يك دستگاه حافظه‌ي SSD اي ديتا با ظرفيت ۱۲۰ گيگابايت اهدا خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران Adata SU650 120GB

پاسخ معماي شماره ۲۶۴

بله ممكن است. اولا بايد توجه كنيم كه هر كدام از نخ‌ها يكنواخت نمي‌سوزند؛ مثلا در مورد نخ A ممكن است نصف اين نخ در يك ثانيه بسوزد و نصف ديگر آن در ۲۹ ثانيه؛ بنابراين ايده‌ي قطع كردن نخ‌ها نمي‌تواند كمكي به حل مسئله كند، چراكه ما هيچ اطلاعاتي در مورد چگونگي سوختن نخ‌ها نداريم. از طرفي مي‌دانيم نخ A در ۳۰ ثانيه و نخ B در ۴۰ ثانيه به‌طور كامل مي‌سوزد. اما نكته‌ي مهم براي حل اين معما اين است كه تفاوتي نمي‌كند، هر كدام از اين نخ‌ها از كدام سرشان شروع به سوختن كنند؛ نكته‌ي مهم اين است كه نخ‌ها در زمان ذكر شده مي‌سوزند و در صورتي كه هر يك از دو نخ را از دو سر آتش بزنيم، آن نخ در نصف زمان گفته شده مي‌سوزد. مثلا فرض كنيد دو سر نخ A را هم‌زمان آتش بزنيم، دقيقا از زمان آتش زدن تا لحظه‌اي كه دو شعله به هم مي‌رسند، ۱۵ ثانيه زمان طول مي‌كشد.

بنابراين راه‌حل معما به اين شكل خواهد بود:

دو سر نخ A و يك سر نخ B را هم‌زمان آتش مي‌زنيم؛ دقيقا در لحظه‌اي كه در نخ A دو شعله به هم مي‌رسند، سر ديگر نخ B را آتش مي‌زنيم.

تا لحظه‌اي كه دو شعله در نخ A به هم ميرسند ۱۵ ثانيه از زمان گذشته است و از طرفي هم نخ B به اندازه ي ۱۵ ثانيه سوخته است و تنها ۲۵ ثانيه ي ديگر خواهد سوخت؛ بنابراين اگر دقيقا در همين لحظه، سر ديگر نخ B را آتش بزنيم، از لحظه‌ي به هم رسيدن دو شعله در نخ A تا زماني‌كه نخ B كاملا مي‌سوزد، بجاي ۲۵ ثانيه، ۱۲.۵ ثانيه زمان نياز است و در نتيجه مجموع سوختن دو نخ با روش ذكر شده ۲۷.۵ ثانيه خواهد بود.

اين معما نسبتا ساده بود و در طرح آن از يك جزوه رايگان كمك گرفته شد.

بـرنـده

۵۳۶ نفر از متخصصان در «پازل ۲۶۴ اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران» شركت كردند كه ۱۶۸ نفر موفق به ارائه‌ي پاسخ صحيح شدند. اما ۵ برندگان خوش‌شانس اين قسمت از پازل:

آقاي محسن بابائي پردستي به آدرس رايانامه  mb*****3n@gmail.comآقاي علي رضايي به آدرس رايانامه rezaie*****8@gmail.comآقاي محمود جمالي به آدرس رايانامه jamali.ma******@gmail.comآقاي سعيد جمالي به آدرس رايانامه saeed.ja******@gmail.comآقاي پوريا بهارلويي به آدرس رايانامه pooriaba******@gmail.com

معماي شماره ۲۶۵: شنبه ۱۸/خرداد/۱۳۹۸

سه پاكت به نام‌هاي A و B و C داريم و در اين پاكت‌ها سه نوع ميوه هلو، شليل و زردآلو وجود دارد به طوري كه اين ميوه‌ها به تعداد زير در پاكت‌ها توزيع شده‌اند.

  • پاكت A شامل ۴۵ هلو , ۳۵ شليل و ۴۰ زردآلو
  • پاكت B شامل ۴۵ هلو , ۳۰ شليل و ۴۵ زردآلو
  • پاكت C شامل ۴۰ هلو , ۳۵ شليل و ۴۵ زردآلو

در صورتي كه به‌دنبال پاكت A باشيم حداقل (با خوش شانسي و در بهترين حالت) و حداكثر (با بدشانسي و در بدترين حالت) چه تعداد ميوه بايد از پاكت‌ها خارج شوند تا به‌طور قطعي مطمئن شويم پاكت A را يافته‌ايم؟

نكاتي كه بايد مورد توجه قرار دهيد:

از بيرون پاكت‌ها نمي‌توانيم داخل آن‌ها را ببينيم و تنها راه ممكن اين است كه مي‌توانيم ميوه‌ها را يكي يكي از پاكت‌ها خارج كنيم و با مطالعه آن‌ها در مورد آن پاكت اظهارانديشه متخصصين كنيم؛ ضمنا تنها در صورتي مي‌توانيم پاكت بعدي را باز كنيم كه نوع پاكت فعلي مشخص شده باشد.  

لطفا در پاسخ تنها دو عدد خواسته شده را ارسال كنيد.

منبع طرح معما‌هاي سري «پازل» اينترنت نيست؛ اما در دنياي اينترنت، ممكن است پاسخ هر چيزي يافت شود. پس اگر جوابي در اينترنت يافتيد، به دوستان خود احترام بگذاريد و آن را منتشر نكنيد. علاوه‌بر اين، از آنجا كه بخش هم انديشي ها مقاله‌هاي «پازل»، محل تبادل انديشه متخصصين و راهنمايي محسوب مي‌شود، جهت احترام به حقوق خود و ساير متخصصان، از ارسال هم انديشي ها غيرمرتبط خودداري كنيد.

لطفاً پاسخ خـود را تنـها به رايانامه زير ارسال كرده و از نوشتن پاسخ در بخش هم انديشي ها خودداري كنيد.

اگـر قـصـد داريـد پاسـخ‌ خــود را ارسـال كنــيد، لطـفـاً به مــوارد زيـر تـوجــه كنيد:آدرس رايانامه :  //  موضوع (Subject) رايانامه: Puzzle265در بدنه ايـميل نيـز پـاســخ مـــعما، نام، سن و شـماره تـمـاس خـود را درج كنـيـد.

تا ساعت ۱۲ ظهر روز پنجشنبه فرصت داريد به اين معما پاسخ دهيد. براي بهتر شدن «پـازل» هم انديشي ها و پيشنهادهاي خود را درباره اين بخش، حتماً با ما در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات