باگ دوربين Mijia شيائومي، تصاوير افراد غريبه را براي متخصص به‌نمايش درمي‌آورد

شنبه ۱۴ دي ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌دنبال ايجاد باگي خطرناك در دوربين ميجيا شيائومي، گوگل به‌سرعت دسترسي آن را به نمايشگر هوشمند نست هاب قطع كرد تا چيني‌‌ها اشكال يادشده را برطرف كنند.
تبليغات

گوگل در اطلاعيه‌‌اي رسمي از قطع دسترسي دستگاه‌هاي شيائومي به نمايشگر هوشمند نست هاب (Nest Hub) و همچنين دستيار صوتي گوگل اسيستنت (Google Assisstant) خبر داد؛ اين اتفاق در پي انتشار گزارشي از سوي يكي از متخصصان شيائومي رخ داد؛ اين متخصص مدعي شد از طريق نمايشگر نست هاب كه به دوربين شيائومي ميجيا (Xiaomi Mijia) متصل بوده، تصاوير غيرمتحرك مربوط به خانه‌ي افراد غريبه را مشاهده كرده است. گوگل در گفت‌و‌گو با وب‌سايت ورج ضمن تأييد ادعاهاي اين متخصص اعلام كرد ارتباط دستگاه‌هاي شيائومي را با نست هاب قطع كرده است.

فردي به نمايندگي از گوگل در اطلاعيه‌اي رسمي اعلام كرده است: «ما از اين اشكال آگاه و در حال ارتباط با شيائومي هستيم تا آن را رفع كنيم. در اين حين، ما تصميم گرفتيم دسترسي شيائومي را به دستگاه‌هايمان قطع كنيم».

اتفاق موردمباحثه درحالي رخ داد كه متخصصي در شبكه‌ي اجتماعي رديت مدعي شد دوربين شيائومي ميجا را كه دوربيني امنيتي با وضوح 1080p است خريداري كرده و آن را به نمايشگر هوشمند نست هاب متصل كرده است؛ به‌دنبال اين كار، هنگامي كه اين فرد سعي كرده تصاوير خانه‌ي خودش را به‌صورت زنده از دوربين ميجا به نمايشگر نست هاب استريم كند، تصاوير غيرمتحركي را كه ظاهرا مربوط به خانه‌ي افراد ديگر بوده، مشاهده كرده است. 

مرجع متخصصين ايران شيائومي ميجيا / Xiaomi Mijia

فرد يادشده با نام متخصصي Dio/V در رديت از طريق ارسال رايانامهي به رسانه‌ي ورج اعلام كرد كه ساكن كشور هلند است و مدعي شد كه تصاوير مربوط به ايوان خانه‌ي فردي غريبه را روي نمايشگر نست هاب مشاهده كرده؛ او مي‌گويد در تصاوير يادشده، مردي را ديده كه روي صندلي‌اش خوابيده است. در ضمن او تصوير كودكي را كه در گهواره به خواب رفته بوده است نيز مشاهده كرده. Dio/V در گفت‌و‌گو با ورج اعلام كرد گوگل با او تماس برقرار كرده، اما تاكنون تماسي از سوي شيائومي دريافت نكرده است.

در ماه اكتبر سال گذشته‌ي ميلادي شركت نِست برنامه‌ي خاصي را براي دسترسي محصولات مختلف به سرويس‌هايش تبيين كرد؛ در اين برنامه، قوانين سخت‌گيرانه‌اي براي دستگاه‌هاي متفرقه به‌منظور دسترسي به سرويس‌هاي نست، تعيين شده بود. آمار نشان مي‌دهد كه در حال حاضر امكان استفاده از دو هزار دوربين امنيتي با نمايشگرهاي نست وجود دارد. 

دوربين‌هاي مداربسته‌ي امنيتي تحت شبكه (IP Camera) ويژ‌ه‌ي خانه‌هاي هوشمند، از همان آغاز كارشان با اشكالاتي در زمينه‌ي امنيت مواجه بوده‌اند. مدل‌هاي اوليه‌ي اين دوربين‌ها داراي حفره‌هاي امنيتي خاصي بودند كه به هكرها اجازه مي‌داد در آن‌ها نفوذ كنند و همين موضوع، نگراني‌هاي خاصي را به‌دنبال داشت. پس از اشكال يادشده، اخيرا حتي شاهد اين بوديم كه برخي از شركت‌هاي بزرگ شناخته‌شده در زمينه‌ي تأمين امنيت ويدئوهاي ضبط‌شده از طيرق دوربين‌هاي IP با اشكالاتي دست‌و‌پنجه نرم مي‌كردند. پس از كريسمس امسال يكي از شركت‌هاي سازنده‌ي دوربين‌هاي مداربسته با نام Wyze از وجود سروري ناامن كه از طريق آن اطلاعات مربوط به ۲/۴ ميليون متخصص فاش شده است، خبر داد. ظاهرا داده‌هاي يادشده در طي بيش از سه هفته فاش شده بودند. رسانه‌ي Motherboard در گزارشي مجزا مدعي شد كه دوربين‌هاي سري Ring داراي برخي نواقص امنيتي پايه‌اي هستند كه باعث مي‌شود امكان دسترسي غيرمجاز به داده‌هاي آن‌ها براي افراد سودجو فراهم شود.

مرجع متخصصين ايران شيائومي ميجيا / Xiaomi Mijia

به‌دنبال انتشار اين اخبار، شيائومي به‌سرعت دست به كار شد و اطلاعيه‌ي جديدي را منتشر كرد. بر اساس اطلاعيه‌اي كه از سوي اين شركت چيني در اختيار وب‌سايت ورج قرار گرفته، اشكال نمايش تصاوير افراد غريبه روي نمايشگر نست هاب به‌دليل «به‌روزرساني كش» ايجاد شده است. شيائومي مي‌گويد در حال حاضر اشكال موردمباحثه را برطرف كرده است و جاي نگراني وجود ندارد؛ با اين حال تا زماني‌كه باعث و باني اصلي اين اشكال به‌طور كامل رفع نشود، دسترسي محصولات شيائومي به نست هاب گوگل برقرار نخواهد شد. 

شيائومي مي‌گويد به‌روزرساني كش در تاريخ ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹ (۵ دي ۱۳۹۸) روي دوربين ميجيا اعمال شده است تا كيفيت استريم آن را بالا ببرد و بهبودهاي ديگري را نيز اعمال كند؛ بااين‌حال به‌روزرساني يادشده باعث ايجاد اشكال خطرناكي شد. بر اساس گفته‌هاي شيائومي، اشكال يادشده تنها در موارد بسيار معدودي رخ داده و همه‌گير نبوده است. افزون بر اين موارد، شيائومي مي‌گويد اشكال متخصص Dio/V به‌دليل اتصال ضعيف اينترنت هنگام برقراري ارتباط بين Mi Home Security Camera Basic 1080p و Google Home Hub ايجاد شده است. همچنين چيني‌ها مي‌گويند اگر دوربين ميجا به اپليكيشن Mi Home لينك شده بود، اين اشكال هرگز رخ نمي‌داد.

شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران چه انديشه متخصصيناتي در اين زمينه داريد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات