آناتومي گجت: حسگر اثرانگشت چيست و چگونه كار مي‌كند؟ قسمت دوم

چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 37 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيا مي‌خواهيد بدانيد حسگر اثر انگشت چه متخصصدهايي دارد يا قابليت‌هاي آن در موبايل‌ها و لپ‌تاپ‌ها چيست؟ با جديدترين و جذاب‌ترين فناوري‌هاي مبتني بر اثر انگشت آشنا شويد.
تبليغات

بسياري از افراد نمي‌دانند كه حسگر اثر انگشت علاوه‌بر بازكردن قفل موبايل‌هاي هوشمنديا هر وسيله‌ي ديگري، متخصصدهاي متنوع ديگري هم دارد يا فقط مي‌دانند كه اين حسگرها مي‌‌توانند در مكان‌هاي مختلف براي شناسايي و احراز هويت افراد استفاده شوند؛ اما درمورد جزئيات آن اطلاعات زيادي ندارند؛ در ادامه شما را با مهم‌ترين متخصصدهاي حسگرهاي اثر انگشت در زمينه‌هاي مختلف آشنا مي‌كنيم.

كاربردهاي كلي

مرجع متخصصين ايران متخصصدهاي حسگر اثر انگشت

مهم‌ترين متخصصدهاي حسگر اثر انگشت

*دسترسي لوجيكال: توانايي برقراري داده‌ها از طيق فرايندهاي كنترل دسترسي مثل شناسايي، احراز هويت و اجازه‌ي دسترسي

* قوانين: HIPAA: قوانين مرتبط با حفظ امنيت و حريم خصوصي داده‌ها جهت محافظت امن از آن‌ها

جايگزيني مناسب براي كارت‌هاي شناسايي

همان‌طور كه مي‌دانيد، كارت‌هاي شناسايي قديمي و دستگاه‌هاي كارت‌زني به‌تدريج در‌حال منسوخ‌شدن هستند و سيستم‌هاي مجهز به حسگر مي‌توانند جايگزين سيستم مديريت زمان، كنترل ورود و خروج كاركنان و حضور و غياب آن‌ها شوند و با اين كار بسياري از اشكالات را در بخش مديريت حل كنند. برخي از اين حسگرها قابليت اسكن دو يا تعداد بيشتري از انگشتان را دارند. همچنين مي‌توان در مدارس و مكان‌هاي ورزشي نيز سيستم‌هاي شناسايي هويت مجهز به اسكنر را جايگزين كارت‌هاي شناسايي و كارت‌هاي عضويت كرد.

مرجع متخصصين ايران دستگاه حضور و غياب انگشتي

اگر به فكر تجهيز اداره، شركت يا فروشگاه خود به دستگاه‌هاي كارت‌زن يا دستگاه‌هاي حضور و غياب اثر انگشت هستيد، بايد بدانيد كه ارزش دستگاه‌هاي حضور و غياب مجهز اثر انگشت در‌حال‌حاضر از ۱ ميليون و ۴۶۰ هزار تومان تا ۶ ميليون تماس بسته به نوع امكانات، متفاوت است. به‌طور كلي از ميان امكانات ارزان‌ترين نوع اين دستگاه‌ها مي‌توان به ويژگي‌هايي زير اشاره كرد:

تشخيص اثر انگشت صدها نفر (در مدل‌هاي گران‌ارزش اين عدد به ۴ هزار نفر مي‌رسد) و كارت

حسگر مقاوم

صفحه‌نمايش

مشاهده‌ي لحظه‌اي تردد افراد

قابليت انتقال اطلاعات به كامپيوتر و ذخيره‌سازي آن‌ها

مجهز‌ترين نوع اين دستگاه‌ها نيز از امكانات زير برخوردار هستند:

تشخيص چهره

امكان ثبت تردد كاركنان تا ۱۰۰ هزار نفر

حسگر اثر انگشت ضد تقلب

دوربين مادون قرمز

نمايشگر لمسي

سيستم كنترل دسترسي

نرم‌افزار حضور و غياب و حقوق

نگه‌داري از اطلاعات به مدت چند ماه

سرعت بسيار بالا در تشخيص اثر انگشت و خطاي بسيار كم

كارت‌خوان بدون تماس

ذخيره‌سازي تصوير كاركنان

امكان اتصال به قفل‌هاي برقي، سيستم هشدار، حسگر در و حسگر خروج

اتصال به دستگاه‌هاي ديگر از طريق پورت شبكه

هشدار به فرد در صورتي كه فرد انگشت خود را درست روي اسكنر قرار ندهد يا ثبت‌شدن يا نشدن اثر انگشت به‌صورت صحيح

امكان پخش تبليغات و اطلاع‌رساني از طريق نمايشگر

مديريت گروه‌ها در محدوده‌ي زماني خاص

مديريت تعطيلات

ضد تردد مجدد

قابليت فعال و غيرفعال‌شدن خودكار در محدوده‌ي زماني مشخص

رابط متخصصي ساده و كارآمد 

دستگاه‌هاي كنترل تردد مجهز به اثر انگشت نيز يكي از دستگاه‌هاي مورداستفاده براي مديريت كاركنان هستند كه از فناوري‌هاي زيست‌سنجي بهره مي‌برند؛ ويژگي‌هاي اين دستگاه‌ها مشابه ويژگي‌هاي دستگاه‌هاي كارت‌زن و حضور و غياب مجهز به حسگر اثر انگشت است. درضمن اين دستگاه‌ها از قابليت‌هايي مثل ضبط صدا، تصويربرداري از فرد هنگام ثبت اثر انگشت يا درج كارت نيز برخوردار هستند.

مرجع متخصصين ايران دستگاه كنترل تردد

نمونه‌اي از دستگاه كنترل تردد مجهز به حسگر اثر انگشت

توصيه مي‌‌كنيم اين دستگاه‌ها را طوري نصب و مهار كنيد كه سرقت آن‌ها به هيچ وجه امكان‌پذير نباشد؛ زيرا سرقت اين دستگاه‌ها نه‌تنها به كارفرمايان آسيب مالي مي‌زند، بلكه مي‌تواند باعث دسترسي هكرها به اطلاعات شخصي و حساس پرسنل شود و اشكالات زيادي را ايجاد كند. 

ابزاري مناسب در سازمان‌هاي مجري قانون

امروزه فناوري‌ها و ابزارهاي مورداستفاده براي شناسايي اثر انگشت در سازمان‌هاي مجري قانون از جمله اداره‌هاي پليس، نقش مهمي در شناسايي و دستگيري افراد مجرم دارند؛ زيرا مي‌توان از اسكنرهاي اثر انگشت علاوه‌بر تشخيص و شناسايي اثر انگشت، براي تطبيق اثر انگشت‌هاي گرفته‌شده با اثر انگشت‌هاي ذخيره‌شده در پايگاه داده‌ها جهت تسريع پژوهش‌هاي جنايي و همچنين كنترل دسترسي به اطلاعات جهت محدود‌كردن دسترسي به اطلاعات حساس و محرمانه نيز استفاده كرد.

مرجع متخصصين ايران استفاده پليس از حسگر اثر انگشت

سيستم خودكار شناسايي هويت با اثر انگشت يا Automated Fingerprint Identification System كه به اختصار به آن AFIS مي‌گويند، سيستمي است كه در آن اثر انگشت با استفاده از فناوري تصويربرداري ديجيتالي دريافت، ذخيره و تجزيه‌و‌تحليل مي‌شود. اين سيستم كه FBI از آن استفاده مي‌كند، علاو‌ه‌بر شناسايي مجرمان، براي اهدافي همچون تشخيص هويت عمومي و جلوگيري از كلاه‌برداري استفاده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران سيستم AFIS

پليس‌هاي لندن به‌تازگي از حسگرهاي اثر انگشت سياري استفاده مي‌كنند كه مي‌توانند مجرماني را كه اطلاعات آن‌ها در پايگاه داده‌ي پليس ثبت شده است، تنها در مدت ۶۰ ثانيه شناسايي كنند؛ با استفاده از اين وسيله ديگر نيازي نيست افراد مظنون به اداره‌ پليس مراجعه كنند؛ بنابراين از اتلاف وقت شهروندان و مأموران پليس به ميزان زيادي جلوگيري مي‌كند؛ اين حسگر اثر انگشت نيز مانند ساير محصولات خود پس از اسكن اثر انگشت فرد مظنون، آن را در مدت بسيار كمي با اطلاعات پايگاه داده‌ي پليس مطابقت مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران حسگر اثر انگشت سيار

درضمن در برخي از اين سازمان‌ها از حسگرهاي اثر انگشت USB با قابليت اتصال به دستگاه‌هاي مختلف جهت محدود‌‌كردن دسترسي به اطلاعات مهم و محرمانه و جلوگيري از سرقت آن‌ها استفاده مي‌شود. اين حسگرها در اندازه‌هاي كوچك با عملكرد بسيار خوب نيز توليد شده‌اند.

مرجع متخصصين ايران نمونه‌اي از حسگرهاي USB

نمونه‌اي از حسگرهاي USB

استعلام سوءپيشينه

يكي ديگر از متخصصدهاي شناسايي اثر انگشت با استفاده از حسگر اثر انگشت، امكان استعلام سوء‌پيشينه و سابقه‌ي جنايي فرد و جلوگيري از جعل هويت است. براي معطل‌شدن از سوء‌پيشينه به اين روش، بايد پس از شناسايي اثر انگشت با اسكنر، نمونه‌‌ي دريافت‌شده را با نمونه‌هاي ثبت‌شده در پايگاه‌هاي داده‌ي مرتبط با اطلاعات شهروندان و اطلاعات پليس تطبيق داد و به سوابق درست او دست يافت. اين روش نياز به استفاده از روش‌هاي قديمي استعلام سابقه از طريق تماس با روش‌هاي مختلف يا روش‌هاي دستي را برطرف مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران گرفتن اثر انگشت

احراز هويت در بيمارستان‌ها

معمولا افرادي كه در خانه‌ي سالمندان يا مراكز درماني مختص افراد مسن نگه‌داري مي‌شود، دچار بيماري‌هايي نظير فراموشي يا زوال عقل هستند كه باعث مي‌شود حافظه‌ي خود را از دست بدهند؛ بنابراين حضور و غياب اين افراد بايد به‌صورت خودكار انجام شود و دسترسي اين افراد به اطلاعات نيز بايد كنترل‌شده باشد؛ براي پياده‌سازي چنين سيستمي مي‌توان سيستم‌هاي مجهز به اثر انگشت را در ورودي محل نگه‌داري اين افراد نصب و آن‌ها را طوري تنظيم كرد تا هنگام ورود افراد براي اسكن‌كردن اثر انگشت به آن‌ها هشدار دهند.

مرجع متخصصين ايران دستگاه حضور و غياب سر انگشتي در بيمارستان ها

اسكنر اثر انگشت به محافظت امن از اطلاعات حساس بيمارستان كمك زيادي مي‌كند

همچنين مي‌توان با استفاده از اسكنرهاي اثر انگشت در بيمارستان‌ها، سيستم يكپارچه‌اي براي احراز هويت افراد و همچنين ايجاد چند سطح مختلف دسترسي به اطلاعات (طراحي سيستم به صورتي‌كه ميزان دسترسي افراد به اطلاعات يكسان نباشد؛ مثلا پرسنل رده‌بالا مثل پزشكان به اطلاعات حساس و اطلاعات مربوط به بيماران دسترسي داشته باشند؛ اما دسترسي بازديدكنندگان به اطلاعات، تنها به داده‌هايي همچون اطلاعات قسمت‌هاي عمومي و بخش‌هاي مختلف نگه‌داري بيماران محدود شود) به وجود آورد؛ براي ايجاد چنين سيستمي ابتدا بايد يك پايگاه داده‌ي مركزي براي ثبت و نگه‌داري امن اثر انگشت پرسنل بيمارستان و ملاقات‌كنندگان ايجاد كرد؛ سپس حسگرهاي اثر انگشت USB در ورودي‌هاي مختلف نصب و به پايگاه داده‌ي مركزي متصل شوند.

تأمين امنيت دستگاه‌هاي POS  

مرجع متخصصين ايران دستگاه هاي كارت خوان مجهز به حسگر اثر انگشت

تأمين امنيت دستگاه‌هاي كارت‌خوان و دستگاه‌هاي POS هميشه يكي از دغدغه‌هاي فروشگان بوده است؛ زيرا اين دستگاه‌ها دربردارنده‌ي اطلاعات مهمي هستند و دسترسي به اطلاعات مهم آن‌ها مي‌تواند خسارات زيادي را به بار آورد؛ قبلا براي جلوگيري از دسترسي به اين اطلاعات، رمزعبوري ايجاد مي‌شد و تنها در اختيار مدير سيستم قرار مي‌گرفت؛ اما خطر سرقت يا دستيابي فرد ديگر به اين رمزعبور، تهديدي جدي براي امنيت اين دستگاه‌ها محسوب مي‌شد؛ امروزه مي‌توان با تجهيز اين دستگاه‌ها به اسكنر اثر انگشت، امنيت آن‌ها را به ميزان قابل‌توجهي افزايش داد.

تشخيص هويت دانش‌آموزان در مدارس

مرجع متخصصين ايران دستگاه حضور و غياب سر انگشتي در مدارس

شايد كارايي و فايده‌ي استفاده از دستگاه‌هاي شناسايي هويت مجهز به حسگر اثر انگشت در مدارس، از هر مكان ديگري محسوس‌تر باشد؛ زيرا به حفظ نظم در صفوف مختلف و محوطه‌ي مدرسه كمك زيادي مي‌كند. درضمن به دليل اينكه حسگرها با استفاده از الگوريتم‌هاي امنيتي از نمونه‌هاي اثر انگشت به‌خوبي محافظت و نگه‌داري مي‌كنند (در بخش قبلي مقاله درباره اين موضوع توضيح داديم)، هك و سوء‌استفاده از اين اطلاعات كار غيرممكني مي‌شود.

تشخيص هويت در باشگاه‌ها و مراكز تناسب اندام

در باشگاه و مراكز تناسب‌ اندام هم مي‌توان دستگاه‌هاي تشخيص هويت را جايگزين كارت‌هاي شناسايي كرد. در ضمن با طراحي سيستمي مبتني‌بر روش تأييد هويت دو مرحله‌اي يعني اسكن اثر انگشت و ورود رمز عبور، افراد مي‌توانند به‌صورت شبانه‌روزي و بدون نياز به حضور پرسنل، وارد باشگاه شوند و از دستگاه‌هاي آن استفاده كنند.

در ضمن قابليت ثبت اثرهاي انگشت در پايگاه داده، امكان ادغام اطلاعات پايگاه داده با سيستم مديريت زمان و حضور و غياب مشتركين و خودكارسازي آن‌ها را فراهم مي‌كند. همچنين با استفاده از اين سيستم مي‌توان از ورود افرادي كه مدت‌زمان اشتراك آن‌ها به پايان رسيده است، جلوگيري كرد و به آن‌ها هشدار داد.

تسهيل استفاده از سيستم حمل‌ونقل عمومي

مرجع متخصصين ايران اسكنر اثر انگشت در ايستگاه مترو

در ايستگاه‌هاي وسايل‌نقليه‌ي عمومي مجهز به اسكنر اثر انگشت ديگر شاهد صفوف طولاني مردم براي پرداخت هزينه نخواهيم بود

با تجهيز ايستگاه‌هاي وسايل حمل‌و‌نقل عمومي به دستگاه‌هاي شناسايي هويت مجهز به اسكنر اثر انگشت، انتظار طولاني‌مدت در صف براي پرداخت هزينه‌ي استفاده از اين وسايل يا خريد بليط آن‌ها به پايان مي‌رسد؛ زيرا با اتصال دستگاه‌هاي مذكور به حساب بانكي‌تان، هزينه‌ي استفاده از اتوبوس، تاكسي، مترو و... مستقيم از حساب‌تان كسر مي‌شود. درضمن در صورت استفاده از اين دستگاه‌ها، احتمال دستيابي به اطلاعات كارت بانكي و سوء‌استفاده از آن‌ها به صفر مي‌رسد. همچنين مي‌توان براي تسريع فرايند تشخيص هويت مسافران و شناسايي مسافران داراي هويت جعلي در فرودگاه‌ها نيز از اسكنرهاي اثر انگشت كمك گرفت؛ فرودگاه چانگي سنگاپور يكي از فرودگاه‌هايي است كه مسئولان امنيتي آن از اين فناوري استفاده مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران تشخيص هويت با اثر انگشت در فرودگاه

استفاده از اثر انگشت به‌جاي كليد

مرجع متخصصين ايران اسكنر اثر انگشت

استفاده از اثر انگشت به‌جاي كليد از طريق اسكن آن با اسكنرهاي اثر انگشت مي‌تواند امنيت مكان‌هاي راهبردي و بسيار مهم مانند آزمايشگاه‌هاي محرمانه، پايگاه‌هاي نظامي، نيروگاه‌هاي اتمي و گاوصندوق بانك‌ها را به ميزان زيادي افزايش دهد.

استفاده از اثر انگشت به‌جاي رمزعبور

مرجع متخصصين ايران استفاده از اثر انگشت به جاي رمز عبور

الگوهاي اختصاصي اثر انگشت هر فرد مي‌تواند آن را به جايگزين خوبي براي رمزعبور يا پين كد براي كامپيوتر و ساير گجت‌‌ها تبديل كند.

استفاده از اثر انگشت به‌جاي كارت بانكي

مرجع متخصصين ايران استفاده از اثر انگشت به جاي كارت بانكي

در سال ۲۰۰۷ تعدادي از بانك‌ها در آلمان تصميم گرفتند با نصب اسكنر اثر انگشت در سوپرماركت‌ها و ساير فروشگاه‌ها و اتصال آن‌ها به حساب‌هاي بانكي، كارت‌هاي بانكي را حذف كنند؛ پس از اجراي اين طرح، وقتي اسكنر هويت افراد را با اثر انگشت با موفقيت اسكن مي‌كرد، پول اجناس خريداري‌شده در همان لحظه از حساب خريدار به حساب فروشنده واريز مي‌شد. اين طرح هنوز هم ادامه دارد و به دليل اينكه احتمال خطاي آن ۱ در ۱۰ ميليون است، امنيت بسيار بيشتري نسبت به كارت‌هاي بانكي دارد و كلاه‌برداري با آن هم امكان‌پذير نيست.

استفاده از حسگر اثر انگشت در وسايل خانه‌ي هوشمند

مرجع متخصصين ايران دستگيره در اثر انگشت

يكي از وسايلي كه به‌تازگي در خانه‌هاي هوشمند استفاده مي‌شود، دستگيره‌ها و قفل‌هاي مجهز به حسگر اثر انگشت است. اين دستگيره‌ها بالاترين ميزان امنيت را دارند و بسته به مدل و شركت‌هاي سازنده خود از ويژگي‌‌هاي زيادي برخوردار هستند كه برخي از آن‌ها را بيان مي‌كنيم:

امكان استفاده از رمزعبور، اثر انگشت و كارت به‌صورت هم‌زمان براي افزايش امنيت

بازكردن در با كارت‌هاي بدون تماس يا كانتكت‌لس (براي استفاده از اين كارت‌ها لازم نيست كارت را روي دستگاه كارت‌خوان قرار دهيد و تنها كافي است كارت را نزديك آن بگيريد)

قفل خودكار در پس از خروج فرد از محل و قفل كودك

بازشدن در با بلوتوث يا اپليكيشن موبايل و همچنين اطلاع از وضعيت تردد با اپليكيشن

قابليت كنترل با ريموت كنترل و همچنين دسترسي مكانيكي به قفل

سيستم حريم خصوصي جهت جلوگيري از ورود هنگام قفل‌شدن در از داخل

سيستم ضد سرقت (فعال‌شدن سيستم هشدار و قطع سيستم ورود درصورت تلاش براي بازكردن در با اثر انگشت، رمزعبور و كارت اشتباه يا غيرمجاز

سيستم ضد شوك (فعال‌شدن سيستم هشدار و قطع سيستم ورود در صورت ايجاد ولتاژ غيرمجاز در سيستم)

سيستم اعلام حريق

مصرف بسيار كم و تغذيه با استفاده از باتري‌هاي قلمي AA و سيستم هشدار قبل از اتمام كامل نيروي باتري (اين باتري‌ها مي‌توانند نيروي دستيگره را به مدت يك سال يا حتي بيشتر تأمين كنند)

سيستم تغذيه اضطراري با استفاده از باتري يدكي در صورت اتمام نيروي باتري‌هاي اصلي

البته اين دستگيرها معايبي دارد كه چندان مهم نيستند اما نمي‌توان از آن‌ها چشم‌پوشي كرد؛ از ميان آن‌ها مي‌توان به قابل‌استفاده نبودن در مكان‌هاي پرتردد و ناتواني در اسكن انگشت‌هاي تر، چرب و كثيف (البته اگر مجهز به نسل جديد حسگرها باشند ممكن است اين اشكال را نداشته باشند) اشاره كرد. در ضمن ممكن است فردي براي باز كردن قفل در، انگشت شما را ببرد! 

استفاده در وسايل اينترنت اشيا

مرجع متخصصين ايران استفاده از حسگر اثر انگشت در وسايل اينترنت اشيا

حسگرهاي اثر انگشت مي‌توانند در وسايل اينترنت اشيا نيز متخصصدهاي زيادي داشته باشند كه از ميان آن‌ها مي‌توان به استفاده در دستگاه‌هاي عرضه‌كننده‌ي مواد غذايي و نوشيدني، قفل‌‌هاي هوشمند، كيت‌هاي تشخيص هويت در وسايل اينترنت اشيا (در ادامه در مورد اين كيت توضيح خواهيم داد) اشاره كرد.

استفاده از حسگر اثر انگشت در خودروها

مرجع متخصصين ايران حسگر اثر انگشت در خودرو

استفاده از اثر انگشت از سال ۱۹۹۹ در خودروها آغاز شد و امروزه خودروهاي مدرن بسياري از شركت‌ها مجهز به حسگر اثر انگشت هستند. استفاده از حسگر اثر انگشت در خودروها علاوه بر اينكه تا حدود زيادي باعث افزايش امنيت و سهولت استفاده از خودرو مي‌شود (با استفاده از حسگر اثر انگشت خودروها به ميزان زيادي ضد سرقت مي‌شوند و براي ورود به آن‌ها و روشن كردن آن‌ها ديگر نيازي به سوييچ نيست)، تنظيمات مختص هر فرد مثل تنظيمات صندلي، فرمان، آينه‌ها و دماي اتاق به‌صورت خودكار با تغيير راننده درضمن اين حسگرها مي‌توانند اثر انگشت چند فرد را در پايگاه داده‌ي خود ذخيره كنند.

استفاده از حسگر اثر انگشت در هاردها و فلش مموري‌ها

مرجع متخصصين ايران هارد مجهز به حسگر اثر انگشت

گاهي اوقات هاردها و فلش مموري‌ها دربردارنده‌‌ي اطلاعات مهمي هستند و محافظت از آن‌ها ضروري است حسگرهاي اثر انگشت مي‌توانند امنيت اين وسايل را به ميزان زيادي افزايش دهد. از ميان هاردها و فلش‌هاي داراي حسگر اثر انگشت موجود در ايران مي‌توان به هارد اكسترنال آپريكورن مدل ايجس بيو ۳ (Apricorn Eages Bio 3)، با ظرفيت يك ترابايت و پورت USB 3، فلش مموري لمسي ايگت اف يو ۵ با ظرفيت ۳۲ گيگابايت (Eaget FU5) و فلش مموري اپيسر (apaiser) مدل AH650 با USB3 اشاره كرد.

استفاده از حسگر اثر انگشت در گاوصندوق

گاوصندوق‌هاي مجهز به حسگرهاي از امنيت و مقاومت بسيار بالايي برخوردار هستند (به‌طوري‌كه تقريبا نفودناپذير هستند) و ماندگاري بسيار زيادي هم دارند؛ اين گاوصندوق‌ها كه استفاده از آن‌ها بسيار راحت است، مي‌‌توانند تعداد زيادي اثر انگشت را در خود ثبت كنند (اين تعداد در برخي از گاوصندوق‌‌ها به ۱۲۰ اثر انگشت هم مي‌رسد. از ديگر ويژگي‌هاي اين گاوصندوق‌ها مي‌توان به قابليت شناسايي دو مرحله‌اي در برخي از آن‌ها (استفاده از رمز در كنار اسكن اثر انگشت)، استفاده از فولاد ضخيم براي افزايش امنيت تا حداكثر ميزان ممكن و امكان استفاده از كليد فيزيكي در مواقع ضروري اشاره كرد.

استفاده از حسگر اثر انگشت در دستگاه‌هاي خودپرداز

مرجع متخصصين ايران دستگاه خود پرداز مجهز به حسگر اثر انگشت

با تجهيز دستگاه‌هاي خودپرداز به حسگر اثر انگشت ديگري نيازي به وارد‌كردن رمز و استفاده از كارت نيست و تنها كافي است انگشت خود را روي حسگر قرار دهيد. اين فناوري كلاه‌برداري و سرقت‌هاي مالي را به ميزان زيادي كاهش مي‌دهد؛ زيرا در صورتي‌كه افراد شياد رمز كارت شما را بفهمند و با دستگاه‌هاي كپي كارت‌هاي مغناطيسي نيز از كارت شما كپي بگيرند، به‌را‌حتي مي‌توانند مبلغ دلخواه خود را از حساب شما برداشت كنند! در برخي از موارد هم اين افراد صفحه‌كليدي به نام اسكيمر روي دستگاه‌هاي خودپرداز نصب مي‌كنند كه شباهت بسيار زيادي به صفحه‌كليد اصلي خودپرداز دارد و زماني‌كه افراد رمز كارت خود را با آن وارد مي‌كنند، رمزعبور به‌راحتي در اختيار آن‌ها قرار مي‌‌گيرد.

مرجع متخصصين ايران جزوه رايگان ماشين محتوا دن نوريس content machine book

دستگاه اسكيمر

استفاده از حسگر اثر انگشت در كارت‌هاي بانكي

مرجع متخصصين ايران كارت بانكي مجهز به حسگر اثر انگشت

استفاده از حسگر اثر انگشت گزينه‌ي خوبي براي افزايش امنيت كارت‌هاي هوشمند، مخصوصا كارت‌هاي هوشمند است. مستركارت در سال ۲۰۱۷ كارت بانكي جديدي معرفي كرد كه مجهز به حسگر اثر انگشت است و براي استفاده از آن لازم نيست رمز وارد كنيد؛ بلكه تنها بايد كارت را در دستگاه كارت‌خوان قرار دهيد و انگشت را روي مكان مشخص‌شده روي كارت بگذاريد؛ البته تنها صاحبان اين كارت‌ها مي‌‌توانند از آن‌ها استفاده كنند. طبق اخبار منتشرشده قرار است در آينده ۲۰ كارت بانكي كانتكت‌لس مجهز به حسگر اثر انگشت به‌صورت آزمايشي در آمريكا، انگليس و فرانسه اجرا شود.

درضمن حسگرهاي اثر انگشت مخصوصي هم براي استفاده در كارت‌هاي هوشمند، گجت‌هاي پوشيدني و دانگل‌هاي USB ايجاد شده است كه بسيار نازك هستند و سرعت بالايي (تصويربرداري در كمتر از يك ثانيه) دارند؛ از ديگر ويژگي‌هاي بسيار خوب اين حسگر مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

تصويربرداري سه‌بعدي با سايه رنگي عالي از رنگ خاكستري در هر پيكسل

كم‌مصرف و ايده‌آل براي استفاده در كارت‌هايي كه بدون تماس با دستگاه كارت‌خوان با آن ارتباط برقرار مي‌كنند. مصرف اين حسگرها به‌قدري كم است كه نيازي به باتري براي تأمين نيرو ندارند و دستگاه كارت‌خوان مي‌تواند نيروي آن‌ها را تأمين كند.

به‌صورت ماژول كامل عرضه مي‌شود.

اندازه‌ي كوچكي دارد و به‌راحتي مي‌تواند با وسايل ديگر ادغام شود.

هزينه‌ي تمام‌‌شده توليد كارت‌هاي هوشمند را كاهش مي‌دهد.

مقاوم در برابر جريان الكتريسيته ساكن

مرجع متخصصين ايران حسگر اثر انگشت

كاربردهاي حسگر اثر انگشت موبايل

قفل‌كردن برخي از اپليكيشن‌ها به‌صورت گزينشي

مرجع متخصصين ايران حسگر اثر انگشت موبايل

با استفاده از اپليكيشن AppLock — Fingerprint Unlock مي‌توانيد برخي از اپليكيشن‌ها مانند واتساپ، رايانامه، فتو و حتي برخي از تنظيمات مانند واي‌فاي و بلوتوث را به‌صورت گزينشي براي قفل‌شدن انتخاب كنيد. در ضمن اين اپليكيشن داراي ويژگي جالبي به نام Intruder Selfie است كه باعث مي‌شود دوربين سلفي موبايل از افرادي كه مي‌خواهند قفل موبايل شما را باز كنند، عكس بگيرد؛ البته اين اپليكيشن تنها مختص موبايل‌هاي اندرويدي است. از ميان ساير اپليكيشن‌هاي مشابه اندرويدي براي انجام اين كار مي‌توان به LOCKit – App Lock, Photos Vault, Fingerprint Lock و AppLock  ،AppLocker اشاره كرد. در ضمن در برخي از موبايل‌ها مي‌توان بدون نياز به نصب اپليكيشن و تنها با انجام برخي از تنظيمات، از اين ويژگي استفاده كرد. در ادامه نحوه‌ي انجام اين تنظيمات را ابتدا در موبايل‌هاي اندرويدي محبوب و سپس در موبايل‌هاي آيفون توضيح مي‌دهيم.

سامسونگ

براي قفل‌كردن اپليكيشن‌ها با اثر انگشت در موبايل‌هاي سامسونگ بايد از ويژگي Secure Folder استفاده كنيد. براي فعال‌كردن اين ويژگي بايد مسير  Settings > Lock screen and security > Secure Folder را دنبال كنيد و سپس با حساب‌كاربري سامسونگ خود وارد پوشه شويد و سپس گزينه‌ي Fingerprint را فعال كنيد. همچنين مي‌توانيد با استفاده از Fingerprint+، اپليكيشن‌ها را با انگشت خاصي قفل يا باز كنيد.

پس از انجام اين تنظيمات پوشه‌ي Secure Folder در منوي اپليكيشن‌هاي شما ظاهر مي‌شود و مي‌توانيد با انتخاب آيكون‌هاي Add apps يا Add files در پوشه، اپليكيشن‌ها و فايل‌هاي مورد انديشه متخصصين خود را اضافه كنيد. درضمن مي‌توانيد فايل‌هاي اپليكيشن My Files App را با لمس منوي سه نقطه و انتخاب گزينه‌ي Move to Secure Folder به پوشه اضافه كنيد.

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران

هواوي

براي فعال كردن اين ويژگي در موبايل‌هاي هواوي بايد مسير Settings > Security and privacy > Fingerprint ID را دنبال و گزينه‌هاي access safe و access app lock را فعال كنيد.

براي انتخاب اپليكيشن‌هايي كه مي‌خواهيد با اثر انگشت قفل شوند، بايد مسير  Settings > Security and privacy > App lock را دنبال و سپس اپليكيشن‌هاي مورد‌انديشه متخصصين خود را انتخاب كنيد.

براي محافظت امن از فايل‌ها بايد مسير Settings > Security and privacy > App lock را دنبال يا اپليكيشن فايل‌ها را باز و گزينه‌ي Safe را انتخاب كنيد. چنانچه مي‌خواهيد قابليت محافظت امن را براي فايل‌هاي جديد فعال كنيد، فايل مورد انديشه متخصصين را انتخاب و سپس گزينه‌هاي More و Move to safe را به ترتيب انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران

شيائومي

اپليكيشن Security app ابزاري براي قفل‌كردن اپليكيشن‌ها در موبايل‌هاي شيائومي است. براي فعال‌كردن اين ويژگي پس از باز‌كردن اين اپليكيشن بايد گزينه‌ي App lock را لمس و اپليكيشن‌هاي مورد انديشه متخصصين را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران

اپل

براي استفاده از اين قابليت در موبايل‌هاي آيفون، پس از انتخاب اپليكيشن موردانديشه متخصصين و ورود به بخش تنظيمات، ابتدا گزينه‌ي Touch ID & Passcode را انتخاب و پس از واردكردن رمز عبور، گزينه‌هاي Apple Pay، iPhone Lock و iTunes & App Store را فعال كنيد. پس از انجام اين كار وارد قسمت تنظيمات اپليكيشن موردانديشه متخصصين خود شويد و پس از انتخاب گزينه‌ي Touch ID & Passcode و در نهايت گزينه‌ي Use Touch IDُ، اپليكيشن موردانديشه متخصصين خود را با حسگر اثر انگشت قفل كنيد.

حذف رمزعبور هنگام خريد اپليكيشن‌هاي پولي از گوگل پلي‌استور

حتما مي‌دانيد كه هنگام خريد اپليكيشن‌هاي پولي از گوگل پلي‌استور، بايد رمزعبور خود را وارد كنيد؛ اما مي‌توانيد به‌جاي وارد‌كردن رمزعبور، با اسكن‌كردن اثر انگشت از اين مرحله عبور كنيد. براي فعال‌كردن اين ويژگي پس از لمس منوي سه نقطه يا سه خطي در گوگل پلي استور و ورود به تنظيمات آن، بايد گزينه‌ي fingerprint authentication را فعال كنيد.

مرجع متخصصين ايران تاييد هويت با اثر انگشت در گوگل پلي

محافظت از گذرواٰژه‌ها

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن LastPass

برخي از متخصصان براي محافظت از رمزهاي عبور حساب‌هاي متخصصي مختلف از نرم‌افزارهاي مديريت‌كننده رمزعبور مثل Vault - Free Password Manager استفاده مي‌‌كنند كه داراي يك رمزعبور اصلي هستند؛ چنانچه موبايل اندرويدي داريد و از اپليكيشن‌هاي مديريت رمزعبور LastPass (يكي از اپليكيشن‌هاي مطرح در اين زمينه)، Authenticator Plus (ارزش اين اپليكيشن ۷۴٫۹۹ است)، Keeper Password Manager ،Dashlane Password Manager، Enpass Password Manager و Sticky Password Manager & Safe استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد از اثر انگشت خود به‌عنوان رمزعبور اصلي استفاده كنيد. در‌ضمن مي‌توانيد با اثر انگشت‌ رمزعبور سايت‌هاي مشخص‌شده را به‌صورت خودكار وارد كنيد (قابليت Autofill). همچنين مي‌توانيد با استفاده از اثر انگشت خود و اين اپليكيشن‌ها بدون نياز به واردكردن رمزعبور وارد سايت‌هاي مختلف شويد.

استفاده از اثر انگشت براي فناوري‌هاي پرداخت موبايلي

مرجع متخصصين ايران Samsung Pay

يكي ديگر از متخصصدهاي جالب و مفيد حسگرهاي اثر انگشت در موبايل‌ها، بهره‌گيري از آن‌ها براي استفاده از فناوري‌‌هاي پرداخت موبايلي است. متخصصان موبايل‌هاي گلكسي سامسونگ مي‌توانند با ورود به اپليكيشن Samsung Pay با اثر انگشت و ورود رمزعبور و حركت‌دادن موبايل خود بالاي دستگاه‌هاي POS با لوگوي Samsung Pay، هزينه‌ي كالاي خريداري‌شده‌ي خود را بدون نياز به استفاده از كارت بانكي پرداخت كنند. اين اپليكيشن مي‌تواند اطلاعات ۱۰ كارت بانكي را به‌صورت رمزگذاري‌شده نگه‌داري كند. درضمن امكان استفاده از Google Pay نيز به همين روش وجود دارد.

علاوه‌بر اين سرويس‌هاي پرداخت موبايلي Android Pay ،Mint Bills Robinhood و چند سرويس ديگر نيز از اثر انگشت همراهي مي‌كنند. متخصصان موبايل‌هاي آيفون مجهز به Touch ID نيز مي‌توانند به همين روش از Apple Pay استفاده كنند؛ با اين تفاوت كه متخصصان اين موبايل‌ها نيازي به نصب اپليكيشن ندارند.

ورود به اپليكيشن‌هاي بانك‌داري همراه

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن بانك‌داري همراه

امروزه استفاده از اپليكيشن‌هاي بانك‌داري همراه به ميزان زيادي افزايش پيدا كرده؛ اما براي هر بار استفاده از آن‌ها بايد رمز عبور خود را وارد كنيد كه براي برخي از افراد آزاردهنده است؛ اما خوشبختانه در سال‌هاي اخير قابليت ورود با اثر انگشت به برخي از اين اپليكيشن‌ها اضافه شده است و قطعا در آينده اپليكيشن‌هاي بيشتري نيز از اين قابليت همراهي خواهند كرد.

انتخاب گزينشي تصاويري كه مي‌خواهيد آن‌ها را به ديگران نشان دهيد

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن Solo Photo

حتما براي شما هم پيش آمده است كه زماني‌كه مي‌خواهيد تصوير خاصي را از گالري به فرد ديگري نشان دهيد، او موبايل شما را مي‌گيرد و شروع به چرخيدن در گالري مي‌كند! اين كار بسيار آزاردهنده است؛ شما مي‌توانيد با استفاده از اپليكيشن Solo Photo چند عكس كه مي‌خواهيد آن‌ها را به ديگران نمايش دهيد (يا حتي يك عكس)، انتخاب كنيد. درضمن مي‌توانيد اين اپليكيشن را با اثر انگشت قفل كنيد؛ البته براي استفاده از قابليت‌هاي كامل اين اپليكيشن (مثلا انتخاب هم‌زمان چند عكس) بايد نسخه‌ي پولي اين اپليكيشن به مبلغ ۱٫۹۹ دلار را خريداري كنيد. 

محافظت امن از خاطره‌ها

خاطره‌ها و رويدادهاي شخصي جزو شخصي‌‌ترين اطلاعات افراد هستند. Journey يكي از بهترين اپليكيشن‌ها براي محافظت امن از رويدادهاي شخصي روي موبايل‌هاي اندرويدي است. اين اپليكيشن را نيز مي‌توان با حسگر اثر انگشت قفل كرد و علاوه‌بر اينكه زيبايي و ويژگي‌هاي متنوع زيادي دارد، در طراحي آن به حفظ حريم خصوصي متخصصان توجه زيادي شده است.

استفاده از اثر انگشت به‌عنوان ژست حركتي

با استفاده از حسگر اثر انگشت مي‌توانيد كنترل كاملي روي موبايل داشته باشيد

با استفاده از اپليكيشن Fingerprint Gestures يا Fingerprint Quick Action  (در اين اپليكيشن مي‌توانيد با سوايپ سريع، يك ضربه يا دو ضربه روي حسگر كارهاي مختلفي را انجام دهيد كه شامل فعال‌كردن حالت خواب، بازگشت به هوم پيج، بازگشت به صفحه‌ي قبلي، نمايش اپليكيشن‌هايي كه اخيرا اجرا شده‌اند، نمايش منوي پاور اندرويد، تقسيم‌كردن صفحه‌نمايش به دو بخش، دسترسي به بخش‌هاي بيشتري از نوار نوتيفيكيشن، دسترسي به تنظيمات سريع و گرفتن اسكرين‌شات مي‌شود) مي‌توانيد از اثر انگشت ذخيره‌شده‌ي خود به‌عنوان ژست حركتي براي انجام كارهايي مثل اجراي يك اپليكيشن، كنترل پخش موسيقي، بازكردن نوتيفيكيشن‌ها، تغيير آهنگ زنگ موبايل و غيره استفاده كنيد.

البته متخصصان موبايل‌ گوگل پيكسل مي‌توانند بدون استفاده از اپليكيشن خاصي از اين قابليت استفاده كنند (كاربران اين موبايل‌ها مي‌توانند با لمس حسگر، نوار نوتيفيكيشن‌ها را مشاهده كنند). امكان استفاده از برخي از اين ژست‌ها تنها براي اندرويد ۶ به بالا وجود دارد؛ بايد يادآور شويم كه ممكن است امكان استفاده از برخي ژست‌ها روي برخي از موبايل‌ها وجود نداشته باشد؛ زيرا برخي از موبايل‌ها داراي حسگر بزرگ‌تر و برخي ديگر داراي حسگر باريك‌تري هستند.

مرجع متخصصين ايران ژست حركتي با اثر انگشت

محيط اپليكيشن Fingerprint

استفاده از حسگر اثر انگشت به‌عنوان دكمه‌ي شاتر دوربين

در برخي از موبايل‌ها امكان استفاده از حسگر اثر انگشت به‌عنوان دكمه‌ي شاتر وجود دارد؛ چنانچه موبايل شما اين قابليت را ندارد، مي‌توانيد با استفاده از اپليكيشن Dactyl اين ويژگي را به موبايل خود اضافه كنيد. اين اپليكيشن پولي است؛ اما براي كسب اطمينان از سازگار بودن با موبايل خود، مي‌توانيد پس از نصب آن ۱۰ بار به‌صورت رايگان از حسگر اثر انگشت به‌عنوان دكمه‌ي شاتر استفاده كنيد (براي امتحان اين اپليكيشن بايد نسخه‌ي رايگان را نصب و پس از امتحان آن در صورت تمايل از نسخه‌ي پولي آن استفاده كنيد).

اين اپليكيشن براي موبايل‌هايي مثل موبايل‌هايي كه حسگر اثر انگشت آن‌ها در جلوي موبايل نصب شده است، متخصصد بهتري دارد؛ مثل موبايل‌هاي گوگل، نكسوس و برخي از موبايل‌هاي سامسونگ

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن Dactyl

محيط اپليكيشن Dactyl

ورود به اپليكيشن‌هاي مرتبط با وسايل خانه‌ي هوشمند

تعداد وسايل خانه‌ي هوشمند و اپليكيشن‌هاي اندرويدي كنترل‌كننده‌ي آن‌ها در سال‌هاي اخير افزايش قابل توجهي داشته است، ايجاد قابليت ورود با اثر انگشت در اين اپليكيشن‌ها مي‌تواند امنيت آن‌ها را تا حدود زيادي افزايش دهد.

براي مشاهده‌ي فهرست كامل موبايل‌ها به اين صفحه مراجعه كنيد.

كاربرد حسگر اثر انگشت موبايل

مرجع متخصصين ايران لپ تاپ مجهز به حسگر اثر انگشت

حتما مي‌دانيد علاوه‌بر موبايل‌ها، برخي از لپ‌تاپ‌ها هم مجهز به حسگر اثر انگشت هستند. حسگرهاي لپ‌تاپ‌ها نيز مانند حسگرهاي موبايل مي‌توانند كارايي زيادي داشته باشند كه برخي از آن‌ها را ذكر مي‌كنيم.

ورود به سيستم

مرجع متخصصين ايران ورود به ويندوز ۱۰ با اثر انگشت

ورود به لپ‌تاپ ويندوز

چنانچه حسگر در خود لپ‌تاپ تعبيه شده است و از ويندوز 10 استفاده مي‌‌كنيد، براي ورود به ويندوز با اثر انگشت مراحل زير را  به ترتيب دنبال كنيد:

۱- راست‌كليك روي منوي استارت و انتخاب گزينه‌ي Settings۲- انتخاب گزينه‌ي Accounts و سپس انتخاب گزينه‌ي Sign-in options۳- ايجاد پين با انتخاب گزينه‌ي Add در بخش PIN۴- انتخاب گزينه‌ي Set up در بخش Windows Hello جهت پيكربندي اسكنر اثر انگشت۵- انتخاب گزينه‌ي Get started جهت شروع پيكربندي۶- واردكردن پين‌كد جهت تأييد هويت۷- قرار دادن انگشت روي اسكنر و برداشتن آن و تكرار اين كار تا زمان شناسايي كامل اثر انگشت (حين انجام اين كار به دستورالعمل‌ها توجه شود)

پس از انجام تنظيمات، مي‌توانيد با استفاده از گزينه‌ي Add another، اثر انگشت ساير متخصصان را نيز به سيستم اضافه كنيد. در نسخه‌هاي قديمي‌تر ويندوز نيز يعني ويندوز 7 و ويندوز 8 تنظيمات تا حدود زيادي مشابه تنظيمات ويندوز 10 است. درضمن مي‌توانيد با استفاده از اسكنرهاي اثر انگشت USB خارجي كه ارزش آن‌ها در‌ حال‌ حاضر از ۸۷۰ هزار تومان شروع مي‌‌شود و قادر هستند اثر انگشت را در چند صدم ثانيه تشخيص دهند و شناسايي كنند، امنيت لپ‌تاپ و كامپيوتر خود را افزايش دهيد. معمولا اين حسگرها به همراه نرم‌افزارهاي اختصاصي خود عرضه مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران اسكنر اثر انگشت

ورود به لپ‌تاپ و كامپيوترهاي مك

۱- انتخاب منوي اپل و انتخاب گزينه‌ي System Preferences پس از آن۲- انتخاب گزينه‌ي Touch ID۳- كليك روي علامت + جهت افزودن اثر انگشت جديد و وارد‌كردن رمزعبور حساب‌كاربري پس از درخواست آن۴- انتخاب ويژگي‌هايي كه امكان استفاده از آن‌ها با Touch ID وجود دارد و مي‌خواهيد در دستگاه مك خود از آن‌ها استفاده كنيد.

ورود به سايت‌ها

مرجع متخصصين ايران ورود به شبكه اجتماعي با رمزعبور

كاربران لپ‌‌تاپ‌هاي مجهز به حسگر اثر انگشت مي‌توانند با اسكن اثر انگشت خود و ذخيره‌ي آن، به‌راحتي و بدون نياز به وارد‌كردن رمزعبور وارد حساب‌كاربري خود در سايت‌هاي مختلف شوند. البته استفاده از اين قابليت نيازمند استفاده از نرم‌افزارهاي مديريت رمزعبور با قابليت دسترسي با اثر انگشت است كه چند مورد از آن‌ها را معرفي كرديم. البته در زمان ورود به سايت خاصي براي نخستين بار، بايد رمزعبور خود را وارد و آن را ذخيره كنيد تا در دفعات بعدي بتوانيد به‌راحتي با اثر انگشت خود وارد سايت شويد.

تأييد هويت دو مرحله‌اي

مرجع متخصصين ايران تاييد هويت دو مرحله اي

گاهي اوقات متخصصان براي محافظت از مهم‌ترين اطلاعات خود، روش تأييد دو مرحله‌اي را برمي‌گزينند؛ يعني براي دسترسي به اين اطلاعات هم رمز عبور را ايجاد و هم اثر انگشت را ثبت مي‌كنند؛ معمولا در لپ‌‌تاپ‌هاي مجهز به اثر انگشت، در سربرگ تنظيمات پيشرفته تا Advance settings كنترل پنل اثر انگشت، بايد به‌دنبال گزينه‌اي باشيد كه به شما اجازه دهد هم رمز عبور را وارد و هم اثر انگشت خود را ثبت كنيد. در لپ‌‌تاپ‌هاي لنوو هم مي‌توانيد اين ويژگي را در نرم‌افزار ThinkVantage Client Security Solution پيدا كنيد.

سوييچ كردن بين حساب‌هاي متخصصي

مرجع متخصصين ايران سويييچ كردن بين حساب‌هاي متخصصي با اثر انگشت

با اسنفاده از حسگر اثر انگشت به‌راحتي مي‌توانيد بين حساب‌هاي متخصصي سوييچ كنيد. براي انجام اين كار ابتدا بايد دكمه‌هاي ويندوز و L را هم‌زمان با هم بزنيد، سپس با همان انگشتي كه اثر انگشت آن را براي حساب‌كاربري مورد‌انديشه متخصصينتان ثبت كرده‌ايد، روي حسگر سوايپ كنيد تا دسكتاپ حساب‌كاربري جديد براي شما باز شود.

جديدترين فناوري‌هاي مبتني بر اثر انگشت

شركت وي‌كنسي (Vkansee) به‌تازگي تصميم خود را براي توليد و عرضه‌ي حسگر اثر انگشت زير نمايشگر OLED اعلام كرد كه با ضخامتي كمتر از ۵۰۰ ميكرون براي استفادهزير نمايشگر موبايل‌هاي 4G جديد و 5G كه به‌تازگي عرضه شده‌اند، كاملا مناسب است. با استفاده از فناوري Matrix Pinhole Image Sensing شركت ويكنسي مي‌توان تمام سطح نمايشگر را به لنز اثر انگشت تبديل كرد؛ بنابراين مي‌توان حسگر تصوير را در هر نقطه‌اي از نمايشگر تعبيه كرده و تصوير بسيار باكيفيتي از اثر انگشت تهيه كرد.

مرجع متخصصين ايران حسگر اثر انگشت زير نمايشگر OLED

شركت هولست سنر (Holst Centre) به‌تازگي شفاف‌ترين حسگر اثر انگشت زير نمايشگر دنيا را ايجاد كرده، اين نمايشگر اپتيكال با سطحي بزرگ‌ و شفافيت ۷۰ درصدي براي استفاده در بالاي نمايشگرهاي LCD طراحي شده است.

مرجع متخصصين ايران حسگر اثر انگشت زير نمايشگر هولست سنتر

شركت فيتاين (Feitan) حسگر اثر انگشت جديدي برپايه‌ي استاندارد تشخيص هويت Fido2 token توليد كرده است كه آلين پس كي۳۳ (AllinPass K33) نام دارد و مجهز به بلوتوث و NFC است و مي‌تواند استفاده از دو فناوري ارتباط بي‌مرزي با وسايل داشته باشد.

شركت Tapdo به‌تازگي دستبندي با حسگر اثر انگشت براي كنترل وسايل و اپليكيشن‌ها ايجاد كرده كه قادر است با اسكن اثر انگشت فرد ۲۰ كار مختلف انجام دهد و مي‌توان ميانبرهايي را نيز با آن ايجاد كرد. دستبند Tapdo كه مي‌‌تواند از چند دستگاه مختلف به‌صورت هم‌زمان همراهي كند، قادر است بخش‌هاي مختلف انگشت‌ها را به‌صورت خودكار تشخيص و هر بند انگشت از پنج انگشت دست را به يك كار اختصاص دهد. مثلا مي‌توانيد از بند انگشت بالاي انگشت خود براي افزايش صدا و از بند انگشت ديگر براي متوقف كردن پخش موسيقي استفاده كنيد.

اپليكيشن اين دستگاه براي هر سيستم‌عامل اندرويد و iOS ايجاد شده است. زماني‌كه براي اولين‌بار وارد اپليكيشن مي‌شويد، شكل كف دست و تمام بندهاي پنج انگشت را مشاهده مي‌كنيد؛ براي استفاده از دستبند تنها كافي است با استفاده از شكل مشخص كنيد كه هر بند انگشت چه كاري انجام دهد، سپس با قرار دادن هر بند انگشت روي حسگر اثر انگشت دستبند، اپليكيشن‌ها و دستگاه‌هاي مختلف را با روش‌هاي مختلف كنترل كنيد.

دانلود ويدئو

به‌تازگي شركت Fingerprint يك كيت تشخيص هويت مجهز به حسگر اثر انگشت عرضه كرده است كه مي‌توانيد آن را به هر وسيله‌ي داراي پورت USB متصل كنيد و با استفاده از نرم‌افزار آن اثر انگشت را اسكن كنيد، بچرخانيد، تأييد كنيد و حتي الگوهاي تهيه‌شده از اثر انگشت را مديريت كنيد. درضمن حسگر تعبيه‌شده در اين حسگر كم‌مصرف و كوچك است و مي‌تواند به‌راحتي در كيت ادغام شود.

دانلود ويدئو

حسگرهاي بدون تماس شركت تراست‌وان (Trustone) يكي ديگر از فناوري‌هاي جذاب حوزه‌ي زيست‌‌سنجشي محسوب مي‌شوند؛ اين حسگرها بسيار سريع هستند و آلودگي باقي‌مانده از انگشت متخصصان روي سطح اسكنر، عملكرد آن‌ها را به هيچ وجه مختل نمي‌كند. درضمن اين حسگرها مي‌توانند انگشت‌هاي تر يا آغشته به مواد مختلف مثل چربي، پودرهاي مختلف يا آلودگي را به‌راحتي اسكن كنند و حتي براي اسكن انگشت‌هاي آسيب‌ديده هم هيچ اشكالي ندارند.

دانلود ويدئو

به‌تازگي پژوهشگران موفق به ساخت حسگري شده‌اند كه مي‌تواند چند انگشت را به‌صورت هم‌زمان و همچنين كف دست را اسكن كنند و با تشخيص امواج بازتاب‌شده از لايه‌هاي زيرين پوست، مي‌تواند تغييرات جزئي در مويرگ‌ها به دليل ضربان قلب را تشخيص دهد؛ بنابراين مي‌تواند انگشت مرده يا بريده را نيز تشخيص دهد.

مرجع متخصصين ايران حسگر اثر انگشت

از ديگر ويژگي‌هاي اين حسگر مي‌توان به قابليت تشخيص الگوي سياهرگ‌هاي كف (اين الگو مانند الگوي اثر انگشت در افراد مختلف متفاوت است و هر فرد الگوي اختصاصي خود را دارد)، استفاده از امواج نزديك مادون قرمز براي كنترل ميزان اكسيژن در خون، ديد در شب و تشخيص چهره‌ به‌صورت سه‌بعدي، انعطاف‌پذيري، قابليت تشخيص طول موج‌هاي مختلف نور و قابليت استفاده در دستگيره‌ اشاره كرد.

چند سالي است كه حسگر ضدتقلبي به نام SilkID معرفي شده است كه به‌راحتي مي‌تواند حسگر اثر انگشت جعلي چاپ‌شده روي كاغذ يا تهيه‌شده با قالب‌هاي سيليكوني يا لاستيكي را تشخيص دهد. از ديگر  ويژگي‌هاي سيلك آي‌دي مي‌توان به قابليت شناسايي اثر انگشت در زواياي مختلف (۳۶۰ درجه)، قابليت اسكن انگشت‌هاي آسيب‌ديده، خشك و زمخت و خشن، خطاي بسيار كم يك در ۱۰ هزار، تصويربرداري از اثر انگشت با استانداردهاي موردتأييد FBI و مؤسسه‌ي ملي استانداردها و فناوري و قابليت ايجاد تصاويري با تراكم ۵۰۰ dpi اشاره كرد. 

مرجع متخصصين ايران حسگر اثر انگشت سيلك آي دي

تمام حسگرهاي كنوني تنها مي‌توانند اثر انگشت را از روي سطح انگشت اسكن كنند، حال تصور كنيد حسگري ساخته شود كه قادر باشد زير سطح انگشت را نيز اسكن كند! شايد تصور كنيد كه چنين كار عجيبي امكان‌پذير نيست؛ اما شركت HID Global حسگري را طراحي كرده كه قادر است با استفاده از چند طول موج مختلف از نور، از اثر انگشت عكس بگيرد و علاوه بر جمع‌آوري اطلاعات سطح انگشت، به اطلاعات زير سطح انگشت دست پيدا كند. ساختار اين حسگر به صورتي‌ است كه پرتورهاي نور پس از تماس با سطح پوست و نفوذ به لايه‌‌هاي زيرين آن، باز مي‌گردد و حسگر با تحليل نور بازتاب‌شده تشخيص مي‌دهد كه نور از پوست انسان بازتاب شده است يا ماده‌‌ي ديگري و به اين صورت مي‌تواند اثر انگشت جعلي را تشخيص دهد.

مرجع متخصصين ايران حسگر اثر انگشت

شركت آي‌تي بيومتريك (ITBiometrics) در سال گذشته‌ي ميلادي كيف پولي براي نگه‌داري از رمزارزهاي ديجيتالي عرضه كرد كه مجهز به حسگر اثر انگشت است. انتظار مي‌رود اين كيف براي تشخيص هويت صاحب اصلي كيف، علاوه بر اسكن اثر انگشت متخصص، از روش‌هاي تشخيص هويت ديگر مثل اندازه‌گيري ضربان قلب يا ثبت امضاي حرارتي او نيز استفاده كند.

مرجع متخصصين ايران كيف پول مجهز به حسگر اثر انگشت

به‌تازگي وسيله‌اي به اندازه‌ي كارت بانگس تحت‌عنوان BeamU نيز عرضه شده است كه مي‌تواند تعداد بسيار زيادي از رمزهاي عبور  و فايل‌هاي رسانه‌اي را در خود نگه‌داري كند. BeamU علاوه‌بر حسگر اثر انگشت داراي ويژگي‌هاي ديگري همچون تأييد دو مرحله‌‌اي يا FIDO Universal 2nd Factor Authentication (امكان دسترسي به تعداد نامحدودي از سرويس‌هاي الكترونيك با اثر انگشت)، بر محافظت امن از داده‌ها تا حجم ۱۲۸ گيگابايت، رديابي دستگاه‌هاي مجهز به بلوتوث، برقراري ارتباط با كامپيوتر و موبايل از طريق بلوتوث، برچسب NFC و USB-C و ايجاد و مديريت رمز عبور اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران كارت ديجيتالي BeamU

شيائومي چمداني به نام 90Fun Smart Suitcase عرضه كرده كه مجهز به حسگر اثر انگشت است و دو باتري قلمي AA مي‌توانند نيروي آن را تا ۶ ماه تأمين كنند و زماني‌كه شارژ آن‌ها به پايان رسيد، مي‌توان آن‌ها را با شارژر USB كه همراه چمدان عرضه مي‌شود، شارژ كرد. درضمن اين چمدان چرخ‌دار مقاومت بسيار بالايي دارد و چرخ‌هاي آن برخلاف بسياري از چمدان‌هاي چرخ‌دار معمولي به‌راحتي مي‌چرخند.

مرجع متخصصين ايران كيف هوشمند شيائومي

شركت كاداس (Kaadas) كه شركتي پيشتاز در زمينه‌ي توليد قفل‌هاي هوشمند محسوب مي‌شود، قفل هوشمندي را طراحي كرده است كه مي‌تواند روي انواع در و دستگيره نصب شود. ويژگي‌هاي اين قفل كه طراحي زيبايي هم دارد، تقريبا مشابه دستگيره‌هاي مجهز به اثر انگشت است كه قبلا درباره‌ي آن‌ها صحبت كرديم؛ البته اين قفل هوشمند ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فردي هم دارد كه از ميان آن‌ها مي‌توان به قابليت تشخيص دما، تشخيص فشار و قابل‌استفاده نبودن براي انگشت فرد مرده يا انگشت بريده شده) اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران قفل هوشمند كاداس

 چنانچه قصد داريد از اين نوع قفل‌ها در فضاي باز و شرايط بد آب و هوايي استفاده كنيد، قفل هوشمندي به بازار عرضه شده‌ است كه مي‌توانند در بدترين شرايط آب و هوايي نيز بدون هيچ اشكالي به كار خود ادامه دهد. قفل هوشمند ايدولو (IDolo) محصول شركت سوجاكس اُي (Soujax OY) كه مجهز به حسگر اثر انگشت است، براي آب و هواي كشورهاي اسكانديناوي طراحي شده است!

مرجع متخصصين ايران قفل هوشمند ايدولو

قفل هوشمند شركت Tapplockيكي ديگر از قفل‌هاي مجهز به سرانگشت است كه ظاهر آن شبيه قفل‌هاي قديمي است و در ۰٫۸ ثانيه باز مي‌‌شود. درضمن اين قفل هم در برابر برف و باران كاملا مقاوم است.

مرجع متخصصين ايران قفل هوشمند

اين حسگر نيز مي‌تواند مانند ساير حسگرهاي اثر انگشت در اداره‌هاي پليس و ساير مكان‌هايي كه نيازمند امنيت بالايي هستند، استفاده شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات