۶ توصيه براي جلوگيري از حواس‌پرتي در رانندگي

چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
حواس‌پرتي راننده هنگام رانندگي يكي از عوامل اصلي تصادفات جاده‌اي به شمار مي‌رود. دانستن برخي نكات به راننده كمك مي‌كند تا هنگام رانندگي متمركز شود و از وقوع تصادف پيگيري كند.
تبليغات

حواس رانندگان هنگام رانندگي معمولاً خيلي آسان پرت مي‌شود و تشخيص خطر حواس‌پرتي و دانستن چگونگي به حداقل رساندن عوامل حواس‌پرتي، بخشي مهم از ايمني به شمار مي‌رود. به همين دليل مؤسسه GEM موتورينگ اسيست (GEM Motoring Assist) فهرستي از نكات كليدي براي كمك به رانندگان در جهت تمركز بر رانندگي ايمن منتشر كرده است. GEM موتورينگ اسيست به‌عنوان يك سازمان در زمينه‌ي ايمني جاده در انگلستان فعاليت مي‌كند.

ساندرا مك‌دونالد ايمز، نويسنده‌‌اي جاده در فصلنامه‌ي GEM با نام گود موتورينگ (Good Motoring)، نوشته است:

ما به‌عنوان راننده، اكنون بيش از گذشته با حواس‌پرتي سروكار داريم. نيازهاي بالقوه زيادي در توجه ما وجود دارد كه برخي در داخل خودرو، برخي در بيرون و برخي ديگر در داخل ذهن اتفاق مي‌افتند. همگي مي‌توانيم اجازه دهيم كه هنگام رانندگي هر چيزي حواس ما را پرت كند و از توجه به وظيفه‌ي اصلي رانندگي باز دارد و منجر به پيامدهاي فاجعه‌بار شود. اما خبر خوب اين است كه مي‌توانيم هرگونه حواس‌پرتي را تا زماني‌كه بخواهيم، از ذهن خود دور كنيم. بهترين نتيجه‌ي ممكن از طريق نظم شخصي و برنامه‌ريزي معقول سفر به دست مي‌آيد.

در ادامه ۶ نكته مطرح مي‌شود كه GEM براي رفع حواس‌پرتي راننده در سفرهاي جاده‌اي ارائه كرده است.

كنار گذاشتن تلفن همراه

مرجع متخصصين ايران cell-phone-driving

هنگام رانندگي نبايد از موبايل تلفن همراه استفاده كرد؛ مگر در شرايطي كه ضرروت ايجاد شود. براي رفع وسوسه، موبايل تلفن بايد دور از دسترس قرار بگيرد تا راننده نتواند از آن استفاده كند. رانندگان جوان به محفظه داشبورد، جعبه‌ي تلفن نيز مي‌گويند. راننده بايد تلفن را در حالت بي‌صدا قرار دهد و بلوتوث را خاموش كند؛ با اين كار از اطلاع‌رساني پيامك جلوگيري مي‌شود، اما همچنان در مواقع اضطراري در دسترس است.

مقصد سفر

مرجع متخصصين ايران Google Maps گوگل مپ

بايد سفر از قبل برنامه‌ريزي شود تا راننده از مسير تقريبي خود آگاه باشد و بداند به كجا مي‌رود. اگر راننده به جايي مي‌رود كه قبلاً آنجا نرفته است، ناوبري ماهواره‌اي براي قسمت آخر سفر بسيار عالي به انديشه متخصصين مي‌رسد.

آماده‌ كردن موسيقي

مرجع متخصصين ايران موسيقي

موسيقي‌ و آهنگ‌هاي دلخواه بايد از قبل در فهرست پخش (playlist) انتخاب شوند و افراد علاقه‌مند به راديو نيز مي‌توانند ايستگاه‌هاي راديويي مورد علاقه‌ي خود را از پيش تنظيم كنند. چنين كاري تضمين مي‌كند كه در سفر نيازي به انجام هيچ‌گونه اقدام اضافي نيست و موسيقي‌هاي دلخواه به ترتيب پخش مي‌شوند. راننده بايد ميزان صداي سيستم پخش خودرو را تا حد معقول حفظ كند تا به او امكان آگاهي بيشتري نسبت به اتفاقات اطراف دهد.

غذاخوردن پشت فرمان ممنوع

مرجع متخصصين ايران car safety / ايمني خودرو راننده

بهتر است قبل از شروع حركت صبحانه ميل شود؛ نه هنگامي كه خودرو در مسير است. راننده بايد براي سفرهاي طولاني‌تر، استراحت منظم و صرف نوشيدني‌ها را برنامه‌ريزي كند. بله اكنون تمام خودروها داراي جاليواني هستند، اما وقتي فردي رانندگي مي‌كند، با خوردن غذا يا نوشيدني در حقيقت سلامت خود و ديگران را به مخاطره مي‌اندازد.

سرحال و هوشيار بودن پشت فرمان 

مرجع متخصصين ايران car safety / ايمني خودرو راننده

بيشتر افراد تمايل دارند كه براي پيشگيري از خستگي در سفرهاي طولاني، به روشي سر خود را گرم كنند. اما چنين روش‌هايي معمولاً باعث حواس‌پرتي راننده مي‌شود. خيلي بهتر است كه راننده به ازاي هر دو ساعت يا ۱۶۰ كيلومتر رانندگي، حداقل ۱۵ دقيقه توقف كند. فرد مي‌تواند با پياده‌شدن و قدم‌زدن، كمي هواي تازه به دست آورد، كمي قهوه يا نوشيدني بخورد يا چرت كوتاه بزند.

سرگرم نگه داشتن و مشغول كردن سرنشينان

هنگام مسافرت با كودكان خردسال، راننده بايد از مشغول نگه داشتن و سرگرم شدن آن‌ها اطمينان حاصل كند؛ زيرا اين امر به راننده كمك مي‌كند كه حواسش هنگام رانندگي پرت نشود. به‌عنوان مثال ۵ دقيقه پس از حركت، سؤال «هنوز نرسيديم؟» اصلا براي راننده جذاب نيست. كودكان بزرگ‌تر توانايي بيشتري براي درك خطرات احتمالي هنگام رانندگي دارند؛ بنابراين راننده مي‌تواند از آن‌ها به‌عنوان ناظر بهره ببرد. چنين كاري به نوجوانان كمك مي‌كند تا زودتر به مهارت‌هاي ادراك و تشخيص خطر دست يابند. بنابراين بهتر است هنگام رانندگي از كمك ساير سرنشينان نيز استفاده شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات