شكايت SONOS از گوگل در پي نقض پتنت

پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سونوس، توليدكننده‌ي تجهيزات صوتي هوشمند، گوگل را به اتهام نقض پتنت در اسپيكرهاي هوشمند به دادگاه كشاند.
تبليغات

شركت سونوس (Sonos)، از پيشگامان تجهيزات صوتي هوشمند واقع در كاليفرنيا با ادعاي اينكه گوگل در اسپيكرهاي هوشمند خود (google home) پتنت‌هاي ثبت شده‌ي آن‌ها را نقض كرده، شكايت خود را تقديم دادگاه كرد. به گفته‌ي سونوس، آمازون هم در اسپيكر هوشمند خود ناقض اين پتنت‌ها بوده، اما در حال حاضر توانايي شكايت از هردو غول فناوري را ندارند.

براساس اين دادخواست كه در دادگاه ناحيه فدرال لس آنجلس و كميسيون تجارت بين‌المللي ايالات متحده آمريكا ثبت شده، گوگل به پنج مورد تخلف از پتنت‌هاي سونوس متهم شده است؛ كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به قابليت ارتباط و همگام‌سازي بين اسپيكرها به‌صورت بي‌سيم اشاره كرد. همچنين فناوري سيستم صوتي چند اتاقي (multi-room audio) نيز يكي از پتنت‌هاي مورد اختلاف است.

پاتريك اسپنس، مديرعامل سونوس در مصاحبه با نيويورك تايمز اعلام كرد:

گوگل تقريبا ۱۰۰ عدد از پتنت‌هاي ما را با آگاهي كامل كپي كرده‌ است. با وجود تلاش‌هاي مكرر و گسترده‌ي ما در چند سال گذشته، Google هيچ تمايلي براي همكاري با ما در مورد رسيدن به يك توافق دو جانبه نشان نداده است؛ اكنون ما هيچ انتخاب ديگري جز طرح شكايت پيش روي خود نمي‌بينيم. گوگل و آمازون طي سال‌هاي اخير تلاش‌هاي عجولانه‌ي زيادي در حوزه‌ي سخت‌افزار داشته‌اند. كه اسپيكرهاي متصل به شبكه يكي از هماهنگ‌ترين تلاش‌هاي آنان بود؛ آن‌ها به‌جاي ساخت پلتفرم مخصوص به خود، از پتنت هاي ما سو استفاده كرده‌اند.

گوگل و سونوس از گذشته روابط تجاري متعددي با يكديگر داشته‌اند؛ به نحوي كه دستيار صوتي گوگل در اسپيكر هاي هوشمند سونوس وجود داشته و به متخصص امكان پرسيدن سوالات و كنترل موسيقي مي‌دهد. با طرح اين دادخواست روابط تجاري بين گوگل و سونوس پيچيده‌تر از هميشه خواهد شد. به عقيده‌ي سونوس، غول‌هاي فناوري با تكيه بر قدرت خود و پيشنهاد ارزش‌هاي پايين، مانع رشد شركت‌هاي كوچكتر مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران Sonos One

با مطالعه روابط گذشته‌ي اين دو شركت مي‌توانيم ريشه‌ي اين اختلافات را ببينيم؛ سونوس به‌طور پيوسته براي پرداخت حق لايسنس تكنولوژي هاي خود گوگل را تحت فشار مي‌گذاشت، اما گوگل با عقيده بر اينكه سونوس از سرويس‌هاي گوگل استفاده مي‌كند از پرداخت امتناع مي‌كرد.

سخنگوي گوگل با اشاره به اينكه شركت متبوعش در حال مذاكره بوده است، در اين رابطه مي‌افزايد:

در تمامي اين سال‌ها، ما در مورد تمام اختلافات جلسات متعددي با سونوس داشته‌ايم و از اينكه آن‌ها به‌جاي حسن‌نيت در ادامه‌ي مذاكرات، موضوع را به دادگاه كشانده‌اند نااميد شديم و البته كه ما اين ادعاها را نمي‌پذيريم و با جديت از عملكرد خود دفاع خواهيم كرد.

سخنگوي آمازون هم باتوجه به اتفاقات اخير اعلام كرد:

سونوس يكي از بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين شركاي تجاري ما محسوب مي‌شود و هدف ما نيز موفقيت هرچه بيشتر شركاي تجاري‌مان هست؛ اما در خصوص اظهارات اخير فكر مي‌كنم تا حد زيادي اغراق شده است. من اطمينان دارم كه آمازون پتنت‌هاي سونوس را نقض نكرده و در اين‌باره با آن‌ها مذاكره خواهيم كرد.

 به‌انديشه متخصصين شما آيا شركت‌هاي بزرگ واقعا از شركت‌هاي كوچك سواستفاده مي‌كنند؟ يا اين فقط يك راه كسب درآمد براي افراد و شركت‌هاي كوچك است؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات