خرابي واشر منيفولد هوا چه نشانه‌هايي دارد

چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
خراب شدن واشر منيفولد هوا مي‌تواند تأثير بدي روي كاركرد پيشرانه‌ي خودرو داشته باشد. در ادامه نشانه‌هاي خرابي اين قطعه را مطالعه مي‌كنيم.
تبليغات

واشر منيفولد هوا يكي از مهم‌ترين واشرها در پيشرانه‌ي يك خودرو است. واشرها به منظور مهر و موم كردن، در بين قطعات پيشرانه قرار داده مي‌شوند تا نشتي از جايي وجود نداشته باشد و قطعات كاملا روي هم بسته شوند. واشرها ممكن است از كاغذ، پلاستيك، فلز و حتي گاهي از مخلوطي از هر سه ماده ساخته شده باشند. 

واشر منيفولد هوا محل اتصال منيفولد هوا به سر سيلندر را درزگيري مي‌كند. در بيشتر مواقع، اين واشر مسئوليت بستن و جلوگيري از نشت را دارد ولي در برخي پيشرانه‌ها نيز ممكن است، محل عبور مايع خنك‌كننده را سد كند. اگر واشر منيفولد هوا آسيب ببيند در كاركرد پيشرانه اختلال ايجاد مي‌شود و حتي ممكن است پيشرانه بيش از حد گرم شود. به‌طور معمول آسيب ديدن واشر منيفولد هوا نشانه‌ها و علائمي دارد كه در ادامه به آن‌ها خواهيم پرداخت. 

كاهش قدرت پيشرانه و سرعت‌گيري؛ افزايش مصرف سوخت

يكي از اولين و شايع‌ترين نشانه‌هاي خرابي واشر منيفولد هوا كاهش كارايي و عملكرد پيشرانه است. با افزايش عمر خودرو واشر منيفولد هوا به مرور شروع به پوسيده شدن مي‌كند. بروز نشتي هوا در اين بخش فشار داخلي موتور را به هم زده و به وضوح روي كارايي پيشرانه تأثير منفي مي‌گذارد. بروز نشتي هوا سبب مي‌شود نسبت تركيب هوا و سوخت به هم بخورد و به اين ترتيب پيشرانه با كاهش قدرت، افزايش مصرف سوخت و حتي خاموش شدن مواجه مي‌شود. 

نشتي مايع خنك‌كننده

مرجع متخصصين ايران engine

يكي ديگر از نشانه‌هاي واشر منيفولد هواي آسيب ديده، نشتي مايع خنك‌كننده (آب رادياتور) است. در برخي خودروها واشر منيفولد هوا مايع خنك‌كننده را نيز آب‌بندي مي‌كند. اين نشتي را در صورت استشمام بوي آب رادياتور يا رويت كردن بخار از سمت محفظه‌ي پيشرانه مي‌توان مطالعه كرد. براي مطالعه كامل‌تر، بايد زير خودرو را در محل پارك شدن مطالعه كرد. نشتي آب رادياتور يك مسئله‌ي جدي است و در صورت مشاهده بايد فورا نسبت به رفع آن اقدام كرد تا اشكالات بزرگ‌تر و پر هزينه‌تر ظاهر نشود. 

افزايش دماي پيشرانه

افزايش دماي پيشرانه يكي ديگر از علائم خرابي واشر منيفولد هوا است. نشتي مايع خنك‌كننده در اين بخش و كاهش سطح مايع درون رادياتور در نهايت مي‌تواند باعث افزايش دماي پيشرانه شود. گاهي نشتي مايع به سمت داخل منيفولد است؛ بنابراين در صورت كاهش سطح مايع خنك‌كننده يا افزايش دماي پيشرانه، بايد به متخصص مراجعه كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات