چگونه ويندوز 7 و 8 را به‌صورت رايگان به ويندوز 10 ارتقا دهيم

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با اينكه امكان ارتقاي رايگان ويندوز ۷ و ۸.۱ به ويندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۶ حذف شد، اما هنوز هم مي‌توان به‌صورت رايگان ويندوز 7 را به ويندوز ۱۰ ارتقا داد.
تبليغات

مايكروسافت پس از عرضه‌ي ويندوز 10، براي متخصصان ويندوزهاي 7 و 8.1 امكان به‌روزرساني رايگان به ويندوز ۱۰ را فراهم كرد. امكان استفاده از اين به‌روزرساني براي مدتي فعال بود و پس از آن در سال ۲۰۱۶ غيرفعال شد. اما هنوز هم در عمل، متخصصان مي‌توانند به‌صورت رايگان اين ارتقاي سيستم‌عامل را انجام دهند. مايكروسافت وب‌سايت‌هاي ويژه‌ي به‌روزرساني را غيرفعال كرده‌است اما هنوز هم براي متخصصاني كه سيستم‌عامل كامپيوتر خود را از ويندوز ۷ يا ۸.۱ به ويندوز ۱۰ ارتقا مي‌دهند، ويندوز ۱۰ را فعال‌سازي مي‌كند. آخرين اطلاعات حاكي از آن است كه هنوز هم لايسنس ديجيتال معتبر براي ارتقا به ويندوز ۱۰ وجود دارد و به‌انديشه متخصصين نمي‌رسد در آينده‌ي نزديك امكان ارتقاي رايگان به‌كلي از بين برود.

(براي يادگيري نصب ويندوز از روي فلش مموري مي‌توانيد اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را مطالعه كنيد.)

گزارش وب‌سايت zdnet به روشي اشاره مي‌كند كه در اين مقاله معرفي خواهد شد. هرچند برخي از متخصصان هنگام استفاده از اين روش براي ارتقاي ويندوز با خطاي عدم هماهنگي مواجه شده‌اند؛ اين خطاها قابل رفع هستند.

مايكروسافت در ماه ژوئيه‌ي سال ۲۰۱۶ ابزار GWX را كه مخصوص ارتقاي رايگان ويندوز ۷ و ۸.۱ به ويندوز ۱۰ بود، غيرفعال كرد. ابزار GWX به‌طور خودكار وارد كامپيوترهاي شخصي مي‌شد و نسخه‌ي ويندوز آن‌ها را به ويندوز ۱۰ ارتقا مي‌داد. اشكال آنجا بود كه برخي متخصصان از نسخه‌ي ويندوز قديمي خود راضي بودند و علاقه‌اي به ارتقا نداشتند، در نتيجه توقف فعاليت ابزار GWX براي آن‌ها باعث خوشحالي بود.

پس از ۳۰ ژوئيه‌ي ۲۰۱۶، اعلان‌هاي به‌روزرساني يكي پس از ديگري متوقف شده و ابزار GWX كم‌كم ناپديد شد. ظاهراً اين بدين معنا است كه براي داشتن ويندوز ۱۰ الزاماً بايد هزينه‌ پرداخت كرد. اما واقعيت اين است كه امروز و بيش از سه سال پس از توقف ارائه‌ي سرويس ارتقاي رايگان به ويندوز ۱۰، هنوز هم متخصصان ويندوزهاي ۷ و ۸.۱ مي‌توانند آن‌ را به ويندوز ۱۰ ارتقا داده و كد فعال‌سازي درخواست كنند؛ آن‌هم بدون اينكه لازم باشد عمل غيرقانوني انجام دهند.

همچنين به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، متخصصان نسخه‌ي خانگي ويندوز ۱۰ مي‌توانند با استفاده از كد فعال‌سازي نسخه‌ي تجاري ويندوز ۷، ۸ يا ۸.۱ (شامل نسخه‌هاي پرو و آلتيميت (Ultimate)) كه پيش از اين روي سيستم آن‌ها نصب بوده، ويندوز مورد استفاده‌ي خود را به ويندوز ۱۰ پرو ارتقا دهند. اين كار به متخصص كمك مي‌كند تا اگر كامپيوتر شخصي جديدي خريداري كرد كه ويندوز ۱۰ نسخه‌ي خانگي از ابتدا روي آن فعال بود، بين ۵۰ تا ۱۰۰ دلار صرفه‌جويي در هزينه‌ داشته‌ باشد. در اين مقاله روش اصلي ارتقا به ويندوز ۱۰ و چگونگي برطرف كردن خطاهاي لايسنس (كه هميشه گيج‌كننده هستند) بيان خواهد شد.

چطور نسخه‌ي ويندوز كامپيوتري قديمي را به ويندوز ۱۰ ارتقا دهيم

روشي كه در اين قسمت براي ارتقاي ويندوز ۷ و ۸.۱ به ويندوز ۱۰ ارائه مي‌دهيم روي سيستم‌هاي مختلف امتحان شده و ويندوز ۱۰ باموفقيت نصب و فعال‌سازي شده‌ است. اگر متخصص كامپيوتر شخصي داشته‌ باشد كه كپي اصل از ويندوزهاي ۷، ۸ يا ۸.۱ روي آن نصب و فعال باشد (Windows 7 Home, Pro, or Ultimate edition, or Windows 8.x Home or Business)، مي‌تواند با انجام مراحلي كه گفته مي‌شود، ويندوز نصب شده روي سيستم خود را به ويندوز ۱۰ ارتقا دهد.

بايد توجه داشت كه اگر متخصص لايسنس ويندوز ۷ يا ۸ Home  داشته‌باشد تنها مي‌تواند آن را به Windows 10 Home ارتقا دهد و اگر لايسنس ويندوز ۷ يا ۸ پرو داشته‌باشد مي‌تواند ويندوز ۱۰ پرو را دريافت كند. از طرفي ارتقا به ويندوز ۱۰ براي نسخه‌ي Enterprise ويندوزهاي ۷ و ۸ فراهم نيست. روشي كه در ادامه بيان مي‌شود در اكثر موارد، موفقيت‌آميز بوده‌ است.

قبل از شروع بهتر است به‌روزرساني‌هاي بايوس (BIOS) مربوط به كامپيوتري كه قرار است ويندوز آن ارتقا يابد، مطالعه شود. نصب به‌روزرساني‌هاي اخير براي سيستم‌هايي كه در سال ۲۰۱۵ يا قبل از آن، يعني قبل از ارائه‌ي ويندوز ۱۰ خريداري شده‌اند اهميت زيادي دارد. علاوه ‌براين توصيه مي‌شود قبل از شروع نرم‌افزارهاي امنيتي به‌جز نرم‌افزارهاي امنيتي پيش‌فرض ويندوز از روي سيستم حذف شود (كاربر مي‌تواند پس از اتمام به‌روزرساني مجددا اين نرم‌افزارها را نصب كند). آخرين كاري كه پيش از شروع بايد انجام شود جداكردن هرگونه حافظه‌ي خارجي از كامپيوتر شخصي است.

پس از انجام اين مراحل وب‌سايت مخصوص دانلود ويندوز ۱۰ را باز كرده و كليد Download tool now را انتخاب كنيد. پس از اينكه دانلود به اتمام رسيد روي فايل دوبار كليك كنيد تا Media Creation Tool اجرا شود.

اگر Media Creation Tool روي دستگاهي كه قرار است به‌روزرساني شود دانلود شده و قرار است با آن تنها و تنها يك سيستم به‌روزرساني شود، متخصص مي‌تواند گزينه‌ي Upgrade this PC now را انتخاب كند و مراحل بعدي را انجام دهد. اما اگر اين ابزار روي دستگاه ديگري دانلود شده يا متخصص قصد دارد با استفاده از آن بيش از يك دستگاه را به‌روزرساني كند، بايد گزينه‌ي دوم را انتخاب كرده و فايل‌هاي نصبي را روي يك حافظه‌ي USB يا فايل ISO ذخيره كند.

مرجع متخصصين ايران this pc

نكته: در اين مرحله از متخصص سؤال مي‌شود كه آيا قصد دارد فايل‌هاي خود را حفظ كند يا اينكه با پاك كردن اطلاعات عمليات ارتقا آغاز شود. اگر گزينه‌ي دوم انتخاب شود تمام اطلاعات و تنظيماتي كه روي كامپيوتر وجود دارد از بين خواهد رفت. به خاطر داشته‌ باشيد كه ارتقا از ويندوز ۷ به ويندوز ۱۰ باعث مي‌شود تمام تنظيمات و اپليكيشن‌هايي كه روي كامپيوتر شخصي نصب كرده‌ايد به‌اجبار از بين برود. راه‌هايي براي حفظ داده‌ها و فايل‌هاي متخصص وجود دارد اما به‌دليل تفاوت‌هاي اساسي بين ويندوز ۷ و ۱۰ ممكن است امكان حفظ همه‌ي اپليكيشن‌ها وجود نداشته‌باشد. بنابراين بهتر است قبل از اقدام به ارتقاي ويندوز، هم يك فايل همراه از فايل‌ها و داده‌هاي خود بسازيد و هم مشخص كنيد چه اپليكيشن‌هايي براي شما ضروري‌تر است تا بتوانيد در هنگام نصب ويندوز ۱۰ آن‌ها را دوباره نصب كنيد. اگر متخصص بخواهد ويندوز ۸.۱ را به ويندوز ۱۰ ارتقا دهد نيازي به پاك كردن اپليكيشن‌ها و تنظيمات نخواهد بود.

پس از آنكه دانلود تمام شد، بايد روي فايل ISO دوبار كليك كرد تا فايل مربوطه mount شود. در اين حالت به فايل‌هاي ويندوز دانلود شده دسترسي داريد. بايد به اين نكته اشاره كرد كه با برنامه‌ي rufus مي‌توانيد از فايل ISO دانلودشده، فلش بوتيبل (حافظه‌ي فلشي كه مي‌توان كامپيوتر را از روي آن بوت كرد) بسازيد.

پس از اجراي فايل مراحل به‌سادگي پيگيري مي‌شوند و نهايتاً به‌روزرساني تكميل مي‌شود. طي مراحل مختلف از متخصص تقاضاي product key نخواهد شد و وقتي پس از تكميل مراحل به اينترنت متصل شود، يك لايسنس ديجيتال به متخصص تحويل داده مي‌شود كه با استفاده از مسير زير مي‌تواند آن را تأييد كند:

Setting --> Update & Security --> Activation

اين لايسنس ديجيتال مختص دستگاهي است كه به‌روزرساني شده و اين بدان معنا است كه متخصص مي‌تواند ويندوز روي سيستم را حذف كرده و سپس همان نسخه از ويندوز ۱۰ را مجددا روي سيستم نصب كند؛ درواقع بدون نياز به product key يك به‌روزرساني خودكار روي سيستم صورت خواهد گرفت. بايد توجه داشت كه اين لايسنس به اكانت مايكروسافت متصل مي‌شود، پس بايد در حفظ آدرس رايانامه و رمز آن دقت لازم را داشت.

مرجع متخصصين ايران update

آيا لايسنس شما فعال است؟

اما سؤال بزرگ اين است كه اگر اين مراحل انجام شود لايسنسي كه نهايتاً دريافت مي‌شود، معتبر است؟

از زمان ارائه‌‌شدن امكان ارتقاي رايگان به ويندوز ۱۰، مايكروسافت اين پيشنهاد را با زباني نرم ارائه كرد و اتمام رسمي آن هم با زباني ملايم و نامطمئن اعلام شد. به‌عنوان مثال به پاسخ‌هاي مايكروسافت توجه كنيد:

 ارتقا به ويندوز ۱۰: سؤالات متداولآيا هنوز هم مي‌توان به‌صورت رايگان ويندوز را به ويندوز ۱۰ ارتقا داد؟امكان ارتقاي رايگان به ويندوز ۱۰ از طريق ابزار GWX يا همان Get Windows 10 در تاريخ ۲۰ ژوئيه‌ي سال ۲۰۱۶ به پايان رسيد.آيا ابزار Media Creation Tool براي دانلود ويندوز ۱۰ همچنان فعال است؟بله، اين ابزار و Windows 10 installation هنوز براي نصب ويندوز ۱۰ فعال است. اگر شما براي اولين‌بار ويندوز ۱۰ را نصب مي‌كنيد لازم است كد فعال‌سازي ويندوز ۱۰ داشته‌ باشيد يا اينكه در هنگام نصب نسخه‌ي كامل ويندوز ۱۰ را خريداري كنيد. اما اگر پيش از اين نسخه‌اي از ويندوز ۱۰ را روي دستگاه خود نصب كرده‌باشيد، بايد لايسنس ديجيتال از ويندوز ۱۰ در اختيار داشته باشيد. در اين صورت ويندوز ۱۰ به‌صورت خودكار و بدون نياز به كد فعال‌سازي، فعال خواهد شد.
مرجع متخصصين ايران FAQ

به‌طور كلي مي‌توان گفت كه امكان ارتقاي رايگان به ويندوز ۱۰ حداقل براي افرادي كه مي‌توانند از تكنولوژي‌هاي كمك‌كننده (assistive technologies) استفاده كنند، همچنان فعال است. در صفحه‌ي سوالات متداول مايكروسافت اشاره شده كه اين يك تمديد مهلت براي ارتقا به ويندوز ۱۰ محسوب مي‌شود و تنها به تكنولوژي‌هاي كمك‌كننده محدود نيست.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات