گزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از رويداد تدكس اصفهان با نام پيشگامان

مرجع متخصصين ايران
تدكس اصفهان در تاريخ هشتم شهريور سال جاري در هنرسراي خورشيد برگزار شد و سخنران‌هاي متعددي در حوزه‌هاي گوناگون در آن حضور داشتند.
تبليغات

تدكس، رويدادي با هدف ايجاد تجربه‌هاي رويداد TED است كه براساس استانداردهاي محلي در شهرهاي متعدد جهان برگزار مي‌شود. اصفهان به‌عنوان يكي از شهرهاي بزرگ ايران، از برگزاركننده‌‌هاي جدي رويداد تدكس محسوب مي‌شود كه امسال هم اين رويداد را با نام «پيش‌گامان» در تاريخ هشتم شهريور برگزار كرد. تدكس سال ۹۸ در هنرسراي خورشيد برگزار شد و سخنران‌ها در موضوع‌هاي متنوعي از اميد فردي و اجتماعي گرفته تا سلامت و پيشرفت و تجربه‌هاي ورزشي در آن سخن گفتند. اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به‌عنوان حامي رسانه‌اي در اين رويداد حضور داشت؛ در ادامه گزارش مختصر آن را از سخنراني‌ها و اتفاق‌هاي رويداد تدكس اصفهان مي‌‌خوانيد.

تدكس اصفهان، امسال هم مانند سال گذشته با اجراي آرش برهمند در هنرسراي خورشيد برگزار شد. علاوه بر بخش اصلي كه به سخنراني ميهمانان رويداد اختصاص داشت، بخش‌هاي جانبي همچون Mini Talk و پخش فيلم‌ از سخنراني‌هاي TED در ديگر نقاط جهان نيز زمان قابل‌توجهي از رويداد را به خود اختصاص مي‌داد. شايان ذكر است، پخش ويدئو از ديگر رويدادهاي TED، يكي از استانداردهاي برگزاري TEDx در تمام نقاط جهان محسوب مي‌شود.

اميد فردي و اجتماعي

محسن طاهري، آينده‌پژوه و عضو هيئت علمي دانشگاه اصفهان، اولين سخنران رويداد تدكس اصفهان بود. او عضو فدراسيون جهاني آينده‌پژوهي بوده و در جريان تحقيق و مطالعه‌ي خود، آزمايش‌هاي ميداني متعددي انجام داده است. طاهري در جريان يكي از آزمايش‌هاي ميداني از افراد حاضر در انديشه متخصصينسنجي درباره‌ي آينده‌ي مورد انتظار براي خودشان سؤال پرسيده بود. اكثر افراد، آينده‌اي روشن و پر از اميد را براي خود متصور بودند كه پر از موفقيت و دستيابي به اهداف كوتاه‌مدت و بلندمدت بود.

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

بخش ديگري از آزمايش طاهري كه موضوع سخنراني او را در تدكس اصفهان شكل مي‌داد، سؤال درباره‌ي آينده‌ي جامعه و كشور از افراد حاضر در انديشه متخصصينسنجي بود. او با اشاره به پاسخ انديشه متخصصينسنجي گفت كه اكثر افراد آينده‌اي نه‌چندان روشن را براي جامعه متصور هستند. مقايسه‌ي پاسخ افراد به سؤال پيرامون آينده‌ي فردي و اجتماعي، نشان‌دهنده‌ي ضعف آن‌ها در اميد اجتماعي است. به‌ بيان‌ ديگر، از انديشه متخصصين طاهري افراد توانايي توسعه‌ي اميد فردي خود به جامعه را ندارند. طاهري تنها روش ايجاد آينده‌اي روشن را در جامعه، گسترش اميد اجتماعي مي‌داند. از انديشه متخصصين او تا زماني‌كه افراد اميد فردي خود به آينده را به جامعه تعميم ندهند، نمي‌توان انتظار پيشرفت داشت و نبايد تمامي موارد و وظايف را محدود به قانون‌گذاران و مقام‌هاي اجرايي دانست.

مسئوليت اجتماعي كسب‌وكارها

مهسا علي‌بيگي، سخنران بعدي تدكس اصفهان، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و فعال حوزه‌ي مسئوليت اجتماعي شركتي (CSR) است. او سخنراني خود را با داستان آشنايي‌اش با مفهوم مسئوليت اجتماعي مطرح كرد كه در جريان ارتباط با سازمان‌هاي متعدد شكل گرفت. از انديشه متخصصين علي‌بيگي، مسئوليت اجتماعي امروز به رويكردي الزامي در كسب‌وكارها تبديل شده است و سازمان‌هاي متعدد، همگام با حركت جهاني به سمت آن مي‌روند. در تعريف ساده مي‌توان عملكرد CSR را تشويق سازمان‌ها به عملكرد متعهدانه‌تر در قبال اقتصاد، محيط زيست و جامعه ناميد.

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

از چالش‌هايي كه علي‌بيگي در مسير پياده‌سازي CSR بيان مي‌كند، مي‌توان به عدم درك سازمان‌ها و مديران از مفهوم مسئوليت اجتماعي اشاره كرد. طبق گفته‌ي او، بسياري از سازمان‌ها هنوز مسئوليت اجتماعي را محدود به فعاليت‌هاي خيريه مي‌دانند، درحالي كه مسئوليت اجتماعي رويكردهايي بسيار گسترده‌تر و عملي‌تر را هدف قرار مي‌دهد. در اين‌ ميان موانع اجرايي و قانوني بر سر راه CSR نيز كم نيستند و فعاليت افرادي همچون علي‌بيگي را با چالش‌هاي متعدد روبه‌رو مي‌كنند.

فرهنگ حيثيت و هزينه شكست

امير ناظمي، معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات، عضو هيئت علمي مركز تحقيقات و سياست علمي كشور، سخنران سوم رويداد تدكس بود كه موضوع نوآوري و ارتباط آن با شكست را شرح داد. ناظمي داستاني از يك شكست بزرگ در پروژه‌هاي ماهواره‌اي كشور تعريف كرد و تصميم‌گيري درباره‌ي اعلام يا عدم اعلام آن را چالشي بزرگ براي تيم تحقيقاتي دانست. معاون وزير ارتباطات در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود اشاره‌اي به درصد پايين موفقيت ايده‌هاي نوآورانه داشت. او اين حقيقت را بيان كرد كه درصد بسيار پاييني از ايده‌ها شانس موفقيت پيدا مي‌كنند و تنها پذيرش و اعتراف به شكست يك نوآوري، مي‌تواند به‌عنوان پله‌اي به سمت نوآوري بعدي استفاده شود.

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

معاون وزير ارتباطات، فرهنگ حيثيتي را يكي از موانع مهم بر سر راه پيشرفت دانست. او در ارائه‌ي خود در تدكس اصفهان اشاره‌اي به اين فرهنگ داشت و گفت كه مفهوم حيثيت يا همان نگراني درباره‌ي قضاوت ديگران درباره‌ي خود، افراد را از اعتراف به شكست باز مي‌دارد. درنتيجه آن‌ها تلاشي براي رفع اشكال‌هاي خود نمي‌كنند و روند مخفي ماندن ايده‌ها و دلايل شكست، ادامه مي‌يابد. از انديشه متخصصين ناظمي جامعه بايد براي حركت به سمت نوآوري هزينه‌هاي اعتراف به شكست را كاهش دهد. او مهم‌ترين مانع كنوني در كاهش هزينه‌ها را فرهنگ حيثيت مي‌داند.

يخ‌نوردي در كوير

محمدرضا صفدريان، سخنران بعدي تدكس اصفهان بود كه داستان قهرماني‌اش در مسابقه‌هاي جهاني يخ‌نوردي را به‌عنوان موضوع ارائه انتخاب كرده بود. او از تجربه‌هاي ابتدايي‌اش در مسابقه‌هاي جهاني گفت و همچنين از بزرگ‌ترين چالش‌اش براي آمادگي در چنين مسابقاتي، يعني نبود امكانات يخ‌نوردي در كشور صحبت كرد. تم اصلي صحبت‌هاي صفدريان بر پايه‌ي اميد به پيروزي استوار بود. او به‌عنوان ورزشكاري از يك شهر كويري مانند اصفهان، براي حضور جهاني در مسابقه‌هاي ورزشي يخي تلاش مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

علاوه بر چالش‌هاي امكاناتي كه پيشرفت در ورزش يخ‌نوردي را براي صفدريان دشوار مي‌كرد، نبود مربي حرفه‌اي در اين حوزه هم از موانع بزرگ موفقيت او بود. قهرمان يخ‌نوردي جهان كه ابتدا با ويدئويي از شكست‌هاي متوالي‌اش به روي سن تدكس اصفهان آمد، درنهايت با اشاره به تلاش و پشتكاري كه براي يادگيري هنر و مهارت‌هاي يخ‌نوردي هزينه كرده بود، نمونه‌اي از پيروز‌ي‌اش در مسابقه‌هاي جهاني پخش كرد.

موسيقي نجات‌بخش

بهرنگ كوفگر، آهنگساز، رديف‌دان و بداهه نوازي بود كه به‌عنوان ارائه‌كننده‌ي بعدي در تدكس اصفهان حضور داشت. اصفهان به‌عنوان شهري با سابقه‌ي بسيار در هنر و خصوصا موسيقي، هميشه در رويدادهاي تدكس ميزبان ارائه‌كننده‌هايي با موضوع هنر بوده است. بهرنگ كوفگر پيش از شروع صحبت‌هايش با گروه موسيقي متشكل از كودكان و نوجوانان و بيماران خاص روي سن تدكس حاضر شد. اعضاي گروهي كه كوفگر در ۲۰ سال سابقه‌ي تدريس موسيقي بداهه تشكيل داده بود، هر كدام با چالش‌هاي متنوعي دست‌وپنجه نرم مي‌كردند. 

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

سخنران تدكس اصفهان با اشاره به پيشرفت‌هاي هنرجويانش در فرا گرفتن موسيقي، دستاوردهاي آن‌ها را نتيجه‌ي انرژي هنر و اميد به آينده دانست. كوفگر ادعا كرد كه همين فرايندهاي يادگيريي موسيقي، بسياري از چالش‌هاي بيماران و هنرجويان خاص او را برطرف كرده‌اند. تلاش‌هاي او امروز به‌حدي نتيجه داده است كه گروهي از هنرجويانش به‌عنوان استاد، يادگيري موسيقي و هنرهاي ديگر را به افراد با شرايط خاص بر عهده مي‌گيرند.

نوآوري در فعاليت‌هاي خيرخواهانه

شوان صدرقاضي، پژوهشگر نوآوري و توسعه، سخنران بعدي تدكس اصفهان بود. صدرقاضي فعاليت‌هاي خيرخواهانه را به‌عنوان موضوع اصلي سخنراني خود انتخاب كرد و اشاره‌اي به آمارهاي روبه‌رشد چنين فعاليت‌هايي در جهان داشت. از انديشه متخصصين او، امروز حجم كمك‌هاي مالي و سرمايه‌گذاري‌هاي خيرخواهانه به حجم قابل قبولي رسيده است، اما هنوز دستاوردهاي آن‌ها آن چنان متخصصدي نيستند. از انديشه متخصصين صدرقاضي، سرمايه‌هاي تزريق‌شده به فعاليت‌هاي خيرخواهانه در سرتاسر جهان به‌خوبي مديريت نمي‌شوند و در مناطق هدف، آن‌طور كه بايد و شايد شاهد پيشرفت و رفع چالش‌ها نيستيم.

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

آمارهايي كه سخنران تدكس اصفهان از كمك‌هاي مالي جهاني ارائه كرد، ثابت مي‌كرد كه با همين سرمايه‌هاي موجود، مي‌توان بخش عمده‌اي از چالشي به بزرگي گرسنگي را در جهان حل كرد. منتهي با وجود تمام سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ، هنوز چنين چالشي در سرتاسر جهان به چشم مي‌خورد. راهكار صدرقاضي براي عبور از شرايط موجود در فعاليت‌هاي خيرخواهانه، تفكر سيستمي و نوآورانه در آن‌ها بود. از انديشه متخصصين او هنوز بسياري از فعاليت‌ها براساس تفكر سنتي انجام مي‌شوند و عبور از چنين سيستم‌‌هايي، براي دستيابي به سيستمي پايدار در جهت رفع چالش‌هاي اجتماعي مورد نياز خواهد بود.

سفري براي رفع تنهايي

سروش صلواتيان، فعال اجتماعي و خالق كمپين «جازموريان تنها نيست»، در تدكس اصفهان از تجربه‌ي خود در راه‌اندازي كمپين مذكور صحبت كرد. او فردي عاشق مسافرت بود كه تجربه‌هاي گوناگون خود را نيز از طريق شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك مي‌گذاشت. صلواتيان پس از زلزله‌ي كرمانشاه به اين منطقه سفر كرد تا در فعاليت‌هاي خيرخواهانه به كمك هم‌وطنان خود بيايد. او در همان سفر خبري درباره‌ي يكي از مناطق محروم در كوير مركزي ايران مي‌شنود و به حل چالش آن منطقه علاقه‌مند مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

سفر صلواتيان به جازموريان با آشنايي با شرايط بسيار دشوار زندگي افراد ساكن در منطقه همراه مي‌شود. او در سخنان خود از عدم وجود امكانات اوليه‌ي مناسب در جازموريان و سپس داستان تلاشش براي رفع چالش‌ها صحبت كرد. نكته‌ي مهم تلاش صلواتيان، استفاده‌ي او از شبكه‌هاي اجتماعي براي گسترش خبر بحران‌هاي زندگي در جازموريان بود. او كمپيني به‌نام جازموريان تنها نيست طراحي كرد و با همكاري افراد مشهور در شبكه‌هاي اجتماعي، علاوه بر اطلاع‌رساني، بسياري از اشكالات مردم اين منطقه را حل كرد. صلواتيان امروز اميد دارد كه با استفاده از ظرفيت بسيار بالاي شبكه‌هاي اجتماعي،‌ بحران‌هاي اجتماعي در ديگر مناطق كشور را نيز حل كند.

سوگيري‌هاي شناختي در تصميم‌گيري

تدكس اصفهان در سخنراني بعدي ميزبان محمد سعيدي، عصب‌شناس شناختي و پژوهشگر حوزه مغز و شناخت بود. سعيدي از تجربه‌هاي تحقيقاتي خود پيرامون فرايند شناخت در ميان افراد جامعه صحبت كرد. از انديشه متخصصين او سوگيري شناختي يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي تصميم‌گيري در ميان مردم بوده كه درنهايت منجر به تصميم‌گيري‌هاي جزئي و كلي عموما اشتباه مي‌شود. سعيدي در يكي از مثال‌هاي خود پيرامون سوگيري شناختي، برداشت غلط «آنچه زيبا است، صحيح است» را مطرح كرد. از انديشه متخصصين سعيدي همين سوگيري در بسياري از موقعيت‌ها توسط بازارياب‌‌ها و مديران فروش هم استفاده مي‌شود و متخصصان و مصرف‌كننده‌هاي نهايي را به سمت خريدهايي خاص سوق مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

سعيدي در يكي از آزمايش‌هاي عملي خود براي درك بهتر سوگيري‌هاي شناختي در ميان افراد جامعه،‌ فرايند خريد از فروشگاه‌هاي اينترنتي را مطالعه كرده است. او محصولي با ظاهر نه‌چندان زيبا و با مشخصات سخت‌افزاري بالا را در كنار محصولي با مشخصات كاملا متضاد قرار داد و از شركت‌كننده‌ها درخواست كرد كه از ميان آن‌ها يك كالا را براي خريد انتخاب كنند. در پايان با وجود برتر بودن محصول اول از لحاظ مشخصات عملكردي، باز هم متخصصان به سمت محصول زيباتر جذب شدند. همين آزمايش ساده تاحدودي نشان‌دهنده‌ي سوگيري شناختي در ميان افراد جامعه محسوب مي‌شود كه سعيدي تنها راه عبور از آن را تمرين و انتخاب در شرايطي با آگاهي كامل مي‌داند. به‌عنوان مثال او مي‌گويد افراد در زمان گرسنگي انتخاب‌هاي عاقلانه‌اي در خريد مواد غذايي ندارند و پيش از انتخاب، بايد شرايط عملكرد صحيح مغز فراهم شود.

ترويج علم

سياوش صفاريان‌پور، سخنران بعدي تدكس اصفهان، موضوع ترويج علم را براي ارائه‌ي خود انتخاب كرده بود. ترويج علم از نگاه صفاريان‌پور عاملي بسيار مهم در توسعه علمي محسوب مي‌شود. او كه سال‌ها در اين حوزه فعاليت كرده است، كمبود محتوا در اين حوزه را يكي از نقاط ضعف كنوني در جامعه‌ي ايران مي‌داند. صفاريان‌پور مثال‌هاي متعددي از مروجان شناخته‌شده‌ي علم در جهان مطرح كرد كه با استفاده از ابزارهاي متنوع همچون هنر و سينما، به شناساندن هرچه بيشتر علم به مردم كمك مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

كمبود محتواي جذاب براي ترويج علم، دليلي بوده كه صفاريان را به ساخت مستندي علمي با جنبه‌هاي هنري تشويق كرده است. او پس از تصميم به ساخت مستند با مايه‌هاي هنري، با شخصيت‌هاي مشهور سينمايي ايران مذاكره كرد و درنهايت در همكاري با بهرام رادان به توافق رسيد. مستند «كاپيتان من» حاصل همكاري صفاريان‌پور با رادان شد كه با تمركز بر ساختار مغز انسان و عملكرد آن ساخته مي‌شود. نيروي سادهدان كاپيتان من قصد دارد اين مستند را براي اولين‌بار به‌عنوان محصولي سينمايي در كشور نمايش دهد.

هوش مصنوعي در خدمت موسيقي

سخنراني بعدي تدكس اصفهان مجددا به موضوع موسيقي اختصاص داشت. البته اين بار رگه‌هايي از تأثير فناوري هم در ارائه‌ي سخنران ديده مي‌شد. علي داس‌مه، پژوهشگر حوزه‌ي موسيقي روي سن رفت تا درباره‌ي محدوديت‌‌هاي انتقال و تكامل موسيقي صحبت كند. او محدوديت‌‌هايي همچون اقليم، محيط، خالق موسيقي و محدوديت‌هاي جسمي را به‌عنوان مرزهاي توسعه‌ي موسيقي بيان كرد. از انديشه متخصصين داس‌مه، همين محدوديت‌ها موجب تكامل موسيقي به شكل امروزي شده‌اند و در صورت حذف آن‌ها، شايد بتوان انواع جديدي از اين هنر را توليد و منتقل كرد.

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

علي داس‌مه در ادامه‌ي سخنراني خود از تأثير هوش مصنوعي در انتقال و توليد موسيقي صحبت كرد. او پلتفرم يادگيري ماشين را مبتني بر ديتاست‌هاي موسيقي از انواع گوناگون توليد كرده است كه با همكاري متخصصان اين حوزه، به هوش مصنوعي در توليد اثر هنري كمك خواهد كرد. هدف داس‌مه از توسعه‌ي پلتفرم مذكور، حذف محدوديت‌هايي بود كه در بالا براي ساخت موسيقي مطرح شد.

يك نفر، يك دقيقه

تدكس اصفهان امسال ميزبان يك سخنران نوجوان نيز بود. فربد هرندي، دانش‌آموزي با دغدغه‌هاي حفاظت از محيط زيست به‌عنوان سخنران بعدي در رويداد تدكس حاضر شد. او از دغدغه‌هاي خود پيرامون موضوع‌هايي همچون گرمايش زمين، آلودگي آب‌ها و بسياري چالش‌هاي زيست‌محيطي ديگر صحبت كرد. هرندي فعاليت‌هاي كنوني در اطلاع‌رساني و فعاليت براي حفظ محيط زيست را ناكافي دانست و بر وظيفه‌ي عمومي براي افزايش آگاهي در اين زمينه تأكيد كرد.

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

فربد هرندي اطلاع‌رساني فرد به فرد را يكي از بهترين راهكارهاي افزايش آگاهي پيرامون چالش‌هاي زيست‌محيطي مي‌داند. او در طرح خود پيشنهاد مي‌كند كه هر فرد، روزانه حداقل يك دقيقه را به صحبت كردن با اطرافيان پيرامون محيط زيست، چالش‌ها و راهكارهاي آن اختصاص دهد. از انديشه متخصصين اين نوجوان فعال محيط زيست، همين صحبت‌هاي كوتاه به‌مرور مي‌تواند در افزايش مسئوليت‌پذيري افراد پيرامون چالش‌هاي موجود مؤثر باشد.

حركت به سمت نور

شيرين تبعه‌امامي، روانشناسي بود كه به‌عنوان آخرين سخنران روي سن تدكس اصفهان حاضر شد. او سخنراني خود را با داستاني تمثيلي از زندگي خود شروع كرد كه به تلاش براي عبور از چالش‌هاي زندگي اختصاص داشت. تبعه‌امامي بيماري سرطان خود را به چاهي تشبيه كرده بود كه درنهايت با تلاش خودش و همكاري اطرافيان، موفق به خروج از آن شد. سخنران تدكس اصفهان در سال‌هاي اخير با چهار سرطان مبارزه كرده است و هنوز هم به اين مبارزه ادامه مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران تدكس اصفهان / TEDx Esfahan

گزارش بالا مختصري از سخنراني‌هاي رويداد تدكس اصفهان در سال ۹۸ بود. به‌زودي ويدئوهاي كامل سخنراني‌ها در كانال آپارات و يوتيوب تدكس اصفهان بارگذاري مي‌شود و متخصصان مي‌توانند با مراجعه به وب‌سايت رسمي تدكس اصفهان از آن‌ها بهره‌مند شوند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات