نگاهي عميق به چراغ LED در خودرو

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
چراغ‌هاي LED نور بيشتري دارند و انرژي كم‌تري در مقايسه با ديگر لامپ‌ها مصرف مي‌كنند؛ همين موضوع آن‌ها را تبديل به گزينه‌هايي عالي براي آينده‌ي صنعت خودرو كرده است.
تبليغات

شايد تابه‌حال به اين مسئله توجه نكرده باشيد كه چراغ خودروي كه وظيفه‌ي روشن‌كردن راه در شب را دارد، مي‌تواند به ميزان آلايندگي خودرو نيز ربط داشته باشد يا بتواند روي شعاع حركتي يك خودروي برقي تأثير بگذارد. اگر تمامي لامپ‌هاي خودرو شامل چراغ‌هاي اصلي و چراغ‌هاي راهنما از نوع LED باشد، مصرف برقي در خودرو نسبت به خودرويي كه از لامپ‌هاي هالوژني استفاده مي‌كند، ۶۰ درصد كاهش مي‌يابد. اين كاهش مصرف انرژي مي‌تواند مصرف سوخت و آلايندگي را هم كاهش دهد. 

ميزان گرمي نور يا تراز گرمي نور لامپ با واحد كلوين (Kelvin) سنجيده مي‌شود. اين ميزان در لامپ‌هاي LED كه نور سفيد دارند، بسيار بهتر از چراغ‌هاي هالوژني با نور زرد است. نور سفيد در چراغ‌هاي LED ديد بسيار بهتري را در شب براي راننده فراهم مي‌كند. به‌گفته‌ي آئودي، چراغ‌هاي LED جديد اين شركت مي‌توانند تا ۵۵۰۰ كلوين نور دست پيدا كنند كه بسيار نزديك به نور روز است.

مرجع متخصصين ايران Laser Headlight

نام LED مخفف ديودهاي ساطع‌كننده‌ي نور است. اين چراغ‌ها از نيمه‌هادي‌هايي ساخته مي‌شوند كه در مقايسه با شيشه ميزان هادي بودن آن‌ها بيشتر ولي در مقايسه با فلزي مثل مس پايين‌تر است. ديودها در ابتدا به‌عنوان بخشي از مدارهاي الكترونيكي طراحي و ساخته شدند تا در مدارها به‌عنوان يك سوپاپ از آن‌ها استفاده شود. كار ديودها عبور دادن جريان برق در يك جهت مشخص است و در جهت مخالف اجازه‌ي عبور جريان را نمي‌دهند. در فرايند‌ي به نام دوپينگ، ماده‌ي مخصوصي هم به ديود اضافه مي‌شود كه مي‌تواند بدرخشد و توليد نور كند و اينجا است كه لامپ‌هاي LED به وجود مي‌آيند. لامپ‌هاي LED كه در خودروها استفاده مي‌شوند طيفي از نورهاي قرمز، سبز و آبي روشن را توليد مي‌كنند كه اين طيف توسط چشم انسان به رنگ سفيد ديده مي‌شود. 

مرجع متخصصين ايران HEADLIGHT

چراغ‌هاي LED داراي مزاياي ديگري هم هستند. مثلا اين چراغ‌هاي توانايي روشن كردن محدوده‌ي خاصي از جاده را دارند. اين يك مزيت بسيار مهم است كه با نام نوردهي ماتريكسي LED شناخته مي‌شود. تعدادي لامپ‌هاي LED كه درون تونل خاصي جاي گرفته باشند اين امكان را به ما مي‌دهند تا يك محدوده‌ي مشخص را روشن كنيم. براي مثال زاويه‌ي نوردهي مي‌تواند به شكل افقي يا عمودي تغيير كند. اين مزيت باعث مي‌شود تا در لامپ‌هاي LED بتوانيم محدوده‌اي را كه لازم داريم روشن كنيم و به اين ترتيب ديگر نور چراغ خودرو در شب باعث اذيت رانندگاني كه از جهت رو‌به‌رو مي‌آيند نمي‌شود.

مرجع متخصصين ايران فناوري چراغ جلوي تطبيقي خودتارشونده / Self-Dimming Adaptive Headlight

اين مزيت LEDها سبب ظهور چراغ‌هاي هوشمند يا تطبيق‌پذير شد كه آن‌ها را با نام Adaptive Lights در بازار مي‌شناسيم. تركيب اين مزيت با فناوري ليزري مي‌تواند شعاع نوردهي بسيار زيادي را هم در اختيار خودروساز قرار دهد. شايد نام ليزر باعث شود برخي فكر كنند، اين فناوري مضراتي هم به همراه دارد ولي اينطور نيست و ليزر در چراغ خودروها تنها يك منبع نور است. در آئودي A8 جديد كه به چراغ‌هاي ليزري مجهز است، لامپ ليزري مي‌تواند نور آبي رنگ را تبديل به نور سفيد  ۵۵۰۰ كلوين كند و تا صدها متر جلوي خودرو را روشن كند. اين سيستم در سرعت ۷۰ كيلومتر بر ساعت فعال مي‌شود. يك دوربين هم در جلوي خودرو نصب شده تا در صورتي كه تشخيص دهد خودرويي از مسير مقابل و از رو‌به‌رو در حال نزديك شدن است، شدت نور چراغ‌ را كاهش دهد.

فناوري چراغ‌هاي LED در خودروها پيشرفت بسياري كرده است. چراغ‌هاي LED كه در چراغ‌هاي عقبي خودرو به كار مي‌روند، داراي رشته‌هاي هستند كه تا ۲۰۰ برابر نازك‌تر از موي انسان‌ هستند. چراغ‌هاي LED در داخل كابين خودروها نيز متخصصد فراواني دارند و نورپردازي‌هاي داخلي كه در خودروهاي جديد مي‌بينيد، همه از چراغ‌هاي LED استفاده مي‌كنند.

لامپ‌هاي هالوژني

لامپ‌هاي هالوژني و زنون همچنان مهم‌ترين نقش را در دنياي خودرو بازي مي‌كنند و تا وقتي كه خودروسازان نتوانند هزينه‌ي ساخت چراغ‌هاي LED را كاهش دهند، همچنان شاهد استفاده‌ي گسترده از لامپ‌هاي زنون و هالوژني خواهيم بود. ميزان مصرف برق در لامپ‌هاي زنون چيزي بين لامپ‌هاي هالوژني و LED است. اين لامپ‌ها از قوس الكتريكي ايجادشده‌ي درون گاز زنون نور ايجاد مي‌كنند. در لامپ‌هاي هالوژني هم از يك گاز خنثي و مقدار كمي يد هالوژني استفاده مي‌كنند. در اين لامپ‌ها از يك رشته‌ي تنگستن استفاده مي‌شود كه گاز را گرم كرده و نور ايجاد مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات