تجربه حضور در استوديو با كمك هدفون‌هاي جديد Dirac

يك‌شنبه ۲۲ دي ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپليكيشن صوتي شركت سوئدي ديراك كيفيت صوت هدفون‌ها را به‌مراتب بهبود مي‌بخشد.
تبليغات

ديراك، شركت سوئدي فعال در حوزه‌ي محصولات صوتي، با توليدكنندگان موبايل‌هاي هوشمند همكاري مي‌كند تا بتواند كيفيت صوت حاصل از اين موبايل‌ها را در هدفون بهبود ببخشد. اين شركت سوئدي با توليدكنندگاني مانند شيائومي، اوپو، ويوو، وان‌پلاس و برخي ديگر همكاري مي‌كند.

اپليكيشن صوتي ديراك بدون توجه به كدك استفاده‌شده براي انكودكردن فايل صوتي، از الگوريتم خاصي براي بهبود همه‌ي جزئيات موسيقي استفاده مي‌كند. متخصصان نسخه‌ي بتاي اين اپليكيشن نتيجه را تحسين‌كردني توصيف كرده‌اند. تنها كاري كه متخصص بايد انجام دهد، اين است كه هدفون سازگار با اين اپليكيشن داشته‌ باشد. سپس حالت بهبود كيفيت صوت را در اپليكيشن انتخاب كند و درنهايت، سرويس پخش موسيقي مدانديشه متخصصين را مشخص كند. به‌عنوان مثال، اين اپليكيشن با استفاده از هدفون WH-1000XM3 سوني و با پخش تعداد زيادي از موسيقي‌هاي اسپاتيفاي آزموده شده‌ است.

اپليكيشن ديراك فيلتري تصحيح‌كننده دارد كه بلندي صدا در بخش‌هاي مختلف را تنظيم و حالت بازتر ايجاد مي‌كند. در اين روند، قسمت‌هاي بَم صدا (فركانس‌هاي پايين‌تر) واضح‌تر و قسمت‌هاي زير صدا (فركانس‌هاي بالاتر) بلندتر شنيده مي‌شوند؛ به‌گونه‌اي كه صوت نهايي بهتر و جذاب‌تر و آوازها هم بسيار واضح‌تر خواهد بود. تفاوت ايجادشده در صوت از همان ابتدا مشخص است و متخصص به‌راحتي متوجه آن خواهد شد. آنچه متخصص مي‌شنود، بسيار شبيه شنيدن صداي اجراي زنده است و شركت ديراك اعلام كرده با اين راه‌حل قصد داشته‌ است تجربه‌ي شنيدن صوت بي‌نظيري ايجاد كند.

مرجع متخصصين ايران 1

نكته‌ي مثبت و مهم اپليكيشن ديراك اين است كه با هدفون‌هاي متداول بين متخصصان سازگاري دارد. به‌گفته‌ي ديراك، در‌حال‌حاضر بيش از ۴۰ مدل هدفون به‌طور رسمي با اين اپليكيشن سازگار هستند و مدل‌هاي بيشتر به‌طور هفتگي به اين فهرست اضافه خواهد شد. فهرست كامل اين هدفون‌ها در جدول زير ذكر شده‌ است:

هدفون‌هاي سازگار با اپليكيشن Dirac (ديراك)

Langsdom D4C

Edifier H270P

1MORE EO320

Meizu EP52

Edifier W280BT

1MORE E1003

Meizu EP2

Huawei AM13

AKG K374BT

Monster Clarity HD

Huawei AM60

Amoi F9

Philips SHE6000

Huawei AM61

Apple AirPods Pro

QCY T1

JBL Endurance Jump

Apple AirPods 2

QCY QY19

JBL Reflect Mini BT

Apple Earpods

Samsung EG920

JBL Tune 205BT

Audio Technica CKB50

Sennheiser MX170

JBL T205

Audio Technica CLR100is

Sennheiser Momentum 3

 JBL Tune 110BT

Audio Technica CK200BT

Sennheiser CX300S

JBL C100SI

Audio Technica CK350iS

Sony WH-1000XM3

 JBL T280BT

Audio Technica CKL220iS

Sony MDR-XB50BS

JBL T180A

Bang & Olufsen H9i

Sony MDR-XB55AP

 JBL T280A

Beats Solo3 Wireless

Sony MDR-XB75AP

Meizu EP2

Bose QuietComfort 35-II

Vivo XE710

JBL Tune 110

Edifier H185P

Xiaomi Redmi AirDots

Kugou M1

Edifier H230P

Xiaomi Mi Earphones Neckband Basic

Langsdom L5B

Edifier W800BT

Xiaomi MI Bluetooth Neckband

شركت ديراك گفته‌ است تلاش مي‌كند بزرگ‌ترين سرويس‌هاي ارائه‌دهنده‌ي موسيقي و سازندگان موبايل‌هاي هوشمند اين اپليكيشن را در محصولات خود جاي دهد. باتوجه‌به سابقه‌ي اين شركت به‌انديشه متخصصين مي‌رسد امكان ايجاد همكاري بين شركت ديراك و توليدكنندگان چيني در سه‌ماه‌ي اول سال ۲۰۲۰ وجود داشته‌ باشد. علاوه‌براين، چون محل استقرار شركت ديراك خارج از سوئد است، احتمالا در آينده‌ي نزديك با اسپاتيفاي هم همكاري خواهند كرد. دركنار اين‌ها، ديراك معمولا با DJها و توليدكنندگان موسيقي نيز همكاري مي‌كند؛ به‌همين‌دليل، اَكس‌ول (Axwell)، از Swedish House Mafia، مطالب زير را درباره‌ي سرويس جديد ديراك بيان كرده‌ است:

وقتي در استوديو هستيد، همه‌ي ضربه‌ها را حس مي‌كنيد و همه‌ي جزئيات حس مي‌شوند و هيچ‌چيز از بين نمي‌رود. همه‌ي مسئله‌ي صنعتي كه در آن فعال هستيم، اين است كه بتواند در هدفون‌ها نيز همان حس‌و‌حال استوديو را ايجاد كند؛ اما معمولا هدفون‌ها كيفيت و جزئيات صوت را از بين مي‌برد. ديراك با راه‌حلش قواعد اين بازي را تغيير داده‌ است و توانسته صوت شنيده‌شده با هدفون را به گونه‌اي قوي‌تر و واضح‌تر و محسوس‌تر كند كه زماني فقط هنرمندان و تنها در استوديوها تجربه‌كردني بود.

ديراك نسخه‌ي بتاي عمومي اين اپليكيشن را حذف خواهد كرد تا نسخه‌ي اصلي آن را به‌زودي در پلي‌استور دردسترس عموم قرار دهد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات