طرح مفهومي اينتل HorseShoe Bend، نگاهي به آينده كامپيوترهاي شخصي تاشدني

سه‌شنبه ۱۷ دي ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اينتل در CES 2020 از طرح مفهومي لپ‌تاپ تاشدني رونمايي كرد كه شايد الهام‌بخش آينده‌ي كامپيوترهاي شخصي در اين دسته باشد.
تبليغات

كاربران كامپيوترهاي شخصي، در زمان خريدن لپ‌تاپ با اين سؤال روبه‌رو هستند كه لپ‌تاپ بزرگ با نمايشگر بزرگ يا لپ‌تاپ كوچك با نمايشگر كوچك خريداري كنند؟ اينتل به‌لطف فناوري نمايشگرهاي تاشدني، طرح مفهومي از يك كامپيوتر شخصي را در CES 2020 به نمايش گذاشت كه به‌نام Horseshoe Bend شناخته مي‌شود. شايد طرح اينتل را بتوان پاسخي به سؤال قبل دانست. لپ‌تاپ كوچك با نمايشگر بزرگ.

طرح مفهومي اينتل، نمايشگري واقعي بزرگ را به متخصص ارائه مي‌كند. نمايشگري با ابعاد ۱۷/۳ اينچ كه از جديدترين نسخه‌ي مك‌بوك پرو (۱۶ اينچي) هم بزرگ‌تر خواهد بود. CNET در نمايشگاه CES 2020 نگاهي از نزديك به طرح مفهومي اينتل داشت و كارايي آن را در شرايط گوناگون مطالعه كرد. طرح مفهومي اينتل حالت‌هاي استفاده‌ي متعددي را به متخصص ارائه مي‌كند و با يك كيبورد بي‌سيم، تجربه‌اي كامل را به‌همراه دارد. متخصص همچنين مي‌تواند Horseshoe Bend را از داخل تا كرده و از كيبورد مجازي استفاده كند. درحالت تا شدن از خارج نيز با نمايشگري ۱۲/۵ اينچي روبه‌رو هستيم.

اينتل در Horseshoe Bend از نسل بعدي پردازنده‌هاي موبايل خود موسوم به تايگر ليك استفاده مي‌كند كه طبق ادعاي شركت، بهينه‌سازي كاركردهاي گرافيكي و هوش مصنوغعي را به‌همراه دارد. پردازنده‌هاي مذكور در ادامه‌ي سال جاري به بازار عرضه مي‌شوند. طرح مفهومي اينتل به نمايشگر لمسي OLED سازگار با قلم هوشمند مجهز است و نسبت تصوير 4:3 را ارائه مي‌كند.

اينتل روز دوشنبه در نمايشگاه CES 2020 از طرح مفهومي Horseshoe Bend رونمايي كرد، اما برخي رسانه‌ها همچون CNET پيش از نمايشگاه فرصت نگاه نزديك به كامپيوتر شخصي را داشتند. به‌علاوه مصاحبه‌اي هم با تيم طراحي انجام و صحبت‌هايي پيرامون ۱/۵ سال زمان طراحي و بهينه‌سازي دستگاه ردوبدل شد. طرحي كه از نمونه‌هاي ساده‌ي Styrofoam شكل گرفته بود، امروزي محصولي متخصصدي است كه در سال ۲۰۲۱ براي عرضه‌ي نهايي به بازارها آماده خواهد بود. البته اينتل بايد سازنده‌هاي كامپيوتر شخصي را مجاب كند تا طرح Horseshoe Bend را به محصول نهايي تبديل كنند.

مرجع متخصصين ايران طرح مفهومي اينتل Horseshoe Bend

Horseshoe Bend را مي‌توان قدم بعدي در توليد دستگاه‌‌هاي پردازشي دانست كه به‌لطف نمايشگرهاي تاشدني قابل ساخت هستند. از محصولات ديگر مي‌توان سامسونگ گلكسي فولد و هواوي ميت ايكس را نام برد كه موبايل هوشمند را به يك تبلت تبديل مي‌كنند. محصول ديگر، موتورولا ريزر ۲۰۱۹ است كه البته نمايشگري در حد يك موبايل هوشمند معمولي دارد، اما در زمان تا شدن، فرم فاكتوري بسيار كوچ را ارائه مي‌كند.

دستگاه‌هاي مجهز به نمايشگرهاي تاشدني اكنون در دسته‌ي فوق گران‌ارزش قرار دارند و نگراني‌هاي متعددي پيرامون دوام و كارايي آن‌ها مطرح مي‌شود. ازطرفي با توسعه‌ي فناوري و حل چالش‌هاي موجود، لپ‌تاپ‌هاي تاشدني مي‌توانند تجربه‌هايي جذاب‌تر همچون فيلم‌هاي باكيفيت، فايل‌هاي گسترده‌ي بزرگ و متخصصي و ابزارهاي بهينه براي ويرايش عكس و فيلم ارائه كنند.

نيراج بالي، مدير ارشد مهندسي در گروه Client Platform Engineering اينتل درباره‌ي طرح مفهومي Horseshoe Bend مي‌گويد:

اين محصو را مي‌توان تركيبي از موبايل هوشمند و تبلت و كامپيوتر شخصي دانست كه قطعا تغيير مهمي در صنعت ايجاد مي‌كند.

شايد اولين سؤال‌هايي كه درباره‌ي Horseshoe Bend ذهن شما را به خود درگير كند، دوام لولاها و ارزش دستگاه باشد. متأسفانه اينتل پاسخي براي اين سؤال‌ها ندارد و حتي طرح خود را هم در مراحل ابتدايي به همكاران نمي‌فروشد. البته باتوجه به وضعيت كنوني بازار مي‌توان اميدوار بود كه كامپيوترهاي شخصي تاشدني دير يا زود به بازار راه پيدا كنند. در ماه مه گذشته، لنوو ازطرح مفهومي كامپيوتري شخصي تاشدني خود رونمايي كرد كه به‌نام ThinkPad X1 معرغي شد. البته آن دستگاه با نمايشگر ۱۳ اينچي، بسيار كوچك‌تر از Horseshoe Bend بود.

مرجع متخصصين ايران طرح مفهومي اينتل Horseshoe Bend

روند طراحي Horseshoe Bend

راحي Horseshoe Bend از ميانه‌ي سال ۲۰۱۸ و با هدف بهبود طراحي كامپيوترهاي شخصي مجهز به دو نمايشگر شروع شد. درواقع تيم طراحي تصميم داشت تا آن مفهوم را به يك نمايشگر بزرگ تاشدني تبديل كند. ازطرفي نمايشگرهاي تاشدني چالش‌هاي زيادي را به‌همراه دارند و رسيدن به راهكارهاي طراحي و عملياتي در اينتل، به ماه‌ها زمان نياز داشت. براي دركي از چالش نمايشگرها و دستگاه‌هاي تاشدني، به حالت پوست در تا شدن و باز شدن اعضاي بدن دقت كنيد. همين چالش‌ها در طراحي محصول، منجر به تغيير ابعاد در بخش‌ها و حالت‌هاي گوناگون مي‌شوند. چنين چالشي در زمان طراحي موتورولا ريزر جديد هم به تيم طراحي فشار وارد كرد.

كامپيوتر Horseshoe Bend ضخامت ۷/۷۵ ميلي‌متري دارد. اينتل براي حل چالش تا شدن، از دو لولاي موازي براي اتصال بالا و پايين نمايشگر استفاده مي‌كند. ميكو مكينن، مهندس طراحي محصول در اينتل، با توضيح راهكار مي‌گويد كه استفاده از دو لولا، فضاي كافي را براي نگه داشتن نمايشگر تا شده در زمان تا شدن ايجاد مي‌كند.

در بخش خارجي Horseshoe Bend شاهد پوشش چرمي در پشت دستگاه هستيم كه اشكال تا شدن را تاحدودي برطرف مي‌كند. فراموش نكنيد كه در زمان تا شدن دستگاه، پوشش پشتي كشيده مي‌شود و بايد از ماده‌اي بادوام براي آن استفاده كرد. گوستاو فريك، طراح صنعتي اينتل مي‌گويد براي حل چالش مذكور، بخشي از پوشش به‌صورت ثابت و بخش ديگري به‌صورت لغزنده طراحي شد. به‌هرحال پوشش لپ‌تاپ مذكور حالتي پيچيده دارد و در انواع وضعيت‌هاي متخصصي، از آن محافظه مي‌كند. طراحي لولا به‌گونه‌اي است كه در زمان بسته شدن، فضايي خالي بين نمايشگر ايجاد مي‌شود كه اينتل با استفاده از پوشش‌هاي انعطاف‌پذير، مقاومت مناسبي در برابر نفوذ گردو‌غبار ايجاد مي‌كند.

نكته‌ي جذاب ديگر در طراحي HorseShoe Bend، مكان قرارگيري كيبورد است كه در بين فضاي خالي نمايشگر قرار مي‌گيرد. پس از بازكردن لولا، كيبورد در حالتي ارگونوميك در برابر كابر قرار مي‌گيرد. اتصال آهن‌ربايي كيبورد، اين امكان را فراهم مي‌كند تا در حالت‌هاي متنوعي از آن استفاده كنيد. درنتيجه مي‌توان هر دو حالت با نمايشگر بزرگ و كوچك را با كيبورد فيزيك تركيب كرد.

مرجع متخصصين ايران طرح مفهومي اينتل Horseshoe Bend

همان‌طور كه گفته شد HorseShoe Bend يك طرح مفهومي و يك مرجع طراحي محسوب مي‌شود. درنتيجه تا زماني‌كه محصول نهايي براساس طرح مذكور ساخته نشود، نمي‌توان انتظار تغييري اساسي در بازار كامپيوترهاي شخصي داشت. HorseShoe Bend در مجموع يك الگو براي اينتل محسوب مي‌شود كه دشواري‌هاي مهندسي را تا حد زيادي از بين برده است. توليدكننده‌هاي سخت‌افزار و توسعه‌دهنده‌‌هاي نرم‌افزار و سازنده‌هاي كامپيوتر شخصي مي‌توانند از آن به‌عنوان نقطه‌ي شروع طراحي استفاده كنند.

اينتل با طرح‌هاي مفهومي نوآورانه سعي مي‌كند بازار PC را زنده‌تر نشان دهد

اينتل در CES 2020 در كنار توليدكننده‌هاي متعدد كامپيوتر شخصي، انواعي از كامپيوترهاي هيبريدي چندكاره و تاشدني را به نمايش مي‌گذارند كه شايد تأثيري بر بازار نه‌چندان مناسب كنوني داشته باشد. دستگاه‌هايي كه تركيبي از لپ‌تاپ و تبلت را با كارايي‌ بيشتر ارائه مي‌كنند.كريس واكر، مدير كل كامپيوترهاي شخصي همراه در اينتل با اشاره به محصولات كنوني مشابه در بازار همچون Lenovo Yoga PC و Surface Neo، آن‌ها را دستگاه‌هايي با دو نمايشگر مي‌خواند و HorseShoe Bend را قدم بعدي در توسعه‌ي اين سبك از محصولات مي‌داند.

كامپيوترهايي كه براساس طراحي HorseShoe Bend ساخته مي‌شوند، قطعا ارزان نخواهند بود. توليدكننده‌ها بايد براي حصول كارايي از كامپيوتر در همه‌ي جهات، دو وب‌كن و چهار اسپيكر را در آن استفاده كنند. به‌علاوه نمايشگرهاي تاشدني هم ارزش بالايي دارند. پردازنده‌‌ي تايگرليك نيز قطعه‌اي حرفه‌اي محسوب مي‌شود كه ارزش كامپيوتر نهايي را باز هم افزايش مي‌دهد. واكر اعتراف مي‌كند كه محصول نهايي قطعا گران‌ارزش خواهد بود، اما هميشه متخصصاني علاقه‌مند به خريد كامپيوترهاي حرفه‌اي و خاص وجود دارند. به‌علاوه توليدكننده‌ها با پيشرفت طراحي مي‌توانند هزينه‌ها را تا حد زيادي كاهش دهند. 

مرجع متخصصين ايران طرح مفهومي اينتل Horseshoe Bend

كامپيوترهاي شخصي آينده

طرح مفهومي HorseShoe Bend از دل تيم طراحي Experience Centered اينتل بيرون آمد. تيم مذكور از ۱۶ محقق تجربه‌ي متخصصي و طراحي محصول تشكيل مي‌شود كه در مراكز مديريتي اينتل در سانتا كلارا كاليفرنيا و مركز عمليات اورگان پخش شده‌اند. وظيفه‌ي آن‌ها، طراحي و مدل‌سازي كامپيوترهاي شخصي نسل آينده است كه در دوره‌ي زماني دو سال آتي به بازار عرضه مي‌شوند. آن‌ها چالش‌هاي طراحي و ساخت محصول را در طرح‌هاي نوآورانه مطالعه و حل مي‌كنند.

شايد طرح مفهومي جديد، آينده دنياي كامپيوترهاي شخصي را شكل دهد

تيم طراحي آ‌ينده‌نگرانه‌ي اينتل براي حل چالش‌هاي طراحي و ساخت محصول جديد، از متخصصان متعدد شركت با تخصص‌هايي در بخش نمايشگر، مديريت منبع تغذيه، نرم‌افزار، جلوه‌هاي صوتي، طراحي پردازنده، طراحي بورد مداري، كابل‌كشي، خنك‌كنندگي، باتري و بخش‌هاي ديگر بهره مي‌برند. اغلب حل كردن يك چالش طراحي يا اضافه كردن قابليت جديد، چالش‌هاي پيچيده‌اي براي آن‌ها به‌همراه دارد. در مراحل بعد، از متخصصان خارج از اينتل استفاده مي‌شود. به‌عنوان مثال آن‌ها در طراحي HorseShoe Bend از كفاش‌ها هم مشورت گرفته‌اند و يك متخصص استراليايي، انتخاب از ميان چهار هزار نوع چرم را براي آن‌ها به ۱۰ نوع كاهش داده است.

اينتل در بازار لپ‌تاپ‌هاي ساده و كامپيوترهاي روميزي، درآمد آساني را تجربه مي‌كند. ازطرفي غول دنياي پردازنده با طراحي نمونه‌هاي مفهومي جديد، تلاش مي‌كند تا سازنده‌ها را به تجربه‌هاي جديد تشويق كرده و به‌نوعي زنده بودن دنياي كامپيوتر شخصي را تأييد كند. درواقع آن‌ها سعي دارند تا حضور دائمي نوآوري را در بازار مذكور نشان دهند. اگرچه هنوز دستگاه‌هاي هيبريد زيادي در بازار وجود ندارد، توسعه‌ي آن‌ها نشان‌دهنده‌ي متخصصدهاي بيشتر براي كامپيوترهاي شخصي خواهد بود. روندي كه دقيقا در دوران مهاجرت از كامپيوترهاي روميزي به لپ‌تاپ رخ داد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات