سهم ۶۴ درصدي شركتهاي ICT از الكامپ 25؛ استارتاپها با ۲۶ درصد در جايگاه دوم
در جريان رويداد شب گذشتهي سازمان نظام صنفي رايانهاي كشور براي تجليل از برگزيدگان الكامپ ۲۵، رضا حيدري بهعنوان مدير اجرايي اين دوره از نمايشگاه، به ارائهي آمارهايي از روند برگزاري، تعداد شركتكنندگان و بازديدكنندگان پرداخت. بهگفتهي حيدري، برنامهريزي براي الكامپ ۲۵، ۶ ماه پيش از برگزاري و از بهمن ۹۷ آغاز شد. الكام جابز بخش جديدي است كه براي نخستينبار در الكامپ ۲۵ آغاز بهكار كرد و هدف از آن، بهكارگيري پتانسيل شركتهاي نرمافزاري كشور براي ايجاد اشتغال بود.
نمايشگاه الكامپ ۲۵ در ۲۰ سالن نمايشگاه بينالمللي تهران در قالب ۶۵ هزار مترمربع، فضاي نمايشگاهي تحت پوشش، ۳۲۵۰۰ مترمربع، فضاي نمايشگاهي مفيد، ۱۰۰۰ مترمربع فضاي الكام تاكس، ۳۱۴ غرفهي خودساز و ۲۲ هزار مترمربع، غرفهسازي برگزار شد. بهگفتهي حيدري هزينهي غرفهسازي به ازاي هر متر بين ۵۰۰ هزار تا يك ميليون تومان برآورد ميشود كه با در انديشه متخصصين گرفتن ارزش، شركتكنندگان حدود ۱۱ ميليارد تومان صرف ساخت غرفه كردهاند.
براساس آمار ارائهشده، برخلاف آنچه تصور ميشود در نمايشگاه الكامپ امسال، ۴۲۹ شركت ICT با اشغال ۶۴ درصد از فضاي نمايشگاه، بيشترين سهم را از آن داشتند؛ درحاليكه ۲۲۸ استارتاپ حاضر در نمايشگاه، ۲۶ درصد از فضا را در اختيار داشتند. الكامپ امسال از ۱۳۲ كانتر استارتاپ نيز ميزباني ميكرد. ناگفته نماند كه سالن دولت الكترونيك ۷ درصد از فضاي الكامپ ۲۵ را دربرميگرفت و پذيراي ۳۴ نهاد دولتي بود.
در الكامپ ۲۵ دو فضا براي رويدادهاي جانبي الكامپ، شامل نشستهاي خبري با حضور ۹ وزير داخلي و خارجي، نشستهاي خبري، امضاء تفاهمنامه و رونماييها تدارك ديده شده بود. بهگفتهي حيدري در مجموع ۵۵ نفر از مقامات لشكري، كشوري و صنفي از الكامپ ۲۵ بازديد كردهاند. از جملهي بازديدكنندگان بينالمللي نيز ميتوان به وزراي ارتباطات كشورهاي منطقه، رئيس سازمان APT، رئيس سازمان RCC، رئيس رگولاتوري تركيه و معاون دبيركل ITU اشاره كرد.
هم انديشي ها