بيوگرافي جان مينارد كينز، اقتصادداني كه دنياي ما را شكل داد

سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 14 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جان مينارد كينز كسي كه فصل جديدي در مطالعات اقتصادي رقم زد به‌طوري‌كه تمام اقتصاددان‌هاي پس از او از آثارش تأثير پذيرفتند و كسي كه جهان امروز ما را ساخت.
تبليغات

جان مينارد كينز در سال ۱۸۸۳ در كمبريج شاير انگلستان و در خانواده‌اي فرهيخته به دنيا آمد. پدر كينز، جان نويل كينز، اقتصادداني نامدار و مادرش فلورنس آدا كينز شهردار سابق كمبريج و فعال سياسي بود. استعداد كينز در رياضيات وي را يك سر و گردن از هم سن و سالانش بالاتر قرار مي‌داد و به پشتوانه همين استعداد توانست بورسيه كالج ايتون را كسب كند. حضور در كالج به كينز اين فرصت را داد تا بتواند استعداد خود را در موضوعات وسيعي مانند فلسفه و تاريخ بروز دهد و همچنين با اشراف و اعيان جامعه نيز مراوده داشته باشد. همين مراوده با اشراف بود كه در آينده راه وي را براي حضور در مناسب مهم كشوري در انگلستان هموار كرد.

وي در سال ۱۹۰۲ از تحصيل در كالج ايتون انصراف داد تا از بورسيه تحصيلي ديگري كه از كالج سلطنتي كمبريج براي تحصيل در رشته رياضيات گرفت بود، استفاده كند. در كمبريج افراد زيادي مانند آلفرد مارشال، اقتصاددان مطرح انگليسي و دوست پدر كينز، از وي خواستند كه اقتصاددان شود اما علاقه وي به فلسفه خصوصا فلسفه اخلاق او را به سمت ديگري كشاند. هرچند به‌صورت جسته و گريخته در مباحث و سخنراني‌هاي اقتصادي نيز شركت مي‌كرد.

كينز پس از فارغ التحصيلي در دفتر هند مشغول به كار شد اما خسته كننده بودن كارش باعث شد كه بعد از تقريبا يك سال استعفا دهد. سپس به كمبريج بازگشت تا روي مقاله‌اي در باب تئوري احتمالات كار كند. اثري كه پس از انتشارش در سال ۱۹۲۱ تأثير به‌سزايي در زيربناي فلسفي و رياضي انديشه متخصصينيه احتمال داشت. در همين زمان، مطالعاتش در زمينه اقتصاد را افزايش داد و اولين مقاله تخصصي‌اش را دراين‌زمينه منتشر كرد. همچنين مطالعات او در زمينه اقتصاد هند منجر به انتشار جزوه رايگان «ارز و دارايي هند» شد. اين جزوه رايگان به قدري جذاب و گيرا بود كه پس از انتشارش، به وي مقامي در كميسيون ارز و دارايي هند  اعطا شد.

مرجع متخصصين ايران

جنگ جهاني اول و معروفيت كينز

با شروع جنگ جهاني اول، دولت بريتانيا كينز را از هند فراخواند تا در زمينه اقتصادي به دولت كمك كند. در آن زمان بانكداران در تلاش بودند تا تبديل طلا به اسكناس را متوقف كنند. چرا كه در صورت ورشكسته شدن دولت اسكناس‌ها هيچ ارزشي ندارند و تنها طلا مي‌تواند كشور را نجات دهد. كينز توانست نخست وزير وقت، لويد جورج را متقاعد كند كه اين ايده بدي است و در آينده به اعتماد عمومي آسيب مي‌زند. وي معتقد بود اينكار تنها در زماني‌كه هيچ چاره‌اي باقي نمانده بايد صورت بگيرد.

طرح‌هاي درخشان كينز نه‌تنها مي توانست معضلات پس از جنگ جهاني اول را كاهش دهد بلكه مي توانست از وقوع جنگ جهاني دوم پيشگيري كند

در دوران جنگ، به وي سمت رسمي در خزانه‌داري بريتانيا اعطا شد تا به كار جمع‌آوري ارزهاي كمياب و همچنين ايجاد مسيرهاي ارتباطي بين انگلستان و ساير متحدان اروپايي مشغول شود. موفقيت وي در اين كار به‌حدي بود كه پس از جنگ، او را به‌عنوان نماينده خزانه‌داري بريتانيا در مذاكرات صلح در كاخ ورساي منصوب كردند.

متاسفانه تجربه مذاكرات صلح براي كينز آنچنان موفق نبود. كينز به‌شدت با وضع مجازات سنگين عليه آلمان مخالفت مي‌كرد چرا كه معتقد بود اين مجازات سنگين باعث ويراني اقتصاد آلمان، فشار مضاعف به مردم و ايجاد خشم و كينه در توده‌هاي آلماني عليه كشورهاي ديگر مي‌شود.

مخالفت‌ها كينز زياد به مذاق محافظه‌كاراني كه آن زمان بر مسند قدرت در بريتانيا نشسته بودند خوش نيامد از اين رو خزانه‌داري و شخص كينز از جريان مذاكرات صلح كنار گذاشتند. پس از آن، كينز تلاش كرد تا از پشت صحنه توسط سه بازيگر اصلي يعني لويد جرج نخست وزير انگلستان، كلمنسو رئيس جمهور فرانسه و ويلسون رئيس جمهور ايالات متحده ايده‌هايش را پيش ببرد. لويد جورج اگرچه در ابتدا با آرا كينز همراهي مي‌كرد، اما در نهايت در مقابل فشار كابينه تسليم شد. همچنين كلمنسو نيز هنگامي كه ديد انگلستان طلب غرامت سنگين مي‌كند او نيز از ادعاي خود دست نكشيد هرچند غرامتي كه فرانسه طلب كرد بسيار كمتر از غرامتي بود كه انگلستان طلب مي‌كرد. تنها وودرو ويلسون بود كه از ترس شيوع افراط گرايي در آلمان و همچنين از ترس فروپاشي سياسي اين كشور و از دست رفتن بازار آن، خواستار نرمش در قبال آلمان شد. اما او نيز با فشار لويد جورج و كلمنسو از مواضعش عقب نشيني كرد.

كينز پس از پايان كنفرانس صلح ايده‌اي را مطرح كرد كه به گفته خودش علاوه بر اينكه مي‌توانست به آلمان و تمام كشورهاي فقير اروپايي كمك كند تا كشورشان را بازسازي كنند بلكه براي كل تجارت جهاني نيز مفيد بود. ايده كينز از اين قرار بود كه غرامت جنگي را به‌عنوان يك بدهي حساب كنند كه بايد به تدريج پرداخت شود. اگرچه ايده‌ي كينز با موافقت لويد جورج همراه بود اما ويلسون آن را نپذيرفت چرا كه اين ايده تمام بار بازسازي اروپا را به گردن ايالات متحده مي‌انداخت درحاليكه تا آن زمان هم ايالات متحده بزرگ‌ترين طلبكار اروپا بود. بعد از اين اتفاق، كينز نااميدانه از خزانه‌داري استعفا داد همينطور پيشنهاد رياست بانك تجارت انگلستان را نيز رد كرد.

سپس كينز به كار تبيين هم انديشي ها خود در كنفرانس صلح براي عامه مردم مشغول شد و جزوه رايگان معروفش، "پيامدهاي اقتصادي صلح" را منتشر كرد. او در اين جزوه رايگان به تأثيرات پيمان‌نامه صلح ورساي در زندگي ميليون‌ها آلماني پرداخت و پيش‌بيني كرده بود اقدام كشورهاي پيروز در جنگ جهاني باعث ايجاد خشم و كينه در بين آلماني‌ها مي‌شود و هرگز احتمال از سرگيري جنگ محو نخواهد شد چرا كه اين خشم تا نسل‌ها ادامه پيدا مي‌كند.

اگرچه در آن زمان، به اين پيش‌بيني كينز اهميت داده نشد اما سال‌ها بعد، ظهور هيتلر و ايدئولوژي افراطي و ملي گرايانه‌اش مهر تاييدي بر آراي كينز زد.

پيش به سوي ركود بزرگ

در دهه ۱۹۲۰ انگلستان از بيكاري ناشي از ركود پس از جنگ رنج مي‌برد. كينز در اين زمان از دولت خواست كه استاندارد طلا را كنار بگذارد چرا كه معتقد بود استاندارد طلا براي انگلستان هيچ مزيتي ندارد، همچنين از دولت خواست سياست ثبات نرخ ارز را نيز كنار بگذارد تا با كاهش ارزش پول ملي بيكاري كاهش پيدا كند. هيچكدام از توصيه‌هاي كينز در آن زمان جدي گرفته نشد چراكه صراحتا برخلاف آموزه‌هاي اقتصاددان‌هاي كلاسيك پيش از كينز بود.

پس از آن، كينز شروع به تحقيق روي رابطه ي پول، بيكاري و ارزش كرد، رساله پول كه در سال ۱۹۳۰ در دوجلد منتشر شد، انقلابي در سياست‌هاي پولي-مالي كشورها بوجود آورد. ايده اصلي جزوه رايگان در مورد ميزان مشاركت آحاد مردم در اقتصاد بود. كينز اعتقاد داشت كه اگر مقدار پولي كه پس‌انداز مي‌شود نسبت به مقدار پولي كه سرمايه‌گذاري مي‌شود بيشتر باشد، (خصوصا در زماني‌كه نرخ بهره بيش از حد بالا است) بيكاري افزايش پيدا مي‌كند. همچنين در اين جزوه رايگان به شاخص‌هايي كه در آن زمان باتوجه به آن‌ها وضعيت اقتصاد رصد مي‌شد انتقاد كرد و شاخص‌هاي جايگزين براي آن‌ها ارائه داد.

با شروع دهه ۱۹۳۰ ركود بزرگ جهان غرب را درنورديد. در اين زمان بود كه كينز با انتشار رساله نيل به شكوفايي ( The Means to Prosperity) هم انديشي هاش را خطاب به سياستمداران ابراز كرد. اين جزوه رايگان شامل توصيه‌هايي عملي به سياستمداران بود كه بتوانند از چرخه ركودزايي كه در آن گرفتار آمده‌اند، فرار كنند. ادعاي كينز اين بود كه ركود حاصل يك چرخه است به اين ترتيب كه: كاهش مصرف مردم به كاهش خريد منجر مي‌شود، كاهش خريد به كاهش سود سرمايه‌گذاران منجر مي‌شود، كاهش سود سرمايه‌گذاران به تعديل نيرو و بيكاري منجر مي‌شود و در نهايت بيكاري به كاهش مصرف مردم منجر مي‌شود. اين چرخه باعث عمق بخشيدن به ركود و در نهايت ورشكستگي دولت مي‌شود. از اين رو كينز به‌شدت با برنامه‌هاي رياضتي دولت انگلستان در طول ركود بزرگ مخالف بود. وي معتقد بود در دوران ركود، دولت نبايد از كسري بودجه بترسد و اتفاقا با ايجاد كسري بودجه و افزايش هزينه‌هاي عمومي مي‌تواند چرخه ركودزا را مهار كند.

همچنين وي در اين رساله براي اولين‌بار از اثر فزاينده سخن به ميان آورده است. كينز ادعا مي‌كند كه اثر كسري بودجه در تورم بيش از مقداري است كه كسري بودجه به وجود مي‌آورد به‌عنوان مثال اگر كشوري ساليانه صد هزار دلار كسري بودجه داشته باشد، در محاسبه ي تورم ناشي از اين كسري بودجه نبايد همان صد هزار دلار را در انديشه متخصصين گرفت بلكه بايد ضريب فزاينده را نيز در انديشه متخصصين گرفت. چرا كه هر يك دلار پولي كه به اقتصاد تزريق مي‌شود چند بار به گردش در مي آيد.

به‌طور كلي اثر فزاينده ميزان تغييرات متغير درون‌زا را در مواجهه با يك عامل متغير برون‌زا اندازه گيري مي‌كند. در اقتصاد حجم پولي را كه در اثر افزايش يك واحد پايه پولي بوجود مي آيد، اثر فزاينده مي‌گويند.

هم انديشي ها كينز در كشورهاي سوئد و آلمان مورد استفاده قرار گرفت اما سوئد براي نشان  دادن كارايي اين سياست‌ها بسيار كوچك بود و كينز تعمدا در مورد موفقيت سياست هايش در آلمان، به خاطر جاه طلبي هاي امپرياليسي آلمان نازي سكوت مي‌كرد. توجه عمده كينز براي اعمال هم انديشي هاش در سياست، معطوف به آمريكا بود. در سال 1931، هم انديشي ها كينز در شيكاگو، مركز اصلي آمريكا در زمينه انديشه متخصصينات هاي اقتصادي، حمايت قابل توجهي پيدا كرد. اما به خاطر تعهد بي قيد و شرط اقتصاددان‌هاي مكتب شيكاگو به عدم دخالت دولت در اقتصاد، اين هم انديشي ها تا قبل از شروع جنگ به جريان اصلي اقتصاد وارد نشد.

وقتي اقتصاددان‌هاي قديمي در گور مي‌لرزند

كينز با جسارت و دانشي كه در زمينه اقتصاد داشت هم انديشي ها بسياري از اقتصاددان هاي پيش از خود را نقد كرد

سال ۱۹۳۶  جزوه رايگان معروف كينز يعني «انديشه متخصصينيه عمومي اشتغال، بهره و پول» منتشر شد، جزوه رايگاني كه بنيان‌هاي اقتصادي جهان را دگرگون كرد و فصلي جديد در مطالعات اقتصادي باز كرد. اقتصاددان‌هاي پيشين كه به آن‌ها نئوكلاسيك گفته مي‌شود به‌شدت خواستار عدم مداخله دولت در بازار بودند. همان‌طور كه گفته شد عمده مخالفت اقتصاددان‌هاي مكتب شيكاگو به كينز، اصرار وي به مداخله دولت در اقتصاد بود. اما كينز در جزوه رايگان انديشه متخصصينيه عمومي، اين مداخله را به‌صورت تئوريك توجيه كرد. كينز اعتقاد داشت كه انديشه متخصصينيه كلاسيك تنها به زماني خاص تعلق دارد و اكنون كه اوضاع اقتصاد جهاني تغيير كرده ديگر پاسخگوي نياز جامعه نيست حال آنكه انديشه متخصصينيه وي يك انديشه متخصصينيه عمومي است كه در همه حال جواب مي‌دهد.

از ديگر مفاهيم اقتصاد كلاسيك كه كينز به آن‌ها حمله كرد، مي‌توان به قانون سي (Say’s law) اشاره كرده. اين قانون كه منتسب به ژان باپتيست سي، اقتصاددان قرن نوزدهمي است مي‌گويد: "در يك اقتصاد هرگز مازاد توليد بوجود نخواهد آمد چرا كه هر تقاضا عرضه ي خود را نيز همراه مي‌آورد" و اينكه نيروي سادهان همواره حاضر و مايل هستند كه دستمزد خود را به قدري كاهش دهند كه كارفرما علاوه بر سودآوري، بتواند به آن‌ها نيز شغل ارائه دهد. كينز در مواجهه با اين استدلال مفهوم چسبندگي ارزش را ارائه داد. كينز معتقد بود اين تصور كه در ركود و شرايط نامساعد اقتصادي، نيروي سادهان حاضرند با حقوقي پايين‌تر به كار مشغول شوند اشتباه است. نيروي سادهان عموما تمايلي به كاهش دستمزد ندارند حتي زماني‌كه از ديد اقتصاددان هاي كلاسيك اين كار منطقي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. باتوجه به ميزان چسبندگي ارزش، تعامل بين تقاضاي كل و عرضه كل مي‌تواند به بيكاري دائمي و پايدار منجر شود. در اين زمان وظيفه دولت است كه به نجات بازار بيايد.

چسبندگي ارزش دو نوع دارد يك نوع آن كه چسبندگي رو به بالا است، به تمايل ارزش به افزايش و مقاومت در مقابل كاهش گفته مي‌شود و نوع ديگر كه چسبندگي رو به پايين است، به تمايل ارزش به كاهش و مقاومت در مقابل افزايش گفته مي‌شود. به‌عنوان مثال در جهش هاي ارزي سال ۹۷ ارزش كالاها هم‌زمان با افزايش ارزش دلار افزايش پيدا كرد اما با كاهش ارزش دلار، ارزش‌ها كاهش پيدا نكردند. چسبندگي ارزش عموما دليل رواني دارد و در كشورهايي با زيرساختهاي غير شفاف بيشتر بروز مي‌كند.

اگرچه مكانيزم‌هايي كه كينز انديشيده بود برخلاف انديشه متخصصين اقتصاددان‌هاي جريان اصلي، مداخله دولت را در اقتصاد از طريق ابزاري مانند كسري بودجه به رسميت مي‌شناخت اما وي همواره طرفدار بودجه متعادل بود. پيشنهاد كينز عموما براي زمان‌هاي استثنايي مانند ركود ارائه شده بود. اما بعدها دولت‌هاي رفاه در اروپا و آمريكا با كسري بودجه‌هاي متغير باعث برهم خوردن تعادل در اقتصاد كشورهايشان شدند كه به ركود دهه ۱۹۷۰ و سقوط دولت‌هاي رفاه در انگلستان و آمريكا انجاميد.

در دهه ۱۹۷۰ ميلتون فريدمن، اقتصاددان نئوليبرال طرح كسري بودجه ثابت را ارائه داد. ايده‌ي فريدمن اين بود كه كسري بودجه‌اي كه دولت در امسال به جا مي‌گذارد تاثيراتش را در مدت طولاني‌تري نشان مي‌دهد. پس به‌جاي كسري بودجه‌ متغير، دولت باتوجه به رشد اقتصادي سالانه، درصد مشخصي كسري بودجه برجا بگذارد. به اين ترتيب علاوه بر اينكه بيكاري كاهش پيدا مي‌كند، نوسان هاي تورمي نيز پيش نمي آيد.

در كشورهايي با تورم پايين، اگر دولت كمي كسري بودجه ايجاد كند، تورم افزايش پيدا مي‌كند. با افزايش تورم، مردم به‌جاي پس انداز به فكر سرمايه‌گذاري مي‌افتند با افزايش نسبت پول سرمايه‌گذاري شده به پول پس انداز شده، بيكاري كاهش پيدا مي‌كند.

كينز پس از انتشار جزوه رايگان انديشه متخصصينيه عمومي به بستر بيماري افتاد و نتوانست در مباحثي كه پيرامون جزوه رايگانش شكل مي‌گيرد به‌طور مؤثر شركت كند. اما ايده‌هايي كه وي در اين جزوه رايگان عنوان كرده بود باعث برانگيختن انتقاداتي از هر دو طيف اقتصادي آن زمان يعني سوسياليست‌ها و ليبراليست‌ها شد. كينز از طرفي جزوه رايگان سرمايه، نوشته كارل ماركس را جزوه رايگاني منسوخ مي‌دانست و از طرفي به مداخله دولت اعتقاد داشت چيزي كه ليبرال‌ها هرگز برنمي‌تابند. همچنين با به چالش كشيدن اين ايده كه رفتار انسان‌ها در اقتصاد عقلاني است، يكي از اولين پايه گذاران علمي شد كه بعدها به اقتصاد رفتاري مشهور شد.

مرجع متخصصين ايران هيتلر

جنگ جهاني دوم، پيش‌گويي محقق شد

كينز از معدود كساني بود كه ظهور هيتلر را در پي تحقير آلمان بعد از جنگ جهاني اول پيش‌بيني كرد.

همان‌طور كه كينز پيش‌بيني كرده بود، تحقير دنباله دار آلمان‌ها و فروپاشي اين كشور از لحاظ اقتصادي توسط كشورهاي پيروز در جنگ جهاني اول باعث خشم و كينه‌اي عميق در بين مردم آلمان شد هيتلر آتش زير خاكستري بود كه تحقير آلمان موجب شعله‌ور شدن آن شده بود.

با شروع جنگ، كينز جزوه رايگان "چگونه مخارج جنگ را بپردازيم" (How to Pay for the War) را منتشر كرد. او در اين جزوه رايگان دولت‌ها را از تأمين هزينه جنگ با استفاده از كسري بودجه بر حذر داشت و استدلال كرد اين كار بار تورمي را عمدتا به دوش مردم مي‌اندازد. وي براي تأمين هزينه جنگ طرح افزايش ماليات و طرح پس انداز اجباري را پيشنهاد داد. طرح پس انداز اجباري اقشار خاصي از مردم را مجبور مي‌كرد به‌صورت اجباري مقداري از درآمد خود را به دولت قرض دهند و دولت با استقراض از اين منابع، نيازهاي جنگ را تأمين مي‌كرد و پس از پايان جنگ، افراد مي‌توانستند پولي را كه به دولت قرض داده بودند را با بهره پس بگيرند. وي استدلال كرد كه اين طرح علاوه بر اينكه مانع تورم افسار گسيخته‌اي مي‌شود كه معمولا جنگ‌ها به بار مي‌آورند، از ركودي كه معمولا پس از جنگ به خاطر كاهش تقاضا شكل مي‌گيرد نيز جلوگيري مي‌كند.

پس از پايان جنگ، كينز به‌عنوان رئيس كميسيون بانك جهاني و نماينده انگلستان در مذاكرات موسوم به برتون-وودز شركت كرد. وي در اين مذاكرات پيشنهاد ايجاد يك ارز جهاني كه بر پايه طلا ثابت مي‌شد را ارائه داد. همچنين وي پيشنهاد ايجاد واحدهايي بين‌المللي تحت عنوان بانك مركزي جهاني و اتحاديه پاكسازي جهاني براي تراز كردن ارزها را داد همچنين وي طرحي براي تراز كردن صادرات و واردات پيشنهاد داد تا مانع ايجاد ركود در كشورهايي شود كه در طول جنگ زيرساخت‌هايشان نابود شده بود. پيشنهادهاي كينز عموما به ضرر ايالات متحده بود چراكه اين كشور كمترين آسيب را در طول جنگ متحمل شده بود و مي‌توانست با استفاده از اين فرصت تراز تجاري خود را بسيار بالا ببرد. در نهايت نيز آمريكايي‌ها با نفوذي كه داشتند، اعضا را به برنامه‌ي محافظه‌كارتر فردي به‌نام هري دكستر وايت ترغيب كرد، ارز مرجع دلار شد و بانك مركزي جهاني و اتحاديه پاكسازي جهاني بعدها به‌نام بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول شناخته شدند. در نهايت همان چيزي كه ايالات متحده به‌دنبال آن بود رخ داد. هرچند به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اگر آمريكايي‌ها مي‌توانستند افق ديد بازتري داشته باشند و وقايع نيم قرن بعد را پيش‌بيني كنند، احتمالا با برنامه كينز موافقت مي‌كردند.

كينز نيز اگرچه هم انديشي هاش تماما اجرا نشد اما معتقد بود اگر طرفين بنيان‌گذار به همين معاهده نيز پايبند باشند مي‌توان اميدوار بود "برادري انسان‌ها بيش از حرف باشد." هرچند اين اتفاق هم نيفتاد و ايالات متحده در سال ۱۹۷۱ به‌صورت يك طرفه از معاهده خارج شد.

پايان فرا مي‌رسد

پيش از مذاكرات برتون وودز، كينز دچار سكته قلبي شده بود و حال مساعدي نداشت با اين حال حاضر شد تا در اين مذاكرات شركت كند. اما فشار رواني اين مذاكرات و همچنين مذاكره با امريكا براي گرفتن وام معوق از اين كشور براي انگلستان باعث شد وخامت اوضاع وي تشديد شود. در نهايت نيز در سال ۱۹۴۶ دچار حمله قلبي خطرناكي شد كه نتوانست از آن نجات پيدا كند.

پس از مرگ، جسد وي سوزانده شد و در بلندي‌هاي تيلتون، جايي كه خانه روستاييش آنجا بود به باد سپرده شد.

كسي كه هرگز نمرد

تا پيش از كينز كمتر اقتصادداني بود كه بتواند اينقدر در سياست تأثير بگذارد. همچنين پس از وي بود كه دولت‌ها به استخدام يك مشاور اقتصادي روي آوردند. توصيه‌هاي وي تا دهه ۱۹۷۰ برخلاف ميل و علاقه اقتصاددان‌هاي ليبرال، در بورس هم انديشي ها اقتصادي جهان جاي داشت. اگرچه به خاطر كج فهمي سياستمداران، اين دوران شاهد تورم‌هاي بالا و نوسان‌هاي شديد ارزشي بود اما دولت‌هاي رفاهي كه پس از جنگ جهاني اول برپايه انديشه متخصصينيات كينز ايجاد شدند توانستند رشد اقتصادي بالا و توزيع ثروت مناسبي را رقم بزنند.

در دهه ۱۹۷۰، دولت‌هاي رفاه سقوط كردند. در ايالات متحده نيكسون و در انگلستان مارگارت تاچر سركار آمدند. با سقوط دولت‌هاي رفاه، به تدريج هم انديشي ها كينز به حاشيه رانده شد و هم انديشي ها اقتصاددان‌هاي نئوليبرال خصوصا ميلتون فريدمن توانست جايگزين آن شود. اما با شروع هزاره جديد و ايجاد دو ركود بزرگ در دهه آغازين اين هزاره دوباره انديشه متخصصينيات كينز اينبار تحت عناوين مختلف از جمله «انديشه متخصصينيه مدرن پول» در حال شكل دادن دنياي ماست.

جهاني كه ما امروز در آن زندگي مي‌كنيم به‌شدت تحت تأثير كينز است. هم انديشي ها وي انقلابي عظيم در اقتصاد شكل داد. فردريش هايك يكي از مهم‌ترين منتقدان كينز پس از مرگش چنين مي‌گويد:

او يكي از افراد واقعا بزرگي بود كه مي‌شناختم. بدون هيچ حد و مرزي او را تحسين مي‌كردم. جهان بدون او جايي بسيار فقيرتر بود.

شيوه استدلال كينز در مذاكرات و تسلط واقعي و همه جانبه وي به موضوعات اقتصادي باعث مي‌شد كه كمتر كسي بتواند در مقابل او عرض اندام كند و با كمك همين تسلط توانست يك تنه مقابل جريان اصلي انديشه متخصصينيات اقتصادي بايستد. تقريبا تمام اقتصاددان هاي بزرگ پس از كينز از وي تأثير پذيرفته‌اند و كمتر كشوري در جهان هست كه اثري از هم انديشي ها وي در اقتصادش نمايان نشده باشد. شايد افرادي او را عامل تورم‌هاي شديد در اقتصاد بدانند و شايد هم او را منجي دنياي غرب پس از دوران تاريك نيمه اول قرن بيستم بنامند اما چيزي كه اهميت دارد اين است كه كينز دنياي امروز ما را شكل داده و بايد فارغ از انديشه متخصصينات‌هاي خوش‌بينانه يا بدبينانه به مطالعه آرا وي پرداخت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات