آئين‌نامه فرآيند استخراج رمز ارز ابلاغ شد

يك‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پس از جنجال‌ها و اخبارهاي مختلفي كه در هفته‌هاي اخير حول ماينينگ يا استخراج رمزارزها ايجاد شد، حال هيات وزيران آيين‌نامه فرايند ماينينگ رمزارزها را تصويب كرد.
تبليغات

هيات وزيران در تصويب‌نامه شماره 58144/ت55637هـ مورخ ۱۳۹۸/۵/۱۳ آيين نامه فرآيند ماينينگ رمزارزها را تصويب و اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس جمهور آن را ابلاغ  كرد كه به شرح زير است:

۱. استفاده از رمزارزها صرفاً با قبول مسئوليت خطرپذيري (ريسك) از سوي متعاملين صورت مي‌گيرد و مشمول حمايت و ضمانت دولت و نظام بانكي نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل كشور مجاز نيست.

۲. استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري‌شده رمزارزها (ماينينگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

  • تبصره ۱- وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌تواند در مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي، صلاحيت صدور مجوز يادشده را به سازمان‌هاي مناطق مربوط حسب مورد واگذار نمايد.
  • تبصره ۲- استقرار واحدهاي استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري‌شده رمزارزها (ماينينگ) شامل محدوديت محدوده (۱۲۰) كيلومتري شهر تهران، (۵۰) كيلومتري شهر اصفهان و (۳۰) كيلومتري مراكز ساير استان‌ها نمي‌باشند.

۳. سازمان ملي استاندارد ايران موظف است با همكاري وزارتخانه‌هاي نيرو و ارتباطات و فناوري اطلاعات برچسب انرژي و استانداردهاي كيفيت توان الكترونيكي و استانداردهاي فنآورانه مرتبط براي توليد و واردات تجهيزات فرآورده‌هاي پردازش رمزنگاري‌شده رمزارزها (ماينينگ) را تدوين و ابلاغ نمايند.

۴. تامين برق متقاضيان استخراج رمزارزها صرفاً با دريافت انشعاب برق از شبكه سراسري يا احداث نيروگاه جديد خارج از شبكه سراسري صورت مي‌گيرد. تعرفه برق متقاضيان استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري‌شده رمزارزها (ماينينگ) با ارزش متوسط ريالي برق صادراتي با نرخ تسعير سامانه نيما كه توسط وزارت نيرو تعيين و اعلام مي‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.

  • تبصره ۱- تعرفه سوخت گاز مورد نياز متقاضيان استفاده‌كننده از برق توليدي خارج از شبكه وزارت نيرو، با ارزش هفتاد درصد (۷۰%) متوسط ريالي گاز صادراتي با نرخ تسعير سامانه نيما است و تعرفه سوخت مايع نيز با ارزش متوسط ريالي سوخت مايع صادراتي با نرخ تسعير سامانه نيما كه توسط وزارت نفت تعيين و اعلام مي‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.
  • تبصره ۲- مصرف برق و گاز براي استخراج رمزارزها (ماينينگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است. وزارتخانه‌هاي نيرو و نفت (حسب مورد) ساعت و زمان اوج مصرف در طي سال را تعيين و ابلاغ مي‌نمايند و از طريق شركت‌هاي تابع و وابسته با نصب كنتور هوشمند نسبت به كنترل مصرف در اين ساعات اقدام مي‌نمايند.
  • تبصره ۳- استفاده از انشعاب برق و گاز جهت استخراج رمزارزها (ماينينگ) صرفاً با ارايه مجوزهاي تعيين‌شده در اين تصويب‌نامه مجاز مي‌باشد و هر گونه استفاده از انشعاب برق و گاز مصرف خانگي، عمومي، كشاورزي، صنعتي و ساير مصارف براي استخراج رمزارزها (ماينينگ) ممنوع است. وزارتخانه‌هاي نيرو و نفت موظفند از طريق شركت‌ها تابع و وابسته نسبت به شناسايي، قطع و جمع‌آوري انشعابات فاقد مجوز اقدام و مطابق قانون مجازات استفاده‌كنندگان غيرمجاز آب و برق، تلفن، فاضلاب و گاز -مصوب ۱۳۹۶- عمل نمايند.
  • تبصره ۴- متقاضيان استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري‌شده رمزارزها (ماينينگ) در صورت استفاده از منابع تجديدپذير و پاك تابع قوانين و مقررات مربوط و ضوابط وزارت نيرو هستند.

۵. وزارتخانه‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات و اطلاعات و استانداري‌ها و فرمانداري‌ها نسبت به شناسايي و اعلام مراكز استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري شده رمزارزها (ماينينگ) با وزارت نيرو همكاري مي‌نمايند.

۶. مراكز استخراج رمزارزها، به عنوان واحد توليد صنعتي شناخته‌شده و مشمول مقررات مالياتي خواهند بود.

  • تبصره- واحدهاي يادشده در صورتي كه محصول خود را صادر و ارز حاصل از آن را بر اساس ضوابط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به چرخه اقتصادي كشور بازگردانند، مشمول ماليات با نرخ صفر خواهند بود.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات