مشخصات متخصص و ارزش احتمالي وانت جك T8 در ايران
خودروسازي جك يا به بيان صحيحتر، جِي اِي سي (JAC) با نام كامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ شكل گرفت. اين برند، كمتر از ۱۰ سال سابقهي مفيد در ساخت خودروهاي خانوادگي دارد و پيشتر بر توليد كاميونهاي سايز متوسط تجاري متمركز بوده است. تنوع سبد محصولات جك، قابل تأمل است و امروزه چهار مدل سواري J4 ،J5 ، J6 و A60، همراهبا چهار شاسيبلند S2 ،S3 ،S5 و S7 را شامل ميشود. از سويي ديگر، يك مدل وانت پيكاپ و پنج نوع ون مختلف هم در سبد جك وجود دارند كه ميتوانند براي بازار ايران جذاب باشند. اين خودروساز چيني، سرمايهگذاري گستردهاي هم بر محصولات تمام الكتريكي داشته است و درحالحاضر يك مدل سواري و يك مدل كراساور برقي توليد ميكند. در مجموع، تيراژ توليد جك حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمدهي محصولات آن، در بازار داخلي چين فروخته ميشوند.
برخلاف بسياري نقاط جهان، بازار وانتها در ايران رونق چنداني ندارد. كارخانهها و صنايع، كاميونهاي كوچك (كاميونت) را به وانتها ترجيح ميدهند و فعالان عرصهي كشاورزي هم كاملاً وفادار به وانتهاي ارزانارزش ساخت داخل مثل وانت پيكان و زامياد هستند. با اين اوصاف، عدم تقاضا براي وانتهاي ساخت هاوال، فوتون و آميكو در سالهاي اخير، امر عجيبي نيست؛ اما كرمانموتور تلاش ميكند تا با تكيه بر سابقهي خوب خود در مونتاژ و خدمات پس از فروش محصولات جك، آغازگر تغييري مثبت و موفق در اين روند باشد.
خودروسازي جك، از سال ۲۰۱۱ با معرفي مدل رني (Reni) توليد وانت را آغاز كرد. از سال ۲۰۱۴ با عرضهي T6، صادرات وانتهاي جك به خارج چين شروع شد و سال ۲۰۱۸ هم T8 به توليد رسيد. البته جديدترين مدل، فروش گستردهاي مشابه T6 در بازار روسيه و شرق آسيا ندارد؛ هرچند كه بزرگتر، قويتر و مجهزتر است.
وانت پيكاپ T8 با ابعادي به طول ۵۳۲۵ ميليمتر، عرض ۱۸۸۰ ميليمتر و ارتفاع سقف استاندارد ۱۸۳۰ ميليمتر، همراه فاصله محورهاي ۳۰۹۰ ميليمتر توليد ميشود. قسمت بار، يك مربع با اضلاع ۱۵۲۰ ميليمتر است كه از كف تا لبهي درپوش، ۴۷۰ ميليمتر فاصله دارد. طراحي وانت پيكاپ T8 به گونهاي است كه بعد از بارگيري مجاز، فاصلهي ۲۲۰ ميليمتر بين بدنه تا سطح زمين حفظ شود. اين خودرو، در مدلهاي مختلف تك يا دو ديفرانسيل، ۱۸۲۵ تا ۱۹۴۰ كيلوگرم وزن خالص دارد. شركت سازنده، وزن قابل حمل در قسمت بار جك T8 را ۹۰۰ كيلوگرم عنوان كرده است.
طراحي خودرو در نماي روبهرو، تركيبي از مدلهاي امريكايي و آسيايي بهانديشه متخصصين ميرسد. چراغهاي اسپرت با گوشههاي تيز، الهامگرفته از تويوتا هايلوكس و جلوپنجرهي بزرگ با مواد براق كروم، يادآور وانتهاي امريكايي مثل محصولات GMC است. از انديشه متخصصينات نگارنده، تأكيد و اصرار طراحان خودروسازي جك به جلوپنجرههاي عريض و طويل، شبيه آنچه در كراساور S3 ديدهايم، به زيبايي خودرو آسيب ميزند. از نكات مثبت در نماي جلو، ميتوان به نوار LED روشنايي روز و مهشكنهاي مثلثي در گوشههاي سپر اشاره كرد كه ضمن استفادهي معقول از مواد سياهرنگ پلاستيكي، حس يك وانت مدرن را به بيننده ميدهد.
نماي جانبي و پشت T8 ساده و معمولي هستند. مشابه وانتهاي ساخت نيسان كه هنوز در ايران تردد ميكنند، چراغهاي عقب T8 هم حالت عمودي و رنگ قرمز دارند. معدود نسخههاي ديده شده از اين وانت در ايران، رينگهاي آلومينيوم ۱۸ اينچ، پوشش پلاستيك سخت در قسمت بار، گيرههاي نگهدارندهي طناب در طرفين، ركاب ورود به كابين و تكدستگيره براي بازگشايي درپوش عقب دارند كه نشان ميدهند وانت T8 از امكانات مرسوم در وانتهاي استاندارد برخوردار است.
برخلاف نماي بيروني، نميتوان فضاي كابين T8 را چندان زيبا و چشمنواز دانست. طرح سيلندري براي پنل پشت فرمان، قديمي بهانديشه متخصصين ميرسد و تركيب ادوات روي داشبورد هم مشابه وانتهاي مدرن دنيا نيست. در تصاوير رسمي، علاوهبر صندليها، چرم مصنوعي براي بخش مياني داشبورد و بخشهايي از تودريهاي جلو وجود دارد كه حس خوبي به سرنشينان ميدهد.
وانت T8 با ۲ نوع پيشرانهي بنزيني و ديزل در چين توليد ميشود. با توجه به سازگاري بعضي خودروهاي گازوئيلسوز چيني با سوخت ايران مثل وانت فوتون تونلند كه توسط ايرانخودرو مونتاژ شد، عرضهي T8 ديزلي در كشورمان بعيد نيست. علاوهبراين، نسخهي ديزلي T8 نسبت به مدل بنزيني، پيشرانهي ضعيفتر، مصرف سوخت كمتر و ارزش پايينتري دارد. اين وانت با پيشرانهي توربوشارژ بنزيني ۲ ليتري، قدرت ۱۷۴ اسببخار در ۵۰۰۰ دور بر دقيقه و گشتاور ۲۹۰ نيوتنمتر از ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقيقه توليد ميكند. مدل ديزلي، با پيشرانهي تنفس طبيعي ۱.۹ ليتري، ۱۳۵ اسببخار قدرت و ۳۲۰ نيوتنمتر گشتاور دارد. با توجه به وزن و شرايط آيروديناميك وانت T8، ميتوان پيشبيني كرد كه مدل توربوشارژ بنزيني در زمان ۱۲ تا ۱۴ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت برسد و نسخهي ديزلي، حدود ۱۶ ثانيه پس از شروع حركت چنين سرعتي داشته باشد.
در زمان نگارش اين مطلب (ديماه ۱۳۹۹) كرمان موتور اقدام به پيشفروش جك T8 با پيشرانه توربوشارژ بنزيني، سيستم دو ديفرانسيل و جعبهدنده دستي ۶ سرعته كرده است.
از نكات جالب توجه در فهرست امكانات جك T8 كه در منابع چيني ديده ميشود، فقدان جعبهدندهي خودكار است. اين احتمال وجود دارد كه وانت جك با جعبهدنده خودكار وارد ايران شود؛ اما نسخههاي اصلي اين خودرو، مجهز به جعبهدندهي ۶ سرعتهي دستي هستند. در عوض، جك T8 با ۲ نوع سيستم تك يا دو ديفرانسيل توليد ميشود. همراهبا تايرهايي به پهناي ۲۶۵ ميليمتر و فاق ۶۰ درصد، نسخهي دو ديفرانسيل ميتواند قابليتهاي خوبي در مسيرهاي سخت خارج جاده داشته باشد. طراحي بدنه و فاصلهي چرخها تا لبهي سپرها، بهشكلي است كه شيب جاده با ۳۰ درجه در جلو و ۲۲ درجه در عقب، بهراحتي طي ميشود. علاوهبراين، نسخههاي دو ديفرانسيل جك T8 با قفل برقي براي ديفرانسيل عقب، قابل خريد هستند كه مزيت مهمي براي حركت در مسيرهاي لغزنده و ناهموار خواهد بود.
نسخههاي آپشنال از جك T8، علاوهبر ترمز ضد قفل (ABS) و سيستم تقسيم نيروي ترمز (EBD)، مجهز به فناوري مديريت تعادل (ESC) نيز هستند كه نقش مهمي در جلوگيري از واژگوني يا انحراف خودرو هنگام ترمزگيري در مسيرهاي لغزنده دارد. هشدار خروج از خط (Lane Departure Warning)، حسگر فشار باد تارها، ۲ كيسهي هوا براي سرنشينان جلو، حسگر هشدار برخورد در جلو و عقب، دوربين پارك و ديد ۳۶۰ درجه همراهبا دوربين ضبط فيلم پشت آينه مياني، ديگر آپشنهاي جك T8 هستند.
ارزش جك T8 كرمان موتور در ايران
نسخههاي مختلف جك T۸ در بازار چين، ۹۰ هزار تا ۱۴۰ هزار يوآن ارزش دارند كه معادل ۱۳ هزار تا ۲۰ هزار دلار است. مدل دو ديفرانسيل بنزيني و دنده دستي KMC T8 هماكنون با ارزشي حدود 800 ميليون تومان در ايران فروخته ميشود.
بهروزرساني : ۲۰ دي ماه ۱۴۰۰
هم انديشي ها