تويوتا در ژاپن شهر هوشمند ميسازد
تعدادي از خودروسازان در نمايشگاه ۲۰۲۰ شركت كردهاند؛ اما خبر هيچكدامشان بهاندازهي تويوتا هيجانانگيز نبوده است. درحاليكه بيشتر شركتها روي طرحهاي مفهومي و فناوريهاي خودرو متمركز بودند، تويوتا جزئيات برنامههاي خود براي ساختن شهري جديد در كوه فوجي ژاپن را فاش كرد. شهر هوشمند تويوتا كه با نام Woven City خوانده ميشود، ۷۰ هكتار مساحت خواهد داشت و به اكوسيستم كاملا متصل با سيستم تأمين برق مجهز به فناوري پيل سوختي هيدروژن مجهز خواهد بود. اين شهر آزمايشگاهي زنده است كه محققان در آن زندگي ميكنند و روي پروژههايي ازجمله فناوري خودرو خودران، رباتيك، حملونقل شخصي، خانهي هوشمند و هوش مصنوعي تحقيق خواهند كرد.
بياركه اينگلس، معمار دانماركي و مديرعامل Bjarke Ingels Group، شهر هوشمند تويوتا را طراحي ميكند. نام گروه بياركه اينگلس ممكن است خيلي آشنا نباشد؛ اما اين شركت روي تعدادي از پروژههاي مشهور ازجمله دفتر مركزي گوگل در مانتينويو و مركز تجارت جهاني دو در نيويورك كار كرده است.
اينگلس هيجان خود از اين پروژه را با گفتن اين جملات ابراز كرد:
راهحلهاي حملونقل متصل، خودران و بدون انتشار آلايندگي و مشترك جمع شدهاند تا دنيايي از فرصتها را براي اشكال جديد زندگي شهري رونمايي كنند. با وسعت فناوريها و صنايعي كه توانستهايم به آنها دسترسي داشته باشيم و همكاري با اكوسيستم شركتهاي تويوتا، معتقديم فرصتي بينظير براي كشف اشكال جديد شهري با Woven City داريم كه ميتواند مسيرهاي جديدي را براي ساير شهرها هموار كند.
شهر تويوتا با محيطزيست سازگار خواهد بود؛ زيرا ساختمانها در درجهي اول از چوب ساخته ميشوند تا توليد كربن در ساخت آنها بهحداقل برسد. همچنين، ساختمانها به پنلهاي خورشيدي مجهز شدهاند تا برق توليد و به تكميل نيروي برق توليدشدهي پيلهاي سوختي هيدروژن كمك كنند.
در شهر هوشمند تويوتا سه نوع خيابان مختلف وجود خواهد داشت كه بهمنظور ايجاد الگوي شبكهي ارگانيك براي كمك به تسريع در آزمايش خودران بههم ميپيوندند. نوع اول خيابان براي خودروهاي سنتي طراحي شده است؛ درحاليكه دومي براي عابران پياده و وسايل نقليهي تكسرنشينه جديد محفوظ خواهد بود. نوع سوم و آخرين طرح خيابان، تفرجگاهي شبيه پارك است كه فقط عابران پياده ميتوانند در آن حضور داشته باشند.
فقط تردد خودروهاي بدون انتشار آلايندگي و كاملا خودران در خيابانهاي اصلي مجاز خواهد بود؛ درنتيجه، روش اصلي براي حملونقل شاتلهاي الكتريكي e-Palette هستند كه بهعنوان وسيلهي نقليه تحويل كالا و خردهفروشان سيار خدمت ميكنند.
تويوتا قصد دارد عمليات ساخت اين شهر هوشمند را در سال ۲۰۲۱ آغاز كند و شهر مذكور ميزبان متخصصان و خانوادههاي آنها و زوجهاي بازنشسته و دانشمندان بازديدكننده و شركاي صنعتي خواهد بود. خودروساز ژاپني انتظار دارد اين شهر در آغاز حدود ۲،۰۰۰ نفر شهروند داشته باشد؛ اما با تكامل اين پروژه، افراد بيشتري را در خود جاي ميدهد.
معدود افراد خوشاقبالي كه در شهر هوشمند تويوتا زندگي خواهند كرد، از فناوري پيشرفته بهره ميبرند. تويوتا جزئيات زيادي از اين طرح ارائه نكرده است؛ اما اقامتگاههاي تأييدشده به سيستم رباتيك داخلي براي كمك به زندگي روزمره مجهز خواهند شد و حسگرهايي وجود دارند كه سلامت ساكنان را زيرانديشه متخصصين ميگيرند.
هنوز هيچ صحبتي دربارهي هزينههاي ساخت اين شهر هوشمند نشده است؛ اما آكيو تويودا، مديرعامل تويوتا، دراينزمينه ميگويد:
ساختن شهري كامل، حتي در مقياسي كوچك، فرصتي بينظير براي توسعهي فناوريهاي آينده ازجمله سيستمعامل ديجيتال براي زيرساختها است. باتوجهبه اينكه افراد و ساختمانها و خودروها همه ازطريق دادهها و حسگرها با يكديگر ارتباط برقرار ميكنند، ميتوانيم فناوري هوش مصنوعي متصل را در هر دو حوزه مجازي و فيزيكي آزمايش كنيم و ظرفيت آن را بهحداكثر برسانيم.
هم انديشي ها