Bzigo به كمك هوش مصنوعي محل حضور پشه‌ها را تشخيص مي‌دهد

چهارشنبه ۱۸ دي ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
استارتاپ Bzigo در نمايشگاه CES محصولي معرفي كرده است كه حضور پشه‌ها را در اتاق تشخيص مي‌دهد و سپس با نشانگر ليزري، مكان آن را به متخصص نشان مي‌دهد.
تبليغات

استارتاپ سه‌ساله‌ي Bzigo با تركيب‌كردن هوش مصنوعي و نشانه‌گير ليزري و دوربين مادون‌قرمز، دستگاهي ساخته است كه پشه‌هاي داخل خانه را به‌طور خودكار رديابي مي‌كند. Bzigo به‌كمك بينايي رايانه‌اي، پشه‌ها را به‌محض ورود به اتاق از فاصله‌ي هشت‌متري تشخيص مي‌دهد. اين دستگاه بعد از تشخيص پشه، نشانه‌گر ليزري را به‌سمت آن هدف‌گيري و از‌طريق واي‌فاي براي موبايل كاربر، اعلان ارسال مي‌كند.

اين دستگاه فقط در محيط خانه كار مي‌كند و محل پشه‌ها را به متخصص نشان مي‌دهد. البته از‌بين‌بردن پشه به‌عهده‌ي خود متخصص است و دستگاه اين كار را انجام نمي‌دهد. اين محصول كه در نمايشگاه 2020 CES لاس‌وگاس به‌معرض نمايش درآمده، پيداكردن و از‌بين‌بردن پشه‌ها را در نيمه‌شب و زماني آسان مي‌كند كه انسان با صداي پشه از خواب بيدار مي‌شود. Bzigo قصد دارد فناوري خود را در آينده پيشرفت دهد و پهپادهاي كوچكي بسازد كه بعد از تشخيص و پيداكردن پشه‌ها به پرواز درآيد و بعد از ازبين‌بردن آن‌ها دوباره روي دستگاه پايه برگردند تا شارژ شوند.

سار ويلف، رئيس استارتاپ Bzigo، درباره‌ي دليل ساخت اين محصول مي‌گويد: «هيچ‌كس علاقه‌اي ندارد نيمه‌شب با صداي پشه‌ها از خواب بيدار شود و ۱۵ دقيقه دنبال آن‌ها بگردد». ناداو بندك، مديرعامل شركت، نيز مي‌گويد: «پشه‌ها به‌اندازه‌اي ماهر هستند كه از چشم انسان دور مي‌مانند و سپس زماني‌كه مراقب آن‌ها نيستيم به ما حمله مي‌كنند». او همچنين توضيح داد ايده‌ي ساخت اين محصول به خاطرات بچگي و زماني بازمي‌گردد كه پدرش هر شب ۱۰ دقيقه قبل از خواب دنبال پشه‌ها مي‌گشته است و خودش نيز هميشه از گزش پشه از خواب بيدار مي‌شده است. او اين شركت را در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازي كرد و تيم او بعد از سه سال تحقيق و توسعه موفق شده است دستگاهي مبتني‌بر هوش مصنوعي براي پيداكردن محل پشه‌ها بسازد.

مرجع متخصصين ايران Bzigo

دستگاه چگونه كار مي‌كند؟

دفع‌كننده‌هاي حشرات معمولا به‌صورت منطقه‌اي از ورود پشه‌ها جلوگيري مي‌كنند و به‌طور مداوم به استفاده‌ي مجدد نياز دارند؛ اما دستگاه Bzigo مي‌تواند در هر اتاقي قرار بگيرد و در هر لحظه محل پشه‌ها را تشخيص دهد. دوربين مادون‌قرمز Bzigo ديد منحصربه‌فردي دارد و به‌كمك الگوريتم‌هاي بينايي رايانه‌اي، اتاق را اسكن مي‌كند و پشه را از سيگنال‌هاي كوچك و گردوخاك و نويز حسگر تشخيص مي‌دهد.

محصول اوليه‌ي Bzigo فقط در محيط خانه متخصصدي است؛ اما اين شركت قصد دارد فناوري خود را براي مصارف صنعتي مانند از‌بين‌بردن آفات و حشرات در گلخانه‌ها و مزارع بزرگ و دوركردن ساير موجودات مانند كبوترها گسترش دهد. بدين‌صورت كه محصول اوليه مسئوليت مكان‌يابي پشه‌ها را برعهده خواهد داشت و ميكروپهپادها وظيفه‌ي از‌بين‌بردن آن‌ها را دارند.

كاربران مي‌توانند دستگاه را روي سطح افقي يا روي ديوار نصب كنند تا دستگاه اتاق را براي پيداكردن پشه‌ها اسكن كند. سپس به‌محض نشستن پشه، محل آن را به‌كمك نشانه‌گر ليزري نشان مي‌دهد و به متخصص اعلان ارسال مي‌كند. نشانه‌گري ليزري به‌كار برده‌شده در دستگاه انرژي كمي دارد و براي چشم انسان مضر نيست.

مرجع متخصصين ايران Bzigo

دستگاه پشه‌ها را براساس الگوي پرواز آن‌ها تشخيص مي‌دهد و سپس حركت آن‌ها را دنبال مي‌كند. همچنين مي‌تواند چند پشه را به‌صورت هم‌زمان رديابي كند. پشه‌اي كه روي سطحي مي‌نشيند، به هدف ليزر تبديل و متخصص با دريافت اعلان از حضور آن مطلع مي‌شود. اگر چند پشه در اتاق وجود داشته باشند، ليزر محل پشه‌اي را مشخص مي‌كند كه ديرتر از ساير پشه‌ها روي سطح فرود آمده است.

اغلب مردم گمان مي‌كنند پشه‌ها دائم در حال پرواز هستند؛ به‌همين‌دليل، متوجه حضور آن‌ها مي‌شويم؛ اما پشه‌ها موجودات ضعيفي هستند كه بيشتر اوقات در حال استراحت هستند. پشه‌ها معمولا روي سقف مي‌نشينند؛ اما ميدان ديد ۱۲۰ درجه‌اي در ۸۰ درجه‌اي Bzigo به آن كمك مي‌كند محل پشه را به‌راحتي تشخيص دهد. به‌گفته‌ي شركت سازنده، اعضاي تيم در حال بهبود تمامي جوانب دستگاه هستند؛ اما محصول فعلي نيز به‌خوبي تمام نقاط را پوشش مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران Bzigo

چرا ساخت چنين دستگاهي اهميت دارد؟

طبق گفته‌ي سازمان بهداشت جهاني، پشه‌ها بدترين ناقل بيماري هستند كه مالاريا و تب دنگي و تب زرد را شيوع مي‌دهند و سالانه ميليون‌ها انسان جان خود را دراثر ابتلا به اين بيماري‌ها از دست مي‌دهند. به‌عبارت‌ديگر، مردم دنيا دائم با بيماري‌هايي تهديد مي‌شوند كه پشه‌ها ناقل آن هستند.

مصرف‌كنندگان سالانه بيش از ۱۰ ميليارد دلار براي خريدن از بين‌برنده‌هاي پشه‌ها هزينه مي‌كنند و تحقيقات نشان داده است پشه‌ها تنها ۰/۲ درصد حشراتي هستند كه از‌بين‌برنده‌هاي الكترونيكي حشرات آن را از بين مي‌برند. اين محصولات كارايي مقبولي براي پشه‌ها ندارند؛ زيرا پشه‌ها به‌سمت نور جذب نمي‌شوند. همچنين، اين دستگاه‌ها معمولا مگس‌ها و پروانه‌ها و حتي حشراتي را از بين مي‌برند كه پشه‌ها را مي‌خورند. البته استفاده از پشه‌بند نيز كارآمد است؛ اما در تمام اتاق‌ها امكان نصب آن نيست.

محصولات اين شركت در سال ۲۰۲۱ به مشتريان تحويل داده مي‌شود و هزينه‌ي رزرو محصول فقط ۹ دلار است. ارزش تخميني محصول ۱۶۹ دلار است و مشترياني كه از الان محصول را سفارش مي‌دهند، ۳۰ دلار تخفيف مي‌گيرند و محصول را زودتر از تاريخ عرضه‌ي عمومي دريافت خواهند كرد. ناگفته نماند امكان مرجوع‌كردن محصول نيز در هر زمان تا پيش از تحويل وجود دارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات